O
NIEUWE NISSAN 4X4
AUDI CABRIOLET MET V6-M0T0RMMB
ONDER HET MOTTO
"VERANTWOORDE SPORTIVTT
-31
.59
:.15
!.15
..79
L5.
.29
.25
99
!.99
!.49
195
SM»
v
1
ber 1992-pagina 26
onG soft
Oplage: 96.445 ex.
Donderdag 17 december 1992
I
Paard en
neen voorat ook net milieu, ae veingneia
recyclebaarheid niet uit het oog verloren.
J
De
|B-8866-NI
Spoordijk 72/76 tel. 013-422133
Tony Vos
V6is
ing:
icember
1
Lees verder
in dit nummer
pag.7
o.a.:
Bijlage van: Del
Jaarlijks tienduizenden
autodiefstallen
pag.9
Autotest:
Ford Escort 1.6 CLX
versus RS Cosworth
pag.3
Rij-impressie:
Honda Accord
Jaargang 4
Nummer 49
pk t
klei,
berei
sid
:n 0 tot
Het sportieve topmodel uit de BMW 3-serie is kort
geleden aan het programma toegevoegd, de M3.
Was zijn voorganger nog op het tweedeurs
sedanmodel gebaseerd, de nieuweling draagt de
carrosserie van de coupé. BMW heeft niet zomaar
een grote motor in een compacte auto gezet maar
heeft vooral ook het milieu, de veiligheid en de
De prijs van de M3 is vastgesteld
op 1.129.900,=. Er zijn nog een
aantal opties leverbaar zoals
metaallok, diefstalbeveiliging,
lederen bekleding, schuifdak,
elektrisch verstelbare voorstoelen,
stoelverwarming en
airconditioning.
Redactie:
Tony Vos
Tel. 013/686023
Postbus 410 - 5000 AK Tilburg
Advertenties:
Advertentie-afdeling
De Tilburgse Koerier
N.S. Plein 14,5014 DA Tilburg
Tel. 013/368805
Fax 013/359985
Sluitingstijd:
redactie en advertenties:
dinsdag 22.00 uur
lange wielbasis van 2,65 meter. De
lengte van de gehele auto varieert
hierbij van 4,10 tot 4,58 meter. Een
2.4 liter 4 cilinder benzinemotor
levert 124 pk, terwijl de 2.7 liter
turbodiesel goed is voor 100 pk.
Beide motoren zijn bekend uit de
Nissan Terrano. Nissan zal in het
komende voorjaar de naam van de
nieuweling bekend maken, terwijl
de levering in de zomer start.
De Automaat is een uitgave van
De Tilburgse Koerier i.s.m.
D.A.T.O. en verschijnt in geheel
Tilburg, Goirle, Riel, Loon op
Zand, Udenhout, Berkel Enschot,
Oisterwijk, Moergestel en
Hilvarenbeek.
Dakar-geel
De M3 kan in zes kleuren worden
geleverd, waarvan drie specifiek
voor dit model: Mugello-rood,
Dakar-geel en Avusblauw-
metallic. Het uiterlijk straalt de
innerlijke kracht enorm uit met de
meegespoten bumpers, spiegels
en skirts die bovendien afwijkend
van vorm zijn. De 17 lichtmetalen
wielen zijn ook speciaal voor de
M3 ontworpen. In het interieur
vinden we sportstoelen die ook
apart voor de M3 werden
ontwikeld met aangebouwde
hoofdsteunen. Deze hoofdsteunen
kunnen echter samen met een deel
van de rugleuning en de
Uiteraard komt ook deze snelle
BMW van BMW Motorsport-M. De
auto krijgt een vermogen van 286
uit een 3 liter 6 cilinder 24-
sppenmotor. Dit vermogen wordt
reikt bij 7000 tr/min terwijl het
hoge koppel van 320 Nm al bij 3600
tr/min beschikbaar is. Hierdoor
kan een afgeregelde topsnelheid
van 250 km/u worden behaald en
wordt de acceleratie van 0 tot 100
km/u in 6 seconden volbracht.
nokkenas heeft een variabele
sturing (VANOS) wat het koppel in
het midden toerengebied
aanzienlijk verhoogd. Daarnaast
wordt een zogenaamde stereo
lambda regeling toegepast per
paar van 3 cilinders. De
katalysator kan zo exacter werken.
Naast deze sportieve
eigenschappen, biedt de BMW M3
ook voldoende
gebruiksmogelijkheden. De auto
Het leveringsprogramma van de
i Audi Cabriolet is per direkt
uitgebreid met de 2.8 liter V6-
motor. Tot op heden werd dit
verfrissende model alleen
aangeboden met de 133 pk
leverende 5 cilinder 2.3 liter
krachtbron. De uit vrijwel alle
andere Audi-modellen bekende 2.8
liter V6 levert 174 pk en zorgt
zodoende voor een topsnelheid
van 218 km/u. Het sprintje van b
100 km/u neemt 9,8 seconden in
beslag. Tot de
standaarduitvoering behoren
onder .andere een ABS-
remsysteem en een inleg van
wortelnotenhout in het interieur.
Beide cabrio’s hebben een
handgeschakelde vijfbak, maar
kunnen tegen meerprijs ook als
automaat worden besteld.
Prijs
De standaarduitrusting bestaat
onder meer uit elektrische
raambediening, verwarmde
buitenspiegels, ruitesproeiers en
portiersloten, in hoogte
verstelbare stuurkolom, in de
achterruit geïntegreerde antenne,
lederen stuurwiel met airbag,
hoofdsteunen achterin,
kamplampsproeiers en
radiovoorbereiding.
Het aanbod Nissan-terreinauto's
zal vanaf de zomer 1993 worden
uitgebreid met een nieuwe serie.
Nissan komt hiermee tegemoet
aan de vraag naar recreatieve
auto's met off-road capaciteiten.
De nieuwe 4x4 werd ontwikkeld
door het "Nissan European
Technology Center" in het Engelse
Cranfield. De produktie zal gaan
plaatsvinden bij Nissan Motor
biedt plaats aan vier personen en
heeft bijvoorbeeld standaard een
neerklapbare achterbank in twee
delen.
Een grote verdienste van de
de soeplesse. Het maximale
koppel van 250 Nm wordt bij 3000
tr/min bereikt. Echter tussen 2000
en 5500 tr/min is hiervan 220 Nm
minimaal beschikbaar. Dit over
een groot toerenbereik
gelijkmatige koppel wordt deels
verkregen door het variabele
inlaatspruitstuk, dat afhankelijk
van het toerental wordt
omgeschakeld.
Uiterlijk is de 2.8 Cabriolet aan
enkele details te herkennen zoals
de vermelding "2.8 E" achterop,
een geprononceerde voorspoiler,
extra luchtinlaat-openingen en
twee ronde uitlaatpijpen. De prijs
van de Audi Cabriolet 2.8 zal begin
1993 bekend worden gemaakt,
maar zal in ieder geval boven de
f.100.000,= komen te liggen.
Iberica nabij Barcelona, waar nu
ook de Patrol en Serena van de
band rollen. De nieuwe 4x4 betreft
overigens een samenwerking
tussen Nissan en Ford. De auto's
zullen via de twee dealemetten
worden verkocht. Er kan dan
worden gekozen voor twee
carrosserievarianten: een
driedeurs met een wielbasis van
2,45 meter en een vijfdeurs met
schouderondersteuning in hoogte
worden versteld. De bekleding is
voor een deel stof volgens het
BMW Motorsport-design en
Amaretta, textiel met het karakter
van suède. Natuurlijk is leer tegen
meerprijs te bestellen.
Volgens traditie hebben de
instrumenten rode wijzers, terwijl
de schaalverdeling van de
snelheidsmeter bij 280 km/u
eindigt. De uit de meeste BMW's
bekende verbruiksmeter is
vervangen door een
motorolietemperatuurmeter. Het
onderstel is uiteraard aangepast
met versterkte veerschotels en
asgewrichten, terwijl dempers en
stabilisator aanzienlijk straffer zijn
afgestemd. Verschillende
ophangings- en aandrijfdelen zijn
van de 850 overgenomen en
aanzienlijk zwaarder van
uitvoering dan bij de overige 3-
serie modellen. Natuurlijk
ontbreekt ABS niet in de
standaarduitrusting. De M3 gaat
binnen 8,8 seconden van 0 naar 100
km/u en weer terug tot 0 km/u.
wagen
Iedere keer weer sta ik
versteld van de onzin die ten
aanzien van auto's wordt
geroepen. Op moment dat ik
achter mijn computer zat om
de kopij voor deze krant te
maken, hoorde ik op de radio
weer een persoon die
begaan is met het milieu. Dit
soort fanatici hebben
inmiddels van de overhek
geleerd dat de automobili
het makkelijkst te pakken is,
dus moet de auto het weer
ontgelden. Een deel van het
voorgestelde plan, klonk
echter zo gek nog niet, maar
het milieu moet hierbij niet
als argument worden
aangevoerd. Bij het
vervoeren van mensen en
voorwerpen moet meer
gekeken worden naar de
noodzaak. Op korte
afstanden pak je de fiets, op
langere afstanden de trein of
bus, terwijl de auto in geval
van haast en
onbereikbaarheid van de
bestemming kan worden
ingezet. Ook fanatieke
automobilisten kunnen hier
weinig tegen in brengen. De
persoon op de radio stelde
echter voor om vooral het
vervoer in de stad te laten
plaatsvinden door paard en
wagen. We stappen hiermee
ongeveer 100 jaar terug in de
historie. Terecht vroeg de
radio-presentatrice naar de
vervuiling die paarden met
zich meebrengen. "Ach, dat
beetje paardemest gooi je
toch gewoon tussen de
rozen", was daarop de
reaktie, waarmee duidelijk
werd aangegeven dat de
persoon in kwestie zich
absoluut te weinig in de
materie had verdiept. Het
lijkt zo romantisch een stad
vol paarden met wagens,
maar als je alle auto's die nu
in een stad rondrijden gaat
vervangen door paarden
krijg je een onoverkomelijk
mestprobleem.
Het ging in dit geval
duidelijk om autootje pesten.
Waar de landbouw al jaren
met een groot mestprobleem
kampt, willen zogenaamde
milieu-aktivisten de auto
door paarden laten
vervangen en denken in hun
kinderlijke belevingswereld
dan niet aan de problemen
die dit met zich mee gaat
brengen. Kortom, gezwam in
de ruimte...
Speciale
Rai-zegels
PTT Post geeft ter
gelegenheid van het 100-
jarig bestaan van de Rai
Vereniging twee postzegels
uit, een van zeventig cent en
een van tachtig cent. De PTT
onderstreept hiermee het
bijzondere van dit eeuwfeest.
De postzegels die een beeld
van een fiets en van een
oude auto in beweging laten
zien, verbeelden daarmee
niet alleen de mobiliteit op
twee en vier wielen, maar
evenzeer de dynamiek van
de branches en van de Rai
Vereniging. Het ontwerp is
van de bekende
Amsterdamse kunstenaar
Anthon Beeke.
De Rai-zegels zijn vanaf 5
januari 1993 verkrijgbaar en
zijn daarmee de eerste
bijzondere zegels van 1993.
Op een feestelijke
bijeenkomst met relaties op
17 december overhandigde
ir. W. Dik, voorzitter van de
raad van bestuur van de
Koninklijke PTT Nederland
de eerste zegels aan
algemeen voorzitter drs.
G.E.L.M. Worm van de Rai
Vereniging.
8867 NI