CITROEN ZX 16V IB, et BMW n c c n o c Met Nissan Denissen in Denissen naar feeststemming de Rai BI ili 0 a 0 H Eerste DAF 75 voor Constant Heeren IK B.V. 1206 1 fing 1993 0,- FN-VL-67 TJ DE TILBURGSE KOERIER jari 1993-pagina 2 '92 '87 an '92 '83+'84+85 ivan nteken) ITT-! ÏUIS. 1 rijslij garden auto's 9.951 110.000 9.500.- Reg.voordeel 2870,- g 130, y edert JGHT B.V. Voor de medewerkers van Nissan Denissen is de klant nr. 1. 3 NISSAN f MT~G4A4^ ■kDENISSENBVa liter/100 km Lf3 liter/100 km 26.500.- 4.900- 1912 vond) 0 64.024 0 40.394 1 20.475 1 30.000 3 i grote je knikje top 90.000 113 000 Zolang de voorre ad strekt. Meer informatie in onze showroom!! L Burg. Jansenstraat 52-56 Tilburg, Tel.: 013-683911 'ice bedrijf Opel oerig te -tieve jas irijs- Raid jwassen achterin lie de Driftig baasje De ger beweging var 9,4 seconden i haalt niet het niveau van de BX 16- klepper van weleer. ■“‘i De auto is sportief en comfortabel tegelijk, maar 1 t s uitlaat jumper rordt sven door lampen, leet jchtige velgen en 195/55 i. De ZX 16V heeft een leuke ligt een 2 liter krachtbron met 4 kleppen per zuiger, goed voor een vermogen van 155 pk bij 6500 tr/min en een koppel van 183 Nm bij 3500 tr/min. Het gaat hier om de bekende 1.9 liter 16-klepper uit de BX en Peugeot 405 die onlangs tot 2 liter werd vergroot. De 4 cilinder produceert een stoere brom, zonder echt rumoer worden. Het is een sporth meerklepper die zich pas lekker voelt als er flink wat toeren worden gemaakt. Ook dan pas sleurt hij de 1150 kg wegende ZX naar de beloofde topprestaties. ...liseert de Tilburgse Nissan Dealer m B.V. een busreis naar de personenauto t vertrek is op 7 februari aanstaande om 9.00 Garage Denissen, terwijl de deelnemers om 18.00 uur weer terug in Tilburg zullen arriveren, i circa 10.45 en 15.30 uur heeft men de tijd om op de istelling vrij rond te kijken. Inschrijven voor deze i op 7 februari kan men in de showroom van i Denissen BV aan de Burg. Janssenstraat 52 te T'- kosten van de reis zijn f.22,50 per persoon i.ai entree-kaart. De inschrijving sluit maandag DE AUTOMAAT - Donderdag 28 januari 1993 - pagina 3 zijn de aanc volgens princi terwijl stabilisatorstar Achter wordt tu. epast. De terasconstructie is in jiale rubbers opgehangen, waardoor de wielen kunnen sturen. Dit kan bij het ingaan van een bocht even een Bij een compleet aanbod in de middenklasse hoort een sportieve topversie. Citroën breidde haar ZX- reeks onlangs uit met een aantal driedeurs modellen, die worden aangevoerd door de snelle 16*klepper. Deze auto zal het moeten opnemen tegen de gevestigde orde als de Golf 16V en Astra GSi 16V. De Citroën brengt de nodige Franse charme met zich mee. aut. D GLS Technische gegevens: Merk en type: Citroen ZX 16V Aantal cilinders: 4 in lijn Cilinderinhoud: 1998 cc Boring x slag: 86 x 86 mm Vermogen: 155 pk bij 6500 tr/min Koppel: 183 Nm bij 3500 tr/min I Afmetingen: lengte 4,085 meter, breedte 1,718 meter Gewicht: 1150 kg Prestaties: topsnelheid 220 km/u acceleratie 0-100 in 9,4 sec. Verbruik: bij 90 km/u 5,9 liter/100 km bij 120 km/u 7,8 li stadsverkeer lij Prijs: f.48.100,= 87+'88 '87 89 '83 '88 '86+'87 '89 '85 '89 IELS en een deel van de striping. Over de flanken lopen forse, zwarte stootstrips. Boven de ruit van de achterklep is een zwarte dakspoiler aangebracht. De brede steekt door de achterbu naar buiten. Het front wc extra uitstraling gegevi de geïntegreerde mistic Het geheel wordt complex gemaakt door turbine-acl lichtmetalen vele VR 15 banden, door dit alles e sportieve uitstraling, zonder overdreven agressief voor de dag te komen. Dwars boven de voorwielen Ook dit jaar organi Garage Denissei Rai 1993. Hef uur vanaf Ga ongeveer lv.<’ Tussen c! tentoons Rai-reis Garage! Tilburg. De k inclusief Rai 1 februari. Sinds 1937 is het transportbedrijf Constant Heeren gevestigd aan de grensovergang Goirle-Poppel. Op 8 januari nam dhr. W. Hooijen, directeur van de transportfirma de eerste Daf 75 trekker in ontvangst uit handen van dhr. D. van Bavel, directeur van Daf Bedrijfswagen Tilburg. Ook burgemeester P. van Baar uit Goirle was bij deze overhandiging aanwezig en sprak enkele ondernemingsondersteunend e woorden. De nieuwe Daf 75 voldoet aan de meest moderne eisen van vervoerder, chauffeur en overheid. Het exemplaar is de tweeëntwintigste Daf bedrijfswagen van Constant Heeren. De totale vloot telt 31 voertuigen. S:: 16V f.48.100,= op tafel moet komen en daarmee zijn beide auto's netjes geprijsd. De 16- klepper staat hiermee prijstechnisch net boven zijn Franse tegenstrevers, maar fors onder het Duitse aanbod. Citroen heeft met de ZX 16- klepper een logische uitbreiding van haar programma gedaan. De auto smoelt goed en dat is heel belangrijk in een land waar toch niet hard gereden kan worden. De motor is vooral gemaakt op prestaties, maar laat zich ook rustig berijden. In een file is de auto wat onrustig. De Citroen ZX startte haar carrière op de Afrikaanse zandvlaktes tijdens de Pari Dakar-rally. De ZX Rally-Rc is een uit de kluiten gew monster met de motor ac en alle voorzieningen di overwinning dichterbij brengt. Zeer succesvol wisten deze auto's een aantal rally's op Citroëns naam te zetten. Heel in de verte lijkt deze Rally Raid op het huidige driedeurs model, al zijn de enige overeenkomstige onderdelen de achterlichtunits. .j. K.M.ST. PRIJS De Rai maakte kort geleden de verkoopcijfers bekend over 1992. Hierbij valt op dat Nissan voor het tiende jaar het best verkochte Japanse automerk in ons land is. Vorig jaar werden er 36.911 personenauto's en lichte bedrijfswagens van Nissan verkocht tegen 36.389 in 1991. Óm dit heugelijke feit te vieren, liet Nissan Motor Nederland als importeur taarten bij zijn dealers bezorgen, zodat alle medewerkers voor hun inzet werden beloond. Fons Denissen ziet 1993 ook weer met vertrouwen tegemoet: "Allereerst hebben we met de nieuwe Micra de Auto van het Jaar 1993 in huis. Daarnaast zijn de onlangs vernieuwde Sunny en 100 NX met 16- kleppen multipoint injectiemotoren en de in Europa gefabriceerde Primera verkooptroeven". Duits aanbod Het brandstofverbruik is zeer afhankelijk van de rijstijl, dat lijkt een normale veronderstelling, maar er zijn uitzonderingen op deze regel. De ZX vormt hierop geen uitzondering, want wie stevig op het gas zit, mag rekenen op een gemiddeld verbruik tussen de 1 op 8,5 en 1 op 9. Citroen biedt in haar ZX- programma twee sportieve modellen, de vijfdeurs Volcane met 2 liter injectiemotor en de door ons i, gereden 16-klepper uitsluitend als driedeurs. De Volcane staat in de prijslijst voor f.41.990,= terwijl voor de Dakspoiler Met een dergelijke sportieve voorvader moest de ZX-serie natuurlijk worden bekroond met een snelle wegversie. Het werd de ZX 16V. Het is grappig dat de driedeurs ZX zoveel sportiever oogt dan de niet vreselijk opwindende vijfdeurs-variant. De auto heeft een veel betere vlakverdeling met de grote portieren, het grappige knikje middenin en de rechtop staande portiergrepen. De 16- klepper is zoals je mag verwachten lekker brutaal aangekleed. De carrosseriekleur is terug te vinden op de buitenspiegels, wielkastverbreders, bumpers onzeker gevoel geven, maar als de ZX eenmaal ligt, ligt ie goed. Rondom worden gasgevulde schokdempers gemonteerd, die voor een mooi compromis tussen comfort en sportiviteit zorgen. Na een korte gewenningsperiode laat de» ZX 16V met zich lezen en schrijven. Toch denken even met heimwee terug aan de BX 16Valve, een auto die wat betreft weggedrag en besturing op een eenzame hoogte stond, een hoogte die de ZX net niet haalt. De auto is daarentegen een prima vertegenwoordiger van het middenklasse GTi-segment en valt op door zijn leuke vormgeving, zeer complete uitrusting en goede prestaties. 19 H 30.000 22.950- Uit handen van dhr. C. van de Veer, after-sales manager var de Nederlandse Saab importorganisatie, ontving dhr. J. van Zanten van Automobielbedrijf Zuid- Oost BV het Saab Master Technician certifikaat. Hiermee behoort Van Zanten tot de zeer selekte groep van Saab Master Technicians in ons land. De geavanceerde technologie, die Saab traditiegetrouw in haar i toepast, vereist van het technisch personeel een grondige technische kennis. Zij moeten immers zorgen voo een optimale bedrijfszekerheid van het Saab wagenpark. Om die kwaliteitsgarantie te waarborgen, heeft Saab de speciale SMT vakopleiding ontwikkeld. Tijdens deze opleiding krijgen de monteur: te maken met alle moderne technieken zoals turbo, directe ontsteking, boordcomputers, inspuitsystemen, klimaatbeheersingssystemer en het onlangs geintroduceerde en zeer geavanceerde Trionic motormanagementsysteem. I De opleiding omvat een tiental trainingen waarin dez systemen worden behandeld Na het behalen van de SMT- status mag Zuid-Oost het SMT-logo voeren en is Van Zanten te herkennen aan het SMT-logo op zijn kleding. De SMT-monteur is verplicht alk door de importeur georganiseerde opleidingen en trainingen, waarbij nieuw technieken worden behandeld, te volgen. Dit geldt ook voor excursies en technische lezingen. Het is de bedoeling dat binnen afzienbare tijd alle 41 Saab- dealerbedrijven over een Saab Master Technician beschikken. stoelen een rode bies aangebracht. Het in zwart kunststof uitgevoerd dashboard ziet er verzorgd uit, maar mist sportiviteit. Weggedrag Op de basis ZX Reflex wordt al een gekleurde bies toegepast, waarom dan niet een rood lijntje bij de 16-klepper, een gemiste kans! De hoeveelheid boordinstrumenten is bovengemiddeld met een toerenteller, brandstofmeter, temperatuurmeter en een gecombineerd instrument wat bij het starten het olieniveau aangeeft en daarna als oliedrukmeter fungeert. De vijfbak wordt met een sportief, klein pookje bediend en werkt vrijwel probleemloos en zeer exact. Natuurlijk beschikt de ZX 16V ook over een prettige stuurbekrachtiging. De verwarming wordt met een aantal draaiknoppen ingesteld en zorgt al snel voor een aangename temperatuur. Eén van de unieke eigenschappen van de ZX is zijn onderstel. Voor vinden we de aangedreven wielen die volgens het MacPherson- principe zijn opgehangen, terwijl er ook een stabilisatorstang aanwezig is. Achter wordt torsievering toegei achter speek Tussenacceleraties worden alleen maar vlot uitgevoerd, als hiervoor de juiste versnelling wordt gekozen. Een uitermate sportief karakter bij- hoge toerentallen betekent dat er met de ZX 16V ook heel rustig gereden kan worden, zonder dat de auto zenuwachtig wordt. Stationair draaien, daar heeft de krachtbron echter weinig zin in. Je ziet de toerenteller heen en weer dansen, terwijl de motor ook nog wel eens wil afslaan onder koude omstandigheden. Voor file- rijden is deze sportieve Fransoos niet gemaakt. Gelukkig is ABS in de standaarduitvoering b snelheidsmeter geeft met opgenomen, geen overbodige jmak 220 km/u aan terwijl de luxe bij dit soort driftige iweging van 0 tot 100 km/u in baasjes. i wordt volbracht. TT Het sportieve karakter zet zich in het interieur voort. De auto beschikt over prima steun gevende stoelen die met zwart, grijs en rood velours zijn bekleed. De ZX 16V heeft een achterbank die uiteraard kan worden neergeklapt in delen, maar die het slimme schuifsysteem ter vergroting van de bagageruimte moet missen. De auto is behoorlijk compleet met onder andere uitstelbare zijruiten achter, elektrisch bediende portierruiten, getint glas, een elektrisch verstelbare rechter buitenspiegel en centrale vergrendeling met afstandbediening. Op de portierpanelen is net als dp de

Kranten Regionaal Archief Tilburg

Weekblad De Tilburgse Koerier | 1993 | | pagina 21