>er RENAULT TWINGO 1 TOYOTA CAMRY 3.01 V6 GX CUSTOMWAGON rri iii r mrufflitr" o,- leel M Ruimte op niveau AR ETER Nieuwe eigenaren Bertens Autobedrijven Katalysator voor VW Ir Transporter n met een I. Gijsbers. .e1’- lil Q VANDERBOOM I jg DE TILBURGSE KOERIER DE AUTOMAAT - Donderdag 21 januari 1993 - pagina 3 uari 1993-pagina 2 n 013-355655 106,- ide ringbaan noord 95 tilburg tel. 013-351035 255 Nm bij 4400-5000 dat u sterwijk 1995 Goirkeslraat 25, 5046 GC Tilburg. Tel. (013) 364011 Denissen BV B.V. Vervolg van pagina 1 Vakmanschap en service als traditie Renaultdealer in het Hart van Brabant -56 )11 ils sedan >n sventig sn zijn door de Voor de beste CAMRY DEAL(er) UaUTONOVA TOYOTA^ RENAULT Op de foto v.l.n.r.: P. Sestig, G. van de Ven, J. Bertens en H. Verhagen. e maken. klanten. Alle zet personeelsleder nieuwe eigenaren mee rssen ide overgenomen, terwijl ook de klant niets van de veranderingen zal merken. Belangrijk is natuurlijk wat er in de nieuwe situatie verandert voor personeel en tr/min Koppel: tr/min Afmetingen: lengte 4,795 meter, breedte 1,77 meter Gewicht: 1530 kg Prestaties: topsnelheid 215 km/u; acceleratie 0-100 in 9,4 sec. Verbruik: bij 90 km/u 8,7 liter/100 km; bij 120 km/u 11,1 liter/100 km; stadsverkeer 14,4 liter/100 km Prijs: ƒ.80.655, AUTOBEDRIJF Technische gegevens: Merk en type: Toyota Camry 3.0i V6 GX Customwagon Aantal cilinders: 6 in V-vorm Cilinderinhoud: 2959-cc Boring x slag: 87,5 x 82 mm Vermogen: 188 pk bij 5400 Prijs Veiligheid is hét item van de jaren negentig. Uiteraard voldoet de Twingo aan alle sijn goed funk- iken voor de ceer? Dat dach- idaar een aan- i van stilstaat, ictra onderstel met zowel voor als achter MacPherson veerpoten en een stabilisatorstang. De auto weet zodoende onregelmatigheden in het wegdek goed glad te strijken, zonder bijvoorbeeld in snel genomen bochten te gaan overhellen. De Camry is erg gewillig en laat zich verschillende rijstijlen van lui tot sportief welgevallen. Een stationcar wordt vooral gekocht vanwege zijn extra bagagevolume. Staat de achterbank bij de Camry in stelling en is de rolhoes over de bagageruimte getrokken, dan kan voor 533 liter aan spullen worden meegenomen. Uiteraard zijn na het neerklappen van de achterbank in twee delen i mogelijkheden nog veel groter. Zitruimte biedt de Camry op alle plaatsen meer dan voldoende. Zowel hoofd als benen hebben royaal plaats. Bovendien kan de Customwagon tegen meerprijs nog van een extra achterbank worden voorzien, zodat er zeven personen kunnen worden meegenomen. Uiteraard blijft er dan weinig bagageruimte over. Sandwich-staal Meubilair en deurpanelen zijn met een chique velours stof bekleed. De stoelen bieden een goede ondersteuning vpor lenden en bovenbenen en zijn meer dan voldoende verstelbaar. Samen met de in hoogte te variëren stuurkolom De Citroën-dealers Bertens in Tilburg en Udenhout en Ottevanger in Vught, Honda- dealer Auto Oisterwijk en de firma's Autoschadeservice Udenhout en A.B.- Lease Udenhout behoorden tot voor kort tot J. Bertens Beheer met als directeur Jan Bertens. Jan Bertens heeft echter begin deze maand zijn aandelen overgedragen aan zijn drie bedrijfsleiders, te weten P. Sestig, G. van de Ven en H. Verhagen. Onder de nieuwe beheersmaatschappij Steegro zullen de zes bedrijven als groep bijeen blijven. Alhoewel de groep in het verleden al een bovengemiddeld rendement wist te behalen, zal getracht worden dit verder te verhogen, onder andere door zich meer te gaan richten op leasing. Vooral de zogenaamde short- lease raakt erg in trek. bandengeruis en aandrijfgeluiden blijven bij de Camry op de achtergrond. i te gaan sspoten een ruimte ie achterklep iten de geboden, terwijl op een als extra leverbare tweede achterbank nog eens twee mensen kunnen zitten. De mogelijkheden worden hierdoor enorm. Gewillig Zeer prettig is het koppel van 255 Nm wat tussen de 4400 en 5000 tr/min volledig beschikbaar is. Standaard levert deze krachtbron zijn vermogen af aan de voorwielen via een automatische viertraps versnellingsbak. Deze bak is voorzien van een keuzeschakelaar voor economisch of sportief rijden. Verder is de vierde overbrenging uitgevoerd als een overdrive die met een knop op de selecteurhendel in- en uitschakelbaar is. De Camry V6 Customwagon weegt 1530 kg, maar zet desondanks prima prestaties neer. De auto haalt 215 km/u en weet vanuit stilstand in 9,4 seconden de 100 km/u te bereiken. Standaard wordt de Camry V6 geleverd met ABS. De Camry heeft een uitermate comfortabel geveerd Door de jaren heen heeft Toyota er een gewoonte van gemaakt om vrijwel alle modellen in verschillende carrosserie-varianten aan te bieden. Denk maar eens aan het aanbod hatchback-, liftback- en sedan-modellen van de Corolla, Carina en Camry. Als topmodel uit de Toyota-reeks werd de Camry kort geleden uitgebreid met de Customwagon, de officiële benaming van de stationcar. De auto is in dezelfde uitvoeringen verkrijgbaar als de sedan. We reden met de 3 liter V6 GX. gestelde veiligheidseisen. Het is overigens de eerste nieuwe Renault die is voorzien van verstevigingsbalken in de portieren. De Renault 19 kreeg dit vorig jaar bij zijn facelift, terwijl de Safrane vanaf februari hiermee zal worden uitgerust. Verder is er een hele studie gemaakt over de recycling. Naast een werkplaatshandleiding bestaat voor de Twingo een demontage- handleiding. Meer dan 90 procent van de materialen zijn voor Prijzen Vreemdgenoeg echter blijkt de bodem uiterst rumoerig. Als bijvoorbeeld over een vers geasfalteerd stuk weg wordt gereden met kleine steentjes erop, dan blijkt de bodemplaat als een extreem klankbord te reageren. De zoevende 3 liter 6 cilinder met automaat kan redelijk gunstig met zijn brandstof omgaan. Wie rustig het gaspedaal bedient, kan makkelijk 1 op 9 halen. De Camry is absoluut één van de meest prettige auto's die door Toyota wordt gemaakt. Vooral de V6 is zeer compleet uitgerust, heeft een zalige motor, fijne automatische versnellingsbak en is comfortabel geveerd en dat naast de extra gebruiksmogelijkheden van de Customwagon. De meerprijs voor de Customwagon blijft beperkt tot zo'n vijfduizend gulden. De V6 GX staat voor f.80.655,= in de prijslijst tegen f.75.581,= voor dezelfde auto als sedan. De reeks begint bij de 2.2i XL voor f.52.521,= als solatie Customwagon en f.47.679,= als el inde sedan. De Toyota Camry is een redelijk onopvallende auto als sedan, maar toont als ruime Customwagon een geheel eigen gezicht. Er wordt aan vijf personen ruim plaats krijgt er dit jaar nog 6000. Op jaarbasis zullen er zo'n 350.000 worden gemaakt. De vraag is alleen of de Twingo na een paar jaar van uitstekende verkopen niet 'uit de mode' zal raken. In vergelijking met andere modische auto's heeft de Twingo in ieder geval een enorme praktische bruikbaarheid als pluspunt. Verder lijken ze bij Renault een volledig scenario klaar te hebben liggen voor als de verkopen onverhoeds zouden inzakken: andere motoren, wellicht andere carrosserievarianten etc. De Twingo zal in Nederland in juni worden geïntroduceerd. Er kan zoals gezegd worden gekozen uit vier vrolijke basiskleuren, terwijl tegen meerprijs nog zwart, metallic rood en donkergrijs metallic beschikbaar zijn. Verder zijn er nog twee fabrieksopties: airconditioning en een groot roldak. Renault Nederland verwacht de Twingo bij introductie voor een prijs tussen de f.20.000,= en f.21.000,= te kunnen aanbieden en dat is ronduit scherp. de klep mee omhoog. Heel grappig is dat de brede achterruit wordt schoongehouden met behulp van twee wissers. Aan de buitenkant valt aan vele details af te lezen dat we hier met een klasse- produkt te maken hebben: portiergrepen, bumpers en spiegelbehuizing zijn meegespoten, de auto heeft een elektrische antenne in de linker flank, terwijl de standaard dakrailings het geheel af maken. De V6 GX beschikt bovendien over fraaie lichtmetalen velgen en een dubbele uitlaat. De Camry is zowel al en als Customwagor verkrijgbaar met twee motoren. Het programma start met de niet te versmaden 2.2 liter 16-kleppen 4 cilinder van 136 pk. Het neusje van de zalm is echter de 3 liter V6, ook met vier kleppen per cilinder en een vermogen van 188 pk. 1989 59800 km 4990 42400 km kan iedereen een goede zit in de Camry vinden. Het dashboard is keurig van afwerking en herbergt een veelheid aan klokken en controlelampjes. Door de brandstof- en temperatuurmeter wat lager te plaatsen heeft het instrumentarium een dieptewerking gekregen. De uitrusting van de Camry GX is bijzonder compleet. Zaken als stuurbekrachtiging, getint glas, elektrische voorportierruitbediening en hoofdsteunen achterin worden al op de 2.2i XL aangeboden. De GX voegt daar nog aan toe: elektrisch verstelbare en verwarmde buitenspiegels, kaartleeslampje, zonwerende strook in de voorruit, een audio-installatie met RDS en 4 speakers, ventilatiesysteem met druktoetsbediening, airconditioning, cruise control en een met leer bekleed stuurwiel. Een belangrijke eigenschap van alle Camry-modellen is de enorme rust in het interieur. Het schutbord tussen motorruimte en interieur is gemaakt van het zogenaamde sandwich-staal. Dit zijn twee dunne metaallagen met een isc ertussen. Verder is zowel motor als wat betreft de ophanging alles op rust afgestemd. Een auto die 'échter van zichzelf erg stil is, laat vaak andere geluiden sterk horen. Maar ook In het leveringsprogramma van de Volkswagen Transporter vinden we een noviteit. De 1.9 liter dieselmotor wordt voorzien van een kleine turbocompressor en oxydatiekatalysator. Bovendien wordt een uitlaatgasterugvoersysteem gemonteerd. Hierdoor worden de schadelijke uitlaatgas verminderd en ook het geluidsniveau van motor gereduceerd. Dit concept werd in vergelijkbare vorm al eerder op personenwagens van Volkswagen toegepast. De vergroting van het motorvermogen is beperkt gebleven. De 4 cilinder levert 68 pk bij 3700 tr/min en dat is slechts 8 pk meer dan de bestaande krachtbron zonder turbo. Het koppel steeg van 127 naar 140 Nm en is tussen 2000 en 3000 tr/min volledig gebruiksklaar. De nieuwe motor voor de Transporter is leverbaar vanaf maart in de voorwielaangedreven versies. ear, Semperit met de beste hergebruik geschikt. Renault is bezig binnen haar programma twee naast elkaar lopende modellijnen op de te bouwen. Bovenin vinden we de Safrane naast de Espace. Vanaf juni staat bij de Nederlandse dealers de Twingo naast de Clio, terwijl medio volgend jaar nog een ruimte-auto naast de 19 en 21 zal worden gepresenteerd. Gezien de eerste reacties op de Twingo, mag nu al een groot succes worden voorspeld. Renault Nederland In de Verenigde Staten wordt de Camry V6 verkocht als het kleinste model uit de Lexus- serie. Gezien de kwaliteiten van de Camry is dat absoluut terecht. De Camry staat wat betreft techniek, uitrusting en afwerking op een hoog niveau. In Europa wordt de Camry uitsluitend onder het Toyota-label gevoerd. Cléon-motor Een deel van de portieren een raamstijlen is niet bekleed, waardoor de vrolijke buitenkleur ook in het interieur te zien is. De stoelen bieden een goede zit, maar zullen voor fors uitgevallen personen wellicht wat smal zijn en een te kort zitting hebben. Renault heeft bij de Twingo gekozen voor slechts één uitvoering, dus ook maar één motorvariant. Vanwege een volledig bezette capaciteit bij de moderne Energy-motoren werd gekozen voor een gemoderniseerde 1.2 liter Cléon-motor, waarvan de historie terug gaat tot in de jaren zestig. De 1239 cc 4 pitter levert met centrale injectie 55 pk bij 5300 tr/min en een koppel van 90 Nm bij 2800 tr/min. Een groot voordeel van deze motor is vooral het voor deze klasse hoge koppel bij een laag toerental. Er hoeft zodoende weinig geschakeld te worden. De 1.2 liter lijkt in de Twingo voldoende. Alleen in bergachtig gebied moet de dwars voorin geplaatste krachtbron nadrukkelijk op toeren worden gehouden. De Twingo heeft een totaalgewicht van 785 kg. De 1.2 motor zorgt hierbij voor een top van 150 km/u en een acceleratie van 0 tot 100 km/u in 14 seconden. De Twingo heeft zowel voor als achter een nieuwe wielophanging, waarvan delen van de Safrane zijn overgenomen. Voor treffen we McPherson veerpoten en achter een compacte torsie-as. De carrosserie helt niet overdreven over in bochten. Het algehele comfort staat zoals je mag verwachten op een hoog Frans peil. Een enkel kritiekpunt betreft het afwezig zijn van een interval op de ruitewisser en de verstelbaarheid van de gordels voorin. Twee wissers Het spreekt voorzich dat de Customwagon op de sedan is gebaseerd. De carrosserie is met 4,795 meter 7,5 centimeter langer dan de sedan. Het uiterlijk van de Camry Customwagon is best even wennen. De Camry sedan is een weinig opvallend, maar uitermate sierlijk gelijnde auto. De Customwagon heeft echter een volledig andere uitstraling. Alleen de neus is identiek. Achter de extra zijruiten van deze modelvariant is een forse stijl te vinden, die naar boven toe steeds smaller wordt. Het is grappig dat dit aanvankelijk als 'niet bepaald fraai' bestempelde detail uiteindelijk de auto zijn eigen gezicht geeft en als zeer aanvaardbaar mag worden gezien. Er is even tijd voor nodig om de Camry Customwagon mooi vinden. In de meeges achterbumper is e~ uitgespaard om der zo diep mogelijk te laten openen. De helft van de afgeronde lichtunits gaat met «q |WOB-CL2Q3| FH-GZ-I8 i

Kranten Regionaal Archief Tilburg

Weekblad De Tilburgse Koerier | 1993 | | pagina 23