fl?
►VER
Miniatuurcfuto
van het jaar
NDE A
ERMOG
S
ES.
Gg-GBSIHJECT
V
I
h
ERKENNING VOOR FIAT
Brandstof-
CINQUECENTO
verbruiksnorm
Recreatie
Stichting
Audi-prijzen
Programma
Nationale
Mazda op aardgas
sda heeft een 626 Wagon ontwikkeld die aardgas als brandstof gebruikt.
Het exemplaar is afgeleverd aan de Osaka gasmaastschappij en wordt
ingezet voor zakelijk gebruik, maar zal tegelijkertijd worden getest op
praktische haalbaarheid en geschiktheid voor aardgas. Onder het
verhoogde dak zijn vier gasflessen aangebracht, gemaakt van een
aluminium-ïegering en bekleed met kunststof. De cilinders hebben een
totale inhoud van 24,8 kubieke meter.
De motor van de 626 is aangepast. Zo werd onder andere de
compressieverhouding verhoogd. De auto heeft een actieradius van 330
kilometer op de vier gascilinders. De prestaties wijken nauwelijks van een
auto op benzine af. Aardgas staat vooral in de belangstelling vanwege de
schonere uitlaatgassen. Wereldwijd rijden er nu naar schatting al zo'n
700.000 auto's op aardgas.
0
Nieuwe Yue Loong in aantocht
I'!
Items
Rijnlease
januari 1993 - pagina 10
Hc
efstf 1.500,-.
BETALING TOT
I tot 15
I I I I
Cii
ïse
tie
nieuw
de carrosserie-
jndag
len
jring van
n.
snelle
Maze
ENS BV
0 E K 0 MSI
JPEL€>
le‘165/65 R14’-
;en, en een soepel
>ak.
teen
>een
m.
Tan de
ite
sld
ierne
TELEFOON 04255-3944
FAX 04255-4020 - HILVARENBEEK
len.
►rbij
i. De
ir maken. Prijs- en specifica-
ft gek..
Ie bus
kregen een
n wordt
ihakeld van
naar de
/oor een alles onthql-
ichterover valt. De
Daarover worden wij
showroom.
s gasrijders
hun
ngszoemer voor
oogte verstelbare
lur, toerenteller,
:ewissers voor en
nbinnen uit ver
haal 1:43
itel. Het is
Informatie over de NAMAC is
verkrijgbaar bij Postbus 16004,
2301 GA Leiden.
Servicenetwerk
De inbouw van de MEGA-
gasinstallaties wordt
verzorgd door geselecteerde
VW/Audi-dealers. Dit is het
gevolg van het
samenwerkingsverband
>sitieve
ran de
isinstallaties
IEGA teniet
jL 013- 423030
Tel. 04241-1532
Aktie loopt t/m 15 februari a.s.
best
eenl
vlot
skken en sneeuw
-_t vooral hierbij
"ïrsvan
1, cabriolets en
rcht merk, type
iplete Citroen ZX
■nogen we wel zeg-
s) rijdt u uiterst riant
Zelfcorrigerend
Om de benzine-injectie
optimaal functionerend te
houden, geschiedt het starten
altijd op benzine; het
loging met f.2.600,=.
i het programma is de
geïntroduceerde Audi
nt S4 met de 4.2 liter
e auto kost
rijl de
jrsie met 2.2 liter
irbokrachtbron
in de prijslijst
\er dan nog
itvoeringen van de
1
Met de introductie van de MEGA-
autogasinstallaties is een belangrijke
stap vooruit gezet naar een schonere
verbranding dan tot dusver met de
traditionele op autogas rijdende
auto's kon worden bereikt. Het nieuwe
systeem is een «multi-point electronic
gasinjection» en is ontwikkeld in
nauwe samenwerking met TNO. De
revolutionaire installatie wordt op de
markt gebracht door Necam B.V. te
Amersfoort. De primeur van MEGA
gaat naar Volkswagen en Audi, maar
de installatie komt op termijn ook
beschikbaar voor andere automerken.
Opvallend is dat de prijsstelling
gelijk is aan de bestaande
gasinstallaties.
t naar een kerngezón-
nnen wij u het
nttot 1 februari a.s.
betaling** tot 1 sep-
ciezen voor een laag-
l, 36 of 48 maanden
ncieringsvoorstel kan
om verheugd te
>r een Corsa. Nd
litvoering, welke
est. Maar daarbjj
Technische voordelen
Met het MEGA-systeem van
Necam kan worden gesproken
van een revolutie op het
gebied van
Jaarlijks organiseert de
Nederlandse Algemene
Miniatuur Auto Club (NAMAC)
een verkiezing onder haar
leden van de "Miniatuurauto
van het jaar". In verschillende
categoriën kunnen leden in
november hun voorkeuren
bekend maken. In iedere
categorie krijgt het model met
de meeste stemmen een
eervolle vermelding, terwijl
het exemplaar wat overall de
meeste punten heeft gekregen
als titelhouder uit de
komt. Zeven auto's kr
niveau: de afge-
jvoorbeeld stan-
i-speakersysteem
geschikt voor autogas en
aardgas, en kan in combinatie
met het bestaande
benzinesysteem worden
gebruikt, maar kan daarnaast
ook als zelfstandige
brandstofvoorziening worden
toegepast.
Het gas uit de tank wordt
verdampt en op de juiste
overdruk gebracht door een
tweetrapregelaar. Het
computergestuurde systeem
voert gas toe vlak voor de
inlaatkleppen van de motor
en werkt volgeiis het continu
injectieprincipe. Een
verdeelhuis zorgt ervoor dat
iedere motorcilinder onder
alle omstandigheden de juiste
hoeveelheid gas krijgt
«backfiring» toegediend. Het gas wordt per
'erleden. Dit cilinder via een inspuitleiding
en een inspuitventiel vlak
voor de inlaatklep ingespoten.
De drooggasafsluiter kan
gebruikt worden voor een
perfect benzinestartsysteem.
In combinatie met elektrische
taar een pittige,
it vergelijken. U
ts aan het toeval
)pel Corsa.
eekt de Corsa er
top en schouders
arheid: de garage
houdsbeurten.
Corsa is zowel
:én van de veilig-
In Nederland rijden ongeveer
600.000 voertuigen op LPG.
Een fijnmazig net van 2.000
tankstations zorgt voor een
onbelemmerde
verkrijgbaarheid. De overheid
steunt het gebruik van LPG
door lagere accijnzen
vanwege de betere
emissiewaarden ten opzichte
van benzine- en
dieselmotoren. De
zijn tevreden over 1
brandstof: 85% neemt in zijn
volgende auto opnieuw een
gasinstallatie.
De gemeentepolitie van
Rotterdam heeft het MEGA-
systeem met 15 voertuigen in
de praktijk getest: hun
bevindingen zijn op alle
fronten positief.
prijsverhc
Nieuw in 1
onlangs g
100 Avant
V8- motor. Deze
f. 160.515, terwi,
bestaande ver*’
20-kleppen turb.
voor f.135.371,i__
staat. Tot slot zijn e
de cabrio-uitvoerii
Audi 80.
De bestaande vijfcilinder
heeft voortaan ABS en kost nu
De nieuwe 2.8 liter V6 moet
f. 103.277,= opbrengen.
de Volkswagen Karmann
Ghia van Paul's Model Art
leverbaar als Coupé en
Cabriolet voor een prijs van
ongeveer f.45,=. Het is een vrij
nieuw Duits merk met de
produktie in China. De
Karmann heeft een
detaillering die men zelden
bij serieproduktie aantreft. Er
is een keuze uit verschillende
kleuren.
ngeh
ivan de kl
„iseerd.
De prijsstelling van de MEGA-
installatie ligt op het niveau
van de traditionele
gasinstallatie: 2410 gulden
exclusief BTW en inbouw.
De complete lijn Volkswagen
en Audi-modellen zal medio
1993 met het MEGA-systeem
leverbaar zijn, inclusief de
uitvoeringen met dynamische
6-cilinder- en VR6-motoren. De
Golf en Vento VR6 kunnen
reeds per 1 januari 1993
worden uitgerust met dit
revolutionaire
gasinjectiesysteem.
Voortaan is autogas dus geen
belemmering meer voor
sportieve prestaties!
Helaas ging de uitverkiezing
tot 'Auto van het Jaar' aan de
neus van Fiat voorbij en ging
de titel terecht naar de Nissan
Micra. Toch heeft de
inquecento in eigen land
erkenning gekregen. De
kleinste Fiat werd in Italië
uitgeroepen tot de Europes
Auto '93 door journalisten
verenigd in de UIGA, de
Italiaanse vereniging van
autojoumalisten. Uit de
uitslag blijkt het enorme
chauvinisme van deze groep
scribenten, daar op de tweede
plaats de Alfa 155 te vinden is,
gevolgd door de Nissan Micra
en Renault Safrane. Eerder
werden de Audi 80 (1987), Alfa
164(1988), Fiat Tipo(1989),
Citroën XM (1990), Nissan
Primera (1991) en Citroën ZX
(1992) uitverkoren.
De prijswijzigingen ten
gevolge van de invoer
de BPM zijn bij Audi
budgetneutraal verlopen, wel
hebben er enkele
prijsaanpassingen
plaatsgevonden vanwege
technische wijzigingen. Zo
zijn de Audi 80 met 2 liter
motor en de dieselvarianten
gemiddeld zeventig gulden
duurder geworden, vanwege
de prijswijziging van de
centrale vergrendeling. De
Limousine en Avant hebben
voortaan standaard ABS,
waardoor de prijs met f .2.600,=
is gestegen. De uitvoeringen
met 2.6 liter V6-motor kennen
een algehele prijsverhoging
met f.2.300,=. De Audi Coupé
met 4- en 5-cilinder
krachtbronnen hebben
voortaan ook standaard ABS
en kennen een
prijsaanpassing
vergelijkbaar aan de
Limousine en Avant. De i
Coupé S2 is vijfhonderd
gulden duurder geworden.
Ook bij de Audi 100 zien we de
standaard toepassing van
ABS al vanaf het basismodel,
wat weer geleid heeft tot een
benzine-injectoren
vloeiend overgesch
de ene brandstof
andere. Microprocessors
regelen de gasafsluiters en de
schakeling van de benzine-
inspuiting.
Het eerst leegrijden van de
carburator voordat men op
benzine kan overschakelen,
behoort met de MEGA-
installatie tot het verleder
Het geheel leegrijden va
gastank geeft een slecht
verbranding, waardoor
schade aan de katalysator
kan ontstaan. Voordat het
zover is, schakelt het MEGA-
systeem automatisch over
naar benzine, terwijl een
lampje op het dashboard de
bestuurder op de hoogte stelt.
In Taiwan is de opvolger van de Yue Loong Feeling begin oktober geïntroduceerd. De auto heeft
dezelfde basis, maar kent een aantal belangrijke uiterlijke veranderingen en een volledig i
gestyleerd interieur. De exportversie met een 1.8 liter injectiemotor is nog niet in produktie
genomen en zal wellicht ook op de Rai ontbreken.
Volgens importeur Eurimpo zijn de verkopen van de Yue Loong sinds half oktober op gang
gekomen als direkt gevolg van de promotiecampagnes. De toonzetting in de reclamevoering is
zakelijker geworden en met name de frequente uitzending van radiospots heeft vele reacties
opgeleverd. De basis Yue Loong Feeling, de 1.6 LS blijft ook de komende tijd voor f.24.350,=
leverbaar.
overschakelen op gas verloopt
onmerkbaar. Het systeem
wordt door een
microprocessor gestuurd. Een
zogenaamde stappenmotor
bepaalt de juiste
inspuithoeveelheid. Deze
microprocessor ontvangt ook
informatie van de lambda-
sonde in de uitlaat, die de
uitstoot van de uitlaatgassen
bewaakt. Minimale
afwijkingen daarin neemt de
microprocessor direct waar en
vervolgens corrigeert hij de
afwijking direct en
automatisch. Bovendien slaat
het systeem eventuele
storingen op in een
diagnosegeheugen. De
bestuurder krijgt op het
dashboard een «check
engine»-signaal te zien. De
dealer kan vervolgens de
foutcode uitlezen en de
storing verhelpen.
De motoren die met het
MEGA-systeem zijn uitgerust,
voldoen nu al aan de
toekomstige veel strengere
milieu-eisen. De regelrechte
milieuwinst op het rijden met
benzine in dezelfde proefauto
met driewegkatalysator is wat
de koolwaterstoffen (HC) en
stikstofoxiden (NOx) betreft
een vermindering van vijftig
procent. De kooldioxide (CO2)
neemt met twintig procent af.
TNO heeft deze uitkomsten in
haar tests gestaafd.
In verband met het beperken van de CO2-emissie wordt
op het ogenblik op het Duitse ministerie van Milieu
gedacht aan een brandstofverbruiksnonn. Een van de
mogelijkheden daartoe is het kopiëren van de
Amerikaanse wetgeving. Deze zogenaamde Cafe-
(corporate average fuel economy) norm bepaalt het
gemiddelde brandstofverbruik dat het aanbod van c
autofabrikant (of importeur) gemiddeld gedurende
jaar mag hebben.
Overschrijding hiervan levert boetes op. Voor 2000 is de
norm gesteld op 36,4 mijl per gallon. Dit komt overeen
met ruim zes liter op 100 kilometer. De Duitse minister
Topfer zou aan een nog strengere eis denken, namelijk 5
liter op 100 kilometer (1 op 20 in ouderwetse
terminologie). Op het ogenblik zijn er vrijwel geen
produktie-auto's die hieraan kunnen voldoen. Bij de
verdere ontwikkeling zal vooral naar de dieselmotor
gekeken moeten worden en naar optimalisering van de
aandrijflijn. (Bron: Rai)
-(4
autogasinstallaties. Een
aantal minder pos;i;
eigenschappen vani
traditionele gaf’
wordt door MEG
gedaan.
MEGA is een multi-point
gasinjectiesysteem dat
speciaal werd ontwikkel
voor toepassing op mode
benzine-injectiemotoren.
Het MEGA-systeem
combineert maximale
trekkracht en prestaties met
minimale uitlaatgasemissies.
Bestaande systemen
resulteren in een
vermogensverlies van 101
procent; MEGA houdt het
verlies binnen de perken met
één procent.
Het gevaar voorr'
behoort tot het veb=ucu. xxn
betekent dat er geen gevaar
meer bestaat voor schadelijke
terugslag in het spruitstuk.
Bovendien behoeft het MEGA-
systeem niet meer te worden
afgesteld. Het systeem is
twaalfeneenhalf jarig bestaan
van de NRS gevierd. De
klassiekers en andere
bijzondere automobielen
zullen voor deze rit wat
vroeger uit de winterstalling
gehaald moeten worden.
Maar ook de hedendaagse
auto's zijn met oog op het
jaargetijde van harte welkom.
De jubileum-rit zal vooral
staan uit sportief rijden van
i flink aantal kilometers in
■t tempo. De hoger gelegen
““uwgebieden zullen
j worden opgezocht.
Enkele weken voor de start
krijgen de deelnemers de
verschillende 'meldpunten' te
horen, zodat ze van tevoren
hun route kunnen
uitstippelen. De start vindt op
donderdag 8 april plaats
vanuit Kasteel Bloemendal in
Vaals. Er wordt verder
overnacht in Mulhouse, nabij
Genève en te Nancy. Bij
thuiskomst wacht een
uitgebreide lunch in Vaals op
tweede Paasdag. Dit speciale
evenement kost inclusief
hotels, maaltijden en
materialen f.985,= per
persoon.
De Alpen Toerrally gaat dit
jaar via het bekende Bol-Pijl
systeem naar de Zwitserse en
Italiaanse Alpen en eindigt
mement rond de Italiaanse meren met
volledig facultatieve sportieve
toerrallyproeven. Deze rit
wordt verreden van 19 tot en
met 26 juni, terwijl het seizoen
wordt afgesloten met de
Moezel Toerraly/Ardennen
Classic van 22 tot en met 24
oktober. Voor informatie en
aanmeldingen: NRS,
Korenbloemstraat 9,2403 GA
Alphen a/d Rijn, tel. 01720-
22310, fax. 01720-34945.
eervolle vermelding: Daf 85
van Tekno (bedrijfsauto 1:50),
Chevrolet Suburban van Kim
Trucks (bedrijfsauto-
bouwkits), Mini Cooper van
Herpa (personenauto's 1:87),
Scania Streamline van
Wiking (bedrijfsauto's 1:87),
Bugatti EB 110 van Bburago
(grote schalen) en de GMC
trailer van circus Toni Boltini
van het merk Kim Trucks
(Supermodellen). De winnaar
uit de categorie
personenauto's schc
kreeg ook de jaartik
De NRS oftewel de or,
van de Alpen Toerral
de eerste twee programma
onderdelen bekend gemaakt
van 1993. Liefhebbers van
autoritten in het buitenland
kunnen van 29 april t/m 2 mei
hun hart weer ophalen tijdens
de Vogezen classic toerrally.
De ritten van de NRS zijn een
prima combinatie van de
ouderwetse rallysfeer met een
vleugje wedstrijdspanning,
verzorgde diners,
geanimeerde gesprek!
prima hotels. Er wordt
meegedaan door bezitter
klassieke auto's, cabriok
oldtimers ongeacht merk
of bouwjaar. Tijdens de
Vogezen classic toerrally
worden verschillende punten
op de kaart aangewezen.
Iedereen moet zelf de route
uitstippelen om deze punten
te bezoeken en hier de
benodigde stempels te halen.
Grote wegen worden hierbij
vrijwel geheel vermeden. De
rit start op 29 april in
Luxemburg en finisht zor
2 mei in Géradmer in de
Vogezen. Deelnemers kunne
kiezen voor de toeristische
toerklasse of de sportieve
sport- en rallyklasse. In de
rallyklasse zijn ook
klassementsproeven
opgenomen. Het evener
wordt begeleid door
uitgeruste serviceteams, een
cateringteam en een trialer
met MGB voor de onverhoopte
pechvogel. Het vierdaagse
evenement kost f.685,per
persoon. Een éénmalig
evenement is de Mont Blanc
Classic Marathon die al iets
eerder, van 8 tot en met 12
april wordt verreden. Tijdens
dit evenement wordt het
tussen Necam B.V. ende
VW/Audi-dealerorganisatie.
looggekwalificeerde
medewerkers staan garant
voor een feilloze inbouw en
zonodig reparatie van de
gasinstallatie in alle merken
auto's.
Een groot voordeel voor de
klant is dat hij zijn
Volkswagen of Aud compleet
met gasinstallatie kan
aanschaffen zonder lange
inbouwtijden achteraf. De
inbouw van de gastank in de
bagageruimte kan geheel
naar de wens van de klant
worden gerealis
De prijsstelling va
e ligt op 1
rditioneh