LOTUS 300 A BOMA 1993 F. F (k «SÏÏ’w de JAARU "1 a| Na 16-klepper ook V6 PRODUKTIE VAN VAN START 1 11 voor Mitsubishi Elektrisch Mitsubishi Lancer Bijlage van: De Tilburgse Koerier F Europese designstudio 5 ES iber 1992-pagina 34 I Woensdag 23 december 1992 Oplage: 96.450 ex. f 9^ sign. Lees verder op pagina 3 part Rim en 200 AUTOTEST: Lees verder in dit KERST-SURPRISE: GM IN 1993: Citroën XM Turbo C.T Bentley Continental R Nieuwe motoren in nummer o.a. Break Cadillac pag. 3 pag. 7 pag. 9 Jaargang 4 Nummer 50 ■ede io van F Uhl uitga 19921 langl i laag i, al prestaties 3 ver in met 11990 reagei belanc, achterui Recirculatie Wat betreft wegligging scoort de Croma uitstekend. De ophanging een producent 3 kleine □reekt het het topmodel 3. De Croma werd in 1986 n.1 gebracht en in januari “-aijk gefacelift. Tot en sr dit jaar werden jlaren van de Croma nenten reik te rdicjheden. Wat er i ook gaat gebe het le onze testrit weinig klachten hebben. Naast de nieuwe 2 liter 16V zijn de twee dieselmotoren gewijzigd. De 1930 cc directe ingespoten diesel had al eerder een compressor met variabele geometrie en een vermogen van 94 pk. □1 Sportieve grille In Nederland ging het in 1992 r de Croma heel goed. Nadat in minder dan 900 stuks werden af gezet en 1991 met bijna duizend Turijn - Op de komende Auto Rai zal het 1993- model van de Fiat Croma zijn tentoonstellingsdebuut beleven. De auto heeft enige kleine uiterlijke veranderingen ondergaan, maar werd vooral op het technisch vlak aangepast. Nieuw is ondermeer een 2 liter 16-kleppenmotor terwijl rond mei zelfs een 3 liter V6 mag worden verwacht. Het is duidelijk dat Fiat met de Croma nog enige jaren vooruit wil. We reden de 2.0 16V en verbeterde D.i.d. !weatshirt ersek/euren 1M-XXL Dat het Engelse sportwagen-merk Lotus actief blijft, blijkt uit het feit dat volgend voorjaar de spectaculaire Esprit Sport 300 op de markt komt. Deze auto is gebaseerd op de bestaande Esprit Turbo SE, maar t een gewicht boven heeft een gewijzigde motor met hoger vermogen, een lerkt om te worden lichtere carrosserie en tal van modificaties gericht op competitief gebruik. Na montage van het zogenaamde Sport Competition Pack kan de Esprit Sport 300 meteen het circuit op. De Automaat is een uitgave van De Tilburgse Koerier i.s.m. D.A.T.O. en verschijnt in geheel Tilburg, Goirle, Hiel, Loon op Zand, Udenhout, Berkel Enschot, Oisterwijk, Moergestel en Hilvarenbeek. jren. Een andere, zeer igrijke wijziging betreft de litversnelling die voortaan is gesynchroniseerd. Hierdoor behoort het kraken of weigeren van de achteruit definitief tot het verleden. De 16-klepper wordt net turbo standaard uitgerust JS. Over het remvermogen i Croma konden we tijdens D ATO-dealers en medewerkers van De Automaat wensen u prettige kerstdagen en een goed en veilig Fiat heeft met de Croma probleem. Als succesvol j van slim geconstrueerde auto's ontbreekt het het aan imago. De Croma op de markt gebracht e 1991 belangrijk met september 400.000 exemplaren van de Crom gemaakt, waarvan 58 procent in eigen land werd verkocht. Een op electriciteit rijdende Mitsubishi Lancer Wagon is tijdens de Electric Vehicle Symposium (EVS-11) in Florence gepresenteerd. De auto is het resultaat van een samenwerking tussen Mitsubishi Motors en Tokyo Electric Power Co. Met geladen accu is een actieradius haalbaar van kilometer. De topsnelheid bedraagt 110 km/u. De electriciteit wordt opgeslagen in een 'high- energy- density long-life' accu. De capaciteit is groot genoeg om extra's ais airconditioning en stuurbekrachtiging te kunnen gebruiken. Redactie: Tony Vos Tel. 013/686023 Postbus 410 - 5000 AK Tilburg Advertenties: Advertentie-afdeling De Tilburgse Koerier N.S. Plein 14,5014 DA Tilburg Tel. 013/368805 Fax 013/359985 Sluitingstijd: redactie en advertenties: dinsdag 22.00 uur bredere banden en specifieke wielen. In totaal weegt de Sport 300 113,5 kilo minder dan de Esprit Turbo SE. De 2.2 liter 4 cilinder turbomotor levert 300 pk en dat is maar liefst 32 pk meer dan de bestaande versie. De Sport 300 vindt zijn oorsprong in de Lotus X180R, een racewagen die ook op de Esprit Turbo is gebaseerd. De Sport 300 is onder andere voorzien van een handgeschakelde vijfbak, ABS, 16 inch lichtmetalen velgen met 245/45 16 banden voor en 17 inch velgen met 315/35 17 rubbers achter, Recaro kuipstoelen met Alcantare suède en Courtaulds stoffen bekleding en een elektronische snelheidsmeter en toerenteller met grotere diameter. exemplaren werd afgesloten, werden er dit jaar maar liefs aan de man gebracZ... de zakelijke rijder de Croma eindelijk heeft ontdekt. De auto biedt immers veel gebruiksmogelijkheden, prima presterende motoren en een royale uitrusting tegen concurrerende prijzen. Bij de Croma voor 1993 kunnen we kort zijn over de zichtbare wijzigingen. De auto is voorc herkennen aan de niei la Fiat Tipo 16V. De meegespoten en hee luchtinlaten. Daarnaast zijn zowel Mitsubishi Motors Europe BV heeft kort geleden een designstudio in Trebur, vlakbij Frankfurt, geopend. Die is van grote betekenis voor deproduktie van auto's op het Europese continent. Zo zullen de designers liier de auto ontwerpen, die over enige jaren bij NedCar in Nederland gebouwd gaat worden. Het is de tweec ontwerpstadia Mitsubishi buiten Japan. De andere staat in Cypress, Californië. In Trebur werken voornamelijk Europese designers, die voor zowel japan als Europa zullen ontwerpen. Door op verschillende confine het ontwikkelingswe laten verrichten wil Mitsubishi de onderlinge competitie aanmoedigen, wat zal leiden tot modellen van internationale allure. Er is gekozen voor een vestiging in Duitsland, omdat daar het hart van de Europese auto-industrie zit. Behalve de ontwerpstudio is ook een testcentrum ingericht voor research doeleinden. ade wieldoppen als de lichtmetalen jaar maar liefst 1300 velgen van een nieuw design, jebracht. Wellicht dat Bovendien zijn de wielen gegroeid van 14 naar 15 inch. Het vertrouwde uiterlijk van de auto is verder bewaard gebleven. De vormgeving van de spiegels is echter aangepast. De Croma is een relatief compacte vijfdeurs auto met veel gebruiksmogelijkheden. De auto staat op het onderstel wat ,ntrinro hi samenwerking met Lancia, Alfa „00^0,1 to en Saab in de eerste helft van de nionwo rrrillo rr jaren tachtig werd ontwikkeld. j arille is De veran<^er^n9eh in het interieur '5. t zijn eveneens weinig spectaculair. P?St in a® Cr°ma nieuwe bekledingsstoffen toe, terwijl het materiaal waaruit het dashboard is gemaakt fraaier overkomt. Het instrumentarium ziet er iets anders uit, doordat de controlelampjes nu pas zichtbaar worden, als ze werkelijk oplichten. In Italië is de milieu-gedachte in zwang geraakt. Fiat presenteerde kort geleden een eigen recycling- programma. In de nieuwe Croma zijn milieu- onvriendelijke stoffen uitgebannen. De airconditioning, het schuimplastic in de stoelen de antiroestlaag Zijn geheel volgens de nieuwste normen. Verder zijn alle kunststof onderdelen met de 50 gram gem« hergebruikt. Het belangrijkste nieuws vinden we op motorisch gebied. Tussen de 117 pk 2 liter injectiemotor en de 2 liter turbo is een 2 liter 16-klepper I het programma komen versterken. We kennen deze motor al enige jaren uit de Lancia Thema. Fiat heeft echter de electronische besturing naar eigen wensen aangepast. De 1995 cc krachtbron levert met 4 kleppen per cilinder een vermogen van 140 pk bij 6000 tr/min en een koppel van 180 Nm bij 4500 tr/min. Een Bosch Motronic-systeem regelt inspuiting en ontsteking. De 16-klepper is al vanaf een 1 toerental bereid tot presteren, mogen de werkelijke toppr pas worden ontkieteld als de versnellingen wordt doorgetrokken. Er kan een top worden behaald van 200 km/u, terwijl de auto in 10,1 seconden vanuit stilstand de 100 km/u bereikt. De 16V kan tegen meerprijs worden uitgerust met een ZF viertraps automaat die echter de prestaties beinvloed: topsnelheid 195 km/u, 0-100 in 13,5 seconden. Deze automaat vormt echter in combinatie met de 16- klepper een veel beter geheel dan de bestaande 2 liter. De motor is niet overdreven rumoerig, maar I laat zoals je van een Italiaanse I auto mag verwachten een I sportieve brom horen. Bij hogere snelheden is voornamelijk wat windgeruis hoorbaar. sbt al weer de laatste ave van De Automaat van in handen. Al vier jaar j bieden wij u wekelijks een uitgebreid overzicht van a het nieuws op autogebied: de vaste autotest, rij- impressies, achtergronden over wetgeving, klassiekers etc. We kunnen deze krant alleen maar maken in goede samenwerking met de DATO-dealers, de offic autodealers voor Tilbu en omstreken. Deze samenwerking is in de afgelopen jaren uitgegroer tot een hechte band en dat iets waar we aan het einde van het jaar best even stil bij mogen staan. Dit stilstaan doen we overigens niet te lang, want de redaktie is al weer volop in de weer om het eerste nummer van de vijfde jaargang, 1993, weer te vullen met interessante wetenswaardigheden. Wat er op autogebied ook gaat gebeuren, in De Automaat kunt u het lezen. Wie overigens nog voor het einde van het jaar bijvoorbeeld precies wil weten wat een bepaalde auto per 1 januari gaat kosten, kan het beste terecht bij één van de bij de DATO aangesloten dealerbedrijven. Zij rekenen dat precies voor u uit en adviseren u over de beste koop. De levering van de Sport 300, die op de autotentoonstelling in Birmingham als prototype werd getoond, start in de maand april. De beslissing tot serieproduktie kwam na de enorm enthousiaste reakties tijdens de show. De Sport 300 is bedoeld als zeer snelle, exclusieve sportauto die op eenvoudige wijze voor de racerij geschikt kan worden gemaakt. Het Sport Competition Pack bestaat onder meer uit een brandblusser en rolkooi, waarvoor de bevestigingspunten al in de auto aanwezig zijn. De carrosserie oogt agressief, zonder de bestaande lijn van de Esprit geweld aan te doen. Zo zien we een grotere voor- en achterspoiler, wielkastverbreders. Rai-jubileum Op donderdag 17 december werd op feestelijke wijze het jubileumjaar van de Rai ingeluid. De Vereniging Rijwiel- en Automobiel Industrie werd op die dag precies 99 jaar geleden opgericht, aanvankelijk als verzameling van ondernemers in de fietsenbranche. Dat betekent dat de Rai nu aan haar honderdste jaar bezig is en dat zal niet ongemerkt voorbij gaan. Vanaf 5 januari zijn twee speciale postzegels beschikbaar, die tijdens de opening van het festiviteitenjaar door dhr. Dik van de PTT aan de algemeen voorzitter van de Rai, dhr. G. Worm werden overhandigd. Dhr. Dik feliciteerde in zijn toespraak de nog 'jonge' Rai, daar de PTT al 193 jaar oud is en benadrukte de rol van het wegvervoer voor de PTT. Als symbool voor de mobiliteit in Nederland waren twee mensen als speciale gasten uitgenodigd, dhr. Nouwen, hoofddirecteur van de 110 jaaj oude ANWB als vertegenwoordiger van de particuliere mobiliteit en dhr. Rinnooy Kan, voorzitter van het VNO en als zodanig de vertegenwoordiger van het zakelijke autogebruik en het vervoer van goederen over de Het lijkt dan dat vrijwel alle organisaties vertegenwoordigd zijn, maar dat is niet zo. Mevrouw Maij- Weggen sprak de zaal vanaf een groot videoscherm toe. Immers de Rai en het ministerie hebben veelvuldig op hoog niveau overleg. Vanwege verplichtingen in de Kamer kon ze niet persoonlijk aanwezig zijn, luidde de officiële reden van haar afwezigheid. In ieder geval had mevrouw de minister beter helemaal niets kunnen zeggen, daar de opgenomen toespraak niet meer was dan een droge tekst die waarschijnlijk door één van de ambtenaren op het ministerie in elkaar was gezet. Gelukkig waren de andere toespraken wel doorspekt van de nodige humor. Volgens dhr. Rinnooy Kan is een auto een onmisbaar hulpmiddel bij het zoeken naar een parkeerplaats. Laten we hopen dat dit hulpmiddel ons tot in lengte van jaren ook werkelijk zal helpen. Prettige kerstdagen en een veilig, en vooral mobiel 1993... Tony Vos is voor het 1993-model aangepast door gebruik te maken van lamellaire schokdempers. De auto kan met zeer hoge snelheden worden gereden, zonder een onzekere indruk te geven. De afstelling van de stuurbekrachtiging is aangepast om over het gehele snelheidsbereik exacter te loori i de vczledei als de ti met ABS van de rTD-568!0rj

Kranten Regionaal Archief Tilburg

Weekblad De Tilburgse Koerier | 1992 | | pagina 35