Rsfe @eG®ss a® EEP
,v.
Wederom sterk nummer
Mazda kijkt in de toekomst
Electrische Peugeot 106 en 605 met turbo
SPIJKERS BV
INTRODUCTIE PEUGEOT 306
Eü
PEUGEOT-dealer Goirle
HJTOCENTRUM
COLLPRIS TILBURG
JR’ 1
DETILBURGSE KOERIER
DE AUTOMAAT - Donderdag 28 januari 1993 - pagina 7
RIJ-IMPRESSIE
RIJ-IMPRESSIE
7^/5
srom
en C
klas
iere types
i ook niet
KEN
1992; Alfa 33
/OORRAAD11I
akent
1375
et.
86.000 km
.00 uur
op 11 maart a.s. bij
PEUGEOT
Lage Witsiebaan 78 - Tilburg - Tel. 013-634355
.1989
1991
UTO'S
76.000 km
I
.1992
.1990
.1991
.1991
.1991
.1991
echter
Zlf accu’s
vijl negen
andien
>rden
84.000 km
86.000 km
81.000 km
luari 1993-pagina 6
en
de
staan op De v
>etekent ook
75.000 km
124.000 km
Alfa Romeo: 8.569(8.909)
BMW: 11.397 (11.994)
Chrysler: 2.720(2.635)
Citroen: 20.722 (23.374)
Daihatsu: 8.512 (9.395)
Ferrari: 19(28)
Fiat: 23.958 (24.816)
Ford: 38.701 (49.568)
FSO:77(132)
General Motors: 75.354 (68.381)
210.000 km
132.000 km
220.000 km
58.000 km
83.000 km
Officiële Peugeot-
dealer voor Tilburg
en omstreken
km/u te bereiken.
De Peugeot 605 wordt in
Amsterdam gepresenteerd als
SRti met dezelfde 2 liter
benzine-turbomotor die
onlangs in de Citroen XM
beschikbaar kwam. Met
Garrett T25 turbocompressor
levert de 2 liter 145 pk bij 4400
tr/min en een koppel van 225
Nm bij 2200 tr/njin. Een
belangrijk kenmerk is de
enorme soeplesse. De motor
kent geen ’turbogat’ en zorgt
Honda: 9.660 (8.342)
Hyundai: 7.803 (5.935)
Jaguar: 339 (303)
Lada: 2.928 (2.992)
Lancia: 1.538 (2.114)
Mazda: 28.957 (28.962)
Mercedes: 10.197(9.746)
Mitsubishi: 10.399(10.427)
Nissan: 30.004 (31.567)
Peugeot: 33.628 (35.884)
Porsche: 101 (98)
Renault: 30.948 (28.304)
Rover: 3.575(4.517)
Saab: 1.959 (1.555)
Seat: 8.535 (7.863)
Skoda: 860(1.315)
Subaru: 5.052 (5.303)
Suzuki: 14.836(15.843)
Toyota: 25.212(25.096)
VW/Audi: 51.775 (43.874)
Volvo: 23.206(21.031)
YueLoong: 122(10)
Yugo:21(78)
■<->gt de 306 van
leine 605 en
sterk denken
e 106. Al met al is de 306
lakkelijk ogende auto
groter publiek zal
eken dan de 309. Uit
vh oogpunt zijn er twee
-
Taba - De middenklasse behoort voor
menig autofabrikant tot het
belangrijkste segment van de markt.
Peugeot introduceerde eind 1985 de
309, een auto boven de succesvolle 205,
waarvan verschillende
carrosseriedelen werden overgenomen.
De 309 was zeer kenmerkend, maar
sprak lang niet iedereen aan. De
nieuwe 306 moet dat echter wel gaan
doen. We kregen uitgebreid de
gelegenheid de nieuweling vlak voor
zijn wereldpremière op de Rai proef te
rijden.
verzameling accu's ec
kleiner geworden. Elf
staan achterin, terwijl
exemplaren onder de
motorkap te vinden zijn. Er
kan een maximum snelheid
worden behaald van 90 km/u
terwijl er 9 seconden nodig
zijn om vanuit stilstand de 50
■S®!DYNAMISCH OP WEG
Dorpsstraat 47
Tel. 013-347771
de Golf en Vento. Volvo mag
ook niet ontevreden op het
afgelopen jaar terugkijken.
Vier meter is de 306 lang en s-~:
valt in een segment met zware cabi
I concurrentie van de VW Golf, sedc
Opel Astra, Renault 19, Nissan
Sunny, Mazda 323, Ford Escort
“n Citroen ZX. Auto's in deze
a.xasse moeten niet opvallen
door een futuritische
vormgeving, maar wel een
hoge mate aan veiligheid en
comfort bieden, een lage
kilometerkostprijs hebben en
goed presteren.
Het nieuws van Peugeot op de
AutoRai beper1*
alleen tot de niet
de stand is namel
Electrique te zien, een
electrisch aangedreven
uitvoering van dit mirakels
maatje. Dit jaar zal deze auto
oop grote schaal worden
sportieve GTi, zomerse
cabriolet en een zakelijke
^dan.
Uiterlijk is de 306
onmiskenbaar een Peugeot.
Alle basiskenmerken van
deze fabrikant zijn aanwezig,
zoals de naar binnen
aflopende koplampen, een
smalle meegespoten grille
met embleem, een licht
oplopende taillelijn en schuin
aflopende achterlichtuilits.
Door deze typische
familietrekjes oogt
voren als een klein
doet de zijkant stcx
aan de 106. Al me1
een men.
die een c
aansprek<
praktisch
aan de 405 denken.
Motorisch gesproken valt
Peugeot volledig op oude
bekenden terug. De basis 1.4
liter is goed voor 75 pk,
gevolgt door de 90 pk 1.6 en de
1.8 die met multipoint injectie
103 pk aan de krukas brengt.
Alhoewel de 1.8 motor
natuurlijk de meeste adem
heeft en de beste prestaties
neerzet, moet gezegd worden
dat de kwieke 1.4 liter
absoluut een aanrader is. De
motor is voldoende snel en
brengt de net 1000 kg wegende
306 naar een top van 165 km/u.
De 1.4 motor is leverbaar in de
XN en XR uitrustingsniveau
De XR komt er ook als 1.6,
terwijl de meest complete XT-
uitgave weer als 1.6 en 1.8 op
de prijslijst komt.
manko's te noemen. De
achterklep heeft keurig een
drukknop om te worden
geopend. Echter om hem weer
dicht te trekken is alleen aan
de binnenzijde een uitsparing
aangebracht. Wie na het
dichtslaan van de klep even
wil proberen of ie werkelijk
gesloten is, heeft absoluut
geen houvast. Daarnaast is
het erg jammer dat de vijfde
deur niet tot aan de bumper
open gaat, vergelijkbaar ac
de vernieuwde 405 waar ooi
Familietrekjes
Peugeot komt met de 306
beslagen ten ijs. Allereerst
wordt de vijfdeurs
gepresenteerd, waarna in
maart de driedeurs-variant in
Genève tentoongesteld zal
worden. Ook komt er een
s en ventilatie worden met drie
r draaiknoppen bediend.
i het Opbergruimtes zijn er legio in
il de 306. Boven het normale
dashboardkastje is een extra
afgesloten opbergvak te
vinden. Waarschijnlijk zal
hierin op termijn de
bijrijdersairbag worden
geplaatst. Maar ook in de
portieren en console kunnen
voldoende zaken worden
opgeborgen. De 306 heeft een
prettig in de hand liggend
stuurwiel dat in alle gevallen
in hoogte verstelbaar is.
Stuurbekrachtiging wordt
alleen bij de duurdere types
aangeboden, en is ook niet
echt noodzakelijk. De stoelen
zijn niet overdreven groot,
maar bieden een
comfortabele zit. De ruimte op
de achterbank is normaal te
noemen. Wat betreft zitpositie
doet de 306 nog het meeste
genoegen Peugeot en Citroen moesten
s bij de 33,75 beide markt prijsgeven. De AX
xlledig door en BX liepen terug, wat niet
J .amaakt. volledig kon worden
W liepen goedgemaakt door de ZX en
Chrysler XM. Bij Peugeot lijkt de groei
roest er een beetje uit. De 106 deed
dan het goed, volledig ten koste
van de 205. De 405 bleef
stabiel, maar de 605 en 309
moesten inleveren. Renault
behoort tot de stijgers. De
trouwde Supervijf
prima, terwijl het
grootste aandeel door de
succesvolle 19 wordt opgeëist.
Jammer, jammer, maar
ondanks het zo fraaie en
nieuwe programma verkocht
Rover weer duizend auto's
minder. Saab wist haar
resultaat te verbeteren zowel
met de 900 als 9000. Bij Seat zat
er alleen maar rek in de
Toledo, terwijl de Ibiza en
Marbella op retour zijn.
Ondanks de opname in de
VW-familie wist Skoda 1992
niet bepaald succesvol af te
sluiten. Subaru leverde een
paar honderd auto's in en ook
Suzuki moest een duizend
auto's prijsgeven. Door echter
het terugvallen van de 205
was er tot het einde toe een
ito's na bleef Mazda op gevecht om de eerste plaats in
Ifde aantal, waarbij de de compactklasse. De Suzuki
at als de 323 terugliep en Swift zegevierde met 9.084
exemplaren tegen 8.904
Renaults Clio. Toyota bleef
keurig constant met winst
voor de Carina en Camry en
ucai verkocht verlies voor de Starlet en
"stekend Corolla. Uitermate keurig
lelijke resultaten kwamen Volkswagen en Audi
de linie. PSA, ofwel door 1992 met als uitschieter
Aanrader
Peugeot levert voor de 306 een
reeks radio's die af-fabriek
worden ingebouwd. Door hun
specifieke vorm zijn ze niet
bruikbaar in andere auto's en
zodoende onaantrekkelijk
voor diefstal. De verwarming
Ondanks de zeer sombere
voorspellingen, zijn er in 1992
meer auto's verkocht dan het
voorafgaande jaar. De teller
bleef op 31 december s1-
492.130 stuks en dat bek
een lichte toename met
exemplaren. De
onderzekerheden rond de
invoering van de BPM hebben
‘waarschijnlijk ,voor deze
onverwachte opleving aan het
einde van het jaar gezorgd.
Immers tot en met september
bleven de nieuwverkopen 5
procent achter. Vooral
december heeft veel goed
gemaakt.
Niet alleen de aantallen
stegen fors, ook de
gemiddelde aanschafprijs
ging behoorlijk omhoog van
f.32.998,= in 1991 tot f.35.722,=
in 1992. Het aandeel 'schone'
auto's neemt steeds meer toe.
I Immers vanaf 1 januari 1993
moeten benzine-auto's met
een geregelde
driewegkatalysator zijn
uitgerust. Inmiddels
beschikken al 1,1 miljoen
personenauto's over een
dergelijke voorziening, terwijl
er nog eens 500.000 een
ongeregelde kat hebben. Bij
een totaal wagenpark van
,1 ruim 5 miljoen is bijna
eenderde schoon. Bover
mag gerust gesteld wore
dat de jongste auto's de
meeste kilometers maken. De
Rai verwacht dat de
autoverkopen over 1993 op het
niveau van 1992 blijven.
De resultaten per merk zijn
verschillend. Alfa moest met
voor een vlotte acceleratie
vanuit alle toerentallen. De
605 SRti haalt een top van 210
km/u en heeft 10 seconden
nodig om van 0 tot 100 km/u te
accelereren.
De uitrusting komt in grote
lijnen overeen met die van de
SRi. De twee duurste
uitvoeringen van de Peugeot
605, de SV 3.0 en SV 24 kunnen
tegen meerprijs voortaan
worden gekocht met airbag en
gordelspanners.
exemplaren van de MX-5
Limited in Neo Green met en is ux
beige leer kunnen Wate~~
bemachtigen. Het zijn echt de ontvlar
laatste exemplaren. Bij de gebruil
Xedos 6 is nu ook de 1.6 liter 4 motoren problemen
cilindermotor leverbaar. tank is door metaler
Op de stand staat ook een MX- onderverdeeld xxx
5 met elektrische aandrijving ruimtes gevuld 1
die in samenwerking met het
elektriciteitsbedrijf Chugoku
uit Hiroshima werd
ontwikkeld. De auto heeft een
totaalgewicht van 1350 kg en
haalt een top van 120 km/u. Er
worden 16 accu's in de MX-5
ondergebracht die na 160
kilometer leeg zijn en in acht
uur worden opgeladen.
De experimentele HR-X heef1
een rotatiemotor op waters xmx.
Opmerkelijk is de winst die de
getrouwe 240 stationcar wist
te boeken naast het prima
resultaat van de 850 en in iets
mindere mate de 400-reeks.
De cijfers zien er als volgt uit
(tussen haakjes aantallen van
1991):
een rand is blijven zitten. De controlelampjes. Gelukkig is
technici verklaarden dat deze de 306 voorzien van vier
rand niet gemist kan worden uitstroomopeningen op I
vanwege de stijfheid van de dashboard, die allemaal
carrosserie. afzonderlijk in de stellen en te
Eenmaal in de auto gezeten sluiten zijn.
kan er ook geen moment over
de herkomst worden
getwijfeld. De middenconsole
en het instrumentarium zijn in
een in elkaar overlopende
behuizing te vinden. De
dashboard heeft twee grote
ran klokken geflankeerd door
ok kleinere instrumenten en
Waterstof is milieuvriendelijk
is uit water te winnen,
terstof is echter licht
vlambaar en levert bij
>x xxik in conventionele
toron problemen op. De
tank is door metalen roosters
onderverdeeld in kleine
ruimtes gevuld met
ijzerpoeder. Door de tank te
verwarmen komt waterstof
vrij. Een nadeel is de zware
tank, die echter alle denkbare
vormen kan hebben. Mazda
geeft toe dat de HR-X nog
enige verbeteringen moet
ondergaan. De Actieradius
van 200 km/u moet omhoog
terwijl ook het hoge
eeft wagengewicht aandacht
rstof. behoeft.
een fractie minder c
nemen. De afname bi
1164 werd niet volk
nieuwe 155 goed gemc
verkopen van BMW li
x iets terug, terwijl Cl„
stabiel blief. Daihatsu mc
terrein prijsgeven, maar c
uitsluitend met de Cuore. Fiat
verkocht zo'n 850 auto's
minder, wat keurig is verdeeld
over alle types met
uitzondering van de Croma. oude vertre
Ford maakte een flinke val, deed het pi
vooral door het fors
teruglopen van de verkopen
van de Escort/Orion en het
uitlopen van de Sierra. Opel
heeft als grootste van de
markt geen enkele reden tot
klagen. De winst komt echter
volledig voor rekening van de
Astra. Voor het eerst sinds
jaren boekte Honda weer
succes met de nieuwe Civic,
terwijl Jaguar van 303 auto's in
1991 op 339 uit wist te komen.
Een verdienstelijke winst voor
Hyundai, waar de Lantra de
overige modellen weet op te
trekken. De teruggang van
Lada werd in 1992 tot stilstand
gebracht, terwijl Lancia
wederom met minder
genoegen moest nemen. Op
vijf auto's na bleef Mazda op
hetzelf
121 neta...F
de 626 voor de winst zorgde.
Mercedes groeide een fractie,
terwijl we een stabiele
situatie zien bij Mitsubishi.
Nissan sloot als best verkoel1
Japans merk 1992 uitstt
af met redelijke resultc
over de hel
en vooral ook erg stil. Alleen is
er wat windgeruis rond de
spiegels. Peugeot heeft voor
wat betreft de wielophanging
gebruik gemaakt van
elementen van de Citroen ZX.
Dit betekent dat de
achterwielen sturend zijn
opgehangen. Toch is het
moment van insturen veel
minder nadrukkelijk voelbaar
dan bij de Citroen. Op alle
fronten scoort de 306 een dikke
voldoende.
Half maart is de 306 al bij de
Nederlandse dealers in de
showroom te vinden. De
n de importeur heeft ook al
ru's. richtprijzen voor de
verschillende uitvoeringen
gegeven.
De Peugeot 306 1.4i XN
vijfdeurs gaat f.28.000,=
kosten. Het programma loopt
Prijzen door tot de 1.8i XT voor
Vele honderden kilometers ongeveer f.36.000,=. Wederom
asfalt lieten we onder de bli)kt een Franse auto in dit
banden van de verschillende segment aanzienlijk
306-uitvoeringen doorglippen. aantrekkelijker geprijsd dan
De auto blijkt zeer comfortabel de Duitse concurrentie.
Met een behoorlijk jong
programma heeft Mazda
weinig noviteiten op de Rai.
Bij de 626 zien we een Xerxes
met 2.5 liter V6-motor uitgerust
met vierwielbesturing. De
vorige generatie 626 was al
met 4WS leverbaar. Dit
systeem is echter voor het
nieuwe model verder
geperfectioneerd.
Verschillende Mazda-
modellen hebben voortaan
standaard side-impact bars.
De MX-3 V6 kan tegen
meerprijs met een leerpakket
worden besteld. De stoelen,
pookknop en stuur zijn met
een huidje overtrokken. De
Nederlandse importeur heeft
bovendien nog een paar
-eugeot op de getest vooral in steden. Het
irkt zich niet ligt in de bedoeling de 106
suwe 306. Op Electrique in 1995 in het
lelijk de 106 leveringsprogramma op te
-- nemen zowel voor fleetowners
als particulieren. De
binnenruimte van deze auto is
gelijk gebleven, de kofferbak
is door de enorme
n, e
adre
t mirt
il des