LOTUS 300
A
BOMA 1993
F.
F
(k
«SÏÏ’w
de
JAARU
"1
a|
Na 16-klepper ook V6
PRODUKTIE VAN
VAN START
1
11
voor
Mitsubishi
Elektrisch
Mitsubishi
Lancer
Bijlage van: De Tilburgse Koerier
F
Europese
designstudio
5 ES
iber 1992-pagina 34
I
Woensdag 23 december 1992
Oplage: 96.450 ex.
f
9^
sign.
Lees verder op pagina 3
part
Rim
en
200
AUTOTEST:
Lees verder in dit
KERST-SURPRISE:
GM IN 1993:
Citroën XM Turbo C.T
Bentley Continental R
Nieuwe motoren in
nummer o.a.
Break
Cadillac
pag. 3
pag. 7
pag. 9
Jaargang 4
Nummer 50
■ede
io van
F
Uhl
uitga
19921
langl
i laag
i, al
prestaties
3 ver in
met
11990
reagei
belanc,
achterui
Recirculatie
Wat betreft wegligging scoort de
Croma uitstekend. De ophanging
een
producent
3 kleine
□reekt het het topmodel
3. De Croma werd in 1986
n.1 gebracht en in januari
“-aijk gefacelift. Tot en
sr dit jaar werden
jlaren van de Croma
nenten
reik te
rdicjheden. Wat er i
ook gaat gebe
het le
onze testrit weinig klachten
hebben.
Naast de nieuwe 2 liter 16V zijn de
twee dieselmotoren gewijzigd. De
1930 cc directe ingespoten diesel
had al eerder een compressor met
variabele geometrie en een
vermogen van 94 pk.
□1
Sportieve grille
In Nederland ging het in 1992 r
de Croma heel goed. Nadat in
minder dan 900 stuks werden
af gezet en 1991 met bijna duizend
Turijn - Op de komende Auto Rai zal het 1993-
model van de Fiat Croma zijn
tentoonstellingsdebuut beleven. De auto heeft
enige kleine uiterlijke veranderingen
ondergaan, maar werd vooral op het technisch
vlak aangepast. Nieuw is ondermeer een 2 liter
16-kleppenmotor terwijl rond mei zelfs een 3 liter
V6 mag worden verwacht. Het is duidelijk dat
Fiat met de Croma nog enige jaren vooruit wil.
We reden de 2.0 16V en verbeterde D.i.d.
!weatshirt
ersek/euren
1M-XXL
Dat het Engelse sportwagen-merk Lotus actief blijft,
blijkt uit het feit dat volgend voorjaar de spectaculaire
Esprit Sport 300 op de markt komt. Deze auto is
gebaseerd op de bestaande Esprit Turbo SE, maar
t een gewicht boven heeft een gewijzigde motor met hoger vermogen, een
lerkt om te worden lichtere carrosserie en tal van modificaties gericht op
competitief gebruik. Na montage van het zogenaamde
Sport Competition Pack kan de Esprit Sport 300
meteen het circuit op.
De Automaat is een uitgave van
De Tilburgse Koerier i.s.m.
D.A.T.O. en verschijnt in geheel
Tilburg, Goirle, Hiel, Loon op
Zand, Udenhout, Berkel Enschot,
Oisterwijk, Moergestel en
Hilvarenbeek.
jren. Een andere, zeer
igrijke wijziging betreft de
litversnelling die voortaan
is gesynchroniseerd. Hierdoor
behoort het kraken of weigeren
van de achteruit definitief tot het
verleden. De 16-klepper wordt net
turbo standaard uitgerust
JS. Over het remvermogen
i Croma konden we tijdens
D ATO-dealers en
medewerkers van
De Automaat
wensen u
prettige kerstdagen
en een goed
en veilig
Fiat heeft met de Croma
probleem. Als succesvol j
van slim geconstrueerde
auto's ontbreekt het het
aan imago. De Croma
op de markt gebracht e
1991 belangrijk
met september
400.000 exemplaren van de Crom
gemaakt, waarvan 58 procent in
eigen land werd verkocht.
Een op electriciteit rijdende
Mitsubishi Lancer Wagon is
tijdens de Electric Vehicle
Symposium (EVS-11) in
Florence gepresenteerd. De
auto is het resultaat van een
samenwerking tussen
Mitsubishi Motors en Tokyo
Electric Power Co. Met
geladen accu is een
actieradius haalbaar van
kilometer. De topsnelheid
bedraagt 110 km/u. De
electriciteit wordt
opgeslagen in een 'high-
energy- density long-life'
accu. De capaciteit is groot
genoeg om extra's ais
airconditioning en
stuurbekrachtiging te
kunnen gebruiken.
Redactie:
Tony Vos
Tel. 013/686023
Postbus 410 - 5000 AK Tilburg
Advertenties:
Advertentie-afdeling
De Tilburgse Koerier
N.S. Plein 14,5014 DA Tilburg
Tel. 013/368805
Fax 013/359985
Sluitingstijd:
redactie en advertenties:
dinsdag 22.00 uur
bredere banden en specifieke
wielen. In totaal weegt de Sport
300 113,5 kilo minder dan de Esprit
Turbo SE. De 2.2 liter 4 cilinder
turbomotor levert 300 pk en dat is
maar liefst 32 pk meer dan de
bestaande versie. De Sport 300
vindt zijn oorsprong in de Lotus
X180R, een racewagen die ook op
de Esprit Turbo is gebaseerd.
De Sport 300 is onder andere
voorzien van een
handgeschakelde vijfbak, ABS, 16
inch lichtmetalen velgen met
245/45 16 banden voor en 17 inch
velgen met 315/35 17 rubbers
achter, Recaro kuipstoelen met
Alcantare suède en Courtaulds
stoffen bekleding en een
elektronische snelheidsmeter en
toerenteller met grotere diameter.
exemplaren werd afgesloten,
werden er dit jaar maar liefs
aan de man gebracZ...
de zakelijke rijder de Croma
eindelijk heeft ontdekt. De auto
biedt immers veel
gebruiksmogelijkheden, prima
presterende motoren en een royale
uitrusting tegen concurrerende
prijzen.
Bij de Croma voor 1993 kunnen we
kort zijn over de zichtbare
wijzigingen. De auto is voorc
herkennen aan de niei
la Fiat Tipo 16V. De
meegespoten en hee
luchtinlaten. Daarnaast zijn zowel
Mitsubishi Motors Europe BV
heeft kort geleden een
designstudio in Trebur,
vlakbij Frankfurt, geopend.
Die is van grote betekenis
voor deproduktie van auto's
op het Europese continent.
Zo zullen de designers liier
de auto ontwerpen, die over
enige jaren bij NedCar in
Nederland gebouwd gaat
worden.
Het is de tweec
ontwerpstadia
Mitsubishi buiten Japan. De
andere staat in Cypress,
Californië. In Trebur werken
voornamelijk Europese
designers, die voor zowel
japan als Europa zullen
ontwerpen. Door op
verschillende confine
het ontwikkelingswe
laten verrichten wil
Mitsubishi de onderlinge
competitie aanmoedigen,
wat zal leiden tot modellen
van internationale allure. Er
is gekozen voor een
vestiging in Duitsland,
omdat daar het hart van de
Europese auto-industrie zit.
Behalve de ontwerpstudio is
ook een testcentrum
ingericht voor research
doeleinden.
ade wieldoppen als de lichtmetalen
jaar maar liefst 1300 velgen van een nieuw design,
jebracht. Wellicht dat Bovendien zijn de wielen gegroeid
van 14 naar 15 inch. Het
vertrouwde uiterlijk van de auto is
verder bewaard gebleven. De
vormgeving van de spiegels is
echter aangepast. De Croma is een
relatief compacte vijfdeurs auto
met veel gebruiksmogelijkheden.
De auto staat op het onderstel wat
,ntrinro hi samenwerking met Lancia, Alfa
„00^0,1 to en Saab in de eerste helft van de
nionwo rrrillo rr jaren tachtig werd ontwikkeld.
j arille is De veran<^er^n9eh in het interieur
'5. t zijn eveneens weinig spectaculair.
P?St in a® Cr°ma nieuwe
bekledingsstoffen toe, terwijl het
materiaal waaruit het dashboard
is gemaakt fraaier overkomt. Het
instrumentarium ziet er iets
anders uit, doordat de
controlelampjes nu pas zichtbaar
worden, als ze werkelijk oplichten.
In Italië is de milieu-gedachte in
zwang geraakt. Fiat presenteerde
kort geleden een eigen recycling-
programma. In de nieuwe Croma
zijn milieu- onvriendelijke stoffen
uitgebannen. De airconditioning,
het schuimplastic in de stoelen
de antiroestlaag Zijn geheel
volgens de nieuwste normen.
Verder zijn alle kunststof
onderdelen met
de 50 gram gem«
hergebruikt.
Het belangrijkste nieuws vinden
we op motorisch gebied. Tussen de
117 pk 2 liter injectiemotor en de 2
liter turbo is een 2 liter 16-klepper
I het programma komen versterken.
We kennen deze motor al enige
jaren uit de Lancia Thema. Fiat
heeft echter de electronische
besturing naar eigen wensen
aangepast. De 1995 cc krachtbron
levert met 4 kleppen per cilinder
een vermogen van 140 pk bij 6000
tr/min en een koppel van 180 Nm
bij 4500 tr/min. Een Bosch
Motronic-systeem regelt inspuiting
en ontsteking.
De 16-klepper is al vanaf een 1
toerental bereid tot presteren,
mogen de werkelijke toppr
pas worden ontkieteld als
de versnellingen wordt
doorgetrokken. Er kan een top
worden behaald van 200 km/u,
terwijl de auto in 10,1 seconden
vanuit stilstand de 100 km/u
bereikt. De 16V kan tegen
meerprijs worden uitgerust met
een ZF viertraps automaat die
echter de prestaties beinvloed:
topsnelheid 195 km/u, 0-100 in 13,5
seconden. Deze automaat vormt
echter in combinatie met de 16-
klepper een veel beter geheel dan
de bestaande 2 liter. De motor is
niet overdreven rumoerig, maar
I laat zoals je van een Italiaanse
I auto mag verwachten een
I sportieve brom horen. Bij hogere
snelheden is voornamelijk wat
windgeruis hoorbaar.
sbt al weer de laatste
ave van De Automaat van
in handen. Al vier jaar
j bieden wij u wekelijks
een uitgebreid overzicht van a
het nieuws op autogebied: de
vaste autotest, rij-
impressies,
achtergronden
over wetgeving,
klassiekers etc.
We kunnen deze
krant alleen maar
maken in goede
samenwerking met de
DATO-dealers, de offic
autodealers voor Tilbu
en omstreken. Deze
samenwerking is in de
afgelopen jaren uitgegroer
tot een hechte band en dat
iets waar we aan het einde
van het jaar best even stil bij
mogen staan. Dit stilstaan
doen we overigens niet te
lang, want de redaktie is al
weer volop in de weer om het
eerste nummer van de vijfde
jaargang, 1993, weer te vullen met
interessante
wetenswaardigheden. Wat er op
autogebied ook gaat gebeuren, in
De Automaat kunt u het lezen.
Wie overigens nog voor het einde
van het jaar bijvoorbeeld precies
wil weten wat een bepaalde auto
per 1 januari gaat kosten, kan
het beste terecht bij één van de
bij de DATO aangesloten
dealerbedrijven. Zij rekenen
dat precies voor u uit en
adviseren u over de
beste koop.
De levering van de Sport 300, die
op de autotentoonstelling in
Birmingham als prototype werd
getoond, start in de maand april.
De beslissing tot serieproduktie
kwam na de enorm enthousiaste
reakties tijdens de show. De Sport
300 is bedoeld als zeer snelle,
exclusieve sportauto die op
eenvoudige wijze voor de racerij
geschikt kan worden gemaakt. Het
Sport Competition Pack bestaat
onder meer uit een brandblusser
en rolkooi, waarvoor de
bevestigingspunten al in de auto
aanwezig zijn.
De carrosserie oogt agressief,
zonder de bestaande lijn van de
Esprit geweld aan te doen. Zo zien
we een grotere voor- en
achterspoiler, wielkastverbreders.
Rai-jubileum
Op donderdag 17 december
werd op feestelijke wijze het
jubileumjaar van de Rai
ingeluid. De Vereniging
Rijwiel- en Automobiel
Industrie werd op die dag
precies 99 jaar geleden
opgericht, aanvankelijk als
verzameling van
ondernemers in de
fietsenbranche. Dat betekent
dat de Rai nu aan haar
honderdste jaar bezig is en
dat zal niet ongemerkt voorbij
gaan. Vanaf 5 januari zijn
twee speciale postzegels
beschikbaar, die tijdens de
opening van het
festiviteitenjaar door dhr. Dik
van de PTT aan de algemeen
voorzitter van de Rai, dhr. G.
Worm werden overhandigd.
Dhr. Dik feliciteerde in zijn
toespraak de nog 'jonge' Rai,
daar de PTT al 193 jaar oud is
en benadrukte de rol van het
wegvervoer voor de PTT. Als
symbool voor de mobiliteit in
Nederland waren twee
mensen als speciale gasten
uitgenodigd, dhr. Nouwen,
hoofddirecteur van de 110
jaaj oude ANWB als
vertegenwoordiger van de
particuliere mobiliteit en dhr.
Rinnooy Kan, voorzitter van
het VNO en als zodanig de
vertegenwoordiger van het
zakelijke autogebruik en het
vervoer van goederen over de
Het lijkt dan dat vrijwel alle
organisaties
vertegenwoordigd zijn, maar
dat is niet zo. Mevrouw Maij-
Weggen sprak de zaal vanaf
een groot videoscherm toe.
Immers de Rai en het
ministerie hebben veelvuldig
op hoog niveau overleg.
Vanwege verplichtingen in de
Kamer kon ze niet persoonlijk
aanwezig zijn, luidde de
officiële reden van haar
afwezigheid. In ieder geval
had mevrouw de minister
beter helemaal niets kunnen
zeggen, daar de opgenomen
toespraak niet meer was dan
een droge tekst die
waarschijnlijk door één van
de ambtenaren op het
ministerie in elkaar was
gezet. Gelukkig waren de
andere toespraken wel
doorspekt van de nodige
humor. Volgens dhr. Rinnooy
Kan is een auto een
onmisbaar hulpmiddel bij het
zoeken naar een
parkeerplaats. Laten we
hopen dat dit hulpmiddel ons
tot in lengte van jaren ook
werkelijk zal helpen. Prettige
kerstdagen en een veilig, en
vooral mobiel 1993...
Tony Vos
is voor het 1993-model aangepast
door gebruik te maken van
lamellaire schokdempers.
De auto kan met zeer hoge
snelheden worden gereden, zonder
een onzekere indruk te geven.
De afstelling van de
stuurbekrachtiging is aangepast
om over het gehele
snelheidsbereik exacter te
loori
i de
vczledei
als de ti
met ABS
van de
rTD-568!0rj