NISSAN SERENA 2.0 SLX
l.V,
k
bij de Opel-dealers
Auto Noordhoek blijft met Seat sportief
Sunny Christmas
Time bij Denissen
"We nemen het busje
SHOW
Feestelijke eindejaarsshow
AUTOMAAT
AUTOMAAT
Autobranche opgelucht
over BPM
)PT?
•r:
k
ROOM
s
1
CRA
130022
UW AUTO VOOR DE JAREN9Ö?
ISSAN
ENA
DE AUTOMAAT - Donderdag 10 december 1992 - pagina 3
DE TILBURGSE KOERIER
ember 1992 - pagina 2
n
in
50 stuks.
stoel
and
ting: f.270,= tot f.286,=
Test hem nu bij ons!!!
tste
iRKEN
tRAAD
16
te
PRIJZEN
..«tik
E groen-
Alfa 33
k Burg. Jansenstraat 52-56
Tilburg, Tel.: 013-683911
3nnen.
interieur
KOOP BIJ
■EKEND VAN
I MAAK
1988
1988
1990
1990
1990
1991
1987
1990
auto's.
ie auto's
men
uning
3 NISSAN
K GARAGE
HLDENISSENBVa
igeri
heids
portieren, v
stuurwiel. 1
skozen voor een
2 liter zonder
gebruiksr
aan uitst
goedi:
korte
staat i
r
geve
vlot
een top
De 2 lite
ssan
Ikom
52-56
s auto
rar toch
>rden
voor zuinige auto's hoort I
den Bovag en Rai. Ook
Europese normen. Daarbij
JE-norm vastgestelde
Briesje
De koper van een dergelijke
vraagt geen sportiviteit, mao
kan met de Serena goed won
INSERVICE
larötie gratis leenaufo)
D TOT 20.00 UUR
iO UUR
lug
Hen wenst mee te
zijn Serena
>t bestelauto. Alle
renten blijven hierbij
riddelste zitrij
geklapt en neemt
''orlijk stuk van de
TIEMODELLEN
ezig in
tvoeringen
Het beleid is er bij Nissan op gericht om binnen enkele
jaren het grootste deel van de in Europa verkochte
auto's ook lokaal te produceren. Het grote Japanse
merk is al enige tijd in Engeland actief, terwijl ook in
Spanje de nodige modellen van de band rollen. Naast
de Patrol en de Vanette bestelbus komt in Barcelona
voortaan ook de nieuwe Serena tot stand. Met deze
nieuwe ruimte-auto wil Nissan haar positie op deze
markt verder verstevigen.
jenomer
>nig van c
ige
:3rs zullen hun st
l de achterste stand
komen dan
i in conflict met de
die schuin naar de
loopt. Het
thuis in de
deze regeling
kan worden
1990 11.950,-
1991 35.950,-
1991 25.950,-
1988 17.950,-
1987 22.950,-
1991 26.950,-
,1990 32.950,-
1988 15.950,-
1992 39.950,-
1991 32.950,-
1985 8.950,
1989 18.950,-
en dat is niet erg gunstig.
De Nissan Serena 2.0 SLX kost
f.52.000,= en dat betekent een
relatief geringe meerprijs van
f.3.500,= ten opzichte van de basis
1.6 LX. Voor f.900,= meer kan de
auto bovendien worden uitgerust
met een tweede schuifdeur. De
SGX is het topmodel met een nog
completere uitrusting voor
f.56.000,=. De dieselreeks start bij
de LX voor f.50.300,= en eindigt bij
f.57.000,= voor de SGX. Helaas
heeft Nissan hier gek
mager presterende 2
turbo.
De Nissan Serena is een auto
waaraan je zeker moet wei
Het ruimte-aanbod in het ii
is uitstekend, maar de
bruikbaarheid als bestelauto is
wat minder. Ook is het
motorgeluid aan de hoge kant en
kan het brandstofverbruik niet
bepaald gunstig worden genoemd.
De auto is redelijk gunstig
geprijsd, biedt daarvoor een
complete uitrusting en presteert
goed.
Uitstraling
Vreemd genoeg brengt Nissan nu
precies in het segment van de
Prairie de nieuwe Serena. Wie oog
in oog staat met deze nieuwe
Nissan krijgt het idee met een
enorm grote auto te maken te
hebben. Echter de lengte van 4,31
meter en breedte van 1,71 meter
zijn niet meer dan modaal. De
Serena is echter met een hoogte
van 1,83 meter zeer fors uit de
kluiten gewassen. Vooral hierdoor
portieren na vergrendeling
absoluut niet meer opengaan
zonder de sleutel en het
uitgebreide veiligheidspakket van
de verschillende modellen met
onder andere verstevigingsbalken
in de portieren.
Opel is zodoende niet alleen wat
verkopen betreft in ons land de
nummer 1.
Technische gegevens:
Merk en type: Nissan Serena
Aantal cilinders: 4 in lijn
Cilinderinhoud: 1998 cc
Boring x slag: 86 x 86 mm
Vermogen: 126 pk bij 6000 tr/min
Koppel: 169 Nm bij 4800 tr/min
Afmetingen: lengte 4,315 meter,
breedte 1,71 meter
Gewicht: 1485 kg
Prestaties: topsnelheid 170 km/u
Verbruik: bij 90 km/u 8,3 liter/100
km; bij 120 km/u 11,1 liter/100 km;
stadsverkeer 12,8 liter/100 km
Prijs: f.52.000,=
Wegenbelasting: f.2?2. tet f.222,
per 3 mnd.
doorgereden en is de wegligging
goedmoedig te noemen. De hoge
koets is echter wel extreem
zijwindgevoelig en bij een stevig
briesje dus niet meer koersvast.
De uitrusting van de SLX is
redelijk compleet met getint glas,
elektrisch bediende
buitenspiegels, achterruitwisser
met interval, zes hoofdsteunen,
stuurbekrachtiging, verstelbare
stuurkolom, elektrisch bediende
voorportierruiten, centrale
vergrendeling en 4 speakers.
De 2 liter motor moet in de zware
Serena hard werken en als er dan
nog behoorlijke prestaties
gevraagd worden, wordt dit
beantwoord door een stevig
brandstofverbruik. De Serena 2
liter komt met één liter Eurosuper
niet verder dan 8 tot 8,5 kilometer
Nissan was met de Prairie begin
jaren tachtig één van de eerste
bedenkers van het segment Multi
Purpose Vehicles (MPV). Nadien is
vooral in de Verenigde Staten en
1 in mindere mate in Europa het
I begrip 'ruimte-auto' meer inhoud
gegeven. Nummer 1 op de
Europese markt is de Renault
Espace, terwijl ook de Chrysler
Voyager, Mitsubishi Space Wagon
en Toyota Previa hun partij
meeblazen.
Vliegensvh
Wie veel spulle
nemen, gaat zij
ombouwen tot
interieurelemt
in de auto. De mi
wordt voorover geklapt en neemt
hierbij een behoorlijk stuk van de
laadruimte in beslag. De twee
achterstoelen moeten eerst in
slaapstand worden gebracht om
vervolgens vlak tegen de
zijwanden geklapt te kunnen
worden. De laadvloer heeft in het
maximale geval een lengte van
1,67 meter, terwijl uiteraard de
interne hoogte met 1,26 meter
ronduit fors is. Het enige voordeel
wat deze constructie biedt is dat
het interieur weer vliegensvlug
voor gebruik als personenbus kaï
worden teruggebouwd.
De motor vinden we zoals gezegd
direct onder de stoelen voorin. De
SLX heeft de 2.0 liter 16-klepper
bekend uit Primera. Het maximale
vermogen van 126 pk wodt bij 6000
‘tr/min geleverd, terwijl het
maximale koppel van 169 Nm bij
4800 tr/min beschikbaar is. Wie de
Serena flink op zijn staart trapt
weet het bijna 1500 kg wegende
Ook al zijn de Olympische Spelen van Barcelona voorbij, het Spaanse merk Seat blijft op de sportieve toer. Zo
leverde Auto Noordhoek onlangs een Marbelle Street aan de Tilburgse zwemster Kristel Tellegen. Zij is
Nedelands kampioen bij de dames, kandidate voor de Olympische ploeg in Atlanta en won vorig jaar de
sportprijs van de gemeente Tilburg. Seat-dealer Auto Noordhoek steunen deze sportieve Tilburgse door het
onderhoud van de Marbella geheel voor hun rekening te nemen. Op de auto is door reclamebureau Ronald
Vos een striping aangebracht met het Seat-logo, een zwemmer en de tekst "Auto Noordhoek steunt topsport".
Bovag en Rai zijn opgelucht nu per 1 januari aanstaande een sterk
vereenvoudigde BPM in werking treedt. "De Tweede Kamer is
vergaand tegemoet gekomen aan de bezwaren van de branche. De
branche zal nu haar uiterste best doen om per 1 januari de nieuwe
BPM uit te voeren. We zullen graag constructief meepraten over de
invulling van de nog openstaande zaken: een stimuleringsregeling
en het grijze kenteken", aldus een woordvoerder van Bovag en Rai.
Het belangrijkste bezwaar van de autobranche betrof de
ingewikkelde stimuleringsregeling voor schone en zuinige c
Bovag en Rai zijn voor een stimuleringsregeling voor schone
in de BPM mits die regeling gebaseerd is op door Brussel
vastgestelde emissienormen. Dat laatste wordt pas in de loop van
het volgende jaar verwacht. Als de kabinetsplannen ongewijzigd
waren ingevoerd, had Nederland daarom gehandeld in strijd met
Europese richtlijn 91-441.
Een stimuleringsregeling
motorrijtuigenbelasting, vinde
behoort gebaseerd te zijn op Et
gedacht aan de volgens ECE
brandstofverbruikscijfers.
Bovag en Rai betreuren wel dat pas in een zo laat stadium
zekerheid ontstaat rond een wet die zulke ingrijpende gevolgen
heeft voor de branche. Importeurs moeten uiterlijk zes maanden
voren hun bestellingen opgeven bij de fabrieken. Bovendien
moeten administraties van zowel importeurs als alle autobedrijven
worden aangepast aan de nieuwe wetgeving.
gebied van terreinauto's is 1992
voor Opel een belangrijk jaar
geweest. In korte tijd verschenen
namelijk de Frontera en Monterey.
Opel wil van 1993 op alle fronten
een recordjaar maken, zodat de
dealers aan het einde van dit jaar
graag zaken willen doen.
Opel vestigt tijdens de laats
weken van het jaar ook de
aandacht op de toonaangevende
techniek, zoals de stof- en
pollenfilter in het
ventilatiesysteem van de Astra,
het safe-lock systeem waarbij de
De Opel-dealers in Nederland
luiden het jaar 1992 feestelijk uit.
Geen wonder, Opel staat namelijk
voor het 24ste achtereenvolgende
jaar op de eerste plaats van de
autoverkopen in Nederland. 1993
wordt zodoende naar alle
waarschijnlijkheid een
jubileumjaar.
Op de eindejaarsshow zijn
uiteraard alle Opel-modellen te
bewonderen zoals de compacte
Corsa, veelzijdige Astra en de
meer zakelijk gerichte auto's
Vectra, Omega en Senator. Op het
Conflict
De stoelen voorin zijn behoorlijk
hoog geplaatst, wat prima een
zicht op het laag langs razende
verkeer geeft. De motor is precies
ter hoogte van de stoelen
geplaatst, zodat de ruimte tussen
de zittingen vrijwel helemaal vlak
loopt. Wie deze constructie goed
bekijkt komt tot de conclusie dat
de Serena helemaal niet zo'n
nieuwe auto is. Het onderstel van
de Vanette bestelbus is voor een
belangrijk deel overgenomen, wat
de specifieke plaatsing van de
motor verklaart. Lanc
voorpassagier
helemaal in de
plaatsen en kc
automatisch in cc
motorbehuizing c
middenconsole k
dashboard is modern van
vormgeving met onder een
halfronde overkapping alle
benodigde instrumenten inclusief
een toerenteller. De hierbij
veelvuldig gebruikte grijze
kunststof wordt enorm opgefleurd
door het gebruik van fele
bekledingsstoffen.
Belangrijk bij een ruimte-auto zijn
de mogelijkheden die het interieur
biedt. Zes tot zeven personen
Dit weekeinde introduceert Denissen de vernieuwde Nissan Sunny/ 100
NX serie. Uiterlijk zijn de vernieuwingen aan deze 1993 modellen
minimaal gebleven, maar onderhuids zette de Nissan technici de
puntjes op de i. Vanaf modeljaar 1993 is de Sunny voorzien van een
kleppen multipoint injectiemotor, die niet alleen schoner maar ook
krachtiger en zuiniger is.
Veiligheidsaspecten zijn verbeterd door verstevigingsbalken in de
vlamwerende bekledingsstoffen en een schokabsorberend
De SLX uitvoering van de Sunny kreeg naast de
stuurbekrachtiging ook centrale portiervergrendeling en electrische
raam- en spiegelbediening. Al deze extra's zijn tegen geringe meerprijs
ook voortaan op de LX uitvoeringen leverbaar.
Voor meer inlichtingen over de nieuwe Sunny/100 NX en andere Niss<
modellen bent u ook aanstaande zondag 13 december van harte well
bij de Tilburgse Nissan dealer Denissen aan de Burg. Jansenstraat 52
te Tilburg (west).
gevaarte vanuit stilstand redelijk
vi<_,t naar de 100 km/u te slepen en
-te behalen van 170 km/u.
2 liter is voldoende krachtig,
maar draait graag veel toeren en
is vanwege de plaatsing midden
in de leefruimte goed hoorbaar. De
Serena heeft voor onafhankelijk
opgehangen wielen en een
stabilisator. Achter worden de 2.0
SLX en de SGX-uitgaves voorzien
van de multi-link ophanging,
terwijl de eenvoudige types het
met een starre as met bladveren
moeten doen. Bij de Serena
worden overigens de achterwielen
aangedreven.
lijkt de auto erg smal.
Het uiterlijk van de Serena is
absoluut voer voor discussie. We
kunnen hem niet bepaald moeders
mooiste vinden, zodat de
«mogelijkheden het gebrek
straling moeten
joedmaken. De Serena heeft een
neus die onder gelijke hoek
als de voorruit. In het geval
van de SLX zijn de bumpers
meegespoten evenals de
portiergrepen. De 14 inch stalen
wielen zijn voorzien van nette
wieldoppen. Beschermstrips op de
flanken ontbreken. Heel prettig
zijn de grote buitenspiegels die
van binnenuit elektrisch
verstelbaar zijn. Via de twee
voorportieren biedt de Serena een
ruime entree, al is de instap
behoorlijk hoog. Aan de
rechterkant is de auto voorzien van
een grote schuifdeur. De
passagiers kunnen de tweede zitrij
bereiken, terwijl na wegklappen
van één van de twee stoelen ook
de achterste bank ingenomen kan
worden. De SLX biedt volgens de
informatie van Nissan plaats aan
zeven personen. Op de achterste
bank kunnen twee volwassen,
ruim plaatsnemen. De rugleui
is afzonderlijk verstelbaar.
Datzelfde geldt voor de middelste
bank, die plaats biedt aan drie
personen. Alle plaatsen zijn
uiteraard voorzien van gordels.
kunnen uitermate ruim worden
vervoerd. Op alle plaatsen zijn
been- en hoofdruimte in meer dan
gemiddelde mate aanwezig. De
achterpassagiers kunnen op een
eigen paneel volledig de ventilatie
en verwarming regelen, terwijl de
meeste achterruiten
neerdraaibaar of uitklapbaar zijn.
Vanwege zijn niet overdreven
buitenafmetingen is de Serena
zodoende een bijzonder bruikbare
personenauto met veel ruimte. De
bagageruimte die daarbij echter
overblijft is niet overdreven.
Overigens kunnen alle
rugleuningen volledig plat, zodat
de Serena ook kan dienen als
tweepersoons slaapkamer op
wielen.
NU
PGL-65