ALFA 164 SUPER 3.0 V6 a mi g NISSAN K GARAGE -HJ ■■I Motoren- en NISSAN IN HET KORT brommermarkt Italiaanse grandeur Jlll rdr ir Ford Scorpio Assistance NlW ïEN) Alfa 164 Super Dr.Car Feeks WO JTERS AUTOBEDRIJVEN B.V. 1 0 3 WO VAN HET JAAR 1993! itanVte 72870.-REGISTRATIE-VOORDEEI? s:1 en FX-HJ-08 ri 1993-pagina 2 DETILBURGSE KOERIER DE AUTOMAAT - Donderdag 7 januari 1993 - pagina 3 1985-1 Bijgaarde ,1992p.o.a.. ..1992p.o.a. >s....1992 p.o.a. sl. 013-321405 i IGE ENZ Kapt. Hatterasstraat 21, 5015 BB TILBURG - Telefoon 013-430022 ieo ide eet reeds in onze showroom te bewonderen Burg. Jansenstraat 52-56 Tilburg, Tel.: 013-683911 1991 1990 1989 1991 1990 1990 1990 1990 1988 1983 1983 1989 1981 ■56 311 .1988 1988 .1990 .1988 .1983 .1983 M GARAGE DENISSEN BV a re op ten DENISSEN BV a kade i van de coopt met ige motor, I km; Ikm 3.500,= DING ITIVE >ties .570,- Cft AfMfrf ItH tUf/Cip/ Telefoon 013 -427965 Dijksterhuisstraat 80 Tilburg len. ice ten Denissen BV Zolang da voorraad «trekt Maar Informatie in onza ihowraoml! Burg. Jansenstraat 52-56 Tilburg, Tel.: 013-683911 Ghia De GLX is uiteraard completer uitgedost met elektrisch verstelbare en Oisterwijk net BOVAGgarantie. ninde USA ook in -sign i. Op een s de werking De Alfa 164 Super met 1434 kg geen lichtgewicht, maar komt vanwege de haast overbemeten krachtbron tot sportwagen-achtige prestaties: een top van 240 km/u en het sprintje van 0 tot 100 in slechts 8 seconden. Bij hoge of lage toeren, altijd is er meer dan voldoende vermogen voorhanden om snel te accelereren. De Alfa doet dat dan ook iedere keer met zeer veel zin. van het geheel te zien. Er zijn maar liefst vijftien knoppen aanwezig om het geheel naar wens in te stellen. Eén knop is daarbij van groot belang "AUTO". Hiermee regelt het systeem zichzelf en kunnen de overige toetsen gewoon worden vergeten. Ford heeft er bewust voor gekozen te starten met een compleet uitgerust model, de 1.6 CLX. Deze auto is onder andere voorzien van centrale vergrendeling, van binnenuit verstelbare buitenspiegels, gekleurde band over de bumpers, wieldoppen, flankbescherming, getint glas, stoffilter, toerenteller, in twee delen neerklapbare achterbank, in hoogte verstelbare bestuurdersstoel en een digitaal klokje. Alhoewel de prijzen pas half februari bekent wordei gemaakt, zal de Monde 1.6 CLX ergens tussen f.38.000,= en f.40.000,= uitkomen. 1988 1987 1984 .1985-1988 1988 ---1988 .1986 .1986 .1988 .1986 .1986 1985 GGARANTIE m Nissan Sunny 1.4LX4drs 29670,- Nuvoor 26800,- Reg.voordeel287Ö,- Ariël, BSA, Matchless, Norton, NSU, BMW, Adler en Eysink. Grote belangstelling is er jaarlijks ook voor de stands waarin exemplaren van roemruchte brommermerken als Solex, Kreidler, Sparta, Tomos, DKW en Puch te bewonderen zijn. De openingstijden zijn beide dagen van 10.00 tot 18.00 uur. De toegangsprijs voor volwassenen bedraagt f. 13.50. Technische gegevens: Merk en type: Alfa 164 Super 3.0 V6 24V Aantal cilinders: 6 in V-vorm Cilinderinhoud: 2959 cc Boring x slag: 93 x 72,6 mm Vermogen: 210 pk bij 6300 tr/min Koppel: 270 Nm bij 5000 tr/min Afmetingen: lengte 4,665 meter, breedte 1,76 meter Gewicht: 1434 kg Prestaties: topsnelheid 240 km/u: acceleratie 0-100 in 8 sec. Verbruik: bij 90 km/u 7,5 liter/100 km; bij 120 km/u 9,4 liter/100 km; stadsverkeer 13,5 liter/100 k Prijs: f.88. Middenconsole De portieren worden centraal vergrendeld, eventueel met afstandbediening. Het interieur heeft bij de model wijzigingen voor 1993 de nodige aandacht gekregen. De 164 Super heeft zowel uiterlijk als innerlijk een bijzonder chique uitstraling. De stoelen en achterbank zijn met een dikke velours stof bekleed. De achterbank is voorzien van hoofdsteunen en een middenarmsteun. Vanwege de nadrukkelijk voorgevormde zitplaatsen temperatuurmeter, oliedruk en olietemperatuurmeter. De Super-uitgave is voorzien van een verstelbare stuurkolom. Het driespakige stuurwiel is met leer bekleed. De middenconsole heeft echter de meeste veranderingen ondergaan. Alle bedieningsknoppen hebben een andere lay-out gekregen. Ons testexemplaar was bovendien voorzien van een automatisch geregeld verwarmings- en ventilatiesysteem, viertal displays is utofabrikanten worden er steeds meer van 'beschuldigd' weinig fantasievol te zijn zowel op het terrien van vormgeving als techniek. Toch zijn er nog voldoende voorbeelden te noemen die het tegendeel bewijzen. Alfa heeft haar 164-programma naar boven uitgebreid met de Super, voorzien van een nieuwe 24- kleppen motor. De auto biedt een uitgekiende verzameling moderne details afgewisseld met de nodige klassieke elementen die het bloed harder door het autohart doen stromen. gerepareerd kan worden, organiseert en betaalt Scorpio Assistance voor de inzittenden vervoer (per eerste klas trein of per lijnvlucht) naar huis of naar het oorspronkelijke reisdoel of een bijdrage in hotelkosten van maximaal vijftig dollar per persoon per dag voor ten hoogste 2 dagen in Nederland en zeven dagen elders in Europa. Mocht in een enkel geval de Scorpio niet binnen vier dagen te repareren zijn, dan wordt de auto gerepatrieerd. tweede fabriek van Nissan, die dit recordaantal heeft bereikt. Ook in Amsterdam voegde Nissan een feit toe aan de geschiedschrijving. Daar werd onlangs de drie miljoenste Nissan, een Primera sedan, op de ka gezet. De wagen kwam' fabriek in Sunderland. De "City of Sunderland" is ten doop gehouden. Het gaat om een middelgroot schip voor transport van Nissan trucks en personenwagens binnen Europa. Met een lengte van honderd meter en een breedte van twintig meter biedt het vaartuig plek aan maximaal 800 voertuigen. Het schip, eigendom van de Nederlandse maatschappij Euro Marine Carrier B.V. start in maart met het vervoer van auto's van de fabriek in het fond) Twee jaar lang kunnen kopers van een nieuwe Ford Scorpio gratis een beroep doen op een hulpprogramma dat in alle landen van Europa van kracht is. Scorpio Assistance is 24 uur per dag, zeven dagen in de week bereikbaar voor eigenaren en berijders die na 1 oktober 1992 in Nederland een nieuwe Ford Scorpio hebben gekocht. Een eventueel gestrande auto wordt, als hulp langs de weg geen uitkomst biedt, gratis naar de dichtsbijzijnde Ford- dealer gebracht. Via het alarmnummer kunnen probleemgevallen in het Nederlands gemeld worde Ford heeft voor deze servic een overeenkomst geslote met Mondial Assistance. Duurt een reparatie langer dan 8 uur, dan wordt voor een vervangende auto gezorgd: binnen Nederland maximaal 2 dagen, binnen Europa vier dagen. De dekking geldt ook voor alle landen rond de Middellandse Zee met uitzondering van Albanië, Libanon en Libië. Als de auto niet binnen een dag biedt de bank in het midden voor een derde passagier weinig comfort. De voorstoelen zijn in ruime mate verstelbaar en kunnen tegen meerprijs zelfs elektrisch in alle richtingen worden aangepast. De stoelen bieden zowel aan bovenbenen als lenden een goede ondersteuning, zonder uitgesproken hard te zijn. Het boordinstrumentarium van de Alfa 164 is uiterst compleet met een snelheidsmeter, toerenteller, brandstof- en Engelse Sunderland naar het Europese vaste land. De haven van Amsterdam is de hoofdbestemming, maar tevens zal de City of Sunderland plaatsen in Scandinavië, Spanje en Italië aandoen. De afdeling Research Development van Nissan Motor Co. in Tokyo heeft een SRS airbag systeem ontwikkeld voor bescherming van de achterpassagiers. Het ligt in de bedoeling vanaf begin 1993 het systeem eerst in Japan op de markt te brengen. De luchtzak voor de achterpassagiers heeft met honderd liter een grotere inhoud van die voor de inzittenden voorin. Soortgenoten De brute kracht van de 24- klepper wordt vol overgave de voorwielen losgelaten e daarin schuilt een klein minpunt. Wie iets te enthousiast het gas intrapt, veroorzaakt hevig doorslippen van de voorwielen, wat een zeer onrustig stuiterende voorkant oplevert. Het is zelfs mogelijk dat dit effect bij overschakelen naar de tweede versnelling optreedt. De 3 liter 24-kleppenmotor wordt in ons land uitsluitend geleverd in combinatie met de Super-uitrusting. De auto wijkt uiterlijk behoorlijk van zijn soortgenoten af. Er is bij de ontwikkeling van de Super vooral gekeken naar de uitvoering die al enige tijd op optielijst, maar wordt later in het jaar leverbaar. Iemand die een Alfa k< een dergelijk krachtig» heeft geen hoge verwachtingen van het brandstofverbruik. De auto zet een gemiddelde neer tussen de lop 7,5 en 1 op 8, zeer afhankelijk van de rijstijl. De nieuwe topversie van de Alfa 164, de 3.0 24V Super kost f.88.500,=. Hiervoor wordt een behoorlijk complete auto geboden, die echter in de standaarduitvoering beslist lichtmetalen velgen moet hebben. De bestaande 3 liter V6 kost f.76.850,= heefteen afwijkende uitvoering en een nauwelijks gewijzigd uiterlijk. Motorisch gezien is deze 184 pk leverende V6 al meer dan voldoende. De Alfa 164 Super is met zijn krachtige 3 liter V6 24-klepper een heerlijk rij- machien. De motor is zo krachtig dat het overbrengen op de weg soms problemen oplevert. De krachtbron maakt een prachtig geluid en is een lust voor het oog. Met recht een super-uitvoering van de 164 voor de echte liefhebber. Laten we meteen bij het hart beginnen. De Alfa 164 is al sinds zijn introductie te verkrijgen met een heerlijke 3 liter V6, die met 184 pk al niet bepaald kinderachtig uit de bus komt. Alfa-ingenieurs zijn :hter techneuten bij uitstek i altijd op zoek naar meer buizen van het inlaatspruitstuk. Hierdoor wordt de lucht gevoerd, die voor de benodigde ademhaling gewenst is. Iedere cilinder beschikt over twee in- en uitlaatkleppen, wat het totale aantal op 24 brengt. Het vermogen is ten opzichte van de bestaande V6 fors toegenomen tot 210 pk bij 6300 tr/min. Het koppel bevindt zich met 270 Nm bij 5000 tr/min op een navenant hoog niveau. Wie deze beul van een krachtbron eenmaal heeft gestart, wil alleen nog maar gasgeven. Alfa heeft immers een naam hoog te houden, waar het het motorgeluid betreft. De 3.0 24V is onderin duidelijk hoorbaar, wat de liefhebber zeer zal waarderen. Eenmaal op de snelweg is het een zoevende V6 als ieder ander. de Amerikaanse markt leverbaar is. De Super is duidelijk herkenbaar aan de grotere, meegespoten bumpers die zorgen voor 11 centimeter extra wagenlengte. De bumpers vangen alle aanrijdingen tot 5 km/u kreukloos op. Tevens zijn bij de Super de kunststof onderranden van de portieren aangepast. De geribbelde panelen hebben plaatsgemaakt voor gladde exemplaren. Verder onderscheidt de Super zich door de tegen meerprijs gemonteerde lichtmetalen velgen die tot blinkens toe gepolijst zijn. Verder vallen nog enkele andere details op, die echter op alle 164- modellen vanaf nu worden toegepast. Zo zijn de koplampen nieuw. Er wordt hier gebruik gemaakt van de zogenaamde ellipsoide techniek, een kleine lamp met grote lichtopbrengst. De vormgeving van de buitenspiegels werd eveneens aangepast. Niet zichtbaar, maar wel aanwezig zijn de verstevigingsbalken in de portieren, die ook uit de Amerikaanse versie stammen. Sexy Wie de motorkap opent, wordt een royale blik gegund op het prachtige blok. Waar de zogenaamde high-tech-look met verschillende kunststof afdekplaten steeds meer de overhand krijgt, is het brok zichtbare techniek in de Alfa een verademing. De 3 liter ligt dwars voorin en heeft gegoten kleppendeksels waarop de merknaam en het motortype staan vermeld. Uitermate 'sexy' zijn de zes gepolijste Het Autotron in Rosmalen organiseert op zaterdg 16 en zondag 17 januari haar dertiende motoren- en brommermarkt. Niet alleen de belangstelling voor moderne machines met katalysator en ABS is de laatste jaren gegroeid, ook de klassieke motorfiets staat in de 'picture'. Traditiegetrouw is de motoren- en brommermarkt het eerste grote evenement van het Autotron in het nieuwe jaar. Zetten heden ten dage Japanse fabrikanten de trend op de markt, enkele decennia geleden waren het de Europeese en Amerikaanse merken die de dienst uitmaakten. Het grootste deel van de beschikbare ruimte van het automobielmuseum is op 16 en 17 januari dan ook gevuld met fietsen van Harley Davidson, Indian, FN, Rugde, verwarmde buitenspiegels, andere bekledingsstoffen, elektrische hoogteverstelling bestuurdersstoel, elektrisch bediende voorportierramen en een bagagelade onder de passagiersstoel. De Ghia voegt hieraan toe: meegespoten bumpers en buitenspiegels, verlichte make-up spiegels, elektrisch ruitbediening achter, glazen schuif/kanteldak, wiswas op de achterruit, voorruitverwarming en koplampreinigers. Daarnaast is er nog een sportieve Si- uitgave gebaseerd op het GLX- model. Zowel de Ghia als Si worden uitsluitend als 2 liter geleverd. Vlak voor de introductie bij de dealer komen we uitgebreid op de Mondeo terug. Behalve in Japan en beschikt Nissan nu o< Europa over een Desi Centrum. Dat is gevestigd in Duitsland, in Geretsried, ongeveer dertig kilometer ten zuiden van München. Het centrum gaat auto's ontwerpen voor Europa en Japan. Daarbij moet de Europese smaak op het vlak van styling tot uiting komen. Het gaat om elementen, die volgens Nissan ook zijn terug te vinden in de Primera en Micra. De Duitse design studio is een onderdeel van het Nissan European Technology Centre Ltd. in Groot-Brittannië. De Nissan Oppama fabriek, ten zuidwesten van Tokyo, heeft onlangs de tien miljoenste auto gebouwd. Dat is een mijlpaal. Het is de Gesynchroniseerd Bij het sportieve karakter van de 24-kleppenmotor past uiteraard een handgeschakelde vijfbak. De klassieke nadelen van deze Alfa-bak zijn voor een belangrijk deel weggenomen. De af ten toe dienst weigerende achteruit is definitief verleden tijd, doordat deze overbrenging werd gesynchroniseerd. Ondanks dat blijft de 164 enigszins stroef schakelen, terwijl de eerste overbrenging er niet altijd zin in heeft. De verschillende opbergruimtes zijn aan de krappe kant. De auto heeft een redelijk dashboardkastje en kleine bakjes in de portieren onder de armsteunen. In een fatsoenlijk kaartenvak is niet voorzien. De standaarduitrusting is in dit topmodel bijzonder compleet met onder andere in hoogte verstelbare koplampen, getint glas, een zonnescherm voor de achterruit, skiluik met hoes, elektrisch verstelbare, verwarmde en inklapbare buitenspiegels, radiovoorbereiding met antenne in de achterruit, vier elektrisch bediende portierruiten en uitgebreide verlichtingsmogelijkheden. Natuurlijk hoort bij een dergelijke auto in de standaarduitvoering ook ABS. Een airbag staat op de

Kranten Regionaal Archief Tilburg

Weekblad De Tilburgse Koerier | 1993 | | pagina 21