Rsfe @eG®ss a® EEP ,v. Wederom sterk nummer Mazda kijkt in de toekomst Electrische Peugeot 106 en 605 met turbo SPIJKERS BV INTRODUCTIE PEUGEOT 306 Eü PEUGEOT-dealer Goirle HJTOCENTRUM COLLPRIS TILBURG JR’ 1 DETILBURGSE KOERIER DE AUTOMAAT - Donderdag 28 januari 1993 - pagina 7 RIJ-IMPRESSIE RIJ-IMPRESSIE 7^/5 srom en C klas iere types i ook niet KEN 1992; Alfa 33 /OORRAAD11I akent 1375 et. 86.000 km .00 uur op 11 maart a.s. bij PEUGEOT Lage Witsiebaan 78 - Tilburg - Tel. 013-634355 .1989 1991 UTO'S 76.000 km I .1992 .1990 .1991 .1991 .1991 .1991 echter Zlf accu’s vijl negen andien >rden 84.000 km 86.000 km 81.000 km luari 1993-pagina 6 en de staan op De v >etekent ook 75.000 km 124.000 km Alfa Romeo: 8.569(8.909) BMW: 11.397 (11.994) Chrysler: 2.720(2.635) Citroen: 20.722 (23.374) Daihatsu: 8.512 (9.395) Ferrari: 19(28) Fiat: 23.958 (24.816) Ford: 38.701 (49.568) FSO:77(132) General Motors: 75.354 (68.381) 210.000 km 132.000 km 220.000 km 58.000 km 83.000 km Officiële Peugeot- dealer voor Tilburg en omstreken km/u te bereiken. De Peugeot 605 wordt in Amsterdam gepresenteerd als SRti met dezelfde 2 liter benzine-turbomotor die onlangs in de Citroen XM beschikbaar kwam. Met Garrett T25 turbocompressor levert de 2 liter 145 pk bij 4400 tr/min en een koppel van 225 Nm bij 2200 tr/njin. Een belangrijk kenmerk is de enorme soeplesse. De motor kent geen ’turbogat’ en zorgt Honda: 9.660 (8.342) Hyundai: 7.803 (5.935) Jaguar: 339 (303) Lada: 2.928 (2.992) Lancia: 1.538 (2.114) Mazda: 28.957 (28.962) Mercedes: 10.197(9.746) Mitsubishi: 10.399(10.427) Nissan: 30.004 (31.567) Peugeot: 33.628 (35.884) Porsche: 101 (98) Renault: 30.948 (28.304) Rover: 3.575(4.517) Saab: 1.959 (1.555) Seat: 8.535 (7.863) Skoda: 860(1.315) Subaru: 5.052 (5.303) Suzuki: 14.836(15.843) Toyota: 25.212(25.096) VW/Audi: 51.775 (43.874) Volvo: 23.206(21.031) YueLoong: 122(10) Yugo:21(78) ■<->gt de 306 van leine 605 en sterk denken e 106. Al met al is de 306 lakkelijk ogende auto groter publiek zal eken dan de 309. Uit vh oogpunt zijn er twee - Taba - De middenklasse behoort voor menig autofabrikant tot het belangrijkste segment van de markt. Peugeot introduceerde eind 1985 de 309, een auto boven de succesvolle 205, waarvan verschillende carrosseriedelen werden overgenomen. De 309 was zeer kenmerkend, maar sprak lang niet iedereen aan. De nieuwe 306 moet dat echter wel gaan doen. We kregen uitgebreid de gelegenheid de nieuweling vlak voor zijn wereldpremière op de Rai proef te rijden. verzameling accu's ec kleiner geworden. Elf staan achterin, terwijl exemplaren onder de motorkap te vinden zijn. Er kan een maximum snelheid worden behaald van 90 km/u terwijl er 9 seconden nodig zijn om vanuit stilstand de 50 ■S®!DYNAMISCH OP WEG Dorpsstraat 47 Tel. 013-347771 de Golf en Vento. Volvo mag ook niet ontevreden op het afgelopen jaar terugkijken. Vier meter is de 306 lang en s-~: valt in een segment met zware cabi I concurrentie van de VW Golf, sedc Opel Astra, Renault 19, Nissan Sunny, Mazda 323, Ford Escort “n Citroen ZX. Auto's in deze a.xasse moeten niet opvallen door een futuritische vormgeving, maar wel een hoge mate aan veiligheid en comfort bieden, een lage kilometerkostprijs hebben en goed presteren. Het nieuws van Peugeot op de AutoRai beper1* alleen tot de niet de stand is namel Electrique te zien, een electrisch aangedreven uitvoering van dit mirakels maatje. Dit jaar zal deze auto oop grote schaal worden sportieve GTi, zomerse cabriolet en een zakelijke ^dan. Uiterlijk is de 306 onmiskenbaar een Peugeot. Alle basiskenmerken van deze fabrikant zijn aanwezig, zoals de naar binnen aflopende koplampen, een smalle meegespoten grille met embleem, een licht oplopende taillelijn en schuin aflopende achterlichtuilits. Door deze typische familietrekjes oogt voren als een klein doet de zijkant stcx aan de 106. Al me1 een men. die een c aansprek< praktisch aan de 405 denken. Motorisch gesproken valt Peugeot volledig op oude bekenden terug. De basis 1.4 liter is goed voor 75 pk, gevolgt door de 90 pk 1.6 en de 1.8 die met multipoint injectie 103 pk aan de krukas brengt. Alhoewel de 1.8 motor natuurlijk de meeste adem heeft en de beste prestaties neerzet, moet gezegd worden dat de kwieke 1.4 liter absoluut een aanrader is. De motor is voldoende snel en brengt de net 1000 kg wegende 306 naar een top van 165 km/u. De 1.4 motor is leverbaar in de XN en XR uitrustingsniveau De XR komt er ook als 1.6, terwijl de meest complete XT- uitgave weer als 1.6 en 1.8 op de prijslijst komt. manko's te noemen. De achterklep heeft keurig een drukknop om te worden geopend. Echter om hem weer dicht te trekken is alleen aan de binnenzijde een uitsparing aangebracht. Wie na het dichtslaan van de klep even wil proberen of ie werkelijk gesloten is, heeft absoluut geen houvast. Daarnaast is het erg jammer dat de vijfde deur niet tot aan de bumper open gaat, vergelijkbaar ac de vernieuwde 405 waar ooi Familietrekjes Peugeot komt met de 306 beslagen ten ijs. Allereerst wordt de vijfdeurs gepresenteerd, waarna in maart de driedeurs-variant in Genève tentoongesteld zal worden. Ook komt er een s en ventilatie worden met drie r draaiknoppen bediend. i het Opbergruimtes zijn er legio in il de 306. Boven het normale dashboardkastje is een extra afgesloten opbergvak te vinden. Waarschijnlijk zal hierin op termijn de bijrijdersairbag worden geplaatst. Maar ook in de portieren en console kunnen voldoende zaken worden opgeborgen. De 306 heeft een prettig in de hand liggend stuurwiel dat in alle gevallen in hoogte verstelbaar is. Stuurbekrachtiging wordt alleen bij de duurdere types aangeboden, en is ook niet echt noodzakelijk. De stoelen zijn niet overdreven groot, maar bieden een comfortabele zit. De ruimte op de achterbank is normaal te noemen. Wat betreft zitpositie doet de 306 nog het meeste genoegen Peugeot en Citroen moesten s bij de 33,75 beide markt prijsgeven. De AX xlledig door en BX liepen terug, wat niet J .amaakt. volledig kon worden W liepen goedgemaakt door de ZX en Chrysler XM. Bij Peugeot lijkt de groei roest er een beetje uit. De 106 deed dan het goed, volledig ten koste van de 205. De 405 bleef stabiel, maar de 605 en 309 moesten inleveren. Renault behoort tot de stijgers. De trouwde Supervijf prima, terwijl het grootste aandeel door de succesvolle 19 wordt opgeëist. Jammer, jammer, maar ondanks het zo fraaie en nieuwe programma verkocht Rover weer duizend auto's minder. Saab wist haar resultaat te verbeteren zowel met de 900 als 9000. Bij Seat zat er alleen maar rek in de Toledo, terwijl de Ibiza en Marbella op retour zijn. Ondanks de opname in de VW-familie wist Skoda 1992 niet bepaald succesvol af te sluiten. Subaru leverde een paar honderd auto's in en ook Suzuki moest een duizend auto's prijsgeven. Door echter het terugvallen van de 205 was er tot het einde toe een ito's na bleef Mazda op gevecht om de eerste plaats in Ifde aantal, waarbij de de compactklasse. De Suzuki at als de 323 terugliep en Swift zegevierde met 9.084 exemplaren tegen 8.904 Renaults Clio. Toyota bleef keurig constant met winst voor de Carina en Camry en ucai verkocht verlies voor de Starlet en "stekend Corolla. Uitermate keurig lelijke resultaten kwamen Volkswagen en Audi de linie. PSA, ofwel door 1992 met als uitschieter Aanrader Peugeot levert voor de 306 een reeks radio's die af-fabriek worden ingebouwd. Door hun specifieke vorm zijn ze niet bruikbaar in andere auto's en zodoende onaantrekkelijk voor diefstal. De verwarming Ondanks de zeer sombere voorspellingen, zijn er in 1992 meer auto's verkocht dan het voorafgaande jaar. De teller bleef op 31 december s1- 492.130 stuks en dat bek een lichte toename met exemplaren. De onderzekerheden rond de invoering van de BPM hebben ‘waarschijnlijk ,voor deze onverwachte opleving aan het einde van het jaar gezorgd. Immers tot en met september bleven de nieuwverkopen 5 procent achter. Vooral december heeft veel goed gemaakt. Niet alleen de aantallen stegen fors, ook de gemiddelde aanschafprijs ging behoorlijk omhoog van f.32.998,= in 1991 tot f.35.722,= in 1992. Het aandeel 'schone' auto's neemt steeds meer toe. I Immers vanaf 1 januari 1993 moeten benzine-auto's met een geregelde driewegkatalysator zijn uitgerust. Inmiddels beschikken al 1,1 miljoen personenauto's over een dergelijke voorziening, terwijl er nog eens 500.000 een ongeregelde kat hebben. Bij een totaal wagenpark van ,1 ruim 5 miljoen is bijna eenderde schoon. Bover mag gerust gesteld wore dat de jongste auto's de meeste kilometers maken. De Rai verwacht dat de autoverkopen over 1993 op het niveau van 1992 blijven. De resultaten per merk zijn verschillend. Alfa moest met voor een vlotte acceleratie vanuit alle toerentallen. De 605 SRti haalt een top van 210 km/u en heeft 10 seconden nodig om van 0 tot 100 km/u te accelereren. De uitrusting komt in grote lijnen overeen met die van de SRi. De twee duurste uitvoeringen van de Peugeot 605, de SV 3.0 en SV 24 kunnen tegen meerprijs voortaan worden gekocht met airbag en gordelspanners. exemplaren van de MX-5 Limited in Neo Green met en is ux beige leer kunnen Wate~~ bemachtigen. Het zijn echt de ontvlar laatste exemplaren. Bij de gebruil Xedos 6 is nu ook de 1.6 liter 4 motoren problemen cilindermotor leverbaar. tank is door metaler Op de stand staat ook een MX- onderverdeeld xxx 5 met elektrische aandrijving ruimtes gevuld 1 die in samenwerking met het elektriciteitsbedrijf Chugoku uit Hiroshima werd ontwikkeld. De auto heeft een totaalgewicht van 1350 kg en haalt een top van 120 km/u. Er worden 16 accu's in de MX-5 ondergebracht die na 160 kilometer leeg zijn en in acht uur worden opgeladen. De experimentele HR-X heef1 een rotatiemotor op waters xmx. Opmerkelijk is de winst die de getrouwe 240 stationcar wist te boeken naast het prima resultaat van de 850 en in iets mindere mate de 400-reeks. De cijfers zien er als volgt uit (tussen haakjes aantallen van 1991): een rand is blijven zitten. De controlelampjes. Gelukkig is technici verklaarden dat deze de 306 voorzien van vier rand niet gemist kan worden uitstroomopeningen op I vanwege de stijfheid van de dashboard, die allemaal carrosserie. afzonderlijk in de stellen en te Eenmaal in de auto gezeten sluiten zijn. kan er ook geen moment over de herkomst worden getwijfeld. De middenconsole en het instrumentarium zijn in een in elkaar overlopende behuizing te vinden. De dashboard heeft twee grote ran klokken geflankeerd door ok kleinere instrumenten en Waterstof is milieuvriendelijk is uit water te winnen, terstof is echter licht vlambaar en levert bij >x xxik in conventionele toron problemen op. De tank is door metalen roosters onderverdeeld in kleine ruimtes gevuld met ijzerpoeder. Door de tank te verwarmen komt waterstof vrij. Een nadeel is de zware tank, die echter alle denkbare vormen kan hebben. Mazda geeft toe dat de HR-X nog enige verbeteringen moet ondergaan. De Actieradius van 200 km/u moet omhoog terwijl ook het hoge eeft wagengewicht aandacht rstof. behoeft. een fractie minder c nemen. De afname bi 1164 werd niet volk nieuwe 155 goed gemc verkopen van BMW li x iets terug, terwijl Cl„ stabiel blief. Daihatsu mc terrein prijsgeven, maar c uitsluitend met de Cuore. Fiat verkocht zo'n 850 auto's minder, wat keurig is verdeeld over alle types met uitzondering van de Croma. oude vertre Ford maakte een flinke val, deed het pi vooral door het fors teruglopen van de verkopen van de Escort/Orion en het uitlopen van de Sierra. Opel heeft als grootste van de markt geen enkele reden tot klagen. De winst komt echter volledig voor rekening van de Astra. Voor het eerst sinds jaren boekte Honda weer succes met de nieuwe Civic, terwijl Jaguar van 303 auto's in 1991 op 339 uit wist te komen. Een verdienstelijke winst voor Hyundai, waar de Lantra de overige modellen weet op te trekken. De teruggang van Lada werd in 1992 tot stilstand gebracht, terwijl Lancia wederom met minder genoegen moest nemen. Op vijf auto's na bleef Mazda op hetzelf 121 neta...F de 626 voor de winst zorgde. Mercedes groeide een fractie, terwijl we een stabiele situatie zien bij Mitsubishi. Nissan sloot als best verkoel1 Japans merk 1992 uitstt af met redelijke resultc over de hel en vooral ook erg stil. Alleen is er wat windgeruis rond de spiegels. Peugeot heeft voor wat betreft de wielophanging gebruik gemaakt van elementen van de Citroen ZX. Dit betekent dat de achterwielen sturend zijn opgehangen. Toch is het moment van insturen veel minder nadrukkelijk voelbaar dan bij de Citroen. Op alle fronten scoort de 306 een dikke voldoende. Half maart is de 306 al bij de Nederlandse dealers in de showroom te vinden. De n de importeur heeft ook al ru's. richtprijzen voor de verschillende uitvoeringen gegeven. De Peugeot 306 1.4i XN vijfdeurs gaat f.28.000,= kosten. Het programma loopt Prijzen door tot de 1.8i XT voor Vele honderden kilometers ongeveer f.36.000,=. Wederom asfalt lieten we onder de bli)kt een Franse auto in dit banden van de verschillende segment aanzienlijk 306-uitvoeringen doorglippen. aantrekkelijker geprijsd dan De auto blijkt zeer comfortabel de Duitse concurrentie. Met een behoorlijk jong programma heeft Mazda weinig noviteiten op de Rai. Bij de 626 zien we een Xerxes met 2.5 liter V6-motor uitgerust met vierwielbesturing. De vorige generatie 626 was al met 4WS leverbaar. Dit systeem is echter voor het nieuwe model verder geperfectioneerd. Verschillende Mazda- modellen hebben voortaan standaard side-impact bars. De MX-3 V6 kan tegen meerprijs met een leerpakket worden besteld. De stoelen, pookknop en stuur zijn met een huidje overtrokken. De Nederlandse importeur heeft bovendien nog een paar -eugeot op de getest vooral in steden. Het irkt zich niet ligt in de bedoeling de 106 suwe 306. Op Electrique in 1995 in het lelijk de 106 leveringsprogramma op te -- nemen zowel voor fleetowners als particulieren. De binnenruimte van deze auto is gelijk gebleven, de kofferbak is door de enorme n, e adre t mirt il des

Kranten Regionaal Archief Tilburg

Weekblad De Tilburgse Koerier | 1993 | | pagina 25