Dhr.
Evert
J
Louwman
Opel Calibra zet als 0-auto snelste tijd
1993-editie van beroemde
Pirelli-kalender
Onder-
scheiding
voor
tweetakt
"Mijn passie is omgaan met mensen"
Md
Daewoo gaat Honda
Legend bouwen
Amsterdam
Auto Rai van
4 tot en met
14 februari
1993
Interview
3rcZ
GEN
I y
fc-
"GEN
ff/M
GBitJ
L
7
DE TILBURGSE KOERIER
DE AUTOMAAT - Donderdag 26 november 1992 - pagina 7
iber 1992-pagina 6
Crown
heeft
r des
1000,-
ari
sr de
op
pral
00,-
184
16571
'Cfif
het enige echte
ipan.
1.750,-
1.950,-
laris/m
>.500,-
rbeelden:
ier jaar
Clio 'Drakkar Noir' driedeurs
Voor de vijfdeurs carrosserie
skening gebracht.
jgen
xco van
jschenk.
3 te koop.
'17530
de
het
jn
Iers
ruto's wat
>.aanse
xChr-’*-
jgt naar
jt niet te
basis dient
meerp
wordt
uitgebi
-chterr
rerd
r de Japanse
Jtje te
□leef uit en met
ie Europese
>uzuki-
jrstart in
i wordt
r goed
idanks
ige
il deze
heb ik
de
fabrieksmuseum, 1
automuseum in Jaj
)k de eer
V** xxxermee 1
voorop op de huidic
relatiebeheer, het
relaties
ballon,
zelf c
bij het fer
sensatior
mee"
vanux
Euro*-
heb xi
Chrys
1.950,-
1.950,-
Voor f.3.333,= werd in 1923 de Dodge op de
Nederlandse markt geïntroduceerd door de
firma Louwman. Nu, bijna zeventig jaar later
is het bedrijf, Louwman Parqui, uitgegroeid tot één
van de grootste auto-importeurs van Nederland. We
spraken met de tweede generatie, dhr. Evert
Louwman, over de positie van de privé-importeur en
natuurlijk over de oudste privéverzameling klassieke
auto's in Europa.
36 maanden
000,-
«00-
>00,-
e auto's nog te Renault brengt in een beperkte oplage van 700 stuks
schuur. Je komt de Clio 'Drakkar Noir' op de Nederlandse markt. Als
de Clio RL 1.2 die tégen een geringe
jrprijs van f.650,van een aantal aardige extra's
dt voorzien. Het standaardpakket wordt namelijk
breid met getint glas, wisser/sproeier op de
achterruit, een meegespoten raamspoiler op de
achterklep en metaallok. De Drakkar Noir kent
blauwe striping met uiteraard een badge op de
wat meer thema-tentoonstellingen tijd dateert ook
te kunnen opzetten. VIP-ballon. Hier
Een laatste fenomeen wat
onlosmakelijk met Evert Louwman
is verbonden, is de ballonvaart.
"Het vliegen zonder motor heeft me
altijd gefascineerd. Je staat als het
ware in de lucht. Nadat we in 1981
ons huidige pand in
Raamsdonksveer hadden
betrokken, hebben we in 1983 het
op dat moment grootste
ballonfestival van Europa
georganiseerd, waarbij zo'n 300
ballonnen zijn opgestegen. Uit die
Familie Toyoda
Louwman, ook verantwoordelijk
voor Chrysler in België en
Duitsland kan tevreden op
introductie terugkijken. In 1
moeilijke Duitsland worder
bijvoorbeeld meer Chrysler
verkocht dan het aantal aul
BMW op de totale Amerikac
markt afzet. Ook verkoopt Chrysler
in Europa meer auto's dan Ford en
General Motors samen.
De privé-importeur heeft volgens
Louwman ook in de toekomst recht
van bestaan. "Je bent zeker van je
importschap als je het goed doet
en de fabriek zich geen zorgen
hoeft te maken over een bepaald
land. De wereldmarkt is immers zo
groot, dat als een fabriek geld kan
verdienen evenals de importeur en
dealer en de klant tevreden is, er
geen behoefte bestaat zich als
fabrikant zelf met een markt te
gaan bemoeien. Ik ben er van
overtuigd dat een privé-importeur
beter kan werken dan een
fabrieksvestiging waar iedere drie
jaar een andere directeur
aantreedt".
Evert Louwman onderhoudt onder
andere met Toyota een zeer
contact, een bedrijf waar one
de enorme omvang toch een
familie-sfeer heerst. "Privé
een uitstekend contact met
familie Toyoda, de
communicatielijnen zijn daardoor
zeer kort. Een groot voordeel van
Toyota is ook dat de verschillende
directeuren relatief lang op hun
post blijven".
De goede relatie met Toyota wordt
bewezen door het feit dat
Louwman mede-geadviseerd 1
bij de totstandkoming van het
Naast Dodge werden door de jaren
heen heel wat andere merken
gevoerd zoals De Soto, Moon (een
duur merk uit de VS), Graham
Paige, Franklin, Hanomag en na
i de oorlog onder andere Lloyd,
Standard, Triumph en Alfa Romeo,
t Eind jaren vijftig verdwenen veel
merken of werden overgenomen doen. Toch kwam m
Zodoende ging Louwman op zoek tachtig het contact n
naar iets nieuws. (waaronder Dodge n
Louwman: We importeerden in eu dit leidde J(
die jaren al motorfietsen uit Japan herintroductie van C
en zo kwamen we in contact met onder andere de Nee
i Toyota. In juli 1964 zijn we met de
In 1963 werd door bandenfabrikant
Pirelli voor het eerst een eigen
kalender uitgegeven. De eerste
jaren werden ze gemaakt om te
worden opgehangen aan de muur
van werkplaatsen. In dertig jaar
historie heeft de kalender een
sprong gemaakt naar
verschillende musea.
Met de 1993-editie grijpt Pirelli
terug naar de eerste serie
kalenders uit de swingende jaren
zestig: mooie meisjes, weinig
verhullende badkleding, de beste
fotografen ter wereld en een
exotische locatie.
Als symbool voor design en
fotografie is de Pirelli kalender
grensverleggend op het gebied
van erotische fotografie. Het is de
enige blootkalender die te vinden
is in directiekamers.
Tussen 1974 en 1984 heeft de Pirelli
kalender niet bestaan.
De laatste uit de eerste serie werd
door Hans Feuer gefotografeerd
de Seychellen.
Deze locatie is ook voor 1993
gekozen.
De Engelse fotograaf John
Claridge heeft er met zijn drie
modellen weer een meesterstuk
van gemaakt.
De badkleding is speciaal voor de
kalender ontworpen en is op
subtiele wijze voorzien van het
profiel van een Pirelli band.
erste Toyota
liepen we
ige vorm van
Jt verwennen van
js in ons geval met de merk-
i. Op deze manier raakte ik
ook meer en meer betrokken
snomeen. Zo heb ik twee
mele vluchten
jegemaakt, enige jaren geleden
nuit Canada met de bedoeling
iropa te bereiken. Kort geleden
>b ik deelgenomen aan de
fsler Trans-Atlantic ballonrace
de oceaan van de Verenigde
Wie enthousiast geworden is, mag
direct een teleurstelling
verwerken. In Nederland krijt
jaarlijks slechts 250 relaties v
Pirelli de kalender als ges
Geen enkel exemplaar is
Tijdens de Hellendoornrally werd
de Opel Calibra Turbo 4x4 in
groep A- uitvoering voor het eerst
onder rally-omstandigheden
getest. Een door het
ontwikkelingscentrum voor Opel-
rallywagens geprepareerde en
van veel testapparatuur voorziene
auto werd door vijfvoudig Brits
rallykampioen Jimmy McRae
ingezet als 0-auto. Een 0-auto
verkent voor de start van de rally
het parcours. De Calibra voldeed
al volledig aan de eisen die aan
rally-auto's in het seizoen 1993
zullen worden gesteld. Volgens
eigen zeggen reed McRae op 80%
van zijn kunnen, immers de 0-auto
neemt geen deel aan de rally. Toch
wist hij met deze debuterende
Calibra de beste tijd neer te zetten,
sneller dan welke deelnemer en
winnaar dan ook.
Ballonvaart
Het team wat het museum
draaiende houdt is klein en er
wordt zonder subsidies gewerkt.
Louwman hoopt in de toekomst
flanken. De zesspaaks wieldoppen geven sterk het
effect van lichtmetalen velgen. De pittige 1.2 liter
Energy-motor levert een vermogen van 60 pk en is
uiteraard 'schoon' volgens de strengste milieu-eisen.
Er kan worden gekozen uit de kleuren stratoszilver en
grafietgrijs.
De prijs voor de Clic
bedraagt f.22.645,=.
wordt f.950,= extra in rel
Ford heeft met de Orbital
r tweetaktmotor de prestigieuze
Autocar Motor Award 1992
gewonnen.
Als een van de belangrijkste
onderscheidingen voor
technologische innovatie in
Engeland heeft Ford deze
gekregen op grond van de
praktijkproeven met de Ford
Fiesta-prototypes met
tweetaktmotor. Autocar ziet de
tweetakt als de motor voor de
toekomst, waarbij Ford meer doet
dan menig concurrent. Het blad
prijst het rendement, de
milieuvriendelijkheid en de
compactheid van de tweetakt. Alle
i ambitieuze voorspellingen over de
Orbital tweetakt zijn in feite
gerealiseerd.
Van 4 tot en met 14 februari
wordt in Amsterdam weer de
tweejaarlijkse Auto Rai
gehouden. Alle automerken,
toeleveranciers, accessoire-
importeurs,
verzekeringsmaatschappijen
e.d. staat in de negen hallen
van de Rai met een totale
vloeroppervlakte van 65.000
vierkante meter. De Auto Rai is
geopend van 's morgens 10.00
tot 's middags 17.00 uur en
door de week ook 's avonds
van zeven tot tien. De
toegangsprijs zal f.15,-
bedragen, terwijl houders van
een Pas 65, jeugd van 4 t/m 11
jaar en groepen (van te voren
aangemeld) f. 12,50 betalen. In
ieder geval kan de
autoliefhebber deze data
alvast in zijn of haar nieuwe
agenda schrijven.
Staten naar Europa. Onze tocht
duurde 121 uur, een tijd die we in
een kleine capsule moesten
doorbrengen. Helaas werden we
vlak voor de Engelse kust
teruggezogen en hebben we een
noodlanding op zee moeten
maken". Evert Louwman is een
man vol verhalen. Wie met hem
zijn museum doorloopt kan bij
iedere auto wel een anecdote
horen. In ieder geval blijkt al snel
uit een gesprek met hem dat het
geslacht Louwman het autohart op
de goede plaats heeft zitten.
officiële verkoop gestart,
aanvankelijk alleen met de Crown,
een grote degelijke auto, waarvan
we er in het eerste jaar al 68
verkochten eh in 1965 zelfs 800
stuks. Zeer selectief werden
dealers gezocht. Door alle fusies in
de autowereld kwamen er veel
vrij". Zo werd Louwman Parqui
de eerste Toyota-importeur in de
toenmalige EG. In 1965 kwamen de
eerste Suzuki-motorfietsen via
Louwman naar Nederland, terwijl
in 1969 voorzichtig wex
geprobeerd een voor d
markt bedoeld autootje
verkopen. Succes bleei
een veel beter op de
markt afgestemd Si
programma werd de hers
1978/79 gemaakt. Suzuki
inmiddels door de
dochtermaatschappij B.V. Nimag
in Heinenoord geïmporteerd.
"Midden jaren zeventig zijn we
gestopt met de import van Dodge,
al rijn we de service altijd blijven
doen. Toch kwam midden jaren
iet met Chrysler
nu valt) weer óp
tot een grootse
Chrysler op
onder andere de Nederlandse,
Belgische en Duitse markt".
jreaanse autofabrikant Daewoo gaat
jrdigen. De overeei
met een buitenlc"
.int-venture met Ge
1: “jnd aanvankelij
rt wordt gebouwd. Daewoo streeft naar een
jit van 5.000 Legends oplopend tot zo'n
rdium.
"Mijn vader startte op 21 -jarige
■leeftijd zijn importbedrijf. Het
programma van Dodge bestond
toen uit een open Touring 4-deurs
of een gesloten carrosserie. Een
exemplaar van de eerste in ons
land afgeleverde auto's staat in
het museum. Echter in 1934 kocht
mijn vader een Dodge uit 1914 aan
en wel uit de eerste
I produktiemaand uit het bestaan
I van het merk en daarmee was
naast het importbedrijf ook de
ppvéverzameling een feit", vertelt
dhr. Louwman.
Ongerestaureerd
Wie Evert Louwman vraat
zijn grootste passie, krijgt
horen klassieke auto's of
luchtbalonnen, maar "het zaken
doen met automobielen en het
omgaan met mensen". Toch is de
persoon Evert Louwman zeer met
de oude auto's uit zijn eigen
collectie verweven. "De auto is een
interessant produkt, die de wereld
heeft veranderd. Geen overheid
bekommert zich over de historie en
de schoonheid van het design van
de auto. Mijn vader is in het klein
met een collectie begonnen en dat
is door de jaren heen professioneel
uitgegroeid tot een groot museum.
Ik kan dan ook niet meer louter
over een hobby spreken. De
collectie is groter dan we kunnen
laten zien, maar juist door te
wisselen houd je het voor het
publiek interessant. We blijven
daarbij streven naar
kwaliteitsverbetering".
Ondanks de enorme omvang van
de huidige collectie, staan er toch
nog enkele auto's op de
verlanglijst. Af en toe wordt er ook
wel eens een auto verkocht. Het
museum is volgens Louwman
geen afgesloten geheel. Het moet
onderhouden worden en met de
tijd meegaan. Zo zoekt hij nog naar
een Duitse gestroomlijnde auto
van vlak voor de Tweede
Wereldoorlog, een Adler
bijvoorbeeld en een vroege
stoomauto van Stanley of White
met een dichte carrosserie. Ook
wil hij zijn verzameling
ongerestaureerde auto's van rond
1900 uitbreiden. Deze vormen op
dit moment absoluut het
hoogtepunt van het Nationaal
Automobiel Museum wat op
hetzelfde terrein te vinden is als
de Toyota-importeur Louwman
Parqui. Louwman: "Ik heb niet de
illusie deze zeldzame auto's no
vinden in een boeresc......
nog wel op beurzen aardic
automobilia tegen. Vooral
automobilia nemen in het
vernieuwde museum een
vooraanstaande plaats in. Er is in
de vitrine-zaal zoveel te zien wat
de bezoeker zelf moet ontdekken,
dat één bezoek eigenlijk niet
genoeg is".
Honda Legend vervaar
eerste samenwerking n
beëndigen van de joir
bedoeling dat de Leger
Koreaanse thuismarkt wo:
jaarlijkse produktiecapaciteit van 5.000 Legs
10.000 stuks in een later stat
t volgend jaar in licentie de
jreenkomst met Honda is de
xlandse autofabrikant na het
t General Motors. Het is de
«.elijk uitsluitend voor de
1 Das