AFSCHEID RENAULT 4
GM in 1993: nieuwe motoren in Cadillac
Autonova
Sethera, Zweedse zelfbouwauto
Fenomenen blijven voortleven
ziens
KLASSE OCCASIONS
heeft altijd een occasion
in uw favoriete klasse.
es ss
•5 '3:
ES !S:
ES S;
s s
ES Z;
1-'88 1 5.950,-
a B
1-'87 1 5.950,-
6-'88 1 6.950,-
s
ss s
s
1-'88 16.950,-
1-'9O 28.950,-
iber 1992-pagina 8
DE TILBURGSE KOERIER
DE AUTOMAAT - Woensdag 23 december 1992 - pagina 9
bepei
Mini
ilijk
AUSTIN
Metro 1.3
4-'9O
FORD
LADA
1200 4-drs.
1-’Ö6
4.950,-
23.950,-
Pony 1.5 L
9.950,-
Toyota Corolla HB diesel
2-'87 9.250,-ex
190E
39.950.-
azda MX-5
)nze
'room
ringbaan noord 95 tilburg
tel. 013-351035
TOYOTA
OVERIGE MERKEN
BEDRIJFSWAGENS
First
Class
Special
Class
ook
igen,
ten
ver
de Europese wordt
istreerd door de
d uitgave van de
die via de Opel-
aangeboden.
309 GL
309 1.61 XS
19GTR Chamade
behoorlijk
behaalde i
topprestaties.
Setl
tiet uit<
1 meter hoog en doet
j betreft heel in de
ie Countach
t Class Occasions Special Class Occasions Economy Class Occasions
af/15.000,-Vanaf ƒ7.500,- tot 15.(XX),-Tot ƒ7.500,-
EEN GREEP UIT ONS ASSORTIMENT
tegen
echter
740 GL2.3I
340
460 Turbo
440 GLT
De standaarduitrusting is prettig
compleet met ABS, een airbag en
stereo-installatie. Het programma
van GM begint bij de Corsica voor
f.38.275,-
9.950,-
Het succes van de Amerikaanse
modellen op -
vooral geillus
speciale Europese
Pontiac Transport
organisatie wordt
December 1992 is voor Frankrijk de maand van
afscheid van een auto-fenomeen, de Renault 4. De
laatste duizend exemplaren worden afgeleverd in een
speciale genummerde serie, de Bye Bye. De auto
voldoet niet aan de emissie-normen die vanaf 1
januari gelden. Het 'viertje' bevindt zich in goed
gezelschap van drie andere Europese auto's, die
vanwege hun rijke historie en grote produktie-
aantallen tot een fenomeen zijn geworden. We halen
deze vier auto's voor het voetlicht.
De Amerikaanse modellen van General Motors
beginnen een steeds stevigere plaats op de
Europese markt te krijgen. Het gevarieerde
aanbod zal in het komende modeljaar daarom
verder worden uitgebreid, om een nog grotere
doelgroep te bereiken. Zowel bij Chevrolet,
Pontiac, Buick en Cadillac zijn noviteiten te
verwachten, waarbij vooral de nieuwe multi-
kleppenmotoren bij de meeste exclusieve telgen
van het GM-concern opvallen.
AUTONOVA... 1.500 m2 autokijkplezier
Je moet er geweest zijn!
Mini
De Renault 4 staat niet meer op de
Westerse prijslijsten, maar blijft
net als de al eerder verdwenen VW
Kever gewoon in produktie. De
2CV heeft al enige jaren terug
Verlengd
Verder zijn er wat kleine
wijzigingen te melden bij andere
GM-produkten.
De Buick Park Avenue met 170 pk
sterke V6 motor heeft voortaan
standaard airo, cruise-control,
ABS, airbag, zijdelingse
beschermingsbalken in de deuren
en een stereo-installatie. In de
loop van 1993 zullen liefhebbers
van sportieve auto's worden
verrast door de geheel nieuwe
Firebird met 138 pk sterke V6 of
181 leverende 5,7 liter V8. De
Corvette viert zijn veertigjarig
jubileum. Al sinds de introductie
is de carrosserie gemaakt uit
polyester. De 5,7 liter V8 brengt 300
pk over via een zesbak of
automaat op de achterwielen.
De Chevrolet Astro wordt in een
verlengde versie gepresenteerd
met plaats voor acht personen of
zelfs voor 4800 liter aan bagage
(zonder banken).
Aan de basis vinden we de
nieuwe Beretta GT met 127 pk
sterke V6 en een automatische
transmissie.
3231.3 Finish 7-’89 17.960,-
626 Hatchback LX 7-'89 19.950,-
MITSUBISHI
Sapporo GLS, zeer exclusief 2-'89
NISSAN
Micra 3-d.
Sunny Hatchback 1.3 LX
Sunny 1.6 LX, 4-DRS.,
OPEL
Starlet Special
Starlet DL
Starlet 1.3 Soleil
Corolla 4-d. DX
Corolla 4-d. GL automaat
Corolla Hatchback Special
Corolla 4-d. GL
Corolla Hatchback XL
Corolla Hatchback Chiq
Corolla Hatchback 1 c c-~
Corolla Hatchback
Corolla Liftback diesel
Corolla LiflbackXL
Corolla Liftback 1.6 XL
Corolla Hatchback 1.3 XU
Corolla HB 1.3 XU
Corolla Hatchback GTSi
Carina 4-d. GL
Carina Liftback GL
Carina Liftback XL
Carina Liftback diesel
Carina 4-drs„ XL
Carina 4-d. Executieve
Carina Liftback XLI
Carina 4-d. XL Ex'iv.
Carina 4-drs.,XU
Camry 4-drs. XU
Camry 4-d. GLTurbo D
Northstar
Bij Cadillac vinden we vanaf nu
de zogenaamde Northstar motor,
die beschikbaar komt in de
Seville en Eldorado, maar ook nog
in de Allanté convertible. Kort
1303 als meest extreme vorm. Zeer
populair zijn nog steeds de
cabriolet-uitvoeringen die bij
het uiterlijk is motortuning
gewenst, danwel het monteren
van een Porsche krachtbron.
Het bouwpakket kost f.8.200,=.
Hiervoor worden geleverd de
cockpit met dashboard en de
ingegoten verwarmingsleidingen,
de voor- en achterzijde,
koplamppanelen, het benodigde
gelaagde en groen gekleurde glas,
het montagedraaiboek en enige
blauwdrukken schaal 1:1. In het
dak is een zonnedak geïntegreerd.
Om de auto verder af te bouwen is
een tweede pakket nodig
bestaande uit deurscharnieren,
het frame voor de brandstoftank,
het frame voor de scharnieren van
de voor- en achterzijde en de
stangen van de stuurophanging
aan interieurzijde. Dit pakket kost
f.1.650,=. Wie een Sethera wel ziet
zitten, maar zelf de auto niet wil
bouwen, kan de auto bij importeur
Polykitcars volledig gebouwd
kopen voor bedragen vanaf
f.26.000,=. Alle genoemde prijzen
zijn echter exclusief BTW.
Inlichtingen: 01659-3348.
geleden is echter de beslissing
gevallen deze exclusieve,
gedeeltelijk in Italië bij ontwerper
Pininfarina gebouwde, cabriolet
vanaf het voorjaar uit produktie te
nemen. De nieuwe motor heeft een
inhoud van 4,6 liter verdeeld over
8 cilinder die in V-vorm staan
opgesteld. Met 4 kleppen per
cilinder wordt een maximum
vermogen bereikt van 295 pk bij
6000 tr/min en een gigantisch
koppel van 393 Nm bij 4400 tr/min.
Het blok is geheel uit lichtmetaal
opgetrokken en weegt totaal niet
meer dan 230 kg.
Na aflevering hoeft alleen olie
ververst te worden en enkele
kleine controlebeurten worden
uitgevoerd. Pas bij 160.000 km
moet de auto voor groot-
onderhoud terug naar de dealer.
Dan pas worden bijvoorbeeld de
speciale bougies met platina
elektrode vervangen.
bestel en pick-u
De latere 1250 kreeg zelfs een
geheel nieuw front. De Mini zoals
we die de laatste jaren kennen,
lijkt vrijwel volledig op het
originele model van 1959. De
bumpers zijn wat dikker, de wielen
wat groter en het dash-board wat
uitgebreider. Rover, die zich
inmiddels producent van de Mini
mag noemen, nam nog niet zolang
geleden het besluit de Mini voor
de toekomst te behouden.
De kleine 4 cilinder heeft namelijk
nu een brandstofinspuitsysteem,
waardoor de toepassing van een
geregelde driewegkatalysator
mogelijk werd. De huidige Mini
voldoet zodoende aan de gestelde
emissie-eisen en blijft voorlopig
op het programma. Er zal
waarschijnlijk zelfs op korte
rmijn een cabriolet af-fabriek
jrschijnen.
Citroën 2CV
Bijna geen andere auto past zo bij
een levensstijl als de Citroën 2CV.
Helaas werd deze auto een paar
jaar geleden definitief uit
'ever-historie gaat terug tot produktie genomen. Citroen
de Tweede Wereldoorlog. Het introduceerde de 2CV eind jaren
i - 1uto veertig en net als bij de Renault 4
id duurde het even voordat deze
afwijkende auto door het publiek
werd geaccepteerd. Het was voor
het eerst dat bij een kleine auto in
massaproduktie
voorwielaandrijving werd
toegepast. De 2CV, omgedoopt tot
de "Eend" moest een
basisvervoermiddel worden met
weinig luxe, maar vele praktisch
gebruiksmogelijkheden. De auto
had vier portieren, een soort van
golfplaten neus, een kleine 2
cilinder boxermotor van slechts 9
ich pk en een canvas roldak wat
delen volledig kon worden geopend.
De Eend was uiterst zuinig en
Technisch doet de auto een beroep
op vrijwel uitsluitend VW-
elementen: chassis,
versnellingsbak, motor,
wielophanging etc. Bij voorkeur
wordt de kunststof body bevestigd
op een Kever-chassis. Dit chassis
dient echter wel te worden
verstevigd. Om de prestaties van
de Kever-motor in
overeenstemming te brengen met
comfortabel, maar
uiteraard geen
Als snel werd het
Karmann werden gebouwd. De
Kever is een auto die zich
inmiddels in een warme
belangstelling van verschillende
clubs mag verheugen, zodat we
van dit volksvervoermiddel ook in
de toekomst nog vele goed
geconserveerde exemplaren in ons
land kunnen tegenkomen.
6-’9O 32.950,-
8'88 13.950,-
3-'91 38.950,-
1-‘89 22.950,-
HYUNDAI
3-'88
MERCEDES
10-'90
Renault 4
In de zomer van 1961 presenteerde
Renault de overvolger van de
vijftien jaar oude 4CV. De Renault
4 was direct een trendsetter met
zijn voorwielaandrijving, zeer
ruime interieur en grote
achterklep. Het gebeurde echter
meerdere malen in de
geschiedenis dat fenomenen niet
direkt als zodanig werden erkent.
Het enthousiasme voor de Renault
4 liet dan ook even op zich
wachten. Het programma bestond
aanvankelijk uit de Renault 4 en
4L, beide met 747 cc, waarbij het
tyveede model een rijkere
uitrusting had met chroom en
extra zijruiten. Bovendien was er
in het eerste produktiejaar ook nog
een Renault 3, die in verband met
de Franse wegenbelasting
voorzien was van een kleinere
motor en zo beter kon concurreren
i de 2CV van Citroën. De
»r doorbraak kwam eigenlijk
pas enkele jaren later toen als
speciale uitvoering de Parisienne
werd uitgebracht. Deze auto met
zijn luxueuze uitvoering en rieten
opdruk op de carrossefie, sprak
het vrouwelijke koperspubliek aan
afscheid genomen. Nummer vier in
de serie fenomenen blijft gelukkig
leverbaar en lijkt nog nooit tevoor
zoveel levenskracht te hebben
gehad. De Morris Mini werd als
kleinere broertje van de Minor in
1959 gepresenteerd. Het toegepast
concept was helemaal nieuw. De
kleine wielen zijn volledig op de
vier hoeken van de carrosserie
geplaatst. De compacte motor
werd dwars voorin geplaatst en
dreef de voorwielen aan. Binnen
zeer beperkte afmetingen konden
in de Mini vier personen
plaatsnemen. Een van de weinige
beperkingen betrof de geringe
bagageruimte. De Mini kreeg in
het prille begin al meteen een
sportieve carrière. Vooral met de
snelle Cooper-versie werden vele
beroemde rally's op naam van de
Mini gezet. De Mini kreeg een
aantal afleidingen in de Vorm van
Polykitcars uit Hoeven
importeert sinds kort de
Sethera, een zelfbouwauto uit
Zweden. De Sethera heeft een
zeer sportief uiterlijk en is
maar 1,07 meter hoog en doet
wat styling
verte aan de
denken. De portieren
scharnieren naar boven.
PEUGEOT
RENAULT
1-'90 19.950,-
VOLVO
De Cadillacs met Northstar-motor
hebben een zeer complete
standaarduitrusting met onder
andere een elektronisch
geregelde
vierversnellingsautomaat,
dubbele airbag, ABS en anti-slip
regeling. Nieuw is ook de
gewijzigde achterwielophanging
bij de Seville en Eldorado.
en vanaf dat moment kon de
Renault 4 niet meer stuk. Het
model is door de jaren heen
vrijwel ongewijzigd gebleven. Wel
veranderden de bumpers, de
grille, het dashboard en de
bekledingsstoffen. De GTL-versie
met zuinige 1100 cc motor zorgde
voor een forse opleving van de
Renault 4-verkopen vanaf 1978.
Naast het normale vijfdeursmodel
bestonden er ook twee
bestelversies en een pick-up. Wie
eenmaal een Renault 4 heeft
gereden, begrijpt waarom er ruim
8 miljoen exemplaren van zijn
verkocht. De auto is ruim,
comfortabel en kan zowel voor het
vervoer van personen als bagage
worden gebruikt. De Renault 4 was
goedkoop in onderhoud en
uitstekend geschikt voor zowel
stads- als plattelandsgebruik. Het
definitieve einde van de Renault 4
is echter nog niet in zicht. De auto
blijft voorlopig gèwoon in
produktie in Joegoslavië en zal met
name worden verkocht in de
voormalige Oostblok-landen en in
Afrika. De Renault 4-bezitter in
Nederland kan zich sinds kort tot
maar liefst twee clubs wenden.
programma aangevuld met een
bestel-versie. De Eend heeft vele
kunstenaars, auteurs en fotografen
geïnspireerd. Belangrijke
veranderingen in de historie
waren de grotere motoren, de
normaal scharnierende portieren,
de stalen kofferklep, het vijfde en
zesde zijruitje en de gladdere
motorkap. In de samenleving
onstonden vooral in de jaren zestig
en zeventig hele
bevolkingsgroepen die de Eend
hadden gekozen tot 'hét'
vervoermiddel. Dit varieerde van
studenten tot mensen die in het
algemeen als 'alternatievelingen'
werden aangeduid. Ook de WD-
jongeren voelden zich tot de Eend
aangetrokken, die echter verplicht
oranje van kleur moest zijn.
Gelukkig zijn er nog vele 2CV-
eigenaren die hun auto
vertroetelen. Echter van de heel
oude exemplaren uit de jaren
vijftig zijn er niet zoveel meer over.
Het is echter nog steeds mogelijk
voor een redelijk bedrag zo'n
typerende auto te kopen. Het
spreekt voorzich dat de Eend
het clubleven is binnengedronc
waarbij duidelijk onderscheid
gemaakt wordt tussen originele,
oude exemplaren of op
vindingrijke wijze verbouwde
auto's.
Volkswagen Kever
De meest geproduceerde auto ter
wereld is nog steeds de
Volkswagen Kever met ruim 22
miljoen exemplaren. De tijden dat
de Kever nog in West-Europa werd
verkocht, liggen al weer ver achter
ons. Toch worden er jaarlijks nog
zo'n 90.000 exemplaren van
gemaakt en wel in de VW-fabriek
in Mexico. Vanwege de locale
produktie is de VW Kever in dat
land aantrekkelijk geprijsd en
zodoende bereikbaar voor een
grote groep.
De Kever-his1—2- 1 *-x
voor de Tweede Wereldoorlca.
regiem van destijds wilde een at
voor het volk. Het door Ferdinanc
Porsche getekende ontwerp werd
door geen enkele bestaande
fabrikant levensvatbaar geacht,
waardoor voor deze volkswagen
een eigen fabriek werd opgericht.
Echter door het uitbreken van de
oorlog kon de massaproduktie pas
eind jaren veertig op gang komen.
De Kever kreeg meteen
bekendheid als een zuinig,
betaalbaar en uiterst degelijk
vervoermiddel. Ook de Kever heeft
zijn aanvankelijke uitstraling
vrijwel volledig behouden. Toe'
werden de meeste plaatwerkdel—
door de historie wat boller met de