n
o
Een
beetje
van dit,
een
beetje
van dat
Kwart miljoen Mazda MX-5
Milieu-onderscheiding voor Volvo ECC
Klassieke auto
in dagelijks
gebruik
Si
JM
1
11
/eden.
Honda-dealer voor
Oisterwijk, Tilburg e.o.
[model
|l993 ai
E
S.-
s::
imber 1992 - pagina 6
DE AUTOMAAT - Donderdag 17 december 1992 - pagina 7
DE TILBURGSE KOERIER
inT?
1 een
ijk co:
particulieren van
ree
Auto
1146
de
TT,
Auto Oisterwijk B.V.
Wss
HONDA
[introductie
Burg. Jansenstraat 52-56
Tilburg, Tel.: 013-683911
rendels
srenteller.
3 NISSAN
K" GARAGE
■kDENISSENBVa
Sprendlingenstraat 27,
OISTERWIJK
telefoon 04242-15959
zijn. De
__jit 90.000
speelt zich
15.400, -
27.400, -
24.400, -
ENAULT
GEEFT JE
VEN KLEUR
’.000 km
7.000 km
7.000 km
jasis van
elkaar legt,
an in de
tirbag
prototype van een attractieve
gezinsauto.
Volgens de jury "combineert de
Volvo hybride auto nieuwe
technologie en goede,
praktische milieutechniek in een
24.400, -
30.400, -
36.400, -
J.OOOkm
3.000 km
5.000 km
5.000 km
4.000 km
7.000 km
5.000 km
0.000 km
1.900 km
0.000 km
2.000 km
bruto incl. beurt
1.000 km
1.000 km
1.000 km
i een
ideau
.250-
'e Clio, aange-
soires: zon-
lichtmetalen
a kleur van de
g èn -badges
zilver metallic
s accessoires.
1Sk!ï
%Kfanten
11.400, -
X:
x
its
19.400, -
19.400,-
In drie jaar en zeven
maanden tijd wist Mazda
maar liefst 250.000
exemplaren van de MX-5
Roadster te produceren. De
produktie startte in april
1989. De auto maakte twee
maanden eerder zijn
debuut op de Chicago Auto
Show. De aanvankelijk
geplande verkoop van 3000
exemplaren per maand,
was in augustus van dat
jaar al gestegen tot 5000
eenheden. Zowel in de
Verenigde Stataen,
Australië en Europa kreeg
de Mazda MX-5
verscheidene prijzen. De
MX-5 is geliefd bij jonge en
oudere automobilisten
vanwege zijn tijdloze
styling en zijn uitstekende
rij-eigenschappen.
Gas-turbine
Volvo sleepte al eerder een
"Autocar Motor Award" binnen.
In 1990 werd namelijk het
geïntegreerde kinderzitje in de
Volvo 940/960 bekroond.
De Volvo ECC is experimenteel,
maar een realistisch voertuig. Het
is een functionerend prototype die
zo zuinig met brandstof omgaat,
dat kan worden voldaan aan de
toekomstige uitlaatgasemissie-
eisen van de Amerikaanse staat
Califomië. In de praktijk heeft de
Volvo ECC in stadsverkeer een
gemiddeld verbruik van 1 op 16,6
tegen 1 op 19,2 als algeheel
gemiddelde. De ECC voldoet aan
de ULEV-eisen, om er nog eens een
andere afkorting tegenaan te
gooien. ULEV staat voor Ultra Low
Emission Vehicle, een auto met
zeer lage emissies. De ECC kan in
de stad ook helemaal geen
uitlaatgassen uitstoten. In deze
Volvo drijft namelijk een gas
turbine een electromotor aan. Via
de in de auto aanwezige accu's
kan de electromotor ook
zelfstandig enige tijd functioneren.
Basismodel
Met de Accord moet Honda
uiteraard in een zakelijk segment
gaan scoren met als belangrijke
concurrenten de Opel Vectra, Ford
Behoudend
We reden met de 2.0 LS-uitvoering
van de nieuwe Accord. De motor
valt direkt op vttnwege de enorme
rust. Ook bij hogere toerentallen
laten de vier cilinders en 16
kleppen nauwelijks van zich
horen. Ook het windgeruis langs
de gestroomlijnde koets blijft
binnen de perken en daardoor zijn
eventuele andere geluiden
duidelijker te horen. Bij de Accord
betreft dat de voorwielophanging
als over ribbels in de weg wordt
gereden of bij voorbeeld over
Importeur
De Honda Accord, heeft een ruim
interieur. Voorpassagiers hebben
niets te klagen, terwijl achter
opvallend veel hoofdruimte
aanwezig is ondanks de aflopende
daklijn en de aanwezigheid van
een schuifdak in de duurdere
versies. De beenruimte achterin is
normaal, maar komt bij lange
voorpassagiers iets te kort.
De nieuwe Honda Accord wordt
sinds oktober in het Engelse
Swindon geproduceerd. De
jaarproduktie moet in de eerste
fase groeien naar 50.000 eenheden.
Later zal dit worden verdubbeld
als in 1995 de opvolger van de
Concerto in Swindon van de band
gaat lopen. Honda is driftig bezig
het aandeel lokaal geproduceerde
onderdelen tot 80 procent te laten
toenemen. Bepaalde delen van de
motor en versnellingsbak, het ABS-
systeem en de computer zullen uit
Japan blijven komen.
Honda Nederland heeft een lange
periode van dalende verkopen
achter de rug. Dit tij moet met het
huidige programma inclusief de
nieuwe Accord worden gekeerd.
De importeur verwacht in het
eerste volle jaar dat de Accord kan
worden verkocht, 1994, 3000 tot 3500
exemplaren op de weg te kunnen
zetten. In 1995 moeten de verkopen
van Honda in Nederland zijn
gestegen tot 15.000 eenheden.
Veiligheid
De bestuurder kan de Volvo ECC
op twee manieren rijden:
elektrisch of met hybride-
aandrijving. De turbine-motor
zorgt volautomatisch voor het
opladen van de accu's en springt
bij indien extra vermogen nodig is.
Standaard beschikt de ECC over
een tweetraps automaat. De
prestaties zijn vergelijkbaar aan
een benzine-auto, zoals een top
van 175 km/u en een acceleratie
van 0 tot 100 in 13 seconden. Als er
uitsluitend op de accu's gereden
wordt heeft de auto een
actieradius tussen de 85 en
kilometer. Met gebruik van i
turbinemotor kan 670 kilometer
worden afgelegd, terwijl er
gewoon bij een tankstation kan
worden bijgevuld. De auto mist
zodoende de grote beperking in
actieradius van een uitsluitend
elektrisch aangedreven auto.
De ECC staat op de bodemplaat
van de Volvo 850. De carrosserie
heeft en
luchtweerstandscoefficient van
0,23 zonder dat concessies gedaan
zijn aan de veiligheid. De
vormgeving doet aan de zijkant
iets denken aan de Amazone,
terwijl de spatborden vaag iets
hebben van de Katterug. Het front
is onmiskenbaar Volvo met de
vierkante, stoere grille, die hier
zijn functie heeft verloren. De
Volvo ECC is voorzien van vijf
driepunts veiligheidsgordels en
een kinderzitje op de achterbank.
stuurkolom, centrale
vergrendeling en
verstevigingsbalker
portieren. ABS en airbag worden
afhankelijk van de uitvoering
tegen meerprijs geleverd. Het
programma begint met de LS-
uitgave, terwijl de luxueuze ES
vanaf september mag worden
verwacht. Honda Nederland heeft
geen reden om aan te nemen dat
Honda bij de Europese produktie
af zal stappen van de strakke
modelwisseling binnen 4 jaar,
zodat begin 1997 de volgende
generatie Accord zal aantreden.
De op de autosalon van Parijs debuterende Volvo
ECC (Environmental Concept Car) heeft de Britse
"Autocar Motor Award 1992" gekregen voor de
belangrijkste bijdrage aan het milieu. Deze prijs
wordt voor het vierde achtereenvolgende jaar
uitgereikt en is ingesteld om erkenning te geven
aan specifieke disciplines en resultaten in de auto-
industrie. Er zijn prijzen voor de deelgebieden
milieu, veiligheid, technische innovatie, design en
marketing.
Een panel van experts heeft in de
“categorie "milieu" de Volvo
elektro-hybride ECC tot winnaar
uitgeroepen.
vinden te zijn. Wat styling betreft
heeft Honda bij de achterkant
vooral naar de eigen Civic sedan
gekeken. De auto ziet er aan de
buitenkant uitermate verzorgd uit
met keurige wieldoppen,
stootstrips op de flanken,
meegespoten bumpers, twee
buitenspiegels en getint glas. De
nieuwe Accord is een fraai
gelijnde auto, maar toont helaas
wat minder fantasievol dan we bij
de meeste andere Honda-modellen
gewend zijn.
Honda kan motorisch gezien
terugvallen op een uitstekende
basis.
De Accord wordt leverbaar met
twee verschillende 2 liter 16-
kleppen motoren, voorzien van het
eigen PGM-Fi elektronisch
Mondeo en Mazda 626. Honda kiest
hierbij voor minimaal een 2 liter
motor en een behoorlijk complete
uitrusting. Ook is de Honda
aanzienlijk groter dan zijn meeste
Europese tegenstrevers. Dhr. B.
Waterman, directeur divisie
personenauto's van Honda
Nederland verwacht tegen de
zomer de Accord voor een bedrag
tussen de f.41.000,= en f.45.000,= te
kunnen introduceren. Standaard
vanaf het basismodel zijn
stuurbekrachtiging, elektrische
ruitbediening, 4 hoofdsteunen,
elektrische antenne, verstelbare
Uitstekende basis
Ui terlijk is het onderscheid des te
Broter. Heel knap hebben de
Honda- ontwerpers in Japan en in
de Duitse Research
/Development-afdeling als het
ware de neus van de sportieve
Prelude op de Accord
geprojecteerd. De auto heeft
zodoende een lage voorzijde met
langgerekte koplampen en de
grille in de bumper. De achterzijde
doet vermoeden dat de Accord
eindelijk een grote vijfde deur
heeft gekregen. Toch blijkt hier
alleen een 'normale' kofferklep te
Uitgeverij Elmar heeft een
aardig boekje uitgebracht
onder de titel "Kies uw
klassieker voor dagelijks
gebruik". In 180 pagina's
worden 27 klassieke auto's
onder de aandacht gebracht
die door de redakteuren
Rein van der Zee en Ton
Lohman getipt worden voor
dagelijks gebruikt. Van
iedere auto wordt eerst een
korte historische
omschrijving gegeven,
gevolgd door de punten
waarop gelet moet worden
bij aankoop. Natuurlijk
worden de verschillende
uitvoeringen besproken, het
prijsniveau en is aan het
einde van ieder verhaal een
staatje technische gegevens
en de clubadressen te
vinden. Verder nog
informatie over speciale
boeken en eventuele andere
belangrijke adressen. In het
boek komen onder andere de
Alfa Gulia, BMW 02-serie,
Citroën DS, Fiat 500, MG B,
Morris Minor, Opel GT,
Peugeo 404, Renault 16 en
Volvo Amazon aan bod. Het
zeer aardige en vol nuttige
tips staande boek is in de
boekhandel te koop voor
slechts f.19,50 (ISBN 90 389
00163)
i We krijgen in 1993 te maken met
een enigszins vreemde situatie bij
Honda. De huidige Accord, die
volledig in Japan wordt gemaakt,
blijft minimaal tot het einde van
het jaar leverbaar. Voor de Accord
Aerodeck, die in de USA wordt
geproduceerd, is nog geen einde
voorzien, terwijl daar de Europese
Accord halverwege het jaar
bijkomt. Een keuze uit drie.
Alhoewel de bestaande en nieuwe
Accord absoluut niet op elkaar
lijken, hebben we technisch
gesproken toch met hetzelfde
produkt te maken. Wie namelijk
lengte, breedte, hoogte,
spoorbreedtes en wielbc~:
beide generaties naast ell
ziet vrijwel geen versèhil.
injectiesysteem. De motor in de
Accord 2.0i levert 115 pk bij 5300
tr/min en een koppel van 172 Nm
bij 4200 tr/min. Bij een
kentekengewicht van 1240 kg blijkt
dit goed voor een top van 197 km/u
en een acceleratie van 0 tot 100 in
10,8 seconden.
De S, LS en ES uitgaves krijgen
echter een 131 pk versie met een
iets hoger koppel van 178 Nm wat
bij 4800 tr/min wordt bereikt.
Ondanks het hogere vermogen,
blijken de prestaties nauwelijks
beter: een top van 200 km/u en het
sprintje in 10,2 seconden. Later zal
ook nog de 2.3 liter een plekje in de
nieuwe Accord krijgen.
St. Jean Cap Ferrat - Honda geeft te kennen in de
nabije toekomst voor haar drie grote markten,
Japan, de Verenigde Staten en Europa
afzonderlijke modellijnen te gaan voeren en
deze ook zoveel mogelijk lokaal te produceren.
De eerste Europese Honda personenauto is de
nieuwe Accord, die op de Rai zijn
tentoonstellingsdebuut zal beleven en vervolgens
tegen de zomer 1993 bij de dealer in de
showroom zal verschijnen.
kinderkopjes. De voortrein maakt
dan een hinderlijk, klapperend
geluid, wat absoluut moet worden
weggewerkt. Honda past bij deze
Accord uiteraard rondom de
Double wishbone onafhankelijke
ophanging toe, die in de praktijk
voor een stevige afvering zorgt, en
het comfort op een
bovengemiddeld peil brengt.
Wat betreft interieur-inrichting
toonde Honda zich onlangs met de
nieuwe Civic en Prelude uiterst
vernieuwend. Bij de Accord is het
allemaal wat behoudend. Het
dashboard is keurig van
vormgeving en zeer degelijk
afgewerkt, maar valt door geen
enkel onderdeel op. Het geheel
beschikt over vier
uitstroomopeningen, de bediening
voor verwarming en ventilatie in
de console, verstelbare
stuurkolom, bedieningshe
rond het stuur en een toer
De stoelen bieden een uitstekendë
zit en zijn in voldoende mate
verstelbaar.
De gebruikte bekleding is echter
qua dessin niet zo fraai. Je zou op
dit punt van een fabriek met een
eigen, Europese
ontwikkelingsafdeling meer
smaak verwachten.
Een groot voordeel van de gas
turbine is dat vrijwel alle
vloeibare of gasvormige
brandstoffen te gebruiken z" 1
gas-turbine draait constant ju.u
toeren per minuut. Dan
namelijk een optimaal
verbrandingsproces af. Ook draait
de motor dan trillingsvrij, omdat er
uitsluitend draaiende delen in
zitten en geen op en neer gaande
zuigers zoals bij een conventionele
verbrandingsmotor. Het
geluidsniveau is bijzonder laag
door de dempende werking van de
turbine en lijkt een beetje op dat
van een zeer stille straalmotor.
Rein van der Zee en Ton Lohman