Dhr. Evert J Louwman Opel Calibra zet als 0-auto snelste tijd 1993-editie van beroemde Pirelli-kalender Onder- scheiding voor tweetakt "Mijn passie is omgaan met mensen" Md Daewoo gaat Honda Legend bouwen Amsterdam Auto Rai van 4 tot en met 14 februari 1993 Interview 3rcZ GEN I y fc- "GEN ff/M GBitJ L 7 DE TILBURGSE KOERIER DE AUTOMAAT - Donderdag 26 november 1992 - pagina 7 iber 1992-pagina 6 Crown heeft r des 1000,- ari sr de op pral 00,- 184 16571 'Cfif het enige echte ipan. 1.750,- 1.950,- laris/m >.500,- rbeelden: ier jaar Clio 'Drakkar Noir' driedeurs Voor de vijfdeurs carrosserie skening gebracht. jgen xco van jschenk. 3 te koop. '17530 de het jn Iers ruto's wat >.aanse xChr-’*- jgt naar jt niet te basis dient meerp wordt uitgebi -chterr rerd r de Japanse Jtje te □leef uit en met ie Europese >uzuki- jrstart in i wordt r goed idanks ige il deze heb ik de fabrieksmuseum, 1 automuseum in Jaj )k de eer V** xxxermee 1 voorop op de huidic relatiebeheer, het relaties ballon, zelf c bij het fer sensatior mee" vanux Euro*- heb xi Chrys 1.950,- 1.950,- Voor f.3.333,= werd in 1923 de Dodge op de Nederlandse markt geïntroduceerd door de firma Louwman. Nu, bijna zeventig jaar later is het bedrijf, Louwman Parqui, uitgegroeid tot één van de grootste auto-importeurs van Nederland. We spraken met de tweede generatie, dhr. Evert Louwman, over de positie van de privé-importeur en natuurlijk over de oudste privéverzameling klassieke auto's in Europa. 36 maanden 000,- «00- >00,- e auto's nog te Renault brengt in een beperkte oplage van 700 stuks schuur. Je komt de Clio 'Drakkar Noir' op de Nederlandse markt. Als de Clio RL 1.2 die tégen een geringe jrprijs van f.650,van een aantal aardige extra's dt voorzien. Het standaardpakket wordt namelijk breid met getint glas, wisser/sproeier op de achterruit, een meegespoten raamspoiler op de achterklep en metaallok. De Drakkar Noir kent blauwe striping met uiteraard een badge op de wat meer thema-tentoonstellingen tijd dateert ook te kunnen opzetten. VIP-ballon. Hier Een laatste fenomeen wat onlosmakelijk met Evert Louwman is verbonden, is de ballonvaart. "Het vliegen zonder motor heeft me altijd gefascineerd. Je staat als het ware in de lucht. Nadat we in 1981 ons huidige pand in Raamsdonksveer hadden betrokken, hebben we in 1983 het op dat moment grootste ballonfestival van Europa georganiseerd, waarbij zo'n 300 ballonnen zijn opgestegen. Uit die Familie Toyoda Louwman, ook verantwoordelijk voor Chrysler in België en Duitsland kan tevreden op introductie terugkijken. In 1 moeilijke Duitsland worder bijvoorbeeld meer Chrysler verkocht dan het aantal aul BMW op de totale Amerikac markt afzet. Ook verkoopt Chrysler in Europa meer auto's dan Ford en General Motors samen. De privé-importeur heeft volgens Louwman ook in de toekomst recht van bestaan. "Je bent zeker van je importschap als je het goed doet en de fabriek zich geen zorgen hoeft te maken over een bepaald land. De wereldmarkt is immers zo groot, dat als een fabriek geld kan verdienen evenals de importeur en dealer en de klant tevreden is, er geen behoefte bestaat zich als fabrikant zelf met een markt te gaan bemoeien. Ik ben er van overtuigd dat een privé-importeur beter kan werken dan een fabrieksvestiging waar iedere drie jaar een andere directeur aantreedt". Evert Louwman onderhoudt onder andere met Toyota een zeer contact, een bedrijf waar one de enorme omvang toch een familie-sfeer heerst. "Privé een uitstekend contact met familie Toyoda, de communicatielijnen zijn daardoor zeer kort. Een groot voordeel van Toyota is ook dat de verschillende directeuren relatief lang op hun post blijven". De goede relatie met Toyota wordt bewezen door het feit dat Louwman mede-geadviseerd 1 bij de totstandkoming van het Naast Dodge werden door de jaren heen heel wat andere merken gevoerd zoals De Soto, Moon (een duur merk uit de VS), Graham Paige, Franklin, Hanomag en na i de oorlog onder andere Lloyd, Standard, Triumph en Alfa Romeo, t Eind jaren vijftig verdwenen veel merken of werden overgenomen doen. Toch kwam m Zodoende ging Louwman op zoek tachtig het contact n naar iets nieuws. (waaronder Dodge n Louwman: We importeerden in eu dit leidde J( die jaren al motorfietsen uit Japan herintroductie van C en zo kwamen we in contact met onder andere de Nee i Toyota. In juli 1964 zijn we met de In 1963 werd door bandenfabrikant Pirelli voor het eerst een eigen kalender uitgegeven. De eerste jaren werden ze gemaakt om te worden opgehangen aan de muur van werkplaatsen. In dertig jaar historie heeft de kalender een sprong gemaakt naar verschillende musea. Met de 1993-editie grijpt Pirelli terug naar de eerste serie kalenders uit de swingende jaren zestig: mooie meisjes, weinig verhullende badkleding, de beste fotografen ter wereld en een exotische locatie. Als symbool voor design en fotografie is de Pirelli kalender grensverleggend op het gebied van erotische fotografie. Het is de enige blootkalender die te vinden is in directiekamers. Tussen 1974 en 1984 heeft de Pirelli kalender niet bestaan. De laatste uit de eerste serie werd door Hans Feuer gefotografeerd de Seychellen. Deze locatie is ook voor 1993 gekozen. De Engelse fotograaf John Claridge heeft er met zijn drie modellen weer een meesterstuk van gemaakt. De badkleding is speciaal voor de kalender ontworpen en is op subtiele wijze voorzien van het profiel van een Pirelli band. erste Toyota liepen we ige vorm van Jt verwennen van js in ons geval met de merk- i. Op deze manier raakte ik ook meer en meer betrokken snomeen. Zo heb ik twee mele vluchten jegemaakt, enige jaren geleden nuit Canada met de bedoeling iropa te bereiken. Kort geleden >b ik deelgenomen aan de fsler Trans-Atlantic ballonrace de oceaan van de Verenigde Wie enthousiast geworden is, mag direct een teleurstelling verwerken. In Nederland krijt jaarlijks slechts 250 relaties v Pirelli de kalender als ges Geen enkel exemplaar is Tijdens de Hellendoornrally werd de Opel Calibra Turbo 4x4 in groep A- uitvoering voor het eerst onder rally-omstandigheden getest. Een door het ontwikkelingscentrum voor Opel- rallywagens geprepareerde en van veel testapparatuur voorziene auto werd door vijfvoudig Brits rallykampioen Jimmy McRae ingezet als 0-auto. Een 0-auto verkent voor de start van de rally het parcours. De Calibra voldeed al volledig aan de eisen die aan rally-auto's in het seizoen 1993 zullen worden gesteld. Volgens eigen zeggen reed McRae op 80% van zijn kunnen, immers de 0-auto neemt geen deel aan de rally. Toch wist hij met deze debuterende Calibra de beste tijd neer te zetten, sneller dan welke deelnemer en winnaar dan ook. Ballonvaart Het team wat het museum draaiende houdt is klein en er wordt zonder subsidies gewerkt. Louwman hoopt in de toekomst flanken. De zesspaaks wieldoppen geven sterk het effect van lichtmetalen velgen. De pittige 1.2 liter Energy-motor levert een vermogen van 60 pk en is uiteraard 'schoon' volgens de strengste milieu-eisen. Er kan worden gekozen uit de kleuren stratoszilver en grafietgrijs. De prijs voor de Clic bedraagt f.22.645,=. wordt f.950,= extra in rel Ford heeft met de Orbital r tweetaktmotor de prestigieuze Autocar Motor Award 1992 gewonnen. Als een van de belangrijkste onderscheidingen voor technologische innovatie in Engeland heeft Ford deze gekregen op grond van de praktijkproeven met de Ford Fiesta-prototypes met tweetaktmotor. Autocar ziet de tweetakt als de motor voor de toekomst, waarbij Ford meer doet dan menig concurrent. Het blad prijst het rendement, de milieuvriendelijkheid en de compactheid van de tweetakt. Alle i ambitieuze voorspellingen over de Orbital tweetakt zijn in feite gerealiseerd. Van 4 tot en met 14 februari wordt in Amsterdam weer de tweejaarlijkse Auto Rai gehouden. Alle automerken, toeleveranciers, accessoire- importeurs, verzekeringsmaatschappijen e.d. staat in de negen hallen van de Rai met een totale vloeroppervlakte van 65.000 vierkante meter. De Auto Rai is geopend van 's morgens 10.00 tot 's middags 17.00 uur en door de week ook 's avonds van zeven tot tien. De toegangsprijs zal f.15,- bedragen, terwijl houders van een Pas 65, jeugd van 4 t/m 11 jaar en groepen (van te voren aangemeld) f. 12,50 betalen. In ieder geval kan de autoliefhebber deze data alvast in zijn of haar nieuwe agenda schrijven. Staten naar Europa. Onze tocht duurde 121 uur, een tijd die we in een kleine capsule moesten doorbrengen. Helaas werden we vlak voor de Engelse kust teruggezogen en hebben we een noodlanding op zee moeten maken". Evert Louwman is een man vol verhalen. Wie met hem zijn museum doorloopt kan bij iedere auto wel een anecdote horen. In ieder geval blijkt al snel uit een gesprek met hem dat het geslacht Louwman het autohart op de goede plaats heeft zitten. officiële verkoop gestart, aanvankelijk alleen met de Crown, een grote degelijke auto, waarvan we er in het eerste jaar al 68 verkochten eh in 1965 zelfs 800 stuks. Zeer selectief werden dealers gezocht. Door alle fusies in de autowereld kwamen er veel vrij". Zo werd Louwman Parqui de eerste Toyota-importeur in de toenmalige EG. In 1965 kwamen de eerste Suzuki-motorfietsen via Louwman naar Nederland, terwijl in 1969 voorzichtig wex geprobeerd een voor d markt bedoeld autootje verkopen. Succes bleei een veel beter op de markt afgestemd Si programma werd de hers 1978/79 gemaakt. Suzuki inmiddels door de dochtermaatschappij B.V. Nimag in Heinenoord geïmporteerd. "Midden jaren zeventig zijn we gestopt met de import van Dodge, al rijn we de service altijd blijven doen. Toch kwam midden jaren iet met Chrysler nu valt) weer óp tot een grootse Chrysler op onder andere de Nederlandse, Belgische en Duitse markt". jreaanse autofabrikant Daewoo gaat jrdigen. De overeei met een buitenlc" .int-venture met Ge 1: “jnd aanvankelij rt wordt gebouwd. Daewoo streeft naar een jit van 5.000 Legends oplopend tot zo'n rdium. "Mijn vader startte op 21 -jarige ■leeftijd zijn importbedrijf. Het programma van Dodge bestond toen uit een open Touring 4-deurs of een gesloten carrosserie. Een exemplaar van de eerste in ons land afgeleverde auto's staat in het museum. Echter in 1934 kocht mijn vader een Dodge uit 1914 aan en wel uit de eerste I produktiemaand uit het bestaan I van het merk en daarmee was naast het importbedrijf ook de ppvéverzameling een feit", vertelt dhr. Louwman. Ongerestaureerd Wie Evert Louwman vraat zijn grootste passie, krijgt horen klassieke auto's of luchtbalonnen, maar "het zaken doen met automobielen en het omgaan met mensen". Toch is de persoon Evert Louwman zeer met de oude auto's uit zijn eigen collectie verweven. "De auto is een interessant produkt, die de wereld heeft veranderd. Geen overheid bekommert zich over de historie en de schoonheid van het design van de auto. Mijn vader is in het klein met een collectie begonnen en dat is door de jaren heen professioneel uitgegroeid tot een groot museum. Ik kan dan ook niet meer louter over een hobby spreken. De collectie is groter dan we kunnen laten zien, maar juist door te wisselen houd je het voor het publiek interessant. We blijven daarbij streven naar kwaliteitsverbetering". Ondanks de enorme omvang van de huidige collectie, staan er toch nog enkele auto's op de verlanglijst. Af en toe wordt er ook wel eens een auto verkocht. Het museum is volgens Louwman geen afgesloten geheel. Het moet onderhouden worden en met de tijd meegaan. Zo zoekt hij nog naar een Duitse gestroomlijnde auto van vlak voor de Tweede Wereldoorlog, een Adler bijvoorbeeld en een vroege stoomauto van Stanley of White met een dichte carrosserie. Ook wil hij zijn verzameling ongerestaureerde auto's van rond 1900 uitbreiden. Deze vormen op dit moment absoluut het hoogtepunt van het Nationaal Automobiel Museum wat op hetzelfde terrein te vinden is als de Toyota-importeur Louwman Parqui. Louwman: "Ik heb niet de illusie deze zeldzame auto's no vinden in een boeresc...... nog wel op beurzen aardic automobilia tegen. Vooral automobilia nemen in het vernieuwde museum een vooraanstaande plaats in. Er is in de vitrine-zaal zoveel te zien wat de bezoeker zelf moet ontdekken, dat één bezoek eigenlijk niet genoeg is". Honda Legend vervaar eerste samenwerking n beëndigen van de joir bedoeling dat de Leger Koreaanse thuismarkt wo: jaarlijkse produktiecapaciteit van 5.000 Legs 10.000 stuks in een later stat t volgend jaar in licentie de jreenkomst met Honda is de xlandse autofabrikant na het t General Motors. Het is de «.elijk uitsluitend voor de 1 Das

Kranten Regionaal Archief Tilburg

Weekblad De Tilburgse Koerier | 1992 | | pagina 31