WA
fiK
Nieuwe wereldauto
NIEUWE
PONTIAC
FIREBIRD
LUXUEUZE SKODA ESTATE
I
I
I
I
I
I
I
Honda
Drempel
De datum van 1 januari
1993 leek een grote
drempel, immers er zou
veel gaan veranderen. Nu
laan 1993 zijn
jlijkt dat
raai wel mee te
n. In ieder geval zijn
tal EG-
ri 1993-pagina 18
Oplage: 96.445 ex.
Donderdag 7 januari 1993
>men te
roten.
*rs
Lees verder
Motoren- en
Autotest:
in dit nummer
brommermarkt
pag. 3
o.a.:
Bijlage van: De Tilburgse Koerier
Nu voor 32445,-
Reg. voordeel 4Ï5Ö,~
Alfa 164 Super 3.0 V6
pag. 3
Jaargang 5
Nummer 1
3l\IIS5AI\lf
K GARAGE
^^^DIKSSEN BV4
Zolang da voomad strakt.
Maar Informatia In onza showroom!!
l Burg. Jansenstraat 52-56
Tilburg, Tel.: 013-683911
stief t dat
idrukt
voor de
i het
De Skoda Favorit Estate
Manhattan kost zodoende
f.24.490,-.
deCLX,
ral met
”xbake.~
is de
uuittan,
“pletere
e uitvoering
echt leer
zelfde
slbasis
i of grote
Redactie:
Tony Vos
Tel. 013/686023
Postbus 410 - 5000 AK Tilburg
Advertenties:
Advertentie-afdeling
De Tilburgse Koerier
N.S. Plein 14,5014 DA Tilburg
Tel. 013/368805
Fax 013/359985
Sluitingstijd:
redactie en advertenties:
dinsdag 22.00 uur
De Skoda Estate is leverbaar
in een tweetal aantrekkelijk
aangeklede uitvoeringen. De
Brooklyn heeft de Favorit
Estate L als basis. De
meeruitvoering bestaat uit
speciale bekledingsstofeen
deelbaar neerklapbare
achterbank, stootstrips op de
flanken, specifieke
wieldoppen, korte dakdragers
en een zonnedak met
geïntegreerde antenne. Het
Brooklyn pakket heeft een
termijn
.van de
Met fabrieken over de gehele wereld is Ford in staat
voor alle markten specifieke modellen te produce
ren. Toch introduceert het merk een zogenaamde
'wereldauto' als opvolger van de Sierra. De Ford
Mondeo zal vanaf begin maart het Europese wegen
net gaan bevolken, maar binnen een jaar ook in een
Amerikaanse versie de huidige Ford Topaz vervan
gen.
De Automaat is een uitgave van De
Tilburgse Koerier i.s.m. D.A.T.O. en
verschijnt in geheel Tilburg, Goirle,
Riel, Loon op Zand, Udenhout,Ber-
kel Enschot, Oisterwijk, Moergestel
en Hilvarenbeek.
LI.990,=
Standaad airbag
De nieuwe Mondeo moet
echter het succes van de
Sierra gaan voortzetten. Eén
van de weinige
we eenmaal
begonnen, bl
allemaal wel
vallen, hi
een aantc
maatreg
en is als
de beruc
ingevc
laatste
wora<=
particulie*
van de BPI
achterin plaats voor twee
kinderen. De rugleuning van
de achterbank kan worden
weggeklapt om de
bagageruimte te vergrc
De wielophanging is
helemaal aan de moderne
eisen aangepast. ABS wordt
standaard aangeboden
evenals de 16 inch
lichtmetalen velgen met
brede banden.
De 3.4 liter V6 levert 160 pk en
bedient zich van een
sequentieel brandstofinjectie-
systeem. Iedere cilinder krijgt
hierdoor op het juiste tijdstip
de brandstof toegediend. De
5,7 liter V8 kennen we in grote
lijnen uit de Corvette. In de
Firebird levert deze
krachtbron 275 pk. De V6 kan
naar keuze worden geleverd
met een viertraps automaat of
handgeschakelde vijfbak,
terwijl de V8 er is als
automaat of met een zesbak.
Door de motor iets verder naar
achter te plaatsen, is een
betere wegligging verkregen.
De prijzen zullen ongeveer op
het huidige niveau blijven,
wat betekent dat de nieuwe
Firebird zich zal bewegen
tussen de f.65.000,= en
f.85.000,-.
samen met de
gordelspanners. Natuurlijk
heeft de Mondeo ook
verstevigingsbalken in de
portieren, die een starre
verbinding vormt tussen
scharnier en slot. De Mondeo-
carrosserie is maar liefst 50%
stijver geworden ten opzichte
van de Sierra. ABS is op alle
types tegen meerprijs
leverbaar.
Maar laten we eerst eens naar
de modellenflora kijken.
Volledig vergelijkbaar aan de
Sierra is de Mondeo leverbaar
als vierdeurs sedan en
vijfdeurs hatchback.
Halverwege het jaar komt
daar dan de Stationwagon bij.
Alleen het driedeurs
hatchbackmodel is kor
vervallen. De Mondeo
kenmerkt zich door vloeiend
verlopende lijnen, die bij
moderne auto's het beeld
bepalen. Hij mist echter de
vooruitstrevendheid, die de
Sierra destijds tegen de
Taunus aan de dag legde. Het
getracht een zo stil mogelijk
auto te maken ook voor de
omgeving. Als de Mondeo op 3
maart in de showroom
verschijnt, kan de klant direkt
kiezen uit drie
uitrustingsniveau's,
GLX en Ghia allemac
handgeschakelde vijfbak en
stuurbekrachtiging.
Lees verdei op pagina 3
achterschermen, een klokje in
de console bij de
binnenspiegel, een Blaupunkt
Boston radio-cassettespeler,
lichtmetalen zesspaaks
velgen, driepunts dakdragers
en een sierstuk op de uitlaat.
Dit pakket kost normaal
f.5.975,- terwijl f.2.995,= wordt
doorberekend.
De naam Firebird staat al
ruim 25 jaar voor
Amerikaanse sportiviteit. Op
de NAIAS autoshow in Detroit,
het autohart van de Verenigde
Staten, werd een volledig
nieuw modél onder deze
bekende naam gepresenteerd.
Deze sportief gelijnde coupé
zal halverwege dit jaar ook in
ons land te koop zijn. De
nieuweling volgt nauwgezet
de lijnen van de verschillende
designstudies die in het
verleden door General Motors
werden getoond.
Het concept is echter hetze
gebleven, zelfs de wielbas
bleef identiek. Een V6
V8 drijft via een
handgeschakelde of
automatische
versnellingsbak de
achterwielen aan..De auto
heeft een achterklep en kan
tegen meerprijs worden
voorzien van een T-bar dak
met afneembare panelen. Een
groot deel van de carrosserie
is in glasvezelversterkt
kunststof uitgevoerd, zodat
het gewicht beperkt is
gebleven. Uiteraard past het
nieuwe interieur bij de
futuristische uitstraling. De
Firebird is een 2+2 met
waarde van f.3.050,=.
betaalt echter maar f.1
waardoor de auto f.21.S
kost.
Zeer aantrekkelijk is d<
Favorit Estate Manhat1
gebaseerd op de compli
LS-uitgave. Bij deze uih
zijn de stoelen met eriri
bekleed, heeft de
versnellingspook een lederen
manchet en is de auto verder
voorzien van
steenslagbeschermèrs op de
overeenkomsten van beide is
dat ze in het Belgische Genk
worden gemaakt. Daar heeft
de Sierra op 18 december
plaatsgemaakt voor de
Mondeo.
Ford heeft zich tot doel gesteld
met de nieuweling de beste in
de zakenklasse te worden. Dat
wordt gedaan door veel
veiligheid in de auto te
bouwen, moderne technieken
te gebruiken, maar daarnaast
ook het milieu te sparen.
Alle uitvoeringen van de
Mondeo worden standaard
uitgerust met een airbag voor
de bestuurder. Deze
voorziening werkt nauw
grappige is dat Mondeo op de
foto vanuit een bepaald hoek
gezien erg langgerekt lijkt,
terwijl hij in werkelijkheid
juist prettig compact oogt. De
auto is 4,48 meter lang en 1,75
meter breed en weegt tussen
de 1236 en 1277 kg. De
Stationwagon is vijftien
centimeter langer.
i het al over de
ligheid van de Mondeo,
wijl ook de moderne
de volle aandacht. Zott 84%
van een Ford Mondeo voor
hergebruik geschikt en zijn
uiteraard alle kunststofdelen
gemerkt. CFK's worden bij
Ford niet meer gebruikt,
terwijl natuurlijk een
katalysator voor de zuivering
van de uitlaatgassen zorgt. De
Mondeo heeft echter nog een
tweede, zeer kleine
katalysator, die we in de
airbag vinden. Deze breekt de
kleine hoeveelheid CO-gas af,
als de zak wordt opgeblazen.
Verder is bij de ontwikkeling
Zeta-motoren
De Mondeo biedt direct na
introductie een keuze uit drie
moderne 4 cilindermotoren uit
de Zeta-reeks. Het basismodel
heeft een 1.6 liter 16- klepper
met een vermogen van 90 pk
en een maximaal koppel van
138 Nm. Dit is voldoende voor
een hoge top van 180 km/u en
een acceleratie van 0 tot 100 in
13,6 seconden. De tweede
krachtbron in het pallet is de
1.8 liter van 115 pk, ook bekend
uit de Escort-reeks. Deze zorgt
uiteraard voor nog betere
prestaties, zoals een top van
195 km/u en een sprintje van 0
tot 100 in 11,1 seconden.
Volledig nieuw is echter een 2
liter 16-kleppen Zeta-motor
met 135 pk bij 6000 tr/min en
een koppel van 180 Nm bij 4000
tr/min. Deze variant is in de
meest sportieve Mondeo's te
vinden. Met deze krachtbron
kan de 200 km/u worden
overschreden en kan het
bekende sprintje binnen de 10
seconden worden afgelegd.
De uit de Sierra bekende 1.8
liter turbodiesel staat
eveneens op het programma.
Door toevoeging van een
intercooler kon het vermogen
van 75 pk worden opgekrikt tot
88 pk. Ook het koppel nam toe
tot een hoge waarde van 178
Nm bij 2000 tr/min. De
turbodiesel doet in prestaties
niet onder voor de 1.6 liter
benzine. Eind 1994 komt er nog
een topversie bij met een V6-
motor.
Een belangrijk;
ten opzichte var
dat de Mondeo is voorzien van
dwars voorin geplaatste
motoren die de voorwielen
aandrijven. Hierdoor kon bij
vrijwel gelijkblijvende
afmetingen de binnenruimte
toenemen. Voorin heeft dan
ook niemand over gebrek aan
ruimte te klagen. De stoelen
hebben een wat korte zitting,
maar bieden een stevige zit.
Ford heeft een nieuwe auto in
haar programma hard nodig.
De Fiesta verkoopt goed,
terwijl de twee jaar geleden
geïntroduceerde Escort heel
wat problemen te verwerken
heeft gehad. De Scorpio
begint wat bejaard te raken,
terwijl de tien jaar
onafgebroken geproduceerde
Sierra ook de nodige rimpels
in het aangezicht heeft
gekregen.
Uitrustingsniveau's
Het dashboard is keurig
afgewerkt en biedt
afhankelijk van de uitvoering
een forse reeks aan
instrumenten. De beenruimte
achterin is normaal, maar de
hoofdruimte is vooral bij de
hatchback aan de krappe
kant. Mensen langer dan 1,80
meter raken in conflict met het
aflopende dak.
We hadden’
veiligheid v
terwijl ook d
rhnieken i
De afgelopen tien jaar
heeft Honda Nederland
uitsluitend te maken
gehad met dalende
verkopen. Het lijkt erop
dat in 1992 hieraan een
halt is toegeroepen. Dhr. B.
Waterman, directeur van
de divisie personenauto's
van Honda Nederland, is
positief gestemd over de
toekomst. "De komende
jaren zal Honda zich
steeds meer als een
Europees merk gaan
profileren. De huidige
Concerto wordt al enige
jaren in Engeland
gemaakt, maar is identiek
aan het Japanse model. De
nieuwe Accord
daarentegen is volledig
voor de Europese markt
ontwikkeld en wordt in
deze vorm ook uitsluitend
in onze nieuwe fabriek in
het Engelse Swindon
gebouwd. Op korte termi~
zal maar liefst 80%
onderdelen in Europa
worden geproduceerd. De
motor, die op dit moment
nog uit Japan komt, zal
binnenkort ook in
Swindon worden
geassembleerd. Over twee
jaar volgt de vervanger
van de Concerto. Ook deze
auto zal speciaal op de
Europese klant zijn
afgestemd". Honda heeft
een druk jaar ach ter dé
rug als we denken aan de
nieuwe modellen. De
Civic-lijn is geheel
vernieuwd, terwijl ook de
Prelude in een gewijzigde
gedaante is aangetreden.
Waterman: "Ik verwacht in
1995 15.000 nieuwe
Honda's in Nederland te
kunnen verkopen via 100
dealers. Dit betekent een
toename van de verkopen
bij een gelijkblijvend
aantal dealers. Dit moet
bij de dealer leiden tot een
endementsverbetering,
zodat ze nu met een gerust
hart in de toekomst
kunnen investeren. Honda
zal overigens een politiek
van snelle modelwisseling
blijven voeren. Ik heb
geen reden om aan te
nemen dat de
levenscyclus van de
Europese Accord langer
dan vier jaar zal zijn."
Dhr. B. Water, directeur
divisie personenauto's
Honda Nederland
tregelen doorgevoerd
.o wis gevolg daarvan
beruchte BPM
“voerd. Wat bei
tste moet bendoL
rden dat de
iere autokoper
IPM weinig zal
merken. De meeste auto's
zijn nauwelijks in prijs
verhoogd, of er moeten
fabrieksprijsverhogingen
zijn doorgevoerd. De
zakelijke rijder merkt er
echter wel wat van. Over
de basisprijs van de auto
wordt nu de BTW
berekend, terwijl
voorheen ook BTW
betaald werd over de BVB.
Dit betekent dat het
aftrekbare BTW-bedrag
voor de zakelijke
automobilist fors omlaag
is gegaan.
Het zogenaamd
opengaan van de
binnengrenzen heeft geen
effect op de autoprijzen.
Wel ontstaat er een leuke
bijkomstigheid voor
mensen die auto's gaan
importeren. De EG stelt
namelijk dat als er ergens
binnen de gemeenschap
BTW betaald is, dat niet
meer in een ander land
hoeft te gebeuren. Wie
dus een gebruikte auto
bijvoorbeeld in Duitsland
bij een dealer of van een
particulier koopt, betaalt
daar het bedrag inclusief
BTW. Aan de grens hoeft
alleen nog de
verschuldigde BPM en
eventueel een fractie BTW
over de transportkosten
betaald te worden. De
BPM wordt per maand
met 1 procent
afgeschreven. Dat
betekent dat auto's van
100 maanden oud, dat is 8
jaar en 4 maanden. BPM
vrij zijn. Klassieke auto's
worden in het EG-land
van herkomst betaald,
zijn vrij van BPM en
hoeven zodoende alleen
aan te grens te
verschijnen i
papieren en
af rekenen van BTW over
de transportkosten. Fijn
om 1993 positief te kunnen
beginnen... Tony Vos
igrijke verandering
inde Sierra is
is voor.
jrin geplaats
Lie de voorwi
n. Hie~
lijver
i binn