VOLVO 850 GLE
a
n Kleppenkwestie
Feestelijke opening bij Wouters
Auto van het Jaar 1993 voor
verkeersinstituut P. Dulos
Aangepaste MAN
GM
Truck bij Versteijnen
FX 1 claimt minder verbruik
teerd
ions
:e in
'VOH.'V'O
VAN ROOSMALEN
Zn.
oi
Zand
rg B.V.
UW AUTO VOOR DE JAREN.9ffr
STAAN
EN
L
P.ROKSen Zn.
*^^5
AUTOBEDRIJF P. ROKS
FN-TJ-95
FN-TJ-95
ij
imber 1992 - pagina 4
Dt I ILbUHGöt KUtHltH
ut AUiuiviAHi - uonoeraag 3 uecernuer i9»z- pagina 5
beladen.
DIF
2.14.11
tijd
rs.
>D,
R
drs.
Autobedrijf b.v.
>-drs.
ft
-1991
I
Test hem nu bij onsil!
en
ouwbaarheid
OT
iNS
Ringbaan Zuid 3 - Tilburg - Tel. 013-360015
Hoge Steenweg 85 - Loon op Zand - Tel. 04166-2450
Fons Denissen overhandigt mevrouw A. Dulos de sleutels
van de nieuwe Micro N-CVT.
kBurg. Jansenstraat 52-56
Tilburg, Tel.: 013-683911
ieden, vraag
>r uw
:ot 17.00 uur.
>3636
1990
1989
1989
1987
.86-10
.87-09
.89-10
.89-08
.89-03
.89-01
.88-05
.88-01
.91-04
.86
.87-07
.88-01
.89-01
.89-01
.90-03
.90-03
.90-04
.89-01
.90
.91-04
ook
ter 4
E NISSAN^
GARAGE
DENISSEN BVa
.1985
,.1981
.1983
s tweede
wat
CQ
)AN
BV
sbak,
1 en
raar houdt
consumptie
...87-01
...88-07
...90-09
...90-01
...90-01
...90.05
...90-03
Kloosterstr. 42, GOIRLE
(zijstr. Tilburgseweg bij Besbo automateriaal)
Tel. (showroom) 013-341659
Tel. (werkplaats) 013-342204
leven,
srsoonlijk
ruigheid
~kx al vele
t hand in
t. Verder
DOOKM.
000 KM.
DOOKM.
DOOKM.
DOOKM.
DOOKM.
DOOKM.
DOOKM.
DOOKM.
DOOKM.
DOOKM.
DOOKM.
00 KM
DOOKM.
DOOKM.
DOOKM.
DOOKM.
DOOKM.
DOOKM.
DOOKM.
DOOKM.
sgespoten en
forse, grijze
>r een lager
nde een
o opgebouwd. Dit
istructie van de
lledig
Lis primeur is de
laamde
91
91
91
91
90
90
90
90
90
'89
'89
'89
'89
'89
'88
'88
'88
'87
'86'87
'85
'83
'83
DOOKM....
DOOKM....
DOOKM....
DOOKM....
DOOKM....
DOOKM91-02
.ii i ussen
re onder
s vallen ligt
I AUTO V.D. WEEK I
I Seat Marbella L, bwj, 1987 pr. 6.950,-1
Goede gebruikte auto's met Bovag-garantie-
bewijs, 10.000 km-beurt en APK keuring
De N-CVT zorgt in combinatie met
de 16-kleppenmotor voor een
vlotte, traploze acceleratie en een
gunstig brandstofverbruik".
Naar verwachting zal vanuit de
850 GLT binnen niet al te lange tijd
een compleet programma worden
opgebouwd. De GLE-versie is daar
het eerste bewijs van, terwijl oi
wordt gesproken over een 2 lite
^cilinder en natuurlijk een
t stationwagon.
makkelijk
Bovendien k
achterbanki
asymmetr
neergekla
van small
000 km... 1992 I
worden neergeteld.
Het enthousiasme wat tijdens de
eerste kennismaking met de Volvo
850 werd opgewekt is ook na het
rijden met de GLE volledig
overeind gebleven. De sportieve
GLT is uiteraard een fractie sneller
op alle punten en biedt een iets
completere uitrusting, maar onder
Nederlandse omstandigheden kan
niemand zich met de GLE gestraft
voelen. Een dijk van een auto, die
een groot succes verdient.
5 cilinder
Het belangrijkste verschil tusse
de GLT en GLE vinden we or
de motorkap. In beide gevall
daar een dwarsgeplaatste 5
cilinder met een inhoud van 2,5
liter. Bij de sportieve GLT ademt
de motor via 20 kleppen, terwijl de
GLE het met vijf sets van 2 kleppen
moet doen. Uiteraard is dit direct
merkbaar in het geproduceerde
vermogen. De GLT haalt bij 6200
tr/min 170 pk, terwijl de 140 pk bij
de GLE wordt bereikt bij 5400
tr/min. Kleiner is het verschil bij
het koppel. De GLE beschikt over
206 Nm bij 3600 tr/min, tegen 220
Nm bij 3300 tr/min bij de GLT. Dit
betekent dat de GLE vooral bij
i Alfa en
dertig jaar een
merkte hij op. De
>k kort de
in het bedrijf, dat
i in de Heile
vervok
Vervorming
De temperatuur van de
verwarming kan per wagenhelft
afzonderlijk worden ingesteld. De
standaard verwarmde voorstoelen
geven de herkomst van deze auto
aan. Het meubilair is met een
fraaie velours stof bekleed. Het
verschil aan interieuruitrusting
tussen de GLE en GLT is gering.
De GLT heeft elektrisch bediende
voorportierruiten, terwijl bij de
GLE handmatig geslingerd moet
worden. De rechter buitenspiegel
is in beide gevallen elektrisch
verstelbaar, terwijl het linker
exemplaar bij de GLE met
positie moet worden gezet,
heeft de GLT een
buitentemperatuurmeter, een
verlichte make-up spiegel en een
afwijkende bekleding.
Volvo heeft door de jaren heen een
lagere toerentallen nauwelijks
aan soeplesse heeft ingeleverd en
de auto zeker onder Nederlandse
omstandigheden meer dan
voldoende in huis heeft om zijn
gewicht van 1333 kg voort te
trekken. De 850 GLE haalt een top
van 200 km/u en trekt binnen 10
seconden vanuit stilstand naar de
100 km/u, voorwaar geen slechte
cijfers.
Uiterlijk is de 850 een echte Volvo,
met stoere, rechthoekige
lijnvoering. Vooral het front oogt
zeer robuust door de iets naar
voren geplaatste grille die
vloeiend in de motorkap overloopt.
De bumpers zijn in de
carrosseriekleur meec
beschikken over een f
stoótrand. Ook de
flankbescherming,
spiegelbehuizing en
portierkrukken zijn in donker grijs
uitgevoerd. Bij de GLT zijn de
spiegels meegespoten. Het
makkelijkst is de 850 GLE uiterlijk
te herkennen aan de specifieke 24-
spaaks lichtmetalen velgen, die
duidelijk minder sportief ogen dan
de 6-spaaks exemplaren van de
GLT.
Peter de Wit echter aan de
knie worden geopereerd, w
normaliter het einde van een
loopbaan betekent. Versteijnen
kocht echter voor zijn werknemer
een MAN F90 19.372 Eko-tech Low.
Deze wagen is uitgerust met een
automatische zes-versnellingsl
een speciaal aangepaste stoel
een steun om het been op te laten
rusten.
Om het rijden makkelijker te
maken is een cruise-control
ingebouwd en gebeurt het remmen
met de hand.
Het geluidsniveau van de bak
werd verlaagd. Ideaal is ook de
electromagnetische
poederkoppeling die
kruipneigingen bij stationair
toerental tegengaat.
"De Micra N-CVT is bij uitstek
geschikt voor het geven van rij
lessen", aldus P. Dulos. "Door de
relatief hoge zitpositie in
combinatie met het royale
glasoppervlak is de Micra goed te
overzien.
Prijzen
De auto heeft voor onafhankelijk
opgehangen wielen, terwijl achter
een unieke asconstructie is
gebruikt. Volvo paart hierin de
Bagageruimte
De carrosserie van de 850 is
centimeter korter dan van a
reeks. Door echter de motor dwars
voorin te plaatsen is een vrijwel
gelijkwaardige binnenruimte
verkregen. De bagageruimte is
bereikbaar via een forse
kofferklep, die helemaal tot op de
bumper opengaat. Door een
behoorlijke inhoud van 402 liter en
de rechte afwerking kan de 850
worden
kan de
^rugleuning
trisch worden
lapt. Voor het vervoeren
ille, maar zeer lange
voorwerpen, kan ook nog de
rugleuning van de passagiersstoel
volledig worden platgelegd.
Het interieur ziet er eveneens zeer
herkenbaar uit. De auto biedt vier
tot vijf ruime zitplaatsen. De
achterbank is voorzien van twee
normale hoofdsteunen en een
exemplaar voor kinderen en
beschikt tevens over een
middenarmsteun. De hoofdsteunen
op de voorstoelen hebben een
vaste positie, maar belemmeren
daardoor ook enigszins het zicht
naar achteren. Ook missen we een
middenarmsteun voorin.
Wie uit een ander model Volvo
stapt, zal zich na een blik op het
dashboard niet bepaald ontheemd
voelen. Onder de uit degelijk
ogend materiaal vervaardigde
overkapping is het
instrumentarium te vinden:
snelheidsmeter, toerenteller,
temperatuur- en brandstofmeter.
De bedieningsknoppen voor
achterruitverwarming, alarmlicht
en mistlamp zijn direct rond de
stuurkolom gegroepeerd. Het
vierspaaksstuurwiel is uiteraard
in hoogte te verstellen. Dat geldt
ook voor de bestuurdersstoel,
waarbij zowel de achter- als
voorkant helemaal naar wens kan
worden ingesteld.
Versteijnen's Internationaal
Transport B.V. uit Tilburg heeft een
aangepaste MAN vrachtauto in
gebruik genomen. Hierdoor kan
chauffeur Peter de Wit, die aan
beide knieschijven is geopereerd,
gewoon zijn werk blijven doen. Al
in 1982 schafte Versteijnen een
aangepaste MAN 19.280 aan met
automatische versnellingsbak.
Met deze truck werden maar liefst
900.000 kilometers afgelegd.
Daarna volgde wederom een MAN,
type 19.321, waar 700.000 km mee
werden gestuurd. In 1990 moest
voordelen van zowel een
onafhankelijke ophanging als van
een starre as. Bovendien is het
geheel zo compact dat er weinig
ruimte wordt ingenomen. De Volvo
850 gaat dan ook enorm neutraal
een bocht door, ook bij hoge
snelheden. De afstemming van het
onderstel zou bij de GLE wellicht
iets soepeler mogen, maar het
algehele comfort staat op een
bijzonder hoog peil.
De 5-pitter weet niet alleen goed te
presteren, maar houdt de
gemiddelde consumptie op een
meer dan aanvaardbaar peil met 1
liter Eurosuper op 10,3 kilometer
en dat is zondermeer gunstig te
noemen.
Volvo heeft de 850 GLE niet alleen
gebruikt om de klant meer
keuzemogelijkheden te geven,
maar ook om de GLT wat in prijs
omhoog te kunnen schuiven. De
850 GLE is namelijk nu te koop
voor het bedrag wat de GLT
voorheen moest kosten. De 850
GLE staat in de prijslijst voor
f.64.400,=. Dezelfde auto met
automatische transmissie kost
vijfduizend gulden meer.
Datzelfde bedrag, f.69.400,= moet
ook voor de 850 GLT 20-klepper
Toevoegmiddelen voor motorolie bestaan al vele
decennia. De meest bekende is wellicht Slick 50.
Maar ook de ontwikkelingen op dit gebied staan
niet stil. Power Distribution Nederland uit
Tilburg brengt FX 1, een door Amerikaanse
technici ontwikkeld smeermiddel. Zowel benzine,
diesel- als gasmotoren hebben met deze
toevoeging 6 maal minder wrijving, terwijl een
hoger prestatieniveau wordt bereikt en het
brandstofverbruik lager wordt. FX 1 wordt
geleverd in een flacon van 250 ml. Deze moet bij
de verversing van de olie worden toegevoegd.
Belangrijk is dat tevens het oliefilter wordt
vervangen. Daarna hoeft bij elke olieverversing
Technische gegevens:
Merk en type: Volvo 850 GLE
Aantal cilinders: 5 in lijn
Cilinderinhoud: 2435 cc
Boring x slag: 83 x 90 mm
Vermogen: 140 pk bij 5400 tr/min
Koppel: 206 Nm bij 3600 tr/min
Afmetingen: lengte 4,66 meter,
breedte 1,76 meter
Gewicht: 1333 kg
Prestaties: topsnelheid 200 km/u
acceleratie 0-100 in 10 sec.
Verbruik: bij 90 km/u 6,4 liter/100
km
bij 120 km/u 8,0 liter/100 km
stadsverkeer 11,7 liter/100 km
Prijs: f.64.400,=
Wegenbelasting: f.221,- tot f.233,-
per 3 mnd.
is de relatie tussen
Wouters van bijna c
heel speciale", merkte
Feo schetste ook
geschiedenis vai
in 1964 begon
Schoorstraat, vervolgens
verhuisde naar de Tuinstraat en
tot voor kort in de Petrus
Loosjesstraat was gevestigd.
Ook sprak hij het vertrouwen in
zijn merk uit. Ondanks lagere
autoverkopen in verschillende
landen weet Alfa Romeo een vaste
positie te behouden, wat natuurlijk
vooral te danken is aan een
modern modellenprogramma
tegen betaalbare prijzen.
Burgemeester Brockx legde uit
waarom hij nu juist aan het
verzoek van de firma Wouters had
voldaan om het nieuwe pand
Eind vorig jaar verraste Volvo vriend en vijand
met de nieuwe 850 GLT, een auto met de typische,
degelijke Volvo-uitstraling, maar met de rij-
eigenschappen van een sportieve top-klasse
sedan. Gezien de uitstekende verkoopresultaten
over het eerste jaar, mag deze moderne Volvo
een goede toekomst worden voorspeld. Het
leveringsprogramma werd kort geleden
uitgebreid met de 850 GLE, een auto die vooral
op motorisch gebied iets is getemd.
I Vorige week woensdag 25
november werd onder grote
belangstelling de nieuwe
behuizing van Alfa Romeo-dealer
Wouters aan de Kapt.
Hatterasstraat feestelijk in gebruik
genomen. De openingshandeling
werd verricht door Dhr. Brockx,
burgemeester van Tilburg en Dhr.
de Feo, directeur van Fiat Auto
Nederland. Sinds kort zijn immers
biede fabrieksimporteurs van Alfa
Romeo en Fiat samengevoegd
I onder de naam Fiat Auto
Nederland. De Feo is echter van
Alfa afkomstig en kent als zodanig
Piet en Theo Wouters al lange tijd.
De Feo vergeleek de relatie tussen
Alfa en de familie Wouters met
een huwelijk. "Als we bedenken
clan een gemiddeld huwelijk in
Nederland 14 jaar standhoudt, dan
mede te openen.
Allereerst onderstreepte hij het
belang van de middelgrote
(familie) bedrijven in een stad als
Tilburg. Voorts legde hij uit dat hij
destijds in het kabinet de enige
was die een Alfa reed. Brockx is
door de jaren heen dit
eigenzinnige en sportieve
Italiaanse merk trouw gebit
De derde en meest persoo
reden van zijn aanwezic1-
betrof het feit dat Brockx
jaren klant is bij Wouters
Autobedrijven.
De werkelijke openingshandeling
bestond uit het onthullen van de
nieuwe Alfa 164 Super V6.24 door
Brockx en de Feo.
Sinds afgelopen maandag is het
volledige bedrijf in gebruik
genomen.
veiligheidsimago
wordt met de cons
850 weer Sens voll
onderschreven. Al x
auto voorzien van het zogenaamde
SIPS, Side Impact Protection
System. Dit staat voor een tweetal
verstevigingsbalken die als het
ware door de zitting van de stoelen
lopen en bij een zijdelingse
aanrijding veel extra protectie
bieden. Verder zijn alle
verstevigingsmaatregelen van de
koets zo op elkaar afgestemd, dat
botsingsenergie zo snel mogelijk
wordt afgevoerd en een zo gering
mogelijk vervorming teweeg
brengt. Beide Volvo 850-
uitvoeringen zijn bovendien
standaard uitgerust met ABS.
De Volvo 850 heeft een juweel van
motor, goed voor prima prestaties,
die bovendien bij lagere
toerentallen een prachtig geluid
produceert. Eenmaal op toeren is
de motor helemaal niet meer te
horen.
de halve hoeveelheid FX 1 worden bijgevoegd.
In FX 1 zitten bewerkte koolstofmoleculen die de
eigenschap hebben in het oppervlak van metaal
te dringen. Er wordt zo een uiterst glad laagje op
alle metalen delen afgezet die de wrijving
verminderd.
Deze verminderde wrijving zorgt voor
verbruik, betere prestaties en zodoend
verminderde uitstoot aan schadelijke
uitlaatgassen. FX 1 maakt het hart van de motor
schoon. Het middel is in diverse landen uitgebreid
door technici getest. Informatie bij Power
Distribution Nederland, J. M. van Nassaustraat 32,
Tilburg.
Peugeot 30» XL1991
Suzuki SwHt 1.3 GS---1991
Ford Sierra 2.0I Sedan...1990
Suzuki Alto GLX. 5-deurs.1989
Ford Escort 1.4 CL. 5-deurs1989
Ford Sierra 1.8 CL Stationcar1988
Mitsubishi Colt 1S GL (nieuw model)1988
Suzuki SwHt 1.3 GL automatic1988
Toyota Corolla 1.3 GL, 4-deurs1987
Alfa 331.5 TL1987
Nissan Sunny 13 HB1987
Toyota Starlet DX-1986
Opel Kadett 1.3 S Sedan, dhr. acc...1986
Ford Siërra 1.0 Laser, 5-deurs1986
Rover 213 S-1986
Opel Kadett 1.6 diesel1986
Peugeot 309 GL Profil....1986
Renault 25 GTS1989
Mercedes 200 T Stationcar1982
Vele andere
INRULKOOPJES met APK-keuring
Subaru Mini Jumbo.
Ford Escort 1.3 C....
Opel Ascona 1.6 S...
Enkele weken voor de officiële
introductie bestelden dhr. en mevr.
Dulos van het gelijknamige
verkeersinstituut een nieuwe
Micra met N-CVT bij de Tilburgse
Nissan-dealer Denissen. Dulos
beschikt al over twee Nissans. De
auto werd op dinsdag 1 december
jl. aan het echtpaar afgeleverd.
CVT staat voor Continu Variabele
Transmissie, een automatische
versnellingsbak die werd
ontwikkeld door Van Doorne's
Transmissie in Tilburg.
De toevoeging "N" staat voor
Nissan, daar dit grote Japanse
merk de Nederlandse vinding voor
de Micra verder perfectioneerde.
Burgemeester G. Brokx feliciteert de broers Piet en Theo Wouters met hun
nieuwe bedrijfspand. De heer G. de Feo, president-directeur van Alfa
Romeo (naast de burgemeester) voegt zijn felicitaties hier aan töe.
is 21
de 900-
«1 dwaï
vrijwel
imte
w tW*
WWW
z—r— I
i’