7£7L VAN HET JAAR JBFenova BMW 325i cabriolet NISSAN MICRA: 1*^1 1 - CITROEN XM TURBO C.T. EN ZX TURBODIESEL NIEUWE BMW CABRIO Turbo-vooruitgang fi men voor ijs! ARS. >ord 013-551933 1 traat Offenbachstraat I VOOR ZOMER '93 Voltreffer iwmarkt SB Zuiniger rijden mogelijk nber 1992 - pagina 24 Donderdag 26 november 1992 Oplage: 96.000 ex. 29.03 met en de Tony Vos lees verder op pagina 3 VOOR INLICHTINGEN Al pag. 7 o.a.: fel. 425181 luterieën Bijlage van: De Tilburgse Koerier burg e.o. NISSAN DENISSEN BVi lobby Lees verder in dit nummer Autotest: Nissan Micra 1.0 LX pag. 3 Interview: Dhr. Evert Louwman Motorkleding verdient goede voorlichting pag. 11 'oor 'oor 'oor 'oo r <oor foor Jaargang 4 Nummer 46 oor oor oor oor oor oor oor oor oor -oor roor Burg. Jansenstraat 52-56 Tilburg, Tel.: 013-6839111 Spoordijk 72/76 Tel.: 013/422133 ereiken, in. deze n. 1225 Comfc terwijl meest igekende keuze «-mogelijkheden, eigentijdse kleuren dkamerookis. sch prestati merken. D seconden stilstand c terwijl d< seconder Amsterdam - Waar in het begin van de jaren tachtig de turbocompressor dé oplossing leek om uit relatief kleine motoren een hoger vermogen te halen, werd deze techniek nog voor het einde van datzelfde decennium aan de kant geschoven. Toch is er een duidelijke trend te bespeuren dat de turbocompressor aan het terugkomen is en niet alleen bij dieselmotoren. Citroën introduceert tegelijkertijd twee geblazen noviteiten. 99,- 79,- 79,- 75,- 75,- 199,- 17S0 89,- 15,- 5®° 9" 69S 12,- 35,- 235,- 1995 47S 35,- De Automaat is een uitgave van De Tilburgse Koerier i.s.m. D.A.T.O. en verschijnt in geheel Tilburg, Goirle, Riel, Loon op Zand, Udenhout, Berkel Enschot, Oisterwijk, Moergestel en Hilvarenbeek. In de zomer van 1993 zullen de eerste trotse eigenaren van een nieuwe BMW 325i cabriolet de weg op kunnen gaan. Bij deze op de nieuwe 3- serie gebaseerde open auto is uitgegaan van de tweedeurs coupé- uitvóering, die onlangs de felbegeerde Japanse "Good Design Award" in de wacht sleepte. Liefhebbers hebben al sinds de introductie van de huidige BMW 3-serie met smacht op een nieuwe cabriolet gewacht. De auto is net als zijn voorganger een vol- cabriolet, zonder rolbeugel, waarbij het versterkte voorruitframe voor de nodige stevigheid moet zorgen. BMW start zoals gebruikelijk met het topmodel, de 325i. Deze auto beschikt over een 2.5 liter 6 cilinder lijnmotor met een vermogen van 192 pk. Op deze krachtbron wordt sinds modeljaar 1993 een variabele nokkenassturing toegepast. Tot nog toe was er een fors gat te bespeuren tussen de XM met 2 liter multipoint injectiemotor en de krachtige 3 liter V6. Daar vooral een belangrijke Franse concurrent in haar programma deze afstand keurig weet te overbruggen, zag het PSA-concern zich genoodzaakt ook hier een interessante aanbieding tegenover te stellen. Koppelkromme Er werd gekozen voor de 2 liter 4 cilinder, die echter nu is uitgerust met een turbocompressor. Het Redactie: Tony Vos Tel. 013/686023 Postbus 410 - 5000 AK Tilburg Advertenties: Advertentie-afdeling De Tilburgse Koerier N.S. Plein 14, 5014 DA Tilburg Tel. 013/368805 Fax 013/359985 Sluitingstijd: redactie en advertenties: dinsdag 22.00 uur drie varianten. De berline met deze motor is verkrijgbaar in de fort- en Ambiance-uitvoering, ijl de Break uitsluitend in de »t complete uitgave op de lijst staat. De vijfdeurs berline t een gewicht van 1400 kg, srwijl de break 100 kg meer in de :haal legt. Dit is bij de tiescijfers duidelijk te n De berline heeft 9,8 i nodig om vanuit de 100 km/u te ber de break daarvoor 1 ,en vraagt. vermogen is hierdoor gestegen tot 145 pk tussen 4400 en 6200 tr/mir Oók het koppel nam fors toe tot Nm tussen 2200 en 4400 tr/min. Zowel de koppel- als vermogenskromme verlopen zeer vlak. Hierdoor draagt de XM Turbo de toevoeging "C.T." wat staat voor Constant Torque (constant koppel). Echte turboliefhebbers zullen bij de XM vergeefs op het bruusk aangrijpen van de compressor zitten wachten. De motor is bijzonder soepel, terwijl er door Citroën hard gewerkt is om het motorgeluid terug te dringen. Citroën levert de XM Turbo C.T. in In de Kampioen van december is een boekje te vinden met de titel "Zuinig met de auto". Hierin worden verschillende tips gegeven waarmee automobilisten zonder veel moeite tien tot twintig procent zuiniger kunnen rijden. De ANWB heeft de proef op de som gegenomen met drie testauto's uit verschillende klassen. Er werden verschillende factoren bekeken en hun invloed op het brandstofverbruik: later schakelen, hogere snelheden, gebruik van een imperial, onstoken verlichting, ventilatie en achterruitverwarming. Ook werd gekeken naar extra belading en te lage bandenspanning. De resultaten zijn haast spectaculair te noemen. De Opel Astra 1.6i verbruikt bij 120 km/u 23% meer benzine dan b'ij 100 km/u. De ingeschakelde achterruitverwarming zorgt bij de Peugeot 1061.1 XR voor 7% meer brandstofverbruik, terwijl de airconditioning van de Mazda 626 in stadsverkeer 14,6% extra consumptie veroorzaakt. In een bijzonder spannende strijd heeft de Nissan Micra de titel "Auto van het Jaar 1993" gekregen. In de dertig jaar historie van deze door het Nederlandse blad Autovisie bedachte verkiezing, is nooit eerder een produkt van Japanse bodem op de eerste plaats terecht gekomen. Alhoewel het dit jaar een close- finish was, heeft de Micra met 338 punten toch een behoorlijke voorsprong op de nummer twee, de Fiat Cinquecento, weten te behalen. Deze gedoodverfde winnaar scoorde met 304 punten absolui^ niet slecht, maar het hield Fiat ver een zesde Auto van het Jaar-titel. Twee jaar geleden kwam Nissan met de Primera al erg hoog, maar er was blijkbaar een tweede in Europa gebouwde auto nodig om voldoende punten voor de eindzege binnen te halen. In tegenstelling tot de Primera is de Micra vooral ook in Zuideuropese landen tijdig geïntroduceerd en dat heeft blijkbaar geholpen. De rest van de uitslag van 1993 mag op verschillende punten best opvallend genoemd worden. De nummer drie was bij voorbaat al duidelijk. De Renault Safrane eiste met 244 punten verdiend deze plaats voor zich op. Wie echter de Alfa 155 op de vierde plaats verwacht, komt bedrogen uit. De Alfa kwam met 48 punten niet verder dan een achtste notering, terwijl op nummer vier zeer overtuigd de Xedos 6 terecht is gekomen. Jammer dat ook de Mazda 626 tegelijk meedeed, anders zou de Xedos wellicht nog van meer punten hebben gescoord. el. Deze 626 en MX-6 bezetten overigens de vijfde plaats met 101 punten. Daarna volgen de Toyota Carina E (79 pt.), Honda Prelude (70 pt.). Alfa 155 (48 pt.), Mitsubishi Colt/Lancer (43 pt.), Honda CRX (40 pt.), Mitsubishi Space Runner/Wagon (32 pt.) en als hekkesluiter de Toyota Corolla met slechts 27 punten. De verkiezing voor de titel van 1994 zal wederom spannend worden, daar volgend jaar een berg nieuwe auto's te verwachten zijn. De Renault Twingo wordt nu al getipt, maar er verschijnen ook nog de Citroën Xantia, Peugeot 306, Mercedes 190, Honda Accord/Rover 600, Opel Corsa, F Ibiza en Cordoba en Ford Monc Maar dat speelt pas over 12 maanden. In ieder geval mag de Nissan-organisatie de titel vanaf 1 januari officieel een jaar lang gaan voeren en dat is een welgemeende felicitatie waard. BPM-voorstel op te ACEA meent gaat zorgen storing en j menen dat iderdelen van Nadat de Bovag en Rai met behoorlijk succes de overheid op de onrechtvaardige BPM- regeling hebben gewezen inclusief het bonus-malus- systeem op schone en zuinige auto's, zijn nu ook de Europese autofabrikanten tegen het Nederlandse beleid in opstand gekomen. Verenigd in de ACEA (Constructeurs Européens d'Automobiles) wijzen zij de vervanger van de BVB af. De BPM moet de BVB al per 1 januari opvolgen. De ACEA richt zich in haar protest niet tot de Nederlandse overheid, maar heeft rechtstreeks contact gezocht met de Europese Commissie en gevraagd tegen het BPM-voorstel o treden. De ACZ,i~ terecht dat het c voor marktverst verwarring. Ze i bepaalde ont’ het voorstel zelfs onverenigbaar zijn met de Europese wetgeving. Volgens de ACEA mogen schone auto's volgens de 1996-eisen pas worden gesubsidiërd als deze normen ook door de Raad van Ministers zijn goedgekeurd. Deze goedkeuring wordt niet eerder dan eind volgend jaar verwacht. Maar de Nederlandse overheid raakt de auto- industrie nog op andere punten onterecht. Zo maakt de ACEA ook bezwaren rond de extra belasting op dieselauto's, die voldoen aan de huidige richtlijn. De fabrikanten zien hierin een schending van artikel 30 van het Verdrag van Rome. Ze stellen in hun brief dat als de Europese Commissie het Nederlandse voorstel toelaat, dit gaat bijdragen aan het handhaven van prijsverschillen voor auto's binnen de EG en daar wil de Commissie nu juist tegen optreden. Grappig eigenlijk dat toen alles wat betreft de BPM in kannen en kruiken leek naast de Rai/Bovag nog zwaarder geschut op de overheid werd gericht. Laten we hopen dat het een voltreffer wordt... [M-DX8958, [M-DX 8958|

Kranten Regionaal Archief Tilburg

Weekblad De Tilburgse Koerier | 1992 | | pagina 25