s I l JHSB M ZORGDE VOOR EEN AANTREKKELIJKE PRIJS IMS JOVAN NUNEN Japans overwicht goed voor overwinning? "DIE HOGE KILOMETERSTAND I OCCASIONS ZiB> Rijnl ease ^C.VANRIJNbU s' <3 pss- 1®W e >ING de mooiste inruwnagens BV GM Ope,^GLS17D- ,9.sS' 5^$ I iber 1992-pagina 8 DETILBURGSE KOERIER DE AUTOMAAT - Donderdag 12 november 1992 - pagina 9 als ff m gebouwd :er is >n in c is To} naanden 1983 Vm 1968 1990 .1965 .1988 .1988 .1987 .1985 LPG .1988 .1984 .1988 .1987 :ort sud m« 1986 .LPG .1985 R: .1985 .1984 3-drs. wit wit .1982 ...1980-1984 .1986 .1990 I I I I .1987 .1982 OCCASIONS BTW Q Inruil motor, boot of caravan is mogelijk 2-1988 8-1991 2- 1991 10-1990 3- 1991 10-1989 3-1991 94800 km 10800 km 43600 km 30800 km 43200 km 19600 km 49800 koT ijk 72/76 /422133 prijs 24.950, - 26.500,- 29.950, - 63.950, - 18.950, - 62.950, - 17.500, - 34.950, - 44.500, - 65.950, - OFFICIEEL OPEL-SERVICEBEDRIJF 1990 1988 1987 1988 1987 1988 1989 1991 1989 1990 1989 1986 1988 1987 1988 1983 1991 1988 BMW 3161 Citroen AX 1.1 plaisir Ford Escort 1.6 inj. Nissan Primera 1.6 LX Mazda 3231.316V Toyota Corolla 1.3 XL I Volvo 460 GLE inj Slimstraat 78 Udenhout Tel. 04241-1437 19861 .1989 11-1989 1 32.950, - 17.950, - 32.950, - 8.500,- TELEFOON 04255-3944 FAX 04255-4020 HILVARENBEEK 9.250,- 19.950, - 20.950, - 24.950, - 27.950, - 26.950, - 26.950, - 44.950, - 26.500,- 24.950, - Tilburgseweg 6 - HILVARENBEEK - Telefoon 04255/3944 1988 1986 .1989-1988 uit slaan. Fiesta Fiesta Escort Escort Escort Escort Escort Sierra Sierra Sierra Sierra Fiat Opel Peugeot Peugeot BMW we een heeft deze Japanse :an te sen grotere ifortabeler, zeiliger zou zijn,’ het nabij 3-drs 3-drs 3-drs 3-drs. 5-drs. 3-drs. 3- drs 4- drs. 4-drs. 4-drs. 4-drs. 4- drs 5- drs. 5-drs. 3-drs. in de in het 51 met itmo en 5de auto 1*2x1969 g NISSAN K GARAGE ^^DENISSENBVa velgen quadntogl»^! .1990 ...1989 1990 .1989 .1990 .1989 I .1978 I ..1984 1 ...1990 I .1989 I 1990 ...1989 .1990 .1983 En dan ter afsluiting zoals gebruikelijk mijn voorspelling: van Hyun- ;n selectie Vier merken De Renault Safrane heeft net iets meer in huis. Het is immers een volledig nieuwe auto gebouwd volgens een zeer hoge kwaliteitsstandaard. Het programma is zeer breed en het LUI col rood wit grijs met. rood bruin met. zwart grijs met. blauw met. d. grijs met. blauw wit blauw met. I. grijs met. blauw rood blauw a-dre-zs-w» S-deurs.longbody. diesel, wel tenteken of 50.000 teruggedraaid kunnen worden. Daardoor had de verkoopprijs omhoog gekund. Ik weet nu zeker dat dit niet is gebeurd.' 'Ik kan er nu natuurlijk r?' zoveel van zeggen, maai auto blijft zoals 'ie nu is, i geen bezwaar om hem z- Tegen iedereen die mijn tellerstand te hoog vindt, zeg ik: kom over een jaar nog maar eens terug...' Twee jaar geleden leek het erop dat de twee Europese auto's (Citroën AX en eerste Japanse auto tot Europese "Auto Peugeot 405) en een forse reeks van het Jaar" zou worden uitgeroepen. Japanners, zodat hier de uitslag De Nissan Primera scoorde echter niet makkelijk voorspeld kon worden. Deze genoeg punten om de Renault Clio van situatie herhaalt zich ook voor de titel de eerste plaats af te houden. In 1988 van 1993. Is dit Japanse overwicht nu bestond het deelnemersveld uit wel voordoende voor de eindzege. 1. Fiat Cinquecento 2. Nissan Micra 3. Renault Safrane 4. Alfa 155 5. Xedos 6 6. Mitsubishi SpaceWagon 7. Honda CRX 8. Mazda 626/MX-6 9. Honda Prelude 10. Mitsubishi Colt/Lancer 11. Toyota Carina 12. Toyota Corolla Garage J. van BEURDEN b.v. Kreltenmolenstraat 82 - UDENHOUT - tel. 04241-1110 VERKOOP FORD TAKEL-EN SLEEPDIENSTEN BETROUWBARE OCCASIONS AUTOWASSERETTE GROOT EN KLEIN ONDERHOUD FORD ACCESSOIRESHOP APK-KEURINGEN jaar na aankoop worden verlengd. Ja, dan sluit je met een gerust hart een koop.' Naast het BOVAG-garantiebewijs kreeg Sjef bij aankoop ook de Nationale Auto Pas voor zijn net verworven bezit. Hij is positief te spreken over dit initiatief. 'Het is gewoon goed dat je zeker weet hoeveel een auto gereden heeft. Bij mijn auto had de kilometerteller bijvoorbeeld 40.000 comfort staat op een hoog Frans niveau. De Safrane is echter veel minder markant dan zijn voorganger. Na deze vier grote kanshebbers volgen de overige acht deelnemende auto's. Het gaat hier eigenlijk maar om vier merken, die ieder voor twee auto's zorgen. Honda doet-1-xs-x getinte modellen. Vorig jaar scoorde de nieuwe Civic al heel behoorlijk bij de verkiezing, maar nu doet de CRX mee. Deze grapi eigenschc targa i spreel succes’ elektris duurste i kostbaar sportiei Prelude met d genei een - opv<_. Nier* BEDRIJFSWAGENS Peugeot 205 bestel, benzine Transit 100 S diesel Origineel Mitsubishi jaagt een wervelwind door haar programma. Begin dit jaar werd de ongeveer tien jaar oude Spacewagon door een nieuw model vervangen. Mitsubishi biedt meteen twee varianten aan, de SpaceRunner met twee zitrijen en de Spacewagon met een extra bank achterin. Als één van de illedig bedenkers van het APV- segment drie is Mitsubishi aan haar stand verplicht om origineel uit de hoek te komen. Dat is vooral bij de grappige SpaceRunner goed gelukt. Dit jaar werden ook de Colt en Lancer in een nieuw jasje gestoken. Beide auto's doen vanwege hun bolle vormgeving niet meer aan de voorgangers denken. Alhoewel de Lancer en Colt door het merk als twee verschillende modelseries gezien wordt, zijn de technische overeenkomsten zo groot dat beide types gezamenlijk aan de verkiezing meedoen. De Lancer is in ons land nog uitsluitend als stationwagon te koop. De sedan volgt begin 1993. Het laatste Japanse merk wat met twee modellen in de verkiezing aanwezig is, is Toyota. Twee belangrijke auto's van het merk kregen dit jaar een nieuw gezicht. Eerst was dat de Carina. Nog voor het einde van het jaar zullen de eerste exemplaren van deze auto uit de Engelse fabriek rollen. De toevoeging "E" achter de naam slaat dan ook op "Excellence in Europe". De auto is er als vanouds in drie carrosserievarianten leverbaar met verschillende motoren. De nieuwe Corolla die recenter verscheen kenmerkt zich ook door een grote diversiteit aan modellen, motoren en uitrustingsniveau's. Zowel Corolla als Carina staan bekend vanwege hun enorme betrouwbaarheid, terwijl de auto's ook op het gebied van ruimte- aanbod, prestaties en uitrusting geen gek figuur slaan. Enige fantasie in het ontwerp ontbreekt echter, waardoor de Europese jury ze niet in de, hoogste regionen zal plaatsen. I OpelAsSiaC.X-cKs^fs 1990 2'GTS Famine 1200 HO* 1.1 CLI 1.1 Festival 1.3 CL LPG 1.3 Bravo 1.4 CL 1.4 Bravo 1.4 Bravo 2.0 I Azur 1.8 Special 1.8 CL Turbo diesel 2.0 CLI LPG 70 Regatta Corsa 1.3 Swing t 205 Accent t 205 Accent 315 legai.. 2.2 li* snkort in geleverd. «a neeft vooral in de hogere iklasse veel activiteiten ondernomen. Zo verscheen in januari de nieuwe 626, enkele maanden later gevolgd door de Xedos 6. Beide auto's hebben het onderstel gemeen, maar doen toch maatstaven in zijn klasse. De auto is leuk van uiterlijk, heeft een slim gebruik van zijn beperkte interieur en levert met zijn wat verouderde motortje zeer behoorlijke prestaties. Voldoende eigenschappen om de titel i wacht te slepen. Fiat bleek verleden al vaker succesvol onder andere de 124, 128, Rit Uno. Er ligt echter een tweec op de loer, die ook de eindoverwinning verdient. Het gaat hier om de Nissan Micra, een van oorsprong Japanse auto die echter in een voor ons werelddeel aangpaste versie in Engeland wordt gemaakt. Hierbij worden veel Europese onderdelen gebruikt. De Micra is wellicht model niet echt vernieuwend, maar over het geheel genomen biedt de kleinste Nissan toch voldoende noviteiten: nieuwe motoren, CVT leverbaar, veelheid aan uitrustingsniveau's en een modern gelijnde drie- of vijfdeurs carrosserie. Het wordt zondermeer een close -finish tiissen de Cinquecento en Micraƒ Op nummer drie en vier zullen waarschijnlijk in de einduitslag de Renault Safrane en Alfa 155 te vinden zijn. De Alfa is gebaseerd op het onderstel van de Fiat Tipo/Lancia Dedra maar beschikt over een geheel eigen carrosserie en echte Alfa-motoren. De 155 is absoluut een eigenzinnige auto, maar biedt weinig innovatieve zaken. Zeer tevreden is Sjef Verstralen over zijn 'nieuwe' auto. Een half jaar geleden kocht hij een Peugeot 405 diesel van '89 en hij heeft er nog geen moment spijt van gehad. Dat zijn auto bij aanschaf al 150.000 kilometer op de teller had staan, deerde hem niet. Integendeel, de hoge kilometerstand had een dusdanig prettige invloed op de prijs, dat Sjef niet lang hoefde te twijfelen voordat hij tot aankoop besloot. Voorheen reed Sjef in een 205. Verandering van werkkring deed hem naar een andere auto uitkijken. 'Ik moest ineens veel meer kilometers rijden en dan ben je met een wat kleinere auto toch kwetsbaarder. Ik had het idee dat e« auto niet alleen comf maar vooral ook v vertelt Sjef, die in Rotterdam gelegen Poortugaal woont. Behalve dat de auto groter moest zijn, ging de voorkeur van Sjef ook uit naar een diesel. 'Sinds ik mijn nieuwe baan heb, rijd ik gemiddeld 35.000 kilometer per jaar. Een benzinemotor kan hooguit twee ton mee, maar eén diesel moet toch wel 300.000 kilometer aankunnen,' is zijn overtuiging. FORD SCORPIO 2.0 DOHC 5-drs., antraciet, 53.000 km FORD SIERRA 1.6 CL 3-drs., blauw metaal, 65.000 km FORD SIERRA2.3DCL 3-drs., wit, 215.000 km FORD SIERRA 1.8 Laser 3-drs., zilv.grijs, 35.000 km FORD ESCORT 1.4 BRAVO 3-drs., rood, 90.000 km FORD ESCORT 1.4 CL 3-drs., mercury grey, 70.000 km.. FORD ESCORT 1.1 LUX 3-drs., goud metaal FORD ESCORT 1.6 DIESEL 5-drs., wit, 121.000 km FORD ESCORT 1.3 LASER 3-drs., blauw FORD ESCORT 1.1 5-drs., grijs metaal FORD ESCORT 1.3 LUX groen met., 92.000 km FORD FIESTA 1.1 CL pÉuGÊb^aOTXRT'i 3-drs., rood, 30.000 km PEUGEOT 309 XL 3-drs., wit, 41.000 km VW JETTA groen metaal RENAULT 9 Broadway beige1986 Auto's boven 7.500,-, 3 maanden BOVAG-GARANTIE Close-finish De kleinste Europese auto die aan de verkiezing meedoet, is al minimaal verzekerd van een tweede plaats, de Fiat Cinquecento. Deze grappige stadsauto die in Italië werd ontworpen en in Polen wordt gebouwd, zet absoluut nieuwe Garantie en NAP Met het bovenstaande in gedachten ging Sjef te rade bij zijn dealer. Die wees hem op de Bordeaux rode 405 waarvan Sjef inmiddels de trotse bezitter is. De vorige eigenaar was een particulier, die ook dagelijks veel zakelijke kilometers maakte. Vandaar dat de teller ver over de honderdduizend stond. Het resulteerde in de aantrekkelijke prijsstelling. Sjef: 'Deze auto was nu tweedehands net zo duur als een nieuwe 205. En deze auto stond bekend bij m'n dealer. Hij was er altijd in onderhoud geweest. Bij aankoop kreeg iker dan ook drie maanden BOVAG-garantie bij. De garantie kon zelfs tot een heel nog niet ar als deze dan zie ik im op te rijden. ^1^3.01.^ °o^:s2^r’^ Het is nu al duidelijk de drie Europese kanshebbers hoge ogen zullen gooien, dit in tegenstelling tot een groot deel van de negen genomineerde Japanse auto's. Dat zegt niets over de kwaliteiten van deze afzonderlijke produkten, maar is meer een ervaringsfeit uit vele decennia Auto van het Jaar. afzonderlijk met de verkiezing mee. Zowel de 626 als Xedos 6 zijn elegante verschijningen, waarbij de Xedos vooral opvalt door zijn fraaie neuspartij en zeer complete uitvoering. Overigens wordt de MX-6 coupé tot de 626-reeks gerekend. Ook hier zien gelijk onderstel. Helaas jet mee met twee"sportief coupé een té Amerikaans/Ja lodellen. Vorig jaar uitstraling om in Europa aai xe nieuwe Civi bij de verkies ^x.xx mee. spige auto die de happen van een coupé, t en cabriolet heeft verenigd, jkt een kleine doelgroep van esvolle jonge mensen aan. Het xisch te verwijderen dak in de uitvoering is slechts een te ir accessoir. De andere, eve Honda is de nieuwe lude. Deze auto breekt volle J’ de lijn die met de eerste c... sraties werd gevolgd. Het is een volwassen, grote coupé met invallend elegante lijnvoering. Nieuw is de 2.2 liter VTEC-motor die binnenkort in deze auto zal worden g« Mazda hei zaken! jFL-LV-66 f y’

Kranten Regionaal Archief Tilburg

Weekblad De Tilburgse Koerier | 1992 | | pagina 31