CITROEN XM TURBO C.T. BREAK
I
Muchas Gracias
Derde Nissan Technisch Specialist bij Denissen
Geblazen
ruimte
EL
FIAT CROMA 1992
O
B
Dubbele
mijlpaal bij
Auto
Noordhoek
>r
ill
CO
b
rOBAS
eat-Rijders/sters, Leasemaatschappijen en Zakelijke Relaties,
h
'ilburg
- - M r i
u -
DE TILBURGSE KOERIER
DE AUTOMAAT - Woensdag 23 december 1992 - pagina 3
ber 1992-pagina 2
I 27.950,-
Ha
2 pk
is
ike
km.
irt. RDW erkend
DO,-
iere
MNMMMMMN
Vervlg van pagina 1
Met deze mensen achter u.
Aan het einde van 1992 danken wij U voor het vertrouwen en de vlotte samenwerking.
Wij wensen U fijne kerstdagen en een goed en veilig 1993.
Alle medewerkers van AUTO NOORDHOEK
Leharstraat 19-21, TILBURG
1-56
911
G-NOORD
aan
kan
met i
iede
niet
iw VOLVO.
i onteerd
52, Tilburg.
3 - 554784
en
sn.
id 202 km/u;
1 sec.
<vi f
ft
hoor
alsi
De
Turk
met een
gezien het
niet overbc
afremmei
behoorlijl
getint
ing en
aast kan
te zeer
als
te is
le helft
u nu beslist
Omdat het
i groot
staties,
sven veel
Technische gegevens:
Merk en type: Citroen XM Turbo
C.T. Break
Aantal cilinders: 4 in lijn
Cilinderinhoud: 1988 cc
Boring x slag: 86 x 86 mm
Vermogen: 145 pk bij 4400 tot 6200
tr/min
Koppel: 225 Nm bij 2200 tot 4400
tr/min
Afmetingen: lengte 4,96 meter,
breedte 1,79 meter
Gewicht: 1500 kg
Prestaties: topsnelheic
acceleratie 0-100 in 11
Prijs: f.77.240,-
Wegenbelasting: f.270,= tot f.286,=
per 3 mnd.
Denissen BV
tweespakig stuurwiel, waarbij
Citroen haar traditie van 1-
spakige sturen voorgoed heeft
losgelaten, jammer!
Automobielfabrikanten zijn sterren in het vullen van
niches en gaten. Zo kan een extravagant model
worden uitgebracht voor een kleine doelgroep zonder
aanwijsbare concurrenten. Aan de andere kant
kunnen nieuwe motoren en uitrustingsvarianten
ervoor zorgen dat kopers met een verschillende
budget vrijwel altijd een model bij het betreffende
merk kunnen vinden. Zo was er bij Citroën zowel wat
betreft techniek als prijs een behoorlijke afstand
tussen de XM met 2 liter injectiemotor en de soepele
V6. Dit gat is inmiddels opgevuld door de uitstekende
2 liter turbo.
6 bekend uit de Alfa 164
sks mei in de Croma
srgesteld. Rond dezelfde
k een airbag aan
likbaar.
Constant Torque
Als basis voor de nieuwe versie
werd de bestaande 2 liter XU-
motor genomen. Met multipoint
injectie is de krachtbron goed voor
122 pk. Door echter een
turbocompressor te monteren kon
het vermogen worden opgekrikt tot
145 pk terwijl het koppel van 225
Nm ronduit vorstelijk is. De XM
Turbo draagt in zijn naamgeving
de letter "C.T." wat staat voor
Constant Torque, oftewel een
constante trekkracht. Het
genoemde koppel is volledig
beschikbaar tussen de 2200 en 4400
tr/min terwijl het maximale
I
mooie lichtmetalen velgen,
meegespoten bumpers met dikke
stootstrips, doorgetrokken
stootranden op de portieren, twee
buitenspiegels, breedstralers,
getint glas en een sierlijke
dakrailing. De Break is maar liefst
26 centimeter langer dan de
berline en meet op 4 centimeter na
vijf meter. De bagageruimte heeft
zodoende bestelauto-achtige
afmetingen. De bagageruimte
bij normale opstelling voor de m
voorzien van een hoedeplank,
terwijl het andere gedeelte met
een keurige rolhoes wordt
afgedekt. Hieronder is maar liefst
720 liter aan ruimte beschikbaar,
meer dan voldoende voor een
normale vakantie- bagage.
Natuurlijk kunnen rolhoes en
hoedeplank worden verwijderd en
de achterbank in delen worden
neergeklapt. Na deze operatie
onstaat een volume van maar
liefst 1960 liter en dat doen weinig
auto's de XM Break na.
p/mnd)
juist bij fors optrekken de
achterkant lekker wil inveren.
De 2 liter turbomotor springt
normaal met zijn ongelode
brandstof om. Een gemiddeld
verbruik van 1 op 9 is in deze
klasse geen uitschieter in
positieve of negatieve zin.
Zoals reeds opgemerkt is de XM
Turbo beschikbaar in drie
uitgaves. De door ons gereden
Break is er uitsluitend als
luxueuze Break voor f.77.240,=.
Dezelfde auto als vijfdeurs Berline
kost f.73.020,=. Aan de basis staat
de al keurig uitgerust Comfort voor
f.60.900,=. We zien vooral bij dit
basismodel slechts een
prijsverschil van nog geen
drieduizend gulden met de 122 pk
injectie- versie. De turbomotor is
absoluut deze meerprijs waard.
Met de 2 liter benzineturbomotor
heeft Citroen in de XM-reeks het
gat tussen de bestaande 4 cilinder
en de V6 prima opgevuld. De
nieuweling valt op door zijn
soeplesse en het volledig
achterwege blijven van
ouderwetse turbo- eigenschappen.
De Ambiance-uitvoering is enorm
compleet, terwijl het comfort nog
steeds op eenzame hoogte staat.
Een van de weinig minpunten is
de duikneiging van de carrosserie
bij fors afremmen.
Dakrailing
Het programma van de XM Turbo
C.T. bestaat uit drie uitgaves, te
beginnen bij de berline in
Comfort-uitrusting. Deze auto is al
uiterst compleet met onder andere
stuurbekrachtiging, toerenteller,
elektrische
voorportierruitbediening,
glas, centrale vergrendelii
velours bekleding. Daarnaas
er gekozen worden voor de z*
luxueuze Ambiance zowel al
berline en Break.
Het uiterlijk van de XM Break is
zeer apart en uitzonderlijk fraai.
De auto hoort tot één van de
grootste uit het stationcar
segment, maar deze ruimte is op
fraaie manier gecamoufleerd. Als
Ambiance is de auto voorzien van
Onlangs ontving Jan Kouws van
de Tilburgse Nissan-dealer
Denissen de onderscheiding van
Technisch Specialist, de hoogste
onderschieding die Nissan-
technici in Nederland kunnen
krijgen. Bovendien is het uniek dat
de Tilburgse dealer inmiddels drie
Technisch Specialisten rijk is.
Kees van der Wouw en Albert van
de Voorn behaalden eerder dit jaar
deze kwaliteitswaarborg. Bij de
170 Nederlandse Nissan-dealers
zijn op dit moment zo’n vijftig
technisch specialisten werkzaam.
"De know-how van de technisch
specialisten wordt binnen het
bedrijf overgedragen aan ande
medewerkers", vertelt Fons
Denissen. "Dit verhoogt de
Comfort
Citroen staat gelijk aan comfort.
De XM stelde bij zijn introductie
nieuwe maatstaven vanwege het
hydractieve veersysteem. Sinds
half jaren vijftig kent Citroen al de
hydropneumatische vering op de
DS en later de CX. Dat systeem is
bij de XM verder geperfectioneerd
en wordt nu door een computer
geregeld. Er kan worden gekozen
voor een automatische stand met
een doorgaans comfortabele
afvering of een harde, sportieve
afstelling. Het comfortniveau van
de XM staat hiermee op eenzame
agte. Wegoneffenheden wordt
het ware uitgefilterd.
Ambiance-uitgaves van de XM
rbo C.T. zijn standaard uitgerust
n ABS-remsysteem, wat
het hoge prestatieniveau
dodig is. Bij stevig
sn vertoont de auto nogal
jke duikneigingen, terwijl
is echter nog completer met
elektrisch bediende portierruiten
achter, een check-panel, in hoogte
verstelbare bestuurdersstoel met
armsteun, hoofdsteunen achter,
elektrisch bediende spiegels met
verwarming, getint glas, ABS, in
twee delen neerklapbare
achterbank, mistlampen en
afstandbediening op de
portiervergrendeling. Wat
uitrusting betreft komen de 16-
klepper en de turbo vrijwel met
elkaar overeen. Tegen meerprijs
zijn nog leverbaar lederen
bekleding, lichtmetalen velgen,
koplampsproeiers, elektrisch
verstelbare en verwarmde
voorstoelen, metaallok, elektrisch
bediend schuifdak en een
automatische versnellingsbak.
Overigens kunnen ook inklapbare
buitenspiegels als optie worden
geleverd. Via de Fiat- dealer kan
verder worden gekozen voor een
viertal Philips-stereo-installaties.
De prijs van de 16-klepper wordt
nog enige weken achtergehouden.
Wel is duidelijk dat het bedrag zal
liggen midden tussen de 2.0 liter
en de Turbo, wat op dit moment
zou neerkomen op ongeveer
f.54.00Ó,=.
De 3 liter V6
zal omstreeks
worden voorgesreia. no
tijd komt ook een airbac
bestuurderskant beschi
De autoverkopen hebben in 1992
een flink dalende lijn te zien
gegeven ten opzichte van vorig
jaar. Seat en vooral dealer Auto
Noordhoek aan de Leharstraat
heeft daar weinig van gemerkt. De
aanvankelijke prognose van het
aantal nieuw verkochte Seat's
werd flink overtroffen. Kort
geleden werd aan dhr. Botermans
uit Tilburg een Toledo 2.0 GLX
afgeleverd, waarmee de prognose
zelfs werd verdubbeld. Bovendien
betrof dit de 100ste Seat Toledo die
sinds de introductie door Auto
Noordhoek werd afgeleverd. De 2.0
GLX werd door de dealer voorzien
van een accessoire-pakket om de
dubbele mijlpaal te vieren.
Op het moment dat de turbo bij
benzinemotoren vrijwel volledig
lijkt te verdwijnen, blaast Citroën
dit apparaat weer nieuw leven in.
Er is hard gewerkt om de klassieke
'nadelen' van een turbo zo ver
mogelijk weg te werken, zodat
typische eigenschappen als een
turbogat en 'duw in de rug' niet
meer in het taalgebruik van de XM
Turbo passen.
heeft een topsnelheid van 202
km/u, terwijl het sprintje van 0 tot
100 km/u in 11 seconden wordt
volbracht. De berline haalt 212
km/u en heeft aan 9,8 seconden
genoeg om de 100 km/u op de teller
aan te wijzen. Dit prestatieverschil
wordt voornamelijk veroorzaakt
door het 100 kg hogere gewicht
van de Break en de iets minder
gunstige stroomlijn.
vermogen tussen 4400 en 6200
tr/min helemaal kan worden
benut. Er is absoluut geen sprake
van een turbogat. De maximale
turbodruk is tot 0.7 bar beperkt,
waardoor een soepel aangrijpen
wordt verkregen.
De motor levert over een
toerengebied prima prest
waardoor er niet overdrew
geschakeld hoeft te worden. Door
voldoende koppel en vermogen
worden tussenacceleraties vlot
volbracht en kan de XM met hoge
gemiddelden worden gereden. De
iets zwaarder uitgevallen Break
De verdere uitrusting van de
Ambiance is royaal. De portieren
worden op afstand centraal
geopend. De vier portierruiten
kunnen elektrisch omhoog en
omlaag bewogen worden. Het
dashboard heeft een toerenteller,
oliepeilcontrole- meter en een
forse reeks controlelampjes. Vi
een display worden alle
belangrijke functies van de auto in
de gaten gehouden. Een defect
wordt onder begeleiding van een
geluidssignaal in het Engels
gemeld. Ook heeft de Ambiance
een digitale boordcomputer met
buitentemperatuur,
brandstofverbruik, gemiddelde
snelheid en nog te rijden
kilometers.
Vanaf het modeljaar 1993 zijn alle
XM-uitvoeringen voorzien van een
kwaliteit van de door ons
geleverde onderhouds- ei
reparatiewerkzaamhedei
Uiteraard heeft dit weer een
positief effect op de
klantentevredenheid en de
klantentrouw.
Dat laatste is volgens Denissen de
enige basis voor een gezonde
continuïteit van het bedrijf.
Denissen is erg blij met de
opleidingsmogelijkheden die
vanuit de importeur worden
geboden en laat daar zijn
medewerkers ook zeer actief aan
deelnemen.
Alleen op deze manier kan het
kwaliteitsprodukt wat Nissan is
een gelijkwaardige service
worden gegeven.
De krachtbron heeft echter een
aantal veranderingen ondergaan,
waardoor zonder gebruik te maken
van een oxydatie-katalysator toch
aan de nieuwe emissie-normen
kan worden voldaan.
Aanpassingen zijn doorgevoerd
aan de verbrandingskamers, de
nokkenas, inspuitpomp en de
zuigervering. Verder wordt een
uitlaatgas recirculatiesysteem
toegepast. Een deel van de
verbrandingsgassen wordt hierbij
opnieuw door de cilinder gevoerd,
waardoor een lagere uitstoot
wordt verkregen. Maximaal kan
30% worden teruggevoerd.
Wijzigingen aan de ophanging,
koppeling en isolatie in het
dashboard hebben gezorgd voor
een lager geluidsniveau.
3 liter V6
De 118 pk leverende 2.5 liter
turbodiesel is ook met uitlaatgas
terugrecirculatie uitgerust en
eveneens volledig schoon volgens
de normen.
De nieuwe 16-klepper wordt rond
de Rai leverbaar en heeft voor een
deel dezelfde uitrusting als de
bestaande 2.0 liter zoals
stuurbekrachtiging, elektrisch
bediende voorportierruiten, van
binnenuit verstelbare
buitenspiegels, ruitewisser
achterop, centrale vergrendeling
en zonnegordijnen. De 16-klepper
Traditie
De binnenuitrusting van de
Ambiance is haast
onwaarschijnlijk compleet. De
stoelen zijn met velours bekleed,
net als een deel van de
deurpanelen. De achterbank is
voorzien van een middenarmsteun
en verstelbare hoofdsteunen. De
stoelen kunnen elektrisch worden
ingesteld, terwijl het exemplaar
aan bestuurderskant ook in hoogte
«.«a worden aangepast. Samen
t de verstelbare stuurkolom kan
iedereen een ideale en zeer
comfortabele zithouding vinden.
Hoofd- en beenruimte zijn op alle
zitplaatsen in bovengemiddelde
mate aanwezig.
fe s