7£7Z
4
8?
RENA
PEUGEOT 306 SCHEPT DUIDELIJKHEID
g
Ruimte-ctuto in notedop
i
EAU
INTRODUCTIE PEUGEOT 306
Hirg.
Bijlage van: De Tilburgse Koerier
Broeikas-
hysterie
GUTOCENTRUM
COL LR RIS TILBURG
Windkracht 10
ri 1993-pagina 20
cursussen
Donderdag 21 januari 1993
Oplage: 96.450 ex.
IR13
lees verder op pagina 3
>id in
ietoc
ovoll
nopt
Peuc
Tony Vos
i Tilburg.
25, Tilburg.
Lees verder
in dit nummer
o. a.
Pag. 5
Pag. 11
op 11 maart a.s. bij
Lage Witsiebaan 78 - Tilburg - Tel. 013-634355
Customwagon
Pag 3.
Wereldprimeurs
Amsterdam
Autorai
Mega - gasinjectie
revolutie
bij schone motoren
i is.
natie
jn acte de
•ijven,
inigenzorg,.
opleiding
er niet voor
s die zich
Jaargang 5
Nummer 3
OPLEIDINGEN
rk. onderw. Inst.
.3 meter
de
lit in zijn
Autotest
Toyota Camry
3.0 iV6 GX
eldt als
meer van de
?ot-
>urg
>DB*
PD*
)e Grote Beek,
ncentius,
is, Piusoord,
van Arkel,
Op de Amsterdam AutoRai zal tussen 4 en 14
februari de Peugeot 306 zijn wereldpremière
beleven. Dit model, waarvan in eerste instantie
alleen de vijfdeurs zal verschijnen, gel
opvolger van de 309, maar ook min of n
duurdere modellen uit de 205-reeks. De 306 zal in de
loop van de tijd uitgroeien tot een zeer compleet
programma met verschillende carrosserievarianten
en en veelheid aan motoren.
Officiële Peugeoi
dealer voor Tilbur
en omstreken
ing
>oral het
De Automaat is een uitgave van De
Tilburgse Koerier i.s.m. D.A.T.O. en
verschijnt in geheel Tilburg, Goirle,
Riel, Loon op Zand, Udenhout, Ber-
kel Enschot, Oisterwijk, Moergestel
en Hilvarenbeek.
lault in zo'n
aimte
sren. De
ort
Met een
‘ar is de
Jan de
irpassagiers
luut niet
3 in
d is erg
'‘elijk
□rimme
echter
Tijdloos
Het uiterlijk van de vijfdeurs
>rgt absoluut niet voor twijfel
over de afkomst. Aan alle
kanten bezien is de 306 een
echte Peugeot met een lage
neuspartij, redelijk bolle
achterkant en zeer
kenmerkend gevormde
achterlichten. Alhoewel de
nieuweling er uitermate
Lanzarote - In het verleden toonde Renault
zich al vele malen een trendsetter. Denk
maar eens aan de Renault 4 met
voorwielaandrijving en een grote vijfde
deur. Ditzelfde concept werd enige tijd
later in een hogere klasse geïntroduceerd
met de Renault 16. maar ook de eerste
Renault 5 en de Espace waren bij
introductie een voorbeeld voor anderen.
Dat Renault deze scheppende kracht nog
steeds in huis heeft, blijkt uit de nieuwste
telg, de Twingo.
Pantograaf
De Twingo is een sympathiek
ogend karretje. Zijn bolle
koplampen en brede
luchtinlaat in de bumper
geven hem een gezicht. De
motorkap en voorruit staan in
één lijn, wat uiteraard de
stroomlijn ten goede komt. De
auto heeft forse portieren,
waardoor de instap
gemakkelijk wordt gemaakt..
De achterklep is bol van vorm
en sluit mooi op de afgeronde
ien
jmtde
sGTi
itvoering.
)f begin 1995
Door de komst van de 306
wordt er weer duidelijkhei
het Peugeot-programma
geschapen. De 205 zal nu
langzaam gaan verdwijnen,
zodat de 106 en 306 op elkaar
aansluiten.
precies in het segment van
onder andere de VW Golf,
Opel Astra, Renault 19 en
Mazda 323.
genoemd. De veiligheid wordt
echter verder gediend door
het tegen meerprijs leverbaar
ABS- systeem.
De 306 5-deurs zoals deze op
de Rai zal worden
gepresenteerd, is nog maar
het begin van de serie. Het
motorenprogramma zal op
korte termijn worden
uitgebreid met verschillende
diesels, terwijl ook de
driedeursvariant mag word«
verwacht. Iets later komt de
driedeurs in sportieve GTi
en/of GTi/16 uitvoering.
Volgend jaar of begin 1995
komt er een door Pininfarina
ontwikkelde cabriolet, terwijl
als afronding ook een
vierdeurs sedan op de
planning staat. Peugeot doet
hierover niet geheimzinnig.
Tekeningen van deze
modeluitbreidingen staan nu
al op de persdocumentatie.
Volgende week leest u over de
eerste bevindingen met de 306
op de weg. Ook dan weten we
meer te vertellen over de
prijzen, die waarschijnlijk
rond de f.27.500,= zullen
starten.
monopoint van 75 pk. De 306
XN en XR halen hiermee een
top van 165 km/u en sprinten
van 0 tot 100 in 14,9 seconden.
De tweede krachtbron is de
vertrouwde 1.6 liter van 90 pk
en is leverbaar als XR en XT.
De auto haalt een top van 180
km/u en heeft 12,9 seconden
nodig om de 100 km/u te
behalen. Voorlopig zal de 1.8
liter multipoint van 103 pk aan
de top staan. Hier vinden we
bij de prestatiecijfers een top
van 185 km/u en acceleratie
van 0 tot 100 in 12,2 seconden.
Modeluitbreidir'
In het interieur is voort
dashboard fraai
vormgegeven. Middenconsole
en instrumentarium lopen in
elkaar over. De basis XN
beschikt al over een
verstelbaar stuur,
yerstevigingsbalken in de
portieren, in hoogte
verstelbare
veiligheidsgordels, signaal
voor vergeten verlichting,
klokje, interval op de
ruitewisser, spiegeltjes op
beide zonnekleppen en een
Met een lengte van 3,43 meter
is de grappige Twingo i
kortste auto die Renaul
na-oorlogse geschiedenis
heeft gemaakt. Het is daarom
verbluffend dat binnen deze
geringe lengte zoveel ruimte
en gebruiksgemak zijn
verenigd.
achtemritwisser, leuke
wieldoppen, twee
buitenspiegels en
richtingaanwijzers op de
flanken. Op de voorruit rust
één enorme ruitewisser met
een zogenaamde pantograaf.
Deze voorziening zorgt ervoor kleine a
dat met één wisserarm de hele heeft w«
voorruit schoongeveegd kan motorruimte is
worden. Ook een aardig detail mogelijk gehou
is dat de spiegels niet op de
deuren, maar op de
voorschermen zijn
gemonteerd. Op het linker
exemplaar is zelfs de antenne
geplaatst.
Hoe Renault de Twingo in
haar programma ziet, wordt
Redactie:
Tony Vos
Tel. 013/686023
Postbus 410-5000 AK Tilburg
Advertenties:
Advertentie-afdeling
De Tilburgse Koerier
N.S. Plein 14.5014 DA Tilburg
Tel. 013/368805
Fax 013/359985
Sluitingstijd:
redactie en advertenties:
dinsdag 22.00 uur
"Milieubeschermers
waarschuwen voor de
emissie van
zwaveldioxyde, maar ze
moeten voor ogen houden
dat volgens experts van
NASA de Filippijnse
vulkaan Pinatubo onlangs
15 miljard kilogram
zwaveldioxyde uitstootte.
Die hoeveelheid komt
overeen met de jaarlijkse
uitstoot in de VS of West-
Europa, veroorzaakt door
menselijk handelen. De
vulkaan Etna stoot ieder
jaar net zoveel CO2 uit als
de gezamenlijke
Nederlandse met kolen
gestookte krachtcentrales.
Om het nog eens duidelijk
te stellen: er bestaan geen
steekhoudende
argumenten om de
broeikashysterie over een
naderende
klimaatverandering te
gebruiken als argument
tegen het gebruik van
benzine en vergelijkbare
koolwaterstoffen voor de
aandrijving van
motorvoertuigen", aldus
prof. dr. C.J.F. Bottcher,
erelid van de Club van
Rome over de
broeikashysteri e.
ruimte. De afmetingen van de
zitplaatsen komen vrijwel
overeen met die van de
Renault 25. Het interieur biedt
echter nog meer
mogelijkheden. De twee
rugleuningen van de
achterbank kunnen
afzonderlijk versteld worden.
Worden ook de voorstoelen
platgelegd, dan is de Twingo niet zoals gebruikelijk c
ineens een tweepersoons het stuur. De snelheidsr
hotelkamertje.
De aankleding van het
interieur is net zo verrassend
als de buitenkant. De Twingo
heeft een speels vormgegeven
dashboard met de
instrumenten helemaal
bovenin de middenconsole en
achterlichten aan. De Twingo
toont meteen erg compleet
met onder andere een
keurig uitziet, is het uiterlijk
niet opvallend te noemen,
maar dat verwacht een klant
ook niet van een Peugeot. We
kunnen de 306 daarom beter
'tijdloos' noemen. In ieder
geval oogt de auto
aantrekkelijker dan de 309, die
al direct bij de introductie
lang niet bij iedereen in de
smaak viel. Bij de
ontwikkeling van de 306 is
uitgegaan van het onderstel
van de Citroen ZX, zodat we
onder andere de meesturende
achteras aantreffen.
De 306 zal al in maart bij de
Nederlandse dealers
verschijnen. Het
introductieprogramma
bestaat uit drie motoren en
drie uitrustingsniveaus. De
motoren zijn allemaal bekend,
te beginnen bij de 1.4 liter
duidelijk als we een kijkje in
het interieur nemen. De
Twingo is niet het kleinere
broertje van de Clio, maar een
soort van mini-Espace. Het is
dan ook op z'n minst
verrassend dat Renai
kleine auto zoveel rui
«on weten te creëer
motorruimte is zo kor
mogelijk gehouden. 1
breedte van 1,63 meter
Twingo zelfs groter da
Clio. De twee voorpas
komen dan ook absoli
met elkaar schouders in
conflict. Het dashboard
diep, wat ook een ruimtelijk
effect geeft. De meest slimme
constructie vinden we i
achterin. In normale
opstelling is achterin een voor
deze klasse normale
beenruimte te vinden, terwijl
er een bagagevolume van 261
liter beschikbaar is.
volledig beklede
bagageruimte. Aan de
buitenkant heeft de XN
stootstrips op de flanken,
ruitewisser achterop,
wieldoppen, halogeen
koplampen, twee van
binnenuit verstelbare
buitenspiegels en 165/70
banden. Op het tweede
niveau staat de XR met
gedeeltelijk meegespoten
bumpers, getint glas, 175/70
R13 banden en in het interieur
een toerenteller, digitaal
klokje, in delen neerklapbare
achterbank en verlichting in
de bagageruimte. Tot slot is er
dan de XT met 14 inch wielen,
brede stootstrips,
meegespoten portiergrepen,
elektrisch bediende
voorportierruiten, centrale
vergrendeling met
afstandbediening,
stuurbekrachtiging, in hoogte
verstelbare bestuurdersstoel,
velours bekleding en
bergvakken in de
achterportieren.
De aanwezigheid van
verstevigingsbalken in de
portieren werd reeds
achter
,t stuur. De snelheidsmeter
en benzinemeter zijn digitaal
uitgevoerd. Daarnaast
kunnen de totaalteller,
dagteller en de klok worden
opgeroepen. De
afleesbaarheid is redelijk.
Achter het stuurwiel is een
display met alle
controlelampjes te vinden.
Ondanks het afwijkende
interieurdesign heeft Renault
nagedacht over een
makkelijke bediening. Alle
knopjes, hendeltjes en
slingertjes zijn in de kleur
mintgroen uitgevoerd. Zelfs
het stangetje om de motorkap
mee open te houden, de
handvaten om de portieren
dicht te trekken en de
contactsleutel zijn in deze
kleur gemaakt. In de Twingo
vinden we op de stoelen en
achterbank een vrolijke
bekleding, waarin drie van de
vier carrosseriekleuren terug
te vinden zijn: blauw/paars
als hoofdkleur met rode en
groene accenten.
Mintgroen
In de praktijk echter wordt een
bagageruimte maar uiterst
weinig volledig gebruikt.
Renault heeft de achterbank
net als de voorstoelen op een
rails gemonteerd, zodat het
geheel maar liefst 17
centimeter naar achter kan
worden geschoven. Van de
kofferruimte blijft dan nog 168
liter over. Twee volwassenen
hebben hierdoor een zee aan
Met de wind fors in de rug
verliep de terugvlucht
van de introductie van de
Renault Twingo uiterst
voorspoedig. We zouden
maar liefst driekwartier
eerder in Nederland
landen en dat is in deze
drukke tijden erg prettig.
Het was echter
woensdagavond de
'dertiende' en onder de
wolken zorgde een storm
met minimaal windkracht
tien voor uiteindelijk
meer dan tienmiljoen
gulden aan schade.
Alhoewel we per redelijk
grote Boeing 737 reisden,
had de forse wind wel
degelijk vrij spel op het
toestel. Naar mate we
steeds dichter bij de grond
kwamen, werden de
onverwachte bewegingen
van het vliegtuig steeds
heftiger. Om me heen zag
ik het gros van mijn
collega's zichzelf
vastknijpen in hun stoel
met bleek weggetrokken
gezichten. Als
regelmatige 'vliegers' zijn
autojournalisten wel wat
gewend, zeker na het
landen in de Zuidfranse
Mistral enige tijd geleden.
Maar een gezonde
Nederlandse storm bracht
ons allen flink van de wijs.
De beelden van de
vliegramp bij Faro
speelde ons allemaal door
de hersenen. Het werd
vooral beangstigend toen
het vliegtuig vlak boven
de landingsbaan om zijn
as ging draaien. Als dat
enkele meters boven het
asfalt gebeurt, raken de
vleugels de grond en is
het afgelopen met de
Boeing en inzittenden. Na
een niet bepaald
ontspannen afdaling
wisten de piloten uiterst
vakkundig het toestel aan
de grond te zetten. Na een
diepe zucht van
verlichting werd
spontaan een ovationeel
applaus gegeven, iets wat
we als volleerde
luch tpassagi ers
doorgaans als overdreven
en toeristisch zien. Helaas
hebben we geen kans
meer gezien om de piloten
te vragen of het ook voor
hun een risicovolle
landing was, of dat het
wellicht een welkome
afwisseling was van alle
doorgaans moeiteloze
landingen...
jlas,
i het
5L01
lElPKCJ.fïl