O NIEUWE NISSAN 4X4 AUDI CABRIOLET MET V6-M0T0RMMB ONDER HET MOTTO "VERANTWOORDE SPORTIVTT -31 .59 :.15 !.15 ..79 L5. .29 .25 99 !.99 !.49 195 SM» v 1 ber 1992-pagina 26 onG soft Oplage: 96.445 ex. Donderdag 17 december 1992 I Paard en neen voorat ook net milieu, ae veingneia recyclebaarheid niet uit het oog verloren. J De |B-8866-NI Spoordijk 72/76 tel. 013-422133 Tony Vos V6is ing: icember 1 Lees verder in dit nummer pag.7 o.a.: Bijlage van: Del Jaarlijks tienduizenden autodiefstallen pag.9 Autotest: Ford Escort 1.6 CLX versus RS Cosworth pag.3 Rij-impressie: Honda Accord Jaargang 4 Nummer 49 pk t klei, berei sid :n 0 tot Het sportieve topmodel uit de BMW 3-serie is kort geleden aan het programma toegevoegd, de M3. Was zijn voorganger nog op het tweedeurs sedanmodel gebaseerd, de nieuweling draagt de carrosserie van de coupé. BMW heeft niet zomaar een grote motor in een compacte auto gezet maar heeft vooral ook het milieu, de veiligheid en de De prijs van de M3 is vastgesteld op 1.129.900,=. Er zijn nog een aantal opties leverbaar zoals metaallok, diefstalbeveiliging, lederen bekleding, schuifdak, elektrisch verstelbare voorstoelen, stoelverwarming en airconditioning. Redactie: Tony Vos Tel. 013/686023 Postbus 410 - 5000 AK Tilburg Advertenties: Advertentie-afdeling De Tilburgse Koerier N.S. Plein 14,5014 DA Tilburg Tel. 013/368805 Fax 013/359985 Sluitingstijd: redactie en advertenties: dinsdag 22.00 uur lange wielbasis van 2,65 meter. De lengte van de gehele auto varieert hierbij van 4,10 tot 4,58 meter. Een 2.4 liter 4 cilinder benzinemotor levert 124 pk, terwijl de 2.7 liter turbodiesel goed is voor 100 pk. Beide motoren zijn bekend uit de Nissan Terrano. Nissan zal in het komende voorjaar de naam van de nieuweling bekend maken, terwijl de levering in de zomer start. De Automaat is een uitgave van De Tilburgse Koerier i.s.m. D.A.T.O. en verschijnt in geheel Tilburg, Goirle, Riel, Loon op Zand, Udenhout, Berkel Enschot, Oisterwijk, Moergestel en Hilvarenbeek. Dakar-geel De M3 kan in zes kleuren worden geleverd, waarvan drie specifiek voor dit model: Mugello-rood, Dakar-geel en Avusblauw- metallic. Het uiterlijk straalt de innerlijke kracht enorm uit met de meegespoten bumpers, spiegels en skirts die bovendien afwijkend van vorm zijn. De 17 lichtmetalen wielen zijn ook speciaal voor de M3 ontworpen. In het interieur vinden we sportstoelen die ook apart voor de M3 werden ontwikeld met aangebouwde hoofdsteunen. Deze hoofdsteunen kunnen echter samen met een deel van de rugleuning en de Uiteraard komt ook deze snelle BMW van BMW Motorsport-M. De auto krijgt een vermogen van 286 uit een 3 liter 6 cilinder 24- sppenmotor. Dit vermogen wordt reikt bij 7000 tr/min terwijl het hoge koppel van 320 Nm al bij 3600 tr/min beschikbaar is. Hierdoor kan een afgeregelde topsnelheid van 250 km/u worden behaald en wordt de acceleratie van 0 tot 100 km/u in 6 seconden volbracht. nokkenas heeft een variabele sturing (VANOS) wat het koppel in het midden toerengebied aanzienlijk verhoogd. Daarnaast wordt een zogenaamde stereo lambda regeling toegepast per paar van 3 cilinders. De katalysator kan zo exacter werken. Naast deze sportieve eigenschappen, biedt de BMW M3 ook voldoende gebruiksmogelijkheden. De auto Het leveringsprogramma van de i Audi Cabriolet is per direkt uitgebreid met de 2.8 liter V6- motor. Tot op heden werd dit verfrissende model alleen aangeboden met de 133 pk leverende 5 cilinder 2.3 liter krachtbron. De uit vrijwel alle andere Audi-modellen bekende 2.8 liter V6 levert 174 pk en zorgt zodoende voor een topsnelheid van 218 km/u. Het sprintje van b 100 km/u neemt 9,8 seconden in beslag. Tot de standaarduitvoering behoren onder .andere een ABS- remsysteem en een inleg van wortelnotenhout in het interieur. Beide cabrio’s hebben een handgeschakelde vijfbak, maar kunnen tegen meerprijs ook als automaat worden besteld. Prijs De standaarduitrusting bestaat onder meer uit elektrische raambediening, verwarmde buitenspiegels, ruitesproeiers en portiersloten, in hoogte verstelbare stuurkolom, in de achterruit geïntegreerde antenne, lederen stuurwiel met airbag, hoofdsteunen achterin, kamplampsproeiers en radiovoorbereiding. Het aanbod Nissan-terreinauto's zal vanaf de zomer 1993 worden uitgebreid met een nieuwe serie. Nissan komt hiermee tegemoet aan de vraag naar recreatieve auto's met off-road capaciteiten. De nieuwe 4x4 werd ontwikkeld door het "Nissan European Technology Center" in het Engelse Cranfield. De produktie zal gaan plaatsvinden bij Nissan Motor biedt plaats aan vier personen en heeft bijvoorbeeld standaard een neerklapbare achterbank in twee delen. Een grote verdienste van de de soeplesse. Het maximale koppel van 250 Nm wordt bij 3000 tr/min bereikt. Echter tussen 2000 en 5500 tr/min is hiervan 220 Nm minimaal beschikbaar. Dit over een groot toerenbereik gelijkmatige koppel wordt deels verkregen door het variabele inlaatspruitstuk, dat afhankelijk van het toerental wordt omgeschakeld. Uiterlijk is de 2.8 Cabriolet aan enkele details te herkennen zoals de vermelding "2.8 E" achterop, een geprononceerde voorspoiler, extra luchtinlaat-openingen en twee ronde uitlaatpijpen. De prijs van de Audi Cabriolet 2.8 zal begin 1993 bekend worden gemaakt, maar zal in ieder geval boven de f.100.000,= komen te liggen. Iberica nabij Barcelona, waar nu ook de Patrol en Serena van de band rollen. De nieuwe 4x4 betreft overigens een samenwerking tussen Nissan en Ford. De auto's zullen via de twee dealemetten worden verkocht. Er kan dan worden gekozen voor twee carrosserievarianten: een driedeurs met een wielbasis van 2,45 meter en een vijfdeurs met schouderondersteuning in hoogte worden versteld. De bekleding is voor een deel stof volgens het BMW Motorsport-design en Amaretta, textiel met het karakter van suède. Natuurlijk is leer tegen meerprijs te bestellen. Volgens traditie hebben de instrumenten rode wijzers, terwijl de schaalverdeling van de snelheidsmeter bij 280 km/u eindigt. De uit de meeste BMW's bekende verbruiksmeter is vervangen door een motorolietemperatuurmeter. Het onderstel is uiteraard aangepast met versterkte veerschotels en asgewrichten, terwijl dempers en stabilisator aanzienlijk straffer zijn afgestemd. Verschillende ophangings- en aandrijfdelen zijn van de 850 overgenomen en aanzienlijk zwaarder van uitvoering dan bij de overige 3- serie modellen. Natuurlijk ontbreekt ABS niet in de standaarduitrusting. De M3 gaat binnen 8,8 seconden van 0 naar 100 km/u en weer terug tot 0 km/u. wagen Iedere keer weer sta ik versteld van de onzin die ten aanzien van auto's wordt geroepen. Op moment dat ik achter mijn computer zat om de kopij voor deze krant te maken, hoorde ik op de radio weer een persoon die begaan is met het milieu. Dit soort fanatici hebben inmiddels van de overhek geleerd dat de automobili het makkelijkst te pakken is, dus moet de auto het weer ontgelden. Een deel van het voorgestelde plan, klonk echter zo gek nog niet, maar het milieu moet hierbij niet als argument worden aangevoerd. Bij het vervoeren van mensen en voorwerpen moet meer gekeken worden naar de noodzaak. Op korte afstanden pak je de fiets, op langere afstanden de trein of bus, terwijl de auto in geval van haast en onbereikbaarheid van de bestemming kan worden ingezet. Ook fanatieke automobilisten kunnen hier weinig tegen in brengen. De persoon op de radio stelde echter voor om vooral het vervoer in de stad te laten plaatsvinden door paard en wagen. We stappen hiermee ongeveer 100 jaar terug in de historie. Terecht vroeg de radio-presentatrice naar de vervuiling die paarden met zich meebrengen. "Ach, dat beetje paardemest gooi je toch gewoon tussen de rozen", was daarop de reaktie, waarmee duidelijk werd aangegeven dat de persoon in kwestie zich absoluut te weinig in de materie had verdiept. Het lijkt zo romantisch een stad vol paarden met wagens, maar als je alle auto's die nu in een stad rondrijden gaat vervangen door paarden krijg je een onoverkomelijk mestprobleem. Het ging in dit geval duidelijk om autootje pesten. Waar de landbouw al jaren met een groot mestprobleem kampt, willen zogenaamde milieu-aktivisten de auto door paarden laten vervangen en denken in hun kinderlijke belevingswereld dan niet aan de problemen die dit met zich mee gaat brengen. Kortom, gezwam in de ruimte... Speciale Rai-zegels PTT Post geeft ter gelegenheid van het 100- jarig bestaan van de Rai Vereniging twee postzegels uit, een van zeventig cent en een van tachtig cent. De PTT onderstreept hiermee het bijzondere van dit eeuwfeest. De postzegels die een beeld van een fiets en van een oude auto in beweging laten zien, verbeelden daarmee niet alleen de mobiliteit op twee en vier wielen, maar evenzeer de dynamiek van de branches en van de Rai Vereniging. Het ontwerp is van de bekende Amsterdamse kunstenaar Anthon Beeke. De Rai-zegels zijn vanaf 5 januari 1993 verkrijgbaar en zijn daarmee de eerste bijzondere zegels van 1993. Op een feestelijke bijeenkomst met relaties op 17 december overhandigde ir. W. Dik, voorzitter van de raad van bestuur van de Koninklijke PTT Nederland de eerste zegels aan algemeen voorzitter drs. G.E.L.M. Worm van de Rai Vereniging. 8867 NI

Kranten Regionaal Archief Tilburg

Weekblad De Tilburgse Koerier | 1992 | | pagina 27