DE RAI VAN DE WERELDPRIMEURS 3 Amsterdam in jubileum jaar AutoRai I AN IER X IVAN EZ T.W.V. )E RQA ELDIG DE TILBURGSE KOERIER DE AUTOMAAT - Donderdag 21 januari 1993 - pagina 7 nuari 1993-pagina 6 nooit tevoor tor (280 4BITIE 5E n m - 2/90 PR.O.A. 9/90 PR.O.A. :de inellingsbak tuurdersstoel ling. ld heeft □it om Seat vanwege het 2 Bar?a, verstelbare ie achterruiten achterbank, slgen met voordeel op ast kunt u t scheelt op Ikaar levert tar liefst n voor Seat >r zult u een’ een 22133 42-19473 heeft s wordt uên. >wat einde t Croma imotor, Eter land zrije huurkoopfinan- i vertoond met twat >p de Civic cementen is weer een lerstelis inde snomen. iftig bezig haar te moderniseren. i ook de i aantal 1/90 32.500 1/90 38.500 9/91 62.950 2/86 15.950 6/88 35.950 I Amsterdam 4/91 25.950 8/88 29.950 8/90 28.950 1/88 12.500 9/87 11.950 2/87 11.950 1/85 9.250 1/87 17.500 1/87 18.950 5/88 22.500 2/89 24.950 1/89 25.950 1/90 27.950 6/87 21.950 7/88 22.500 De komende Rai autotentoonstelling die in Amsterdam van 4 tot en met 14 februari wordt gehouden, belooft uniek te worden. Nog nooit tevoo waren er zoveel wereld-, Europese en Nederlandse primeurs te bewonderen. Hierdoor zal ook de internationale belangstelling voor de Rai groeien. We lopen de te verwachten noviteiten langs. 4-14 FEBRUARI 1993 rai\ •wi. Prijs 1/88 21.950 1/89 24.950 5/88 27.500 uitgebreid. Een kleine Europese primeur betreft de Dedra, die in de Comfort-, L- en HF- versie wordt aangeboden. Wijzigingen betreffen de zitpositie van de bestuurder, verstelbare gordels voorin en een uitgebreider dashboard. Uiterlijk heeft de vernieuwde Dedra de wieldeksels van de Thema, getint Solextra ruiten op de HF-types en een typeplaatje volgens de nieuwe standaard op de grille. Het motorenprogramma bleef gelijk. De Comfort en L zijn leverbaar met 1.6,1.8 en 2.0 liter motor alsmede de turbodiesel. De HF- uitvoering is gereserveerd voor de Turbo en Integrale. De kleine Engelse producent van sportwagens TVR brengt de eerder in eigen land gepresenteerde Griffith naar Nederland. Het gaat hier om het nieuwe topmodel van het merk. De auto heeft op dit moment een 4.3 liter V8 motc met een fors vermogen van 1 pk en een indrukwekkend krachtbron met een vermogen van 63 pk. De Cappuccino heeft duidelijk stijlkenmerken van de Engelse cabrio's uit de jaren vijftig en zestig. De auto is op de Japanse markt al enige tijd leverbaar. De uitrusting is zeer compleet met ondermeer elektrisch bediende ramen, airconditioning, lichtmetalen velgen en verstelbaar stuurwiel. Opel heeft ook het nodige nieuws op de stand, waaronder de nieuwe V6- veriant van de Vectra. Binnenkort zal deze 2.5 liter V6 ook daadwerkelijk verkrijgbaar zijn. Andere nog niet genoer-J noviteiten zijn de Fiat Civ. met 2 liter 16- kleppenmot: de Peugeot 605 met 2 liter turbomotor, de uit Rusla*±v afkomstige elektrisch aangedreven Oka en de Renault Twingo, waar we inmiddels uitgebreid kennis mee hebben gemaakt. Kortom de Rai wordt interessant als nooit tevoor. Enige weken geleden werd door de Rai Vereniging het jubileumjaar ingeluid. De Amsterdam AutoRai van dit jaar wordt namelijk in het 100-ste jaar van de Rai gehouden. Het belooft een interessante tentoonstelling te worden met veel primeurs en blikken richting verleden en toekomst. De tentoonstelling wordt voor het publiek geopend op donderdag 4 februari en duurt tot en met zondag 14 februari. Dagelijks is de Rai geopend van 10.00 tot 17.00 uur en van 19.00 tot 22.00 uur. Op zaterdag en zondag is de Rai 's avonds gesloten. De entreeprijs overdag bedraagt f.l5,= terwijl er een gereduceerde prijs van f.12,50 geldt voor houders van een Pas-65 of OV- jaarkaart, jeugd van 4 tot en met 11 jaar en aangemelde groepen van minimaal 20 personen. In de avonduren kost de toegang f.12,50 (gereduceerd tarief f.Ï0,=). Negen hallen van het tentoonstellingscomplex ■Vergelijkbaar aan de grote 800. Het spreekt voorzich dat de nieuwe coupé-modellen bij Rover op de Rai aan het grote publiek worden voorgesteld. Ook is op de stand van Rover Nederland de MG RV8 te zien. In eerste instantie zal deze auto in 15 stuks per dag voor de Britse markt worden gemaakt met links stuur. Definitieve exportplannen zijn nog niet bekend. Onder Volkswagen-bestuur verandert er veel bij Skoda. De 1993 Favorit heeft een injectiemotor gekregen. De bestaande 1.3 liter is voorzien van een Bosch monomotronic inspuitsysteem en levert nu een vermogen van 40 kW bij 5000 tr/min en een koppel van 94 Nm bij 3250 tr/min. De auto haalt hiermee een top van 149 km/u en trekt in 16 seconden van 0 tot 100 km/u. De nieuwe motor wordt geleverd in de LXi en GLXi uitgave. Deze auto's zijn makkelijk te herkennen aan hun nieuwe voorbumper en grille, terwijl in het interieur nieuwe stoelbekleding wordt toegepast en een ander instrumentenpaneel wordt gemonteerd. De nieuwe Favorit is geheel volgens VW - leppen per cilinder voorbeeld voorzien van verstevigingsbalken in de portieren. Honda laat de nieuwe Europese Accord zien, een auto die pas in juni werkelijk te koop zal zijn. De auto oogt als een hatchback, maar heeft een normale kofferklep. Er kan straks worden gekozen voor verschillende 2 liter 16- klepsmotoren en de bekende 2.3 liter. De Accord heeft een front wat sterke overeenkomsten veit de Prelude en lijkt v*? n op achterpartij veel op d De sedan. Door deze elei de nieuwe Accord echte Honda. Het onde echter van het bestaar model overgei Lancia is drifti programma U Na de Thema wordt nu Ypsilon met een aantal wijzigingen op de Nederlandse markt geïntroduceerd. De auto 1 een nieuw front met Dedi achtige grille en andere achterlichtunits. Ook werden de uitrustingsspecificaties verstelbare besti en luxe bekledin Voor Nederland 1 Mitsubishi nog een andere noviteit in de vorm van de Lancer vierdeurs sedan. Daihatsu presenteert in Amsterdam een gewijzigde Cuore. De auto heeft voor 1993 een forse voorbumper gekregen, die in de duurdere uitgaves in de carrosseriekleur wordt gespoten. De richtingaanwijzers lopen nu over in de rondingen aan de zijkant van de auto. Ook werd de grille vernieuwd en de motorkap aangepast. Het nieuwe logo op de grille geeft een grotere herkenbaarheid. Iedere Cuore heeft twee buitenspiegels en een gelaagde voorruit. In de portieren zijn verstevigingsprofielen opgenomen. Standaard is een handgeschakelde vijfbak die de 41 pk van de 3 cilindermotor aan de voorwielen afgeeft. Het remsysteem beschikt voor over geventileerde schijven, terwijl de auto standaard is uitgerust met rembekrachtiging. De Cuore is niet alleen een aantrekkelijke auto vanwege zijn eigenschappen, maar ook door zijn prijs. Aan de basis staat de 3-deurs TG voor f. 14.995,=. De CX5-deursw voor f.17.595,= aangebodei De Rover-stand barst ZO5 uit haar voegen, zoveel nieuwe uitvoeringen en modellen zijn er te zien. De verlengde Range Rover LSE met 4,2 liter V8-motor en luchtvering beleeft er zijn Nederlandse première. De auto kost f,182.900,=. In de 100- reeks vervangt de 114 Si de bestaande GTa. De auto heeft een 1.4 liter 76 pk motor en een sportieve uitrusting. De Rover 414,416 en 420 hebben vanaf Hoog op de lijst staan maar liefst zes regelrechte wereldprimeurs. Peugeot heeft Amsterdam uitgekozen voor de presentatie van de nieuwe 306, de auto die de 309 gaat vervangen. Deze nieuweling komt in eerste instantie beschikbaar als vijfdeurs met drie verschillende motoren. Volvo gaf kortgeleden de eerste informatie vrij over de 850 Estate, een modern gelijnde sportieve stationcar. De auto kan als GLE met 5 cilinder 2.5 liter motor worden besteld, maar is ook als sportieve GLT met 20-kleppen beschikbaar. De Volvo 850 Estate zal voor de zomer daadwerkelijk in de showroom verschijnen. Volvo komt in Amsterdam ook met een 440 en 460 met een continue variabele transmissie in combinatie met de 1.8 liter motor. Hyundai heeft een hele stand vol noviteiten, zoals de Lantra 1.8 GT, de Scoupé met ongeblazen 1.5 liter motor en natuurlijk de Grandeur, de eerst Hyundai boven de honderdduizend gulden. Of de Grandeur daadwerkelijk in Nederland op de markt zal komen, hangt af van de reacties van het publiek. Toyota heeft ook een wereldprimeur voor Amsterdam in de vorm van de nieuwe Carina E Stationwagon. De auto was al bij introductie van de sedan en liftback aangekondigd, maar is in Amsterdam pas voor het eerst te zien. Uiteraard komt het front met de bestaande Carina's overeen. Nieuw is ondermeer de 1.6 liter Lean Bum motor die extreem schoon is. De Carina E Stationwagon wordt voor de Europese markt net als de sedan en liftback in Engeland geproduceerd. Jaguar houdt tot het einde de nu een nieuwe grille spanning erin, maar vergelijkbaar aan de i Amsterdam is uitgekozen voor de mondiale presentatie van de nieuwe XJ met twaalfcilindermotor. De bekende V12 is bij deze auto vergroot tot 6 liter. Verdere specificaties heeft Jaguar nog niet bekend gemaakt. De nieuwe VI2 zou de verlengde carrosserie van de Majestic hebben, maar is vanwege de grotere motor toch op veel punten aangepast. Enkele maanden geleden werd in Japan door Mitsubishi de nieuwe Galant onthuld. Deze vierdeurs sedan zal op de Rai haar Europese debuut beleven. Mitsubishi heeft echter ook een wereldprimeur in de vorm van de Galant vijfdeurs hatchback. De Galant is duidelijk groter dan zijn voorganger en kenmerkt zich door de afgeronde vormen. Heel apart is het front met platte, extreem lange lichtunits en een forse luchtinlaat in de bumper. De sedan heeft een zakelijke uitstraling, terwijl de hatchback duidelijk sportiever oogt. Het motorenaanbod is ronduit fors. Net als in de huidige serie komt er een 1.8 en 2.0 liter met 4 klerr_ en vermogens van respectievelijk 126 en 137 pk. De 1.8 haalt al een top van 200 km/u en trekt in 10 seconden van 0 tot 100 km/u. Zeer aantrekkelijk zijn twee V6- krachtbronnen met 2.0 en 2.5 liter inhoud en 150 of 170 pk vermogen. De 2 liter V6 wordt geleverd in de sedan, terwijl de 2.5 uitsluitend voor de hatchback is gereserveerd. De bekende turbodiesel is vergroot tot 2 liter en is nu goed voor 90 pk. In totaal staan er veertien modellen i het leveringsprogramma. L= 1.8 en 2.0 zijn beschikbaar in GL en GLS uitvoering, terwijl de turbodiesel alleen als GL wordt aangeboden. De twee 6 cilinders kennen een specifieke GT-uitvoering, waarbij de 2.5 liter hatchback als Dynamic 4 wordt geleverd met vierwielaandrijving en vierwielbesturing. De basis GL-uitgave is al zeer compleet met stuurbekrachtiging, centrale vergrendeling, hoofdsteunen voor en achter, getint glas, in hoogte worden gebruikt met 65.000 vierkante meter oppervlak. In totaal zijn 115 exposanten aanwezig, waarvan 54 automerken uit 15 verschillende landen. Uiteraard zijn naast deze merken ook accessoires, onderdelen en gereedschappen te zien. De AutoRai kan natuurlijk met de eigen auto worden bezocht. Het is belangrijk dat bezoekers die een parkeerplaatsje zoeken de aanwijzingen van de politie opvolgen. Tijdens de openingsuren rijden er gratis pendelbussen van en naar de parkeerterreinen in de omgeving van het tentoonstellingsgebouw. Uiteraard geldt er zoals gebruikelijk voor de Rai een Trein Plus Toegangs regeling vanaf vrijwel alle NS-stations in Nederland. koppel van 414 Nm bij 4000 tr/min. De auto haalt 250 km/u en trekt in slechts 4,9 seconden van 0 tot 100 km/u. De TVR Griffith is nog geen vier meter lang en weegt slechts 1060 kg. Aan de auto hangt een prijskaartje met f.138.750,= erop. Bij Nissan is het in Amsterdam feest. Aan de vooravond van de Rai heeft het merk de "Auto van het Jaar"-trofee mogen ontvangen. Naast de nieuwe Micra is er nog wat te melden over de Sunny. De 1.4 en 1.6 liter motoren worden nu voorzien van een nieuwe electronische inspuiting. De 1.6 injectiemotor is voortaan ook in de 100 NX te vinden die vanaf nu herkenbaar is aan gewijzigde wieldoppen. Volledig nieuw bij de Sunny is de sportief getinte SR-versie. Helaas niet voor de Nederlandse markt is de grappige Suzuki Cappuccino die door importeur Nimag op de stand wordt getoond. Het gaat om een zeer compacte roadster met 3-cilinder 657 cc il 1

Kranten Regionaal Archief Tilburg

Weekblad De Tilburgse Koerier | 1993 | | pagina 27