n o Een beetje van dit, een beetje van dat Kwart miljoen Mazda MX-5 Milieu-onderscheiding voor Volvo ECC Klassieke auto in dagelijks gebruik Si JM 1 11 /eden. Honda-dealer voor Oisterwijk, Tilburg e.o. [model |l993 ai E S.- s:: imber 1992 - pagina 6 DE AUTOMAAT - Donderdag 17 december 1992 - pagina 7 DE TILBURGSE KOERIER inT? 1 een ijk co: particulieren van ree Auto 1146 de TT, Auto Oisterwijk B.V. Wss HONDA [introductie Burg. Jansenstraat 52-56 Tilburg, Tel.: 013-683911 rendels srenteller. 3 NISSAN K" GARAGE ■kDENISSENBVa Sprendlingenstraat 27, OISTERWIJK telefoon 04242-15959 zijn. De __jit 90.000 speelt zich 15.400, - 27.400, - 24.400, - ENAULT GEEFT JE VEN KLEUR ’.000 km 7.000 km 7.000 km jasis van elkaar legt, an in de tirbag prototype van een attractieve gezinsauto. Volgens de jury "combineert de Volvo hybride auto nieuwe technologie en goede, praktische milieutechniek in een 24.400, - 30.400, - 36.400, - J.OOOkm 3.000 km 5.000 km 5.000 km 4.000 km 7.000 km 5.000 km 0.000 km 1.900 km 0.000 km 2.000 km bruto incl. beurt 1.000 km 1.000 km 1.000 km i een ideau .250- 'e Clio, aange- soires: zon- lichtmetalen a kleur van de g èn -badges zilver metallic s accessoires. 1Sk!ï %Kfanten 11.400, - X: x its 19.400, - 19.400,- In drie jaar en zeven maanden tijd wist Mazda maar liefst 250.000 exemplaren van de MX-5 Roadster te produceren. De produktie startte in april 1989. De auto maakte twee maanden eerder zijn debuut op de Chicago Auto Show. De aanvankelijk geplande verkoop van 3000 exemplaren per maand, was in augustus van dat jaar al gestegen tot 5000 eenheden. Zowel in de Verenigde Stataen, Australië en Europa kreeg de Mazda MX-5 verscheidene prijzen. De MX-5 is geliefd bij jonge en oudere automobilisten vanwege zijn tijdloze styling en zijn uitstekende rij-eigenschappen. Gas-turbine Volvo sleepte al eerder een "Autocar Motor Award" binnen. In 1990 werd namelijk het geïntegreerde kinderzitje in de Volvo 940/960 bekroond. De Volvo ECC is experimenteel, maar een realistisch voertuig. Het is een functionerend prototype die zo zuinig met brandstof omgaat, dat kan worden voldaan aan de toekomstige uitlaatgasemissie- eisen van de Amerikaanse staat Califomië. In de praktijk heeft de Volvo ECC in stadsverkeer een gemiddeld verbruik van 1 op 16,6 tegen 1 op 19,2 als algeheel gemiddelde. De ECC voldoet aan de ULEV-eisen, om er nog eens een andere afkorting tegenaan te gooien. ULEV staat voor Ultra Low Emission Vehicle, een auto met zeer lage emissies. De ECC kan in de stad ook helemaal geen uitlaatgassen uitstoten. In deze Volvo drijft namelijk een gas turbine een electromotor aan. Via de in de auto aanwezige accu's kan de electromotor ook zelfstandig enige tijd functioneren. Basismodel Met de Accord moet Honda uiteraard in een zakelijk segment gaan scoren met als belangrijke concurrenten de Opel Vectra, Ford Behoudend We reden met de 2.0 LS-uitvoering van de nieuwe Accord. De motor valt direkt op vttnwege de enorme rust. Ook bij hogere toerentallen laten de vier cilinders en 16 kleppen nauwelijks van zich horen. Ook het windgeruis langs de gestroomlijnde koets blijft binnen de perken en daardoor zijn eventuele andere geluiden duidelijker te horen. Bij de Accord betreft dat de voorwielophanging als over ribbels in de weg wordt gereden of bij voorbeeld over Importeur De Honda Accord, heeft een ruim interieur. Voorpassagiers hebben niets te klagen, terwijl achter opvallend veel hoofdruimte aanwezig is ondanks de aflopende daklijn en de aanwezigheid van een schuifdak in de duurdere versies. De beenruimte achterin is normaal, maar komt bij lange voorpassagiers iets te kort. De nieuwe Honda Accord wordt sinds oktober in het Engelse Swindon geproduceerd. De jaarproduktie moet in de eerste fase groeien naar 50.000 eenheden. Later zal dit worden verdubbeld als in 1995 de opvolger van de Concerto in Swindon van de band gaat lopen. Honda is driftig bezig het aandeel lokaal geproduceerde onderdelen tot 80 procent te laten toenemen. Bepaalde delen van de motor en versnellingsbak, het ABS- systeem en de computer zullen uit Japan blijven komen. Honda Nederland heeft een lange periode van dalende verkopen achter de rug. Dit tij moet met het huidige programma inclusief de nieuwe Accord worden gekeerd. De importeur verwacht in het eerste volle jaar dat de Accord kan worden verkocht, 1994, 3000 tot 3500 exemplaren op de weg te kunnen zetten. In 1995 moeten de verkopen van Honda in Nederland zijn gestegen tot 15.000 eenheden. Veiligheid De bestuurder kan de Volvo ECC op twee manieren rijden: elektrisch of met hybride- aandrijving. De turbine-motor zorgt volautomatisch voor het opladen van de accu's en springt bij indien extra vermogen nodig is. Standaard beschikt de ECC over een tweetraps automaat. De prestaties zijn vergelijkbaar aan een benzine-auto, zoals een top van 175 km/u en een acceleratie van 0 tot 100 in 13 seconden. Als er uitsluitend op de accu's gereden wordt heeft de auto een actieradius tussen de 85 en kilometer. Met gebruik van i turbinemotor kan 670 kilometer worden afgelegd, terwijl er gewoon bij een tankstation kan worden bijgevuld. De auto mist zodoende de grote beperking in actieradius van een uitsluitend elektrisch aangedreven auto. De ECC staat op de bodemplaat van de Volvo 850. De carrosserie heeft en luchtweerstandscoefficient van 0,23 zonder dat concessies gedaan zijn aan de veiligheid. De vormgeving doet aan de zijkant iets denken aan de Amazone, terwijl de spatborden vaag iets hebben van de Katterug. Het front is onmiskenbaar Volvo met de vierkante, stoere grille, die hier zijn functie heeft verloren. De Volvo ECC is voorzien van vijf driepunts veiligheidsgordels en een kinderzitje op de achterbank. stuurkolom, centrale vergrendeling en verstevigingsbalker portieren. ABS en airbag worden afhankelijk van de uitvoering tegen meerprijs geleverd. Het programma begint met de LS- uitgave, terwijl de luxueuze ES vanaf september mag worden verwacht. Honda Nederland heeft geen reden om aan te nemen dat Honda bij de Europese produktie af zal stappen van de strakke modelwisseling binnen 4 jaar, zodat begin 1997 de volgende generatie Accord zal aantreden. De op de autosalon van Parijs debuterende Volvo ECC (Environmental Concept Car) heeft de Britse "Autocar Motor Award 1992" gekregen voor de belangrijkste bijdrage aan het milieu. Deze prijs wordt voor het vierde achtereenvolgende jaar uitgereikt en is ingesteld om erkenning te geven aan specifieke disciplines en resultaten in de auto- industrie. Er zijn prijzen voor de deelgebieden milieu, veiligheid, technische innovatie, design en marketing. Een panel van experts heeft in de “categorie "milieu" de Volvo elektro-hybride ECC tot winnaar uitgeroepen. vinden te zijn. Wat styling betreft heeft Honda bij de achterkant vooral naar de eigen Civic sedan gekeken. De auto ziet er aan de buitenkant uitermate verzorgd uit met keurige wieldoppen, stootstrips op de flanken, meegespoten bumpers, twee buitenspiegels en getint glas. De nieuwe Accord is een fraai gelijnde auto, maar toont helaas wat minder fantasievol dan we bij de meeste andere Honda-modellen gewend zijn. Honda kan motorisch gezien terugvallen op een uitstekende basis. De Accord wordt leverbaar met twee verschillende 2 liter 16- kleppen motoren, voorzien van het eigen PGM-Fi elektronisch Mondeo en Mazda 626. Honda kiest hierbij voor minimaal een 2 liter motor en een behoorlijk complete uitrusting. Ook is de Honda aanzienlijk groter dan zijn meeste Europese tegenstrevers. Dhr. B. Waterman, directeur divisie personenauto's van Honda Nederland verwacht tegen de zomer de Accord voor een bedrag tussen de f.41.000,= en f.45.000,= te kunnen introduceren. Standaard vanaf het basismodel zijn stuurbekrachtiging, elektrische ruitbediening, 4 hoofdsteunen, elektrische antenne, verstelbare Uitstekende basis Ui terlijk is het onderscheid des te Broter. Heel knap hebben de Honda- ontwerpers in Japan en in de Duitse Research /Development-afdeling als het ware de neus van de sportieve Prelude op de Accord geprojecteerd. De auto heeft zodoende een lage voorzijde met langgerekte koplampen en de grille in de bumper. De achterzijde doet vermoeden dat de Accord eindelijk een grote vijfde deur heeft gekregen. Toch blijkt hier alleen een 'normale' kofferklep te Uitgeverij Elmar heeft een aardig boekje uitgebracht onder de titel "Kies uw klassieker voor dagelijks gebruik". In 180 pagina's worden 27 klassieke auto's onder de aandacht gebracht die door de redakteuren Rein van der Zee en Ton Lohman getipt worden voor dagelijks gebruikt. Van iedere auto wordt eerst een korte historische omschrijving gegeven, gevolgd door de punten waarop gelet moet worden bij aankoop. Natuurlijk worden de verschillende uitvoeringen besproken, het prijsniveau en is aan het einde van ieder verhaal een staatje technische gegevens en de clubadressen te vinden. Verder nog informatie over speciale boeken en eventuele andere belangrijke adressen. In het boek komen onder andere de Alfa Gulia, BMW 02-serie, Citroën DS, Fiat 500, MG B, Morris Minor, Opel GT, Peugeo 404, Renault 16 en Volvo Amazon aan bod. Het zeer aardige en vol nuttige tips staande boek is in de boekhandel te koop voor slechts f.19,50 (ISBN 90 389 00163) i We krijgen in 1993 te maken met een enigszins vreemde situatie bij Honda. De huidige Accord, die volledig in Japan wordt gemaakt, blijft minimaal tot het einde van het jaar leverbaar. Voor de Accord Aerodeck, die in de USA wordt geproduceerd, is nog geen einde voorzien, terwijl daar de Europese Accord halverwege het jaar bijkomt. Een keuze uit drie. Alhoewel de bestaande en nieuwe Accord absoluut niet op elkaar lijken, hebben we technisch gesproken toch met hetzelfde produkt te maken. Wie namelijk lengte, breedte, hoogte, spoorbreedtes en wielbc~: beide generaties naast ell ziet vrijwel geen versèhil. injectiesysteem. De motor in de Accord 2.0i levert 115 pk bij 5300 tr/min en een koppel van 172 Nm bij 4200 tr/min. Bij een kentekengewicht van 1240 kg blijkt dit goed voor een top van 197 km/u en een acceleratie van 0 tot 100 in 10,8 seconden. De S, LS en ES uitgaves krijgen echter een 131 pk versie met een iets hoger koppel van 178 Nm wat bij 4800 tr/min wordt bereikt. Ondanks het hogere vermogen, blijken de prestaties nauwelijks beter: een top van 200 km/u en het sprintje in 10,2 seconden. Later zal ook nog de 2.3 liter een plekje in de nieuwe Accord krijgen. St. Jean Cap Ferrat - Honda geeft te kennen in de nabije toekomst voor haar drie grote markten, Japan, de Verenigde Staten en Europa afzonderlijke modellijnen te gaan voeren en deze ook zoveel mogelijk lokaal te produceren. De eerste Europese Honda personenauto is de nieuwe Accord, die op de Rai zijn tentoonstellingsdebuut zal beleven en vervolgens tegen de zomer 1993 bij de dealer in de showroom zal verschijnen. kinderkopjes. De voortrein maakt dan een hinderlijk, klapperend geluid, wat absoluut moet worden weggewerkt. Honda past bij deze Accord uiteraard rondom de Double wishbone onafhankelijke ophanging toe, die in de praktijk voor een stevige afvering zorgt, en het comfort op een bovengemiddeld peil brengt. Wat betreft interieur-inrichting toonde Honda zich onlangs met de nieuwe Civic en Prelude uiterst vernieuwend. Bij de Accord is het allemaal wat behoudend. Het dashboard is keurig van vormgeving en zeer degelijk afgewerkt, maar valt door geen enkel onderdeel op. Het geheel beschikt over vier uitstroomopeningen, de bediening voor verwarming en ventilatie in de console, verstelbare stuurkolom, bedieningshe rond het stuur en een toer De stoelen bieden een uitstekendë zit en zijn in voldoende mate verstelbaar. De gebruikte bekleding is echter qua dessin niet zo fraai. Je zou op dit punt van een fabriek met een eigen, Europese ontwikkelingsafdeling meer smaak verwachten. Een groot voordeel van de gas turbine is dat vrijwel alle vloeibare of gasvormige brandstoffen te gebruiken z" 1 gas-turbine draait constant ju.u toeren per minuut. Dan namelijk een optimaal verbrandingsproces af. Ook draait de motor dan trillingsvrij, omdat er uitsluitend draaiende delen in zitten en geen op en neer gaande zuigers zoals bij een conventionele verbrandingsmotor. Het geluidsniveau is bijzonder laag door de dempende werking van de turbine en lijkt een beetje op dat van een zeer stille straalmotor. Rein van der Zee en Ton Lohman

Kranten Regionaal Archief Tilburg

Weekblad De Tilburgse Koerier | 1992 | | pagina 33