SUBARU VIVIO GLI
ff
Besiedingsgrens automobilist
nagenoeg bereikt
7eg niet
TE GRETIG JA
Nieuwe neus voor
occassion-
uitverkoop» bij
Autonova
Kostbaar kleinood
«Eindejaars
Chrysler Le Baron
<ow
Renault
bedrijfs-
televisie
Rijnlease
■N
DEKKERS
populair!!!
I.950,-
A
RIJ-IMPRESSIE
F1-BD-.46
imber 1992 - pagina 4
DE AUTOMAAT - Donderdag 10 december 1992 - pagina 5
DE TILBURGSE KOERIER
jxtra op
141 496
auto overstappen
Eén keer moet de eerste keer zijn. Maar
ver
als het zover is. wees dan niet al te
ver
gretig. Voor je het weet, ben je
verkocht. De nieuwe Vivio.
ver
Maak eerst een proefrit
166.000 km
bij de Subaru-
dealer.
‘%***k-
I I I I
AUTOMOBIELBEDRIJF
KORVELSEWEG 99, TILBURG, TEL. 013-355575
tIGE
DE EERSTE KEER
et.
Bt.
102.000 km
101.000 km
90.000 km
36.000 km
65.000 km
65.000 km
50.000 km
41.000 km
122.000 km
42.000 km
105.000 km
230.000 km
52.000 km
160.000 km
75.000 km
95.000 km
99.000 km
30.000 km
65.000 km
86.000 km
99.000 km
sn
mop
rt.
Bt.
vmet.
v
'91
'89
'89
'89
'88
.....'88
....„...,.....'88
,........'88
'88
'87
'87
'87
'87
'86
,.'83
TELEFOON 04255-3944
FAX 04255-4020 HILVARENBEEK
SUBARU
EEN RELATIE DIE NIET STUK KAN
de
GRA1
bedi
per:
gulc
julden
■640
listen
ijs
»t
ver
met.
jrdn iet 3 tot 12 maanden garantie,
vendien wordt elke auto van
en voorzien van een grote
ECVT
In het inter
tot uiting.
dashbc J
iele maand deceml
ntrekkelijk geprijsd.
Io auto's geleverd met
historie en bovfcudic,
gecontroleerd e~-
gaat vanaf
o-importeur
.500,= meer
1 portieren
:hthonderd
zelfs
sl ruimte
pes Suzuki-
ito's te zien bij
4-specialist
auw
od met. 77.000 km
99.000 km
190.000 km
151.000 km
t. 110.000 km
irieur komt dezelfde stijl
Opvallend zijn het
=iiboard met ronde
uitstroomopeningen, het compacte
instumentarium en het
daarentegen forse stuurwiel. De
portieren zijn gedeeltelijk met de
stof van de stoelen bekleed en
worden hiermee opgefleurd. Het
geboden comfort ligt op een
broertje gestaan en dat zal wel zo
blijven. Tijdens de
autotentoonstelling van Parijs
toonde Chrysler te midden van de
vele nieuwtjes een gewijzigd front
op de Le Baron. Navraag bij de
importeur leert dat de wijziging
pas vanaf de Rai, februari volgend
jaar, op de Nederlandse modellen
Scheveningen - Kleine auto's lijken weer Booming
Business. Vlak nadat Fiat de nieuwe Cinquecento op
de markt heeft gebracht vervangt Subaru de Mini-
Jumbo door de Vivio, terwijl ook bij Daihatsu en Suzuki
binnen nu en een jaar belangrijke veranderingen aan
de basis van het programma te verwachten zijn.
Subaru stapt wat vormgeving betreft van de
rechthoekige lijnen af en presenteert een meer
afgerond en daardoor speelser design.
prijs tegenover staat. De dnedeurs
Vivio GLi kost f. 17.995,= en dat is
nog steeds een bedrag waarvoor
enkele merken een auto bieden uit
een hoger segment. Wie kiest voor
de ECVT moet f.2.500,= e>
tafel leggen, terwijl de
vierwielaandrijving f.3.5!
kost. Het gemak van vijf
wordt verkregen door acl
gulden bij de dealer achter te
laten. De duurste Vivio is de
vijfdeurs GLi 4WD voor f.22.295,=.
Als enige fabrieksoptie wordt
metaallok geboden voor 395
gulden. Alle auto's die dit jaar uit
voorraad worden besteld en in
januari op kenteken worden gezet,
worden gegarandeerd tegen deze
bedragen geleverd.
zal worden doorgevoerd. Op dit
moment is het nog niet duidelijk of
de coupé in het
leveringsprogramma zal blijven.
Bij de nieuwe neus zijn de
klaplampen vervangen door zeer
vlakke, vaste lichtunits, die
wonderwel in een vrijwel
ongewijzigde voorkant passen.
dit moment 46 miljard gulden
inclusief BTW, BVB en accijnzen)
de merkendealers het minst
geprofiteerd hebben. De
"specialist" raakt achterop.
Relatief meer omzet is gegaan
naar de universele bedrijven, de
schadeherstelbedrijven en naar de
particuliere markt, aldus het
onderzoek.
automobilisten geeft 5 procent te
kennen geen auto meer te willen
aanschaffen. Dit komt neer op
ruim 270.000 personen. Ongeveer
13 procent twijfelt over de
aanschaf van een volgende auto.
Het belangrijkste motief om te
stoppen of te twijfelen is een
financiële reden (47%). Dit is een
van de conclusies uit het BOVAG-
consumentenonderzoek
Autobranche 1992.
Volgens het onderzoek kost een
auto de consument gemiddeld
circa f. 10.000,= per jaar. De kosten
aan onderhoud en reparatie
iragen gemiddeld 1.590 gi
jaar. In 1975 was dit nog
Iden. Voor veel automobili
De Chrysler Le Baron is vooral als
sierlijke cabriolet in Europa
redelijk bekend. De auto is op dit
moment uitsluitend leverbaar met
een 3 liter V6- motor gekoppeld
aan een automatische viertraps
versnellingsbak. De coupé-
uitvoering heeft altijd al in de
schaduw van zijn geopende
Voor 1 januari moeten er 75 occassions verkocht worden. Daarom
heeft Autonova de gehele maand december zijn voorraad gebruikte
auto's bijzonder aantrekkelijk geprijsd.
Uiteraard worden de ai
A.P.K.-keuring, autohis
bumper tot bumper
onderhoudsbeurt.
Een goede inruilprijs voor uw huidige auto is vanzelfsprekend bij
AUTONOVA, aan de Ringbaan Noord.
Omdat Autonova u graag een auto wil verkopen, mag u bij
aankoop van een kwaliteitsoccassion boven ƒ7.500,- bovendien
GRATIS ACCESSOIRES t.w.v. ƒ500,- uitzoeken.
Bent u nog niet aan een andere auto toe, ga dan toch naar de
showroom van Autonova: elke bezoeker heeft kans op een GRATIS
VAKANTIE NAAR KEUZE t.w.v. ƒ2.000,- (vraag de verkopers naar het
dëelnameformulier).
Kortom redenen genoeg voor een bezoek.
De markt voor personenauto's
vertoont spanning en beweging.
De spanning wordt veroorzaakt
door toenemende kosten en
uitgaven voor en door de
automobilist en de beweging is
het gevolg van het inspelen van de
markt op deze druk door meer
"kwaliteit" te gaan verkopen, door
specialisering en schadeherstel en
door tijdelijke verkoopacties.
Hierdoor heeft de markt eerder de
neiging te krimpen dan te groeien.
De rem op de groei wordt direct
veroorzaakt door de toenemende
kosten die de grens van de
bestedingsmogelijkheden van de
consument hebben bereikt of zelfs
hebben overschreden. Van alle
uitstekend peil, terwijl 2
achterin opvallend veel
wordt geboden. De
standaarduitrusting omvat een
afsluitbaar dashboardkastje,
interval op de ruitewissers, twee
luidsprekers en een antenne, twee
zonnekleppen helaas zonder
make-up spiegel, in hoogte
verstelbare veiligheidsgordels en
een hoedenplank. De Vivio komt
zodoende aangenaam compleet
over. En zo mogen ook de rij-
eigenschappen worden genoemd.
Het kleine motortje doet zijn
uiterste best óm te presteren en
doet dat ook heel behoorlijk.
Daarnaast zal de gebruiker
worden beloond met een
aangenaam laag
brandstofverbruik.
Subaru biedt echter verschillende
keuzes. Natuurlijk kan er zoals
gebruikelijk worden gekozen uit
de drie- of vijfdeurs carrosserie. In
Japan wordt al langere tijd in de
Mini-Jumbo de continu variabele
transmissie toegepast, die we hier
bij Subaru alleen in de Justy
kennen. Deze in Nederland
uitgedachte automatische
versnellingsbak komt nu ook in de
Vivio beschikbaar, inclusief de
electromagnetische
poederkoppeling (E-CVT). Deze
voorziening zorgt voor een extra
gewicht van slechts 20 kg en heeft
een kleine invloed op de
prestaties: top van 130 km/u, 0-100
in 21,2 seconden.
Vivio moet het met 100 cc minder
doen en komt op 658 kubieke
centimeters. Alhoewel de naam
Vivio levendigheid uitdrukt, is er
een aardige koppeling naar de
cilinderinhoud. VI is het Romeinse
cijfer "6", dus "VI" "VI" "O" is "6"
"6" "0". Het vermogen is met 44 pk
iets gestegen ten opzichte van de
voorganger, terwijl het toerental
waarbij dit wordt bereikt tot 6400
tr/min is toegenomen. Het iets
hogere vermogen uit een kleinere
motor is verkregen door
toepassing van een modem
multipoint injectiesysteem, wat
gekoppeld is aan het motor-
managementsysteem. Alleen het
koppel nam af tot 53 Nm bij 3600
tr/min. De prestaties zijn er
nauwelijks door beinvloed: een top
van 138 km/u en een acceleratie
van 0 tot 100 in 16 seconden.
Stijlverandering
Achter zien we afgeronde
lichtunits, die een forse opening
vrijlaten voor de achterklep. De
inhoud van de kofferruimte die
hierachter schuilgaat is echter
zeer miniem, zodat de achterbank
veelvuldig zal worden
neergeklapt. Dit kan gelukkig in
twee delen. De belangrijkste
stijlverandering ten opzichte van
de Mini-Jumbo is de daklijn aan de
achterkant. Deze is veel ronder
geworden, zonder daarbij de
geboden binnenruimte aan te
tasten. De Vivio wordt uitsluitend
in de GL-uitvoering in ons land
aangeboden. De uitrusting is
hierdoor prettig compleet. Aan de
buitenkant zien we meegespoten
bumpers en portiergrepen,
grappige op lichtmetalen velgen
lijkende wieldoppen, een
mistachterlicht, wisser achterop
en twee buitenspiegels.
De motorinhoud is ten opzichte
van de Mini Jumbo afgenomen. De
Renault Nederland crrn<
1993, als eerste auto-xmj
in Nederland,
televisieprogramma's
uitzenden, die speciaal
bestemd zijn voor de
dealerorganisatie. Renault
heeft daarvoor een
overeenkomst gesloten met
Philips Nederland, die gaat
zorgdragen voor de installatie
van tweehonderd satelliet-
ontvangsets bij de dealers. Het
contract voor de installatie van
de bedrijfstelevisie werd
ondertekend door de heer J.
Lemonnier, algemeen directeur
van Renault Nederland en de
heer J. Post, hoofddirecteur van
Philips Nederland. Met de
overeenkomst is een bedrag
gemoeid van circa 1 miljoen
gulden. Al in 1990 - bij de
introductie van de Renault Clio
- startte Renault in Frankrijk
met bedrijfstelevisie. Eind 1992
zullen 4000 Renault-dealers in
zeven landen via een
telecommunicatie-satelliet zijn
te bereiken. Eigen TV-
programma's kunnen vanaf
bijna elke plaats in Europa
naar de satelliet worden
opgestraald, wat ook live-
uitzendingen op lokatie
mogelijk maakt.
Stevige prijs
Suburu heeft echter naam op het
gebied van vierwielaandrijving.
Vandaar dat ook de Vivio met 4WD
te koop is. Onder normale
omstandigheden is de Vivio 4WD
een gewone voorwielaandrijver.
Echter bij sneeuw, ijs, steile
hellingen en bemodderde weger
wordt met een simpele drukknop
op de versnellingspook de
achteras bij de aandrijving
betrokken.
De Vivio is volledig ontstaan
volgens de laatste
veiligheidseisen inclusief de
stalen versterkingen in de
portieren, die bij een zijdelingse
aanrijding extra stevigheid
moeten bieden.
Suburu heeft zeer duidelijk
gekozen voor een uiterst moderne
auto als instapper met de meest
geavanceerde technieken op het
gebied van motor, aandrijving,
onderstel en veiligheid. Het moge
duidelijk zijn dat hier een stevige
is hiermee de grens van de
financiële mogelijkheden bereikt.
Dit leidt tot vier soorten
bewegingen:
- van een nieuwe
op een gebruikte
- zoeken naar de goedkoopste
oplossing (zoals autoshoppen)
- een sterkere oriëntatie op de
particuliere markt voor onderhoud
en reparatie
- een langere gebruiksduur van de
huidige auto
De gemiddelde leeftijd van een
auto is op dit moment 6,2 jaar
tegen 5,4 in 1981. In een nieuwe
1 'auto wordt nu gemiddeld 4,1 jaar
gereden vergeleken met 3 jaar in
1987. Voor een gebruikte auto is de
gebruiksduur nu zo'n 3,5 jaar tegen
2,5 jaar in 1987. Het onderzoek
toont verder aan dat in
- tegenstelling tot de algemeen
heersende opvatting dat de
consument zich bij de aankoop
vooral door emotionele factoren
laat leiden, de aankoop van een
auto veeleer op basis van
rationele argumenten plaatsvindt.
Bij de potentiële koper staat de
prijs/kwaliteitsverhouding voorop.
Bij de definitieve keuze zijn het de
rationele argumenten die
overheersen: betrouwbaarheid,
veiligheid, prijs, comfort,
brandstofverbruik en
gebruiksmogelijkheden. Merk,
vormgeving en imago van de auto
komen daar ver achteraan.
Voorts blijkt dat de merkentrouw
vermindert. De onderzoekers
hebben berekend dat de klant
maar in de helft van de gevallen
trouw is aan zijn merk, maar dat
een relatief grote groep (75
procent) trouw blijft aan het
autobedrijf waar de wagen is
gekocht of in onderhoud is. Dit
heeft tot gevolg dat van een sterke
groei van de totale omzet in de
branche de afgelopen vijf jaar (op
uitvoering. Vanaf f 17.995,-.
- PRIJZEN INCL17,5% BTW, EXCL. KOSTEN RIJ-KLAAR MAKEN, WIJZIGINGEN VOORBEHOUDEN.
Bij de Vivio is de ontwerpafdeling
met een volledig blanco papier
begonnen. Wat basisafmetingen
betreft voldoet de Vivio precies
aan de maximale waarden die in
Japan fiscaal worden bevoordeeld:
3,295 meter lang en 1,395 meter
breed. Binnen deze waardes is een
sympathiek ogend karretje
ontstaan met een eigen gezicht.
Koplampen, motorkap en bumper
lopen vrijwel naadloos in elkaar
over. Het grootste deel van de
luchtinlaat wordt door de bumper
verzorgd.
zijn de
igen doi
iits, di.
ijwel
int passen.