CITROEN ZX 16V
IB,
et
BMW
n c c
n o c
Met Nissan
Denissen in
Denissen naar
feeststemming
de Rai
BI
ili
0
a
0
H
Eerste DAF 75
voor Constant
Heeren
IK B.V.
1206
1
fing
1993
0,-
FN-VL-67
TJ
DE TILBURGSE KOERIER
jari 1993-pagina 2
'92
'87
an
'92
'83+'84+85
ivan
nteken)
ITT-!
ÏUIS. 1
rijslij
garden
auto's
9.951
110.000
9.500.-
Reg.voordeel 2870,-
g 130,
y
edert
JGHT B.V.
Voor de medewerkers van
Nissan Denissen is de klant nr. 1.
3 NISSAN f
MT~G4A4^
■kDENISSENBVa
liter/100 km
Lf3 liter/100 km
26.500.-
4.900-
1912
vond)
0 64.024
0 40.394
1 20.475
1 30.000
3
i grote
je knikje
top
90.000
113 000
Zolang de voorre ad strekt.
Meer informatie in onze showroom!!
L Burg. Jansenstraat 52-56
Tilburg, Tel.: 013-683911
'ice bedrijf Opel
oerig te
-tieve
jas
irijs-
Raid
jwassen
achterin
lie de
Driftig baasje
De
ger
beweging var
9,4 seconden i
haalt niet het niveau van de
BX 16- klepper van weleer.
■“‘i
De auto is sportief en
comfortabel tegelijk, maar
1 t
s uitlaat
jumper
rordt
sven door
lampen,
leet
jchtige
velgen en 195/55
i. De ZX 16V heeft
een leuke
ligt een 2 liter krachtbron met
4 kleppen per zuiger, goed
voor een vermogen van 155 pk
bij 6500 tr/min en een koppel
van 183 Nm bij 3500 tr/min. Het
gaat hier om de bekende 1.9
liter 16-klepper uit de BX en
Peugeot 405 die onlangs tot 2
liter werd vergroot. De 4
cilinder produceert een stoere
brom, zonder echt rumoer
worden. Het is een sporth
meerklepper die zich pas
lekker voelt als er flink wat
toeren worden gemaakt. Ook
dan pas sleurt hij de 1150 kg
wegende ZX naar de beloofde
topprestaties.
...liseert de Tilburgse Nissan Dealer
m B.V. een busreis naar de personenauto
t vertrek is op 7 februari aanstaande om 9.00
Garage Denissen, terwijl de deelnemers om
18.00 uur weer terug in Tilburg zullen arriveren,
i circa 10.45 en 15.30 uur heeft men de tijd om op de
istelling vrij rond te kijken. Inschrijven voor deze
i op 7 februari kan men in de showroom van
i Denissen BV aan de Burg. Janssenstraat 52 te
T'- kosten van de reis zijn f.22,50 per persoon
i.ai entree-kaart. De inschrijving sluit maandag
DE AUTOMAAT - Donderdag 28 januari 1993 - pagina 3
zijn
de aanc
volgens
princi
terwijl
stabilisatorstar
Achter wordt tu.
epast. De
terasconstructie is in
jiale rubbers opgehangen,
waardoor de wielen kunnen
sturen. Dit kan bij het ingaan
van een bocht even een
Bij een compleet aanbod in de
middenklasse hoort een sportieve
topversie. Citroën breidde haar ZX-
reeks onlangs uit met een aantal
driedeurs modellen, die worden
aangevoerd door de snelle 16*klepper.
Deze auto zal het moeten opnemen
tegen de gevestigde orde als de Golf
16V en Astra GSi 16V.
De Citroën brengt de nodige Franse
charme met zich mee.
aut.
D
GLS
Technische gegevens:
Merk en type: Citroen ZX 16V
Aantal cilinders: 4 in lijn
Cilinderinhoud: 1998 cc
Boring x slag: 86 x 86 mm
Vermogen: 155 pk bij 6500
tr/min
Koppel: 183 Nm bij 3500 tr/min I
Afmetingen: lengte 4,085
meter, breedte 1,718 meter
Gewicht: 1150 kg
Prestaties: topsnelheid 220
km/u
acceleratie 0-100 in 9,4 sec.
Verbruik: bij 90 km/u 5,9
liter/100 km
bij 120 km/u 7,8 li
stadsverkeer lij
Prijs: f.48.100,=
87+'88
'87 89
'83
'88
'86+'87
'89
'85
'89
IELS
en een deel van de striping.
Over de flanken lopen forse,
zwarte stootstrips. Boven de
ruit van de achterklep is een
zwarte dakspoiler
aangebracht. De brede
steekt door de achterbu
naar buiten. Het front wc
extra uitstraling gegevi
de geïntegreerde mistic
Het geheel wordt complex
gemaakt door turbine-acl
lichtmetalen vele
VR 15 banden,
door dit alles e
sportieve uitstraling, zonder
overdreven agressief voor de
dag te komen.
Dwars boven de voorwielen
Ook dit jaar organi
Garage Denissei
Rai 1993. Hef
uur vanaf Ga
ongeveer lv.<’
Tussen c!
tentoons
Rai-reis
Garage!
Tilburg. De k
inclusief Rai
1 februari.
Sinds 1937 is het
transportbedrijf Constant
Heeren gevestigd aan de
grensovergang Goirle-Poppel.
Op 8 januari nam dhr. W.
Hooijen, directeur van de
transportfirma de eerste Daf
75 trekker in ontvangst uit
handen van dhr. D. van Bavel,
directeur van Daf
Bedrijfswagen Tilburg. Ook
burgemeester P. van Baar uit
Goirle was bij deze
overhandiging aanwezig en
sprak enkele
ondernemingsondersteunend
e woorden.
De nieuwe Daf 75 voldoet aan
de meest moderne eisen van
vervoerder, chauffeur en
overheid. Het exemplaar is de
tweeëntwintigste Daf
bedrijfswagen van Constant
Heeren. De totale vloot telt 31
voertuigen.
S::
16V f.48.100,= op tafel moet
komen en daarmee zijn beide
auto's netjes geprijsd. De 16-
klepper staat hiermee
prijstechnisch net boven zijn
Franse tegenstrevers, maar
fors onder het Duitse aanbod.
Citroen heeft met de ZX 16-
klepper een logische
uitbreiding van haar
programma gedaan. De auto
smoelt goed en dat is heel
belangrijk in een land waar
toch niet hard gereden kan
worden. De motor is vooral
gemaakt op prestaties, maar
laat zich ook rustig berijden.
In een file is de auto wat
onrustig.
De Citroen ZX startte haar
carrière op de Afrikaanse
zandvlaktes tijdens de Pari
Dakar-rally. De ZX Rally-Rc
is een uit de kluiten gew
monster met de motor ac
en alle voorzieningen di
overwinning dichterbij
brengt. Zeer succesvol wisten
deze auto's een aantal rally's
op Citroëns naam te zetten.
Heel in de verte lijkt deze
Rally Raid op het huidige
driedeurs model, al zijn de
enige overeenkomstige
onderdelen de
achterlichtunits.
.j. K.M.ST. PRIJS
De Rai maakte kort geleden de verkoopcijfers
bekend over 1992. Hierbij valt op dat Nissan voor het
tiende jaar het best verkochte Japanse automerk in
ons land is. Vorig jaar werden er 36.911
personenauto's en lichte bedrijfswagens van Nissan
verkocht tegen 36.389 in 1991. Óm dit heugelijke feit
te vieren, liet Nissan Motor Nederland als importeur
taarten bij zijn dealers bezorgen, zodat alle
medewerkers voor hun inzet werden beloond. Fons
Denissen ziet 1993 ook weer met vertrouwen
tegemoet: "Allereerst hebben we met de nieuwe
Micra de Auto van het Jaar 1993 in huis. Daarnaast
zijn de onlangs vernieuwde Sunny en 100 NX met 16-
kleppen multipoint injectiemotoren en de in Europa
gefabriceerde Primera verkooptroeven".
Duits aanbod
Het brandstofverbruik is zeer
afhankelijk van de rijstijl, dat
lijkt een normale
veronderstelling, maar er zijn
uitzonderingen op deze regel.
De ZX vormt hierop geen
uitzondering, want wie stevig
op het gas zit, mag rekenen op
een gemiddeld verbruik
tussen de 1 op 8,5 en 1 op 9.
Citroen biedt in haar ZX-
programma twee sportieve
modellen, de vijfdeurs
Volcane met 2 liter
injectiemotor en de door ons
i, gereden 16-klepper
uitsluitend als driedeurs. De
Volcane staat in de prijslijst
voor f.41.990,= terwijl voor de
Dakspoiler
Met een dergelijke sportieve
voorvader moest de ZX-serie
natuurlijk worden bekroond
met een snelle wegversie. Het
werd de ZX 16V. Het is grappig
dat de driedeurs ZX zoveel
sportiever oogt dan de niet
vreselijk opwindende
vijfdeurs-variant. De auto
heeft een veel betere
vlakverdeling met de grote
portieren, het grappige knikje
middenin en de rechtop
staande portiergrepen. De 16-
klepper is zoals je mag
verwachten lekker brutaal
aangekleed. De
carrosseriekleur is terug te
vinden op de buitenspiegels,
wielkastverbreders, bumpers
onzeker gevoel geven, maar
als de ZX eenmaal ligt, ligt ie
goed. Rondom worden
gasgevulde schokdempers
gemonteerd, die voor een
mooi compromis tussen
comfort en sportiviteit zorgen.
Na een korte
gewenningsperiode laat de»
ZX 16V met zich lezen en
schrijven. Toch denken even
met heimwee terug aan de BX
16Valve, een auto die wat
betreft weggedrag en
besturing op een eenzame
hoogte stond, een hoogte die
de ZX net niet haalt. De auto is
daarentegen een prima
vertegenwoordiger van het
middenklasse GTi-segment
en valt op door zijn leuke
vormgeving, zeer complete
uitrusting en goede
prestaties.
19
H 30.000 22.950-
Uit handen van dhr. C. van de
Veer, after-sales manager var
de Nederlandse Saab
importorganisatie, ontving
dhr. J. van Zanten van
Automobielbedrijf Zuid- Oost
BV het Saab Master
Technician certifikaat.
Hiermee behoort Van Zanten
tot de zeer selekte groep van
Saab Master Technicians in
ons land. De geavanceerde
technologie, die Saab
traditiegetrouw in haar i
toepast, vereist van het
technisch personeel een
grondige technische kennis.
Zij moeten immers zorgen voo
een optimale
bedrijfszekerheid van het
Saab wagenpark. Om die
kwaliteitsgarantie te
waarborgen, heeft Saab de
speciale SMT vakopleiding
ontwikkeld. Tijdens deze
opleiding krijgen de monteur:
te maken met alle moderne
technieken zoals turbo,
directe ontsteking,
boordcomputers,
inspuitsystemen,
klimaatbeheersingssystemer
en het onlangs
geintroduceerde en zeer
geavanceerde Trionic
motormanagementsysteem. I
De opleiding omvat een
tiental trainingen waarin dez
systemen worden behandeld
Na het behalen van de SMT-
status mag Zuid-Oost het
SMT-logo voeren en is Van
Zanten te herkennen aan het
SMT-logo op zijn kleding. De
SMT-monteur is verplicht alk
door de importeur
georganiseerde opleidingen
en trainingen, waarbij nieuw
technieken worden
behandeld, te volgen. Dit
geldt ook voor excursies en
technische lezingen. Het is de
bedoeling dat binnen
afzienbare tijd alle 41 Saab-
dealerbedrijven over een
Saab Master Technician
beschikken.
stoelen een rode bies
aangebracht. Het in zwart
kunststof uitgevoerd
dashboard ziet er verzorgd uit,
maar mist sportiviteit.
Weggedrag
Op de basis ZX Reflex wordt al
een gekleurde bies toegepast,
waarom dan niet een rood
lijntje bij de 16-klepper, een
gemiste kans! De hoeveelheid
boordinstrumenten is
bovengemiddeld met een
toerenteller, brandstofmeter,
temperatuurmeter en een
gecombineerd instrument wat
bij het starten het olieniveau
aangeeft en daarna als
oliedrukmeter fungeert. De
vijfbak wordt met een sportief,
klein pookje bediend en werkt
vrijwel probleemloos en zeer
exact. Natuurlijk beschikt de
ZX 16V ook over een prettige
stuurbekrachtiging. De
verwarming wordt met een
aantal draaiknoppen
ingesteld en zorgt al snel voor
een aangename temperatuur.
Eén van de unieke
eigenschappen van de ZX is
zijn onderstel. Voor vinden we
de aangedreven wielen die
volgens het MacPherson-
principe zijn opgehangen,
terwijl er ook een
stabilisatorstang aanwezig is.
Achter wordt torsievering
toegei
achter
speek
Tussenacceleraties worden
alleen maar vlot uitgevoerd,
als hiervoor de juiste
versnelling wordt gekozen.
Een uitermate sportief
karakter bij- hoge toerentallen
betekent dat er met de ZX 16V
ook heel rustig gereden kan
worden, zonder dat de auto
zenuwachtig wordt. Stationair
draaien, daar heeft de
krachtbron echter weinig zin
in. Je ziet de toerenteller heen
en weer dansen, terwijl de
motor ook nog wel eens wil
afslaan onder koude
omstandigheden. Voor file-
rijden is deze sportieve
Fransoos niet gemaakt.
Gelukkig is ABS in de
standaarduitvoering
b snelheidsmeter geeft met opgenomen, geen overbodige
jmak 220 km/u aan terwijl de luxe bij dit soort driftige
iweging van 0 tot 100 km/u in baasjes.
i wordt volbracht. TT
Het sportieve karakter zet zich
in het interieur voort. De auto
beschikt over prima steun
gevende stoelen die met
zwart, grijs en rood velours
zijn bekleed. De ZX 16V heeft
een achterbank die uiteraard
kan worden neergeklapt in
delen, maar die het slimme
schuifsysteem ter vergroting
van de bagageruimte moet
missen. De auto is behoorlijk
compleet met onder andere
uitstelbare zijruiten achter,
elektrisch bediende
portierruiten, getint glas, een
elektrisch verstelbare rechter
buitenspiegel en centrale
vergrendeling met
afstandbediening. Op de
portierpanelen is net als dp de