fl? ►VER Miniatuurcfuto van het jaar NDE A ERMOG S ES. Gg-GBSIHJECT V I h ERKENNING VOOR FIAT Brandstof- CINQUECENTO verbruiksnorm Recreatie Stichting Audi-prijzen Programma Nationale Mazda op aardgas sda heeft een 626 Wagon ontwikkeld die aardgas als brandstof gebruikt. Het exemplaar is afgeleverd aan de Osaka gasmaastschappij en wordt ingezet voor zakelijk gebruik, maar zal tegelijkertijd worden getest op praktische haalbaarheid en geschiktheid voor aardgas. Onder het verhoogde dak zijn vier gasflessen aangebracht, gemaakt van een aluminium-ïegering en bekleed met kunststof. De cilinders hebben een totale inhoud van 24,8 kubieke meter. De motor van de 626 is aangepast. Zo werd onder andere de compressieverhouding verhoogd. De auto heeft een actieradius van 330 kilometer op de vier gascilinders. De prestaties wijken nauwelijks van een auto op benzine af. Aardgas staat vooral in de belangstelling vanwege de schonere uitlaatgassen. Wereldwijd rijden er nu naar schatting al zo'n 700.000 auto's op aardgas. 0 Nieuwe Yue Loong in aantocht I'! Items Rijnlease januari 1993 - pagina 10 Hc efstf 1.500,-. BETALING TOT I tot 15 I I I I Cii ïse tie nieuw de carrosserie- jndag len jring van n. snelle Maze ENS BV 0 E K 0 MSI JPEL€> le‘165/65 R14’- ;en, en een soepel >ak. teen >een m. Tan de ite sld ierne TELEFOON 04255-3944 FAX 04255-4020 - HILVARENBEEK len. ►rbij i. De ir maken. Prijs- en specifica- ft gek.. Ie bus kregen een n wordt ihakeld van naar de /oor een alles onthql- ichterover valt. De Daarover worden wij showroom. s gasrijders hun ngszoemer voor oogte verstelbare lur, toerenteller, :ewissers voor en nbinnen uit ver haal 1:43 itel. Het is Informatie over de NAMAC is verkrijgbaar bij Postbus 16004, 2301 GA Leiden. Servicenetwerk De inbouw van de MEGA- gasinstallaties wordt verzorgd door geselecteerde VW/Audi-dealers. Dit is het gevolg van het samenwerkingsverband >sitieve ran de isinstallaties IEGA teniet jL 013- 423030 Tel. 04241-1532 Aktie loopt t/m 15 februari a.s. best eenl vlot skken en sneeuw -_t vooral hierbij "ïrsvan 1, cabriolets en rcht merk, type iplete Citroen ZX ■nogen we wel zeg- s) rijdt u uiterst riant Zelfcorrigerend Om de benzine-injectie optimaal functionerend te houden, geschiedt het starten altijd op benzine; het loging met f.2.600,=. i het programma is de geïntroduceerde Audi nt S4 met de 4.2 liter e auto kost rijl de jrsie met 2.2 liter irbokrachtbron in de prijslijst \er dan nog itvoeringen van de 1 Met de introductie van de MEGA- autogasinstallaties is een belangrijke stap vooruit gezet naar een schonere verbranding dan tot dusver met de traditionele op autogas rijdende auto's kon worden bereikt. Het nieuwe systeem is een «multi-point electronic gasinjection» en is ontwikkeld in nauwe samenwerking met TNO. De revolutionaire installatie wordt op de markt gebracht door Necam B.V. te Amersfoort. De primeur van MEGA gaat naar Volkswagen en Audi, maar de installatie komt op termijn ook beschikbaar voor andere automerken. Opvallend is dat de prijsstelling gelijk is aan de bestaande gasinstallaties. t naar een kerngezón- nnen wij u het nttot 1 februari a.s. betaling** tot 1 sep- ciezen voor een laag- l, 36 of 48 maanden ncieringsvoorstel kan om verheugd te >r een Corsa. Nd litvoering, welke est. Maar daarbjj Technische voordelen Met het MEGA-systeem van Necam kan worden gesproken van een revolutie op het gebied van Jaarlijks organiseert de Nederlandse Algemene Miniatuur Auto Club (NAMAC) een verkiezing onder haar leden van de "Miniatuurauto van het jaar". In verschillende categoriën kunnen leden in november hun voorkeuren bekend maken. In iedere categorie krijgt het model met de meeste stemmen een eervolle vermelding, terwijl het exemplaar wat overall de meeste punten heeft gekregen als titelhouder uit de komt. Zeven auto's kr niveau: de afge- jvoorbeeld stan- i-speakersysteem geschikt voor autogas en aardgas, en kan in combinatie met het bestaande benzinesysteem worden gebruikt, maar kan daarnaast ook als zelfstandige brandstofvoorziening worden toegepast. Het gas uit de tank wordt verdampt en op de juiste overdruk gebracht door een tweetrapregelaar. Het computergestuurde systeem voert gas toe vlak voor de inlaatkleppen van de motor en werkt volgeiis het continu injectieprincipe. Een verdeelhuis zorgt ervoor dat iedere motorcilinder onder alle omstandigheden de juiste hoeveelheid gas krijgt «backfiring» toegediend. Het gas wordt per 'erleden. Dit cilinder via een inspuitleiding en een inspuitventiel vlak voor de inlaatklep ingespoten. De drooggasafsluiter kan gebruikt worden voor een perfect benzinestartsysteem. In combinatie met elektrische taar een pittige, it vergelijken. U ts aan het toeval )pel Corsa. eekt de Corsa er top en schouders arheid: de garage houdsbeurten. Corsa is zowel :én van de veilig- In Nederland rijden ongeveer 600.000 voertuigen op LPG. Een fijnmazig net van 2.000 tankstations zorgt voor een onbelemmerde verkrijgbaarheid. De overheid steunt het gebruik van LPG door lagere accijnzen vanwege de betere emissiewaarden ten opzichte van benzine- en dieselmotoren. De zijn tevreden over 1 brandstof: 85% neemt in zijn volgende auto opnieuw een gasinstallatie. De gemeentepolitie van Rotterdam heeft het MEGA- systeem met 15 voertuigen in de praktijk getest: hun bevindingen zijn op alle fronten positief. prijsverhc Nieuw in 1 onlangs g 100 Avant V8- motor. Deze f. 160.515, terwi, bestaande ver*’ 20-kleppen turb. voor f.135.371,i__ staat. Tot slot zijn e de cabrio-uitvoerii Audi 80. De bestaande vijfcilinder heeft voortaan ABS en kost nu De nieuwe 2.8 liter V6 moet f. 103.277,= opbrengen. de Volkswagen Karmann Ghia van Paul's Model Art leverbaar als Coupé en Cabriolet voor een prijs van ongeveer f.45,=. Het is een vrij nieuw Duits merk met de produktie in China. De Karmann heeft een detaillering die men zelden bij serieproduktie aantreft. Er is een keuze uit verschillende kleuren. ngeh ivan de kl „iseerd. De prijsstelling van de MEGA- installatie ligt op het niveau van de traditionele gasinstallatie: 2410 gulden exclusief BTW en inbouw. De complete lijn Volkswagen en Audi-modellen zal medio 1993 met het MEGA-systeem leverbaar zijn, inclusief de uitvoeringen met dynamische 6-cilinder- en VR6-motoren. De Golf en Vento VR6 kunnen reeds per 1 januari 1993 worden uitgerust met dit revolutionaire gasinjectiesysteem. Voortaan is autogas dus geen belemmering meer voor sportieve prestaties! Helaas ging de uitverkiezing tot 'Auto van het Jaar' aan de neus van Fiat voorbij en ging de titel terecht naar de Nissan Micra. Toch heeft de inquecento in eigen land erkenning gekregen. De kleinste Fiat werd in Italië uitgeroepen tot de Europes Auto '93 door journalisten verenigd in de UIGA, de Italiaanse vereniging van autojoumalisten. Uit de uitslag blijkt het enorme chauvinisme van deze groep scribenten, daar op de tweede plaats de Alfa 155 te vinden is, gevolgd door de Nissan Micra en Renault Safrane. Eerder werden de Audi 80 (1987), Alfa 164(1988), Fiat Tipo(1989), Citroën XM (1990), Nissan Primera (1991) en Citroën ZX (1992) uitverkoren. De prijswijzigingen ten gevolge van de invoer de BPM zijn bij Audi budgetneutraal verlopen, wel hebben er enkele prijsaanpassingen plaatsgevonden vanwege technische wijzigingen. Zo zijn de Audi 80 met 2 liter motor en de dieselvarianten gemiddeld zeventig gulden duurder geworden, vanwege de prijswijziging van de centrale vergrendeling. De Limousine en Avant hebben voortaan standaard ABS, waardoor de prijs met f .2.600,= is gestegen. De uitvoeringen met 2.6 liter V6-motor kennen een algehele prijsverhoging met f.2.300,=. De Audi Coupé met 4- en 5-cilinder krachtbronnen hebben voortaan ook standaard ABS en kennen een prijsaanpassing vergelijkbaar aan de Limousine en Avant. De i Coupé S2 is vijfhonderd gulden duurder geworden. Ook bij de Audi 100 zien we de standaard toepassing van ABS al vanaf het basismodel, wat weer geleid heeft tot een benzine-injectoren vloeiend overgesch de ene brandstof andere. Microprocessors regelen de gasafsluiters en de schakeling van de benzine- inspuiting. Het eerst leegrijden van de carburator voordat men op benzine kan overschakelen, behoort met de MEGA- installatie tot het verleder Het geheel leegrijden va gastank geeft een slecht verbranding, waardoor schade aan de katalysator kan ontstaan. Voordat het zover is, schakelt het MEGA- systeem automatisch over naar benzine, terwijl een lampje op het dashboard de bestuurder op de hoogte stelt. In Taiwan is de opvolger van de Yue Loong Feeling begin oktober geïntroduceerd. De auto heeft dezelfde basis, maar kent een aantal belangrijke uiterlijke veranderingen en een volledig i gestyleerd interieur. De exportversie met een 1.8 liter injectiemotor is nog niet in produktie genomen en zal wellicht ook op de Rai ontbreken. Volgens importeur Eurimpo zijn de verkopen van de Yue Loong sinds half oktober op gang gekomen als direkt gevolg van de promotiecampagnes. De toonzetting in de reclamevoering is zakelijker geworden en met name de frequente uitzending van radiospots heeft vele reacties opgeleverd. De basis Yue Loong Feeling, de 1.6 LS blijft ook de komende tijd voor f.24.350,= leverbaar. overschakelen op gas verloopt onmerkbaar. Het systeem wordt door een microprocessor gestuurd. Een zogenaamde stappenmotor bepaalt de juiste inspuithoeveelheid. Deze microprocessor ontvangt ook informatie van de lambda- sonde in de uitlaat, die de uitstoot van de uitlaatgassen bewaakt. Minimale afwijkingen daarin neemt de microprocessor direct waar en vervolgens corrigeert hij de afwijking direct en automatisch. Bovendien slaat het systeem eventuele storingen op in een diagnosegeheugen. De bestuurder krijgt op het dashboard een «check engine»-signaal te zien. De dealer kan vervolgens de foutcode uitlezen en de storing verhelpen. De motoren die met het MEGA-systeem zijn uitgerust, voldoen nu al aan de toekomstige veel strengere milieu-eisen. De regelrechte milieuwinst op het rijden met benzine in dezelfde proefauto met driewegkatalysator is wat de koolwaterstoffen (HC) en stikstofoxiden (NOx) betreft een vermindering van vijftig procent. De kooldioxide (CO2) neemt met twintig procent af. TNO heeft deze uitkomsten in haar tests gestaafd. In verband met het beperken van de CO2-emissie wordt op het ogenblik op het Duitse ministerie van Milieu gedacht aan een brandstofverbruiksnonn. Een van de mogelijkheden daartoe is het kopiëren van de Amerikaanse wetgeving. Deze zogenaamde Cafe- (corporate average fuel economy) norm bepaalt het gemiddelde brandstofverbruik dat het aanbod van c autofabrikant (of importeur) gemiddeld gedurende jaar mag hebben. Overschrijding hiervan levert boetes op. Voor 2000 is de norm gesteld op 36,4 mijl per gallon. Dit komt overeen met ruim zes liter op 100 kilometer. De Duitse minister Topfer zou aan een nog strengere eis denken, namelijk 5 liter op 100 kilometer (1 op 20 in ouderwetse terminologie). Op het ogenblik zijn er vrijwel geen produktie-auto's die hieraan kunnen voldoen. Bij de verdere ontwikkeling zal vooral naar de dieselmotor gekeken moeten worden en naar optimalisering van de aandrijflijn. (Bron: Rai) -(4 autogasinstallaties. Een aantal minder pos;i; eigenschappen vani traditionele gaf’ wordt door MEG gedaan. MEGA is een multi-point gasinjectiesysteem dat speciaal werd ontwikkel voor toepassing op mode benzine-injectiemotoren. Het MEGA-systeem combineert maximale trekkracht en prestaties met minimale uitlaatgasemissies. Bestaande systemen resulteren in een vermogensverlies van 101 procent; MEGA houdt het verlies binnen de perken met één procent. Het gevaar voorr' behoort tot het veb=ucu. xxn betekent dat er geen gevaar meer bestaat voor schadelijke terugslag in het spruitstuk. Bovendien behoeft het MEGA- systeem niet meer te worden afgesteld. Het systeem is twaalfeneenhalf jarig bestaan van de NRS gevierd. De klassiekers en andere bijzondere automobielen zullen voor deze rit wat vroeger uit de winterstalling gehaald moeten worden. Maar ook de hedendaagse auto's zijn met oog op het jaargetijde van harte welkom. De jubileum-rit zal vooral staan uit sportief rijden van i flink aantal kilometers in ■t tempo. De hoger gelegen ““uwgebieden zullen j worden opgezocht. Enkele weken voor de start krijgen de deelnemers de verschillende 'meldpunten' te horen, zodat ze van tevoren hun route kunnen uitstippelen. De start vindt op donderdag 8 april plaats vanuit Kasteel Bloemendal in Vaals. Er wordt verder overnacht in Mulhouse, nabij Genève en te Nancy. Bij thuiskomst wacht een uitgebreide lunch in Vaals op tweede Paasdag. Dit speciale evenement kost inclusief hotels, maaltijden en materialen f.985,= per persoon. De Alpen Toerrally gaat dit jaar via het bekende Bol-Pijl systeem naar de Zwitserse en Italiaanse Alpen en eindigt mement rond de Italiaanse meren met volledig facultatieve sportieve toerrallyproeven. Deze rit wordt verreden van 19 tot en met 26 juni, terwijl het seizoen wordt afgesloten met de Moezel Toerraly/Ardennen Classic van 22 tot en met 24 oktober. Voor informatie en aanmeldingen: NRS, Korenbloemstraat 9,2403 GA Alphen a/d Rijn, tel. 01720- 22310, fax. 01720-34945. eervolle vermelding: Daf 85 van Tekno (bedrijfsauto 1:50), Chevrolet Suburban van Kim Trucks (bedrijfsauto- bouwkits), Mini Cooper van Herpa (personenauto's 1:87), Scania Streamline van Wiking (bedrijfsauto's 1:87), Bugatti EB 110 van Bburago (grote schalen) en de GMC trailer van circus Toni Boltini van het merk Kim Trucks (Supermodellen). De winnaar uit de categorie personenauto's schc kreeg ook de jaartik De NRS oftewel de or, van de Alpen Toerral de eerste twee programma onderdelen bekend gemaakt van 1993. Liefhebbers van autoritten in het buitenland kunnen van 29 april t/m 2 mei hun hart weer ophalen tijdens de Vogezen classic toerrally. De ritten van de NRS zijn een prima combinatie van de ouderwetse rallysfeer met een vleugje wedstrijdspanning, verzorgde diners, geanimeerde gesprek! prima hotels. Er wordt meegedaan door bezitter klassieke auto's, cabriok oldtimers ongeacht merk of bouwjaar. Tijdens de Vogezen classic toerrally worden verschillende punten op de kaart aangewezen. Iedereen moet zelf de route uitstippelen om deze punten te bezoeken en hier de benodigde stempels te halen. Grote wegen worden hierbij vrijwel geheel vermeden. De rit start op 29 april in Luxemburg en finisht zor 2 mei in Géradmer in de Vogezen. Deelnemers kunne kiezen voor de toeristische toerklasse of de sportieve sport- en rallyklasse. In de rallyklasse zijn ook klassementsproeven opgenomen. Het evener wordt begeleid door uitgeruste serviceteams, een cateringteam en een trialer met MGB voor de onverhoopte pechvogel. Het vierdaagse evenement kost f.685,per persoon. Een éénmalig evenement is de Mont Blanc Classic Marathon die al iets eerder, van 8 tot en met 12 april wordt verreden. Tijdens dit evenement wordt het tussen Necam B.V. ende VW/Audi-dealerorganisatie. looggekwalificeerde medewerkers staan garant voor een feilloze inbouw en zonodig reparatie van de gasinstallatie in alle merken auto's. Een groot voordeel voor de klant is dat hij zijn Volkswagen of Aud compleet met gasinstallatie kan aanschaffen zonder lange inbouwtijden achteraf. De inbouw van de gastank in de bagageruimte kan geheel naar de wens van de klant worden gerealis De prijsstelling va e ligt op 1 rditioneh

Kranten Regionaal Archief Tilburg

Weekblad De Tilburgse Koerier | 1993 | | pagina 31