NDEUR I HYUN Korectans voor overtreffende trap VOLVO 850 ESTATE I BOXSTER, NIEUWE STUDIE VAN PORSCHE Oplage: 96.445 ex. vouvo BMW- VAN ROOSMALEN modellen Bijlage van: DeTilburgse Koerier Prijzen en nieuwe -i 255,- J restaurantbedrijf, ficaat, Beginnend Voor deze cursus- j PLOMA’S I. De opleidingen burg) te volgen lemers. i 1993-pagina 20 ati Donderdag 14 januari 1993 Lees verder op pagina 3 Autobedrijf b.v. snde ihet ing de iet 4 Citroën Lees verder Xantia in dit nummer pag. 5 o.a.: chstraat Rij-impressie: leep Grand Cherokee pag. 5 Autotest: Lancia Thema V6 pag. 3 /ij van et een ieuwe liteits- eciali- nioren imma) 4 februari 19.00-22.00 uur nalle radio. jrste Ivoor Ringbaan Zuid 3 - Tilburg - Tel. 013-360015 Hoge Steenweg 85 - Loon op Zand - Tel. 04166-2450 -Gr iend sr> van la. auto bedr rekei 18.00 uur 18.00 uur 21.00 uur 17.00 uur igsbak zijn uiteraard 3 Estate terug te 27 januari 19.00-22.00 uur 13 maart 10.00-14.00 uur beschikt over een verrasser achterzijde met zijn tot aan dak opgetrokken lichtunits. moge gewi voorl mogeli gebrui de mc* van de gesproker naam al L leiden. Jaargang 5 Nummer 2 row rsche een del onder de ei gaat hier zitter met De Automaat is een uitgave van De Tilburgse Koerier i.s.m. D.A.T.O. en verschijnt in geheel Tilburg, Goirle, Riel, Loon op Zand, Udenhout, Ber- kel Enschot, Oisterwijk, Moergestel en Hil varenbeek. Open avond 20 januari 19.00-22.00 uur We kunnen bij de Grandeur rustig over een wereldprimeur spreken.. Enkele weken geleden is de auto op de thuismarkt geïntroduceerd, terwijl Amsterdam de eer plaats is waar dit model i een groot publiek wordt tentoongesteld. De Nederlandse importeur is erg blij deze primeur te kunnen brengen, al zal het van de reakties van het publiek afhangen of de Grandeur ook werkelijk in het leveringsprogramma wordt opgenomen. Volvo heeft met de 850 1992 zeer positief afgesloten. Er werden er ruim 3.000 van verkocht, een aantal wat door de komst van de Estate in 1993 alleen maar kan toenemen. nog 1 ■‘vorm in ling irauto's. Wat later daar ook folders ik zitten srhande sop het >tsen. Toen 'ftien was eerst naar in de Harmelen - Waar veel merken erg geheimzinnig doen over nieuwe modellen, verrast Hyundai-importeur Greenib ons iedere keer weer over de openheid van zaken. De komende jaren zal het programma van deze Koreaanse gigant fors worden uitgebreid met een kleine auto onder de Pony, een gefacelifte Lantra (eind van het jaar), na de zomer een nieuwe Sonata, terwijl ook een APV en een model boven de Sonata in voorbereiding zijn. Op de Rai laat het merk echter het achterste van de tong zien met de Grandeur, de eerste Hyundai boven de honderdduizend gulden. iet: AL Eindhoven >nd 04750-15440 - ter van Onderwijs en onderwijsinstellingen^ De Grandeur biedt normale prestaties met een top van 210 km/u en een acceleratie van 0 tot 100 in 11.7 seconden. Chauffeur De electronica zorgt ervoor dat wielen niet doorslippen en de aandrijfkrachten afhankelijk van de omstandigheden worden beteugeld. De wielen zijn onafhankelijk opgehangen, voor met MacPherson-elementen en achter middels een multi-link Op de Detroit Motorshow presenteerde Porsche ee nieuw studiemodel naam Boxster. Het g™ om een open tweezij, middenmotor met een aansprekende carroserievorm en een aantal praktische detailoplossingen. De plaatsing van de krachtbron direkt achter de stoelen heeft voor een belangrijk deel de vormgeving bepaald. De cockpit is ver naar voren geplaatst bij een relatief lange wielbasis. De luchtinlaat- en afvoeropeningen, maar ook het uitlaatsysteem zijn op dezelfde fraaie wijze als bijvoorbeeld de koplampen in het ontwerp opgenomen. Deze tegen zijdelingse aanrijdingen, de Delta-link achterwielophanging, automatische hoogteverstelling van de veiligheidsgordels en de gepatenteerde versnellingsbal weer in de La,u, vinden. Goudkleurig De Grandeur bevindt zich in de klasse van bijvoorbeeld de Honda Legend, BMW 730i en Mercedes 280E, maar duidelijk onder die van de Lexus. Wat betreft vormgeving is de Grandeur uiterst behoudt met vooral stijlkenmerken va de Lexus en genoemde Hondc Ook heeft het front vaag de uitstraling van de Rover 800. De auto is 4,98 meter lang en 1,81 meter breed en weegt 1650 kg. Uiteraard is dit vlaggeschip van alle mogelijk uitrustingsdetails voorzien. Overigens levert Huyundai in eigen land drie verschillende uitvoeringen te beginnen bij een 2 liter 16-klepper, gevolgd door de 3 liter 12-klepper in een eenvoudige of de 24- klepper in uiterst complete uitvoering. Deze laatste zal op de Rai te bewonderen zijn met zijn goudkleurige Hyundai- embleem rechtstandig op de neus. Dit onderdeel ziet er zo protserig uit dat het voor verkoop in Europa direct moet verdwijnen. Op de chromen grille is in het midden plaats voor een bescheiden logo in zwart/chroom. De 3 liter 24-kleppenmotor is een licentie van Mitsubishi met een aantal specifieke Hyundai-aanpassingen. systeem. Standaard heeft de Grandeur actieve vering. Een computer bepaald de vering en demping volledig afhankelijk van de rij- omstandigheden. Bij een dergelijke auto hoort natuurlijk ook ABS in de standaardspecificaties. Het interieur straalt een enorme weelde uit. Alhoewel de auto duidelijk bedoeld is voor een chauffeur voorin en een eigenaar achterin, is de been- en hoofdruimte op de achterste twee zitplaatsen niet overbemeten. Deurpanelen en zitplaatsen zijn met leer bekleed, terwijl het dashboard een aantal houtaccenten kent. De enorme hoeveelheid drukknoppen verraadt al de rijke uitrusting met airbag, cruise-control, een uitgebreide stereo-installatie met acht luidsprekers en bediening op drie plaatsen, een airconditioning met afzonderlijke instelling voor en achter en een koelbox in de hoedehplank. Achterin vinden we twee stoelen die afzonderlijk elektrisch verstelbaar zijn. koplampen zijn zeer complex van samenstelling en herbergen dimlicht, grootlicht en mistlampen. Alhoewel de beide stoelen dezelfde bekledingsstoffen kennen, is de vormgeving ervan duidelijk verschillend. De Nederlandse chefontwerper Harm Lagaay heeft de ervaring dat bijrijder en bestuurder verschillende eisen stellen aan hun zitplaatsen. In de centrale console is de Boxster van i gemakken voorzien als ra TV/video, CD, navigatiesysteem, klok, boordcomputer, telefoon en extra instrumenten. Twee grote airbags zijn bij Porsche al langere tijd een De 850 Estate, die nog voor de zomer aan het Nederlandse leveringsprogramma zal worden toegevoegd, wordt verkrijgbaar iq de twee bestaande uitgaves: de sportieve GLT met 20-kleppen 5 cilindermotor van 170 pk en de iets tammere GLE met 10 kleppenen 140 paardekrachten. Zaken als het Side Impact Protection System (SIPS) voor extra bescherming Redactie: Tony Vos Tel. 013/686023 Postbus 410 - 5000 AK Tilburg Advertenties: Advertentie-afdeling De Tilburgse Koerier N.S. Plein 14,5014 DA Tilburg Tel. 013/368805 Fax 013/359985 Sluitingstijd: redactie en advertenties: dinsdag 22.00 uur Verzamelen Mijn interesse voor auto's kreeg toen ik nog klein was allereerst, vorm in een verzameling miniatuur kwamen daar l bij. Uren kon ik z bladeren of aller verkeerssituaties tafelkleed naboot ik een jaar of vijft ging ik voor hete» de NAMAC-ruilbeurs ir aula van het Instituut voor de Autohandel (IVA) in Driebergen. Voor een paar tientjeskocht ik daar een handje vol oude modelletjes. In die tijd kon je op zo'n beurs ook nog leuke vondsten doen, die absoluut niet de hoofdprijs moesten kosten. Een tientje voor een dikke folder van een auto uit de jaren vijftig. Aan die tijden denk ik nog vaak terug als ik bij een dealer ben en er een 'jongetje'heel timide komt vragen o f de verkoper wat folders voor hem heeft. Glunderend van trots zie je hem even later met de aanvulling voor zijn collectie weer de deur uit lopen naar zijn fiets. Oude tijden lijken dan te herleven. Maar als ik nu, niet vaker dan een keer per jaar, weer naar de ruilbeurs ga, blijken oude tijden helemaal niet meer terug te komen. De handel in modellen en folders is uitermate commercieel geworden. Voor een paar tientjes leuke, oude autootjes kopen is er niet meer bij. Je moet tegenwoordig een aardig salaris verdienen om nog echt leuke dingen te kunnen kopen. Het aanbod aan oude modelletjes is bovendien sterk afgenomen en dat is erg jammer voor beginnende, jonge en enthousiaste verzamelaars. Ook een folder is goud waard. Als ik zie wat er op dit moment gevraagd wordt voor folders die zo'n tien tot twaalf jaar oud zijn, dan ben ik blij dat ik andere tijden heb meegemaakt. Overigens is deze ontwikkeling in heel Europa te merken. Oude en klassieke auto's raken steeds meer in en daarmee stijgen de prijzen van documentatie en modellen. Je moet er haast een studie van maken, voordat je een folder koopt, waarvan de verkoper heel handig vertelt dat er geen tweede van zult vinden... Tony Vos De krachtbron levert 205 pk bij 6000 tr/min en een koppel van 271 Nm bij 4000 tr/min. Iedere cilinder heeft een dubbele injector en een elektronisch gestuurd variabel inlaatsysteem. Natuurlijk worden de voorwielen aangedreven via een automatische viertraps versnellingsbak met een power-keuzemogelijkheid en een speciaal programma voor het rijden onder winterse omstandigheden. Op de Rai-autotentoonstellir zal Volvo haar nieuwe 850 Estate ten doop houden. Met de komst van deze nieuwe model-variant kunnen we inmiddels spreken van een heuse 800-serie bij Volvo. Naast de innovatieve zaken die van de sedan worden overgenomen, komt de Estate onder andere met een geheel nieuw type achterbank. Volvo zet met de 850 Estate haar traditie als fabrikant van stationwagons voort. De auto heeft een typische Volvo-uitstraling, maar De meeste auto- importeurs hebben hun prijzen ten gevolge van de invoering van de BPM moeten aanpassen. De consumentenprijzen zijn echter maar in geringe mate gestegen, terwijl juist de duurste auto's iets goedkoper zijn geworden. Alle BMW-modellen zijn inmiddels standaard voorzien van ABS en stuurbekrachtiging. Toch heeft BMW nog een 316- variant zonder deze zaken in het programma. Deze 3161 kost f.45.950,= terwijl voor de auto met ABS en stuurbekrachtiging f.49.950,= op tafel moet komen. Verder zijn alle 3- serie versies te verkrijgen in een Executive- uitvoering met bijvoorbeeld voor de 316 standaard centrale vergrendeling, verwarmde buitenspiegels, in hoogte verstelbare bijrijdersstoel, middenarmsteun voor, hoofdsteunen achter, microfilter en een binnenlichtpakket. De 325i Executive heeft bovendien metaallok, vier elektrisch bediende portierramen, een boordcomputer en buitentemperatuurmeter met digitale klok. De 316i Executive kost f.53.375,= en de 325i Executive f.87.175,=. Nieuw in de 5-serie zijn 8-cilindermodeIlen te beginnen bij de 5301 sedan voor f.113.950,=. De Executive-uitgave hiervan staat voor f.129.250,= in de prijslijst. Dezelfde auto is er ook met de Touring- carrosserie voor f.122.900,=. De540imet4 liter krachtbron wordt uitsluitend als sedan aangeboden vanaf f.133.775,=. Ook nieuw voor 1993 is de M5 Touring voor f.218.600,=. Tot slot heeft BMW de 850 CSi aan het programma toegevoegd. Voor deze auto wordt een afgerond bedrag van f.300.000,= in rekening gebracht. vanzelfsprekend uitrustingsdetail. Het dashboard bestaat uit vijf klassieke ronde klokken die in elkaar overvloeien. De toerenteller is prominent in het midden geplaatst. De Boxster is zilverkleurig gespoten. Deze kleur komt in het interieur op verschillende plaatsen terug. Dit geeft een afwijkende styling, biedt jelijkheden voor richtsbesparing en rkomt het gebruik van jelijk slecht her te aiken materialen. Over lotorische eigenschappen de Boxster wordt niet ken, al valt aan de rl het een en ander af te k -

Kranten Regionaal Archief Tilburg

Weekblad De Tilburgse Koerier | 1993 | | pagina 21