VOLVO 850 GLE a n Kleppenkwestie Feestelijke opening bij Wouters Auto van het Jaar 1993 voor verkeersinstituut P. Dulos Aangepaste MAN GM Truck bij Versteijnen FX 1 claimt minder verbruik teerd ions :e in 'VOH.'V'O VAN ROOSMALEN Zn. oi Zand rg B.V. UW AUTO VOOR DE JAREN.9ffr STAAN EN L P.ROKSen Zn. *^^5 AUTOBEDRIJF P. ROKS FN-TJ-95 FN-TJ-95 ij imber 1992 - pagina 4 Dt I ILbUHGöt KUtHltH ut AUiuiviAHi - uonoeraag 3 uecernuer i9»z- pagina 5 beladen. DIF 2.14.11 tijd rs. >D, R drs. Autobedrijf b.v. >-drs. ft -1991 I Test hem nu bij onsil! en ouwbaarheid OT iNS Ringbaan Zuid 3 - Tilburg - Tel. 013-360015 Hoge Steenweg 85 - Loon op Zand - Tel. 04166-2450 Fons Denissen overhandigt mevrouw A. Dulos de sleutels van de nieuwe Micro N-CVT. kBurg. Jansenstraat 52-56 Tilburg, Tel.: 013-683911 ieden, vraag >r uw :ot 17.00 uur. >3636 1990 1989 1989 1987 .86-10 .87-09 .89-10 .89-08 .89-03 .89-01 .88-05 .88-01 .91-04 .86 .87-07 .88-01 .89-01 .89-01 .90-03 .90-03 .90-04 .89-01 .90 .91-04 ook ter 4 E NISSAN^ GARAGE DENISSEN BVa .1985 ,.1981 .1983 s tweede wat CQ )AN BV sbak, 1 en raar houdt consumptie ...87-01 ...88-07 ...90-09 ...90-01 ...90-01 ...90.05 ...90-03 Kloosterstr. 42, GOIRLE (zijstr. Tilburgseweg bij Besbo automateriaal) Tel. (showroom) 013-341659 Tel. (werkplaats) 013-342204 leven, srsoonlijk ruigheid ~kx al vele t hand in t. Verder DOOKM. 000 KM. DOOKM. DOOKM. DOOKM. DOOKM. DOOKM. DOOKM. DOOKM. DOOKM. DOOKM. DOOKM. 00 KM DOOKM. DOOKM. DOOKM. DOOKM. DOOKM. DOOKM. DOOKM. DOOKM. sgespoten en forse, grijze >r een lager nde een o opgebouwd. Dit istructie van de lledig Lis primeur is de laamde 91 91 91 91 90 90 90 90 90 '89 '89 '89 '89 '89 '88 '88 '88 '87 '86'87 '85 '83 '83 DOOKM.... DOOKM.... DOOKM.... DOOKM.... DOOKM.... DOOKM91-02 .ii i ussen re onder s vallen ligt I AUTO V.D. WEEK I I Seat Marbella L, bwj, 1987 pr. 6.950,-1 Goede gebruikte auto's met Bovag-garantie- bewijs, 10.000 km-beurt en APK keuring De N-CVT zorgt in combinatie met de 16-kleppenmotor voor een vlotte, traploze acceleratie en een gunstig brandstofverbruik". Naar verwachting zal vanuit de 850 GLT binnen niet al te lange tijd een compleet programma worden opgebouwd. De GLE-versie is daar het eerste bewijs van, terwijl oi wordt gesproken over een 2 lite ^cilinder en natuurlijk een t stationwagon. makkelijk Bovendien k achterbanki asymmetr neergekla van small 000 km... 1992 I worden neergeteld. Het enthousiasme wat tijdens de eerste kennismaking met de Volvo 850 werd opgewekt is ook na het rijden met de GLE volledig overeind gebleven. De sportieve GLT is uiteraard een fractie sneller op alle punten en biedt een iets completere uitrusting, maar onder Nederlandse omstandigheden kan niemand zich met de GLE gestraft voelen. Een dijk van een auto, die een groot succes verdient. 5 cilinder Het belangrijkste verschil tusse de GLT en GLE vinden we or de motorkap. In beide gevall daar een dwarsgeplaatste 5 cilinder met een inhoud van 2,5 liter. Bij de sportieve GLT ademt de motor via 20 kleppen, terwijl de GLE het met vijf sets van 2 kleppen moet doen. Uiteraard is dit direct merkbaar in het geproduceerde vermogen. De GLT haalt bij 6200 tr/min 170 pk, terwijl de 140 pk bij de GLE wordt bereikt bij 5400 tr/min. Kleiner is het verschil bij het koppel. De GLE beschikt over 206 Nm bij 3600 tr/min, tegen 220 Nm bij 3300 tr/min bij de GLT. Dit betekent dat de GLE vooral bij i Alfa en dertig jaar een merkte hij op. De >k kort de in het bedrijf, dat i in de Heile vervok Vervorming De temperatuur van de verwarming kan per wagenhelft afzonderlijk worden ingesteld. De standaard verwarmde voorstoelen geven de herkomst van deze auto aan. Het meubilair is met een fraaie velours stof bekleed. Het verschil aan interieuruitrusting tussen de GLE en GLT is gering. De GLT heeft elektrisch bediende voorportierruiten, terwijl bij de GLE handmatig geslingerd moet worden. De rechter buitenspiegel is in beide gevallen elektrisch verstelbaar, terwijl het linker exemplaar bij de GLE met positie moet worden gezet, heeft de GLT een buitentemperatuurmeter, een verlichte make-up spiegel en een afwijkende bekleding. Volvo heeft door de jaren heen een lagere toerentallen nauwelijks aan soeplesse heeft ingeleverd en de auto zeker onder Nederlandse omstandigheden meer dan voldoende in huis heeft om zijn gewicht van 1333 kg voort te trekken. De 850 GLE haalt een top van 200 km/u en trekt binnen 10 seconden vanuit stilstand naar de 100 km/u, voorwaar geen slechte cijfers. Uiterlijk is de 850 een echte Volvo, met stoere, rechthoekige lijnvoering. Vooral het front oogt zeer robuust door de iets naar voren geplaatste grille die vloeiend in de motorkap overloopt. De bumpers zijn in de carrosseriekleur meec beschikken over een f stoótrand. Ook de flankbescherming, spiegelbehuizing en portierkrukken zijn in donker grijs uitgevoerd. Bij de GLT zijn de spiegels meegespoten. Het makkelijkst is de 850 GLE uiterlijk te herkennen aan de specifieke 24- spaaks lichtmetalen velgen, die duidelijk minder sportief ogen dan de 6-spaaks exemplaren van de GLT. Peter de Wit echter aan de knie worden geopereerd, w normaliter het einde van een loopbaan betekent. Versteijnen kocht echter voor zijn werknemer een MAN F90 19.372 Eko-tech Low. Deze wagen is uitgerust met een automatische zes-versnellingsl een speciaal aangepaste stoel een steun om het been op te laten rusten. Om het rijden makkelijker te maken is een cruise-control ingebouwd en gebeurt het remmen met de hand. Het geluidsniveau van de bak werd verlaagd. Ideaal is ook de electromagnetische poederkoppeling die kruipneigingen bij stationair toerental tegengaat. "De Micra N-CVT is bij uitstek geschikt voor het geven van rij lessen", aldus P. Dulos. "Door de relatief hoge zitpositie in combinatie met het royale glasoppervlak is de Micra goed te overzien. Prijzen De auto heeft voor onafhankelijk opgehangen wielen, terwijl achter een unieke asconstructie is gebruikt. Volvo paart hierin de Bagageruimte De carrosserie van de 850 is centimeter korter dan van a reeks. Door echter de motor dwars voorin te plaatsen is een vrijwel gelijkwaardige binnenruimte verkregen. De bagageruimte is bereikbaar via een forse kofferklep, die helemaal tot op de bumper opengaat. Door een behoorlijke inhoud van 402 liter en de rechte afwerking kan de 850 worden kan de ^rugleuning trisch worden lapt. Voor het vervoeren ille, maar zeer lange voorwerpen, kan ook nog de rugleuning van de passagiersstoel volledig worden platgelegd. Het interieur ziet er eveneens zeer herkenbaar uit. De auto biedt vier tot vijf ruime zitplaatsen. De achterbank is voorzien van twee normale hoofdsteunen en een exemplaar voor kinderen en beschikt tevens over een middenarmsteun. De hoofdsteunen op de voorstoelen hebben een vaste positie, maar belemmeren daardoor ook enigszins het zicht naar achteren. Ook missen we een middenarmsteun voorin. Wie uit een ander model Volvo stapt, zal zich na een blik op het dashboard niet bepaald ontheemd voelen. Onder de uit degelijk ogend materiaal vervaardigde overkapping is het instrumentarium te vinden: snelheidsmeter, toerenteller, temperatuur- en brandstofmeter. De bedieningsknoppen voor achterruitverwarming, alarmlicht en mistlamp zijn direct rond de stuurkolom gegroepeerd. Het vierspaaksstuurwiel is uiteraard in hoogte te verstellen. Dat geldt ook voor de bestuurdersstoel, waarbij zowel de achter- als voorkant helemaal naar wens kan worden ingesteld. Versteijnen's Internationaal Transport B.V. uit Tilburg heeft een aangepaste MAN vrachtauto in gebruik genomen. Hierdoor kan chauffeur Peter de Wit, die aan beide knieschijven is geopereerd, gewoon zijn werk blijven doen. Al in 1982 schafte Versteijnen een aangepaste MAN 19.280 aan met automatische versnellingsbak. Met deze truck werden maar liefst 900.000 kilometers afgelegd. Daarna volgde wederom een MAN, type 19.321, waar 700.000 km mee werden gestuurd. In 1990 moest voordelen van zowel een onafhankelijke ophanging als van een starre as. Bovendien is het geheel zo compact dat er weinig ruimte wordt ingenomen. De Volvo 850 gaat dan ook enorm neutraal een bocht door, ook bij hoge snelheden. De afstemming van het onderstel zou bij de GLE wellicht iets soepeler mogen, maar het algehele comfort staat op een bijzonder hoog peil. De 5-pitter weet niet alleen goed te presteren, maar houdt de gemiddelde consumptie op een meer dan aanvaardbaar peil met 1 liter Eurosuper op 10,3 kilometer en dat is zondermeer gunstig te noemen. Volvo heeft de 850 GLE niet alleen gebruikt om de klant meer keuzemogelijkheden te geven, maar ook om de GLT wat in prijs omhoog te kunnen schuiven. De 850 GLE is namelijk nu te koop voor het bedrag wat de GLT voorheen moest kosten. De 850 GLE staat in de prijslijst voor f.64.400,=. Dezelfde auto met automatische transmissie kost vijfduizend gulden meer. Datzelfde bedrag, f.69.400,= moet ook voor de 850 GLT 20-klepper Toevoegmiddelen voor motorolie bestaan al vele decennia. De meest bekende is wellicht Slick 50. Maar ook de ontwikkelingen op dit gebied staan niet stil. Power Distribution Nederland uit Tilburg brengt FX 1, een door Amerikaanse technici ontwikkeld smeermiddel. Zowel benzine, diesel- als gasmotoren hebben met deze toevoeging 6 maal minder wrijving, terwijl een hoger prestatieniveau wordt bereikt en het brandstofverbruik lager wordt. FX 1 wordt geleverd in een flacon van 250 ml. Deze moet bij de verversing van de olie worden toegevoegd. Belangrijk is dat tevens het oliefilter wordt vervangen. Daarna hoeft bij elke olieverversing Technische gegevens: Merk en type: Volvo 850 GLE Aantal cilinders: 5 in lijn Cilinderinhoud: 2435 cc Boring x slag: 83 x 90 mm Vermogen: 140 pk bij 5400 tr/min Koppel: 206 Nm bij 3600 tr/min Afmetingen: lengte 4,66 meter, breedte 1,76 meter Gewicht: 1333 kg Prestaties: topsnelheid 200 km/u acceleratie 0-100 in 10 sec. Verbruik: bij 90 km/u 6,4 liter/100 km bij 120 km/u 8,0 liter/100 km stadsverkeer 11,7 liter/100 km Prijs: f.64.400,= Wegenbelasting: f.221,- tot f.233,- per 3 mnd. is de relatie tussen Wouters van bijna c heel speciale", merkte Feo schetste ook geschiedenis vai in 1964 begon Schoorstraat, vervolgens verhuisde naar de Tuinstraat en tot voor kort in de Petrus Loosjesstraat was gevestigd. Ook sprak hij het vertrouwen in zijn merk uit. Ondanks lagere autoverkopen in verschillende landen weet Alfa Romeo een vaste positie te behouden, wat natuurlijk vooral te danken is aan een modern modellenprogramma tegen betaalbare prijzen. Burgemeester Brockx legde uit waarom hij nu juist aan het verzoek van de firma Wouters had voldaan om het nieuwe pand Eind vorig jaar verraste Volvo vriend en vijand met de nieuwe 850 GLT, een auto met de typische, degelijke Volvo-uitstraling, maar met de rij- eigenschappen van een sportieve top-klasse sedan. Gezien de uitstekende verkoopresultaten over het eerste jaar, mag deze moderne Volvo een goede toekomst worden voorspeld. Het leveringsprogramma werd kort geleden uitgebreid met de 850 GLE, een auto die vooral op motorisch gebied iets is getemd. I Vorige week woensdag 25 november werd onder grote belangstelling de nieuwe behuizing van Alfa Romeo-dealer Wouters aan de Kapt. Hatterasstraat feestelijk in gebruik genomen. De openingshandeling werd verricht door Dhr. Brockx, burgemeester van Tilburg en Dhr. de Feo, directeur van Fiat Auto Nederland. Sinds kort zijn immers biede fabrieksimporteurs van Alfa Romeo en Fiat samengevoegd I onder de naam Fiat Auto Nederland. De Feo is echter van Alfa afkomstig en kent als zodanig Piet en Theo Wouters al lange tijd. De Feo vergeleek de relatie tussen Alfa en de familie Wouters met een huwelijk. "Als we bedenken clan een gemiddeld huwelijk in Nederland 14 jaar standhoudt, dan mede te openen. Allereerst onderstreepte hij het belang van de middelgrote (familie) bedrijven in een stad als Tilburg. Voorts legde hij uit dat hij destijds in het kabinet de enige was die een Alfa reed. Brockx is door de jaren heen dit eigenzinnige en sportieve Italiaanse merk trouw gebit De derde en meest persoo reden van zijn aanwezic1- betrof het feit dat Brockx jaren klant is bij Wouters Autobedrijven. De werkelijke openingshandeling bestond uit het onthullen van de nieuwe Alfa 164 Super V6.24 door Brockx en de Feo. Sinds afgelopen maandag is het volledige bedrijf in gebruik genomen. veiligheidsimago wordt met de cons 850 weer Sens voll onderschreven. Al x auto voorzien van het zogenaamde SIPS, Side Impact Protection System. Dit staat voor een tweetal verstevigingsbalken die als het ware door de zitting van de stoelen lopen en bij een zijdelingse aanrijding veel extra protectie bieden. Verder zijn alle verstevigingsmaatregelen van de koets zo op elkaar afgestemd, dat botsingsenergie zo snel mogelijk wordt afgevoerd en een zo gering mogelijk vervorming teweeg brengt. Beide Volvo 850- uitvoeringen zijn bovendien standaard uitgerust met ABS. De Volvo 850 heeft een juweel van motor, goed voor prima prestaties, die bovendien bij lagere toerentallen een prachtig geluid produceert. Eenmaal op toeren is de motor helemaal niet meer te horen. de halve hoeveelheid FX 1 worden bijgevoegd. In FX 1 zitten bewerkte koolstofmoleculen die de eigenschap hebben in het oppervlak van metaal te dringen. Er wordt zo een uiterst glad laagje op alle metalen delen afgezet die de wrijving verminderd. Deze verminderde wrijving zorgt voor verbruik, betere prestaties en zodoend verminderde uitstoot aan schadelijke uitlaatgassen. FX 1 maakt het hart van de motor schoon. Het middel is in diverse landen uitgebreid door technici getest. Informatie bij Power Distribution Nederland, J. M. van Nassaustraat 32, Tilburg. Peugeot 30» XL1991 Suzuki SwHt 1.3 GS---1991 Ford Sierra 2.0I Sedan...1990 Suzuki Alto GLX. 5-deurs.1989 Ford Escort 1.4 CL. 5-deurs1989 Ford Sierra 1.8 CL Stationcar1988 Mitsubishi Colt 1S GL (nieuw model)1988 Suzuki SwHt 1.3 GL automatic1988 Toyota Corolla 1.3 GL, 4-deurs1987 Alfa 331.5 TL1987 Nissan Sunny 13 HB1987 Toyota Starlet DX-1986 Opel Kadett 1.3 S Sedan, dhr. acc...1986 Ford Siërra 1.0 Laser, 5-deurs1986 Rover 213 S-1986 Opel Kadett 1.6 diesel1986 Peugeot 309 GL Profil....1986 Renault 25 GTS1989 Mercedes 200 T Stationcar1982 Vele andere INRULKOOPJES met APK-keuring Subaru Mini Jumbo. Ford Escort 1.3 C.... Opel Ascona 1.6 S... Enkele weken voor de officiële introductie bestelden dhr. en mevr. Dulos van het gelijknamige verkeersinstituut een nieuwe Micra met N-CVT bij de Tilburgse Nissan-dealer Denissen. Dulos beschikt al over twee Nissans. De auto werd op dinsdag 1 december jl. aan het echtpaar afgeleverd. CVT staat voor Continu Variabele Transmissie, een automatische versnellingsbak die werd ontwikkeld door Van Doorne's Transmissie in Tilburg. De toevoeging "N" staat voor Nissan, daar dit grote Japanse merk de Nederlandse vinding voor de Micra verder perfectioneerde. Burgemeester G. Brokx feliciteert de broers Piet en Theo Wouters met hun nieuwe bedrijfspand. De heer G. de Feo, president-directeur van Alfa Romeo (naast de burgemeester) voegt zijn felicitaties hier aan töe. is 21 de 900- «1 dwaï vrijwel imte w tW* WWW z—r— I i’

Kranten Regionaal Archief Tilburg

Weekblad De Tilburgse Koerier | 1992 | | pagina 25