CITROEN XM TURBO C.T. BREAK I Muchas Gracias Derde Nissan Technisch Specialist bij Denissen Geblazen ruimte EL FIAT CROMA 1992 O B Dubbele mijlpaal bij Auto Noordhoek >r ill CO b rOBAS eat-Rijders/sters, Leasemaatschappijen en Zakelijke Relaties, h 'ilburg - - M r i u - DE TILBURGSE KOERIER DE AUTOMAAT - Woensdag 23 december 1992 - pagina 3 ber 1992-pagina 2 I 27.950,- Ha 2 pk is ike km. irt. RDW erkend DO,- iere MNMMMMMN Vervlg van pagina 1 Met deze mensen achter u. Aan het einde van 1992 danken wij U voor het vertrouwen en de vlotte samenwerking. Wij wensen U fijne kerstdagen en een goed en veilig 1993. Alle medewerkers van AUTO NOORDHOEK Leharstraat 19-21, TILBURG 1-56 911 G-NOORD aan kan met i iede niet iw VOLVO. i onteerd 52, Tilburg. 3 - 554784 en sn. id 202 km/u; 1 sec. <vi f ft hoor alsi De Turk met een gezien het niet overbc afremmei behoorlijl getint ing en aast kan te zeer als te is le helft u nu beslist Omdat het i groot staties, sven veel Technische gegevens: Merk en type: Citroen XM Turbo C.T. Break Aantal cilinders: 4 in lijn Cilinderinhoud: 1988 cc Boring x slag: 86 x 86 mm Vermogen: 145 pk bij 4400 tot 6200 tr/min Koppel: 225 Nm bij 2200 tot 4400 tr/min Afmetingen: lengte 4,96 meter, breedte 1,79 meter Gewicht: 1500 kg Prestaties: topsnelheic acceleratie 0-100 in 11 Prijs: f.77.240,- Wegenbelasting: f.270,= tot f.286,= per 3 mnd. Denissen BV tweespakig stuurwiel, waarbij Citroen haar traditie van 1- spakige sturen voorgoed heeft losgelaten, jammer! Automobielfabrikanten zijn sterren in het vullen van niches en gaten. Zo kan een extravagant model worden uitgebracht voor een kleine doelgroep zonder aanwijsbare concurrenten. Aan de andere kant kunnen nieuwe motoren en uitrustingsvarianten ervoor zorgen dat kopers met een verschillende budget vrijwel altijd een model bij het betreffende merk kunnen vinden. Zo was er bij Citroën zowel wat betreft techniek als prijs een behoorlijke afstand tussen de XM met 2 liter injectiemotor en de soepele V6. Dit gat is inmiddels opgevuld door de uitstekende 2 liter turbo. 6 bekend uit de Alfa 164 sks mei in de Croma srgesteld. Rond dezelfde k een airbag aan likbaar. Constant Torque Als basis voor de nieuwe versie werd de bestaande 2 liter XU- motor genomen. Met multipoint injectie is de krachtbron goed voor 122 pk. Door echter een turbocompressor te monteren kon het vermogen worden opgekrikt tot 145 pk terwijl het koppel van 225 Nm ronduit vorstelijk is. De XM Turbo draagt in zijn naamgeving de letter "C.T." wat staat voor Constant Torque, oftewel een constante trekkracht. Het genoemde koppel is volledig beschikbaar tussen de 2200 en 4400 tr/min terwijl het maximale I mooie lichtmetalen velgen, meegespoten bumpers met dikke stootstrips, doorgetrokken stootranden op de portieren, twee buitenspiegels, breedstralers, getint glas en een sierlijke dakrailing. De Break is maar liefst 26 centimeter langer dan de berline en meet op 4 centimeter na vijf meter. De bagageruimte heeft zodoende bestelauto-achtige afmetingen. De bagageruimte bij normale opstelling voor de m voorzien van een hoedeplank, terwijl het andere gedeelte met een keurige rolhoes wordt afgedekt. Hieronder is maar liefst 720 liter aan ruimte beschikbaar, meer dan voldoende voor een normale vakantie- bagage. Natuurlijk kunnen rolhoes en hoedeplank worden verwijderd en de achterbank in delen worden neergeklapt. Na deze operatie onstaat een volume van maar liefst 1960 liter en dat doen weinig auto's de XM Break na. p/mnd) juist bij fors optrekken de achterkant lekker wil inveren. De 2 liter turbomotor springt normaal met zijn ongelode brandstof om. Een gemiddeld verbruik van 1 op 9 is in deze klasse geen uitschieter in positieve of negatieve zin. Zoals reeds opgemerkt is de XM Turbo beschikbaar in drie uitgaves. De door ons gereden Break is er uitsluitend als luxueuze Break voor f.77.240,=. Dezelfde auto als vijfdeurs Berline kost f.73.020,=. Aan de basis staat de al keurig uitgerust Comfort voor f.60.900,=. We zien vooral bij dit basismodel slechts een prijsverschil van nog geen drieduizend gulden met de 122 pk injectie- versie. De turbomotor is absoluut deze meerprijs waard. Met de 2 liter benzineturbomotor heeft Citroen in de XM-reeks het gat tussen de bestaande 4 cilinder en de V6 prima opgevuld. De nieuweling valt op door zijn soeplesse en het volledig achterwege blijven van ouderwetse turbo- eigenschappen. De Ambiance-uitvoering is enorm compleet, terwijl het comfort nog steeds op eenzame hoogte staat. Een van de weinig minpunten is de duikneiging van de carrosserie bij fors afremmen. Dakrailing Het programma van de XM Turbo C.T. bestaat uit drie uitgaves, te beginnen bij de berline in Comfort-uitrusting. Deze auto is al uiterst compleet met onder andere stuurbekrachtiging, toerenteller, elektrische voorportierruitbediening, glas, centrale vergrendelii velours bekleding. Daarnaas er gekozen worden voor de z* luxueuze Ambiance zowel al berline en Break. Het uiterlijk van de XM Break is zeer apart en uitzonderlijk fraai. De auto hoort tot één van de grootste uit het stationcar segment, maar deze ruimte is op fraaie manier gecamoufleerd. Als Ambiance is de auto voorzien van Onlangs ontving Jan Kouws van de Tilburgse Nissan-dealer Denissen de onderscheiding van Technisch Specialist, de hoogste onderschieding die Nissan- technici in Nederland kunnen krijgen. Bovendien is het uniek dat de Tilburgse dealer inmiddels drie Technisch Specialisten rijk is. Kees van der Wouw en Albert van de Voorn behaalden eerder dit jaar deze kwaliteitswaarborg. Bij de 170 Nederlandse Nissan-dealers zijn op dit moment zo’n vijftig technisch specialisten werkzaam. "De know-how van de technisch specialisten wordt binnen het bedrijf overgedragen aan ande medewerkers", vertelt Fons Denissen. "Dit verhoogt de Comfort Citroen staat gelijk aan comfort. De XM stelde bij zijn introductie nieuwe maatstaven vanwege het hydractieve veersysteem. Sinds half jaren vijftig kent Citroen al de hydropneumatische vering op de DS en later de CX. Dat systeem is bij de XM verder geperfectioneerd en wordt nu door een computer geregeld. Er kan worden gekozen voor een automatische stand met een doorgaans comfortabele afvering of een harde, sportieve afstelling. Het comfortniveau van de XM staat hiermee op eenzame agte. Wegoneffenheden wordt het ware uitgefilterd. Ambiance-uitgaves van de XM rbo C.T. zijn standaard uitgerust n ABS-remsysteem, wat het hoge prestatieniveau dodig is. Bij stevig sn vertoont de auto nogal jke duikneigingen, terwijl is echter nog completer met elektrisch bediende portierruiten achter, een check-panel, in hoogte verstelbare bestuurdersstoel met armsteun, hoofdsteunen achter, elektrisch bediende spiegels met verwarming, getint glas, ABS, in twee delen neerklapbare achterbank, mistlampen en afstandbediening op de portiervergrendeling. Wat uitrusting betreft komen de 16- klepper en de turbo vrijwel met elkaar overeen. Tegen meerprijs zijn nog leverbaar lederen bekleding, lichtmetalen velgen, koplampsproeiers, elektrisch verstelbare en verwarmde voorstoelen, metaallok, elektrisch bediend schuifdak en een automatische versnellingsbak. Overigens kunnen ook inklapbare buitenspiegels als optie worden geleverd. Via de Fiat- dealer kan verder worden gekozen voor een viertal Philips-stereo-installaties. De prijs van de 16-klepper wordt nog enige weken achtergehouden. Wel is duidelijk dat het bedrag zal liggen midden tussen de 2.0 liter en de Turbo, wat op dit moment zou neerkomen op ongeveer f.54.00Ó,=. De 3 liter V6 zal omstreeks worden voorgesreia. no tijd komt ook een airbac bestuurderskant beschi De autoverkopen hebben in 1992 een flink dalende lijn te zien gegeven ten opzichte van vorig jaar. Seat en vooral dealer Auto Noordhoek aan de Leharstraat heeft daar weinig van gemerkt. De aanvankelijke prognose van het aantal nieuw verkochte Seat's werd flink overtroffen. Kort geleden werd aan dhr. Botermans uit Tilburg een Toledo 2.0 GLX afgeleverd, waarmee de prognose zelfs werd verdubbeld. Bovendien betrof dit de 100ste Seat Toledo die sinds de introductie door Auto Noordhoek werd afgeleverd. De 2.0 GLX werd door de dealer voorzien van een accessoire-pakket om de dubbele mijlpaal te vieren. Op het moment dat de turbo bij benzinemotoren vrijwel volledig lijkt te verdwijnen, blaast Citroën dit apparaat weer nieuw leven in. Er is hard gewerkt om de klassieke 'nadelen' van een turbo zo ver mogelijk weg te werken, zodat typische eigenschappen als een turbogat en 'duw in de rug' niet meer in het taalgebruik van de XM Turbo passen. heeft een topsnelheid van 202 km/u, terwijl het sprintje van 0 tot 100 km/u in 11 seconden wordt volbracht. De berline haalt 212 km/u en heeft aan 9,8 seconden genoeg om de 100 km/u op de teller aan te wijzen. Dit prestatieverschil wordt voornamelijk veroorzaakt door het 100 kg hogere gewicht van de Break en de iets minder gunstige stroomlijn. vermogen tussen 4400 en 6200 tr/min helemaal kan worden benut. Er is absoluut geen sprake van een turbogat. De maximale turbodruk is tot 0.7 bar beperkt, waardoor een soepel aangrijpen wordt verkregen. De motor levert over een toerengebied prima prest waardoor er niet overdrew geschakeld hoeft te worden. Door voldoende koppel en vermogen worden tussenacceleraties vlot volbracht en kan de XM met hoge gemiddelden worden gereden. De iets zwaarder uitgevallen Break De verdere uitrusting van de Ambiance is royaal. De portieren worden op afstand centraal geopend. De vier portierruiten kunnen elektrisch omhoog en omlaag bewogen worden. Het dashboard heeft een toerenteller, oliepeilcontrole- meter en een forse reeks controlelampjes. Vi een display worden alle belangrijke functies van de auto in de gaten gehouden. Een defect wordt onder begeleiding van een geluidssignaal in het Engels gemeld. Ook heeft de Ambiance een digitale boordcomputer met buitentemperatuur, brandstofverbruik, gemiddelde snelheid en nog te rijden kilometers. Vanaf het modeljaar 1993 zijn alle XM-uitvoeringen voorzien van een kwaliteit van de door ons geleverde onderhouds- ei reparatiewerkzaamhedei Uiteraard heeft dit weer een positief effect op de klantentevredenheid en de klantentrouw. Dat laatste is volgens Denissen de enige basis voor een gezonde continuïteit van het bedrijf. Denissen is erg blij met de opleidingsmogelijkheden die vanuit de importeur worden geboden en laat daar zijn medewerkers ook zeer actief aan deelnemen. Alleen op deze manier kan het kwaliteitsprodukt wat Nissan is een gelijkwaardige service worden gegeven. De krachtbron heeft echter een aantal veranderingen ondergaan, waardoor zonder gebruik te maken van een oxydatie-katalysator toch aan de nieuwe emissie-normen kan worden voldaan. Aanpassingen zijn doorgevoerd aan de verbrandingskamers, de nokkenas, inspuitpomp en de zuigervering. Verder wordt een uitlaatgas recirculatiesysteem toegepast. Een deel van de verbrandingsgassen wordt hierbij opnieuw door de cilinder gevoerd, waardoor een lagere uitstoot wordt verkregen. Maximaal kan 30% worden teruggevoerd. Wijzigingen aan de ophanging, koppeling en isolatie in het dashboard hebben gezorgd voor een lager geluidsniveau. 3 liter V6 De 118 pk leverende 2.5 liter turbodiesel is ook met uitlaatgas terugrecirculatie uitgerust en eveneens volledig schoon volgens de normen. De nieuwe 16-klepper wordt rond de Rai leverbaar en heeft voor een deel dezelfde uitrusting als de bestaande 2.0 liter zoals stuurbekrachtiging, elektrisch bediende voorportierruiten, van binnenuit verstelbare buitenspiegels, ruitewisser achterop, centrale vergrendeling en zonnegordijnen. De 16-klepper Traditie De binnenuitrusting van de Ambiance is haast onwaarschijnlijk compleet. De stoelen zijn met velours bekleed, net als een deel van de deurpanelen. De achterbank is voorzien van een middenarmsteun en verstelbare hoofdsteunen. De stoelen kunnen elektrisch worden ingesteld, terwijl het exemplaar aan bestuurderskant ook in hoogte «.«a worden aangepast. Samen t de verstelbare stuurkolom kan iedereen een ideale en zeer comfortabele zithouding vinden. Hoofd- en beenruimte zijn op alle zitplaatsen in bovengemiddelde mate aanwezig. fe s

Kranten Regionaal Archief Tilburg

Weekblad De Tilburgse Koerier | 1992 | | pagina 37