WA fiK Nieuwe wereldauto NIEUWE PONTIAC FIREBIRD LUXUEUZE SKODA ESTATE I I I I I I I Honda Drempel De datum van 1 januari 1993 leek een grote drempel, immers er zou veel gaan veranderen. Nu laan 1993 zijn jlijkt dat raai wel mee te n. In ieder geval zijn tal EG- ri 1993-pagina 18 Oplage: 96.445 ex. Donderdag 7 januari 1993 >men te roten. *rs Lees verder Motoren- en Autotest: in dit nummer brommermarkt pag. 3 o.a.: Bijlage van: De Tilburgse Koerier Nu voor 32445,- Reg. voordeel 4Ï5Ö,~ Alfa 164 Super 3.0 V6 pag. 3 Jaargang 5 Nummer 1 3l\IIS5AI\lf K GARAGE ^^^DIKSSEN BV4 Zolang da voomad strakt. Maar Informatia In onza showroom!! l Burg. Jansenstraat 52-56 Tilburg, Tel.: 013-683911 stief t dat idrukt voor de i het De Skoda Favorit Estate Manhattan kost zodoende f.24.490,-. deCLX, ral met ”xbake.~ is de uuittan, “pletere e uitvoering echt leer zelfde slbasis i of grote Redactie: Tony Vos Tel. 013/686023 Postbus 410 - 5000 AK Tilburg Advertenties: Advertentie-afdeling De Tilburgse Koerier N.S. Plein 14,5014 DA Tilburg Tel. 013/368805 Fax 013/359985 Sluitingstijd: redactie en advertenties: dinsdag 22.00 uur De Skoda Estate is leverbaar in een tweetal aantrekkelijk aangeklede uitvoeringen. De Brooklyn heeft de Favorit Estate L als basis. De meeruitvoering bestaat uit speciale bekledingsstofeen deelbaar neerklapbare achterbank, stootstrips op de flanken, specifieke wieldoppen, korte dakdragers en een zonnedak met geïntegreerde antenne. Het Brooklyn pakket heeft een termijn .van de Met fabrieken over de gehele wereld is Ford in staat voor alle markten specifieke modellen te produce ren. Toch introduceert het merk een zogenaamde 'wereldauto' als opvolger van de Sierra. De Ford Mondeo zal vanaf begin maart het Europese wegen net gaan bevolken, maar binnen een jaar ook in een Amerikaanse versie de huidige Ford Topaz vervan gen. De Automaat is een uitgave van De Tilburgse Koerier i.s.m. D.A.T.O. en verschijnt in geheel Tilburg, Goirle, Riel, Loon op Zand, Udenhout,Ber- kel Enschot, Oisterwijk, Moergestel en Hilvarenbeek. LI.990,= Standaad airbag De nieuwe Mondeo moet echter het succes van de Sierra gaan voortzetten. Eén van de weinige we eenmaal begonnen, bl allemaal wel vallen, hi een aantc maatreg en is als de beruc ingevc laatste wora<= particulie* van de BPI achterin plaats voor twee kinderen. De rugleuning van de achterbank kan worden weggeklapt om de bagageruimte te vergrc De wielophanging is helemaal aan de moderne eisen aangepast. ABS wordt standaard aangeboden evenals de 16 inch lichtmetalen velgen met brede banden. De 3.4 liter V6 levert 160 pk en bedient zich van een sequentieel brandstofinjectie- systeem. Iedere cilinder krijgt hierdoor op het juiste tijdstip de brandstof toegediend. De 5,7 liter V8 kennen we in grote lijnen uit de Corvette. In de Firebird levert deze krachtbron 275 pk. De V6 kan naar keuze worden geleverd met een viertraps automaat of handgeschakelde vijfbak, terwijl de V8 er is als automaat of met een zesbak. Door de motor iets verder naar achter te plaatsen, is een betere wegligging verkregen. De prijzen zullen ongeveer op het huidige niveau blijven, wat betekent dat de nieuwe Firebird zich zal bewegen tussen de f.65.000,= en f.85.000,-. samen met de gordelspanners. Natuurlijk heeft de Mondeo ook verstevigingsbalken in de portieren, die een starre verbinding vormt tussen scharnier en slot. De Mondeo- carrosserie is maar liefst 50% stijver geworden ten opzichte van de Sierra. ABS is op alle types tegen meerprijs leverbaar. Maar laten we eerst eens naar de modellenflora kijken. Volledig vergelijkbaar aan de Sierra is de Mondeo leverbaar als vierdeurs sedan en vijfdeurs hatchback. Halverwege het jaar komt daar dan de Stationwagon bij. Alleen het driedeurs hatchbackmodel is kor vervallen. De Mondeo kenmerkt zich door vloeiend verlopende lijnen, die bij moderne auto's het beeld bepalen. Hij mist echter de vooruitstrevendheid, die de Sierra destijds tegen de Taunus aan de dag legde. Het getracht een zo stil mogelijk auto te maken ook voor de omgeving. Als de Mondeo op 3 maart in de showroom verschijnt, kan de klant direkt kiezen uit drie uitrustingsniveau's, GLX en Ghia allemac handgeschakelde vijfbak en stuurbekrachtiging. Lees verdei op pagina 3 achterschermen, een klokje in de console bij de binnenspiegel, een Blaupunkt Boston radio-cassettespeler, lichtmetalen zesspaaks velgen, driepunts dakdragers en een sierstuk op de uitlaat. Dit pakket kost normaal f.5.975,- terwijl f.2.995,= wordt doorberekend. De naam Firebird staat al ruim 25 jaar voor Amerikaanse sportiviteit. Op de NAIAS autoshow in Detroit, het autohart van de Verenigde Staten, werd een volledig nieuw modél onder deze bekende naam gepresenteerd. Deze sportief gelijnde coupé zal halverwege dit jaar ook in ons land te koop zijn. De nieuweling volgt nauwgezet de lijnen van de verschillende designstudies die in het verleden door General Motors werden getoond. Het concept is echter hetze gebleven, zelfs de wielbas bleef identiek. Een V6 V8 drijft via een handgeschakelde of automatische versnellingsbak de achterwielen aan..De auto heeft een achterklep en kan tegen meerprijs worden voorzien van een T-bar dak met afneembare panelen. Een groot deel van de carrosserie is in glasvezelversterkt kunststof uitgevoerd, zodat het gewicht beperkt is gebleven. Uiteraard past het nieuwe interieur bij de futuristische uitstraling. De Firebird is een 2+2 met waarde van f.3.050,=. betaalt echter maar f.1 waardoor de auto f.21.S kost. Zeer aantrekkelijk is d< Favorit Estate Manhat1 gebaseerd op de compli LS-uitgave. Bij deze uih zijn de stoelen met eriri bekleed, heeft de versnellingspook een lederen manchet en is de auto verder voorzien van steenslagbeschermèrs op de overeenkomsten van beide is dat ze in het Belgische Genk worden gemaakt. Daar heeft de Sierra op 18 december plaatsgemaakt voor de Mondeo. Ford heeft zich tot doel gesteld met de nieuweling de beste in de zakenklasse te worden. Dat wordt gedaan door veel veiligheid in de auto te bouwen, moderne technieken te gebruiken, maar daarnaast ook het milieu te sparen. Alle uitvoeringen van de Mondeo worden standaard uitgerust met een airbag voor de bestuurder. Deze voorziening werkt nauw grappige is dat Mondeo op de foto vanuit een bepaald hoek gezien erg langgerekt lijkt, terwijl hij in werkelijkheid juist prettig compact oogt. De auto is 4,48 meter lang en 1,75 meter breed en weegt tussen de 1236 en 1277 kg. De Stationwagon is vijftien centimeter langer. i het al over de ligheid van de Mondeo, wijl ook de moderne de volle aandacht. Zott 84% van een Ford Mondeo voor hergebruik geschikt en zijn uiteraard alle kunststofdelen gemerkt. CFK's worden bij Ford niet meer gebruikt, terwijl natuurlijk een katalysator voor de zuivering van de uitlaatgassen zorgt. De Mondeo heeft echter nog een tweede, zeer kleine katalysator, die we in de airbag vinden. Deze breekt de kleine hoeveelheid CO-gas af, als de zak wordt opgeblazen. Verder is bij de ontwikkeling Zeta-motoren De Mondeo biedt direct na introductie een keuze uit drie moderne 4 cilindermotoren uit de Zeta-reeks. Het basismodel heeft een 1.6 liter 16- klepper met een vermogen van 90 pk en een maximaal koppel van 138 Nm. Dit is voldoende voor een hoge top van 180 km/u en een acceleratie van 0 tot 100 in 13,6 seconden. De tweede krachtbron in het pallet is de 1.8 liter van 115 pk, ook bekend uit de Escort-reeks. Deze zorgt uiteraard voor nog betere prestaties, zoals een top van 195 km/u en een sprintje van 0 tot 100 in 11,1 seconden. Volledig nieuw is echter een 2 liter 16-kleppen Zeta-motor met 135 pk bij 6000 tr/min en een koppel van 180 Nm bij 4000 tr/min. Deze variant is in de meest sportieve Mondeo's te vinden. Met deze krachtbron kan de 200 km/u worden overschreden en kan het bekende sprintje binnen de 10 seconden worden afgelegd. De uit de Sierra bekende 1.8 liter turbodiesel staat eveneens op het programma. Door toevoeging van een intercooler kon het vermogen van 75 pk worden opgekrikt tot 88 pk. Ook het koppel nam toe tot een hoge waarde van 178 Nm bij 2000 tr/min. De turbodiesel doet in prestaties niet onder voor de 1.6 liter benzine. Eind 1994 komt er nog een topversie bij met een V6- motor. Een belangrijk; ten opzichte var dat de Mondeo is voorzien van dwars voorin geplaatste motoren die de voorwielen aandrijven. Hierdoor kon bij vrijwel gelijkblijvende afmetingen de binnenruimte toenemen. Voorin heeft dan ook niemand over gebrek aan ruimte te klagen. De stoelen hebben een wat korte zitting, maar bieden een stevige zit. Ford heeft een nieuwe auto in haar programma hard nodig. De Fiesta verkoopt goed, terwijl de twee jaar geleden geïntroduceerde Escort heel wat problemen te verwerken heeft gehad. De Scorpio begint wat bejaard te raken, terwijl de tien jaar onafgebroken geproduceerde Sierra ook de nodige rimpels in het aangezicht heeft gekregen. Uitrustingsniveau's Het dashboard is keurig afgewerkt en biedt afhankelijk van de uitvoering een forse reeks aan instrumenten. De beenruimte achterin is normaal, maar de hoofdruimte is vooral bij de hatchback aan de krappe kant. Mensen langer dan 1,80 meter raken in conflict met het aflopende dak. We hadden’ veiligheid v terwijl ook d rhnieken i De afgelopen tien jaar heeft Honda Nederland uitsluitend te maken gehad met dalende verkopen. Het lijkt erop dat in 1992 hieraan een halt is toegeroepen. Dhr. B. Waterman, directeur van de divisie personenauto's van Honda Nederland, is positief gestemd over de toekomst. "De komende jaren zal Honda zich steeds meer als een Europees merk gaan profileren. De huidige Concerto wordt al enige jaren in Engeland gemaakt, maar is identiek aan het Japanse model. De nieuwe Accord daarentegen is volledig voor de Europese markt ontwikkeld en wordt in deze vorm ook uitsluitend in onze nieuwe fabriek in het Engelse Swindon gebouwd. Op korte termi~ zal maar liefst 80% onderdelen in Europa worden geproduceerd. De motor, die op dit moment nog uit Japan komt, zal binnenkort ook in Swindon worden geassembleerd. Over twee jaar volgt de vervanger van de Concerto. Ook deze auto zal speciaal op de Europese klant zijn afgestemd". Honda heeft een druk jaar ach ter dé rug als we denken aan de nieuwe modellen. De Civic-lijn is geheel vernieuwd, terwijl ook de Prelude in een gewijzigde gedaante is aangetreden. Waterman: "Ik verwacht in 1995 15.000 nieuwe Honda's in Nederland te kunnen verkopen via 100 dealers. Dit betekent een toename van de verkopen bij een gelijkblijvend aantal dealers. Dit moet bij de dealer leiden tot een endementsverbetering, zodat ze nu met een gerust hart in de toekomst kunnen investeren. Honda zal overigens een politiek van snelle modelwisseling blijven voeren. Ik heb geen reden om aan te nemen dat de levenscyclus van de Europese Accord langer dan vier jaar zal zijn." Dhr. B. Water, directeur divisie personenauto's Honda Nederland tregelen doorgevoerd .o wis gevolg daarvan beruchte BPM “voerd. Wat bei tste moet bendoL rden dat de iere autokoper IPM weinig zal merken. De meeste auto's zijn nauwelijks in prijs verhoogd, of er moeten fabrieksprijsverhogingen zijn doorgevoerd. De zakelijke rijder merkt er echter wel wat van. Over de basisprijs van de auto wordt nu de BTW berekend, terwijl voorheen ook BTW betaald werd over de BVB. Dit betekent dat het aftrekbare BTW-bedrag voor de zakelijke automobilist fors omlaag is gegaan. Het zogenaamd opengaan van de binnengrenzen heeft geen effect op de autoprijzen. Wel ontstaat er een leuke bijkomstigheid voor mensen die auto's gaan importeren. De EG stelt namelijk dat als er ergens binnen de gemeenschap BTW betaald is, dat niet meer in een ander land hoeft te gebeuren. Wie dus een gebruikte auto bijvoorbeeld in Duitsland bij een dealer of van een particulier koopt, betaalt daar het bedrag inclusief BTW. Aan de grens hoeft alleen nog de verschuldigde BPM en eventueel een fractie BTW over de transportkosten betaald te worden. De BPM wordt per maand met 1 procent afgeschreven. Dat betekent dat auto's van 100 maanden oud, dat is 8 jaar en 4 maanden. BPM vrij zijn. Klassieke auto's worden in het EG-land van herkomst betaald, zijn vrij van BPM en hoeven zodoende alleen aan te grens te verschijnen i papieren en af rekenen van BTW over de transportkosten. Fijn om 1993 positief te kunnen beginnen... Tony Vos igrijke verandering inde Sierra is is voor. jrin geplaats Lie de voorwi n. Hie~ lijver i binn

Kranten Regionaal Archief Tilburg

Weekblad De Tilburgse Koerier | 1993 | | pagina 19