Cloud Chamber
ARS
d 013-551933
at Offenbachstraat
brengt ’Borderline
Rendezvous’
ESSs"
me (Gillian, Ozzy Osbourne The Hamsters, Tred> A)i afkoinstig uit de South Bronx
Backbone Experience me Jimi Bellmartin, hi h scene en Eric Persons killer.sax
Wouter Planteijdt (Sjako Reflud), Maaike scbuimen zij de zen van bet loe|aatbare al
Hermans (Little Miss Strange), Joanne Lm- met hun explosieve mix van fuflk.rock-jazz-
ders en The Hobo Blues Band uit Hongarije. danCe.hip-hop music.
oor
1
I
Een Kaukasische Romance
in een Tilburgse kerk
Theaterproject op unieke
locatie
Cantemus sleept
eerste prijs in de
wacht
ans nu
uldens
Ikoper!
Zes componisten en
improvisatoren bij Paradox
4 S 1 -« l
ONKYO
Donderdag 12 november 1992 - pagina 9
DE TILBURGSE KOERIER
ber 1992-pagina 8
)e Kleuren T.V.Jsj-
FOTOMAURICE BOYER
Hexagon Ensemble
rom ie
lllrj'l.i
•Jimi Hendrix.
Vonk-seizoen van start
t muziek, die gespeeld
inken: van traditionele 1
Philips Toneel.
|gen gesloten
On stage:
backstage!
Tilburg Big Band
even terug op het
Twee primeurs bij
Cher...
Samenwerkingsproject Brabants Orkest
en Conservatorium
Death metal
in Bat Cave
AALWIJK,
zieligste
aat 357 a
>0-40680
ARAVANS
CCESSOIRES
OORTENTEN
EPARATIES
NDERHOUD
AXATIES
EMIDDEUNG
IJ VERKOOP
i.295z-
995,-
595,-
180,-
:chaï diep u
■de bijl om-
gaat morgen van
vinden we McAn-
teken van
wat werk i
Schouwbur
aanwezig is
"~T zegt Jeane
g Tilburg”!
de NS moeten
>ndag siert de
i circus Renz
entrum
t was er pre
stuk van hi
ezierig voo
om zon
Vrijdag 13 november: Baki Duyarlar en
band, 21.30 uur
MOERGESTELSEWEG 123
5062 SP OISTERWIJK
TELEFOON 04242 - 8 22 20j
■■■■■■■■■I
■■■■■■■■■I
lerhoogste L
^middelde
>r koor, 2 pianisten en slag-
vervolgens op het programma,
r bestaat uit le en 2e jaars studenten,
ld met studenten zang en schoolmu-
Big Band is een orkest dat de ware geest van urn”;
de Big band-jazz nog uitstraalt op een manier burg
zoals dat een Big Band betaamt en het staat de NS
momenteel onder de bezielende leiding van
Matthieu Scheepens. De bezetting is in de
laatste periode enigszins verjongd maar
swingt nog als vanouds. De Tilburg Big Band
- - brengt ballads, blues en swing van o.a. Neal
:j haar tot zijn nieuwe ko- Hefti, Sammy Nestico, Chick Corea en Char-
iman wil intussen alle joden üe Parker en vele anderen, kortom een veel-
ithij door Mordechai diep is omvattend repertoire. U kunt het concert
i gaat echter voor de bijl om- meebeleven op 15 november om 12.00uur.
Donderdag 12 november: Duo Alexei Le
win en Michael Moore, 21.00 uur
Alexei Lewin is een heel goede pianist en een
fantastische accordeonist. Vanaf 1989 woont
en werkt Alexei Lewin in Nederland. En van
de groepen waarin hij speelt is Available lel
ie waarin ook rietblazer Michael Moore mee
speelt. Michael Moore is voor het Paradox pu
bliek geen onbekende meer.
De muziek dat het duo speelt is veelal geba
seerd op invloeden uit de Russische, Oosteu-
ropese en Aziatische volksmuziek, men her
kend invloeden van de grote Russische
componisten en dus ook van de westerse jazz
en geïmproviseerde muziek.
wsivu^n met een concert van
-chéstra uit Oostenrijk. Deze
z’n muziek als ’sick, mean,
ide werken worden gedirigeerd door Mar-
ui.,1 van Woerkum. Hij studeerde aan het pra-
bants Conservatorium (fluit en koordirectie)
en is aan dit instituut o.a. verbonden als koor-
en ensembleleider. Ook is hij dirigent van het
Tilburgs Vocaal Ensemble.
Kaartverkoop: Schouwburg Tilburg 013-
432220 (maandag t/m zaterdag 11-16.30
uur). Op de avond van het concert in de kerk.
ich.
wat er met
isolement
die verve-
De liefde
en. De
jmaca-
.iefdesspel spelen om zichzelf te verma
ken en te behagen. Dat er slachtoffers vallen
mogen duidelijk zijn! Het stuk is gegoten in
een thrillerachtige verhaallijn maar is veel
meer. Het laat op een absurde wijze zien hoe
mensen van zichzelf en van elkaar kunnen
vervreemden. Deze absurde ondertoon wordt
door het Philips Toneel benadrukt door de
vormgeving, speelstijl en de humor die dit op
roept.
Borderline Rendezvous
'Borderline Rendezvous’ is een voorstelling
gemaakt in het jaar van Columbus (1992).
Artistiek leider van Cloud Chamber heeft
zich voor deze voorstelling laten inspireren
door door twee verschillend geaarde reizigers
die op hun eigen manier Amerika ontdekten.
De ene is Columbus die als rusteloos ontdek
kingsreiziger de grenzen van zijn wereld ver-
ledere werkdag van 8 tot half 5 wordt er hard gewerkt. In de grote hal van de Hoofdwerk-
plaats van de NS worden beschadigde locomotieven gerepareerd. De indrukwekkende
hal zal bij uitzondering op zaterdag 21 en zondag 22 november worden omgetoverd tot
een ’theater’ met een geheel eigen karakter. De grote zaal van de Schouwburg wordt dit
jaar verbouwd en op zoek naar andere mogelijkheden om theSterspektakels in Tilburg
op de planken te brengen vond de Schouwburg de Hoofdwerkplaats van de NS bereid om
haar ruimte enkele dagen als 'theater op locatie’ te laten gebruiken. Op uitnodiging van
Schouwburg Tilburg zal Cloud Chamber op 21 en 22 november om 21.00 uur de voor
stelling ’Borderline Rendezvous’ brengen.
15november begint om 16.00 uureen
i van Backstage. Deze Tilburgse
;ft in het verleden onder de naam Mu
le begeleiding verzorgd voor onder
knita Meijer en good old Lee Towers,
te tijd begeleiden ze vooral zichzelf,
m de Klundert neemt de toetsen voor
ming. Henk Rozen doet gitaar, Peter
tel plukt aan de bas, Carlo Poos speelt
iric van Berkel bepaalt het ritme en
oS' zingt.
p put uit een rijk repertoire dat de vol-
;enres omvat: Latin, Jazz, Ballads,
Roll en zestiger jaren nummers. Een
ondag dus, zondag 15 november bij
De betere geluidsapparatuur uit Japan
Peeters
Audio Video
Molenstraat 142 (hoek Besterdring)
Tel. 013-420397
Cloud Chamber
in de worden heden en verleden aan elkaar ge-
alles knoopt. De toeschouwer ziet een wereld
podi- waarin fantasie, werkelijkheid door elkaar lo
pen. Dansers, zangers, en in Borderline Ren- Woensdag 18 november presenteert de Til-
dezvous’ een operazanger zorgen ervoor dat burgse wijnschrijver Frans Verbunt in café
alle zintuigen worden aangesproken. Cher om 21.30 uur zijn nieuwste boek: Grand
Café’s in Nederland. De eerste exemplaren
worden aangeboden aan wijnbaron Fons
Kleintjes en wijnbarones Barbara Suurland.
Vanaf 21.00 uur, live, het oer-Tilburgse or
kest Lamarotte...
Diezelfde nacht (woensdag op
om 1 minuut over twaalf wordt d
zending Beaujolais Primeur Villages 19
van Wijnkoperij Dyon Beerens op ludieke
wijze ingehaald, ontkurkt en... gedronken.
Circus Renz op
’t Laar
Vanaf vandaag tot en met a.s. zor
blauw-geel gestreepte tent van
activiteitenterrein ’t Laar.
De achtste generatie van deze circusfamilie,
o.l.v. Bernard Renz, staat garant vooreen af
wisselend circusprogramma. Niet in de laat
ste plaats door vijf afwisselende paarden-
nummers, een fakir, trapeziste,
grondacrobaten en natuurlijk clowns. al
En wat te denken van leeuwen, tij gers, Schot- bc
se Hooglandrunderen en Indische Olifanten?! v(
Echt circus dus, donderdag om 19.00 uur,
vrijdag om 16.15 en 19.00 uur, zaterdag om
15.00 en 19.00 uur en zondagmiddag om 3UCI1]
14.00 uur. Kaarten zijn verkrijgbaar in de nog
voorverkoop bij boekhandel Pillot of aan de Rort
circuskassa.
Zaterdag jl. ging het Nederlands Koorfestival
van start in de Doelen in Rotterdam. Het Til
burgse V rouwenkoor had de moed zich hier te
laten beoordelen door een deskundige jury.
Cantemus presenteerde zich met een pro
gramma van eigen bodem; gezongen werden
een werk van Albert de Klerk, Hendrik An-
driessen en Vic Nees.
De organisatie van dit spektakel brengt heel In de voorstellingen van Ci<
met zich mee. ’’Normaal in de worden heden en verleden a!
is^ liclit, geluid, stoelen, een podi- waarin fantasie, werkelijkheid c
met van der Horst van Schouw- pen. Dansers, zangers, en in ’Borderline Rer
”Nu, in de hoofdwerkplaats van dezvous’ een operazanger zorgen ervoor o
n we de hele ruimte inrichten, de alle zintuigen worden aangesproken.
planning is erg strak, tot vrijdagmiddag half
vijf moet er gewoon gewerkt worden in de
hal, daarna kunnen wij beginnen met de bouw
van tribunes én een podium van meer dan 150
m2 en het inhangen van de lampen.
De samenwerking met de NS en met de me
dewerkers van Cloud Chamber is erg goed.
Iedereen vindt het een grote uitdaging en
werkt er aan mee om te zorgen dat de avonden
een groot succes vormen”. ,ue ene «yoiumous aie ais rusteloos ontoeK-
”lk vindt het geweldig om aan dit soort pro- kingsreiziger de grenzen van zijn wereld ver-
jecten mee te werken” zegt Ruud Eimers kendeh,J1S voor Bunzl het symbool van dro-
lichttechnicus van Schouwburg Tilburg, ”het me" en onvervulde verlangens. De andere
is erg spannend, zeker alsje met niets begint", reiziger is de tekenaar en schilder Saul Stem-
berg, die als immigrant zijn Europese wortels
Cloud Chamber moest loslaten en greeP moest z!en te kriJgen
In 1989 werd Cloud Chamber opgericht. De
artistieke leiding is handen van beeldend
kunstenaar, performer, choreograaf en re- e
gisseur Ron Bunzl. Cloud Chamber is een delen, vart good
vast theatergezelschap dat dans, taal, muziek, (klassieke) dans
theater beeldende kunst eh film tot één vorm wordt overvoerjl
versmelt. bewegingen in steedj
en ritmes.
’Borderline Rendezvous’ wordt gespeeld
ir o.a. Richard Zook, Ron Bunzl en Mi-
cheline Gykiere. De composities van i
'“é-Luis Greco en de kostuums van
Het optreden werd beloond met een zeer groot
aantal punten nl. 388, de hoogste score van de
dag. In ieder geval liet Cantemus o.l.v.t Lia
Ligthart de andere vrouwenkoren ver achter
zich en kreeg de beker als beste vrouwenkoor,
een eerste prijs, promotie naarde aller'
afdeling en lof der jury met een genuuuviuv
van meer dan een 9 per categorie.
plaats mooi z
ieder geval i
...i Eduard de Bc
voriete componisten zijn vooral Rus- past en dan ook echt góed past.’
Sjostakovitsj, Prokofiev en Chatsja- Welke muzikale invloeden spelen een rol in
Veelzeggend voor het hoge niveau de ’Wedding’ cantate?
-mposities is dat het Rotterdams ’Zonder nu een technische details te vervallen .1
uiuiiisvu wikest zijn compositie kan ik wel zeggen, dat de Georgische volks- jl
-‘■’■-stakovitsj’ meenam op muziek van betekenis voor me is geweest. S
i Die muziek vind ik alleen daarom al zo boei- Hl
end omdat deze zich geheel los van de wes
terse traditie polyfoon heeft ontwikkeld, En I
dat al in de tiende eeuw.’
kende keuze
logelijkheden,
entijdse kleuren
merookis.
Vrijdag 13 november, 20.30 uur
Cabaretgroep Heren op Zicht
’’Zangeres aangespoeld”
Het leek er even op dat 1’-
nieuwe programma zouden lan
naam ’Zicht op Heren 3’. Ten»
alle goede dingen uit drie deler
bovendien om een trio en Sissi j
voortreffelijk. Daar waren J*
vankelijk wel over eens. T
jongste van het gezelschap
stelling verkeerde dat het hier ging om een
g dieper in de vezel dringende frisdrank,
■xortom, je kunt leven met de illusie datje het
alledrie over hetzelfde hebt, maar die gener-
tiekloof boen je niet weg m“*
tella. En hij maar weer
heen Raider, alweer een nieuwe naam 1
We bedoelen maar: elke generatie heeft
verborgen wensen en zijn eigen natte droor
en waar de één zich voor schaamt, da
spreekt de ander
Niettemin wage
gramma een vertwi,
deukte zelf—
driestemmig op zoek te g
vattende synthese van hun int"—
igeres aangespoel
jende afgronden ei
zondag 15 november
Tilburg Big Band, Openbare repetitie
Studiozaal, aanvang 12.00 uui
Toegang: gratis
Het meemaken van een repetitie is al een er
varing op zich. Het is het zien groeien van een De tel
repertoire op papier naar de uiteindelijke uit- de re(
voeringen, zoals die bij optredens te horen stuk v
zijn. De Tilburg Big Band is een meng
van jong en oud, wat garandeert dat c—
Big Band nog jaren vooruit kan.
zondag 15 november
Hexagon Ensemble, Mozart Programma
Studiozaal, lezing: 19.30 uur; concert:
20.45 uur
Lex Bergink (hobo), Wout van den Berg
(fluit), Hans Colbers (klarinet), Freek Sluis
(fagot), Christiaan Boers (hoorn) en Arie
Boers (piano) spelen werken van Mozart in
het kader van de filmcyclus ’Een Mozart
Trio’ in Filmtheater Louis.
Op het programma staan: - Fantasie für eine
Orgelwalze KV 608 (arr. W. Pijper voor: fluit,
Hexagon
eneo’ en 3. ’Battifbaï WF
- Concert- aria KV Olldt* IlCSt
ïxagon en - Kwintet in
klarinet, fagot, hoorn Het ,s al weer een poosje geleden, dat de
burg Big Band te gast was in de stadsscho
burg van Tilburg. In het verelden was hiei
thuishonk van dit orkest. Het v
musiceren en er ligt een groot st
rie. Het is mede daarom zo plez..
leden van de Tilburg Big Band
weer een concert te mogen vera
schouwburg.
Zoals waarschijnlijk bekend is heeft de
burg Big Band er altijd naar gestreefd om
publiek ook deelgenoot te maken aan het
zier dat de musici zelf aan hun hobby belei
De repetities zijn altijd toegankelijk voor
publiek. Dat was destijds in de schouwb
r zo, maar ook nu staan de deuren van Paradox
brengt jn de Willem Il-straat elke zondagochtend
-leatei voorstel- vanaf 10.30 uur open voor elke belangstellen
ter uit het Oude de
n het hof van de Ook be[ concert in de schouwburg is voor ie-
dood van zijn dereen toegankelijk, geheel gratis. De Tilburg
itvizier Haman Big Band is een orkest dat de ware geest van
»rst te bewegen j-w,
- versto-
- Zaterdag 14 november, 20.30 uur
op Zicht Philips Toneel
spoeld” ’’Kasteel in Zweden”
>p dat Heren op Zicht hun De Franse schrijfster Fran?oise Sagan heeft
7'njden lanceren onder de naast vele romans ook enkele toneelstukken
3’. Tenslotte bestaan geschreven. Kasteel in Zweden is misschien
leien. Het gaat hier wel haar meest opvallende toneelstuk dat nog
Sissi 3 deed het ook niets aan actualiteit heeft ingeboet.
en de heren het aan- In een afgelegen kasteel wonen 7 mensen, zij
Totdat bleek dat de hebben niets met de buitenwereld te maken,
hap in de verander- ze willen ook niets met de buitenwereld te ma-
ging om een ken hebben, want dat leven kennen ze al, dat
ide frisdrank, hebben ze gehad. Driemaanden lang is het
kasteel volledig geïsoleerd door sneeuw. Ze
i hebt, maar die genera- hebben niets; alleen elkaar. Maar gelukkig
reg met een stukje Cas- komt er iemand van buiten en een bizar spel
rdenken dat Twix voor- met een noodlottige afloop ontwikkelt zich.
nieuwe naam had. In het stuk laat Sagan haarfijn zien wa*ar
me generatie heeft zijn mensen kan gebeuren als ze in een isviv,
wv..av..v.. zijn eigen natte droom, zitten. Ze vervelen zich en vanuit die
Bat Cave, Langestraat 13 in Tilburg, heeft en waar de één zich voor schaamt, daar ling ontstaan macabere’’spelletjes”. De li
voor morgen een death-metal festival op het spreekt de ander zich ongegeneerd over uit. is natuurlijk het iedale spel om te speler
programma staan. De zaal is open vanaf 21.00 Niettemin wagen de heren in hun nieuwe pro- mensen worden bizarre wezens die een rr
uur. Er zullen drie bands optreden. Op de eer- gramma een vertwijfelde poging om hun ge- ber liefdesspel spelen om zichzelf te ve
ste plaats is dat het Tilburgse Chrystal Lake, deukte zelfvertrouwen op te vijzelen door
met gevoelige death-metal. De tweede in de driestemmig op zoek te gaan naar de allesom-
rij is de formatie Afflicted uit Zweden. Het re- vattende synthese van hun intergenerationele
pertoire van Afflicted omvat onder meer bru- verschillen. ’Zangeres aangespoeld’ wijst u
te zware riffs, maar ook psychedelische klan- de weg langs gapende afgronden en spuwen-
ken- de vulkanen, en als u denkt dat het einde in
De avond wordt besloten met een concert van zicht is, vergist u zich lelijk. Kom langs voor
Disharmonie Orchestra uit Oostenrijk. Deze deuitslag.EenstukjeCastelladoetwonderen.
band omschrijft z’-
strange’.
Romance
’Het verhaal, een Kaukasische Romance, is
voor wie het zien wil dan ook een beetje alle- M
gorisch. Anna is verliefd geworden op Otar,
maar is ook zeer op haar vader gesteld, die ze
maar moeilijk kan vergeten. De boodschap is,
dat het zich losmaken van het oude (de vader)
en het zich vervolgens verenigen met het
nieuwe (de geliefde) de relatie met dat oude
kan verdiepen, waardoor er als het ware een
nieuwe dimensie ontstaat.’
Het Brabants Conservatorium opent het con
cert met Ways of Love (1992) op gedichten
van Rubert Brooke voor kamerkoor. Het ka
merkoor bestaat uit studenten hoofdvak solo
zang en studenten schoolmuziek. Ways of
Love werd speciaal voor dit kamerkoor ge
componeerd.
Cantica Mortis voor
werkers staat
Het koor I
aangevuk
ziek.
Beide wc;
tien van V
bants Cor
moest lo slaten en greep moest zien te krijgen
op de chaos van nieuwe indrukken. Hij ont
dekt als het ware 500jaar na Columbus Ame
rika opnieuw. De Federatie Oisterwijkse Dweilorkesten
Bunzl gebruikt uiteenlopende theatrale mid- (FOD) houdt op zaterdag 14 november a.s.
J goochelarij tot operazang, van voor de zeventiende maal het jaarlijkse Blè-
d„..s tot cabaret. Het publiek reconcours. ■’«’•-’-«"-i 1 r-»» rm-v
wuiui bvervoem mfet beelden, geluid en esgatse cama
bewegingen in steedj wisselende structuren De orkesten, me
en ritmes. J ten en zangers, zullen tijdens dit evenement
’Borderline Rendezvous* wordt gespeeld het podium beklimmen in een collegiale strijd
door o.a. Richard Zook, Ron Bunzl en Mi- om de Wil Polbokaal voor het beste cama- wiiuvi iviui
cheline Gykiere. De composities van zijn van valsnummer. Daarnaast zal gestreden worden rjn„ van j
José-Luis Greco en de kostuums van Manke om de felgebeerde Publieksprijs en om de Moon and
Kamphuis. Presentatieprijs. De avond zal verder worden jnsprj
Kaartverkoop en reserveren
Toegangsbewijzen voor de voorstellingen treden van de Krieltjes, de superformatie
zijn tot één dag voor de voorstelling verkrijg- Hopsasa en het amusementsorkest «Broad-
baar bij Schouwburg Tilburg en op de avond way».
van de voorstelling bij de Hoofdwerkplaats Het Blèreconcours wordt gehouden in een ge-
van de NS (ingang NS-plein). U kunt ook te- zellig versierde Weijenbergh te Oisterwijk,
lefonisch reserveren van maandag t/m zater- begintom20.00uurengaatdoortotindeklei-
dag van 10.30tot 16.30uur,bel:013-362033. ne uurtjes.
J Orgelwalze KV 608 (arr. W .Pij per voo
hobo, klarinet, fagot, hoorn en pianoforte)
Drie opera-aria’s voor sopraan en Hev»™
1 (1. ’Una donna’ uit ’Cosi fan tutte’, 2.
padreperdei’uit’Idomeneo’en3. ’Br“: u'
ti’uit’Don Giovanni’),-Concert-
505 voor sopraan en Hexagon en - Kt
Es KV 452, voor hobo, kl_l..__,
en pianoforte.
Voorafgaand aan het concert wordt er een le
zing gegeven door Jaap Houdijk.
Het programma Beelden van Mozart’ bestaat
verder uit de films ’’Don Giovanni” (23 nov)
j en ”Die Zauberflöte” (30 nov). De films
draaien in Filmtheater Louis en worden beide
j voorafgegaan door een lezing. Aanvang le
zingen: 19.30 uur, aan vang films: 20.45 uur.
17,18 en 19 november
De Grootste Luxe Na Dt
tar
Studiozaal, aanvang 20.30 uur
Het in Tilburg gevestigde gezelschap ’De
Grootste Luxe Na De Kleuren T.V.’ bn
een hilarische en kolderieke theatervoor
ling, gebaseerd op het boek Ester r*
Testament. Er heerst onrust aan f
grillige dictator Xerxes na de c
moeder en minnares. De grootv
weet door list en bedrog de vorst te bev
om zijn ’ongehoorzame’ koningin te versto
ten en in haar plaats zal de koning ten allen tij
de kunnen beschikken over iedere dag een an
dere maagd. De klerk Mordechai weet door
middel van steekgeld zijn dochter Isjtar bij de
vorst in bed te krijgen. Zij valt zo goed bij hem
in de smaak dat hij haar tot zijn nieuwe ko
ningin maakt. Hama~
vernietigen omdat J
beledigd. Haman gaat
Ken je die felle gitaar-riff op ’Sympaty For
The Devil’, juist ja, dat is dus Mick Taylor.
Een eigenlijk ondergewaardeerde gitarist.
Zes jaar lang hielp Mick Taylor met zijn in de
blues gedoopte gitaarsound het illustere duo
Richards/Jagger. Mick Taylor’s electrische
virtuositeit komen onder meer tot uiting op
het ruige live album ’Get Yer Ya-Ya’s Out’
en nog niet zo lang geleden op de elpee’s
’Start me Up’ en ’Waiting For A Friend’ van
de ’Tattoo You’ album alsook op een track
van Keith Richards solo-elpee ’Talk Is Che
ap’. Zijn gitaarloopbaan start wanneer John
May all hem in 1966 vraagt de plaats van Eric
Clapton over te nemen bij de Bluesbreakers.
In twee jaar verschijnen er drie succesvolle
elpee’s. Daarna is het de beurt aan de Stones
tijdens de ’Summer Of Love’ van 1968. Zijn
subtiele gitaarspel was in alle opzichte een
goede partij voor het hoog opgewaardeerde
rythm-gitaarwerk van Richards. Duidelijk
werd na zijn vertrek in 1974 dat er scheuren
kwamen in de heavy- blues roots van de Sto
nes. Daarna op solo-pad. In al die jaren heeft
deze getalenteerde en wat raadselachtige mu
zikant maar twee elpee’s uitgebracht. ’Mick
Taylor’ in ’79en 'Stranger In This Town’ van
1990. Daarnaast speelde hij mee op drie el
pee’s van Bob Dylan en vergezelde hem ook
op tournee. Taylor’s live show beklemtoont
zijn kunde op het gebied van blues, rock en
somswatjazzmethierendaarwatjuweeltjes Kelvynator
uit de Stones-tijd. pans van strakke, hektische funk die soms
Jimi Hendrix vervreemdende, avant- gardistische trekjes
x, vertoontkunnenuithunbolbijhetNewYork-
Voorde tweede maal organiseert Noorderiigt se KeiVynator. Met vette,
in samenwerking met The Jimi Hendnx Pro- funk v0Jr gevorderden, werkt dc
ductions dit unieke festival waarbij de over- Defunkt. zanger/gitarist Kelvyn Bell
tevenng van de meestergitanst centraal staat. jazz hi h en rockin vloeden. Was de
Hendnx flamboyante expressie zijn revolu- e, Tunk H y uit -86 wat cle.
tionaire sound en techniek maakten hem tot met de laatste re|ease ’RefUnkanation’
een der grootste gitaristen die de popmuziek k)inkt de band hee, we, en ievendif-
ooit heeft gekend^ Zijn muzikale nalaten- Wat cleane aa wat sterieie jazzr_
schap en invloed bestnjkt tot op heden nog wat kneuterige synthesizer! Onder het r—
steeds het complete spectrum van vele mu- -shake Your Meaf knettert Kelvynator
ziekstijlen. Het festival is geen Hendnx-co- het een ,ieve lust is Met zijn grappige perfor-
ver avond, het is een avond waarbij het werk mance en uiter,ijk heeft Be|] ie(s van een los.
van de gitarist centraal staat en waarbij ver- bandi Gulljt maar zjjn is messcherp
schillende muzikanten hun kijk geven op zijn doorleeft en vaak onstuimig. Opgejaagd door
muziek. Dit wordt gedaan in wisselende be- bassist Reverend Bruce Johnson die a|s een - b
zettingen, iedere keer weer met andere soils- siavendrijver zweepslagen uitdeelt aan zijn Zowel de t
'mximafisSe NÏCUW podiUHl tekst-
*rkt de voormalige en muziekminnaars
Op initiatief van de muzikanten Paul Coolen
en Jack Groenland wordt één keer per maand
- - - onderdetitel’tVoorspeleenopenpodiumge-
eter en levendiger. organiseerd in café De Voortuin, Tuinstraat 4
sterieje jazzrock jn Tilburg. Het gaat om een podium zonder
motto wedstrijd- element, waar amateurs en profes-
tor dat sionals eigen werk ten gehore kunnen bren
gen. Het gaat om muziek, sketches, gedich
ten, etc. De drempel is laag. Voorwaarde is
wel het zelf ’live’ ten gehore brengen van de
eigen creaties zonder hulp van vooraf opge
nomen geluid.
Zowel de toegang tot als de deelname aan ’t
Voorspel, elke derde woensdag van de
maand, is gratis. Tijdens het eerstvolgende
podium op 18 november a.s. vanaf 21.30 uur
zullen weer zes tot tien acts de revue passeren.
De presentatie is in handen van Peer de Graaf.
Belangstellenden kunnen zich telefonisch
aanmelden via: 013-445099 (Jack) of 013-
421573 (Paul).
’Melodies’ is een opmerkelijke samenwer- en Japanse muziek tot Nederlands geïmpro-
king van drie van de meest opmerkelijke en viseerde muziek, hedendaagse gecomp
originele improvisatoren en componisten uit neerde n
de hedendaagse muziekscene van New York, Louis Anc
met drie Nederlandse componisten en impro- van Guus
visatoren, bekend vanwege ingenieuze en ex- werk van s
travagante vermengingen van compositie en toren als 1
improvisatie. Initiatiefnemer van het ’Melo- tena en Mis.
dies’-project is Peter van Bergen. Hij en Jac- tie werken
ques Palmckx werkten al in diverse projecten komungo/el
samen. Bij één daarvan was in 1988 ook Ikue ins, electrise
Mori betrokken. Voor het volgend jaar staat ters;
een vergelijkbaar project, verzorgd door Jac- ten/ha
ques Palinckx, op stapel.
De verschillende muzikale achtergronden
zullen in de muziek, die gespeeld gaat wor
den, doorklinken: van traditionele Koreaanse
Het programma van Theater Noorderiigt, Veldhovenring 79 in Tilburg, g""‘-
start met een concert van Mick Taylor Band. In het voorprogramma vinden we
thony’s Blues Gang. Aanvang 21.00 uur. Een dag later staat Noorderiigt in het te
het Jimi Hendrix Music Festival 1992. Aanvang om 20.00 uur.
Op donderdag 19 november is de Amerikaanse formatie Kelvynator te gast aan de Veld
hovenring. Dit concert begint om 22.00 uur.
dat Isjtar ook een jodin is. Ahas veras verliest
uiteindelijk het laatste restje van zijn verstand
en Isjtar neemt de macht van hem over om zo
te regeren over het grootste rijk sinds men
senheugenis.
r>~ tekst is geschreven door Herman Brand,
egie is in handen van Pieter Loef en het
wordt gespeeld door Marc-Marie Huy-
lengeling bregts, Peter Schneider, Willem Westermann
dat deze en Bing Wiersma.-
De tweede stressmeeting stelt het podium ter I
beschikking aan de van oorsprong Turksecel-
list Baki Dyarlar. Baki studeert tegenwoordig
jazzpiano aan het Brabants Conservatorium
en heeft een band om zich heen verzameld van I
voornamelijk Rotterdamse musici. Het con
cert laat duidelijk de afkomst van Baki Byar-
lar horen en past daarmee uitstekend in het
concert-karakter van de maand november. In
alle concerten gaat het namelikj om invlöeden 1
van andere (niet westerse) kuituren op de jazz I
en de geïmprociseerde muziek.
k cert is een co-produktie van Het Brabants Orkest en het Brabants Conservatorium. Elk
leke verzorgt een dee| van bet programma. Het initiatief tot deze coproduktie ligt bij Jac van
o-n. steen, docent aan het Brabants Conservatorium.
e muziek, hedendaagse gecompo-
muziek - bijvoorbeeld John Cage,
tndriessen en de Amsterdamse school 1
js Janssen en Paul Termos- en het
1 stilistisch uiteenlopende improvisa-
Fred Frith, John Zorn, Maarten Al-
4isha Mengelberg. Aan de presenta
ren mee: Jin Hi Kim, Koreaanse
j/electrische komungó; Zeena Park-
electrische harp; Ikue Mori, drumcompu-
Peter van Bergen, saxofoon/klarinet-
larmonizer; Huib Emmer, electrikche
gitaar.
’Melodies’ op maandag 16 november, aan
vang 21.00 uur bij Paradox, Willem II- straat
SPECIALIST
IN
ADELLIJK
WILD
Rotterdamse i
elijk de afkoms
past daarmee i
r vandciiia
aathetnamel
i westerse) k
lips Toner
ïsteelin Z
De F
naast
geschrevc...
wel haar meesti
niets aan actual
Zeventiende
Blèrconcours
Oisterwijk
De Federatie Oisterwijkse
(FOD) houdt op zaterdag 14
zijn, ste gezicht misschien wat erg simpel. Waar
I iets het mij evenwel om ging was het vinden van
Boer, een melodie, die bij meerdere coupletteksten
Rus- pastendan ook echt góed past.
’Muziek moet in de eerste
het moet de luisteraar in
doen.’ Zo luidt het credo van Luu.
Zijn favoriete componist?-
sen als Sjostakovitsj, Prokofiev en Chatsja
toerjan. Veelzeggend voor het hoge niveau
Van zijn composities is dat het Rotterdams
Philharmonisch Orkest zijn compositie
iventiende maal het jaarlijlcse Blè- 'Hommage aan Sjostakovitsj’ meenam op
s. Tijdens deze avond zal het Dilelt- een concertreis. Zijn Symfonie no. 1 ’Uithet
mavalshed 1993 worden gekozen, dagboek van Etty Hillesum’, die hij compo-
:n, met in totaal ruim 100 muzikan- neerde in opdracht van de NCRV, genoot bij
^rs,, zullen tijdens dit evenement de première in 1989 groot succes.
op 20 november geeft Het Brabants Orkest
onder leiding van Jac van Steen een uitvoe-
de Cantate ’The Wedding of the
d Sun’. Het werk heeft een belang
rijke inspriratiebron in de Georgische volks
muziek en is gebaseerd op een tekst over een
Kaukasische Romance. Medewerking verle
nen, naast het Brabant Koor, Miranda van Kr-
alingen - sopraan en Joseph Cornwell - tenor.
Het werk beleeft zijn wereldpremière op don
derdag 19 november in Muziekcentrum Frits
Philips. Het werd gecomponeerd in opdracht
van het Fonds voorde scheppende T oonkunst
en is opgedragen aan Het Brabants Orkest en
het Brabant Koor.
Iets over de ontstaansgeschiedenis van het
- werk: In oktober 1990kwam het verzoek van
I'—1~~~--- - Huber van Werkhoven van Het Brabants Or-
ifieater Vest en Andries Clement van het Brabant
-M m Koor om iets te schrijven in het kader van het
openingsjaar van het Nieuwe Muziekcen
trum te Eindhoven,’ aldus De Boer. Tk had
wel een gegeven voor dit werk in m’n hoofd.
Het vinden van een geschikte tekst, tja dat
was weer een ander verhaal. Bovendien wil
de ik me niet op een bestaand iets baseren. Ik
kreeg via een vriendin het telefoonnummer
van de Engelse auteur en Master of Literatu
re, Ian Burton. Hij reist de wereld afreist voor
allerhande opera-produkties. Hoewel Burton
mij niet kende, stemde hij meteen toe.
Essentieel voor ’The Wedding of the Moon
and Sun’ was dat ik met bepaalde couplet-
structuren wilde werken. Dat lijkt op het eer-
ilorkes
:mber