p MERCEDES 500 EN 600 SEC Coupé uit de topklasse o SCHADE? Ca bij Dr.Car te raden! AANGEKLEDE I -ALFA 33 IMOLA- IT-Y ij VOLGEND JAAR FERRARI -348 CHALLENGE- 7/~7/ 12 Dr.Car LAAS Bijlage van: DeTilburgseKoerier P 49.95 39.95 ack 199,- elige enset LWf'i.DO imber 1992-pagina 20 Oplage: 96.445 ex. rkartikelen ift, me deJ riijk idemelk. o.a.: Lees verder in dit nummer Feestelijke opening bij Wouters Pag. 5 IEREN KLEDING j - Tel. 432031 ï-Nassau dags) Jaargang 4 Nummer 47 Autotest: Volvo 850 GLE Pag. 5 9,90 2,50 3,95 igen teer :n 4 december. set Ktuifrf mt cutit i/pf ^epaald komt op f siner over i r gezien to niet Telefoon 013 - 427965 Dijksterhuisstraat 80 Tilburg op de foto ot 13.30 en van u met uw op de foto. tkaarten jresenteert dit kunst- verking van seis zijn deze i echt te a werken tragend. worden met afwijkende acou s en stoelen. Ferrari is nog op zoek naar een aantal sponsors. Agip zorgt al voor de benzine, Speedline voor de velgen, terwijl Pirelli <de racebanden levert. De reglementen en het aantal deelnemers worden dit jaar nog bepaald. Het inschrijfgeld dat nog moet worden vastgesteld is inclusief de veiligheidskit, de speciale uitlaat en de kosten voor registratie, circuit en materiaal. gepresenteerd. De auto heeft een 3,4 liter VB motor met een vermogen van 295 pk. In de Challenge zullen zowel de trasversale berlinetta (34B tb) als de 348 ts (trasversale spider) meedoen. De enige modificatie die wordt toegestaan is een speciale uitlaat en een internationaal goedgekeurde veiligheidskit met onder meer een rolbeugel en speciale veiligheidsgordels. De auto's mogen lichter gemaakt het dal mef-een afeet van Wrfjoen .in 3‘333®plapend (tart W miljoen voertuigen in 3337. Evenafe .Frantaf/k lijdt -ook de ffinte mada.anderde ir leigrijs je dessin its int at itten :m Op de autosalon van Genève werd begin dit jaar de Mercedes SEC onthuld, die net als zijn voorgangers staat op het onderstel van de limousines uit de S- klasse. De produktie van dit sportief ogende topmodel is inmiddels op gang gekomen. De auto's zijn van nu af leverbaar op de Nederlandse markt, al moet direct rekening worden gehouden met een levertijd van 1 jaar. Zodoende zullen de eerste exemplaren, behoudens enkele demonstratie-auto's van de importeur, niet eerder dan eind 1993 op de weg verschijnen. Herstel Europese autoverkopen De verkoop van ;personenauto's in Europa daalt volgend jaar van 13,4 tot 32,-8 miljoen eenheden. Pas in 7334 herstelt de markt in Europa om tof JB37 geleidelijk toe te nemen tot 15,1 miljoen auto's. Dit staat in het nieuwste rapport van tet a-itee onderzoeksbureau DRI Europe. Vooral de Duitse markt staat volgens de onderzoekers zwaar onder druk. Voor dit jaar voorzjet DR7 hier een verkoopdaling van 7 procent tot 3,88 miljoen eenheden en een verdere ■affsetveanindering van 1H procent tot 3,45 miljoen auto's in T933. Pas in 1397,, aan het eind van de pi ognoseperiode, wordt verwacht dat de markt in Duitsland weer-enigszins aantrekt tot zon 3,3miljoen persarrenauto'.s. De Franse markt bereikte in 3333 met Wmiljoen autoseen dfepteptimt. De KZW- verlaging .van 22 tot M-B procent dit jaar bracht'hierin geen soelaas. Pas in T«, als het economische kSïmaat verbetert, klimt de automarkt vólgens DWnaar zijn de lichtmetalen velgen met een diamantzwart gespoten middenstuk. Het interieur past bij het sportief/exclusieve uiterlijk van de Alfa 33 Imola. Stuur en pookknop zijn met leer bekleed, terwijl de uitstekende sportstoelen uit de 33 16V worden gemonteerd met een combinatie van stof en kunstleer. De achterbank is in delen neerklapbaar. De Alfa 33 Imola kenmerkt zich tot slot door een bijzonder aantrekkelijke aanschafprijs van f.28.350,=. Er kan een nog completere versie worden besteld met stuurbekrachtiging en centrale vergrendeling voor f.29.850,= terwijl de auto voor f.750,= meer metallic zwart wordt gespoten. )k voor de jonge ;show. De iecoraties zijn gpresenteerd. tekenfilmpjes bron van n vanaf half rdagen een erstshow De Automaat is een uitgave van De Tilburgse Koerier i.s.m. D.A.T.O. en verschijnt in geheel Tilburg, Goirle, Riel, Loon op Zand, Udenhout, Berkel Enschot, Oisterwijk, Moergestel en Hilvarenbeek. -Maatregelen vau de (Britse Tax" pp nieuwe auto's af te schaffen, hebben niet ■kunnen verhinderen dat ■vorig jaar de af zet itntt een dieptepunt van 1,55 m 11 joen -eenheden afnam. Voor dit jaar rekent DW op een verkooptotadl van 2,36 vólgend jaar, .rils -de renteverlaging en de disdhatflmg van de '’Special Car Tax" langzaam dóórwerken in hte vertrouwen, ziet Dffl voor het eerst weer herstel tart IJKT miljoen .Bereikten Frankryk en Ehgeland-im 2392 een dieptepunt in <de verkopen, inttahè maan de rifzet nog toe van 2,34 miljoen in 2932 tof mtor schatting 2,37 miljoen in 3332. Daarna daalt de afzet hter tof 2,37 miljoen stuks in 3.333am in 3335 weer aan te trekken. Tenslotte hebben de onderzoekers van ^beci^ddathet japanse merken in Europa tot IWzal toenemen van 2®,9 tot 33,3 procent (BromRai) Redactie: Tony Vos Tel. 013/686023 Postbus 410 - 5000 AK Tilburg Advertenties: Advertentie-afdeling De Tilburgse Koerier N.S. Plein 14, 5014 DA Tilburg Tel. 013/368805 Fax 013/359985 Sluitingstijd: redactie en advertenties: dinsdag 22.00 uur Rijkelijk De forse portieren hebben geen ruitstijl, zoals het een Mercedes- coupé betaamt. Natuurlijk worden na het instappen de gordels netjes Begroting Wie kijkt naar de begrotinge van het ministerie van Verke en Waterstaat en het Rijkswegenfonds voor 1993 tot en met 1997 ziet in één oogopslag dat ongeveer de helft van de uitgaven die door het Rijk worden gedaan voor aanleg, verbetering en onderhoud aan de infrastructuur in de meest brede zin van het woord, gaan in de richting van het openbaar vervoer (spoorwegen en bussen). Van de 7,3 miljard gulden die aan de Nederlandse infrastructuur volgend jaar wordt uitgegeven, gaat 3,8 miljard uitsluitend als bijdrage in de exploitatie naar de NS en het Streekvervoer. Ook wordt er nog eens voor 514 miljoen aan rails aangelegd, een bedrag wat in 1997 zal opgelopen tot 1,1 miljard. Hef hoofdwegennet en het stedelijk verkeer kosten het Rijk volgend jaar 1,6 miljard gulden. Dat bedrag zal de komende jaren vrijwel gelijk blijven. Daarbij moet opgemerkt worden dat het bedrag wat is uitgetrokken voor wegaanleg tot 1997 geleidelijk zal afnemen, terwijl de post onderhoud iets groter zal worden. Kortom, als autom obilisten kom en we er de volgende vijfjaar maar slecht af. Nederland slibt dicht en daar wordt door de overheid niets aan gedaan, buiten het bekende autootje-pesten. Volgens cijfers van de dienst Verkeerskunde van het ministerie van Verkeer en Waterstaat zijn het aantal filemeldingen tot en met september 65% groter dan in 1991. Maar liefst 8010 verkeersophopingen zijn in de eerste drie kwartalen geconstateerd. Ook de tijd dat deze files duren is gestegen. Vorig jaar stonden we met z'n allen nog 417.597 minuten stil, tegen 638.458 tot en met september dit jaar. In deze cijfers is nog niet gekeken naar de oorzaak van de files. Immers files vanwege wegwerkzaamheden mogen als 'tijdelijk' worden aangemerkt. De conclusie uit deze cijfers zou voor het ministerie duidelijk moeten zijn. Wil Nederland in de komende jaren nog een transport- en doorvoerland blijven, dan zullen niet alleen de spoorwegen duidelijk meer geld moeten krijgen, maar moet ook een algehele update en uitbreiding van ons fraaie wegennet worden begroot. Cijfers wijzen uit dat de problemen rond Amsterdam sinds de openstelling van de rondweg aanzienlijk zijn verminderd. Maar het gezond verstand zal hier waarschijnlijk geen voorrang krijgen op het beleid- Tony Vos aangegeven. Het interieur is wat gedurfder aangekleed dan bij de SE en SEL. Zo zijn de portieren rijkelijk voorzien van leer en hout. De achterpassagiers hebben over ruimte niet te klagen, terwijl ook zij van alle geneugten van een Mercedes- topmodel kunnen genieten. Aan de achterkant van de auto zien we de bekende geribbelde en aflopende lichtunits. De kofferklep heeft een forse opening. De bagageruimte is met 505 liter loyaal, maar r de afmetingen van de autc overdreven. Op motorisch vlak kan uit twee mogelijkheden worden gekozen. De 500 SEC moet hierbij als meest serieuze aanbieding worden gezien met zijn 5 liter V8 motor met 4 kleppen per cilinder. Er wordt een vermogen van 320 pk ontwikkeld bij 5600 tr/min en een gruwelijk koppel van 470 Nm bij 3900 tr/min. Deze enorme krachten worden via een automatische vierversnellingsbak overbracht op de achterwielen. De topsnelheid van deze kolos is electronisch begrensd op 250 km/u, terwijl binnen 7,3 seconden van 0 tot 100 km/u kan worden geaccelereerd. Er wordt door Mercedes een gemiddeld verbruik opgegeven van 1 op 7,5, zodat de auto met een tankinhoud van 100 liter een actieradius van 750 kilometer heeft. Aan de 500 SEC hangt voorlopig een prijskaartje van 1.287.500,=. Deze prijs zal echter bij aflevering eind volgend jaar fors zijn gestegen. De enorm grote en forse uitstraling van de huidige S-klasse is ook op de SEC overgebracht. Met een lengte van 5,07 meter is het niet bepaald een compacte auto, wat nog eens wordt bevestigd door het totaalgewicht van 2040 tot 2200 kg. Het uiterlijk is net als bij het sedanmodel erg wennen. Vooral de relatief smalle koplampen die als het ware in de motorkap doorlopen zijn niet bepaald alledaags. De auto komt op foto's in alle gevallen kleiner over dan in werkelijkheid. 12 cilinder Wie echter nog meer te besteden heeft, mag bij Mercedes een 600 SEC bestellen met de in de S- klasse geïntroduceerde 6 liter V12 krachtbron. Met 394 pk bij 5200 tr/min en een koppel van 570 Nm bij 3800 tr/min trekt de aanmerkelijk zwaardere V12 in 6,6 seconden naar de 100 km/u en is de maximum snelheid eveneens op 250 km/u electronisch afgeregeld. Mercedes belooft bij deze auto een verbruik van 1 op 6,5. De prijs van de 600 SEC ligt aanzienlijk hoger dan van de 8- cilinder. Op dit moment is de prijs vastgesteld op f.388.900,= en dat is een bedrag waar 99 procent van de automobiisten alleen maar van kan dromen. Donderdag 3 december 1992 Alfa Romeo introduceert een zeer aantrekkelijk aangekleed actiemodel op basis van de 33 1.4 IE. Deze verrassend scherp geprijsde auto draagt de naam Imola en heeft een aantal specifieke in- en exterieurdetails. Alfa bewijst hier wederom mee dat voor de prijs van een basis middenklasser een aantrekkelijke auto kan worden gereden. Uiteraard wordt de Imola gespoten in Alfa-rood, een kleur waarin ook de achterspoiler, buitenspiegels en bumperdelen worden uitgevoerd. De Imola is verder uiterlijk te herkennen aan de standaard gemonteerde mistlampen en zwarte dorpelschilden die van de 16V werden overgenomen. Zeer fraai In het volgende seizoen start een bijzondere serie wedstrijden met vrijwel standaard uitgevoerde Ferrari's van het type 348. De eerste race met de 348 zal in het voorjaar worden verreden. Een internationaal gezelschap coureurs neemt het hierin tegen elkaar op. Al in augustus werd door Ferrari het prototype voor de Challenge getoond. De auto is praktisch identiek aan het model wat op de Salon van Frankfurt in september 1989 werd 7,90 ervetten :m 9,90 jS-LL1343j [NO 821101’

Kranten Regionaal Archief Tilburg

Weekblad De Tilburgse Koerier | 1992 | | pagina 21