LANCIA THEMA V6
BMW als kunstobject bij Renova
■i
W femspfc
A
LiA’l
I
G
Ken uw klassieken
Dfi K2©fewng@EPÏk@
Hyundai Grandeur
10
[T
Eêfffife Mo1
30
00
5
-
■990,-II
ij
tSStvi.
I 1
DE AUTOMAAT -*Donderdag 14 januari 1993 - pagina 3
DE TILBURGSE KOERIER
)93-pagina 2
f.221,- tot
:en
4
m
'o
1988 1
1988 I
1990 I
1988 I
1983 I
1983 I
ide
teen
rarbij
Reg.voordeel2870-
3l. 013-321405
iE
ENZ
Nissan Sunny
1.4LX4drs 29670,-
Nuvoor 26800,-
innen afwijken.
>90
I90
>88
>89
)88
)90
>89
>90
>89
188
389
391
384
983
....1991
....1990
....1989
....1991
....1990
1990
....1990
1988
....1983
....1983
1990
1981
F2 NISSAN
K GARAGE
^^DENISSENBVa
ijzer.
r<5, kort
:hten of
e.1992 p.o.a.
....1993 p.o.a.
kuni
aam
(013-
...1992 p.o.a..
....1992 p.o.a.
1 sec.
L7
nenten
in de
Zolang da voorraad itrakt.
Maar Informatia in onza ihowrooml!
l Burg. Jansenstraat 52-56
Tilburg, Tel.: 013-683911
teerd
len er
itallen
Vervolg van pagina 1
gegevens:
ancia Thema
Maar
rk staat op
telt als het ware
I 4
Technische r'
Merk en type: Lanc
V6LS
Aantal cilinders: 6 in V-vorm
Cilinderinhoud: 2959 cc
Boring x slag: 93 x 72,6 mm
Vermogen: 175 pk bij 5500
tr/min
Koppel: 250 Nm bij 4500 tr/min1
Afmetingen: lengte 4,605
meter, breedte 1,752 meter
Gewicht: 1268 kg
Prestaties: topsnelheid 220
km/u
acceleratie 0-100 in 8,1
Verbruik: bij 90 km/u 7,'
liter/100 km
bij 120 km/u 9,7 liter/100 km
stadsverkeer 14,5 liter/100 km
Prijs: f.87.100,=
Wegenbelasting:
f.233,= per 3 mnd.
airbag, elektrisch bediend
schuif-kanteldak en een
computergestuurd
veersysteem. Het programma
begint al bij de 2.0 IE in een
basisuitvoering voor
f.54.485,-.
niet meer op
n te zien.
1 werken wel
lectie toont
:he als nieuwe
Wie er nog aan mocht twijfelen of auto's en kunst
samen kunnen gaan, moet absoluut een bezoek
brengen aan de showroom van BMW-dealer
Renova. Overigens geldt deze uitnodiging ook voor
personen die de kunst in auto's al langer hadden
ontdekt. Tot en met 10 februari namelijk is bij
Renova een unieke collectie doeken van Marcel
Bastiaans te bewonderen. Marcel Bastiaans is
onder andere bekend vanwege zijn jaarlijkse
bijdrage "spiontekeningen" in het blad Autovisie.
Alhoewel zijn liefde sterk naar de auto uitgaat is hij
een all- round kunstenaar met de nadruk op
techniek.
portier
koplar
lichtme
verstell
Ie verstell
telde hoc~‘—
laten
dat
imiet
jpig,
t. De
De Lancia Thema is een
ondanks zijn leeftijd
aantrekkelijke auto met een
prima uitstraling. De 3 liter V6
Alfa-motor past goed in deze
auto, zeker in combinatie met
de visco-drive. De LS-
uitvoering is voldoende
compleet, terwijl de prijzen op
niveau zijn.
i Lancia Thema is een goede
is voor iemand die zich op
wil onderscheiden.
chauffeur een betere raad.
Grappig is dat de Hyundai
Grandeur door Mitsubishi in
licentie gebouwd wordt voor
de Japanse markt. De auto
heet daar Debonair en
vervangt een gelijknamig
model wat al langere tijd
wordt gemaakt. Wat er verder
met de Hyundai Grandeur
gaat gebeuren is nog niet
bekend. Eigenlijk ontbreekt er
tussen de Grandeur en de
Sonata nog een model, wat
pas over enige tijd wordt
verwacht. Daardoor kan de
Grandeur op dit moment wat
hoog gegrepen zijn. Toch is
het een aardige image-
builder. Het zal zodoende puur
afhangen van de reakties van
het publiek, onder andere
tijdens de Rai. Wil een
dergelijke auto geimporte
kunnen worden, dan zulk
jaarlijks toch enkele tient
moeten worden af gezet.
De verkoop zal dan gaan
plaatsvinden via een aantal
geselecteerde Hyundai-
dealers.
uiteraard iedere keer
terugkomt. De serie is
speciaal voor de Tilburgse
Visco-drive
Lancia winkelde zodoende bij
Alfa en bracht voor de Thema
de 3 liter V6 mee. Met een
exacte inhoud van 2959 cc en
'gewoon' twee kleppen per
cilinder wordt een vermogen
behaald van 175 pk bij 5500
tr/min. Het prettige koppel van
250 Nm is al bij 4500 tr/min
beschikbaar. De V6 is een
relatief sportieve machine die
onderin uitermate rustig is en
vlot presteert. Wie echter het
gaspedaal wat verder intrapt
ontlokt een fraai geluid en
wordt beloond met sportieve
prestaties. De Thema is met
1268 kg geen zwaargewicht
zet in deze motorvariant
goede cijfers neer: en top van
220 km/u en een acceleratie
van 0 tot 100 in slechts 8,1
seconden. De 3.0 V6 is dwars
voorin geplaats en drijft
uiteraard de voorwielen aan.
Het vermogen wordt vrijwel
probleemloos op het wegdek
overgebracht, zelfs bij fors
optrekken slippen de wielen
nauwelijks door, wat we
bijvoorbeeld bij soortgenoten
als de Fiat Croma en Alfa 164
wel gewend zijn. Lancia heeft
dit probleem namelijk voor
een belangrijk deel weten te
ondervangen door montage
van de visco-drive. Dit is een
visco-koppeling die ervoor
zorgt dat het aandrijfkoppel
Mochten motorrijders uit
Tilburg en omgeving
interesse hebben in deze
vereniging, dan zijn zij iedere
vrijdagavond tussen 20.00 en
2.00 uur hartelijk welkom in
het clubhuis ter
kennismaking.
Optielijst
Ondanks zijn leeftijd is de
Thema een prettig rij-ij
Lange asfaltkilometers,
op elkaar volgende boch
stadsverkeer worden
comfortabel doorstaan. De
afvering is aan de sportieve
kant, zonder het comfort voor
de inzittenden nadelig te
be invloeden.
De heerlijke V6-motor weet op
normale wijze met zijn
brandstof om te gaan,
ondanks het forse
3 ook op de prestatieniveau. Gemiddeld
ikomen. komt de Lancia Thema V6 8,7
kilometer ver op 1 liter Euro-
loodvrij.
Lancia moet met de Thema
nog enkele jaren vooruit. De
sn auto heeft een aantrekkelijk,
ux klassieke uitstraling en is
absoluut chique te noemen.
De meeste details waarvan je
zou kunnen zeggen dat ze
dealer gemaakt en na de
tentoonstelling n:
andere plaatsen 1
Uiteraard zijn de
te koop. De collec
zowel historische
BMW-modellen.
De BMW Z1 is op het grootste
doek te vinden. Het
bovenaanzicht van deze auto
is in eerste instantie een
zoekplaatje, maar de lijnen
van deze fraaie roadster
komen al snel bovenop
'drijven'. Ook de nieuwe 850
CSi is op een groot doek te
zien, vooral in blauwtinten
opgetrokken. Een aantal
auto's zijn vrijwel uitsluitend
in zwart-wit uitgevoerd en
kenmerken zich door een
enorm gevoel voor detail. De
kleine Dixi en de 328 roadster
lijken als het ware los op het
linnen te staan, klaar om weg
te rijden, terwijl de 3.5 CSL en
Fiat heeft met de merken Alfa
en Lancia een enorme flora en
fauna aan motoren,
onderstellen en modellen in
huis. Om te overleven in een
harde concurrentiestrijd moet
van deze onderdelen zo
efficient mogelijk gebruik
gemaakt worden. Dit gebeurt
niet als buitenshuis een
krachtbron wordt ingekocht,
waar men in de eigen groep
ook over beschikt.
mruimte. De
piegels zijn elektrisch
rar en bovendien
nd. In het geval van
I poort
i elektrisch kinderachtic
apt. Lancia past Er is ook een
st zogenaamde f.81.400,=.
Deze auto heeft een op details
afwijkende uitvoering. Zo mist
de LE onder andere het
Automatic Climate System.
Aan de top staat de LX met
zaken als een autoradio met
CD- wisselaar, Alcantare
bekleding, met leer bekleed
dashboard, metaallok en
elektrisch verstelbare stoelen.
Verder is er een uitgebreide
optielijst met zaken als De L
cruisecontrol, twee elektrisch keus
verstelbare achterstoelen, een de weg
portierpanelen en het
dashboard. Dof vernist
rozewortelhout, waaraan je
direkt kunt zien en voelen dat
het echt is. Het
instrumentarium is uiterst
compleet met naast de
snelheidsmeter en
toerenteller een viertal kleine
klokken: oliedruk,
temperatuur,
benzinevoorraad en
laadstroom. De
controlelampjes zijn voor een
deel onder de instrumei
geplaatst, maar ook in v
console te vinden.
Volkswagen gaat volgende
maand haar Transporter-
programma afronden met de
introductie van de
vierwielaangedreven syncro-
versies. Uiteraard is al vanaf
de ontwerpfase met deze
uitvoeringen rekening
gehouden, waardoor er maar
weinig onderdelen nodig zijn
om van de voorwielaandrijver
een vierwielaandrijver te
maken. Het
verdeeldifferentieel is
ondergebracht in de
versnellingsbak, terwijl in de
aandrijflijn naar de achteras
een visco- koppeling is
opgenomen.
De Transporter Syncro heeft
een hydraulisch
tweekringsremsysteem met
inwendig geventileerde
schijven voor en
trommelremmen achter.
Tegen meerprijs kan ABS
worden besteld. Een vrijloop
in de achterasaandrijving
zorgt ervoor dat tijdens
remmen de achteras wordt
ontkoppeld, dit om blokkeren
van alle vier de wielen te
voorkomen. Alle Syncro’s
staan op 15 inch stalen velgen
met 195/70 R 15 banden (bij de
Caravelle GL 205/65 R 15).
Mitsubishi
Het verwarmings- en
ventilatie-systeem kent t
automatische stand, wac
alleen nog maar de
temperatuur hoeft worden
ingetoetst. Op een digitaal
schermpje is te zien wat de
installatie allemaal doet.
Uitermate oubollig zijn de
handvaten op de achterkant
van de stoelen, waaraan de
achterpassagiers zich kunnen
vasthouden. In dat geval is
het zoeken naar een andere
alle namen en adressen van
oud-leden. Zeker uit de
begintijd zijn er adressen
verloren gegaan. Alle oud-
leden zijn met of zonder
persoonlijke uitnodiging
echter van harte welkom. Zij
men zich telefonisch
imelden bij Kees Janssens
3-350680) of Dré van
Spaendonk (013-351117).
Mille Miglia in volle gang
voorbij razen. Bastiaans
schilderde ook werkelijke
droomauto's zoals de 507
cabriolet waarvan slechts eer
kleine serie is gebouwd. En
wat te denken van de Ml, een
sportwagen die zijn tijd ver
vooruit was. De Ml was
destijds voor onder de
honderdduizend gulden te
koop, maar levert op veilingen
tegenwoordig al snel het
viervoudige op. De collectie
van Marcel Bastiaans vertoont
van doek tot doek
overeenkomsten in stijl, i
ieder kunstwerk staat op
zichzelf en verten ui= uw
een verhaal.
De collectie is tot en met 10
februari te bewonderen van
maandag tot en met zaterdag
in de showroom van BMW-
dealer Renova aan de
Spoordijk 72/74 in Tilburg.
Rozewortelhout
Uiterlijk is aan het concept
van de Thema weinig
gesleuteld door de jaren heen.
De auto heeft een klassieke
uitstraling die anno 1993 niet
misstaat. De Lancia Thema is
eigenlijk al sinds zijn
introductie een auto waarmee
de bestuurder zich
onderscheidt. Het front is van
de nieuwste versies iets
gewijzigd. Zeer fraai is de
verchroomde grille met
daarop de type-aanduiding.
De lichtunits werden enkele
jaren geleden al aangepast.
Nieuw is echter de
voorbumper met
geïntegreerde mistlampen. De
bumpers zijn net als de
spiegelbehuizing in de
carrosseriekleur uitgevoerd.
Aan de achterkant vinden we
hoge lichtunits met er
tussenin een tot op de bumper
openende kofferklep. De
bagageruimte is met een
inhoud van 550 liter uitermate
royaal. De rugleuning is
voorzien van een skiluik.
De Thema V6 is leverbaar in
drie uitrustingsvarianten: LE,
LS en LX. De door ons gereden
auto bevindt zich op het
middelste niveau. Voor het
interieur geldt eigenlijk
hetzelfde als voor de
buitenkant. Ook hier is
structureel weinig veranderd.
Uitermate fraai is echter het
hout wat verwerkt is in de
In september 1972 werd de
M.C. 't Motorrijerke opgericht
door een groep enthousiaste
motorrijders die elkaar
ontmoetten in een café in
Tilburg. In die tijd werden
gezamenlijk veel nationale
wegraces bezocht. De nadruk
kwam echter al gauw te
liggen op het rijden van
toerritten en dat is nu, twintig
jaar later nog steeds zo.
Het twintig-jarig bestaan
wordt op zaterdag 30 januari
feestelijk gevierd met een
reunie in het clubhuis aan de
Piushaven 1-04 in Tilburg. Alle
leden en oud-leden zijn
hiervoor uitgenodigd. De
vereniging heeft echter niet
soepel en geleidelijk over de
beide voorwielen wordt
verdeeld.
Standaard is de V6 gekoppeld
aan een handgeschakelde
vijfbak. Nieuw is bij deze bak
dat de achteruitversnelling
gesynchroniseerd is.
Bovendien kan deze
overbrenging uitsluitend na
het oplichten van een
manchet worden
ingeschakeld. De bak
schakelt nog wel wat stroef,
terwijl de eerste versnelling af
en toe wil weigeren. Tegen
meerprijs is ook een viertraps
automaat leverbaar. De
Thema V6 wordt in alle
gevallen voorzien van ABS.
Er kan uit twee motoren
worden gekozen, een 2.4 liter
vijfcilinder diesel met 57 kW
en een 2.5 liter vijfcilinder
benzinekrachtbron met 81 kW.
De diesel haalt zijn maximale
vermogen bij 3700 tr/min en
heeft een koppel van 164 Nm
tussen 1800 en 2200 tr/min. De
diesel zet een top neer van 135
km/u en heeft 16 seconden
nodig om de 100 km/u aan te
wijzen. De benzine-versie is
bij 4500 tr/min op maximale
kracht, terwijl het koppel van
190 Nm al 2200 tr/min volledig
van zich laat profiteren. De 2.5
liter heeft een geregelde
driewegkatalysator ook in de
versies op grijs kenteken.
Deze variant haalt 156 km/u en
trekt in 12 seconden van 0 tot
100 km/u. Uiteraard gaan de
versies met zijruiten en
banken onder de naam
Caravelle Syncro door het
leven. De VW Transporter
Syncro mag een aanhanger
van 2000 kg trekken en kent
zelf een toelaatbaar
totaalgewicht van 2500 kg
(Duitse cijfers). De Syncro is er
met korte en lange wielbasis,
als bestelwagen, pick-up, met
dubbele cabine en verhoogd
dak.
gedateerd zijn, spreken in het
voordeel van de auto.
De Thema V6 LS kost f.87.100,=
met vijfbak en f.93.100,= als
automaat en dat is niet
kinderachtig.
m V6 LE voor
Op de middenarmsteun
kunnen verwarming- en
ventilatie, airconditioning en
de stereo-installatie worden
bediend. Grappig is dat een
deel van de rugleuning van de
bijrijdersstoel achterover
geklapt kan worden. De
passagier rechts achterin kan
hier zijn benen door steken en
reist zo uitermate comfortabel.
Een aardig detail is verder het
ovale analoge klokje, wat een
zeer klassieke uitstraling
heeft.
Windrichting
In de console is ook een
eigenaardig apparaatje
geplaatst. Hiermee kan de
bestuurder op een ingestel
snelheid een pieptoontje 1c
horen, ter waarschuwing c’
een bepaalde snelheidslii
is overschreden. Grappl
maar niet meer dan dat.
LS-uitvoering beschikt
standaard over een
electronisch geregeld
verwarmings- en
ventilatiesysteem. In de
automatische stand worden
windrichting en
ventilatorsnelheid geregeld
afhankelijk van de ingestelde
temperatuur. Ook kan de
buitentemperatuur worden
afgelezen.
Het interieur is verder
stemmig aangekleed. De
stoelen hebben een geribde
velours stof, die wei’
deurpanelen tegenkomen.
Aan de bestuurdersstoel is
een comfortabele armsteun
vastgemaakt. Passagiers
achterin hebben de
beschikking over hoofdstenen
en een middenarmsteun. Voor
niet overdreven lange
personen biedt de Thema
voldoende hoofd- en
Alhoewel de activiteiten van Fiat-dochter gekochte V6-motor is vervangen door een 3 litei
Lancia in Nederland op een laag pitje lijken te V6 van Alfa Romeo. Wie dertig jaar geleden
staan, is het nieuws wat met enige regelmaat voorspelde dat ooit een Alfa-krachtbron in een
door dit historische merk wordt voorgeschoteld Lancia terecht zou komen, was toe aan een
er niet minder om. De Thema, die al ruim acht bezoek aan de psychiater. In 1993 is het
jaar op de markt is, werd op een aantal punten werkelijkheid, een werkelijkheid die respect
gewijzigd. De vanaf het begin in Frankrijk af dwingt.
In "galerie" Renova hangen
verschillende uiteenlopende
werken waarin het merk BMW
beenruimte
buitenspic.,
instelbaar
verwarmd. In het geva, v
een smalle straat of pc~-‘
kunnen de spiegels felwu
worden ingeklapt. Lc
in de Thema het
Solextra glas toe met in
vergelijking tot normaal
getint glas nog betere
zonwerende eigenschappen.
Andere zaken die standaard
in de Thema V6 LS worden
geleverd zijn centrale
portiervergrendeling met
afstandbediening, vier
elektrisch bediende
3rruiten,
impsproeiers,
netalen velgen,
Ibaar stuur, in hoogte
Ibare gordels voor,
iioogteverstelling op de
bestuurdersstoel,
stuurbekrachtiging en drie
leesspots.
nele
mdit
FP-SJ-07