>er
RENAULT TWINGO
1
TOYOTA CAMRY 3.01 V6 GX CUSTOMWAGON
rri iii r mrufflitr"
o,-
leel
M
Ruimte op
niveau
AR
ETER
Nieuwe eigenaren Bertens
Autobedrijven
Katalysator
voor VW
Ir
Transporter
n met een
I. Gijsbers.
.e1’-
lil
Q VANDERBOOM
I jg
DE TILBURGSE KOERIER
DE AUTOMAAT - Donderdag 21 januari 1993 - pagina 3
uari 1993-pagina 2
n 013-355655
106,-
ide
ringbaan noord 95 tilburg tel. 013-351035
255 Nm bij 4400-5000
dat u
sterwijk
1995
Goirkeslraat 25, 5046 GC Tilburg. Tel. (013) 364011
Denissen BV
B.V.
Vervolg van pagina 1
Vakmanschap en service als traditie
Renaultdealer in het Hart van Brabant
-56
)11
ils sedan
>n
sventig
sn zijn door de
Voor de beste
CAMRY DEAL(er)
UaUTONOVA TOYOTA^
RENAULT
Op de foto v.l.n.r.: P. Sestig, G.
van de Ven, J. Bertens en H.
Verhagen.
e maken.
klanten. Alle zet
personeelsleder
nieuwe eigenaren mee
rssen
ide
overgenomen, terwijl ook de
klant niets van de
veranderingen zal merken.
Belangrijk is natuurlijk wat er
in de nieuwe situatie
verandert voor personeel en
tr/min
Koppel:
tr/min
Afmetingen: lengte 4,795
meter, breedte 1,77 meter
Gewicht: 1530 kg
Prestaties: topsnelheid 215
km/u; acceleratie 0-100 in 9,4
sec.
Verbruik: bij 90 km/u 8,7
liter/100 km; bij 120 km/u 11,1
liter/100 km; stadsverkeer 14,4
liter/100 km
Prijs: ƒ.80.655,
AUTOBEDRIJF
Technische gegevens:
Merk en type: Toyota Camry
3.0i V6 GX Customwagon
Aantal cilinders: 6 in V-vorm
Cilinderinhoud: 2959-cc
Boring x slag: 87,5 x 82 mm
Vermogen: 188 pk bij 5400
Prijs
Veiligheid is hét item van de
jaren negentig. Uiteraard
voldoet de Twingo aan alle
sijn goed funk-
iken voor de
ceer? Dat dach-
idaar een aan-
i van stilstaat,
ictra
onderstel met zowel voor als
achter MacPherson veerpoten
en een stabilisatorstang. De
auto weet zodoende
onregelmatigheden in het
wegdek goed glad te strijken,
zonder bijvoorbeeld in snel
genomen bochten te gaan
overhellen.
De Camry is erg gewillig en
laat zich verschillende
rijstijlen van lui tot sportief
welgevallen.
Een stationcar wordt vooral
gekocht vanwege zijn extra
bagagevolume. Staat de
achterbank bij de Camry in
stelling en is de rolhoes over
de bagageruimte getrokken,
dan kan voor 533 liter aan
spullen worden meegenomen.
Uiteraard zijn na het
neerklappen van de
achterbank in twee delen i
mogelijkheden nog veel
groter. Zitruimte biedt de
Camry op alle plaatsen meer
dan voldoende. Zowel hoofd
als benen hebben royaal
plaats. Bovendien kan de
Customwagon tegen
meerprijs nog van een extra
achterbank worden voorzien,
zodat er zeven personen
kunnen worden meegenomen.
Uiteraard blijft er dan weinig
bagageruimte over.
Sandwich-staal
Meubilair en deurpanelen zijn
met een chique velours stof
bekleed. De stoelen bieden
een goede ondersteuning vpor
lenden en bovenbenen en zijn
meer dan voldoende
verstelbaar. Samen met de in
hoogte te variëren stuurkolom
De Citroën-dealers Bertens in
Tilburg en Udenhout en
Ottevanger in Vught, Honda-
dealer Auto Oisterwijk en de
firma's Autoschadeservice
Udenhout en A.B.- Lease
Udenhout behoorden tot voor
kort tot J. Bertens Beheer met
als directeur Jan Bertens. Jan
Bertens heeft echter begin
deze maand zijn aandelen
overgedragen aan zijn drie
bedrijfsleiders, te weten P.
Sestig, G. van de Ven en H.
Verhagen. Onder de nieuwe
beheersmaatschappij Steegro
zullen de zes bedrijven als
groep bijeen blijven.
Alhoewel de groep in het
verleden al een
bovengemiddeld rendement
wist te behalen, zal getracht
worden dit verder te verhogen,
onder andere door zich meer
te gaan richten op leasing.
Vooral de zogenaamde short-
lease raakt erg in trek.
bandengeruis en
aandrijfgeluiden blijven bij de
Camry op de achtergrond.
i te gaan
sspoten
een ruimte
ie achterklep
iten
de
geboden, terwijl op een als
extra leverbare tweede
achterbank nog eens twee
mensen kunnen zitten. De
mogelijkheden worden
hierdoor enorm.
Gewillig
Zeer prettig is het koppel van
255 Nm wat tussen de 4400 en
5000 tr/min volledig
beschikbaar is. Standaard
levert deze krachtbron zijn
vermogen af aan de
voorwielen via een
automatische viertraps
versnellingsbak. Deze bak is
voorzien van een
keuzeschakelaar voor
economisch of sportief rijden.
Verder is de vierde
overbrenging uitgevoerd als
een overdrive die met een
knop op de selecteurhendel
in- en uitschakelbaar is. De
Camry V6 Customwagon
weegt 1530 kg, maar zet
desondanks prima prestaties
neer. De auto haalt 215 km/u
en weet vanuit stilstand in 9,4
seconden de 100 km/u te
bereiken. Standaard wordt de
Camry V6 geleverd met ABS.
De Camry heeft een uitermate
comfortabel geveerd
Door de jaren heen heeft Toyota er een gewoonte
van gemaakt om vrijwel alle modellen in
verschillende carrosserie-varianten aan te bieden.
Denk maar eens aan het aanbod hatchback-,
liftback- en sedan-modellen van de Corolla, Carina
en Camry. Als topmodel uit de Toyota-reeks werd de
Camry kort geleden uitgebreid met de
Customwagon, de officiële benaming van de
stationcar. De auto is in dezelfde uitvoeringen
verkrijgbaar als de sedan. We reden met de
3 liter V6 GX.
gestelde veiligheidseisen. Het
is overigens de eerste nieuwe
Renault die is voorzien van
verstevigingsbalken in de
portieren. De Renault 19 kreeg
dit vorig jaar bij zijn facelift,
terwijl de Safrane vanaf
februari hiermee zal worden
uitgerust. Verder is er een hele
studie gemaakt over de
recycling. Naast een
werkplaatshandleiding
bestaat voor de Twingo een
demontage- handleiding.
Meer dan 90 procent van de
materialen zijn voor
Prijzen
Vreemdgenoeg echter blijkt
de bodem uiterst rumoerig.
Als bijvoorbeeld over een vers
geasfalteerd stuk weg wordt
gereden met kleine steentjes
erop, dan blijkt de
bodemplaat als een extreem
klankbord te reageren.
De zoevende 3 liter 6 cilinder
met automaat kan redelijk
gunstig met zijn brandstof
omgaan. Wie rustig het
gaspedaal bedient, kan
makkelijk 1 op 9 halen.
De Camry is absoluut één van
de meest prettige auto's die
door Toyota wordt gemaakt.
Vooral de V6 is zeer compleet
uitgerust, heeft een zalige
motor, fijne automatische
versnellingsbak en is
comfortabel geveerd en dat
naast de extra
gebruiksmogelijkheden van
de Customwagon.
De meerprijs voor de
Customwagon blijft beperkt
tot zo'n vijfduizend gulden. De
V6 GX staat voor f.80.655,= in
de prijslijst tegen f.75.581,=
voor dezelfde auto als sedan.
De reeks begint bij de 2.2i XL
voor f.52.521,= als
solatie Customwagon en f.47.679,= als
el inde sedan.
De Toyota Camry is een
redelijk onopvallende auto als
sedan, maar toont als ruime
Customwagon een geheel
eigen gezicht. Er wordt aan
vijf personen ruim plaats
krijgt er dit jaar nog 6000. Op
jaarbasis zullen er zo'n 350.000
worden gemaakt.
De vraag is alleen of de
Twingo na een paar jaar van
uitstekende verkopen niet 'uit
de mode' zal raken. In
vergelijking met andere
modische auto's heeft de
Twingo in ieder geval een
enorme praktische
bruikbaarheid als pluspunt.
Verder lijken ze bij Renault
een volledig scenario klaar te
hebben liggen voor als de
verkopen onverhoeds zouden
inzakken: andere motoren,
wellicht andere
carrosserievarianten etc.
De Twingo zal in Nederland in
juni worden geïntroduceerd.
Er kan zoals gezegd worden
gekozen uit vier vrolijke
basiskleuren, terwijl tegen
meerprijs nog zwart, metallic
rood en donkergrijs metallic
beschikbaar zijn.
Verder zijn er nog twee
fabrieksopties:
airconditioning en een groot
roldak. Renault Nederland
verwacht de Twingo bij
introductie voor een prijs
tussen de f.20.000,= en
f.21.000,= te kunnen
aanbieden en dat is ronduit
scherp.
de klep mee omhoog. Heel
grappig is dat de brede
achterruit wordt
schoongehouden met behulp
van twee wissers. Aan de
buitenkant valt aan vele
details af te lezen dat we hier
met een klasse- produkt te
maken hebben: portiergrepen,
bumpers en spiegelbehuizing
zijn meegespoten, de auto
heeft een elektrische antenne
in de linker flank, terwijl de
standaard dakrailings het
geheel af maken. De V6 GX
beschikt bovendien over
fraaie lichtmetalen velgen en
een dubbele uitlaat.
De Camry is zowel al
en als Customwagor
verkrijgbaar met twee
motoren. Het programma start
met de niet te versmaden 2.2
liter 16-kleppen 4 cilinder van
136 pk. Het neusje van de zalm
is echter de 3 liter V6, ook met
vier kleppen per cilinder en
een vermogen van 188 pk.
1989 59800 km
4990 42400 km
kan iedereen een goede zit in
de Camry vinden.
Het dashboard is keurig van
afwerking en herbergt een
veelheid aan klokken en
controlelampjes. Door de
brandstof- en
temperatuurmeter wat lager
te plaatsen heeft het
instrumentarium een
dieptewerking gekregen. De
uitrusting van de Camry GX is
bijzonder compleet. Zaken als
stuurbekrachtiging, getint
glas, elektrische
voorportierruitbediening en
hoofdsteunen achterin
worden al op de 2.2i XL
aangeboden. De GX voegt
daar nog aan toe: elektrisch
verstelbare en verwarmde
buitenspiegels,
kaartleeslampje, zonwerende
strook in de voorruit, een
audio-installatie met RDS en 4
speakers, ventilatiesysteem
met druktoetsbediening,
airconditioning, cruise control
en een met leer bekleed
stuurwiel.
Een belangrijke eigenschap
van alle Camry-modellen is
de enorme rust in het
interieur. Het schutbord
tussen motorruimte en
interieur is gemaakt van het
zogenaamde sandwich-staal.
Dit zijn twee dunne
metaallagen met een isc
ertussen. Verder is zowel
motor als wat betreft de
ophanging alles op rust
afgestemd. Een auto die
'échter van zichzelf erg stil is,
laat vaak andere geluiden
sterk horen. Maar ook
In het leveringsprogramma van de Volkswagen
Transporter vinden we een noviteit. De 1.9 liter
dieselmotor wordt voorzien van een kleine
turbocompressor en oxydatiekatalysator.
Bovendien wordt een
uitlaatgasterugvoersysteem gemonteerd.
Hierdoor worden de schadelijke uitlaatgas
verminderd en ook het geluidsniveau van
motor gereduceerd. Dit concept werd in
vergelijkbare vorm al eerder op personenwagens
van Volkswagen toegepast. De vergroting van
het motorvermogen is beperkt gebleven. De 4
cilinder levert 68 pk bij 3700 tr/min en dat is
slechts 8 pk meer dan de bestaande krachtbron
zonder turbo. Het koppel steeg van 127 naar 140
Nm en is tussen 2000 en 3000 tr/min volledig
gebruiksklaar. De nieuwe motor voor de
Transporter is leverbaar vanaf maart in de
voorwielaangedreven versies.
ear, Semperit
met de beste
hergebruik geschikt.
Renault is bezig binnen haar
programma twee naast elkaar
lopende modellijnen op de te
bouwen. Bovenin vinden we
de Safrane naast de Espace.
Vanaf juni staat bij de
Nederlandse dealers de
Twingo naast de Clio, terwijl
medio volgend jaar nog een
ruimte-auto naast de 19 en 21
zal worden gepresenteerd.
Gezien de eerste reacties op
de Twingo, mag nu al een
groot succes worden
voorspeld. Renault Nederland
In de Verenigde Staten wordt
de Camry V6 verkocht als het
kleinste model uit de Lexus-
serie. Gezien de kwaliteiten
van de Camry is dat absoluut
terecht. De Camry staat wat
betreft techniek, uitrusting en
afwerking op een hoog
niveau. In Europa wordt de
Camry uitsluitend onder het
Toyota-label gevoerd.
Cléon-motor
Een deel van de portieren een
raamstijlen is niet bekleed,
waardoor de vrolijke
buitenkleur ook in het
interieur te zien is. De stoelen
bieden een goede zit, maar
zullen voor fors uitgevallen
personen wellicht wat smal
zijn en een te kort zitting
hebben.
Renault heeft bij de Twingo
gekozen voor slechts één
uitvoering, dus ook maar één
motorvariant. Vanwege een
volledig bezette capaciteit bij
de moderne Energy-motoren
werd gekozen voor een
gemoderniseerde 1.2 liter
Cléon-motor, waarvan de
historie terug gaat tot in de
jaren zestig. De 1239 cc 4 pitter
levert met centrale injectie 55
pk bij 5300 tr/min en een
koppel van 90 Nm bij 2800
tr/min. Een groot voordeel van
deze motor is vooral het voor
deze klasse hoge koppel bij
een laag toerental. Er hoeft
zodoende weinig geschakeld
te worden.
De 1.2 liter lijkt in de Twingo
voldoende. Alleen in
bergachtig gebied moet de
dwars voorin geplaatste
krachtbron nadrukkelijk op
toeren worden gehouden.
De Twingo heeft een
totaalgewicht van 785 kg. De
1.2 motor zorgt hierbij voor een
top van 150 km/u en een
acceleratie van 0 tot 100 km/u
in 14 seconden. De Twingo
heeft zowel voor als achter
een nieuwe wielophanging,
waarvan delen van de
Safrane zijn overgenomen.
Voor treffen we McPherson
veerpoten en achter een
compacte torsie-as. De
carrosserie helt niet
overdreven over in bochten.
Het algehele comfort staat
zoals je mag verwachten op
een hoog Frans peil. Een enkel
kritiekpunt betreft het afwezig
zijn van een interval op de
ruitewisser en de
verstelbaarheid van de
gordels voorin.
Twee wissers
Het spreekt voorzich dat de
Customwagon op de sedan is
gebaseerd. De carrosserie is
met 4,795 meter 7,5 centimeter
langer dan de sedan. Het
uiterlijk van de Camry
Customwagon is best even
wennen. De Camry sedan is
een weinig opvallend, maar
uitermate sierlijk gelijnde
auto. De Customwagon heeft
echter een volledig andere
uitstraling. Alleen de neus is
identiek. Achter de extra
zijruiten van deze
modelvariant is een forse stijl
te vinden, die naar boven toe
steeds smaller wordt. Het is
grappig dat dit aanvankelijk
als 'niet bepaald fraai'
bestempelde detail
uiteindelijk de auto zijn eigen
gezicht geeft en als zeer
aanvaardbaar mag worden
gezien. Er is even tijd voor
nodig om de Camry
Customwagon mooi
vinden. In de meeges
achterbumper is e~
uitgespaard om der
zo diep mogelijk te laten
openen. De helft van de
afgeronde lichtunits gaat met
«q
|WOB-CL2Q3|
FH-GZ-I8
i