w@®ïwïw Bescherming van levensbelang Viering recordpoging Fors boekenaanbod Dank zij moderne techniek en groter uithoudingsvermogen Ton op de teller: een aantrekkelijk alternatief rnn ber 1992-pagina 10 DE TILBURGSE KOERIER DE AUTOMAAT - Donderdag 26 november 1992 - pagina 11 m betaalt Bij een snelle motorfiets hoort een bijkleuren pak met veel ingebouwde bescherming. reis 'o? op 50 lan lan :ale iter ins- ;op- kje. rschil ;sen eer. de :ens |oud - Reparatie -GARANTIE A| y toont zich het liefst nonchalant in een spijkerbroek en stoer, zwart lederen jack. B Auto’s jrg. 013-682001 EUWE AUTO'S 1ANTIE .1989 .1987 .1983 .1985 1988 .1985 1987 .1984 .1989 .1985 .1985 1988 1987 .1985 1988 .1987 .1986 .1988 .1987 1987 1983 .1984 an loos laats Nee ierbij i, WEEK 1100 c llic, 1990 ut de Ook >ns langs, ktie in het iet niet dat de liet doorgaat. afbeelding na wat fedaan, Het is de taak Jaguar vierde onlangs de veertigste verjaardag van een heel /bijzondere recordpoging. Op 5 .'augustus 1952 ging een standaard ■Jaguar XK120 op weg om j* gedurende een week een vrij vormt hi« irking en op Wie in zijn auto stapt, voelt zich in behoorlijke mate veilig. Immers autofabrikanten beschermen de inzittenden door een stevige kooiconstructies en kreukelzones die de botsingsenergie absorberen, terwijl veiligheidsgordels, ABS- remsystemen en airbags er nog een schepje bovenop doen. Een motorrijder mist deze passieve veiligheid aan zijn tweewieler en moet zich daarom met kleding wapenen tegen de risico's van het verkeer. Een goede keuze van de motorkleding is daarom van levensbelang. Tot slot nog een boekje voor de echte freak. Kluwer heeft een handzaam drukwerkje uitgegeven over de Land Rover in Nederlandse Militaire dienst. Alle aspecten van deze veelzijdige auto komen aan bod. Liefhebbers van militaire voertuigen kun niet om dit boekje van bijna 100 pagina's heen. (ISBN 90-201-2669-5) ontwikkeling in dit Veldhc bedrijf niet stil. Motorkledi ondergaat een constante e waarbij de ervaringen van de gebruikersgroep worden benut. De racerij geeft hierbij het snelst informatie. De ingebouwde bescherming geprojecteert op het lichaam. Hier vallen doorgaans de gemiddelde snelheid te behalen van 100 mijl per uur. Het oude circuit van Monthléry, nabij Parijs, vormde het decor van deze race tegen de klok. Zeven dagen en nachten, ofwel 168 uur later had de Prijsvoordeel Overigens is de occasion met 100.000 kilometer en meer vooral aantrekkelijk voor de gemiddelde Nederlandse weggebruiker. Dat wil zeggen de automobilist die BOVAG-garantiebewijs Tenslotte, voor geïnteresseerden die toch nog hun twijfels hebben over de aankoop, kan het BOVAG- garantiebewijs uitkomst bieden. Bij aankoop van occasions boven de 7500 gulden kan de klant naar dit garantiebewijs vragen. Het biedt extra zekerheid en betekent onder andere dat gedurende de garantieperiode van drie maanden eventuele reparaties gratis zijn. Een geruststellende gedachte, zeker voor hen die nog moeten wennen aan het idee dat aankoop van een echte kilometervreter echt de moeite van het overwegen waard is. maken gebruik van verschillende materialen. Zo wordt in bepaalde creaties Kevlar toegepast. Dit materiaal is trek- en slijtvast, maar de warmte-afvoer is niet geweldig. Een goed pak moet op de kritieke punten schokken kunnen absorberen, warmte afvoeren bij glijden, kortom een beschermend omhulsel vormen waarin deze verschillende onderdelen op een vaste plaats blijven zitten. Schouder- en armstukken en eventueel een schokabsorberende plaat tegen de rug kunnen veel ellende voorkomen. Een pak van uitsluitend Kevlar heeft beperkingen. Het is een open weefsel, zodat zowel een binnen- als buitenpak nodig is. Dan nog loopt het pak vol met water tijdens een regenbui. Bescherming alleen is daarom niet voldoende. Motorkleding moet naast functioneel en comfortabel ook de juiste uitstraling hebben. Dat motorrijders veranderen en een macho-uitstraling verleden tijd is, blijkt niet uit de ervaring van kledingleveranciers. Motorrijden heeft veel met gevoel te maken en de kleding moet daarop afgestemd zijn. Immers iemand die een racemotor heeft zal daarop niet gezien willen worden in spijkerbroek en met een zwart leren jack, terwijl de Harley-rijder niet in een gestroomlijnde, kleurrijke, lederen overal op zijn machine rondtoert. Evolutie De motorkleding is een verlengstuk van de machine. Immers wie van zijn motor afstapt en op een naburig terras gaat zitten, wil ook op dat moment als motorrijder van een bepaald type worden herkend. Toch is het fout hierbij over mode te spreken. Bij motorkleding speelt de emotie veel meer mee. Men rijdt immers motor om het rijden. De gemiddelde automobilist zal niet snel voor de ontspanning in zijn vervoermiddel stappen. Wellicht is motorrijden nog het best te vergelijken met het rijden in een klassieke auto. Ook hierbij speelt de emotie mee en wordt iedere kilometer met genoegen afgelegd. Motorrijden is een ritueel, het zijn de moderne ridders op hun krachtige paarden. Aan de beleving van het motorrijden is al 100 jaar niets veranderd. Zo zal de motor nooit de auto vervangen of andersom. Wat wel is veranderd, dat is de acceptatie. Zo kijkt niemand gek op als de directie en het hoger kader van een bedrijfi de motor naar het werk komt. Lookwell is één van de weinige Nederlandse en zelfproducerende merken, van motorkleding. Met een leidende positie op het gebied van racepakken - het zogenaamde sportieve leer - en een ervaring van bijna 20 jaar staat de Steeds vaker hebben gebruikte auto's die te koop worden aangeboden, meer dan 100.000 kilometer op de teller staan. In de afgelopen vijf jaar is het aantal auto's met tellerstanden van zes cijfers zelfs verdubbeld tot twintig procent van het totale occasionaanbod. Label Directeur Jos van Gent maakt zich vooral sterk voor een goede voorlichting door alle leveranciers van motorkleding. Zo worden bij Lookwell duidelijke labels opgesteld, een kaart aan ieder artikel waarop de eigenschappen eenvoudig staan omschreven. Vrijwel iedereen heeft weleens gehoord van Kevlar of Goretex, maar wat de eigenschappen van occasion 790 gulden per jaar. Voor auto's met meer dan 100.000 kilometer achter de rug is dat gemiddeld 866 gulden. Het vers is op jaarbasis dus slechts 76 gulden. deze materialen zijn, weet haast niemand. Er moet bij de voorlichting voorkomen worden dat men het idee krijgt dat motorrijden gevaarlijk zou zijn, want dat is pertinent niet waar. Om een goede voorlichting over het eigen produkt te bewerkstelligen wordt Lookwell motorkleding verkocht via een ster-dealernet van motorleveranciers en speciale accessoireboutiques. Echter dit atste afzetkanaal is in sderland nog weinig bekend. De motorrijder en motorbranche zijn erbij gebaat dat motorkleding verantwoord wordt gekocht. De klant moet van bruikbare adviezen worden voorzien om tot de meest geschikte keuze te komen. Deze opmerkelijke ontwikkeling heeft een paar oorzaken. Zo kan c hedendaagse motortechniek in een jonge auto met meer dan eer 'ton' achter de rug nog moeiteloo tienduizenden kilometers aan. Daar komt bij dat zo'n kilometervreter vaak aantrekkelijk is geprijsd en in onderhoud nauwelijks duurder uitvalt. Het maakt een exemplaar uit deze categorie gebruikte auto's al met al aantrekkelijk voor menige koper. Auto's gaan steeds langer mee. Ze worden zuiniger, schoner Jaguar er 16.852 mijl opzitten. De Jaguar werd door vier coureurs naar de eindstreep gereden: Stirling Moss, Jack Fairman, Leslie Johnson en Bert Hadley. Ondanks de beroerde weersomstandigheden draaide de goudkleurige XK120 zijn rondjes, met een constante snelheid van 11U mijl per uur. Steeds na vier uur rijden was er een rijderswissel en werd de auto volgetankt. De Jaguar brak in totaal negen records. Ironisch genoeg werd het gemiddelde van 100 mijl per uur in zeven dagen en nachten niet erkend. Op de vijfde dag moest namelijk een van de achterveren vervangen worden. De vervangende veer werd echter nipt in de auto meegevoerd, zoals de reglementen dat voorschreven. Moss en Fiarman konden onlangs in gezelschap van Nick Scheele, u Chairman en Chief Executive van jn Jaguar, hun toenmalige recordauto ^et c opnieuw begroeten bij het voor hoofdkantoor van Jaguar in Coventry. De XK120 met het kenteken LWK 707 was op doorre naar Monterey, Californië. Eind augustus gaven beide coureurs met deze auto acte de présence tijdens de historische races op het circuit Laguna Seca. en veiliger en kunnen moeiteloos steeds meer kilometers draaien. De auto met de hoge tellerstand wordt, mits goed onderhouden, meer en meer een aantrekkelijke optie voor kandidaat-kopers. Dat aantrekkelijke zit 'm vooral in het al genoemde prijsvoordeel. Een voorbeeld maakt dat duidelijk. De prijs van een auto met 100.000 op de teller kan wel 2500 gulden lager zijn dan die van eenzelfde auto met een kilometerstand van bijvoorbeeld 60.000. Die 2500 gulden steekt de koper zó in zijn zak. De auto kan namelijk in beide gevallen nog vele jaren, en tienduizenden kilometers mee. De motorbranche krijgt meer en meer te maken met 'andere' klanten. De motorfiets wint nog steeds aan populariteit. De meeste 'nieuwe klanten' zijn de service gewend die door automobielbedrijven wordt gegeven. Veel motorzaken zijn daarom nu aan een inhaalrace bezig om het serviceniveau op een hoger plan te brengen. Bij de service-verlening hoort ook een gedegen voorlichting over hoe een motorrijder zich het best kan beschermen. Uitstraling Motorkleding is altijd een compromis. De kleding moet over voldoende passieve veiligheid beschikken en daarmee het onstaan van wonden voorkomen. spaald in het Maar kleding moet ook n het catalogus- comfortabel zitten en vooral tegen 1.- verschillende weersomstandigheden zijn opgewassen. Daarnaast, en dat is absoluut één van de keuzecriteria, moet motorkleding betaalbaar zijn. Fabrikanten van motorkleding Wereld Op Wielen brengt het Motor Jaarboek '93 onder de deskundige redaktie van Alfred Jansen. In ongeveer 120 pagina's worden alle op de Nederlandse :hikbare motorfietsen Een aantal motorfietsen is door de redaktie aan de tand gevoeld, terwijl in boek ook bijdragen zijn opgenomen over de kosten van motorrijden, de enorme keuze, een motortocht door de Pyreneeën en het meenemen van bagage. Voor f.24,50 een informatief drukwerk. Maar liefst 1294 klassieke auto's zijn opgenomen in de derde editie van "De ontschatbare klassieker". Het grootste deel van het boek igblik op het bestaat uit een catalogus met McLaren F1foto's en korte omschrijving van klassiekers en oldtimers die Golf vergezeld gaan van hun ri 348. richtprijzen. De genoemde bedragen moeten puur als richtbedrag gezien worden, daar sommige auto's duidelijk te laag staan genoteerd en anderen weer te positief uit de bus komen. In ieder geval een lekker kijkboek voor f. 19,95. Dé organisatie van de Droomauto- 1 irzen heeft samen met Auto ixjmpioen van de ANWB het Droom Auto Jaarboek 92/93 gemaakt. In bijna 300 pagina's A4 Letsel De motorzaak moet informatie geven, waar de klant uit zichzelf niet om vraagt. Consumentenvoorlichting op het gebied van motorkleding is nog niet op gang gekomen, simpelweg omdat de motorrijder geen wensen en eisen stelt. Immers pas r rij-ervaring te hebben opgec kan er een mening worden gevormd over de voor hem of haar meest geschikte kleding. daarom aan de verkoper zoveel mogelijk informatie te krijgen over hoe de klant zijn motor gaat gebruiken. De wetgever en verzekeringsbranche houden de motorrijder al in de gaten. Bescherming is zo belangrijk, dat als beschermende kleding niet als vanzelf wordt gedragen, wettelijke maatregelen in die richting niet zullen uitblijvèi». Verzekeringsmaatschappijen zullen persoonlijk letsel niet vergoeden als geen beschermende kleding wordt gedragen. Aan de motorrijder de taak deze ontwikkeling voor te blijven. ie praktijk kan men zich tegen grootste deel van de voorkomende ongevallen vrij makkelijk beschermen. Maar liefst 75% van de motorongelukken gebeuren onder de 60 km/u en waarbij de optredende letsels voornamelijk bestaan uit kneuzingen en schaafwonden. Deze zijn vrijwel allemaal te voorkomen door de juiste kleding te dragen. Een motorrijder voelt zich het verkeer. De helm w eigenlijk al een beperk dezelfde manier wordt beschermende kleding ervaren. jaarlijks zo'n 16.500 kilometer rijdt. Hij profiteert optimaal van het prijsvoordeel omdat de genoemde occasion nog jaren mee kan. Wie toch meer rijdt, kan de auto natuurlijk altijd iets sneller inruilen en zo toch zijn voordeel doen. Aan de zekerheid, die de auto met een hoge tellerstand kan bieden, kleeft één voorwaarde: de mate van onderhoud. Voorop staat dat de auto goed onderhouden moet zijn en dat dit ook zo blijft. In algemene zin is onderhoud minder tijdrovend èn goedkoper worden. Dankzij de verbeterde techniek is de periode tussen de onderhoudsbeurten, het 'onderhoudsinterval', namelijk langer geworden. Bovendien zijn auto's die ruim 100.000 kilometer hebben gereden, niet veel duurder in onderhoud dan andere occasions. Gemiddeld bedragen de reparatiekosten van een komen zeer uiteenlopende onderwerpen aan bod. Klassieke auto's, racerij, formule 1 en natuurlijk veel snelle droomauto's zijn er in te vinden. Toch moeten er een paar opmerkingen worden gemaakt die niet bepaald in het voordeel spreken. In gedeelte staat het merk Max nog uitgebreid genoemd, terwijl deze Nederlandse fabrikant helaas in juli zijn deuren heeft moeten sluiten. Ook de 3rd World Cup komt ruimschoots aan bod. Hieraan zouden drie klassieke Peugeot's uit Nederland deelnemen, ware hc hele wedstrijd ni zijn er wat slordige overgenomen uit oud foldermateriaal. Afgezien van een reeks slordigheden een zeer afwisselende mengelmoes van lezenswaardige artikelen. Het boek kost f.29,50. X De goedheiligman is weer in het “;land en ook Kerstmis staat voor de ©deur. Voor veel uitgevers dé tijd om nieuwe boeken op de markt te brengen. Het aanbod aan jaarboeken is wederom enorm. Eén markt besch van de beste catalogi waarin alle behandeld, op de Nederlandse markt leverbare auto's met hun gegevens te vinden zijn, is als vanouds het Autovisie jaarboek van het gelijknamige blad. Het catalogusgedeelte is enorm compleet, terwijl in het eerste deel van het boek de testauto's van Autovisie van het afgelopen jaar zijn opgenomen met uitgebreide bevindingen. Verder bijdragen over audio-apparatuur, autotelefoons, een terug'””'-1 afgelopen jaar en de Mc**.1Cu x. Op de kaft is al het vergelijk aangekondigd tussen de VW C VR6, Alfa 155 Q4 en de Ferrari Het ruim 550 pagina's tellende boekwerk is in de winkel te koop voor f.32,50. Een andere bekende is Auto'93 van Fred van der Vlugt. Het boek is dit jaar 420 pagina's dik en geeft in een compact formaat de belangrijkste auto's die in ons land leverbaar zijn weer. Het boek beur heeft niet de intentie helemaal Kam compleet te zijn, bijzonder actueel is het echter wel. Geen wonder als de maker lid is van de "Auto van het Jaar"-jury. In het kleurenkatern worden de snelste auto's ter wereld getoond, terwijl in een gebruikelijke inleiding al het nieuws voor het komend jaar wordt weergegeven. Het boek kost f.19,95 en is uiteraard ook in de boekhandel verkrijgbaar. Voor f.15,is onder andere bij de Hema "Auto Kijk '93" te koop. In het formaat telefoonboek, maar met 170 pagina's veel dunner is dit drukwerk absoluut niet compleet te noemen. Er staan wel veel foto's in, terwijl de tekst summier is. Het laatste nieuws is achterin opgenomen, terwijl speciale katerns over terreinauto's en sportcoupés zijn opgenomen. Veel kijkplezier, weinig informatief voor een aantrekkelijke prijs. |F

Kranten Regionaal Archief Tilburg

Weekblad De Tilburgse Koerier | 1992 | | pagina 35