7£7Z 4 8? RENA PEUGEOT 306 SCHEPT DUIDELIJKHEID g Ruimte-ctuto in notedop i EAU INTRODUCTIE PEUGEOT 306 Hirg. Bijlage van: De Tilburgse Koerier Broeikas- hysterie GUTOCENTRUM COL LR RIS TILBURG Windkracht 10 ri 1993-pagina 20 cursussen Donderdag 21 januari 1993 Oplage: 96.450 ex. IR13 lees verder op pagina 3 >id in ietoc ovoll nopt Peuc Tony Vos i Tilburg. 25, Tilburg. Lees verder in dit nummer o. a. Pag. 5 Pag. 11 op 11 maart a.s. bij Lage Witsiebaan 78 - Tilburg - Tel. 013-634355 Customwagon Pag 3. Wereldprimeurs Amsterdam Autorai Mega - gasinjectie revolutie bij schone motoren i is. natie jn acte de •ijven, inigenzorg,. opleiding er niet voor s die zich Jaargang 5 Nummer 3 OPLEIDINGEN rk. onderw. Inst. .3 meter de lit in zijn Autotest Toyota Camry 3.0 iV6 GX eldt als meer van de ?ot- >urg >DB* PD* )e Grote Beek, ncentius, is, Piusoord, van Arkel, Op de Amsterdam AutoRai zal tussen 4 en 14 februari de Peugeot 306 zijn wereldpremière beleven. Dit model, waarvan in eerste instantie alleen de vijfdeurs zal verschijnen, gel opvolger van de 309, maar ook min of n duurdere modellen uit de 205-reeks. De 306 zal in de loop van de tijd uitgroeien tot een zeer compleet programma met verschillende carrosserievarianten en en veelheid aan motoren. Officiële Peugeoi dealer voor Tilbur en omstreken ing >oral het De Automaat is een uitgave van De Tilburgse Koerier i.s.m. D.A.T.O. en verschijnt in geheel Tilburg, Goirle, Riel, Loon op Zand, Udenhout, Ber- kel Enschot, Oisterwijk, Moergestel en Hilvarenbeek. lault in zo'n aimte sren. De ort Met een ‘ar is de Jan de irpassagiers luut niet 3 in d is erg '‘elijk □rimme echter Tijdloos Het uiterlijk van de vijfdeurs >rgt absoluut niet voor twijfel over de afkomst. Aan alle kanten bezien is de 306 een echte Peugeot met een lage neuspartij, redelijk bolle achterkant en zeer kenmerkend gevormde achterlichten. Alhoewel de nieuweling er uitermate Lanzarote - In het verleden toonde Renault zich al vele malen een trendsetter. Denk maar eens aan de Renault 4 met voorwielaandrijving en een grote vijfde deur. Ditzelfde concept werd enige tijd later in een hogere klasse geïntroduceerd met de Renault 16. maar ook de eerste Renault 5 en de Espace waren bij introductie een voorbeeld voor anderen. Dat Renault deze scheppende kracht nog steeds in huis heeft, blijkt uit de nieuwste telg, de Twingo. Pantograaf De Twingo is een sympathiek ogend karretje. Zijn bolle koplampen en brede luchtinlaat in de bumper geven hem een gezicht. De motorkap en voorruit staan in één lijn, wat uiteraard de stroomlijn ten goede komt. De auto heeft forse portieren, waardoor de instap gemakkelijk wordt gemaakt.. De achterklep is bol van vorm en sluit mooi op de afgeronde ien jmtde sGTi itvoering. )f begin 1995 Door de komst van de 306 wordt er weer duidelijkhei het Peugeot-programma geschapen. De 205 zal nu langzaam gaan verdwijnen, zodat de 106 en 306 op elkaar aansluiten. precies in het segment van onder andere de VW Golf, Opel Astra, Renault 19 en Mazda 323. genoemd. De veiligheid wordt echter verder gediend door het tegen meerprijs leverbaar ABS- systeem. De 306 5-deurs zoals deze op de Rai zal worden gepresenteerd, is nog maar het begin van de serie. Het motorenprogramma zal op korte termijn worden uitgebreid met verschillende diesels, terwijl ook de driedeursvariant mag word« verwacht. Iets later komt de driedeurs in sportieve GTi en/of GTi/16 uitvoering. Volgend jaar of begin 1995 komt er een door Pininfarina ontwikkelde cabriolet, terwijl als afronding ook een vierdeurs sedan op de planning staat. Peugeot doet hierover niet geheimzinnig. Tekeningen van deze modeluitbreidingen staan nu al op de persdocumentatie. Volgende week leest u over de eerste bevindingen met de 306 op de weg. Ook dan weten we meer te vertellen over de prijzen, die waarschijnlijk rond de f.27.500,= zullen starten. monopoint van 75 pk. De 306 XN en XR halen hiermee een top van 165 km/u en sprinten van 0 tot 100 in 14,9 seconden. De tweede krachtbron is de vertrouwde 1.6 liter van 90 pk en is leverbaar als XR en XT. De auto haalt een top van 180 km/u en heeft 12,9 seconden nodig om de 100 km/u te behalen. Voorlopig zal de 1.8 liter multipoint van 103 pk aan de top staan. Hier vinden we bij de prestatiecijfers een top van 185 km/u en acceleratie van 0 tot 100 in 12,2 seconden. Modeluitbreidir' In het interieur is voort dashboard fraai vormgegeven. Middenconsole en instrumentarium lopen in elkaar over. De basis XN beschikt al over een verstelbaar stuur, yerstevigingsbalken in de portieren, in hoogte verstelbare veiligheidsgordels, signaal voor vergeten verlichting, klokje, interval op de ruitewisser, spiegeltjes op beide zonnekleppen en een Met een lengte van 3,43 meter is de grappige Twingo i kortste auto die Renaul na-oorlogse geschiedenis heeft gemaakt. Het is daarom verbluffend dat binnen deze geringe lengte zoveel ruimte en gebruiksgemak zijn verenigd. achtemritwisser, leuke wieldoppen, twee buitenspiegels en richtingaanwijzers op de flanken. Op de voorruit rust één enorme ruitewisser met een zogenaamde pantograaf. Deze voorziening zorgt ervoor kleine a dat met één wisserarm de hele heeft w« voorruit schoongeveegd kan motorruimte is worden. Ook een aardig detail mogelijk gehou is dat de spiegels niet op de deuren, maar op de voorschermen zijn gemonteerd. Op het linker exemplaar is zelfs de antenne geplaatst. Hoe Renault de Twingo in haar programma ziet, wordt Redactie: Tony Vos Tel. 013/686023 Postbus 410-5000 AK Tilburg Advertenties: Advertentie-afdeling De Tilburgse Koerier N.S. Plein 14.5014 DA Tilburg Tel. 013/368805 Fax 013/359985 Sluitingstijd: redactie en advertenties: dinsdag 22.00 uur "Milieubeschermers waarschuwen voor de emissie van zwaveldioxyde, maar ze moeten voor ogen houden dat volgens experts van NASA de Filippijnse vulkaan Pinatubo onlangs 15 miljard kilogram zwaveldioxyde uitstootte. Die hoeveelheid komt overeen met de jaarlijkse uitstoot in de VS of West- Europa, veroorzaakt door menselijk handelen. De vulkaan Etna stoot ieder jaar net zoveel CO2 uit als de gezamenlijke Nederlandse met kolen gestookte krachtcentrales. Om het nog eens duidelijk te stellen: er bestaan geen steekhoudende argumenten om de broeikashysterie over een naderende klimaatverandering te gebruiken als argument tegen het gebruik van benzine en vergelijkbare koolwaterstoffen voor de aandrijving van motorvoertuigen", aldus prof. dr. C.J.F. Bottcher, erelid van de Club van Rome over de broeikashysteri e. ruimte. De afmetingen van de zitplaatsen komen vrijwel overeen met die van de Renault 25. Het interieur biedt echter nog meer mogelijkheden. De twee rugleuningen van de achterbank kunnen afzonderlijk versteld worden. Worden ook de voorstoelen platgelegd, dan is de Twingo niet zoals gebruikelijk c ineens een tweepersoons het stuur. De snelheidsr hotelkamertje. De aankleding van het interieur is net zo verrassend als de buitenkant. De Twingo heeft een speels vormgegeven dashboard met de instrumenten helemaal bovenin de middenconsole en achterlichten aan. De Twingo toont meteen erg compleet met onder andere een keurig uitziet, is het uiterlijk niet opvallend te noemen, maar dat verwacht een klant ook niet van een Peugeot. We kunnen de 306 daarom beter 'tijdloos' noemen. In ieder geval oogt de auto aantrekkelijker dan de 309, die al direct bij de introductie lang niet bij iedereen in de smaak viel. Bij de ontwikkeling van de 306 is uitgegaan van het onderstel van de Citroen ZX, zodat we onder andere de meesturende achteras aantreffen. De 306 zal al in maart bij de Nederlandse dealers verschijnen. Het introductieprogramma bestaat uit drie motoren en drie uitrustingsniveaus. De motoren zijn allemaal bekend, te beginnen bij de 1.4 liter duidelijk als we een kijkje in het interieur nemen. De Twingo is niet het kleinere broertje van de Clio, maar een soort van mini-Espace. Het is dan ook op z'n minst verrassend dat Renai kleine auto zoveel rui «on weten te creëer motorruimte is zo kor mogelijk gehouden. 1 breedte van 1,63 meter Twingo zelfs groter da Clio. De twee voorpas komen dan ook absoli met elkaar schouders in conflict. Het dashboard diep, wat ook een ruimtelijk effect geeft. De meest slimme constructie vinden we i achterin. In normale opstelling is achterin een voor deze klasse normale beenruimte te vinden, terwijl er een bagagevolume van 261 liter beschikbaar is. volledig beklede bagageruimte. Aan de buitenkant heeft de XN stootstrips op de flanken, ruitewisser achterop, wieldoppen, halogeen koplampen, twee van binnenuit verstelbare buitenspiegels en 165/70 banden. Op het tweede niveau staat de XR met gedeeltelijk meegespoten bumpers, getint glas, 175/70 R13 banden en in het interieur een toerenteller, digitaal klokje, in delen neerklapbare achterbank en verlichting in de bagageruimte. Tot slot is er dan de XT met 14 inch wielen, brede stootstrips, meegespoten portiergrepen, elektrisch bediende voorportierruiten, centrale vergrendeling met afstandbediening, stuurbekrachtiging, in hoogte verstelbare bestuurdersstoel, velours bekleding en bergvakken in de achterportieren. De aanwezigheid van verstevigingsbalken in de portieren werd reeds achter ,t stuur. De snelheidsmeter en benzinemeter zijn digitaal uitgevoerd. Daarnaast kunnen de totaalteller, dagteller en de klok worden opgeroepen. De afleesbaarheid is redelijk. Achter het stuurwiel is een display met alle controlelampjes te vinden. Ondanks het afwijkende interieurdesign heeft Renault nagedacht over een makkelijke bediening. Alle knopjes, hendeltjes en slingertjes zijn in de kleur mintgroen uitgevoerd. Zelfs het stangetje om de motorkap mee open te houden, de handvaten om de portieren dicht te trekken en de contactsleutel zijn in deze kleur gemaakt. In de Twingo vinden we op de stoelen en achterbank een vrolijke bekleding, waarin drie van de vier carrosseriekleuren terug te vinden zijn: blauw/paars als hoofdkleur met rode en groene accenten. Mintgroen In de praktijk echter wordt een bagageruimte maar uiterst weinig volledig gebruikt. Renault heeft de achterbank net als de voorstoelen op een rails gemonteerd, zodat het geheel maar liefst 17 centimeter naar achter kan worden geschoven. Van de kofferruimte blijft dan nog 168 liter over. Twee volwassenen hebben hierdoor een zee aan Met de wind fors in de rug verliep de terugvlucht van de introductie van de Renault Twingo uiterst voorspoedig. We zouden maar liefst driekwartier eerder in Nederland landen en dat is in deze drukke tijden erg prettig. Het was echter woensdagavond de 'dertiende' en onder de wolken zorgde een storm met minimaal windkracht tien voor uiteindelijk meer dan tienmiljoen gulden aan schade. Alhoewel we per redelijk grote Boeing 737 reisden, had de forse wind wel degelijk vrij spel op het toestel. Naar mate we steeds dichter bij de grond kwamen, werden de onverwachte bewegingen van het vliegtuig steeds heftiger. Om me heen zag ik het gros van mijn collega's zichzelf vastknijpen in hun stoel met bleek weggetrokken gezichten. Als regelmatige 'vliegers' zijn autojournalisten wel wat gewend, zeker na het landen in de Zuidfranse Mistral enige tijd geleden. Maar een gezonde Nederlandse storm bracht ons allen flink van de wijs. De beelden van de vliegramp bij Faro speelde ons allemaal door de hersenen. Het werd vooral beangstigend toen het vliegtuig vlak boven de landingsbaan om zijn as ging draaien. Als dat enkele meters boven het asfalt gebeurt, raken de vleugels de grond en is het afgelopen met de Boeing en inzittenden. Na een niet bepaald ontspannen afdaling wisten de piloten uiterst vakkundig het toestel aan de grond te zetten. Na een diepe zucht van verlichting werd spontaan een ovationeel applaus gegeven, iets wat we als volleerde luch tpassagi ers doorgaans als overdreven en toeristisch zien. Helaas hebben we geen kans meer gezien om de piloten te vragen of het ook voor hun een risicovolle landing was, of dat het wellicht een welkome afwisseling was van alle doorgaans moeiteloze landingen... jlas, i het 5L01 lElPKCJ.fïl

Kranten Regionaal Archief Tilburg

Weekblad De Tilburgse Koerier | 1993 | | pagina 21