SUBARU VIVIO GLI ff Besiedingsgrens automobilist nagenoeg bereikt 7eg niet TE GRETIG JA Nieuwe neus voor occassion- uitverkoop» bij Autonova Kostbaar kleinood «Eindejaars Chrysler Le Baron <ow Renault bedrijfs- televisie Rijnlease ■N DEKKERS populair!!! I.950,- A RIJ-IMPRESSIE F1-BD-.46 imber 1992 - pagina 4 DE AUTOMAAT - Donderdag 10 december 1992 - pagina 5 DE TILBURGSE KOERIER jxtra op 141 496 auto overstappen Eén keer moet de eerste keer zijn. Maar ver als het zover is. wees dan niet al te ver gretig. Voor je het weet, ben je verkocht. De nieuwe Vivio. ver Maak eerst een proefrit 166.000 km bij de Subaru- dealer. ‘%***k- I I I I AUTOMOBIELBEDRIJF KORVELSEWEG 99, TILBURG, TEL. 013-355575 tIGE DE EERSTE KEER et. Bt. 102.000 km 101.000 km 90.000 km 36.000 km 65.000 km 65.000 km 50.000 km 41.000 km 122.000 km 42.000 km 105.000 km 230.000 km 52.000 km 160.000 km 75.000 km 95.000 km 99.000 km 30.000 km 65.000 km 86.000 km 99.000 km sn mop rt. Bt. vmet. v '91 '89 '89 '89 '88 .....'88 ....„...,.....'88 ,........'88 '88 '87 '87 '87 '87 '86 ,.'83 TELEFOON 04255-3944 FAX 04255-4020 HILVARENBEEK SUBARU EEN RELATIE DIE NIET STUK KAN de GRA1 bedi per: gulc julden ■640 listen ijs »t ver met. jrdn iet 3 tot 12 maanden garantie, vendien wordt elke auto van en voorzien van een grote ECVT In het inter tot uiting. dashbc J iele maand deceml ntrekkelijk geprijsd. Io auto's geleverd met historie en bovfcudic, gecontroleerd e~- gaat vanaf o-importeur .500,= meer 1 portieren :hthonderd zelfs sl ruimte pes Suzuki- ito's te zien bij 4-specialist auw od met. 77.000 km 99.000 km 190.000 km 151.000 km t. 110.000 km irieur komt dezelfde stijl Opvallend zijn het =iiboard met ronde uitstroomopeningen, het compacte instumentarium en het daarentegen forse stuurwiel. De portieren zijn gedeeltelijk met de stof van de stoelen bekleed en worden hiermee opgefleurd. Het geboden comfort ligt op een broertje gestaan en dat zal wel zo blijven. Tijdens de autotentoonstelling van Parijs toonde Chrysler te midden van de vele nieuwtjes een gewijzigd front op de Le Baron. Navraag bij de importeur leert dat de wijziging pas vanaf de Rai, februari volgend jaar, op de Nederlandse modellen Scheveningen - Kleine auto's lijken weer Booming Business. Vlak nadat Fiat de nieuwe Cinquecento op de markt heeft gebracht vervangt Subaru de Mini- Jumbo door de Vivio, terwijl ook bij Daihatsu en Suzuki binnen nu en een jaar belangrijke veranderingen aan de basis van het programma te verwachten zijn. Subaru stapt wat vormgeving betreft van de rechthoekige lijnen af en presenteert een meer afgerond en daardoor speelser design. prijs tegenover staat. De dnedeurs Vivio GLi kost f. 17.995,= en dat is nog steeds een bedrag waarvoor enkele merken een auto bieden uit een hoger segment. Wie kiest voor de ECVT moet f.2.500,= e> tafel leggen, terwijl de vierwielaandrijving f.3.5! kost. Het gemak van vijf wordt verkregen door acl gulden bij de dealer achter te laten. De duurste Vivio is de vijfdeurs GLi 4WD voor f.22.295,=. Als enige fabrieksoptie wordt metaallok geboden voor 395 gulden. Alle auto's die dit jaar uit voorraad worden besteld en in januari op kenteken worden gezet, worden gegarandeerd tegen deze bedragen geleverd. zal worden doorgevoerd. Op dit moment is het nog niet duidelijk of de coupé in het leveringsprogramma zal blijven. Bij de nieuwe neus zijn de klaplampen vervangen door zeer vlakke, vaste lichtunits, die wonderwel in een vrijwel ongewijzigde voorkant passen. dit moment 46 miljard gulden inclusief BTW, BVB en accijnzen) de merkendealers het minst geprofiteerd hebben. De "specialist" raakt achterop. Relatief meer omzet is gegaan naar de universele bedrijven, de schadeherstelbedrijven en naar de particuliere markt, aldus het onderzoek. automobilisten geeft 5 procent te kennen geen auto meer te willen aanschaffen. Dit komt neer op ruim 270.000 personen. Ongeveer 13 procent twijfelt over de aanschaf van een volgende auto. Het belangrijkste motief om te stoppen of te twijfelen is een financiële reden (47%). Dit is een van de conclusies uit het BOVAG- consumentenonderzoek Autobranche 1992. Volgens het onderzoek kost een auto de consument gemiddeld circa f. 10.000,= per jaar. De kosten aan onderhoud en reparatie iragen gemiddeld 1.590 gi jaar. In 1975 was dit nog Iden. Voor veel automobili De Chrysler Le Baron is vooral als sierlijke cabriolet in Europa redelijk bekend. De auto is op dit moment uitsluitend leverbaar met een 3 liter V6- motor gekoppeld aan een automatische viertraps versnellingsbak. De coupé- uitvoering heeft altijd al in de schaduw van zijn geopende Voor 1 januari moeten er 75 occassions verkocht worden. Daarom heeft Autonova de gehele maand december zijn voorraad gebruikte auto's bijzonder aantrekkelijk geprijsd. Uiteraard worden de ai A.P.K.-keuring, autohis bumper tot bumper onderhoudsbeurt. Een goede inruilprijs voor uw huidige auto is vanzelfsprekend bij AUTONOVA, aan de Ringbaan Noord. Omdat Autonova u graag een auto wil verkopen, mag u bij aankoop van een kwaliteitsoccassion boven ƒ7.500,- bovendien GRATIS ACCESSOIRES t.w.v. ƒ500,- uitzoeken. Bent u nog niet aan een andere auto toe, ga dan toch naar de showroom van Autonova: elke bezoeker heeft kans op een GRATIS VAKANTIE NAAR KEUZE t.w.v. ƒ2.000,- (vraag de verkopers naar het dëelnameformulier). Kortom redenen genoeg voor een bezoek. De markt voor personenauto's vertoont spanning en beweging. De spanning wordt veroorzaakt door toenemende kosten en uitgaven voor en door de automobilist en de beweging is het gevolg van het inspelen van de markt op deze druk door meer "kwaliteit" te gaan verkopen, door specialisering en schadeherstel en door tijdelijke verkoopacties. Hierdoor heeft de markt eerder de neiging te krimpen dan te groeien. De rem op de groei wordt direct veroorzaakt door de toenemende kosten die de grens van de bestedingsmogelijkheden van de consument hebben bereikt of zelfs hebben overschreden. Van alle uitstekend peil, terwijl 2 achterin opvallend veel wordt geboden. De standaarduitrusting omvat een afsluitbaar dashboardkastje, interval op de ruitewissers, twee luidsprekers en een antenne, twee zonnekleppen helaas zonder make-up spiegel, in hoogte verstelbare veiligheidsgordels en een hoedenplank. De Vivio komt zodoende aangenaam compleet over. En zo mogen ook de rij- eigenschappen worden genoemd. Het kleine motortje doet zijn uiterste best óm te presteren en doet dat ook heel behoorlijk. Daarnaast zal de gebruiker worden beloond met een aangenaam laag brandstofverbruik. Subaru biedt echter verschillende keuzes. Natuurlijk kan er zoals gebruikelijk worden gekozen uit de drie- of vijfdeurs carrosserie. In Japan wordt al langere tijd in de Mini-Jumbo de continu variabele transmissie toegepast, die we hier bij Subaru alleen in de Justy kennen. Deze in Nederland uitgedachte automatische versnellingsbak komt nu ook in de Vivio beschikbaar, inclusief de electromagnetische poederkoppeling (E-CVT). Deze voorziening zorgt voor een extra gewicht van slechts 20 kg en heeft een kleine invloed op de prestaties: top van 130 km/u, 0-100 in 21,2 seconden. Vivio moet het met 100 cc minder doen en komt op 658 kubieke centimeters. Alhoewel de naam Vivio levendigheid uitdrukt, is er een aardige koppeling naar de cilinderinhoud. VI is het Romeinse cijfer "6", dus "VI" "VI" "O" is "6" "6" "0". Het vermogen is met 44 pk iets gestegen ten opzichte van de voorganger, terwijl het toerental waarbij dit wordt bereikt tot 6400 tr/min is toegenomen. Het iets hogere vermogen uit een kleinere motor is verkregen door toepassing van een modem multipoint injectiesysteem, wat gekoppeld is aan het motor- managementsysteem. Alleen het koppel nam af tot 53 Nm bij 3600 tr/min. De prestaties zijn er nauwelijks door beinvloed: een top van 138 km/u en een acceleratie van 0 tot 100 in 16 seconden. Stijlverandering Achter zien we afgeronde lichtunits, die een forse opening vrijlaten voor de achterklep. De inhoud van de kofferruimte die hierachter schuilgaat is echter zeer miniem, zodat de achterbank veelvuldig zal worden neergeklapt. Dit kan gelukkig in twee delen. De belangrijkste stijlverandering ten opzichte van de Mini-Jumbo is de daklijn aan de achterkant. Deze is veel ronder geworden, zonder daarbij de geboden binnenruimte aan te tasten. De Vivio wordt uitsluitend in de GL-uitvoering in ons land aangeboden. De uitrusting is hierdoor prettig compleet. Aan de buitenkant zien we meegespoten bumpers en portiergrepen, grappige op lichtmetalen velgen lijkende wieldoppen, een mistachterlicht, wisser achterop en twee buitenspiegels. De motorinhoud is ten opzichte van de Mini Jumbo afgenomen. De Renault Nederland crrn< 1993, als eerste auto-xmj in Nederland, televisieprogramma's uitzenden, die speciaal bestemd zijn voor de dealerorganisatie. Renault heeft daarvoor een overeenkomst gesloten met Philips Nederland, die gaat zorgdragen voor de installatie van tweehonderd satelliet- ontvangsets bij de dealers. Het contract voor de installatie van de bedrijfstelevisie werd ondertekend door de heer J. Lemonnier, algemeen directeur van Renault Nederland en de heer J. Post, hoofddirecteur van Philips Nederland. Met de overeenkomst is een bedrag gemoeid van circa 1 miljoen gulden. Al in 1990 - bij de introductie van de Renault Clio - startte Renault in Frankrijk met bedrijfstelevisie. Eind 1992 zullen 4000 Renault-dealers in zeven landen via een telecommunicatie-satelliet zijn te bereiken. Eigen TV- programma's kunnen vanaf bijna elke plaats in Europa naar de satelliet worden opgestraald, wat ook live- uitzendingen op lokatie mogelijk maakt. Stevige prijs Suburu heeft echter naam op het gebied van vierwielaandrijving. Vandaar dat ook de Vivio met 4WD te koop is. Onder normale omstandigheden is de Vivio 4WD een gewone voorwielaandrijver. Echter bij sneeuw, ijs, steile hellingen en bemodderde weger wordt met een simpele drukknop op de versnellingspook de achteras bij de aandrijving betrokken. De Vivio is volledig ontstaan volgens de laatste veiligheidseisen inclusief de stalen versterkingen in de portieren, die bij een zijdelingse aanrijding extra stevigheid moeten bieden. Suburu heeft zeer duidelijk gekozen voor een uiterst moderne auto als instapper met de meest geavanceerde technieken op het gebied van motor, aandrijving, onderstel en veiligheid. Het moge duidelijk zijn dat hier een stevige is hiermee de grens van de financiële mogelijkheden bereikt. Dit leidt tot vier soorten bewegingen: - van een nieuwe op een gebruikte - zoeken naar de goedkoopste oplossing (zoals autoshoppen) - een sterkere oriëntatie op de particuliere markt voor onderhoud en reparatie - een langere gebruiksduur van de huidige auto De gemiddelde leeftijd van een auto is op dit moment 6,2 jaar tegen 5,4 in 1981. In een nieuwe 1 'auto wordt nu gemiddeld 4,1 jaar gereden vergeleken met 3 jaar in 1987. Voor een gebruikte auto is de gebruiksduur nu zo'n 3,5 jaar tegen 2,5 jaar in 1987. Het onderzoek toont verder aan dat in - tegenstelling tot de algemeen heersende opvatting dat de consument zich bij de aankoop vooral door emotionele factoren laat leiden, de aankoop van een auto veeleer op basis van rationele argumenten plaatsvindt. Bij de potentiële koper staat de prijs/kwaliteitsverhouding voorop. Bij de definitieve keuze zijn het de rationele argumenten die overheersen: betrouwbaarheid, veiligheid, prijs, comfort, brandstofverbruik en gebruiksmogelijkheden. Merk, vormgeving en imago van de auto komen daar ver achteraan. Voorts blijkt dat de merkentrouw vermindert. De onderzoekers hebben berekend dat de klant maar in de helft van de gevallen trouw is aan zijn merk, maar dat een relatief grote groep (75 procent) trouw blijft aan het autobedrijf waar de wagen is gekocht of in onderhoud is. Dit heeft tot gevolg dat van een sterke groei van de totale omzet in de branche de afgelopen vijf jaar (op uitvoering. Vanaf f 17.995,-. - PRIJZEN INCL17,5% BTW, EXCL. KOSTEN RIJ-KLAAR MAKEN, WIJZIGINGEN VOORBEHOUDEN. Bij de Vivio is de ontwerpafdeling met een volledig blanco papier begonnen. Wat basisafmetingen betreft voldoet de Vivio precies aan de maximale waarden die in Japan fiscaal worden bevoordeeld: 3,295 meter lang en 1,395 meter breed. Binnen deze waardes is een sympathiek ogend karretje ontstaan met een eigen gezicht. Koplampen, motorkap en bumper lopen vrijwel naadloos in elkaar over. Het grootste deel van de luchtinlaat wordt door de bumper verzorgd. zijn de igen doi iits, di. ijwel int passen.

Kranten Regionaal Archief Tilburg

Weekblad De Tilburgse Koerier | 1992 | | pagina 29