NISS
0 LX
Jujl
bekroning
Onderhoud aan
verlichting
Veiligheid in dichte mist
AUTOTEST
Verdiende
o
CITROEN XM TURBO C.T. EN ZX TURBODIESEL
schrijft
250ste
lid in
Turbo-
vooruitgang
Tok uw auto van het jaap
Iêra
ATC
ELAN"
DE TILBURGSE KOERIER
DE AUTOMAAT - Donderdag 26 november 1992 - pagina 3
imber 1992-pagina 2
liten voor
igen Groep
Test hem nu bij ons!!!
je
lllliiii—l
is
een
hebben een
ap het gebied
-luci
het
JN
NISSAN
Burg. Jansenstraat 52-56
Tilburg, Tel.: 013-683911
fekte
ttot
GARAGE
DENISSEN BVa
>r is
en
met
?A
I
:ta~
mod
Dat
net
jaar met
eratuurr
ipping 1
rondinc
ipen
loor de
sl voor
onafhankelijke ophanging achter
superieur is, zijn er onder het
rijden geen negatieve invloeden
van te bespeuren. Een groot
rdeel van de nieuwe
wielophanging is de
Hierdoor kon
te een
lume
Vervolg van pagina 1
yuAUHieii. vvu Kuiiiieii ut i’iioru mei uverurevtJii Wie ver in
innovatief noemen, maar de componenten waaruit de dóórtrekt^
auto is samengesteld hebben een uitgebalanceerd
produkt opgeleverd. We reden de kersverse
overwinnaar als 1.0 LX met vijfdeurs carrosserie.
De topsnelheid van de berline ligt
met 212 km/u tien kilometer boven
dat van de break. De XM Turbo
C.T. Comfort kost f.60.900,=. Dat
betekent een geringe meerprijs ten
opzichte van de vergelijkbare 2
liter injectieversie. Het is daarom
niet ondenkbaar dat Citroen
Nederland de 2 liter Comfort uit
het programma zal schrappen. De
Ambiance staat voor f.73.020,= in
de prijslijst als berline en voor
f.77.240,= als Break.
door het
itstekend is. In
de
sdiening van
Per 1 januari mag de Nissan de Micra pas officieel de
"Auto van het Jaar"- titel gaan voeren. Geheel terecht
is deze nieuwe Japans/Europese auto in de
compactklasse als eindoverwinnaar uit de bus
gekomen. We kunnen de Micra niet overdreven
Toereikend
De nieuwe Micra ziet er zowel met
drie als vijf portieren gewoon leuk
uit. De carrosserielijn net onder de
zijruiten wordt over de achterklep
doorgetrokken. De door ons
gereden LX-uitgave zal
waarschijnlijk de meest verkochte
gaan worden. De auto heeft een
goede uitrusting met aan de
J buitenkant zwarte kunststof
bumpers, keurige wieldoppen, een
'stootstrip op de flanken, twee
buitenspiegels die van binnenuit
verstelbaar zijn, een in de ruitstijl
wegschuifbare antenne en een
is. De 800 kg wegende Micra
vijfdeurs komt hiermee vlot uit de
voeten. Er kan een topsnelheid var
150 km/u worden behaald, terwijl
het sprintje van 0 tot 100 km/u in
16,4 seconden wordt volbracht.
-versneHingen
weet ook de 1.0 tot
fantastische prestaties te brengen.
De 1.3 liter motor lijkt alleen voor
de zeer sportleven onder ons enig
nut te hebben. De 1.0 is absoluut
meer dan toereikend en is
daardoor absoluut de meest
moderne krachtbron van deze
inhoud die op dit moment te koop
is.
Engelse Sunderland, terwijl ook de
Serena en Patrol "Made in Europe"
zijn. Van de Micra zullen er op
jaarbasis zo'n 130.000 worden
gemaakt.
vervuilen koplampglazen snel.
Regen, modder, straatvuil en pekel
hechten zich op het glas en
reduceren de lichtopbrengst
aanmerkelijk. Een onderzoek in het
lichtlaboratorium van de Duitse
verlichtingsfabrikant Hella heeft
uitgewezen, dat na een
middellange rit de lichtopbrengst
van de koplampen tot zelfs 50%
kan zijn gereduceerd.
t het vervangen van een defe
gloeilamp wordt vaak gewacht
de medeweggebruikers met
lichtsignalen duidelijk proberen te
maken dat er iets aan de
verlichting mankeert. Het voor het
vertrek controleren van de
verlichting zou eigenlijk tot het
vaste ritueel moeten behoren. En
dan hebben we het niet alleen
over de koplampen en
achterlichten, ook knipperlichten
en remlichten kunnen gebreken
vertonen. Is er een gloeilamp
defekt, vervang dan ook de
gloeilamp aan de andere zijde. De
levensduur van gloeilampen
ontloopt elkaar niet veel.
wisser achterop. Het tankklepje
wordt met de sleutel ontgrendeld.
Onder de korte motorkap biedt de
Micra de keuze uit twee 4 cilinder
injectiemotoren met 4 kleppen per
zuiger. De 1.3 liter 16V levert 75 pk
en dat staat borg voor sportieve
prestaties. De 998 cc 16-kleppen
basismotor staat echter ook zijn
mannetje. Bij 6000 tr/min worden 55
pk geleverd, terwijl het koppel van
79 Nm bij 4000 tr/min beschikbaar
zicht op het verder gelegen
weggedeelte toch door de mist
wordt belemmerd.
Mistlampen mogen volgens de wet
gevoerd worden bij een zicht van
minder dan 200 meter. Zolang de
koplampen voor voldoende zicht
zorgen en er geen hinderlijke
reflektie op de waternevel
ontstaat, heeft het geen zin
mistlampen te voeren. In dichte
mist zorgen mistlampen er echter
voor, dat de automobilist zich kan
oriënteren en zich zo veilig
mogelijk door de mistbrei kan
begeven.
Hella levert een compleet
programma mistlampen en
vérstralers voor alle types
personenauto's, off-road-auto's,
bestelwagens en vrachtwagens.
Standaard koplampen van een
auto veroorzaken vaak veel
strooilicht. Strooilicht zijn die
lichtstralen die vertikaal en schuin
naar boven de koplamp verlaten
en die als het ware in de lucht of in
de bomen schijnen. Bij normale
zichtomstandigheden heeft men
weinig last van dit strooilicht. Bij
dichte of zeer dichte mist
verandert de situatie echter
drastisch. Het strooilicht van de
koplampen wordt door mist
gereflecteerd, waardoor de
automobilist door zijn eigen
verlichting wordt verblind.
Een goede mistlamp is zo
geconstrueerd, dat deze een
minimum aan strooilicht
veroorzaakt.
Mistlampen hebben een brede.
Met een lengte van 3,70 meter valt
de Micra precies in de klasse van
bijvoorbeeld de Renault Clio en
Peugeot 205/106. Grappig genoeg
oogt de nieuwe Micra compacter
dan zijn voorganger. De lengte is
inderdaad iets afgenomen, maar
de binnenruimte is fors gegroeid.
De compacte uitstraling is vooral
verkregen door de bolle en hoge
barrosserievorm. De auto oogt
modern, zonder duidelijke
^stijlkenmerken van andere
modellen te hebben overgenomen.
t is vooral belangrijk als Nissan
als bij de voorganger zo'n tien
et dit model vooruit wil.
Prijzen
De verbruikscijfers die Nissan zelf j)g&j
opgeeft, beloven een zuinig type.
Wie de Micra 1.0 behoorlijk vlot zl™
rijdt, haalt altijd nog 1 op 1
zodat een gemiddelde van 1
goed mogelijk is. Maar ook
cijfers van de 1.3 zijn
veelbelovend.
De Micra-prijslijst vermeldt maar
liefst veertien verschillende
uitvoeringen. De 1.0 liter motor
er in de basisuitvoering, als L
LX in alle gevallen naar keuze
vijfbak of de Continu Variabele
Transmissie die door Nissan sterk
is verbeterd. Alleen de 1.0 LX
vijfbak is ook als vijfdeurs
leverbaar.
De prijzen starten bij f.21.895,=. De
meerprijs voor de NCVT bedraagt
f.3.500,=. De 1.0 LX driedeurs staat
met vijfbak voor f.23.995,= op de
motor prijslijst. Voor een meerprijs van
orden. duizend gulden kan of de vijfdeurs
carrosserie of de 1.3 liter motor
worden besteld. Aan de top staat
de Super S met sportieve
uitvoering voor f.29.995,=.
szing of
leden uit
dere regio's van harte
dkom zijn. Op 12 november
~ostelse Hoeve
lezing
=t omkatten
uto's.
de
Nissan heeft met de Micra
absoluut een schot in de roos
gedaan.
De auto lijkt goed voor vele
betrouwbare kilometers en een
lange levensduur.
Het Europese programma van
Nissan krijgt steeds beter vorm.
Micra is leuk om de te zien,
aft uitstekende motoren, is
zuinig en concurrerend geprijsd.
Kleine minpuntjes betreffen de
korte achterbank en het gebrek
aan kleur in het interieur.
De in 1946 opgerichte ATC is
vooral onder mensen die
werkzaam zijn in de
autobranche bekend. Het is
een vereniging met landelijk
meer dan vijfduizend leden
verdeeld over eenentwintig
regionale afdelingen. Iedere
afdeling organiseert
maandelijks een lezi
excursie, waar ook L
ander: zz^zz'z z~zz
welkom zijn. Op 1
jl. werd in de Post_.
in Tilburg een lezim
gehouden over het c
en strippen van autc
Voorafgaand aan de
uiteenzetting werd door
voorzitter P. van Kempen het
250ste lid van de afdeling
Midden-Brabant even voor het
voetlicht gehaald. Leon van
der Hulst is als instructeur
autotechniek werkzaam op de
Willem Il-kazerne en verzorgt
daar de lessen die moeten
leiden tot de CCV- en NOB-
chauffeursdiploma's. De ATC
beperkt zich overigens niet
alleen tot de techniek.
Regelmatig komen ook
commerciële onderwerpen en
bijvoorbeeld Public Relations
aan bod. Een belangrijke
bijkomstigheid van het
lidmaatschap is dat leden
collega's van andere
bedrijven leren kennen en
zodoende makkelijker
gegevens kunnen uitwisselen.
Leden van de ATC zijn niet
alleen werkzaam bij
automobielbedrijven, maar
ook bij toeleveranciers,
revisiebedrijven,
verzekeringsmaatschappijen
etc. Het lidmaatschap kost
f.112,= per jaar en dat is
inclusief een abonnement op
het blad "Auto Motor
Techniek".
Kinderspel
Voor vinden we bij de Micra de
bekende MacPherson veerpoten.
Achter is echter een starre
asconstructie toegepast met
schroefveren en vijf reactie-armen.
Alhoewel een volledig
>14,5
lop 16
:de
Turbodiesel
Peugeot en Citroen hebben een
uitstekende naam op het gebied
van dieselmotoren. Vandaar dat
ook de ZX Turbodiesel weer een
nieuwe maatstaf zet in zijn klasse.
De 1.9 liter dieselmotor is voorzien
van een turbocompressor en een
lucht-lucht wisselaar. Hierdoor
komt het vermogen uit op 90 pk bij
4000 tr/min. Daarnaast wordt een
fantastisch hoog koppel van 196
Nm al bij 2250 tr/min bereikt. De ZX
Turbodiesel weegt 1102 kg en weet
een top van 183 km/u te behalen en
in 12,2 seconden naar de 100 km/u
te sprinten. Citroen levert de ZX
Turbodiesel in eerste instantie als
vijfdeurs Aura, een bijzonder
complete uitvoering met
standaard stuurbekrachtiging,
elektrisch bediende portierruiten,
centrale vergrendeling, velours
bekleding en getint glas. Op korte
termijn wordt er ook een driedeurs
Avantage aan het programma
toegevoegd. Citroën Nederland
denkt met de ZX Turbodiesel een
flinke vergroting van de
turbodiesel-markt te kunnen
bewerkstelligen. Van de 800
Turbodiesels in het Ml-segment
die volgend jaar waarschijnlijk
zullen worden verkocht, hoopt
Citroën minimaal een kwart te
gaan leveren. De ZX Turbodiesel
Aura kost f.41.000,=.
naar boven sterk begrensde
lichtbundel.
Doordat er geen licht naar boven
wordt uitgestraald wordt de
hinderlijke reflectie voorkomen.
Daarnaast schijnen mistlamj
vooral in de breedte, waardo,
wegmarkeringen, essentieel voor
de oriëntatie op de weg, goed
zichtbaar worden.
Net als bij de koplampen is het
van belang dat de mistlampen
goed zijn afgesteld.
Mistlampen mogen in Nederland
alleen branden in combinatie met
stadslicht.
Het strooilicht van de koplampën
zou het effect van de mistlampen
teniet doen. Het licht van
mistlampen reikt niet ver. Dit zou
ook geen nut hebben, omdat het
Technische gegevens:
Merk en type: Nissan Micra 1.0 LX
5-deurs
t Aantal cilinders: 4 in lijn
Cilinderinhoud: 998 cc
Boring x slag: 71 x 63 mm
Vermogen: 55 pk bij 6000 tr/min
Koppel: 79 Nm bij 4000 tr/min
Afmetingen: lengte 3,695 meter,
breedte 1,585 meter
Gewicht: 800 kg
Prestaties: topsnelheid 150 km/u;
acceleratie 0-100 in 16,4 sec.
Verbruik: bij 90 km/u 4,8 liter/100
s km; bij 120 km/u 6,7 liter/100 km;
stadsverkeer 6,0 liter/100 km
Prijs: f.24.995,=
Wegenbelasting: f. 106,= tot f.110,=
per 3 mnd.
Europa
Het boordinstrumentarium van de
LX bestaat uit een snelheidsmeter,
brandstof- en temperatuurmeter.
De vorm van overkapping loopt
precies mee met de ronding van
het stuur, zodat de
overzichtelijkheid d<
tweespakige rad uit_
de twee hendels aan c
stuurkolom zijn de bec
dé meeste licht- en
ruitewisserfuncties opgenomen.
De overige bedieningsknoppen
zijn allemaal bij elkaar geplaatst
in de console. In het dashboard
vinden we vier
uitstroomopeningen van de
verwarming en ventilatie. De
bediening van de Micra gaat
uitermate licht, wat geldt voor de
pedalen en handgeschakelde
vijfbak. Maar ook de besturing is
zelfs bij manouvreersnelheden
niet te zwaar. De Micra heeft veel
opbergmogelijkheden onder
andere in de portiervakken, het
afsluitbare dashboardkastje en in
de console. De LX-uitvoering
omvat onder andere een digitaal
klokje, hoofdsteunen voorin,
speakers voor, asbakje achter, in
hoogte verstelbare gordels voorin,
signaal voor vergeten verlichting,
verlichting in de bagageruimte en
een make-up spiegeltje in beide
zonnekleppen. Het exemplaar aan
bestuurderszijde is netjes af te
dekken.
De Micra is een probleemloos
rijdende kleine auto, die absoluut
de concurrentie in zijn klasse
aankan. Ook met de kleinste r
kan de Micra vlot gereden woiucu.
Het aardige is dat deze auto
volledig in Europa wordt
geproduceerd. Na de Primera is de
Micra de tweede Nissan uit het
Het onderhoud aan verlichting van
de auto gaat vaak niet verder dan
het zo nu en dan vervangen van
een defekte gloeilamp. Om de
verlichting optimaal te houden
er echter meer nodig. Zo zal
moeten worden gecontroleerd of
het glas geen scheurtjes vertoont
en er geen oxydatie op de reflektor
voorkomt. Beide gebreken
beïnvloeden de lichtopbrengst van
de koplamp. Met
Regelmatig zal de afstelling van gloe
de koplampen moeten worden
gecontroleerd. Koplampen,
waarvan de lichtbundel te laag
gericht staat, verlichten slechts
een klein gedeelte van de weg
voor de auto, terwijl te hoog
gerichte koplampen uiterst
hinderlijk zijn voor de
tegenliggers. Het afstellen van de
verlichting kan door een garage
worden gedaan. Het is mogelijk dit
zelf te doen, maar de vereiste
precisie kan alleen door de met de
hem beschikbare apparatuur
worden bereikt.
Vooral in de herfst en winter
ijn er
topsnelheid van rijden geen negatieve
ehaald, terwijl hiervan te bespeuren,
voordeel van de nieuwt
achterwielophanging
compacte bouwwijze. 1
bij een kortere voertuiglengte
toename van het bagagevolu
worden bereikt. In
standaardopstelling kan er voor
205 liter aan bagage worden
meegenomen, wat normaal is in
deze klasse. Natuurlijk kan de
achterbank worden neergeklapt,
vanaf de LX zelfs in twee ongelijke
delen. Het interieur van de nieuwe
Micra is opvallend ruim. Voorin zal
vrijwel iedereen zijn benen en
hoofd goed kwijt kunnen, zodat
eigenlijk niet het gevoel hebt in
zo'n compacte auto te zitten. De
ruimte achterin is ook heel
behoorlijk. Been- en hoofdruimte
zijn in orde voor twee
volwassenen. Bij de vijfdeurs
lopen echter de hoeken van de
zitting van de achterbank sterk
schuin af, waardoor de
ondersteuning minder is.
Bovendien is de zitting over de
hele breedte wat kort. De Micra
beschikt over een fors
ruitoppervlak, zodat het zicht naar
alle kanten uitstekend is.
Inparkeren wordt daardoor
kinderspel.Het meubilair en de
deurpanelen zijn met een grijze
stof bekleed. Hierin is echter een
beetje kleur verwerkt ter algehele
opfleuring. Vrijwel alles in de
Micra is grijs, alhoewel de
vormgeving van met name het
dashboard erg aardig is. Het
klokkendeel staat duidelijk als een
aparte unit in het forse vak die
over de hele breedte van de auto
loopt.