BENTLEY
hun
CONTINENTAL R
OPEL ASSISTANCE
)3
Kerst-surprise
Fiat-dealer Spoormakers
Eurotech,
Truck
Jaar
Gouden Stuurwiel
voor Pajero
gal
wint gouden sleutel 1992
Iveco
van het
rSLER
3
Jeep
Rijnlease
E
Judge
-
I
.'89
.'89
.'89 I
.89
.'87 I
.'87 I
.'87 1
.'86 I
I
.'89
.'88 I
..'87 I
.86
'84
KEHRE M)
J|
s
DE TILBURGSE KOERIER
DE AUTOMAAT - woensdag 23 december 1992 - pagina 7
iber 1992-pagina 6
en
'W-3«657
>orn
it..
Lamswol
ie
53
I I I I
soneel
Zand
Burg. Jansenstraat 52-56
Tilburg, Tel.: 013-683911
Kunt u de weg voor u ook in 1993
met vertrouwen tegemoet zien?
GARAGE
DENISSEN
srder.
t tot de
jste kwaliteit,
itie met
TELEFOON 04255-3944
FAX 04255-4020 - HILVARENBEEK
«lijk 18
ipelseweg-Nobelstraat)
RLE
4027
opgei
functi
snel h_
over honc
jsbak.
i kree"
srigens
smd
Over prijzen van auto's heeft iedereen een eigen
mening. De gemiddelde nieuwe auto kost in
Nederland ruim dertigduizend gulden, een bedrag wat
prijslijsten van de verschillende uitmerken lopen veel
verder door. Hessing in de Bilt levert voor f.798.000,= de
vorig jaar geïntroduceerde Bentley Continental R.
Wellicht nog een aardig idee voor een leuk
kerstcadeautje
Alle medewerkers van
Garage Denissen wensen u
prettige feestdagen en een
veilig 1993 toe.
De Mitsubishi Pajero heeft in
Duitsland de onderscheiding "Das
Goldene Lenkrad" (Gouden
Stuurwiel) gekregen.
- onder redelijke voorwaarden -
vergoed. En verder: reiskosten om
op uw bestemming te komen of de
auto na reparatie op te halen,
eventuele verzending van
onderdelen.
Maar de Opel-rijder kan
bijvoorbeeld ook rekenen op
financiële ondersteuning
onderweg, wanneer het normale
reisgeld op is en de bodem van de
portemonnee dreigend in zicht
komt. Alles bij elkaar kan de Opel-
rijder dus extra gerust op reis
gaan.
zaken als de make-up-spiegeltjes
en de houten klaptafeltjes aan de
rugleuningen van de voorstoelen,
terwijl zelfs het ruimte-aanbod
voor de passagiers op de tweede
rij niet echt riant is. De toegang tot
de achterbank is ook niet echt
optimaal.
Alles is van de hoogs
zoals stereo-installatie met een
hoog vermogen en een voor boven
„en onder afzonderlijk te regelen
lenig particulier niet makkelijk zal uitgeven. Maar de airconditioning. De Continental R
riisliisten van de verschillende nitmerken Innen veel j® de absolute top op auto gebied.
Deze Bentley, is net als alle andere
modellen van het merk een auto
die door de eigenaar zelf moet
worden bereden. Chauffeurs rijden
immers in een Rolls Royce.
Achterin ontbreken zelfs luxe
Opel start 1993 met een nieuwe
service, "Opel Assistance". De
koper of koopster van een nieuwe
Opel gaat hiermee extra uitgerust
op reis in eigen land, maar ook in
heel Europa. Gedurende de
garantietermijn van een vol jaar
mag de Opel-rijder en -rijdster nu
namelijk ook rekenen op een
uitgebreid hulppakket. De hulp
kan zeven dagen per week en 24
uur per dag worden ingeroepen,
ook bij een lekke band, verloren
sleutels, lege accu of
brandstoftekort. Het immers
Het blad Bild am Sonntag reikt
3 jaarlijks deze prijs uit in zes
categoriën.
De jury bestaat uit coureurs,
vakjournalisten en prominenten
uit Duitsland, Zwitserland,
Engeland en Frankrijk.
De Pajero kreeg in het segment
terreinauto's de hoogste
waardering.
Het is voor Mitsubishi de derde
keer dat een Gouden Stuurwiel
wordt gewonnen. In 1984 won de
Galant in de categorie
middenklasse, terwijl in 1988 de
Colt/Lancer in de compactklasse
de eindoverwinning behaalde.
Soeverein
Je behoort tot een bevoorrechte
groep mensen als je de
gelegenheid krijgt met een
dergelijke auto te mogen rijden. De
V8-turbomotor, waarvan het
vermogen door Bentley verzv-
wordt maar dat ergens in de
van de 320 pk moet liggen, maakt
grootste pluspunten van deze
kostbare auto rekenen. Wennen
aan het idee dat je ruim driekwart
miljoen Nederlandse guldens in de
handen hebt, doe je waarschijnlijk
nooit. Maar je gaat met de auto om
alsof het een doodnormale
middenklasser is, zo gemakkelijk
rijdt hij. Even wennen aan de
plaatsing van de verschillende
elementen en rijden maar.
I
J
1
I
..1987
..1989 -
..1990 I
..1989
..1988 I
...1987 I
..1990 1
...1986 I
1990
1991 I
1989
1990 I
1990
1988
J....1990
urgseweg 111,
1 AC GOIRLE I
44582^
een fraaie brom. Lange afstanden
worden minimale ritjes, die
bovendien in soevereine rust
afgelegd worden. Een lekker
sprintje trekken is de Bentley
overigens helemaal niet vreemd.
De topsnelheid van 233 km/u is in
vergelijking met andere toppers
niet opmerkelijk. Nee, het is meer
de manier waarop de maar liefst
2500 kg wegende auto constant
vooruit wil. Je krijgt er minimaal
ontzag voor. Trekkracht biedt de
6750 cc grote V8 vrijwel
doorlopend. Wanneer het
gaspedaal tot onderin wordt
getrakt om het tempo nog eens
verder op te voeren, geeft de auto
daar met een merkbaar groot
plezier gehoor aan. De Engelse
"Heer van Stand" gaat er als een
speer vandoor, heel
indrukwekkend. Nieuw voor alle
Bentley-modellen is de plaatsing
van de selecteurhendel voor de
automatische vierversnellingsbak.
De aanvankelijk plaats aan de
stuurkolom is ingeruild voor een
plekje op de vloer. Bovendien kan
bij de bak in de Continental R voor
een sportief schakelprogramma
worden gekozen. Daarbij wordt
pas bij een hoger toerental
doorgeschakeld naar een hogere
overbrenging en wordt zelfs het
onderstel wat stugger afgeveerd.
Voor de 4de keer heeft dit
bedrijf de gouden sleutel
gewonnen. Dit is een
award, die alleen de
allerbeste Fiat-dealers
krijgen voor geleverde
service. Deze prijs wordt
middels een enquête door
cliënten toegekend aan de
dealer. Aan de prijs is
behalve de «gouden
sleutel» ook nog een 4-
daagse reis naar de Fiat-
fabrieken in Italië
verbonden, waaraan een
medewerker van de firma
Spoormakers mag
deelnemen. Spoormakers is
- reeds sinds 1957 Fiat-
dealer. Het bedrijf is
opgericht in 1929 en was tot
1957 fiets-, motor- en
scooterbedrijf
Het is even slikken als de
Continental R in donker bruin
metallic lak voor de deur wordt
neergezet. Voor het bedrag wat
koper van een Continental R mc
neertellen, kan in een gemiddel
straat als gauw een hele rij huizen
worden gekocht. Voorts mogen
bezitters van een dergelijk type
auto rustig sociaal- voelend
genoemd worden, daar bijna de
helft van het aanschafbedrijf in de
staatskas vloeit. Natuurlijk maken
dergelijk astronomische bedragen
zo'n auto al bij voorbaat
interessant, maar de Continental R
trekt ook op andere punten de
aandacht. Denk maar eens aan de
historie van het merk, zijn
werkelijk uitmuntende uitvoering,
zijn bere-sterke V8-turbomotor en
zijn misschien wel wat té sportieve
rij-eigenschappen. Wat het eerst in
het oog springt is natuurlijk het
enorm imposante voorkomen van
de Continental R.
Met een zeer kleine voorsprong
is de Iveco Eurotech gekozen
tot "Truck van het Jaar 1993".
De jury van deze verkiezing
wordt gevormd door 13
bedrijfswagenjournalisten uit
13 verschillende Europese
landen. De Iveco Eurotech, die
in de loop van 1992 werd
gepresenteerd haalde de
eindoverwinning
met 67 punten. De
Iveco werd echter op
de voet gevolgd door
de nieuwe Daf 75/85-
serie die genoegen
moest nemen met 6"
punten. De nummer
3 in rijtje werd de
Volvo F12 met
Geartronic
electronisch
gestuurde
versnellings
Deze Volvo kreeg
niet meer dan 12
punten.
Het mag over
uniek genoemvi
worden dat één
merk twee jaar
achter elkaar de
"Truck van het Jaar"
verkiezing wint.
Iveco viel voor 1992
ook de eer te beurt
met Eurocargo.
iedereen wel eens overkomen.
"Opel Assistance" is gedurende
een heel jaar van kracht. De Opel-
rijder kan bij pech 06-0991222
draaien. De dichtsbijzijnde Opel-
dealer komt dan snel naar die
plaats toe om de automobilist uit
de brand te helpen, of om de auto
weg te slepen als dat nodig blijkt.
De hulpcentrale kan ook via de
gele praatpalen worden
opgeroepen.
Ook vervangend vervoer valt
onder het hulppakket. Zelfs
noodzakelijke hotelkosten worden
Klassieker
De Continental R is weer de eerste
echte Bentley sinds dertig jaar.
el wat jaren de
tief getinte
srs van de diverse
nodellen. Grappig is
'eigen Bentley' ook
j Continental R
luisterde. De auto verliet in een
beperkte oplag
de fabriek. Enige overt-
in styling zijn er bij beide
Continental R-modellen wel te
vinden, al hebben de ontwerpers
niet nadrukkelijk een kopie van de
voorganger gemaakt. Maar
sommige lijnen aan het ontwerp
getuigen van een vergelijkbare
sierlijkheid, waarbij de dubbele
koplampen en de handgemaakte
grille nu voor het typische Bentley-
karakter tekenen. Hoe langer je
naar de Continental. R anno 1992
kijkt, hoe mooier dat ie wordt. De
auto wint per minuut aan
schoonheid. Door zijn forse
afmetingen komt de auto ook
overweldigend over. Immers een
lengte van 5,34 meter en een
breedte van 2,06 meter zijn voor
een als coupé bedoelde auto zeer
uitzonderlijk. Na enkele kilometers
achter het stuur van de Bentley
verdwijnen deze forse
buitenmaten steeds ven
Wellicht kunnen we dit
chine uoixtley sin
Bentley is al heel
maker van sporti.
dubbelganger
Rolls Royce mc
dat de laatste
naar de naam
luisterde. De
beperkte oplage eind jaren vijftig Op weelderige wijze is het
de fabriek. Enige overeenkomsten interieur aangekleed. Op de
Wilton-vloerbedekking bevinden
zich lamswollen tapijtjes, die zo
hoogpolig zijn dat je voeten er
enkele centimeters in weg lijken te
zakken. Vele kostbare meters leer
zijn in de aankleding verwerkt,
terwijl het dashboard uiteraard
stijl is bedekt met
wortelnotenhout. Kenmerkend voor
een Bentley zijn de grote klokken
en zwaar- verchroomde
bedieningselementen, die een
enorm glans hebben. Je zit
behoorlijk hoog achter het stuur
van de Continental R, wat een
prima zich over de forse motorkap
veroorzaakt. Kleine
onvolkomenheden blijkt ook een
auto van deze stand te kennen. Het
klepje van het dashboardkastje is
niet volledig vlak in het dashboard
’nomen. Voor de rest
:tioneert alles zodanig dat al
het idee groeit dat het dat
iderd jaar nog zo doet.
De Continental R legt een
uitstekende stabiliteit aan de dag,
vooral ook in bochten. Juist daar
bewijst de wagen dat hij de naam
Bentley waardig is. Sportiviteit is
een begrip dat nauw met de
historie van het merk verweven is
en dat voel je. Het rijcomfort is
minder soepel dan men wellicht
verwacht. Het is zeker niet zo dat
de wagen als een zwevend tapijt
over het asfalt gaat. Bewust is de
behoorlijk stugge afvering
ingebouwd, zodat oneffendheden
best voelbaar zijn. De liefhebber
die serieus de aanschaf van een
•zwegen Continental R overweegt, zal zich
ie buurt hierdoor echter niet laten
afschrikken.
L 23Wm
i
r’c'i
z"