:.ht Autoverkopen in Europa HT Wederom Opel Winterplan Formule I Kerstshow in Autotron Nieuwe generatie elektrische auto's bij Opel Zelf rijden in Alfa S.Z. N Stijl en sportiviteit gaan samen Zn. ADES Iers S en Zn. F DE TILBURGSE KOERIER DE AUTOMAAT - Donderdag 10 december 1992 - pagina 9 mber 1992 - pagina 8 r en Iraait vijs). de de DAIHATSU hetl hek geb. \LWIJK, Centraal NTRUM IEDING de set logen egen. :R 1971 lis >ag 1985 1983 1986 1984 1990 1984 1984 1985 1988 1983 1984 s 42, GOIRLE rij Besbo automateriaal) 013-341659 013-342204 ;open, wij de verkoop volgt uit (tussen haakjes cijfers van 1991): -Concern: 1.799.100 100) 265.400 (1.237.800) il Motors: 1.259.300 .1987 .1990 INANCIERING TILBURG 20 IVOOR ..1978 ..1984 ..1986 ..1987 ..1985 ...1990 van de bestuurder. kost £52.995,= rbo f.69.995,= rndaard wordt den met een trale ingebouwde mistlampen, prachtige lichtmetalen velgen en volledig nieuw ontworpen profiel. is een ecl jmen. T rordt i etalen Leppen iregelde brandstofinspuiting en side driewegkatalysator atgas- tiesysteem. De 6-pitter twee sllen per stuk illen rsis in ons ipa van D. WEEK I B 1987 pr. 8.950,-1 >‘s met Bovag-garantie- urt en APK keuring het geavanceerde systeem van BMW te monteren, waarbij de ruit na het sluiten van de portieren extra in de rubbers schuift. Europese landen dan zien forse neergang van de verkor Duitsland, Zweden en Finlanu Nederland behoort met van 5,5 procent tot de middeni Heel erg goed ging het onder andere in No< Griekenlar in Italië, Fr België/Luxei Denemarken ..x_ licht herstel. De top tien ziet er in Europa van januari tot en met september als cl vciDiandig aan beide auto's gewoon lijsting toe te passen, of Tientallen Afgezien van dit enige kritiekpunt is de 220 Coupé Turbo een zalige auto, waarbij behoorlijk een beroep wordt gedaan op de levert een vermogen van 169 pk bij 5900 tr/min en een koppel van 225 Nm bij 4500 tr/min. Standaard beschikt de 827 Coupé over een viertraps automaat, die echter zonder meerprijs voor een vijfbak kan worden omgeruild. De handgeschakelde variant haalt een top van 214 km/u en heeft 8,2 seconden nodig om vanuit stilstand de 100 km/u te halen. De automaat haalt 211 km/u en volbrengt het sprintje in 9,2 seconden. Fluittoon De coupé is snel en comfortabel tegelijk. De wegligging is dik in orde, zodat de auto garant staat voor vele prettige en lange reizen. Alleen heeft men in Engeland gemeend een coupé te moeten voor zien van portieren zonder ruitstijl. Of deze beslissing zo slim De autoverkopen in Europa januari tot en met septeml liggen met 10.501.300 eenheden op een nog steeds hoog niveau. Toch is er sprake van een daling ten opzichte van 1991 met 1,5 procent. Uiteraard is het verschil in resultaat per merk zeer verschillend, terwijl er ook een forse afwijking per land te bespeuren valt. Nummer 1 op de Europese markt, het VW-concern, doet het uitstekend met bijna 1,8 miljoen auto's op afstand gevolgd door PSA (Peugeot/Citroën) met 1,256 miljoen eenheden. Hierdoor klom PSA van een vijfde naar een tweede plaats. Boven de 1,2 miljoen zitten ook nog General Motors, Fiat en Ford. Deze drie groepen laten allemaal een verkoopdaling zien. Renault draait met 1.098.500 auto's ten opzichte tgefloten en wel zo van vorig jaar beduidend beter, s vrijwel direct het Succesvol zijn verder BMW, Volvo, Honda, Suzuki en Saab, terwijl alle andere merken met een verkoopdaling te maken kregen. Kijken we naar de verschillende Renault Clio, Suzuki Swift en VW Golf. Daarnaast staan exemplaren uit de verschillende formule- klassen opgesteld: Opel Lotus, Formule Ford 1600, Formule Renault en de Formule 3 en 3000. In de filmzaal kan men achteroverleunend genieten van spectaculaire racefilms. De fabrikant van schaalmodellen, Tamiya, heeft in het Autotron een mini-circuit gebouwd van twintig bij dertig meter, waarop bezoekers naar hartelust kunnen spelen met radiografisch bestuurde Formule I- auto's en andere modellen. Wie echt wil racen, kan terecht in de Super X race-simulator. Verder is het Huis van de Toekomst helemaal in kerstsfeer gebracht, terwijl er ook vijf kerstbomen van de toekomst te zien zijn, ontworpen door leerlingen van de Stedelijke Sierteeltschool in Eindhoven. Het Autotron is van 18 december tot en met 3 januari dagelijks geopend van 11.00 tot 17.00 uur (eerste kerstdag gesloten). het onderstel van de bekende 200 staat is niet alleen uit de afmetingen op te maken. De neus en achterpartij zijn volledig van het driedeurs model overgenomen. De stylering van de bovenkant (dak en ruiten) is zo knap veranderd, dat de coupé compleet anders oogt. De uitrusting is aan de buitenkant al zo compleet, dat het sportieve karakter extra wordt benadrukt: meegespoten bumpers en spiegels, spoiler achterop en lichtmetalen velgen. Uniek mag de dakconstructie genoemd worden. Boven de voorpassagiers kunnen namelijk twee glazen panelen worden weggenomen. De dan overblijvende T- bar kan ook nog eens worden verwijderd, zodat bij goed weer lekker 'open' gereden kan worden. Het dak sluit verbazingwekkend goed af en produceert geen bijgeluiden. In maart van dit jqar werd op de Autosalon van Genève vlak na de presentatie van de vernieuwde Rover 800 de 827 Coupé getoont. l Alhoewel de auto duidelijk een telg uit de 800-familie is, blijken vrijwel alle plaatwerkdelen specifiek voor deze variant te zijn geperst. De auto kenmerkt zich Mook - "We willen als Rover niet uitsluitend niches gaan vullen", meldde Fred van Putten, directeur Rover Nederland tijdens de introductie van de nieuwe 216, 220 en 827 Coupé. Als we de laatste nieuwe telgen van het merk bekijken, dan lijkt het er inderdaad op dat Rover uitsluitend auto's voor kleine doelgroepen maakt. Immers een 100, 200 en Mini cabriolet, een verlengde Range Rover en de nieuwe Coupés zullen nu eenmaal niet als warme broodjes over de toonbank gaan. we een kopen in van and. l.VWC- >rt met een daling 1.704.400, st de middenmoot. 2. PSA: 1.2E a __t onder 3. General Noorwegen, Portugal, (1.275.700) ind en Spanje, terwijl ook 4. Fiat Groep: 1.232.700 (1.335.600) ’rankrijk, 5. Ford: 1.214.900 1.293.000) memberg, Oostenrijk en 6. Renault: 1.098.500 (1.039.700) «.en sprake was van een 7. BMW: 348.300 (318.900) 8. Nissan: 341.300 (365.800) 9. Mercedes-Benz: 322.300 (365.700) 10. Toyota: 258.400 (293.800) stoelen, elektrisch bediende voorportierruiten en een verstelbaar stuur. Lederen bekleding is uiteraard tegen meerprijs te leveren. Rover verwacht van de t nieuwe Coupé-modellei slechts enkele tientalk exemplaren op jaarbas land te verkopen. Gekieteld In Nederland zal de 216 de meeste aftrek krijgen. Deze auto beschikt over de bekende 1.6 liter 16- kleppen Honda-motor. Deze krachtbron zit ook in de 216 cabrio- en was voorheen in de 216 GTi te vinden. Met 122 pk is de versie goed voor een top van 195 km/u en een acceleratie van 0 tot 100 km/u in 9,6 seconden. Wie echter een dergelijke auto zoekt om onder alle omstandigheden de snelste fe kunnen zijn, komt bij de 220 Turbo terecht. In deze auto heeft Rover namelijk de eigen 2 liter 16- kleppen turbomotor gebouwd, die begin dit jaar in de 800-reeks werd geïntroduceerd. De krachtbron uit de 220 is echter nog extra gekieteld waardoor een vermc van 200 pk kon worden verkrec Dit is goed voor 240 km/u en een sprintje van 0 tot 100 km/u in slechts 6,9 seconden. Hiermee is de 220 Coupé de snelste auto die Rover in haar historie in serie heeft gebouwd. Inderdaad zijn de rij-eigenschappen van de 220 ronduit indrukwekkend. Je moet er met je gedachten goed bijblijven, want voor je het weet schiet de auto er tussenuit. Als de goede versnelling wordt ingeschakeld verlopen tussenacceleraties vliegensvlug en dat alles bij een behoorlijk op de achtergrond brommende motor. Ook bij deze coupé heeft Rover de ruitstijl van de portieren weggelaten en ook hier levert dit problemen op. Vlak boven de spiegel ontstaat bij 160 km/u een hinderlijk geruis. Wie in Duitsland de gelegenheid krijgt de topsnelheid van 240 km/u op de teller te zetten, wordt hierbij driftig door de auto uitgefloten en wel zo hinderlijk dat je 1 J’ gas loslaat. Rover had er verstar gedaan bij b een ruitomlij enklassen: onder 133, BMW 320, mcia Delta, Nissan igeot 309, Porsche 911, Slechts weinigen zullen kunnen ervaren hoe het is om in een Alfa S.Z. te rijden. Alfa Romeo-dealer Sam van Lingen in Houten heeft echter een dergelijke auto in de verhuur genomen. Iedereen kan nu de verrassende sensatie zelf ondervinden van deze magistrale auto met zijn markante vormgeving. Echt iets voor liefhebbers of als eye-catcher bij bruiloften, jubilea en produktintroducties. Een dag in een Alfa S.Z. kost ƒ495,- waarbij de eerste 100 km vrij zijn. Voor elke kilometer daarna wordt ƒ4,20 in rekening gebracht. De Alfa S.Z. kan worden geboekt bij de drie vestigingen van Sam van Lingen: Utrecht, tel. 030-623004; Houten, tel. 03403-71734 of Haarlem, tel. 023-366344. Leer en hout De Coupé biedt een uitstekende toegang tot het interieur via de grote portieren. Vooral binnenin c auto vinden we de herkomst direc terug. Een inrichting waarbij zoveel hout en leer is gebruikt, kan alleen maar uit Engeland komen. De vierpersoons 827 Coupé is tot in de details prachtig afgewerkt en volledig op comfort ingesteld. Natuurlijk kennen we de stoelen en het dashboard al uit de sedan. Toch heeft de ontwikkelingsafdeling van Rover In het Autotron in Rosmalen staan tussen 18 december en 3 januari enorme hoeveelheden pk's opgesteld. In de kerstvakantie wordt namelijk in dit museum de Formule I Kerstshow gehouden. Naast de aandacht voor de Formule I, staan de schijnwerpers ook op een diverse aanbod race-, rally- en rallycrossbolides en alles wat daarmee te maken heeft. De organisatie is zeer blij met de komst van de Williams Renault waarmee Nigel Mansell dit jaar het wereldkampioenschap behaalde. Ook kan het publiek March-Ilmor van Jan Lammers, Jordan-Yamaha en de McLaren - Honda bewonderen. In totaal zullen er zo'n tien Formule I- bolides in het Autotron te vinden zijn. Verder is er een grote vertegenwoordiging uit de verschillende produktiewager andere de Alfa Citroën AX, Lan Sunny, Peug Opel experimenteert al enige tijd met elektrisch aangedreven auto's. Enkele jaren geleden werden proeven gedaan met de Kadett Impuls. Op 2 oktober echter werd door de Duitse minister van Onderzoek het officiële startschot gegeven voor een vierjarig testprogramma voor elektrische wagens. Er zullen in de proef 60 voertuigen bekeken worden van vijf verschillende constructeurs. Alles speelt zich af op het eiland Rugen voor de Duitse kust. Opel heeft onder andere de Astra Impuls 3 ingebracht, gebaseerd op de Astra Stationwagon. De auto biedt net als de benzine-variant vijf zitplaatsen en veel bagageruimte. Rijklaar weegt de Impuls.3 minimaal 1.250 kg. Toch heeft de auto nog een laadvermogen van 550 kg. Opel gebruikt in de Impuls twee verschillende accu's: de nikkel-cadmiumbatterij met vezelstrukturen van 210 volt en een nieuwe natrium-zwavelbatterij van 180 volt. De Astra Impuls is zo goed als klaar óm in produktie genomen te worden. Opel zal meerdere Impuls-exemplaren ter beschikking stellen aan organisaties zonder winstoogmerk. De Duitse Automobielvereniging coördineert het project. Onderzoekers van de Technische Hogeschool voor Transport uit Dresden en van het Instituut voor Energie- en Milieu-onderzoek uit Heidelberg zijn bij het testprogramma betrokken en zullen op basis van de testresultaten een omvattend milieurapport over de elektrische voertuigen samenstellen. zelfbeheersing De Rover 216 Coupé k< terwijl de snelle Turbc moet opleveren. Stam de Coupé aangebode» diefstal-alarm, centru. vergrendeling met afstandbediening, wortelnotehout in het interieur, stuurbekrachtiging, sportieve er alles aan gedaan om de Coupé een nog voornamere uitstraling te geven. De met leer beklede stoelen zijn met een contrasterende bies afgezet. Zaken als stuurbekrachtiging, elektrische portierruiten en spiegels, centrale vergrendeling met afstandbediening, een anti- tapijt op de vloer worden met grote zorg aangebracht. In het forse middenkussen van het stuurwiel bij-de Coupé standaard een airbo opgenomen, terwijl ook de verstevigingsbalken in de portieren in het land der Britten zijn doorgedrongen. Technisch valt de 827 Coupé volledig terug op het topmodel van de 800-reeks,. Voorin drijft de 2,7 liter V6 Honda-motor de voorwielen aan. De lichtmet motor beschikt over vier klej per cilinder, eletronisch gerei multipoint brandstofinspuitii een geregel met uitlaat' recirculati Vorig winterseizoen maakten maar liefst zestigduizend Opel-rijders gebruik van het Opel Winterplan. Voor slechfs 27,50 wordt de auto vakkundig gecontroleerd, waarbij de aandacht vooral uitgaat naar onderdelen die het in de winter extra moeilijk hebben zoals de radiator, waterpomp en de accu. Het Opel Winterplan gaat nu zijn veertiende jaar in, zodat rustig van een traditie gesproken mag worden. Tien wintergevoelige onderdelen worden op hun werking gecontroleerd: de kachelradiator, radiator, radiatordop, waterslangen, slangklemmen, waterpomp, thermostaat, koelvloeistof, ventilatorriem en de accu. Wordt een probleem geconstateerd, dan kan de klant direct opdracht geven dit te verhelpen. Als alles in orde is bevonden, schrijft de Opel-dealer het «Opel Winterplan Certificaat» uit. Dit is een echte garantie om probleemloos de winter door te komen. Treedt er in de vrieskou toch nog een storing op, dan wordt deze door de houdster van het certificaat gratis opgelost. Het certificaat is geldig tot en met 31 maart 1993. presentatie aanwezig waren, bleek vooral de ruit aan bestuurderskant nief strak genoeg tegen de rubbers aan te drukken. Hierdoor wordt al vanaf zo'n 80 km/u een hinderlijke wind achter in de nek verkregen. Bij hogere snelheden op de Duitse autobaan kwam daar bovendien een sterke fluittoon bij. Onder een nadrukkelijke voorwaarde dat een dergelijk mankement blijvend verholpen moet worden, moet gezegd worden dat Rover voor f.119.900,= een dijk van een auto biedt met veel rijgenoegen. Met de 216 en 220 Coupé mikt Rover op een sportief ingestelde, jongere doelgroep. Dat de auto op

Kranten Regionaal Archief Tilburg

Weekblad De Tilburgse Koerier | 1992 | | pagina 33