:.ht
Autoverkopen in Europa
HT
Wederom Opel
Winterplan
Formule I Kerstshow
in Autotron
Nieuwe generatie
elektrische auto's bij Opel
Zelf rijden in Alfa S.Z.
N
Stijl en sportiviteit gaan samen
Zn.
ADES
Iers
S en Zn.
F
DE TILBURGSE KOERIER
DE AUTOMAAT - Donderdag 10 december 1992 - pagina 9
mber 1992 - pagina 8
r
en
Iraait
vijs).
de
de
DAIHATSU
hetl
hek
geb.
\LWIJK, Centraal
NTRUM
IEDING
de
set
logen
egen.
:R
1971
lis
>ag
1985
1983
1986
1984
1990
1984
1984
1985
1988
1983
1984
s
42, GOIRLE
rij Besbo automateriaal)
013-341659
013-342204
;open, wij
de verkoop
volgt uit (tussen haakjes cijfers
van 1991):
-Concern: 1.799.100
100)
265.400 (1.237.800)
il Motors: 1.259.300
.1987
.1990
INANCIERING
TILBURG
20
IVOOR
..1978
..1984
..1986
..1987
..1985
...1990
van de bestuurder.
kost £52.995,=
rbo f.69.995,=
rndaard wordt
den met een
trale
ingebouwde mistlampen,
prachtige lichtmetalen velgen en
volledig nieuw ontworpen profiel.
is een ecl
jmen. T
rordt i
etalen
Leppen
iregelde
brandstofinspuiting en
side driewegkatalysator
atgas-
tiesysteem. De 6-pitter
twee
sllen per stuk
illen
rsis in ons
ipa van
D. WEEK I
B 1987 pr. 8.950,-1
>‘s met Bovag-garantie-
urt en APK keuring
het geavanceerde systeem van
BMW te monteren, waarbij de ruit
na het sluiten van de portieren
extra in de rubbers schuift.
Europese landen dan zien
forse neergang van de verkor
Duitsland, Zweden en Finlanu
Nederland behoort met
van 5,5 procent tot de middeni
Heel erg goed ging het onder
andere in No<
Griekenlar
in Italië, Fr
België/Luxei
Denemarken ..x_
licht herstel.
De top tien ziet er in Europa van
januari tot en met september als
cl vciDiandig aan
beide auto's gewoon
lijsting toe te passen, of
Tientallen
Afgezien van dit enige kritiekpunt
is de 220 Coupé Turbo een zalige
auto, waarbij behoorlijk een
beroep wordt gedaan op de
levert een vermogen van 169 pk bij
5900 tr/min en een koppel van 225
Nm bij 4500 tr/min. Standaard
beschikt de 827 Coupé over een
viertraps automaat, die echter
zonder meerprijs voor een vijfbak
kan worden omgeruild. De
handgeschakelde variant haalt
een top van 214 km/u en heeft 8,2
seconden nodig om vanuit
stilstand de 100 km/u te halen. De
automaat haalt 211 km/u en
volbrengt het sprintje in 9,2
seconden.
Fluittoon
De coupé is snel en comfortabel
tegelijk. De wegligging is dik in
orde, zodat de auto garant staat
voor vele prettige en lange reizen.
Alleen heeft men in Engeland
gemeend een coupé te moeten
voor zien van portieren zonder
ruitstijl. Of deze beslissing zo slim
De autoverkopen in Europa
januari tot en met septeml
liggen met 10.501.300 eenheden op
een nog steeds hoog niveau. Toch
is er sprake van een daling ten
opzichte van 1991 met 1,5 procent.
Uiteraard is het verschil in
resultaat per merk zeer
verschillend, terwijl er ook een
forse afwijking per land te
bespeuren valt. Nummer 1 op de
Europese markt, het VW-concern,
doet het uitstekend met bijna 1,8
miljoen auto's op afstand gevolgd
door PSA (Peugeot/Citroën) met
1,256 miljoen eenheden. Hierdoor
klom PSA van een vijfde naar een
tweede plaats. Boven de 1,2
miljoen zitten ook nog General
Motors, Fiat en Ford. Deze drie
groepen laten allemaal een
verkoopdaling zien. Renault draait
met 1.098.500 auto's ten opzichte
tgefloten en wel zo van vorig jaar beduidend beter,
s vrijwel direct het Succesvol zijn verder BMW, Volvo,
Honda, Suzuki en Saab, terwijl alle
andere merken met een
verkoopdaling te maken kregen.
Kijken we naar de verschillende
Renault Clio, Suzuki Swift en VW
Golf. Daarnaast staan exemplaren
uit de verschillende formule-
klassen opgesteld: Opel Lotus,
Formule Ford 1600, Formule
Renault en de Formule 3 en 3000.
In de filmzaal kan men
achteroverleunend genieten van
spectaculaire racefilms. De
fabrikant van schaalmodellen,
Tamiya, heeft in het Autotron een
mini-circuit gebouwd van twintig
bij dertig meter, waarop bezoekers
naar hartelust kunnen spelen met
radiografisch bestuurde Formule I-
auto's en andere modellen. Wie
echt wil racen, kan terecht in de
Super X race-simulator.
Verder is het Huis van de
Toekomst helemaal in kerstsfeer
gebracht, terwijl er ook vijf
kerstbomen van de toekomst te
zien zijn, ontworpen door
leerlingen van de Stedelijke
Sierteeltschool in Eindhoven.
Het Autotron is van 18 december
tot en met 3 januari dagelijks
geopend van 11.00 tot 17.00 uur
(eerste kerstdag gesloten).
het onderstel van de bekende 200
staat is niet alleen uit de
afmetingen op te maken. De neus
en achterpartij zijn volledig van
het driedeurs model overgenomen.
De stylering van de bovenkant
(dak en ruiten) is zo knap
veranderd, dat de coupé compleet
anders oogt. De uitrusting is aan
de buitenkant al zo compleet, dat
het sportieve karakter extra wordt
benadrukt: meegespoten bumpers
en spiegels, spoiler achterop en
lichtmetalen velgen. Uniek mag de
dakconstructie genoemd worden.
Boven de voorpassagiers kunnen
namelijk twee glazen panelen
worden weggenomen. De dan
overblijvende T- bar kan ook nog
eens worden verwijderd, zodat bij
goed weer lekker 'open' gereden
kan worden. Het dak sluit
verbazingwekkend goed af en
produceert geen bijgeluiden.
In maart van dit jqar werd op de
Autosalon van Genève vlak na de
presentatie van de vernieuwde
Rover 800 de 827 Coupé getoont.
l Alhoewel de auto duidelijk een
telg uit de 800-familie is, blijken
vrijwel alle plaatwerkdelen
specifiek voor deze variant te zijn
geperst. De auto kenmerkt zich
Mook - "We willen als Rover niet uitsluitend niches
gaan vullen", meldde Fred van Putten, directeur Rover
Nederland tijdens de introductie van de nieuwe 216,
220 en 827 Coupé. Als we de laatste nieuwe telgen van
het merk bekijken, dan lijkt het er inderdaad op dat
Rover uitsluitend auto's voor kleine doelgroepen
maakt. Immers een 100, 200 en Mini cabriolet, een
verlengde Range Rover en de nieuwe Coupés zullen
nu eenmaal niet als warme broodjes over de toonbank
gaan.
we een
kopen in van
and. l.VWC-
>rt met een daling 1.704.400,
st de middenmoot. 2. PSA: 1.2E
a __t onder 3. General
Noorwegen, Portugal, (1.275.700)
ind en Spanje, terwijl ook 4. Fiat Groep: 1.232.700 (1.335.600)
’rankrijk, 5. Ford: 1.214.900 1.293.000)
memberg, Oostenrijk en 6. Renault: 1.098.500 (1.039.700)
«.en sprake was van een 7. BMW: 348.300 (318.900)
8. Nissan: 341.300 (365.800)
9. Mercedes-Benz: 322.300 (365.700)
10. Toyota: 258.400 (293.800)
stoelen, elektrisch bediende
voorportierruiten en een
verstelbaar stuur. Lederen
bekleding is uiteraard tegen
meerprijs te leveren.
Rover verwacht van de t
nieuwe Coupé-modellei
slechts enkele tientalk
exemplaren op jaarbas
land te verkopen.
Gekieteld
In Nederland zal de 216 de meeste
aftrek krijgen. Deze auto beschikt
over de bekende 1.6 liter 16-
kleppen Honda-motor. Deze
krachtbron zit ook in de 216 cabrio-
en was voorheen in de 216 GTi te
vinden. Met 122 pk is de versie
goed voor een top van 195 km/u en
een acceleratie van 0 tot 100 km/u
in 9,6 seconden. Wie echter een
dergelijke auto zoekt om onder alle
omstandigheden de snelste fe
kunnen zijn, komt bij de 220 Turbo
terecht. In deze auto heeft Rover
namelijk de eigen 2 liter 16-
kleppen turbomotor gebouwd, die
begin dit jaar in de 800-reeks werd
geïntroduceerd. De krachtbron uit
de 220 is echter nog extra
gekieteld waardoor een vermc
van 200 pk kon worden verkrec
Dit is goed voor 240 km/u en een
sprintje van 0 tot 100 km/u in
slechts 6,9 seconden. Hiermee is de
220 Coupé de snelste auto die
Rover in haar historie in serie
heeft gebouwd. Inderdaad zijn de
rij-eigenschappen van de 220
ronduit indrukwekkend. Je moet er
met je gedachten goed bijblijven,
want voor je het weet schiet de
auto er tussenuit. Als de goede
versnelling wordt ingeschakeld
verlopen tussenacceleraties
vliegensvlug en dat alles bij een
behoorlijk op de achtergrond
brommende motor. Ook bij deze
coupé heeft Rover de ruitstijl van
de portieren weggelaten en ook
hier levert dit problemen op. Vlak
boven de spiegel ontstaat bij 160
km/u een hinderlijk geruis. Wie in
Duitsland de gelegenheid krijgt de
topsnelheid van 240 km/u op de
teller te zetten, wordt hierbij driftig
door de auto uitgefloten en wel zo
hinderlijk dat je 1 J’
gas loslaat.
Rover had er verstar
gedaan bij b
een ruitomlij
enklassen: onder
133, BMW 320,
mcia Delta, Nissan
igeot 309, Porsche 911,
Slechts weinigen zullen kunnen ervaren hoe het is om in een Alfa S.Z. te
rijden. Alfa Romeo-dealer Sam van Lingen in Houten heeft echter een
dergelijke auto in de verhuur genomen. Iedereen kan nu de verrassende
sensatie zelf ondervinden van deze magistrale auto met zijn markante
vormgeving. Echt iets voor liefhebbers of als eye-catcher bij bruiloften,
jubilea en produktintroducties. Een dag in een Alfa S.Z. kost ƒ495,-
waarbij de eerste 100 km vrij zijn. Voor elke kilometer daarna wordt ƒ4,20
in rekening gebracht. De Alfa S.Z. kan worden geboekt bij de drie
vestigingen van Sam van Lingen: Utrecht, tel. 030-623004; Houten, tel.
03403-71734 of Haarlem, tel. 023-366344.
Leer en hout
De Coupé biedt een uitstekende
toegang tot het interieur via de
grote portieren. Vooral binnenin c
auto vinden we de herkomst direc
terug. Een inrichting waarbij
zoveel hout en leer is gebruikt, kan
alleen maar uit Engeland komen.
De vierpersoons 827 Coupé is tot in
de details prachtig afgewerkt en
volledig op comfort ingesteld.
Natuurlijk kennen we de stoelen
en het dashboard al uit de sedan.
Toch heeft de
ontwikkelingsafdeling van Rover
In het Autotron in Rosmalen staan
tussen 18 december en 3 januari
enorme hoeveelheden pk's
opgesteld. In de kerstvakantie
wordt namelijk in dit museum de
Formule I Kerstshow gehouden.
Naast de aandacht voor de
Formule I, staan de schijnwerpers
ook op een diverse aanbod race-,
rally- en rallycrossbolides en alles
wat daarmee te maken heeft. De
organisatie is zeer blij met de
komst van de Williams Renault
waarmee Nigel Mansell dit jaar
het wereldkampioenschap
behaalde. Ook kan het publiek
March-Ilmor van Jan Lammers,
Jordan-Yamaha en de McLaren -
Honda bewonderen. In totaal
zullen er zo'n tien Formule I-
bolides in het Autotron te vinden
zijn.
Verder is er een grote
vertegenwoordiging uit de
verschillende
produktiewager
andere de Alfa
Citroën AX, Lan
Sunny, Peug
Opel experimenteert al enige tijd met elektrisch aangedreven auto's.
Enkele jaren geleden werden proeven gedaan met de Kadett Impuls. Op
2 oktober echter werd door de Duitse minister van Onderzoek het
officiële startschot gegeven voor een vierjarig testprogramma voor
elektrische wagens. Er zullen in de proef 60 voertuigen bekeken worden
van vijf verschillende constructeurs. Alles speelt zich af op het eiland
Rugen voor de Duitse kust. Opel heeft onder andere de Astra Impuls 3
ingebracht, gebaseerd op de Astra Stationwagon. De auto biedt net als
de benzine-variant vijf zitplaatsen en veel bagageruimte. Rijklaar weegt
de Impuls.3 minimaal 1.250 kg. Toch heeft de auto nog een
laadvermogen van 550 kg. Opel gebruikt in de Impuls twee
verschillende accu's: de nikkel-cadmiumbatterij met vezelstrukturen van
210 volt en een nieuwe natrium-zwavelbatterij van 180 volt. De Astra
Impuls is zo goed als klaar óm in produktie genomen te worden. Opel zal
meerdere Impuls-exemplaren ter beschikking stellen aan organisaties
zonder winstoogmerk. De Duitse Automobielvereniging coördineert het
project. Onderzoekers van de Technische Hogeschool voor Transport uit
Dresden en van het Instituut voor Energie- en Milieu-onderzoek uit
Heidelberg zijn bij het testprogramma betrokken en zullen op basis van
de testresultaten een omvattend milieurapport over de elektrische
voertuigen samenstellen.
zelfbeheersing
De Rover 216 Coupé k<
terwijl de snelle Turbc
moet opleveren. Stam
de Coupé aangebode»
diefstal-alarm, centru.
vergrendeling met
afstandbediening, wortelnotehout
in het interieur,
stuurbekrachtiging, sportieve
er alles aan gedaan om de Coupé
een nog voornamere uitstraling te
geven. De met leer beklede stoelen
zijn met een contrasterende bies
afgezet. Zaken als
stuurbekrachtiging, elektrische
portierruiten en spiegels, centrale
vergrendeling met
afstandbediening, een anti-
tapijt op de vloer worden met grote
zorg aangebracht. In het forse
middenkussen van het stuurwiel
bij-de Coupé standaard een airbo
opgenomen, terwijl ook de
verstevigingsbalken in de
portieren in het land der Britten
zijn doorgedrongen.
Technisch valt de 827 Coupé
volledig terug op het topmodel van
de 800-reeks,. Voorin drijft de 2,7
liter V6 Honda-motor de
voorwielen aan. De lichtmet
motor beschikt over vier klej
per cilinder, eletronisch gerei
multipoint brandstofinspuitii
een geregel
met uitlaat'
recirculati
Vorig winterseizoen maakten maar liefst zestigduizend
Opel-rijders gebruik van het Opel Winterplan. Voor slechfs
27,50 wordt de auto vakkundig gecontroleerd, waarbij de
aandacht vooral uitgaat naar onderdelen die het in de
winter extra moeilijk hebben zoals de radiator, waterpomp
en de accu. Het Opel Winterplan gaat nu zijn veertiende
jaar in, zodat rustig van een traditie gesproken mag
worden. Tien wintergevoelige onderdelen worden op hun
werking gecontroleerd: de kachelradiator, radiator,
radiatordop, waterslangen, slangklemmen, waterpomp,
thermostaat, koelvloeistof, ventilatorriem en de accu.
Wordt een probleem geconstateerd, dan kan de klant direct
opdracht geven dit te verhelpen. Als alles in orde is
bevonden, schrijft de Opel-dealer het «Opel Winterplan
Certificaat» uit. Dit is een echte garantie om probleemloos
de winter door te komen. Treedt er in de vrieskou toch nog
een storing op, dan wordt deze door de houdster van het
certificaat gratis opgelost. Het certificaat is geldig tot en
met 31 maart 1993.
presentatie aanwezig waren,
bleek vooral de ruit aan
bestuurderskant nief strak genoeg
tegen de rubbers aan te drukken.
Hierdoor wordt al vanaf zo'n 80
km/u een hinderlijke wind achter
in de nek verkregen. Bij hogere
snelheden op de Duitse autobaan
kwam daar bovendien een sterke
fluittoon bij. Onder een
nadrukkelijke voorwaarde dat een
dergelijk mankement blijvend
verholpen moet worden, moet
gezegd worden dat Rover voor
f.119.900,= een dijk van een auto
biedt met veel rijgenoegen.
Met de 216 en 220 Coupé mikt
Rover op een sportief ingestelde,
jongere doelgroep. Dat de auto op