AFSCHEID RENAULT 4 GM in 1993: nieuwe motoren in Cadillac Autonova Sethera, Zweedse zelfbouwauto Fenomenen blijven voortleven ziens KLASSE OCCASIONS heeft altijd een occasion in uw favoriete klasse. es ss •5 '3: ES !S: ES S; s s ES Z; 1-'88 1 5.950,- a B 1-'87 1 5.950,- 6-'88 1 6.950,- s ss s s 1-'88 16.950,- 1-'9O 28.950,- iber 1992-pagina 8 DE TILBURGSE KOERIER DE AUTOMAAT - Woensdag 23 december 1992 - pagina 9 bepei Mini ilijk AUSTIN Metro 1.3 4-'9O FORD LADA 1200 4-drs. 1-’Ö6 4.950,- 23.950,- Pony 1.5 L 9.950,- Toyota Corolla HB diesel 2-'87 9.250,-ex 190E 39.950.- azda MX-5 )nze 'room ringbaan noord 95 tilburg tel. 013-351035 TOYOTA OVERIGE MERKEN BEDRIJFSWAGENS First Class Special Class ook igen, ten ver de Europese wordt istreerd door de d uitgave van de die via de Opel- aangeboden. 309 GL 309 1.61 XS 19GTR Chamade behoorlijk behaalde i topprestaties. Setl tiet uit< 1 meter hoog en doet j betreft heel in de ie Countach t Class Occasions Special Class Occasions Economy Class Occasions af/15.000,-Vanaf ƒ7.500,- tot 15.(XX),-Tot ƒ7.500,- EEN GREEP UIT ONS ASSORTIMENT tegen echter 740 GL2.3I 340 460 Turbo 440 GLT De standaarduitrusting is prettig compleet met ABS, een airbag en stereo-installatie. Het programma van GM begint bij de Corsica voor f.38.275,- 9.950,- Het succes van de Amerikaanse modellen op - vooral geillus speciale Europese Pontiac Transport organisatie wordt December 1992 is voor Frankrijk de maand van afscheid van een auto-fenomeen, de Renault 4. De laatste duizend exemplaren worden afgeleverd in een speciale genummerde serie, de Bye Bye. De auto voldoet niet aan de emissie-normen die vanaf 1 januari gelden. Het 'viertje' bevindt zich in goed gezelschap van drie andere Europese auto's, die vanwege hun rijke historie en grote produktie- aantallen tot een fenomeen zijn geworden. We halen deze vier auto's voor het voetlicht. De Amerikaanse modellen van General Motors beginnen een steeds stevigere plaats op de Europese markt te krijgen. Het gevarieerde aanbod zal in het komende modeljaar daarom verder worden uitgebreid, om een nog grotere doelgroep te bereiken. Zowel bij Chevrolet, Pontiac, Buick en Cadillac zijn noviteiten te verwachten, waarbij vooral de nieuwe multi- kleppenmotoren bij de meeste exclusieve telgen van het GM-concern opvallen. AUTONOVA... 1.500 m2 autokijkplezier Je moet er geweest zijn! Mini De Renault 4 staat niet meer op de Westerse prijslijsten, maar blijft net als de al eerder verdwenen VW Kever gewoon in produktie. De 2CV heeft al enige jaren terug Verlengd Verder zijn er wat kleine wijzigingen te melden bij andere GM-produkten. De Buick Park Avenue met 170 pk sterke V6 motor heeft voortaan standaard airo, cruise-control, ABS, airbag, zijdelingse beschermingsbalken in de deuren en een stereo-installatie. In de loop van 1993 zullen liefhebbers van sportieve auto's worden verrast door de geheel nieuwe Firebird met 138 pk sterke V6 of 181 leverende 5,7 liter V8. De Corvette viert zijn veertigjarig jubileum. Al sinds de introductie is de carrosserie gemaakt uit polyester. De 5,7 liter V8 brengt 300 pk over via een zesbak of automaat op de achterwielen. De Chevrolet Astro wordt in een verlengde versie gepresenteerd met plaats voor acht personen of zelfs voor 4800 liter aan bagage (zonder banken). Aan de basis vinden we de nieuwe Beretta GT met 127 pk sterke V6 en een automatische transmissie. 3231.3 Finish 7-’89 17.960,- 626 Hatchback LX 7-'89 19.950,- MITSUBISHI Sapporo GLS, zeer exclusief 2-'89 NISSAN Micra 3-d. Sunny Hatchback 1.3 LX Sunny 1.6 LX, 4-DRS., OPEL Starlet Special Starlet DL Starlet 1.3 Soleil Corolla 4-d. DX Corolla 4-d. GL automaat Corolla Hatchback Special Corolla 4-d. GL Corolla Hatchback XL Corolla Hatchback Chiq Corolla Hatchback 1 c c-~ Corolla Hatchback Corolla Liftback diesel Corolla LiflbackXL Corolla Liftback 1.6 XL Corolla Hatchback 1.3 XU Corolla HB 1.3 XU Corolla Hatchback GTSi Carina 4-d. GL Carina Liftback GL Carina Liftback XL Carina Liftback diesel Carina 4-drs„ XL Carina 4-d. Executieve Carina Liftback XLI Carina 4-d. XL Ex'iv. Carina 4-drs.,XU Camry 4-drs. XU Camry 4-d. GLTurbo D Northstar Bij Cadillac vinden we vanaf nu de zogenaamde Northstar motor, die beschikbaar komt in de Seville en Eldorado, maar ook nog in de Allanté convertible. Kort 1303 als meest extreme vorm. Zeer populair zijn nog steeds de cabriolet-uitvoeringen die bij het uiterlijk is motortuning gewenst, danwel het monteren van een Porsche krachtbron. Het bouwpakket kost f.8.200,=. Hiervoor worden geleverd de cockpit met dashboard en de ingegoten verwarmingsleidingen, de voor- en achterzijde, koplamppanelen, het benodigde gelaagde en groen gekleurde glas, het montagedraaiboek en enige blauwdrukken schaal 1:1. In het dak is een zonnedak geïntegreerd. Om de auto verder af te bouwen is een tweede pakket nodig bestaande uit deurscharnieren, het frame voor de brandstoftank, het frame voor de scharnieren van de voor- en achterzijde en de stangen van de stuurophanging aan interieurzijde. Dit pakket kost f.1.650,=. Wie een Sethera wel ziet zitten, maar zelf de auto niet wil bouwen, kan de auto bij importeur Polykitcars volledig gebouwd kopen voor bedragen vanaf f.26.000,=. Alle genoemde prijzen zijn echter exclusief BTW. Inlichtingen: 01659-3348. geleden is echter de beslissing gevallen deze exclusieve, gedeeltelijk in Italië bij ontwerper Pininfarina gebouwde, cabriolet vanaf het voorjaar uit produktie te nemen. De nieuwe motor heeft een inhoud van 4,6 liter verdeeld over 8 cilinder die in V-vorm staan opgesteld. Met 4 kleppen per cilinder wordt een maximum vermogen bereikt van 295 pk bij 6000 tr/min en een gigantisch koppel van 393 Nm bij 4400 tr/min. Het blok is geheel uit lichtmetaal opgetrokken en weegt totaal niet meer dan 230 kg. Na aflevering hoeft alleen olie ververst te worden en enkele kleine controlebeurten worden uitgevoerd. Pas bij 160.000 km moet de auto voor groot- onderhoud terug naar de dealer. Dan pas worden bijvoorbeeld de speciale bougies met platina elektrode vervangen. bestel en pick-u De latere 1250 kreeg zelfs een geheel nieuw front. De Mini zoals we die de laatste jaren kennen, lijkt vrijwel volledig op het originele model van 1959. De bumpers zijn wat dikker, de wielen wat groter en het dash-board wat uitgebreider. Rover, die zich inmiddels producent van de Mini mag noemen, nam nog niet zolang geleden het besluit de Mini voor de toekomst te behouden. De kleine 4 cilinder heeft namelijk nu een brandstofinspuitsysteem, waardoor de toepassing van een geregelde driewegkatalysator mogelijk werd. De huidige Mini voldoet zodoende aan de gestelde emissie-eisen en blijft voorlopig op het programma. Er zal waarschijnlijk zelfs op korte rmijn een cabriolet af-fabriek jrschijnen. Citroën 2CV Bijna geen andere auto past zo bij een levensstijl als de Citroën 2CV. Helaas werd deze auto een paar jaar geleden definitief uit 'ever-historie gaat terug tot produktie genomen. Citroen de Tweede Wereldoorlog. Het introduceerde de 2CV eind jaren i - 1uto veertig en net als bij de Renault 4 id duurde het even voordat deze afwijkende auto door het publiek werd geaccepteerd. Het was voor het eerst dat bij een kleine auto in massaproduktie voorwielaandrijving werd toegepast. De 2CV, omgedoopt tot de "Eend" moest een basisvervoermiddel worden met weinig luxe, maar vele praktisch gebruiksmogelijkheden. De auto had vier portieren, een soort van golfplaten neus, een kleine 2 cilinder boxermotor van slechts 9 ich pk en een canvas roldak wat delen volledig kon worden geopend. De Eend was uiterst zuinig en Technisch doet de auto een beroep op vrijwel uitsluitend VW- elementen: chassis, versnellingsbak, motor, wielophanging etc. Bij voorkeur wordt de kunststof body bevestigd op een Kever-chassis. Dit chassis dient echter wel te worden verstevigd. Om de prestaties van de Kever-motor in overeenstemming te brengen met comfortabel, maar uiteraard geen Als snel werd het Karmann werden gebouwd. De Kever is een auto die zich inmiddels in een warme belangstelling van verschillende clubs mag verheugen, zodat we van dit volksvervoermiddel ook in de toekomst nog vele goed geconserveerde exemplaren in ons land kunnen tegenkomen. 6-’9O 32.950,- 8'88 13.950,- 3-'91 38.950,- 1-‘89 22.950,- HYUNDAI 3-'88 MERCEDES 10-'90 Renault 4 In de zomer van 1961 presenteerde Renault de overvolger van de vijftien jaar oude 4CV. De Renault 4 was direct een trendsetter met zijn voorwielaandrijving, zeer ruime interieur en grote achterklep. Het gebeurde echter meerdere malen in de geschiedenis dat fenomenen niet direkt als zodanig werden erkent. Het enthousiasme voor de Renault 4 liet dan ook even op zich wachten. Het programma bestond aanvankelijk uit de Renault 4 en 4L, beide met 747 cc, waarbij het tyveede model een rijkere uitrusting had met chroom en extra zijruiten. Bovendien was er in het eerste produktiejaar ook nog een Renault 3, die in verband met de Franse wegenbelasting voorzien was van een kleinere motor en zo beter kon concurreren i de 2CV van Citroën. De »r doorbraak kwam eigenlijk pas enkele jaren later toen als speciale uitvoering de Parisienne werd uitgebracht. Deze auto met zijn luxueuze uitvoering en rieten opdruk op de carrossefie, sprak het vrouwelijke koperspubliek aan afscheid genomen. Nummer vier in de serie fenomenen blijft gelukkig leverbaar en lijkt nog nooit tevoor zoveel levenskracht te hebben gehad. De Morris Mini werd als kleinere broertje van de Minor in 1959 gepresenteerd. Het toegepast concept was helemaal nieuw. De kleine wielen zijn volledig op de vier hoeken van de carrosserie geplaatst. De compacte motor werd dwars voorin geplaatst en dreef de voorwielen aan. Binnen zeer beperkte afmetingen konden in de Mini vier personen plaatsnemen. Een van de weinige beperkingen betrof de geringe bagageruimte. De Mini kreeg in het prille begin al meteen een sportieve carrière. Vooral met de snelle Cooper-versie werden vele beroemde rally's op naam van de Mini gezet. De Mini kreeg een aantal afleidingen in de Vorm van Polykitcars uit Hoeven importeert sinds kort de Sethera, een zelfbouwauto uit Zweden. De Sethera heeft een zeer sportief uiterlijk en is maar 1,07 meter hoog en doet wat styling verte aan de denken. De portieren scharnieren naar boven. PEUGEOT RENAULT 1-'90 19.950,- VOLVO De Cadillacs met Northstar-motor hebben een zeer complete standaarduitrusting met onder andere een elektronisch geregelde vierversnellingsautomaat, dubbele airbag, ABS en anti-slip regeling. Nieuw is ook de gewijzigde achterwielophanging bij de Seville en Eldorado. en vanaf dat moment kon de Renault 4 niet meer stuk. Het model is door de jaren heen vrijwel ongewijzigd gebleven. Wel veranderden de bumpers, de grille, het dashboard en de bekledingsstoffen. De GTL-versie met zuinige 1100 cc motor zorgde voor een forse opleving van de Renault 4-verkopen vanaf 1978. Naast het normale vijfdeursmodel bestonden er ook twee bestelversies en een pick-up. Wie eenmaal een Renault 4 heeft gereden, begrijpt waarom er ruim 8 miljoen exemplaren van zijn verkocht. De auto is ruim, comfortabel en kan zowel voor het vervoer van personen als bagage worden gebruikt. De Renault 4 was goedkoop in onderhoud en uitstekend geschikt voor zowel stads- als plattelandsgebruik. Het definitieve einde van de Renault 4 is echter nog niet in zicht. De auto blijft voorlopig gèwoon in produktie in Joegoslavië en zal met name worden verkocht in de voormalige Oostblok-landen en in Afrika. De Renault 4-bezitter in Nederland kan zich sinds kort tot maar liefst twee clubs wenden. programma aangevuld met een bestel-versie. De Eend heeft vele kunstenaars, auteurs en fotografen geïnspireerd. Belangrijke veranderingen in de historie waren de grotere motoren, de normaal scharnierende portieren, de stalen kofferklep, het vijfde en zesde zijruitje en de gladdere motorkap. In de samenleving onstonden vooral in de jaren zestig en zeventig hele bevolkingsgroepen die de Eend hadden gekozen tot 'hét' vervoermiddel. Dit varieerde van studenten tot mensen die in het algemeen als 'alternatievelingen' werden aangeduid. Ook de WD- jongeren voelden zich tot de Eend aangetrokken, die echter verplicht oranje van kleur moest zijn. Gelukkig zijn er nog vele 2CV- eigenaren die hun auto vertroetelen. Echter van de heel oude exemplaren uit de jaren vijftig zijn er niet zoveel meer over. Het is echter nog steeds mogelijk voor een redelijk bedrag zo'n typerende auto te kopen. Het spreekt voorzich dat de Eend het clubleven is binnengedronc waarbij duidelijk onderscheid gemaakt wordt tussen originele, oude exemplaren of op vindingrijke wijze verbouwde auto's. Volkswagen Kever De meest geproduceerde auto ter wereld is nog steeds de Volkswagen Kever met ruim 22 miljoen exemplaren. De tijden dat de Kever nog in West-Europa werd verkocht, liggen al weer ver achter ons. Toch worden er jaarlijks nog zo'n 90.000 exemplaren van gemaakt en wel in de VW-fabriek in Mexico. Vanwege de locale produktie is de VW Kever in dat land aantrekkelijk geprijsd en zodoende bereikbaar voor een grote groep. De Kever-his1—2- 1 *-x voor de Tweede Wereldoorlca. regiem van destijds wilde een at voor het volk. Het door Ferdinanc Porsche getekende ontwerp werd door geen enkele bestaande fabrikant levensvatbaar geacht, waardoor voor deze volkswagen een eigen fabriek werd opgericht. Echter door het uitbreken van de oorlog kon de massaproduktie pas eind jaren veertig op gang komen. De Kever kreeg meteen bekendheid als een zuinig, betaalbaar en uiterst degelijk vervoermiddel. Ook de Kever heeft zijn aanvankelijke uitstraling vrijwel volledig behouden. Toe' werden de meeste plaatwerkdel— door de historie wat boller met de

Kranten Regionaal Archief Tilburg

Weekblad De Tilburgse Koerier | 1992 | | pagina 43