DE RAI VAN DE WERELDPRIMEURS
3
Amsterdam
in jubileum
jaar
AutoRai
I
AN
IER
X
IVAN
EZ
T.W.V.
)E
RQA
ELDIG
DE TILBURGSE KOERIER
DE AUTOMAAT - Donderdag 21 januari 1993 - pagina 7
nuari 1993-pagina 6
nooit tevoor
tor
(280
4BITIE
5E
n
m -
2/90 PR.O.A.
9/90 PR.O.A.
:de
inellingsbak
tuurdersstoel
ling.
ld heeft
□it om Seat
vanwege het
2 Bar?a,
verstelbare
ie
achterruiten
achterbank,
slgen met
voordeel op
ast kunt u
t scheelt op
Ikaar levert
tar liefst
n voor Seat
>r zult u een’
een
22133
42-19473
heeft
s wordt
uên.
>wat
einde
t Croma
imotor,
Eter
land
zrije huurkoopfinan-
i vertoond met
twat
>p de Civic
cementen is
weer een
lerstelis
inde
snomen.
iftig bezig haar
te moderniseren.
i ook de
i aantal
1/90 32.500
1/90 38.500
9/91 62.950
2/86 15.950
6/88 35.950
I Amsterdam
4/91 25.950
8/88 29.950
8/90 28.950
1/88 12.500
9/87 11.950
2/87 11.950
1/85 9.250
1/87 17.500
1/87 18.950
5/88 22.500
2/89 24.950
1/89 25.950
1/90 27.950
6/87 21.950
7/88 22.500
De komende Rai autotentoonstelling die in
Amsterdam van 4 tot en met 14 februari wordt
gehouden, belooft uniek te worden. Nog nooit tevoo
waren er zoveel wereld-, Europese en Nederlandse
primeurs te bewonderen. Hierdoor zal ook de
internationale belangstelling voor de Rai groeien.
We lopen de te verwachten noviteiten langs.
4-14 FEBRUARI 1993 rai\
•wi. Prijs
1/88 21.950
1/89 24.950
5/88 27.500
uitgebreid. Een kleine
Europese primeur betreft de
Dedra, die in de Comfort-, L-
en HF- versie wordt
aangeboden. Wijzigingen
betreffen de zitpositie van de
bestuurder, verstelbare
gordels voorin en een
uitgebreider dashboard.
Uiterlijk heeft de vernieuwde
Dedra de wieldeksels van de
Thema, getint Solextra ruiten
op de HF-types en een
typeplaatje volgens de
nieuwe standaard op de
grille. Het motorenprogramma
bleef gelijk. De Comfort en L
zijn leverbaar met 1.6,1.8 en
2.0 liter motor alsmede de
turbodiesel. De HF- uitvoering
is gereserveerd voor de Turbo
en Integrale.
De kleine Engelse producent
van sportwagens TVR brengt
de eerder in eigen land
gepresenteerde Griffith naar
Nederland. Het gaat hier om
het nieuwe topmodel van het
merk. De auto heeft op dit
moment een 4.3 liter V8 motc
met een fors vermogen van 1
pk en een indrukwekkend
krachtbron met een vermogen
van 63 pk. De Cappuccino
heeft duidelijk stijlkenmerken
van de Engelse cabrio's uit de
jaren vijftig en zestig. De auto
is op de Japanse markt al
enige tijd leverbaar. De
uitrusting is zeer compleet
met ondermeer elektrisch
bediende ramen,
airconditioning, lichtmetalen
velgen en verstelbaar
stuurwiel.
Opel heeft ook het nodige
nieuws op de stand,
waaronder de nieuwe V6-
veriant van de Vectra.
Binnenkort zal deze 2.5 liter V6
ook daadwerkelijk
verkrijgbaar zijn.
Andere nog niet genoer-J
noviteiten zijn de Fiat Civ.
met 2 liter 16- kleppenmot:
de Peugeot 605 met 2 liter
turbomotor, de uit Rusla*±v
afkomstige elektrisch
aangedreven Oka en de
Renault Twingo, waar we
inmiddels uitgebreid kennis
mee hebben gemaakt.
Kortom de Rai wordt
interessant als nooit tevoor.
Enige weken geleden werd door de Rai
Vereniging het jubileumjaar ingeluid. De
Amsterdam AutoRai van dit jaar wordt
namelijk in het 100-ste jaar van de Rai
gehouden. Het belooft een interessante
tentoonstelling te worden met veel primeurs en
blikken richting verleden en toekomst.
De tentoonstelling wordt voor het publiek
geopend op donderdag 4 februari en duurt tot
en met zondag 14 februari. Dagelijks is de Rai
geopend van 10.00 tot 17.00 uur en van 19.00 tot
22.00 uur. Op zaterdag en zondag is de Rai 's
avonds gesloten. De entreeprijs overdag
bedraagt f.l5,= terwijl er een gereduceerde
prijs van f.12,50 geldt voor houders van een
Pas-65 of OV- jaarkaart, jeugd van 4 tot en met
11 jaar en aangemelde groepen van minimaal
20 personen. In de avonduren kost de toegang
f.12,50 (gereduceerd tarief f.Ï0,=).
Negen hallen van het tentoonstellingscomplex
■Vergelijkbaar aan de grote
800. Het spreekt voorzich dat
de nieuwe coupé-modellen bij
Rover op de Rai aan het grote
publiek worden voorgesteld.
Ook is op de stand van Rover
Nederland de MG RV8 te zien.
In eerste instantie zal deze
auto in 15 stuks per dag voor
de Britse markt worden
gemaakt met links stuur.
Definitieve exportplannen zijn
nog niet bekend.
Onder Volkswagen-bestuur
verandert er veel bij Skoda. De
1993 Favorit heeft een
injectiemotor gekregen. De
bestaande 1.3 liter is voorzien
van een Bosch monomotronic
inspuitsysteem en levert nu
een vermogen van 40 kW bij
5000 tr/min en een koppel van
94 Nm bij 3250 tr/min. De auto
haalt hiermee een top van 149
km/u en trekt in 16 seconden
van 0 tot 100 km/u. De nieuwe
motor wordt geleverd in de LXi
en GLXi uitgave. Deze auto's
zijn makkelijk te herkennen
aan hun nieuwe voorbumper
en grille, terwijl in het
interieur nieuwe
stoelbekleding wordt
toegepast en een ander
instrumentenpaneel wordt
gemonteerd. De nieuwe
Favorit is geheel volgens VW -
leppen per cilinder voorbeeld voorzien van
verstevigingsbalken in de
portieren.
Honda laat de nieuwe
Europese Accord zien, een
auto die pas in juni werkelijk
te koop zal zijn. De auto oogt
als een hatchback, maar heeft
een normale kofferklep. Er kan
straks worden gekozen voor
verschillende 2 liter 16-
klepsmotoren en de bekende
2.3 liter. De Accord heeft een
front wat sterke
overeenkomsten veit
de Prelude en lijkt v*?
n op achterpartij veel op d
De sedan. Door deze elei
de nieuwe Accord
echte Honda. Het onde
echter van het bestaar
model overgei
Lancia is drifti
programma U
Na de Thema wordt nu
Ypsilon met een aantal
wijzigingen op de
Nederlandse markt
geïntroduceerd. De auto 1
een nieuw front met Dedi
achtige grille en andere
achterlichtunits. Ook werden
de uitrustingsspecificaties
verstelbare besti
en luxe bekledin
Voor Nederland 1
Mitsubishi nog een andere
noviteit in de vorm van de
Lancer vierdeurs sedan.
Daihatsu presenteert in
Amsterdam een gewijzigde
Cuore. De auto heeft voor 1993
een forse voorbumper
gekregen, die in de duurdere
uitgaves in de
carrosseriekleur wordt
gespoten. De
richtingaanwijzers lopen nu
over in de rondingen aan de
zijkant van de auto. Ook werd
de grille vernieuwd en de
motorkap aangepast. Het
nieuwe logo op de grille geeft
een grotere herkenbaarheid.
Iedere Cuore heeft twee
buitenspiegels en een
gelaagde voorruit. In de
portieren zijn
verstevigingsprofielen
opgenomen. Standaard is een
handgeschakelde vijfbak die
de 41 pk van de 3
cilindermotor aan de
voorwielen afgeeft. Het
remsysteem beschikt voor
over geventileerde schijven,
terwijl de auto standaard is
uitgerust met
rembekrachtiging. De Cuore
is niet alleen een
aantrekkelijke auto vanwege
zijn eigenschappen, maar ook
door zijn prijs. Aan de basis
staat de 3-deurs TG voor
f. 14.995,=. De CX5-deursw
voor f.17.595,= aangebodei
De Rover-stand barst ZO5
uit haar voegen, zoveel
nieuwe uitvoeringen en
modellen zijn er te zien. De
verlengde Range Rover LSE
met 4,2 liter V8-motor en
luchtvering beleeft er zijn
Nederlandse première. De
auto kost f,182.900,=. In de 100-
reeks vervangt de 114 Si de
bestaande GTa. De auto heeft
een 1.4 liter 76 pk motor en een
sportieve uitrusting. De Rover
414,416 en 420 hebben vanaf
Hoog op de lijst staan maar
liefst zes regelrechte
wereldprimeurs.
Peugeot heeft Amsterdam
uitgekozen voor de
presentatie van de nieuwe
306, de auto die de 309 gaat
vervangen. Deze nieuweling
komt in eerste instantie
beschikbaar als vijfdeurs met
drie verschillende motoren.
Volvo gaf kortgeleden de
eerste informatie vrij over de
850 Estate, een modern
gelijnde sportieve stationcar.
De auto kan als GLE met 5
cilinder 2.5 liter motor worden
besteld, maar is ook als
sportieve GLT met 20-kleppen
beschikbaar. De Volvo 850
Estate zal voor de zomer
daadwerkelijk in de
showroom verschijnen. Volvo
komt in Amsterdam ook met
een 440 en 460 met een
continue variabele
transmissie in combinatie met
de 1.8 liter motor.
Hyundai heeft een hele stand
vol noviteiten, zoals de Lantra
1.8 GT, de Scoupé met
ongeblazen 1.5 liter motor en
natuurlijk de Grandeur, de
eerst Hyundai boven de
honderdduizend gulden. Of de
Grandeur daadwerkelijk in
Nederland op de markt zal
komen, hangt af van de
reacties van het publiek.
Toyota heeft ook een
wereldprimeur voor
Amsterdam in de vorm van de
nieuwe Carina E
Stationwagon. De auto was al
bij introductie van de sedan
en liftback aangekondigd,
maar is in Amsterdam pas
voor het eerst te zien.
Uiteraard komt het front met
de bestaande Carina's
overeen. Nieuw is ondermeer
de 1.6 liter Lean Bum motor
die extreem schoon is. De
Carina E Stationwagon wordt
voor de Europese markt net
als de sedan en liftback in
Engeland geproduceerd.
Jaguar houdt tot het einde de nu een nieuwe grille
spanning erin, maar vergelijkbaar aan de i
Amsterdam is uitgekozen voor
de mondiale presentatie van
de nieuwe XJ met
twaalfcilindermotor. De
bekende V12 is bij deze auto
vergroot tot 6 liter. Verdere
specificaties heeft Jaguar nog
niet bekend gemaakt. De
nieuwe VI2 zou de verlengde
carrosserie van de Majestic
hebben, maar is vanwege de
grotere motor toch op veel
punten aangepast.
Enkele maanden geleden
werd in Japan door Mitsubishi
de nieuwe Galant onthuld.
Deze vierdeurs sedan zal op
de Rai haar Europese debuut
beleven. Mitsubishi heeft
echter ook een wereldprimeur
in de vorm van de Galant
vijfdeurs hatchback. De
Galant is duidelijk groter dan
zijn voorganger en kenmerkt
zich door de afgeronde
vormen. Heel apart is het front
met platte, extreem lange
lichtunits en een forse
luchtinlaat in de bumper. De
sedan heeft een zakelijke
uitstraling, terwijl de
hatchback duidelijk
sportiever oogt. Het
motorenaanbod is ronduit
fors. Net als in de huidige
serie komt er een 1.8 en 2.0
liter met 4 klerr_
en vermogens van
respectievelijk 126 en 137 pk.
De 1.8 haalt al een top van 200
km/u en trekt in 10 seconden
van 0 tot 100 km/u. Zeer
aantrekkelijk zijn twee V6-
krachtbronnen met 2.0 en 2.5
liter inhoud en 150 of 170 pk
vermogen. De 2 liter V6 wordt
geleverd in de sedan, terwijl
de 2.5 uitsluitend voor de
hatchback is gereserveerd. De
bekende turbodiesel is
vergroot tot 2 liter en is nu
goed voor 90 pk. In totaal
staan er veertien modellen i
het leveringsprogramma. L=
1.8 en 2.0 zijn beschikbaar in
GL en GLS uitvoering, terwijl
de turbodiesel alleen als GL
wordt aangeboden. De twee 6
cilinders kennen een
specifieke GT-uitvoering,
waarbij de 2.5 liter hatchback
als Dynamic 4 wordt geleverd
met vierwielaandrijving en
vierwielbesturing. De basis
GL-uitgave is al zeer compleet
met stuurbekrachtiging,
centrale vergrendeling,
hoofdsteunen voor en achter,
getint glas, in hoogte
worden gebruikt met 65.000 vierkante meter
oppervlak. In totaal zijn 115 exposanten
aanwezig, waarvan 54 automerken uit 15
verschillende landen. Uiteraard zijn naast deze
merken ook accessoires, onderdelen en
gereedschappen te zien.
De AutoRai kan natuurlijk met de eigen auto
worden bezocht. Het is belangrijk dat
bezoekers die een parkeerplaatsje zoeken de
aanwijzingen van de politie opvolgen. Tijdens
de openingsuren rijden er gratis pendelbussen
van en naar de parkeerterreinen in de
omgeving van het tentoonstellingsgebouw.
Uiteraard geldt er zoals gebruikelijk voor de
Rai een Trein Plus Toegangs regeling vanaf
vrijwel alle NS-stations in Nederland.
koppel van 414 Nm bij 4000
tr/min. De auto haalt 250 km/u
en trekt in slechts 4,9
seconden van 0 tot 100 km/u.
De TVR Griffith is nog geen
vier meter lang en weegt
slechts 1060 kg. Aan de auto
hangt een prijskaartje met
f.138.750,= erop.
Bij Nissan is het in Amsterdam
feest. Aan de vooravond van
de Rai heeft het merk de "Auto
van het Jaar"-trofee mogen
ontvangen. Naast de nieuwe
Micra is er nog wat te melden
over de Sunny. De 1.4 en 1.6
liter motoren worden nu
voorzien van een nieuwe
electronische inspuiting. De
1.6 injectiemotor is voortaan
ook in de 100 NX te vinden die
vanaf nu herkenbaar is aan
gewijzigde wieldoppen.
Volledig nieuw bij de Sunny is
de sportief getinte SR-versie.
Helaas niet voor de
Nederlandse markt is de
grappige Suzuki Cappuccino
die door importeur Nimag op
de stand wordt getoond. Het
gaat om een zeer compacte
roadster met 3-cilinder 657 cc
il
1