p
MERCEDES 500 EN 600 SEC
Coupé uit de topklasse
o
SCHADE? Ca bij Dr.Car
te raden!
AANGEKLEDE
I -ALFA 33 IMOLA-
IT-Y
ij
VOLGEND JAAR FERRARI
-348 CHALLENGE-
7/~7/
12
Dr.Car
LAAS
Bijlage van: DeTilburgseKoerier
P 49.95
39.95
ack
199,-
elige
enset
LWf'i.DO
imber 1992-pagina 20
Oplage: 96.445 ex.
rkartikelen
ift, me
deJ
riijk
idemelk.
o.a.:
Lees verder
in dit nummer
Feestelijke
opening bij Wouters
Pag. 5
IEREN KLEDING
j - Tel. 432031
ï-Nassau
dags)
Jaargang 4
Nummer 47
Autotest:
Volvo 850 GLE
Pag. 5
9,90
2,50
3,95
igen
teer
:n
4 december.
set
Ktuifrf mt cutit i/pf
^epaald
komt op f
siner over i
r gezien
to niet
Telefoon 013 - 427965
Dijksterhuisstraat 80 Tilburg
op de foto
ot 13.30 en van
u met uw
op de foto.
tkaarten
jresenteert dit
kunst-
verking van
seis zijn deze
i echt te
a werken
tragend.
worden met afwijkende acou s en
stoelen. Ferrari is nog op zoek naar
een aantal sponsors. Agip zorgt al
voor de benzine, Speedline voor de
velgen, terwijl Pirelli <de
racebanden levert. De
reglementen en het aantal
deelnemers worden dit jaar nog
bepaald.
Het inschrijfgeld dat nog moet
worden vastgesteld is inclusief de
veiligheidskit, de speciale uitlaat
en de kosten voor registratie,
circuit en materiaal.
gepresenteerd. De auto heeft een
3,4 liter VB motor met een
vermogen van 295 pk. In de
Challenge zullen zowel de
trasversale berlinetta (34B tb) als
de 348 ts (trasversale spider)
meedoen.
De enige modificatie die wordt
toegestaan is een speciale uitlaat
en een internationaal
goedgekeurde veiligheidskit met
onder meer een rolbeugel en
speciale veiligheidsgordels. De
auto's mogen lichter gemaakt
het dal mef-een afeet van
Wrfjoen .in 3‘333®plapend
(tart W miljoen voertuigen in
3337.
Evenafe .Frantaf/k lijdt -ook de
ffinte mada.anderde
ir leigrijs
je dessin
its
int
at
itten
:m
Op de autosalon van Genève werd begin
dit jaar de Mercedes SEC onthuld, die
net als zijn voorgangers staat op het
onderstel van de limousines uit de
S- klasse. De produktie van dit sportief
ogende topmodel is inmiddels op gang
gekomen. De auto's zijn van nu af
leverbaar op de Nederlandse markt, al
moet direct rekening worden gehouden
met een levertijd van 1 jaar. Zodoende
zullen de eerste exemplaren, behoudens
enkele demonstratie-auto's van de
importeur, niet eerder dan eind 1993 op
de weg verschijnen.
Herstel
Europese
autoverkopen
De verkoop van
;personenauto's in Europa
daalt volgend jaar van 13,4
tot 32,-8 miljoen eenheden.
Pas in 7334 herstelt de markt
in Europa om tof JB37
geleidelijk toe te nemen tot
15,1 miljoen auto's. Dit staat
in het nieuwste rapport van
tet a-itee onderzoeksbureau
DRI Europe. Vooral de Duitse
markt staat volgens de
onderzoekers zwaar onder
druk. Voor dit jaar voorzjet
DR7 hier een verkoopdaling
van 7 procent tot 3,88 miljoen
eenheden en een verdere
■affsetveanindering van 1H
procent tot 3,45 miljoen
auto's in T933. Pas in 1397,,
aan het eind van de
pi ognoseperiode, wordt
verwacht dat de markt in
Duitsland weer-enigszins
aantrekt tot zon 3,3miljoen
persarrenauto'.s. De Franse
markt bereikte in 3333 met
Wmiljoen autoseen
dfepteptimt. De KZW-
verlaging .van 22 tot M-B
procent dit jaar bracht'hierin
geen soelaas. Pas in T«, als
het economische kSïmaat
verbetert, klimt de automarkt
vólgens DWnaar
zijn de lichtmetalen velgen met
een diamantzwart gespoten
middenstuk.
Het interieur past bij het
sportief/exclusieve uiterlijk van de
Alfa 33 Imola. Stuur en pookknop
zijn met leer bekleed, terwijl de
uitstekende sportstoelen uit de 33
16V worden gemonteerd met een
combinatie van stof en kunstleer.
De achterbank is in delen
neerklapbaar. De Alfa 33 Imola
kenmerkt zich tot slot door een
bijzonder aantrekkelijke
aanschafprijs van f.28.350,=. Er kan
een nog completere versie worden
besteld met stuurbekrachtiging en
centrale vergrendeling voor
f.29.850,= terwijl de auto voor
f.750,= meer metallic zwart wordt
gespoten.
)k voor de jonge
;show. De
iecoraties zijn
gpresenteerd.
tekenfilmpjes
bron van
n vanaf half
rdagen een
erstshow
De Automaat is een uitgave van
De Tilburgse Koerier i.s.m.
D.A.T.O. en verschijnt in geheel
Tilburg, Goirle, Riel, Loon op
Zand, Udenhout, Berkel Enschot,
Oisterwijk, Moergestel en
Hilvarenbeek.
-Maatregelen vau de (Britse
Tax" pp nieuwe auto's af te
schaffen, hebben niet
■kunnen verhinderen dat
■vorig jaar de af zet itntt een
dieptepunt van 1,55 m 11 joen
-eenheden afnam. Voor dit
jaar rekent DW op een
verkooptotadl van 2,36
vólgend jaar, .rils -de
renteverlaging en de
disdhatflmg van de '’Special
Car Tax" langzaam
dóórwerken in hte
vertrouwen,
ziet Dffl voor het eerst weer
herstel tart IJKT miljoen
.Bereikten Frankryk en
Ehgeland-im 2392 een
dieptepunt in <de verkopen,
inttahè maan de rifzet nog toe
van 2,34 miljoen in 2932 tof
mtor schatting 2,37 miljoen
in 3332. Daarna daalt de
afzet hter tof 2,37 miljoen
stuks in 3.333am in 3335 weer
aan te trekken. Tenslotte
hebben de onderzoekers van
^beci^ddathet
japanse merken in Europa
tot IWzal toenemen van
2®,9 tot 33,3 procent
(BromRai)
Redactie:
Tony Vos
Tel. 013/686023
Postbus 410 - 5000 AK Tilburg
Advertenties:
Advertentie-afdeling
De Tilburgse Koerier
N.S. Plein 14, 5014 DA Tilburg
Tel. 013/368805
Fax 013/359985
Sluitingstijd:
redactie en advertenties:
dinsdag 22.00 uur
Rijkelijk
De forse portieren hebben geen
ruitstijl, zoals het een Mercedes-
coupé betaamt. Natuurlijk worden
na het instappen de gordels netjes
Begroting
Wie kijkt naar de begrotinge
van het ministerie van Verke
en Waterstaat en het
Rijkswegenfonds voor 1993 tot
en met 1997 ziet in één
oogopslag dat ongeveer de
helft van de uitgaven die door
het Rijk worden gedaan voor
aanleg, verbetering en
onderhoud aan de
infrastructuur in de meest
brede zin van het woord, gaan
in de richting van het openbaar
vervoer (spoorwegen en
bussen). Van de 7,3 miljard
gulden die aan de Nederlandse
infrastructuur volgend jaar
wordt uitgegeven, gaat 3,8
miljard uitsluitend als bijdrage
in de exploitatie naar de NS en
het Streekvervoer. Ook wordt er
nog eens voor 514 miljoen aan
rails aangelegd, een bedrag
wat in 1997 zal opgelopen tot
1,1 miljard. Hef hoofdwegennet
en het stedelijk verkeer kosten
het Rijk volgend jaar 1,6
miljard gulden. Dat bedrag zal
de komende jaren vrijwel gelijk
blijven. Daarbij moet
opgemerkt worden dat het
bedrag wat is uitgetrokken
voor wegaanleg tot 1997
geleidelijk zal afnemen, terwijl
de post onderhoud iets groter
zal worden. Kortom, als
autom obilisten kom en we er de
volgende vijfjaar maar slecht
af. Nederland slibt dicht en
daar wordt door de overheid
niets aan gedaan, buiten het
bekende autootje-pesten.
Volgens cijfers van de dienst
Verkeerskunde van het
ministerie van Verkeer en
Waterstaat zijn het aantal
filemeldingen tot en met
september 65% groter dan in
1991. Maar liefst 8010
verkeersophopingen zijn in de
eerste drie kwartalen
geconstateerd. Ook de tijd dat
deze files duren is gestegen.
Vorig jaar stonden we met z'n
allen nog 417.597 minuten stil,
tegen 638.458 tot en met
september dit jaar. In deze
cijfers is nog niet gekeken naar
de oorzaak van de files. Immers
files vanwege
wegwerkzaamheden mogen
als 'tijdelijk' worden
aangemerkt. De conclusie uit
deze cijfers zou voor het
ministerie duidelijk moeten
zijn. Wil Nederland in de
komende jaren nog een
transport- en doorvoerland
blijven, dan zullen niet alleen
de spoorwegen duidelijk meer
geld moeten krijgen, maar
moet ook een algehele update
en uitbreiding van ons fraaie
wegennet worden begroot.
Cijfers wijzen uit dat de
problemen rond Amsterdam
sinds de openstelling van de
rondweg aanzienlijk zijn
verminderd. Maar het gezond
verstand zal hier waarschijnlijk
geen voorrang krijgen op het
beleid- Tony Vos
aangegeven. Het interieur is wat
gedurfder aangekleed dan bij de
SE en SEL. Zo zijn de portieren
rijkelijk voorzien van leer en hout.
De achterpassagiers hebben over
ruimte niet te klagen, terwijl ook
zij van alle geneugten van een
Mercedes- topmodel kunnen
genieten. Aan de achterkant van
de auto zien we de bekende
geribbelde en aflopende
lichtunits. De kofferklep heeft een
forse opening. De bagageruimte is
met 505 liter loyaal, maar r
de afmetingen van de autc
overdreven.
Op motorisch vlak kan uit twee
mogelijkheden worden gekozen.
De 500 SEC moet hierbij als meest
serieuze aanbieding worden
gezien met zijn 5 liter V8 motor met
4 kleppen per cilinder. Er wordt
een vermogen van 320 pk
ontwikkeld bij 5600 tr/min en een
gruwelijk koppel van 470 Nm bij
3900 tr/min. Deze enorme krachten
worden via een automatische
vierversnellingsbak overbracht op
de achterwielen. De topsnelheid
van deze kolos is electronisch
begrensd op 250 km/u, terwijl
binnen 7,3 seconden van 0 tot 100
km/u kan worden geaccelereerd.
Er wordt door Mercedes een
gemiddeld verbruik opgegeven
van 1 op 7,5, zodat de auto met een
tankinhoud van 100 liter een
actieradius van 750 kilometer
heeft. Aan de 500 SEC hangt
voorlopig een prijskaartje van
1.287.500,=. Deze prijs zal echter bij
aflevering eind volgend jaar fors
zijn gestegen.
De enorm grote en forse uitstraling
van de huidige S-klasse is ook op
de SEC overgebracht. Met een
lengte van 5,07 meter is het niet
bepaald een compacte auto, wat
nog eens wordt bevestigd door het
totaalgewicht van 2040 tot 2200 kg.
Het uiterlijk is net als bij het
sedanmodel erg wennen. Vooral
de relatief smalle koplampen die
als het ware in de motorkap
doorlopen zijn niet bepaald
alledaags. De auto komt op foto's
in alle gevallen kleiner over dan
in werkelijkheid.
12 cilinder
Wie echter nog meer te besteden
heeft, mag bij Mercedes een 600
SEC bestellen met de in de S-
klasse geïntroduceerde 6 liter V12
krachtbron. Met 394 pk bij 5200
tr/min en een koppel van 570 Nm
bij 3800 tr/min trekt de
aanmerkelijk zwaardere V12 in 6,6
seconden naar de 100 km/u en is
de maximum snelheid eveneens
op 250 km/u electronisch
afgeregeld. Mercedes belooft bij
deze auto een verbruik van 1 op
6,5. De prijs van de 600 SEC ligt
aanzienlijk hoger dan van de 8-
cilinder. Op dit moment is de prijs
vastgesteld op f.388.900,= en dat is
een bedrag waar 99 procent van de
automobiisten alleen maar van
kan dromen.
Donderdag 3 december 1992
Alfa Romeo introduceert een zeer
aantrekkelijk aangekleed
actiemodel op basis van de 33 1.4
IE. Deze verrassend scherp
geprijsde auto draagt de naam
Imola en heeft een aantal
specifieke in- en exterieurdetails.
Alfa bewijst hier wederom mee dat
voor de prijs van een basis
middenklasser een aantrekkelijke
auto kan worden gereden.
Uiteraard wordt de Imola gespoten
in Alfa-rood, een kleur waarin ook
de achterspoiler, buitenspiegels
en bumperdelen worden
uitgevoerd. De Imola is verder
uiterlijk te herkennen aan de
standaard gemonteerde
mistlampen en zwarte
dorpelschilden die van de 16V
werden overgenomen. Zeer fraai
In het volgende seizoen start een
bijzondere serie wedstrijden met
vrijwel standaard uitgevoerde
Ferrari's van het type 348. De
eerste race met de 348 zal in het
voorjaar worden verreden. Een
internationaal gezelschap
coureurs neemt het hierin tegen
elkaar op. Al in augustus werd
door Ferrari het prototype voor de
Challenge getoond. De auto is
praktisch identiek aan het model
wat op de Salon van Frankfurt in
september 1989 werd
7,90
ervetten
:m 9,90
jS-LL1343j
[NO 821101’