7£7L
VAN HET JAAR
JBFenova
BMW 325i cabriolet
NISSAN MICRA:
1*^1
1
- CITROEN XM TURBO C.T. EN ZX TURBODIESEL
NIEUWE BMW CABRIO
Turbo-vooruitgang
fi
men
voor
ijs!
ARS.
>ord 013-551933 1
traat Offenbachstraat I
VOOR ZOMER '93
Voltreffer
iwmarkt
SB
Zuiniger
rijden
mogelijk
nber 1992 - pagina 24
Donderdag 26 november 1992
Oplage: 96.000 ex.
29.03
met
en de
Tony Vos
lees verder op pagina 3
VOOR INLICHTINGEN
Al
pag. 7
o.a.:
fel. 425181
luterieën
Bijlage van: De Tilburgse Koerier
burg e.o.
NISSAN
DENISSEN BVi
lobby
Lees verder
in dit nummer
Autotest:
Nissan Micra 1.0 LX
pag. 3
Interview:
Dhr. Evert Louwman
Motorkleding verdient
goede voorlichting
pag. 11
'oor
'oor
'oor
'oo r
<oor
foor
Jaargang 4
Nummer 46
oor
oor
oor
oor
oor
oor
oor
oor
oor
-oor
roor
Burg. Jansenstraat 52-56
Tilburg, Tel.: 013-6839111
Spoordijk 72/76
Tel.: 013/422133
ereiken,
in. deze n.
1225 Comfc
terwijl
meest
igekende keuze
«-mogelijkheden,
eigentijdse kleuren
dkamerookis.
sch
prestati
merken. D
seconden
stilstand c
terwijl d<
seconder
Amsterdam - Waar in het
begin van de jaren tachtig
de turbocompressor dé
oplossing leek om uit
relatief kleine motoren
een hoger vermogen te
halen, werd deze techniek
nog voor het einde van
datzelfde decennium aan
de kant geschoven. Toch
is er een duidelijke trend
te bespeuren dat de
turbocompressor aan het
terugkomen is en niet
alleen bij dieselmotoren.
Citroën introduceert
tegelijkertijd twee
geblazen noviteiten.
99,-
79,-
79,-
75,-
75,-
199,-
17S0
89,-
15,-
5®°
9"
69S
12,-
35,-
235,-
1995
47S
35,-
De Automaat is een uitgave van
De Tilburgse Koerier i.s.m.
D.A.T.O. en verschijnt in geheel
Tilburg, Goirle, Riel, Loon op
Zand, Udenhout, Berkel Enschot,
Oisterwijk, Moergestel en
Hilvarenbeek.
In de zomer van 1993 zullen de eerste trotse eigenaren van een nieuwe
BMW 325i cabriolet de weg op kunnen gaan. Bij deze op de nieuwe 3-
serie gebaseerde open auto is uitgegaan van de tweedeurs coupé-
uitvóering, die onlangs de felbegeerde Japanse "Good Design Award" in
de wacht sleepte. Liefhebbers hebben al sinds de introductie van de
huidige BMW 3-serie met smacht op een nieuwe cabriolet gewacht. De
auto is net als zijn voorganger een vol- cabriolet, zonder rolbeugel,
waarbij het versterkte voorruitframe voor de nodige stevigheid moet
zorgen. BMW start zoals gebruikelijk met het topmodel, de 325i. Deze
auto beschikt over een 2.5 liter 6 cilinder lijnmotor met een vermogen
van 192 pk. Op deze krachtbron wordt sinds modeljaar 1993 een
variabele nokkenassturing toegepast.
Tot nog toe was er een fors gat te
bespeuren tussen de XM met 2 liter
multipoint injectiemotor en de
krachtige 3 liter V6. Daar vooral
een belangrijke Franse concurrent
in haar programma deze afstand
keurig weet te overbruggen, zag
het PSA-concern zich genoodzaakt
ook hier een interessante
aanbieding tegenover te stellen.
Koppelkromme
Er werd gekozen voor de 2 liter 4
cilinder, die echter nu is uitgerust
met een turbocompressor. Het
Redactie:
Tony Vos
Tel. 013/686023
Postbus 410 - 5000 AK Tilburg
Advertenties:
Advertentie-afdeling
De Tilburgse Koerier
N.S. Plein 14, 5014 DA Tilburg
Tel. 013/368805
Fax 013/359985
Sluitingstijd:
redactie en advertenties:
dinsdag 22.00 uur
drie varianten. De berline met
deze motor is verkrijgbaar in de
fort- en Ambiance-uitvoering,
ijl de Break uitsluitend in de
»t complete uitgave op de
lijst staat. De vijfdeurs berline
t een gewicht van 1400 kg,
srwijl de break 100 kg meer in de
:haal legt. Dit is bij de
tiescijfers duidelijk te
n De berline heeft 9,8
i nodig om vanuit
de 100 km/u te ber
de break daarvoor 1
,en vraagt.
vermogen is hierdoor gestegen tot
145 pk tussen 4400 en 6200 tr/mir
Oók het koppel nam fors toe tot
Nm tussen 2200 en 4400 tr/min.
Zowel de koppel- als
vermogenskromme verlopen zeer
vlak. Hierdoor draagt de XM Turbo
de toevoeging "C.T." wat staat
voor Constant Torque (constant
koppel). Echte turboliefhebbers
zullen bij de XM vergeefs op het
bruusk aangrijpen van de
compressor zitten wachten. De
motor is bijzonder soepel, terwijl er
door Citroën hard gewerkt is om
het motorgeluid terug te dringen.
Citroën levert de XM Turbo C.T. in
In de Kampioen van
december is een boekje te
vinden met de titel "Zuinig
met de auto". Hierin worden
verschillende tips gegeven
waarmee automobilisten
zonder veel moeite tien tot
twintig procent zuiniger
kunnen rijden. De ANWB
heeft de proef op de som
gegenomen met drie
testauto's uit verschillende
klassen. Er werden
verschillende factoren
bekeken en hun invloed op
het brandstofverbruik: later
schakelen, hogere
snelheden, gebruik van een
imperial, onstoken
verlichting, ventilatie en
achterruitverwarming. Ook
werd gekeken naar extra
belading en te lage
bandenspanning.
De resultaten zijn haast
spectaculair te noemen. De
Opel Astra 1.6i verbruikt bij
120 km/u 23% meer benzine
dan b'ij 100 km/u. De
ingeschakelde
achterruitverwarming zorgt
bij de Peugeot 1061.1 XR
voor 7% meer
brandstofverbruik, terwijl de
airconditioning van de
Mazda 626 in stadsverkeer
14,6% extra consumptie
veroorzaakt.
In een bijzonder spannende strijd
heeft de Nissan Micra de titel
"Auto van het Jaar 1993" gekregen.
In de dertig jaar historie van deze
door het Nederlandse blad
Autovisie bedachte verkiezing, is
nooit eerder een produkt van
Japanse bodem op de eerste plaats
terecht gekomen. Alhoewel het dit
jaar een close- finish was, heeft de
Micra met 338 punten toch een
behoorlijke voorsprong op de
nummer twee, de Fiat
Cinquecento, weten te behalen.
Deze gedoodverfde winnaar
scoorde met 304 punten absolui^
niet slecht, maar het hield Fiat ver
een zesde Auto van het Jaar-titel.
Twee jaar geleden kwam Nissan
met de Primera al erg hoog, maar
er was blijkbaar een tweede in
Europa gebouwde auto nodig om
voldoende punten voor de
eindzege binnen te halen. In
tegenstelling tot de Primera is de
Micra vooral ook in Zuideuropese
landen tijdig geïntroduceerd en
dat heeft blijkbaar geholpen.
De rest van de uitslag van 1993
mag op verschillende punten best
opvallend genoemd worden. De
nummer drie was bij voorbaat al
duidelijk. De Renault Safrane eiste
met 244 punten verdiend deze
plaats voor zich op. Wie echter de
Alfa 155 op de vierde plaats
verwacht, komt bedrogen uit. De
Alfa kwam met 48 punten niet
verder dan een achtste notering,
terwijl op nummer vier zeer
overtuigd de Xedos 6 terecht is
gekomen. Jammer dat ook de
Mazda 626 tegelijk meedeed,
anders zou de Xedos wellicht nog
van meer punten hebben gescoord.
el. Deze 626 en MX-6 bezetten
overigens de vijfde plaats met 101
punten. Daarna volgen de Toyota
Carina E (79 pt.), Honda Prelude (70
pt.). Alfa 155 (48 pt.), Mitsubishi
Colt/Lancer (43 pt.), Honda CRX (40
pt.), Mitsubishi Space
Runner/Wagon (32 pt.) en als
hekkesluiter de Toyota Corolla
met slechts 27 punten.
De verkiezing voor de titel van
1994 zal wederom spannend
worden, daar volgend jaar een
berg nieuwe auto's te verwachten
zijn. De Renault Twingo wordt nu
al getipt, maar er verschijnen ook
nog de Citroën Xantia, Peugeot
306, Mercedes 190, Honda
Accord/Rover 600, Opel Corsa, F
Ibiza en Cordoba en Ford Monc
Maar dat speelt pas over 12
maanden. In ieder geval mag de
Nissan-organisatie de titel vanaf 1
januari officieel een jaar lang
gaan voeren en dat is een
welgemeende felicitatie waard.
BPM-voorstel op te
ACEA meent
gaat zorgen
storing en
j menen dat
iderdelen van
Nadat de Bovag en Rai met
behoorlijk succes de
overheid op de
onrechtvaardige BPM-
regeling hebben gewezen
inclusief het bonus-malus-
systeem op schone en
zuinige auto's, zijn nu ook de
Europese autofabrikanten
tegen het Nederlandse
beleid in opstand gekomen.
Verenigd in de ACEA
(Constructeurs Européens
d'Automobiles) wijzen zij de
vervanger van de BVB af. De
BPM moet de BVB al per 1
januari opvolgen.
De ACEA richt zich in haar
protest niet tot de
Nederlandse overheid, maar
heeft rechtstreeks contact
gezocht met de Europese
Commissie en gevraagd
tegen het BPM-voorstel o
treden. De ACZ,i~
terecht dat het c
voor marktverst
verwarring. Ze i
bepaalde ont’
het voorstel zelfs
onverenigbaar zijn met de
Europese wetgeving.
Volgens de ACEA mogen
schone auto's volgens de
1996-eisen pas worden
gesubsidiërd als deze
normen ook door de Raad
van Ministers zijn
goedgekeurd. Deze
goedkeuring wordt niet
eerder dan eind volgend jaar
verwacht.
Maar de Nederlandse
overheid raakt de auto-
industrie nog op andere
punten onterecht. Zo maakt
de ACEA ook bezwaren rond
de extra belasting op
dieselauto's, die voldoen aan
de huidige richtlijn. De
fabrikanten zien hierin een
schending van artikel 30 van
het Verdrag van Rome. Ze
stellen in hun brief dat als de
Europese Commissie het
Nederlandse voorstel
toelaat, dit gaat bijdragen
aan het handhaven van
prijsverschillen voor auto's
binnen de EG en daar wil de
Commissie nu juist tegen
optreden. Grappig eigenlijk
dat toen alles wat betreft de
BPM in kannen en kruiken
leek naast de Rai/Bovag nog
zwaarder geschut op de
overheid werd gericht. Laten
we hopen dat het een
voltreffer wordt...
[M-DX8958,
[M-DX 8958|