NDEUR
I
HYUN
Korectans voor
overtreffende trap
VOLVO 850 ESTATE
I
BOXSTER, NIEUWE
STUDIE VAN PORSCHE
Oplage: 96.445 ex.
vouvo
BMW-
VAN ROOSMALEN
modellen
Bijlage van: DeTilburgse Koerier
Prijzen en
nieuwe
-i
255,- J
restaurantbedrijf,
ficaat, Beginnend
Voor deze cursus- j
PLOMA’S
I. De opleidingen
burg) te volgen
lemers.
i 1993-pagina 20
ati
Donderdag 14 januari 1993
Lees verder op pagina 3
Autobedrijf b.v.
snde
ihet
ing
de
iet 4
Citroën
Lees verder
Xantia
in dit nummer
pag. 5
o.a.:
chstraat
Rij-impressie:
leep Grand Cherokee
pag. 5
Autotest:
Lancia Thema V6
pag. 3
/ij van
et een
ieuwe
liteits-
eciali-
nioren
imma)
4 februari
19.00-22.00 uur
nalle
radio.
jrste
Ivoor
Ringbaan Zuid 3 - Tilburg - Tel. 013-360015
Hoge Steenweg 85 - Loon op Zand - Tel. 04166-2450
-Gr
iend
sr> van
la.
auto
bedr
rekei
18.00 uur
18.00 uur
21.00 uur
17.00 uur
igsbak zijn uiteraard
3 Estate terug te
27 januari
19.00-22.00 uur
13 maart
10.00-14.00 uur
beschikt over een verrasser
achterzijde met zijn tot aan
dak opgetrokken lichtunits.
moge
gewi
voorl
mogeli
gebrui
de mc*
van de
gesproker
naam al L
leiden.
Jaargang 5
Nummer 2
row
rsche een
del onder de
ei gaat hier
zitter met
De Automaat is een uitgave van De
Tilburgse Koerier i.s.m. D.A.T.O. en
verschijnt in geheel Tilburg, Goirle,
Riel, Loon op Zand, Udenhout, Ber-
kel Enschot, Oisterwijk, Moergestel
en Hil varenbeek.
Open avond
20 januari
19.00-22.00 uur
We kunnen bij de Grandeur
rustig over een wereldprimeur
spreken.. Enkele weken
geleden is de auto op de
thuismarkt geïntroduceerd,
terwijl Amsterdam de eer
plaats is waar dit model i
een groot publiek wordt
tentoongesteld. De
Nederlandse importeur is erg
blij deze primeur te kunnen
brengen, al zal het van de
reakties van het publiek
afhangen of de Grandeur ook
werkelijk in het
leveringsprogramma wordt
opgenomen.
Volvo heeft met de 850 1992
zeer positief afgesloten. Er
werden er ruim 3.000 van
verkocht, een aantal wat door
de komst van de Estate in 1993
alleen maar kan toenemen.
nog 1
■‘vorm in
ling
irauto's. Wat later
daar ook folders
ik zitten
srhande
sop het
>tsen. Toen
'ftien was
eerst naar
in de
Harmelen - Waar veel merken erg geheimzinnig doen over nieuwe modellen,
verrast Hyundai-importeur Greenib ons iedere keer weer over de openheid van
zaken. De komende jaren zal het programma van deze Koreaanse gigant fors
worden uitgebreid met een kleine auto onder de Pony, een gefacelifte Lantra
(eind van het jaar), na de zomer een nieuwe Sonata, terwijl ook een APV en een
model boven de Sonata in voorbereiding zijn. Op de Rai laat het merk echter het
achterste van de tong zien met de Grandeur, de eerste Hyundai boven de
honderdduizend gulden.
iet:
AL Eindhoven
>nd 04750-15440 -
ter van Onderwijs en
onderwijsinstellingen^
De Grandeur biedt normale
prestaties met een top van 210
km/u en een acceleratie van 0
tot 100 in 11.7 seconden.
Chauffeur
De electronica zorgt ervoor dat
wielen niet doorslippen en de
aandrijfkrachten afhankelijk
van de omstandigheden
worden beteugeld. De wielen
zijn onafhankelijk
opgehangen, voor met
MacPherson-elementen en
achter middels een multi-link
Op de Detroit Motorshow
presenteerde Porsche ee
nieuw studiemodel
naam Boxster. Het g™
om een open tweezij,
middenmotor met een
aansprekende carroserievorm
en een aantal praktische
detailoplossingen. De
plaatsing van de krachtbron
direkt achter de stoelen heeft
voor een belangrijk deel de
vormgeving bepaald. De
cockpit is ver naar voren
geplaatst bij een relatief
lange wielbasis. De
luchtinlaat- en
afvoeropeningen, maar ook
het uitlaatsysteem zijn op
dezelfde fraaie wijze als
bijvoorbeeld de koplampen in
het ontwerp opgenomen. Deze
tegen zijdelingse
aanrijdingen, de Delta-link
achterwielophanging,
automatische
hoogteverstelling van de
veiligheidsgordels en de
gepatenteerde
versnellingsbal
weer in de La,u,
vinden.
Goudkleurig
De Grandeur bevindt zich in
de klasse van bijvoorbeeld de
Honda Legend, BMW 730i en
Mercedes 280E, maar duidelijk
onder die van de Lexus. Wat
betreft vormgeving is de
Grandeur uiterst behoudt
met vooral stijlkenmerken va
de Lexus en genoemde Hondc
Ook heeft het front vaag de
uitstraling van de Rover 800.
De auto is 4,98 meter lang en
1,81 meter breed en weegt 1650
kg. Uiteraard is dit
vlaggeschip van alle mogelijk
uitrustingsdetails voorzien.
Overigens levert Huyundai in
eigen land drie verschillende
uitvoeringen te beginnen bij
een 2 liter 16-klepper, gevolgd
door de 3 liter 12-klepper in
een eenvoudige of de 24-
klepper in uiterst complete
uitvoering. Deze laatste zal op
de Rai te bewonderen zijn met
zijn goudkleurige Hyundai-
embleem rechtstandig op de
neus. Dit onderdeel ziet er zo
protserig uit dat het voor
verkoop in Europa direct moet
verdwijnen. Op de chromen
grille is in het midden plaats
voor een bescheiden logo in
zwart/chroom.
De 3 liter 24-kleppenmotor is
een licentie van Mitsubishi
met een aantal specifieke
Hyundai-aanpassingen.
systeem. Standaard heeft de
Grandeur actieve vering. Een
computer bepaald de vering
en demping volledig
afhankelijk van de rij-
omstandigheden. Bij een
dergelijke auto hoort
natuurlijk ook ABS in de
standaardspecificaties.
Het interieur straalt een
enorme weelde uit. Alhoewel
de auto duidelijk bedoeld is
voor een chauffeur voorin en
een eigenaar achterin, is de
been- en hoofdruimte op de
achterste twee zitplaatsen
niet overbemeten.
Deurpanelen en zitplaatsen
zijn met leer bekleed, terwijl
het dashboard een aantal
houtaccenten kent. De enorme
hoeveelheid drukknoppen
verraadt al de rijke uitrusting
met airbag, cruise-control, een
uitgebreide stereo-installatie
met acht luidsprekers en
bediening op drie plaatsen,
een airconditioning met
afzonderlijke instelling voor
en achter en een koelbox in de
hoedehplank. Achterin vinden
we twee stoelen die
afzonderlijk elektrisch
verstelbaar zijn.
koplampen zijn zeer complex
van samenstelling en
herbergen dimlicht, grootlicht
en mistlampen.
Alhoewel de beide stoelen
dezelfde bekledingsstoffen
kennen, is de vormgeving
ervan duidelijk verschillend.
De Nederlandse
chefontwerper Harm Lagaay
heeft de ervaring dat bijrijder
en bestuurder verschillende
eisen stellen aan hun
zitplaatsen. In de centrale
console is de Boxster van i
gemakken voorzien als ra
TV/video, CD,
navigatiesysteem, klok,
boordcomputer, telefoon en
extra instrumenten. Twee
grote airbags zijn bij Porsche
al langere tijd een
De 850 Estate, die nog voor de
zomer aan het Nederlandse
leveringsprogramma zal
worden toegevoegd, wordt
verkrijgbaar iq de twee
bestaande uitgaves: de
sportieve GLT met 20-kleppen
5 cilindermotor van 170 pk en
de iets tammere GLE met 10
kleppenen 140
paardekrachten. Zaken als het
Side Impact Protection System
(SIPS) voor extra bescherming
Redactie:
Tony Vos
Tel. 013/686023
Postbus 410 - 5000 AK Tilburg
Advertenties:
Advertentie-afdeling
De Tilburgse Koerier
N.S. Plein 14,5014 DA Tilburg
Tel. 013/368805
Fax 013/359985
Sluitingstijd:
redactie en advertenties:
dinsdag 22.00 uur
Verzamelen
Mijn interesse voor auto's
kreeg toen ik nog klein was
allereerst, vorm in een
verzameling
miniatuur
kwamen daar l
bij. Uren kon ik z
bladeren of aller
verkeerssituaties
tafelkleed naboot
ik een jaar of vijft
ging ik voor hete»
de NAMAC-ruilbeurs ir
aula van het Instituut voor
de Autohandel (IVA) in
Driebergen. Voor een paar
tientjeskocht ik daar een
handje vol oude
modelletjes. In die tijd kon
je op zo'n beurs ook nog
leuke vondsten doen, die
absoluut niet de hoofdprijs
moesten kosten. Een tientje
voor een dikke folder van
een auto uit de jaren vijftig.
Aan die tijden denk ik nog
vaak terug als ik bij een
dealer ben en er een
'jongetje'heel timide komt
vragen o f de verkoper wat
folders voor hem heeft.
Glunderend van trots zie je
hem even later met de
aanvulling voor zijn
collectie weer de deur uit
lopen naar zijn fiets. Oude
tijden lijken dan te
herleven.
Maar als ik nu, niet vaker
dan een keer per jaar, weer
naar de ruilbeurs ga,
blijken oude tijden
helemaal niet meer terug te
komen. De handel in
modellen en folders is
uitermate commercieel
geworden. Voor een paar
tientjes leuke, oude
autootjes kopen is er niet
meer bij. Je moet
tegenwoordig een aardig
salaris verdienen om nog
echt leuke dingen te
kunnen kopen. Het aanbod
aan oude modelletjes is
bovendien sterk
afgenomen en dat is erg
jammer voor beginnende,
jonge en enthousiaste
verzamelaars. Ook een
folder is goud waard. Als ik
zie wat er op dit moment
gevraagd wordt voor
folders die zo'n tien tot
twaalf jaar oud zijn, dan
ben ik blij dat ik andere
tijden heb meegemaakt.
Overigens is deze
ontwikkeling in heel
Europa te merken. Oude en
klassieke auto's raken
steeds meer in en daarmee
stijgen de prijzen van
documentatie en modellen.
Je moet er haast een studie
van maken, voordat je een
folder koopt, waarvan de
verkoper heel handig
vertelt dat er geen tweede
van zult vinden...
Tony Vos
De krachtbron levert 205 pk bij
6000 tr/min en een koppel van
271 Nm bij 4000 tr/min. Iedere
cilinder heeft een dubbele
injector en een elektronisch
gestuurd variabel
inlaatsysteem. Natuurlijk
worden de voorwielen
aangedreven via een
automatische viertraps
versnellingsbak met een
power-keuzemogelijkheid en
een speciaal programma voor
het rijden onder winterse
omstandigheden.
Op de Rai-autotentoonstellir
zal Volvo haar nieuwe 850
Estate ten doop houden. Met
de komst van deze nieuwe
model-variant kunnen we
inmiddels spreken van een
heuse 800-serie bij Volvo.
Naast de innovatieve zaken
die van de sedan worden
overgenomen, komt de Estate
onder andere met een geheel
nieuw type achterbank. Volvo
zet met de 850 Estate haar
traditie als fabrikant van
stationwagons voort.
De auto heeft een typische
Volvo-uitstraling, maar
De meeste auto-
importeurs hebben hun
prijzen ten gevolge van de
invoering van de BPM
moeten aanpassen. De
consumentenprijzen zijn
echter maar in geringe
mate gestegen, terwijl
juist de duurste auto's iets
goedkoper zijn geworden.
Alle BMW-modellen zijn
inmiddels standaard
voorzien van ABS en
stuurbekrachtiging. Toch
heeft BMW nog een 316-
variant zonder deze zaken
in het programma. Deze
3161 kost f.45.950,= terwijl
voor de auto met ABS en
stuurbekrachtiging
f.49.950,= op tafel moet
komen. Verder zijn alle 3-
serie versies te verkrijgen
in een Executive-
uitvoering met
bijvoorbeeld voor de 316
standaard centrale
vergrendeling,
verwarmde
buitenspiegels, in hoogte
verstelbare bijrijdersstoel,
middenarmsteun voor,
hoofdsteunen achter,
microfilter en een
binnenlichtpakket. De
325i Executive heeft
bovendien metaallok, vier
elektrisch bediende
portierramen, een
boordcomputer en
buitentemperatuurmeter
met digitale klok. De 316i
Executive kost f.53.375,=
en de 325i Executive
f.87.175,=.
Nieuw in de 5-serie zijn
8-cilindermodeIlen te
beginnen bij de 5301 sedan
voor f.113.950,=. De
Executive-uitgave
hiervan staat voor
f.129.250,= in de prijslijst.
Dezelfde auto is er ook
met de Touring-
carrosserie voor
f.122.900,=. De540imet4
liter krachtbron wordt
uitsluitend als sedan
aangeboden vanaf
f.133.775,=. Ook nieuw
voor 1993 is de M5 Touring
voor f.218.600,=. Tot slot
heeft BMW de 850 CSi aan
het programma
toegevoegd. Voor deze
auto wordt een afgerond
bedrag van f.300.000,= in
rekening gebracht.
vanzelfsprekend
uitrustingsdetail. Het
dashboard bestaat uit vijf
klassieke ronde klokken die in
elkaar overvloeien. De
toerenteller is prominent in
het midden geplaatst. De
Boxster is zilverkleurig
gespoten. Deze kleur komt in
het interieur op verschillende
plaatsen terug. Dit geeft een
afwijkende styling, biedt
jelijkheden voor
richtsbesparing en
rkomt het gebruik van
jelijk slecht her te
aiken materialen. Over
lotorische eigenschappen
de Boxster wordt niet
ken, al valt aan de
rl het een en ander af te
k -