NISS 0 LX Jujl bekroning Onderhoud aan verlichting Veiligheid in dichte mist AUTOTEST Verdiende o CITROEN XM TURBO C.T. EN ZX TURBODIESEL schrijft 250ste lid in Turbo- vooruitgang Tok uw auto van het jaap Iêra ATC ELAN" DE TILBURGSE KOERIER DE AUTOMAAT - Donderdag 26 november 1992 - pagina 3 imber 1992-pagina 2 liten voor igen Groep Test hem nu bij ons!!! je lllliiii—l is een hebben een ap het gebied -luci het JN NISSAN Burg. Jansenstraat 52-56 Tilburg, Tel.: 013-683911 fekte ttot GARAGE DENISSEN BVa >r is en met ?A I :ta~ mod Dat net jaar met eratuurr ipping 1 rondinc ipen loor de sl voor onafhankelijke ophanging achter superieur is, zijn er onder het rijden geen negatieve invloeden van te bespeuren. Een groot rdeel van de nieuwe wielophanging is de Hierdoor kon te een lume Vervolg van pagina 1 yuAUHieii. vvu Kuiiiieii ut i’iioru mei uverurevtJii Wie ver in innovatief noemen, maar de componenten waaruit de dóórtrekt^ auto is samengesteld hebben een uitgebalanceerd produkt opgeleverd. We reden de kersverse overwinnaar als 1.0 LX met vijfdeurs carrosserie. De topsnelheid van de berline ligt met 212 km/u tien kilometer boven dat van de break. De XM Turbo C.T. Comfort kost f.60.900,=. Dat betekent een geringe meerprijs ten opzichte van de vergelijkbare 2 liter injectieversie. Het is daarom niet ondenkbaar dat Citroen Nederland de 2 liter Comfort uit het programma zal schrappen. De Ambiance staat voor f.73.020,= in de prijslijst als berline en voor f.77.240,= als Break. door het itstekend is. In de sdiening van Per 1 januari mag de Nissan de Micra pas officieel de "Auto van het Jaar"- titel gaan voeren. Geheel terecht is deze nieuwe Japans/Europese auto in de compactklasse als eindoverwinnaar uit de bus gekomen. We kunnen de Micra niet overdreven Toereikend De nieuwe Micra ziet er zowel met drie als vijf portieren gewoon leuk uit. De carrosserielijn net onder de zijruiten wordt over de achterklep doorgetrokken. De door ons gereden LX-uitgave zal waarschijnlijk de meest verkochte gaan worden. De auto heeft een goede uitrusting met aan de J buitenkant zwarte kunststof bumpers, keurige wieldoppen, een 'stootstrip op de flanken, twee buitenspiegels die van binnenuit verstelbaar zijn, een in de ruitstijl wegschuifbare antenne en een is. De 800 kg wegende Micra vijfdeurs komt hiermee vlot uit de voeten. Er kan een topsnelheid var 150 km/u worden behaald, terwijl het sprintje van 0 tot 100 km/u in 16,4 seconden wordt volbracht. -versneHingen weet ook de 1.0 tot fantastische prestaties te brengen. De 1.3 liter motor lijkt alleen voor de zeer sportleven onder ons enig nut te hebben. De 1.0 is absoluut meer dan toereikend en is daardoor absoluut de meest moderne krachtbron van deze inhoud die op dit moment te koop is. Engelse Sunderland, terwijl ook de Serena en Patrol "Made in Europe" zijn. Van de Micra zullen er op jaarbasis zo'n 130.000 worden gemaakt. vervuilen koplampglazen snel. Regen, modder, straatvuil en pekel hechten zich op het glas en reduceren de lichtopbrengst aanmerkelijk. Een onderzoek in het lichtlaboratorium van de Duitse verlichtingsfabrikant Hella heeft uitgewezen, dat na een middellange rit de lichtopbrengst van de koplampen tot zelfs 50% kan zijn gereduceerd. t het vervangen van een defe gloeilamp wordt vaak gewacht de medeweggebruikers met lichtsignalen duidelijk proberen te maken dat er iets aan de verlichting mankeert. Het voor het vertrek controleren van de verlichting zou eigenlijk tot het vaste ritueel moeten behoren. En dan hebben we het niet alleen over de koplampen en achterlichten, ook knipperlichten en remlichten kunnen gebreken vertonen. Is er een gloeilamp defekt, vervang dan ook de gloeilamp aan de andere zijde. De levensduur van gloeilampen ontloopt elkaar niet veel. wisser achterop. Het tankklepje wordt met de sleutel ontgrendeld. Onder de korte motorkap biedt de Micra de keuze uit twee 4 cilinder injectiemotoren met 4 kleppen per zuiger. De 1.3 liter 16V levert 75 pk en dat staat borg voor sportieve prestaties. De 998 cc 16-kleppen basismotor staat echter ook zijn mannetje. Bij 6000 tr/min worden 55 pk geleverd, terwijl het koppel van 79 Nm bij 4000 tr/min beschikbaar zicht op het verder gelegen weggedeelte toch door de mist wordt belemmerd. Mistlampen mogen volgens de wet gevoerd worden bij een zicht van minder dan 200 meter. Zolang de koplampen voor voldoende zicht zorgen en er geen hinderlijke reflektie op de waternevel ontstaat, heeft het geen zin mistlampen te voeren. In dichte mist zorgen mistlampen er echter voor, dat de automobilist zich kan oriënteren en zich zo veilig mogelijk door de mistbrei kan begeven. Hella levert een compleet programma mistlampen en vérstralers voor alle types personenauto's, off-road-auto's, bestelwagens en vrachtwagens. Standaard koplampen van een auto veroorzaken vaak veel strooilicht. Strooilicht zijn die lichtstralen die vertikaal en schuin naar boven de koplamp verlaten en die als het ware in de lucht of in de bomen schijnen. Bij normale zichtomstandigheden heeft men weinig last van dit strooilicht. Bij dichte of zeer dichte mist verandert de situatie echter drastisch. Het strooilicht van de koplampen wordt door mist gereflecteerd, waardoor de automobilist door zijn eigen verlichting wordt verblind. Een goede mistlamp is zo geconstrueerd, dat deze een minimum aan strooilicht veroorzaakt. Mistlampen hebben een brede. Met een lengte van 3,70 meter valt de Micra precies in de klasse van bijvoorbeeld de Renault Clio en Peugeot 205/106. Grappig genoeg oogt de nieuwe Micra compacter dan zijn voorganger. De lengte is inderdaad iets afgenomen, maar de binnenruimte is fors gegroeid. De compacte uitstraling is vooral verkregen door de bolle en hoge barrosserievorm. De auto oogt modern, zonder duidelijke ^stijlkenmerken van andere modellen te hebben overgenomen. t is vooral belangrijk als Nissan als bij de voorganger zo'n tien et dit model vooruit wil. Prijzen De verbruikscijfers die Nissan zelf j)g&j opgeeft, beloven een zuinig type. Wie de Micra 1.0 behoorlijk vlot zl™ rijdt, haalt altijd nog 1 op 1 zodat een gemiddelde van 1 goed mogelijk is. Maar ook cijfers van de 1.3 zijn veelbelovend. De Micra-prijslijst vermeldt maar liefst veertien verschillende uitvoeringen. De 1.0 liter motor er in de basisuitvoering, als L LX in alle gevallen naar keuze vijfbak of de Continu Variabele Transmissie die door Nissan sterk is verbeterd. Alleen de 1.0 LX vijfbak is ook als vijfdeurs leverbaar. De prijzen starten bij f.21.895,=. De meerprijs voor de NCVT bedraagt f.3.500,=. De 1.0 LX driedeurs staat met vijfbak voor f.23.995,= op de motor prijslijst. Voor een meerprijs van orden. duizend gulden kan of de vijfdeurs carrosserie of de 1.3 liter motor worden besteld. Aan de top staat de Super S met sportieve uitvoering voor f.29.995,=. szing of leden uit dere regio's van harte dkom zijn. Op 12 november ~ostelse Hoeve lezing =t omkatten uto's. de Nissan heeft met de Micra absoluut een schot in de roos gedaan. De auto lijkt goed voor vele betrouwbare kilometers en een lange levensduur. Het Europese programma van Nissan krijgt steeds beter vorm. Micra is leuk om de te zien, aft uitstekende motoren, is zuinig en concurrerend geprijsd. Kleine minpuntjes betreffen de korte achterbank en het gebrek aan kleur in het interieur. De in 1946 opgerichte ATC is vooral onder mensen die werkzaam zijn in de autobranche bekend. Het is een vereniging met landelijk meer dan vijfduizend leden verdeeld over eenentwintig regionale afdelingen. Iedere afdeling organiseert maandelijks een lezi excursie, waar ook L ander: zz^zz'z z~zz welkom zijn. Op 1 jl. werd in de Post_. in Tilburg een lezim gehouden over het c en strippen van autc Voorafgaand aan de uiteenzetting werd door voorzitter P. van Kempen het 250ste lid van de afdeling Midden-Brabant even voor het voetlicht gehaald. Leon van der Hulst is als instructeur autotechniek werkzaam op de Willem Il-kazerne en verzorgt daar de lessen die moeten leiden tot de CCV- en NOB- chauffeursdiploma's. De ATC beperkt zich overigens niet alleen tot de techniek. Regelmatig komen ook commerciële onderwerpen en bijvoorbeeld Public Relations aan bod. Een belangrijke bijkomstigheid van het lidmaatschap is dat leden collega's van andere bedrijven leren kennen en zodoende makkelijker gegevens kunnen uitwisselen. Leden van de ATC zijn niet alleen werkzaam bij automobielbedrijven, maar ook bij toeleveranciers, revisiebedrijven, verzekeringsmaatschappijen etc. Het lidmaatschap kost f.112,= per jaar en dat is inclusief een abonnement op het blad "Auto Motor Techniek". Kinderspel Voor vinden we bij de Micra de bekende MacPherson veerpoten. Achter is echter een starre asconstructie toegepast met schroefveren en vijf reactie-armen. Alhoewel een volledig >14,5 lop 16 :de Turbodiesel Peugeot en Citroen hebben een uitstekende naam op het gebied van dieselmotoren. Vandaar dat ook de ZX Turbodiesel weer een nieuwe maatstaf zet in zijn klasse. De 1.9 liter dieselmotor is voorzien van een turbocompressor en een lucht-lucht wisselaar. Hierdoor komt het vermogen uit op 90 pk bij 4000 tr/min. Daarnaast wordt een fantastisch hoog koppel van 196 Nm al bij 2250 tr/min bereikt. De ZX Turbodiesel weegt 1102 kg en weet een top van 183 km/u te behalen en in 12,2 seconden naar de 100 km/u te sprinten. Citroen levert de ZX Turbodiesel in eerste instantie als vijfdeurs Aura, een bijzonder complete uitvoering met standaard stuurbekrachtiging, elektrisch bediende portierruiten, centrale vergrendeling, velours bekleding en getint glas. Op korte termijn wordt er ook een driedeurs Avantage aan het programma toegevoegd. Citroën Nederland denkt met de ZX Turbodiesel een flinke vergroting van de turbodiesel-markt te kunnen bewerkstelligen. Van de 800 Turbodiesels in het Ml-segment die volgend jaar waarschijnlijk zullen worden verkocht, hoopt Citroën minimaal een kwart te gaan leveren. De ZX Turbodiesel Aura kost f.41.000,=. naar boven sterk begrensde lichtbundel. Doordat er geen licht naar boven wordt uitgestraald wordt de hinderlijke reflectie voorkomen. Daarnaast schijnen mistlamj vooral in de breedte, waardo, wegmarkeringen, essentieel voor de oriëntatie op de weg, goed zichtbaar worden. Net als bij de koplampen is het van belang dat de mistlampen goed zijn afgesteld. Mistlampen mogen in Nederland alleen branden in combinatie met stadslicht. Het strooilicht van de koplampën zou het effect van de mistlampen teniet doen. Het licht van mistlampen reikt niet ver. Dit zou ook geen nut hebben, omdat het Technische gegevens: Merk en type: Nissan Micra 1.0 LX 5-deurs t Aantal cilinders: 4 in lijn Cilinderinhoud: 998 cc Boring x slag: 71 x 63 mm Vermogen: 55 pk bij 6000 tr/min Koppel: 79 Nm bij 4000 tr/min Afmetingen: lengte 3,695 meter, breedte 1,585 meter Gewicht: 800 kg Prestaties: topsnelheid 150 km/u; acceleratie 0-100 in 16,4 sec. Verbruik: bij 90 km/u 4,8 liter/100 s km; bij 120 km/u 6,7 liter/100 km; stadsverkeer 6,0 liter/100 km Prijs: f.24.995,= Wegenbelasting: f. 106,= tot f.110,= per 3 mnd. Europa Het boordinstrumentarium van de LX bestaat uit een snelheidsmeter, brandstof- en temperatuurmeter. De vorm van overkapping loopt precies mee met de ronding van het stuur, zodat de overzichtelijkheid d< tweespakige rad uit_ de twee hendels aan c stuurkolom zijn de bec dé meeste licht- en ruitewisserfuncties opgenomen. De overige bedieningsknoppen zijn allemaal bij elkaar geplaatst in de console. In het dashboard vinden we vier uitstroomopeningen van de verwarming en ventilatie. De bediening van de Micra gaat uitermate licht, wat geldt voor de pedalen en handgeschakelde vijfbak. Maar ook de besturing is zelfs bij manouvreersnelheden niet te zwaar. De Micra heeft veel opbergmogelijkheden onder andere in de portiervakken, het afsluitbare dashboardkastje en in de console. De LX-uitvoering omvat onder andere een digitaal klokje, hoofdsteunen voorin, speakers voor, asbakje achter, in hoogte verstelbare gordels voorin, signaal voor vergeten verlichting, verlichting in de bagageruimte en een make-up spiegeltje in beide zonnekleppen. Het exemplaar aan bestuurderszijde is netjes af te dekken. De Micra is een probleemloos rijdende kleine auto, die absoluut de concurrentie in zijn klasse aankan. Ook met de kleinste r kan de Micra vlot gereden woiucu. Het aardige is dat deze auto volledig in Europa wordt geproduceerd. Na de Primera is de Micra de tweede Nissan uit het Het onderhoud aan verlichting van de auto gaat vaak niet verder dan het zo nu en dan vervangen van een defekte gloeilamp. Om de verlichting optimaal te houden er echter meer nodig. Zo zal moeten worden gecontroleerd of het glas geen scheurtjes vertoont en er geen oxydatie op de reflektor voorkomt. Beide gebreken beïnvloeden de lichtopbrengst van de koplamp. Met Regelmatig zal de afstelling van gloe de koplampen moeten worden gecontroleerd. Koplampen, waarvan de lichtbundel te laag gericht staat, verlichten slechts een klein gedeelte van de weg voor de auto, terwijl te hoog gerichte koplampen uiterst hinderlijk zijn voor de tegenliggers. Het afstellen van de verlichting kan door een garage worden gedaan. Het is mogelijk dit zelf te doen, maar de vereiste precisie kan alleen door de met de hem beschikbare apparatuur worden bereikt. Vooral in de herfst en winter ijn er topsnelheid van rijden geen negatieve ehaald, terwijl hiervan te bespeuren, voordeel van de nieuwt achterwielophanging compacte bouwwijze. 1 bij een kortere voertuiglengte toename van het bagagevolu worden bereikt. In standaardopstelling kan er voor 205 liter aan bagage worden meegenomen, wat normaal is in deze klasse. Natuurlijk kan de achterbank worden neergeklapt, vanaf de LX zelfs in twee ongelijke delen. Het interieur van de nieuwe Micra is opvallend ruim. Voorin zal vrijwel iedereen zijn benen en hoofd goed kwijt kunnen, zodat eigenlijk niet het gevoel hebt in zo'n compacte auto te zitten. De ruimte achterin is ook heel behoorlijk. Been- en hoofdruimte zijn in orde voor twee volwassenen. Bij de vijfdeurs lopen echter de hoeken van de zitting van de achterbank sterk schuin af, waardoor de ondersteuning minder is. Bovendien is de zitting over de hele breedte wat kort. De Micra beschikt over een fors ruitoppervlak, zodat het zicht naar alle kanten uitstekend is. Inparkeren wordt daardoor kinderspel.Het meubilair en de deurpanelen zijn met een grijze stof bekleed. Hierin is echter een beetje kleur verwerkt ter algehele opfleuring. Vrijwel alles in de Micra is grijs, alhoewel de vormgeving van met name het dashboard erg aardig is. Het klokkendeel staat duidelijk als een aparte unit in het forse vak die over de hele breedte van de auto loopt.

Kranten Regionaal Archief Tilburg

Weekblad De Tilburgse Koerier | 1992 | | pagina 27