LANCIA THEMA V6 BMW als kunstobject bij Renova ■i W femspfc A LiA’l I G Ken uw klassieken Dfi K2©fewng@EPÏk@ Hyundai Grandeur 10 [T Eêfffife Mo1 30 00 5 - ■990,-II ij tSStvi. I 1 DE AUTOMAAT -*Donderdag 14 januari 1993 - pagina 3 DE TILBURGSE KOERIER )93-pagina 2 f.221,- tot :en 4 m 'o 1988 1 1988 I 1990 I 1988 I 1983 I 1983 I ide teen rarbij Reg.voordeel2870- 3l. 013-321405 iE ENZ Nissan Sunny 1.4LX4drs 29670,- Nuvoor 26800,- innen afwijken. >90 I90 >88 >89 )88 )90 >89 >90 >89 188 389 391 384 983 ....1991 ....1990 ....1989 ....1991 ....1990 1990 ....1990 1988 ....1983 ....1983 1990 1981 F2 NISSAN K GARAGE ^^DENISSENBVa ijzer. r<5, kort :hten of e.1992 p.o.a. ....1993 p.o.a. kuni aam (013- ...1992 p.o.a.. ....1992 p.o.a. 1 sec. L7 nenten in de Zolang da voorraad itrakt. Maar Informatia in onza ihowrooml! l Burg. Jansenstraat 52-56 Tilburg, Tel.: 013-683911 teerd len er itallen Vervolg van pagina 1 gegevens: ancia Thema Maar rk staat op telt als het ware I 4 Technische r' Merk en type: Lanc V6LS Aantal cilinders: 6 in V-vorm Cilinderinhoud: 2959 cc Boring x slag: 93 x 72,6 mm Vermogen: 175 pk bij 5500 tr/min Koppel: 250 Nm bij 4500 tr/min1 Afmetingen: lengte 4,605 meter, breedte 1,752 meter Gewicht: 1268 kg Prestaties: topsnelheid 220 km/u acceleratie 0-100 in 8,1 Verbruik: bij 90 km/u 7,' liter/100 km bij 120 km/u 9,7 liter/100 km stadsverkeer 14,5 liter/100 km Prijs: f.87.100,= Wegenbelasting: f.233,= per 3 mnd. airbag, elektrisch bediend schuif-kanteldak en een computergestuurd veersysteem. Het programma begint al bij de 2.0 IE in een basisuitvoering voor f.54.485,-. niet meer op n te zien. 1 werken wel lectie toont :he als nieuwe Wie er nog aan mocht twijfelen of auto's en kunst samen kunnen gaan, moet absoluut een bezoek brengen aan de showroom van BMW-dealer Renova. Overigens geldt deze uitnodiging ook voor personen die de kunst in auto's al langer hadden ontdekt. Tot en met 10 februari namelijk is bij Renova een unieke collectie doeken van Marcel Bastiaans te bewonderen. Marcel Bastiaans is onder andere bekend vanwege zijn jaarlijkse bijdrage "spiontekeningen" in het blad Autovisie. Alhoewel zijn liefde sterk naar de auto uitgaat is hij een all- round kunstenaar met de nadruk op techniek. portier koplar lichtme verstell Ie verstell telde hoc~‘— laten dat imiet jpig, t. De De Lancia Thema is een ondanks zijn leeftijd aantrekkelijke auto met een prima uitstraling. De 3 liter V6 Alfa-motor past goed in deze auto, zeker in combinatie met de visco-drive. De LS- uitvoering is voldoende compleet, terwijl de prijzen op niveau zijn. i Lancia Thema is een goede is voor iemand die zich op wil onderscheiden. chauffeur een betere raad. Grappig is dat de Hyundai Grandeur door Mitsubishi in licentie gebouwd wordt voor de Japanse markt. De auto heet daar Debonair en vervangt een gelijknamig model wat al langere tijd wordt gemaakt. Wat er verder met de Hyundai Grandeur gaat gebeuren is nog niet bekend. Eigenlijk ontbreekt er tussen de Grandeur en de Sonata nog een model, wat pas over enige tijd wordt verwacht. Daardoor kan de Grandeur op dit moment wat hoog gegrepen zijn. Toch is het een aardige image- builder. Het zal zodoende puur afhangen van de reakties van het publiek, onder andere tijdens de Rai. Wil een dergelijke auto geimporte kunnen worden, dan zulk jaarlijks toch enkele tient moeten worden af gezet. De verkoop zal dan gaan plaatsvinden via een aantal geselecteerde Hyundai- dealers. uiteraard iedere keer terugkomt. De serie is speciaal voor de Tilburgse Visco-drive Lancia winkelde zodoende bij Alfa en bracht voor de Thema de 3 liter V6 mee. Met een exacte inhoud van 2959 cc en 'gewoon' twee kleppen per cilinder wordt een vermogen behaald van 175 pk bij 5500 tr/min. Het prettige koppel van 250 Nm is al bij 4500 tr/min beschikbaar. De V6 is een relatief sportieve machine die onderin uitermate rustig is en vlot presteert. Wie echter het gaspedaal wat verder intrapt ontlokt een fraai geluid en wordt beloond met sportieve prestaties. De Thema is met 1268 kg geen zwaargewicht zet in deze motorvariant goede cijfers neer: en top van 220 km/u en een acceleratie van 0 tot 100 in slechts 8,1 seconden. De 3.0 V6 is dwars voorin geplaats en drijft uiteraard de voorwielen aan. Het vermogen wordt vrijwel probleemloos op het wegdek overgebracht, zelfs bij fors optrekken slippen de wielen nauwelijks door, wat we bijvoorbeeld bij soortgenoten als de Fiat Croma en Alfa 164 wel gewend zijn. Lancia heeft dit probleem namelijk voor een belangrijk deel weten te ondervangen door montage van de visco-drive. Dit is een visco-koppeling die ervoor zorgt dat het aandrijfkoppel Mochten motorrijders uit Tilburg en omgeving interesse hebben in deze vereniging, dan zijn zij iedere vrijdagavond tussen 20.00 en 2.00 uur hartelijk welkom in het clubhuis ter kennismaking. Optielijst Ondanks zijn leeftijd is de Thema een prettig rij-ij Lange asfaltkilometers, op elkaar volgende boch stadsverkeer worden comfortabel doorstaan. De afvering is aan de sportieve kant, zonder het comfort voor de inzittenden nadelig te be invloeden. De heerlijke V6-motor weet op normale wijze met zijn brandstof om te gaan, ondanks het forse 3 ook op de prestatieniveau. Gemiddeld ikomen. komt de Lancia Thema V6 8,7 kilometer ver op 1 liter Euro- loodvrij. Lancia moet met de Thema nog enkele jaren vooruit. De sn auto heeft een aantrekkelijk, ux klassieke uitstraling en is absoluut chique te noemen. De meeste details waarvan je zou kunnen zeggen dat ze dealer gemaakt en na de tentoonstelling n: andere plaatsen 1 Uiteraard zijn de te koop. De collec zowel historische BMW-modellen. De BMW Z1 is op het grootste doek te vinden. Het bovenaanzicht van deze auto is in eerste instantie een zoekplaatje, maar de lijnen van deze fraaie roadster komen al snel bovenop 'drijven'. Ook de nieuwe 850 CSi is op een groot doek te zien, vooral in blauwtinten opgetrokken. Een aantal auto's zijn vrijwel uitsluitend in zwart-wit uitgevoerd en kenmerken zich door een enorm gevoel voor detail. De kleine Dixi en de 328 roadster lijken als het ware los op het linnen te staan, klaar om weg te rijden, terwijl de 3.5 CSL en Fiat heeft met de merken Alfa en Lancia een enorme flora en fauna aan motoren, onderstellen en modellen in huis. Om te overleven in een harde concurrentiestrijd moet van deze onderdelen zo efficient mogelijk gebruik gemaakt worden. Dit gebeurt niet als buitenshuis een krachtbron wordt ingekocht, waar men in de eigen groep ook over beschikt. mruimte. De piegels zijn elektrisch rar en bovendien nd. In het geval van I poort i elektrisch kinderachtic apt. Lancia past Er is ook een st zogenaamde f.81.400,=. Deze auto heeft een op details afwijkende uitvoering. Zo mist de LE onder andere het Automatic Climate System. Aan de top staat de LX met zaken als een autoradio met CD- wisselaar, Alcantare bekleding, met leer bekleed dashboard, metaallok en elektrisch verstelbare stoelen. Verder is er een uitgebreide optielijst met zaken als De L cruisecontrol, twee elektrisch keus verstelbare achterstoelen, een de weg portierpanelen en het dashboard. Dof vernist rozewortelhout, waaraan je direkt kunt zien en voelen dat het echt is. Het instrumentarium is uiterst compleet met naast de snelheidsmeter en toerenteller een viertal kleine klokken: oliedruk, temperatuur, benzinevoorraad en laadstroom. De controlelampjes zijn voor een deel onder de instrumei geplaatst, maar ook in v console te vinden. Volkswagen gaat volgende maand haar Transporter- programma afronden met de introductie van de vierwielaangedreven syncro- versies. Uiteraard is al vanaf de ontwerpfase met deze uitvoeringen rekening gehouden, waardoor er maar weinig onderdelen nodig zijn om van de voorwielaandrijver een vierwielaandrijver te maken. Het verdeeldifferentieel is ondergebracht in de versnellingsbak, terwijl in de aandrijflijn naar de achteras een visco- koppeling is opgenomen. De Transporter Syncro heeft een hydraulisch tweekringsremsysteem met inwendig geventileerde schijven voor en trommelremmen achter. Tegen meerprijs kan ABS worden besteld. Een vrijloop in de achterasaandrijving zorgt ervoor dat tijdens remmen de achteras wordt ontkoppeld, dit om blokkeren van alle vier de wielen te voorkomen. Alle Syncro’s staan op 15 inch stalen velgen met 195/70 R 15 banden (bij de Caravelle GL 205/65 R 15). Mitsubishi Het verwarmings- en ventilatie-systeem kent t automatische stand, wac alleen nog maar de temperatuur hoeft worden ingetoetst. Op een digitaal schermpje is te zien wat de installatie allemaal doet. Uitermate oubollig zijn de handvaten op de achterkant van de stoelen, waaraan de achterpassagiers zich kunnen vasthouden. In dat geval is het zoeken naar een andere alle namen en adressen van oud-leden. Zeker uit de begintijd zijn er adressen verloren gegaan. Alle oud- leden zijn met of zonder persoonlijke uitnodiging echter van harte welkom. Zij men zich telefonisch imelden bij Kees Janssens 3-350680) of Dré van Spaendonk (013-351117). Mille Miglia in volle gang voorbij razen. Bastiaans schilderde ook werkelijke droomauto's zoals de 507 cabriolet waarvan slechts eer kleine serie is gebouwd. En wat te denken van de Ml, een sportwagen die zijn tijd ver vooruit was. De Ml was destijds voor onder de honderdduizend gulden te koop, maar levert op veilingen tegenwoordig al snel het viervoudige op. De collectie van Marcel Bastiaans vertoont van doek tot doek overeenkomsten in stijl, i ieder kunstwerk staat op zichzelf en verten ui= uw een verhaal. De collectie is tot en met 10 februari te bewonderen van maandag tot en met zaterdag in de showroom van BMW- dealer Renova aan de Spoordijk 72/74 in Tilburg. Rozewortelhout Uiterlijk is aan het concept van de Thema weinig gesleuteld door de jaren heen. De auto heeft een klassieke uitstraling die anno 1993 niet misstaat. De Lancia Thema is eigenlijk al sinds zijn introductie een auto waarmee de bestuurder zich onderscheidt. Het front is van de nieuwste versies iets gewijzigd. Zeer fraai is de verchroomde grille met daarop de type-aanduiding. De lichtunits werden enkele jaren geleden al aangepast. Nieuw is echter de voorbumper met geïntegreerde mistlampen. De bumpers zijn net als de spiegelbehuizing in de carrosseriekleur uitgevoerd. Aan de achterkant vinden we hoge lichtunits met er tussenin een tot op de bumper openende kofferklep. De bagageruimte is met een inhoud van 550 liter uitermate royaal. De rugleuning is voorzien van een skiluik. De Thema V6 is leverbaar in drie uitrustingsvarianten: LE, LS en LX. De door ons gereden auto bevindt zich op het middelste niveau. Voor het interieur geldt eigenlijk hetzelfde als voor de buitenkant. Ook hier is structureel weinig veranderd. Uitermate fraai is echter het hout wat verwerkt is in de In september 1972 werd de M.C. 't Motorrijerke opgericht door een groep enthousiaste motorrijders die elkaar ontmoetten in een café in Tilburg. In die tijd werden gezamenlijk veel nationale wegraces bezocht. De nadruk kwam echter al gauw te liggen op het rijden van toerritten en dat is nu, twintig jaar later nog steeds zo. Het twintig-jarig bestaan wordt op zaterdag 30 januari feestelijk gevierd met een reunie in het clubhuis aan de Piushaven 1-04 in Tilburg. Alle leden en oud-leden zijn hiervoor uitgenodigd. De vereniging heeft echter niet soepel en geleidelijk over de beide voorwielen wordt verdeeld. Standaard is de V6 gekoppeld aan een handgeschakelde vijfbak. Nieuw is bij deze bak dat de achteruitversnelling gesynchroniseerd is. Bovendien kan deze overbrenging uitsluitend na het oplichten van een manchet worden ingeschakeld. De bak schakelt nog wel wat stroef, terwijl de eerste versnelling af en toe wil weigeren. Tegen meerprijs is ook een viertraps automaat leverbaar. De Thema V6 wordt in alle gevallen voorzien van ABS. Er kan uit twee motoren worden gekozen, een 2.4 liter vijfcilinder diesel met 57 kW en een 2.5 liter vijfcilinder benzinekrachtbron met 81 kW. De diesel haalt zijn maximale vermogen bij 3700 tr/min en heeft een koppel van 164 Nm tussen 1800 en 2200 tr/min. De diesel zet een top neer van 135 km/u en heeft 16 seconden nodig om de 100 km/u aan te wijzen. De benzine-versie is bij 4500 tr/min op maximale kracht, terwijl het koppel van 190 Nm al 2200 tr/min volledig van zich laat profiteren. De 2.5 liter heeft een geregelde driewegkatalysator ook in de versies op grijs kenteken. Deze variant haalt 156 km/u en trekt in 12 seconden van 0 tot 100 km/u. Uiteraard gaan de versies met zijruiten en banken onder de naam Caravelle Syncro door het leven. De VW Transporter Syncro mag een aanhanger van 2000 kg trekken en kent zelf een toelaatbaar totaalgewicht van 2500 kg (Duitse cijfers). De Syncro is er met korte en lange wielbasis, als bestelwagen, pick-up, met dubbele cabine en verhoogd dak. gedateerd zijn, spreken in het voordeel van de auto. De Thema V6 LS kost f.87.100,= met vijfbak en f.93.100,= als automaat en dat is niet kinderachtig. m V6 LE voor Op de middenarmsteun kunnen verwarming- en ventilatie, airconditioning en de stereo-installatie worden bediend. Grappig is dat een deel van de rugleuning van de bijrijdersstoel achterover geklapt kan worden. De passagier rechts achterin kan hier zijn benen door steken en reist zo uitermate comfortabel. Een aardig detail is verder het ovale analoge klokje, wat een zeer klassieke uitstraling heeft. Windrichting In de console is ook een eigenaardig apparaatje geplaatst. Hiermee kan de bestuurder op een ingestel snelheid een pieptoontje 1c horen, ter waarschuwing c’ een bepaalde snelheidslii is overschreden. Grappl maar niet meer dan dat. LS-uitvoering beschikt standaard over een electronisch geregeld verwarmings- en ventilatiesysteem. In de automatische stand worden windrichting en ventilatorsnelheid geregeld afhankelijk van de ingestelde temperatuur. Ook kan de buitentemperatuur worden afgelezen. Het interieur is verder stemmig aangekleed. De stoelen hebben een geribde velours stof, die wei’ deurpanelen tegenkomen. Aan de bestuurdersstoel is een comfortabele armsteun vastgemaakt. Passagiers achterin hebben de beschikking over hoofdstenen en een middenarmsteun. Voor niet overdreven lange personen biedt de Thema voldoende hoofd- en Alhoewel de activiteiten van Fiat-dochter gekochte V6-motor is vervangen door een 3 litei Lancia in Nederland op een laag pitje lijken te V6 van Alfa Romeo. Wie dertig jaar geleden staan, is het nieuws wat met enige regelmaat voorspelde dat ooit een Alfa-krachtbron in een door dit historische merk wordt voorgeschoteld Lancia terecht zou komen, was toe aan een er niet minder om. De Thema, die al ruim acht bezoek aan de psychiater. In 1993 is het jaar op de markt is, werd op een aantal punten werkelijkheid, een werkelijkheid die respect gewijzigd. De vanaf het begin in Frankrijk af dwingt. In "galerie" Renova hangen verschillende uiteenlopende werken waarin het merk BMW beenruimte buitenspic., instelbaar verwarmd. In het geva, v een smalle straat of pc~-‘ kunnen de spiegels felwu worden ingeklapt. Lc in de Thema het Solextra glas toe met in vergelijking tot normaal getint glas nog betere zonwerende eigenschappen. Andere zaken die standaard in de Thema V6 LS worden geleverd zijn centrale portiervergrendeling met afstandbediening, vier elektrisch bediende 3rruiten, impsproeiers, netalen velgen, Ibaar stuur, in hoogte Ibare gordels voor, iioogteverstelling op de bestuurdersstoel, stuurbekrachtiging en drie leesspots. nele mdit FP-SJ-07

Kranten Regionaal Archief Tilburg

Weekblad De Tilburgse Koerier | 1993 | | pagina 23