w@®ïwïw
Bescherming van levensbelang
Viering recordpoging
Fors boekenaanbod
Dank zij moderne techniek en
groter uithoudingsvermogen
Ton op de teller: een aantrekkelijk alternatief
rnn
ber 1992-pagina 10
DE TILBURGSE KOERIER
DE AUTOMAAT - Donderdag 26 november 1992 - pagina 11
m betaalt
Bij een snelle motorfiets hoort een bijkleuren pak met veel ingebouwde bescherming.
reis
'o?
op
50
lan
lan
:ale
iter
ins-
;op-
kje.
rschil
;sen
eer.
de
:ens
|oud - Reparatie
-GARANTIE
A|
y
toont zich het liefst
nonchalant in een
spijkerbroek en stoer, zwart
lederen jack.
B Auto’s
jrg. 013-682001
EUWE AUTO'S
1ANTIE
.1989
.1987
.1983
.1985
1988
.1985
1987
.1984
.1989
.1985
.1985
1988
1987
.1985
1988
.1987
.1986
.1988
.1987
1987
1983
.1984
an
loos
laats
Nee
ierbij
i, WEEK
1100 c
llic, 1990
ut de
Ook
>ns langs,
ktie
in het
iet niet dat de
liet doorgaat.
afbeelding
na wat
fedaan,
Het is
de taak
Jaguar vierde onlangs de
veertigste verjaardag van een heel
/bijzondere recordpoging. Op 5
.'augustus 1952 ging een standaard
■Jaguar XK120 op weg om
j* gedurende een week een
vrij
vormt hi«
irking en op
Wie in zijn auto stapt, voelt zich in behoorlijke
mate veilig. Immers autofabrikanten beschermen
de inzittenden door een stevige kooiconstructies
en kreukelzones die de botsingsenergie
absorberen, terwijl veiligheidsgordels, ABS-
remsystemen en airbags er nog een schepje
bovenop doen. Een motorrijder mist deze
passieve veiligheid aan zijn tweewieler en moet
zich daarom met kleding wapenen tegen de
risico's van het verkeer. Een goede keuze van de
motorkleding is daarom van levensbelang.
Tot slot nog een boekje voor de
echte freak. Kluwer heeft een
handzaam drukwerkje uitgegeven
over de Land Rover in Nederlandse
Militaire dienst. Alle aspecten van
deze veelzijdige auto komen aan
bod. Liefhebbers van militaire
voertuigen kun niet om dit boekje
van bijna 100 pagina's heen. (ISBN
90-201-2669-5)
ontwikkeling in dit Veldhc
bedrijf niet stil. Motorkledi
ondergaat een constante e
waarbij de ervaringen van de
gebruikersgroep worden benut. De
racerij geeft hierbij het snelst
informatie.
De ingebouwde bescherming
geprojecteert op het lichaam.
Hier vallen doorgaans de
gemiddelde snelheid te behalen
van 100 mijl per uur. Het oude
circuit van Monthléry, nabij Parijs,
vormde het decor van deze race
tegen de klok. Zeven dagen en
nachten, ofwel 168 uur later had de
Prijsvoordeel
Overigens is de occasion met
100.000 kilometer en meer vooral
aantrekkelijk voor de gemiddelde
Nederlandse weggebruiker. Dat
wil zeggen de automobilist die
BOVAG-garantiebewijs
Tenslotte, voor geïnteresseerden
die toch nog hun twijfels hebben
over de aankoop, kan het BOVAG-
garantiebewijs uitkomst bieden.
Bij aankoop van occasions boven
de 7500 gulden kan de klant naar
dit garantiebewijs vragen. Het
biedt extra zekerheid en betekent
onder andere dat gedurende de
garantieperiode van drie maanden
eventuele reparaties gratis zijn.
Een geruststellende gedachte,
zeker voor hen die nog moeten
wennen aan het idee dat aankoop
van een echte kilometervreter echt
de moeite van het overwegen
waard is.
maken gebruik van verschillende
materialen. Zo wordt in bepaalde
creaties Kevlar toegepast. Dit
materiaal is trek- en slijtvast,
maar de warmte-afvoer is niet
geweldig. Een goed pak moet op
de kritieke punten schokken
kunnen absorberen, warmte
afvoeren bij glijden, kortom een
beschermend omhulsel vormen
waarin deze verschillende
onderdelen op een vaste plaats
blijven zitten. Schouder- en
armstukken en eventueel een
schokabsorberende plaat tegen de
rug kunnen veel ellende
voorkomen. Een pak van
uitsluitend Kevlar heeft
beperkingen. Het is een open
weefsel, zodat zowel een binnen-
als buitenpak nodig is. Dan nog
loopt het pak vol met water tijdens
een regenbui. Bescherming alleen
is daarom niet voldoende.
Motorkleding moet naast
functioneel en comfortabel ook de
juiste uitstraling hebben. Dat
motorrijders veranderen en een
macho-uitstraling verleden tijd is,
blijkt niet uit de ervaring van
kledingleveranciers. Motorrijden
heeft veel met gevoel te maken en
de kleding moet daarop afgestemd
zijn. Immers iemand die een
racemotor heeft zal daarop niet
gezien willen worden in
spijkerbroek en met een zwart
leren jack, terwijl de Harley-rijder
niet in een gestroomlijnde,
kleurrijke, lederen overal op zijn
machine rondtoert.
Evolutie
De motorkleding is een
verlengstuk van de machine.
Immers wie van zijn motor afstapt
en op een naburig terras gaat
zitten, wil ook op dat moment als
motorrijder van een bepaald type
worden herkend. Toch is het fout
hierbij over mode te spreken. Bij
motorkleding speelt de emotie
veel meer mee. Men rijdt immers
motor om het rijden. De
gemiddelde automobilist zal niet
snel voor de ontspanning in zijn
vervoermiddel stappen. Wellicht is
motorrijden nog het best te
vergelijken met het rijden in een
klassieke auto. Ook hierbij speelt
de emotie mee en wordt iedere
kilometer met genoegen afgelegd.
Motorrijden is een ritueel, het zijn
de moderne ridders op hun
krachtige paarden. Aan de
beleving van het motorrijden is al
100 jaar niets veranderd. Zo zal de
motor nooit de auto vervangen of
andersom. Wat wel is veranderd,
dat is de acceptatie. Zo kijkt
niemand gek op als de directie en
het hoger kader van een bedrijfi
de motor naar het werk komt.
Lookwell is één van de weinige
Nederlandse en zelfproducerende
merken, van motorkleding. Met een
leidende positie op het gebied van
racepakken - het zogenaamde
sportieve leer - en een ervaring
van bijna 20 jaar staat de
Steeds vaker hebben
gebruikte auto's die te koop
worden aangeboden, meer
dan 100.000 kilometer op de
teller staan. In de afgelopen
vijf jaar is het aantal auto's
met tellerstanden van zes
cijfers zelfs verdubbeld tot
twintig procent van het
totale occasionaanbod.
Label
Directeur Jos van Gent maakt zich
vooral sterk voor een goede
voorlichting door alle leveranciers
van motorkleding. Zo worden bij
Lookwell duidelijke labels
opgesteld, een kaart aan ieder
artikel waarop de eigenschappen
eenvoudig staan omschreven.
Vrijwel iedereen heeft weleens
gehoord van Kevlar of Goretex,
maar wat de eigenschappen van
occasion 790 gulden per jaar. Voor
auto's met meer dan 100.000
kilometer achter de rug is dat
gemiddeld 866 gulden. Het vers
is op jaarbasis dus slechts 76
gulden.
deze materialen zijn, weet haast
niemand. Er moet bij de
voorlichting voorkomen worden
dat men het idee krijgt dat
motorrijden gevaarlijk zou zijn,
want dat is pertinent niet waar.
Om een goede voorlichting over
het eigen produkt te
bewerkstelligen wordt Lookwell
motorkleding verkocht via een
ster-dealernet van
motorleveranciers en speciale
accessoireboutiques. Echter dit
atste afzetkanaal is in
sderland nog weinig bekend.
De motorrijder en motorbranche
zijn erbij gebaat dat motorkleding
verantwoord wordt gekocht. De
klant moet van bruikbare adviezen
worden voorzien om tot de meest
geschikte keuze te komen.
Deze opmerkelijke ontwikkeling
heeft een paar oorzaken. Zo kan c
hedendaagse motortechniek in
een jonge auto met meer dan eer
'ton' achter de rug nog moeiteloo
tienduizenden kilometers aan.
Daar komt bij dat zo'n
kilometervreter vaak aantrekkelijk
is geprijsd en in onderhoud
nauwelijks duurder uitvalt. Het
maakt een exemplaar uit deze
categorie gebruikte auto's al met
al aantrekkelijk voor menige
koper. Auto's gaan steeds langer
mee. Ze worden zuiniger, schoner
Jaguar er 16.852 mijl opzitten.
De Jaguar werd door vier coureurs
naar de eindstreep gereden:
Stirling Moss, Jack Fairman, Leslie
Johnson en Bert Hadley. Ondanks
de beroerde
weersomstandigheden draaide de
goudkleurige XK120 zijn rondjes,
met een constante snelheid van
11U mijl per uur. Steeds na vier uur
rijden was er een rijderswissel en
werd de auto volgetankt. De
Jaguar brak in totaal negen
records. Ironisch genoeg werd het
gemiddelde van 100 mijl per uur in
zeven dagen en nachten niet
erkend. Op de vijfde dag moest
namelijk een van de achterveren
vervangen worden. De
vervangende veer werd echter nipt
in de auto meegevoerd, zoals de
reglementen dat voorschreven.
Moss en Fiarman konden onlangs
in gezelschap van Nick Scheele, u
Chairman en Chief Executive van jn
Jaguar, hun toenmalige recordauto ^et c
opnieuw begroeten bij het voor
hoofdkantoor van Jaguar in
Coventry. De XK120 met het
kenteken LWK 707 was op doorre
naar Monterey, Californië. Eind
augustus gaven beide coureurs
met deze auto acte de présence
tijdens de historische races op het
circuit Laguna Seca.
en veiliger en kunnen moeiteloos
steeds meer kilometers draaien.
De auto met de hoge tellerstand
wordt, mits goed onderhouden,
meer en meer een aantrekkelijke
optie voor kandidaat-kopers.
Dat aantrekkelijke zit 'm vooral in
het al genoemde prijsvoordeel.
Een voorbeeld maakt dat duidelijk.
De prijs van een auto met 100.000
op de teller kan wel 2500 gulden
lager zijn dan die van eenzelfde
auto met een kilometerstand van
bijvoorbeeld 60.000. Die 2500
gulden steekt de koper zó in zijn
zak. De auto kan namelijk in beide
gevallen nog vele jaren, en
tienduizenden kilometers mee.
De motorbranche krijgt meer en
meer te maken met 'andere'
klanten. De motorfiets wint nog
steeds aan populariteit. De meeste
'nieuwe klanten' zijn de service
gewend die door
automobielbedrijven wordt
gegeven. Veel motorzaken zijn
daarom nu aan een inhaalrace
bezig om het serviceniveau op een
hoger plan te brengen. Bij de
service-verlening hoort ook een
gedegen voorlichting over hoe een
motorrijder zich het best kan
beschermen.
Uitstraling
Motorkleding is altijd een
compromis. De kleding moet over
voldoende passieve veiligheid
beschikken en daarmee het
onstaan van wonden voorkomen.
spaald in het Maar kleding moet ook
n het catalogus- comfortabel zitten en vooral tegen
1.- verschillende
weersomstandigheden zijn
opgewassen. Daarnaast, en dat is
absoluut één van de keuzecriteria,
moet motorkleding betaalbaar
zijn.
Fabrikanten van motorkleding
Wereld Op Wielen brengt het
Motor Jaarboek '93 onder de
deskundige redaktie van Alfred
Jansen. In ongeveer 120 pagina's
worden alle op de Nederlandse
:hikbare motorfietsen
Een aantal
motorfietsen is door de redaktie
aan de tand gevoeld, terwijl in
boek ook bijdragen zijn
opgenomen over de kosten van
motorrijden, de enorme keuze, een
motortocht door de Pyreneeën en
het meenemen van bagage. Voor
f.24,50 een informatief drukwerk.
Maar liefst 1294 klassieke auto's
zijn opgenomen in de derde editie
van "De ontschatbare klassieker".
Het grootste deel van het boek
igblik op het bestaat uit een catalogus met
McLaren F1foto's en korte omschrijving van
klassiekers en oldtimers die
Golf vergezeld gaan van hun
ri 348. richtprijzen. De genoemde
bedragen moeten puur als
richtbedrag gezien worden, daar
sommige auto's duidelijk te laag
staan genoteerd en anderen weer
te positief uit de bus komen. In
ieder geval een lekker kijkboek
voor f. 19,95.
Dé organisatie van de Droomauto-
1 irzen heeft samen met Auto
ixjmpioen van de ANWB het
Droom Auto Jaarboek 92/93
gemaakt. In bijna 300 pagina's A4
Letsel
De motorzaak moet informatie
geven, waar de klant uit zichzelf
niet om vraagt.
Consumentenvoorlichting op het
gebied van motorkleding is nog
niet op gang gekomen, simpelweg
omdat de motorrijder geen wensen
en eisen stelt. Immers pas r
rij-ervaring te hebben opgec
kan er een mening worden
gevormd over de voor hem of haar
meest geschikte kleding.
daarom aan de verkoper
zoveel mogelijk informatie te
krijgen over hoe de klant zijn
motor gaat gebruiken.
De wetgever en
verzekeringsbranche houden de
motorrijder al in de gaten.
Bescherming is zo belangrijk, dat
als beschermende kleding niet als
vanzelf wordt gedragen, wettelijke
maatregelen in die richting niet
zullen uitblijvèi».
Verzekeringsmaatschappijen
zullen persoonlijk letsel niet
vergoeden als geen beschermende
kleding wordt gedragen. Aan de
motorrijder de taak deze
ontwikkeling voor te blijven.
ie praktijk kan men zich tegen
grootste deel van de
voorkomende ongevallen vrij
makkelijk beschermen. Maar liefst
75% van de motorongelukken
gebeuren onder de 60 km/u en
waarbij de optredende letsels
voornamelijk bestaan uit
kneuzingen en schaafwonden.
Deze zijn vrijwel allemaal te
voorkomen door de juiste kleding
te dragen.
Een motorrijder voelt zich
het verkeer. De helm w
eigenlijk al een beperk
dezelfde manier wordt
beschermende kleding ervaren.
jaarlijks zo'n 16.500 kilometer rijdt.
Hij profiteert optimaal van het
prijsvoordeel omdat de genoemde
occasion nog jaren mee kan. Wie
toch meer rijdt, kan de auto
natuurlijk altijd iets sneller
inruilen en zo toch zijn voordeel
doen.
Aan de zekerheid, die de auto met
een hoge tellerstand kan bieden,
kleeft één voorwaarde: de mate
van onderhoud. Voorop staat dat
de auto goed onderhouden moet
zijn en dat dit ook zo blijft. In
algemene zin is onderhoud minder
tijdrovend èn goedkoper worden.
Dankzij de verbeterde techniek is
de periode tussen de
onderhoudsbeurten, het
'onderhoudsinterval', namelijk
langer geworden. Bovendien zijn
auto's die ruim 100.000 kilometer
hebben gereden, niet veel duurder
in onderhoud dan andere
occasions. Gemiddeld bedragen
de reparatiekosten van een
komen zeer uiteenlopende
onderwerpen aan bod. Klassieke
auto's, racerij, formule 1 en
natuurlijk veel snelle droomauto's
zijn er in te vinden. Toch moeten er
een paar opmerkingen worden
gemaakt die niet bepaald in het
voordeel spreken. In
gedeelte staat het merk Max nog
uitgebreid genoemd, terwijl deze
Nederlandse fabrikant helaas in
juli zijn deuren heeft moeten
sluiten. Ook de 3rd World Cup
komt ruimschoots aan bod.
Hieraan zouden drie klassieke
Peugeot's uit Nederland
deelnemen, ware hc
hele wedstrijd ni
zijn er wat slordige
overgenomen uit oud
foldermateriaal. Afgezien van een
reeks slordigheden een zeer
afwisselende mengelmoes van
lezenswaardige artikelen. Het
boek kost f.29,50.
X De goedheiligman is weer in het
“;land en ook Kerstmis staat voor de
©deur. Voor veel uitgevers dé tijd
om nieuwe boeken op de markt te
brengen. Het aanbod aan
jaarboeken is wederom enorm. Eén markt besch
van de beste catalogi waarin alle behandeld,
op de Nederlandse markt
leverbare auto's met hun gegevens
te vinden zijn, is als vanouds het
Autovisie jaarboek van het
gelijknamige blad. Het
catalogusgedeelte is enorm
compleet, terwijl in het eerste deel
van het boek de testauto's van
Autovisie van het afgelopen jaar
zijn opgenomen met uitgebreide
bevindingen. Verder bijdragen
over audio-apparatuur,
autotelefoons, een terug'””'-1
afgelopen jaar en de Mc**.1Cu x.
Op de kaft is al het vergelijk
aangekondigd tussen de VW C
VR6, Alfa 155 Q4 en de Ferrari
Het ruim 550 pagina's tellende
boekwerk is in de winkel te koop
voor f.32,50.
Een andere bekende is Auto'93 van
Fred van der Vlugt. Het boek is dit
jaar 420 pagina's dik en geeft in
een compact formaat de
belangrijkste auto's die in ons
land leverbaar zijn weer. Het boek beur
heeft niet de intentie helemaal Kam
compleet te zijn, bijzonder actueel
is het echter wel. Geen wonder als
de maker lid is van de "Auto van
het Jaar"-jury. In het kleurenkatern
worden de snelste auto's ter
wereld getoond, terwijl in een
gebruikelijke inleiding al het
nieuws voor het komend jaar
wordt weergegeven. Het boek kost
f.19,95 en is uiteraard ook in de
boekhandel verkrijgbaar.
Voor f.15,is onder andere bij de
Hema "Auto Kijk '93" te koop. In het
formaat telefoonboek, maar met
170 pagina's veel dunner is dit
drukwerk absoluut niet compleet
te noemen. Er staan wel veel foto's
in, terwijl de tekst summier is. Het
laatste nieuws is achterin
opgenomen, terwijl speciale
katerns over terreinauto's en
sportcoupés zijn opgenomen. Veel
kijkplezier, weinig informatief voor
een aantrekkelijke prijs.
|F