s
I
l
JHSB M
ZORGDE VOOR EEN
AANTREKKELIJKE PRIJS
IMS
JOVAN
NUNEN
Japans overwicht goed
voor overwinning?
"DIE HOGE KILOMETERSTAND
I
OCCASIONS
ZiB>
Rijnl
ease
^C.VANRIJNbU
s'
<3
pss-
1®W
e
>ING
de mooiste inruwnagens
BV
GM
Ope,^GLS17D-
,9.sS'
5^$
I
iber 1992-pagina 8
DETILBURGSE KOERIER
DE AUTOMAAT - Donderdag 12 november 1992 - pagina 9
als
ff
m
gebouwd
:er is
>n in c
is To}
naanden
1983 Vm 1968
1990
.1965
.1988
.1988
.1987
.1985
LPG
.1988
.1984
.1988
.1987
:ort
sud m«
1986
.LPG
.1985
R:
.1985
.1984
3-drs.
wit
wit
.1982
...1980-1984
.1986
.1990
I I I I
.1987
.1982
OCCASIONS
BTW
Q
Inruil motor,
boot of caravan
is mogelijk
2-1988
8-1991
2- 1991
10-1990
3- 1991
10-1989
3-1991
94800 km
10800 km
43600 km
30800 km
43200 km
19600 km
49800 koT
ijk 72/76
/422133
prijs
24.950, -
26.500,-
29.950, -
63.950, -
18.950, -
62.950, -
17.500, -
34.950, -
44.500, -
65.950, -
OFFICIEEL
OPEL-SERVICEBEDRIJF
1990
1988
1987
1988
1987
1988
1989
1991
1989
1990
1989
1986
1988
1987
1988
1983
1991
1988
BMW 3161
Citroen AX 1.1 plaisir
Ford Escort 1.6 inj.
Nissan Primera 1.6 LX
Mazda 3231.316V
Toyota Corolla 1.3 XL
I Volvo 460 GLE inj
Slimstraat 78
Udenhout
Tel. 04241-1437
19861
.1989
11-1989 1
32.950, -
17.950, -
32.950, -
8.500,-
TELEFOON 04255-3944
FAX 04255-4020 HILVARENBEEK
9.250,-
19.950, -
20.950, -
24.950, -
27.950, -
26.950, -
26.950, -
44.950, -
26.500,-
24.950, -
Tilburgseweg 6 - HILVARENBEEK - Telefoon 04255/3944
1988
1986
.1989-1988
uit
slaan.
Fiesta
Fiesta
Escort
Escort
Escort
Escort
Escort
Sierra
Sierra
Sierra
Sierra
Fiat
Opel
Peugeot
Peugeot
BMW
we een
heeft deze
Japanse
:an te
sen grotere
ifortabeler,
zeiliger zou zijn,’
het nabij
3-drs
3-drs
3-drs
3-drs.
5-drs.
3-drs.
3- drs
4- drs.
4-drs.
4-drs.
4-drs.
4- drs
5- drs.
5-drs.
3-drs.
in de
in het
51 met
itmo en
5de auto
1*2x1969
g NISSAN
K GARAGE
^^DENISSENBVa
velgen quadntogl»^!
.1990
...1989
1990
.1989
.1990
.1989 I
.1978 I
..1984 1
...1990 I
.1989 I
1990
...1989
.1990
.1983
En dan ter afsluiting zoals
gebruikelijk mijn
voorspelling:
van Hyun-
;n selectie
Vier merken
De Renault Safrane heeft net iets
meer in huis. Het is immers een
volledig nieuwe auto gebouwd
volgens een zeer hoge
kwaliteitsstandaard. Het
programma is zeer breed en het
LUI
col
rood
wit
grijs met.
rood
bruin met.
zwart
grijs met.
blauw met.
d. grijs met.
blauw
wit
blauw met.
I. grijs met.
blauw
rood
blauw
a-dre-zs-w»
S-deurs.longbody. diesel,
wel tenteken
of 50.000 teruggedraaid kunnen
worden. Daardoor had de
verkoopprijs omhoog gekund. Ik
weet nu zeker dat dit niet is
gebeurd.'
'Ik kan er nu natuurlijk r?'
zoveel van zeggen, maai
auto blijft zoals 'ie nu is, i
geen bezwaar om hem z-
Tegen iedereen die mijn
tellerstand te hoog vindt, zeg ik:
kom over een jaar nog maar eens
terug...'
Twee jaar geleden leek het erop dat de twee Europese auto's (Citroën AX en
eerste Japanse auto tot Europese "Auto Peugeot 405) en een forse reeks
van het Jaar" zou worden uitgeroepen. Japanners, zodat hier de uitslag
De Nissan Primera scoorde echter niet makkelijk voorspeld kon worden. Deze
genoeg punten om de Renault Clio van situatie herhaalt zich ook voor de titel
de eerste plaats af te houden. In 1988 van 1993. Is dit Japanse overwicht nu
bestond het deelnemersveld uit wel voordoende voor de eindzege.
1. Fiat Cinquecento
2. Nissan Micra
3. Renault Safrane
4. Alfa 155
5. Xedos 6
6. Mitsubishi SpaceWagon
7. Honda CRX
8. Mazda 626/MX-6
9. Honda Prelude
10. Mitsubishi Colt/Lancer
11. Toyota Carina
12. Toyota Corolla
Garage
J. van BEURDEN
b.v.
Kreltenmolenstraat 82 - UDENHOUT - tel. 04241-1110
VERKOOP FORD TAKEL-EN SLEEPDIENSTEN
BETROUWBARE OCCASIONS AUTOWASSERETTE
GROOT EN KLEIN ONDERHOUD FORD ACCESSOIRESHOP
APK-KEURINGEN
jaar na aankoop worden verlengd.
Ja, dan sluit je met een gerust hart
een koop.'
Naast het BOVAG-garantiebewijs
kreeg Sjef bij aankoop ook de
Nationale Auto Pas voor zijn net
verworven bezit.
Hij is positief te spreken over dit
initiatief.
'Het is gewoon goed dat je zeker
weet hoeveel een auto gereden
heeft. Bij mijn auto had de
kilometerteller bijvoorbeeld 40.000
comfort staat op een hoog Frans
niveau. De Safrane is echter veel
minder markant dan zijn
voorganger.
Na deze vier grote kanshebbers
volgen de overige acht
deelnemende auto's. Het gaat hier
eigenlijk maar om vier merken, die
ieder voor twee auto's zorgen.
Honda doet-1-xs-x
getinte modellen. Vorig jaar
scoorde de nieuwe Civic al heel
behoorlijk bij de verkiezing, maar
nu doet de CRX mee. Deze
grapi
eigenschc
targa i
spreel
succes’
elektris
duurste i
kostbaar
sportiei
Prelude
met d
genei
een -
opv<_.
Nier*
BEDRIJFSWAGENS
Peugeot 205 bestel, benzine
Transit 100 S diesel
Origineel
Mitsubishi jaagt een wervelwind
door haar programma. Begin dit
jaar werd de ongeveer tien jaar
oude Spacewagon door een nieuw
model vervangen. Mitsubishi biedt
meteen twee varianten aan, de
SpaceRunner met twee zitrijen en
de Spacewagon met een extra
bank achterin. Als één van de
illedig bedenkers van het APV- segment
drie is Mitsubishi aan haar stand
verplicht om origineel uit de hoek
te komen. Dat is vooral bij de
grappige SpaceRunner goed
gelukt.
Dit jaar werden ook de Colt en
Lancer in een nieuw jasje
gestoken. Beide auto's doen
vanwege hun bolle vormgeving
niet meer aan de voorgangers
denken. Alhoewel de Lancer en
Colt door het merk als twee
verschillende modelseries gezien
wordt, zijn de technische
overeenkomsten zo groot dat beide
types gezamenlijk aan de
verkiezing meedoen. De Lancer is
in ons land nog uitsluitend als
stationwagon te koop. De sedan
volgt begin 1993.
Het laatste Japanse merk wat met
twee modellen in de verkiezing
aanwezig is, is Toyota. Twee
belangrijke auto's van het merk
kregen dit jaar een nieuw gezicht.
Eerst was dat de Carina. Nog voor
het einde van het jaar zullen de
eerste exemplaren van deze auto
uit de Engelse fabriek rollen. De
toevoeging "E" achter de naam
slaat dan ook op "Excellence in
Europe". De auto is er als vanouds
in drie carrosserievarianten
leverbaar met verschillende
motoren.
De nieuwe Corolla die recenter
verscheen kenmerkt zich ook door
een grote diversiteit aan modellen,
motoren en uitrustingsniveau's.
Zowel Corolla als Carina staan
bekend vanwege hun enorme
betrouwbaarheid, terwijl de auto's
ook op het gebied van ruimte-
aanbod, prestaties en uitrusting
geen gek figuur slaan. Enige
fantasie in het ontwerp ontbreekt
echter, waardoor de Europese jury
ze niet in de, hoogste regionen zal
plaatsen.
I OpelAsSiaC.X-cKs^fs
1990 2'GTS Famine
1200 HO*
1.1 CLI
1.1 Festival
1.3 CL LPG
1.3 Bravo
1.4 CL
1.4 Bravo
1.4 Bravo
2.0 I Azur
1.8 Special
1.8 CL Turbo diesel
2.0 CLI LPG
70 Regatta
Corsa 1.3 Swing
t 205 Accent
t 205 Accent
315
legai..
2.2 li*
snkort in
geleverd.
«a neeft vooral in de hogere
iklasse veel activiteiten
ondernomen. Zo verscheen in
januari de nieuwe 626, enkele
maanden later gevolgd door de
Xedos 6. Beide auto's hebben het
onderstel gemeen, maar doen toch
maatstaven in zijn klasse. De auto
is leuk van uiterlijk, heeft een slim
gebruik van zijn beperkte interieur
en levert met zijn wat verouderde
motortje zeer behoorlijke
prestaties. Voldoende
eigenschappen om de titel i
wacht te slepen. Fiat bleek
verleden al vaker succesvol
onder andere de 124, 128, Rit
Uno. Er ligt echter een tweec
op de loer, die ook de
eindoverwinning verdient. Het
gaat hier om de Nissan Micra, een
van oorsprong Japanse auto die
echter in een voor ons werelddeel
aangpaste versie in Engeland
wordt gemaakt. Hierbij worden
veel Europese onderdelen
gebruikt. De Micra is wellicht
model niet echt vernieuwend,
maar over het geheel genomen
biedt de kleinste Nissan toch
voldoende noviteiten: nieuwe
motoren, CVT leverbaar, veelheid
aan uitrustingsniveau's en een
modern gelijnde drie- of vijfdeurs
carrosserie. Het wordt zondermeer
een close -finish tiissen de
Cinquecento en Micraƒ
Op nummer drie en vier zullen
waarschijnlijk in de einduitslag de
Renault Safrane en Alfa 155 te
vinden zijn. De Alfa is gebaseerd
op het onderstel van de Fiat
Tipo/Lancia Dedra maar beschikt
over een geheel eigen carrosserie
en echte Alfa-motoren. De 155 is
absoluut een eigenzinnige auto,
maar biedt weinig innovatieve
zaken.
Zeer tevreden is Sjef Verstralen
over zijn 'nieuwe' auto. Een half
jaar geleden kocht hij een Peugeot
405 diesel van '89 en hij heeft er
nog geen moment spijt van gehad.
Dat zijn auto bij aanschaf al
150.000 kilometer op de teller had
staan, deerde hem niet.
Integendeel, de hoge
kilometerstand had een dusdanig
prettige invloed op de prijs, dat
Sjef niet lang hoefde te twijfelen
voordat hij tot aankoop besloot.
Voorheen reed Sjef in een 205.
Verandering van werkkring deed
hem naar een andere auto
uitkijken.
'Ik moest ineens veel meer
kilometers rijden en dan ben je
met een wat kleinere auto toch
kwetsbaarder.
Ik had het idee dat e«
auto niet alleen comf
maar vooral ook v
vertelt Sjef, die in
Rotterdam gelegen Poortugaal
woont.
Behalve dat de auto groter moest
zijn, ging de voorkeur van Sjef ook
uit naar een diesel. 'Sinds ik mijn
nieuwe baan heb, rijd ik
gemiddeld 35.000 kilometer per
jaar.
Een benzinemotor kan hooguit
twee ton mee, maar eén diesel
moet toch wel 300.000 kilometer
aankunnen,' is zijn overtuiging.
FORD SCORPIO 2.0 DOHC
5-drs., antraciet, 53.000 km
FORD SIERRA 1.6 CL
3-drs., blauw metaal, 65.000 km
FORD SIERRA2.3DCL
3-drs., wit, 215.000 km
FORD SIERRA 1.8 Laser
3-drs., zilv.grijs, 35.000 km
FORD ESCORT 1.4 BRAVO
3-drs., rood, 90.000 km
FORD ESCORT 1.4 CL
3-drs., mercury grey, 70.000 km..
FORD ESCORT 1.1 LUX
3-drs., goud metaal
FORD ESCORT 1.6 DIESEL
5-drs., wit, 121.000 km
FORD ESCORT 1.3 LASER
3-drs., blauw
FORD ESCORT 1.1
5-drs., grijs metaal
FORD ESCORT 1.3 LUX
groen met., 92.000 km
FORD FIESTA 1.1 CL
pÉuGÊb^aOTXRT'i
3-drs., rood, 30.000 km
PEUGEOT 309 XL
3-drs., wit, 41.000 km
VW JETTA
groen metaal
RENAULT 9
Broadway beige1986
Auto's boven 7.500,-, 3 maanden BOVAG-GARANTIE
Close-finish
De kleinste Europese auto die aan
de verkiezing meedoet, is al
minimaal verzekerd van een
tweede plaats, de Fiat
Cinquecento. Deze grappige
stadsauto die in Italië werd
ontworpen en in Polen wordt
gebouwd, zet absoluut nieuwe
Garantie en NAP
Met het bovenstaande in
gedachten ging Sjef te rade bij zijn
dealer.
Die wees hem op de Bordeaux
rode 405 waarvan Sjef inmiddels
de trotse bezitter is. De vorige
eigenaar was een particulier, die
ook dagelijks veel zakelijke
kilometers maakte. Vandaar dat
de teller ver over de
honderdduizend stond. Het
resulteerde in de aantrekkelijke
prijsstelling. Sjef: 'Deze auto was
nu tweedehands net zo duur als
een nieuwe 205.
En deze auto stond bekend bij m'n
dealer. Hij was er altijd in
onderhoud geweest. Bij aankoop
kreeg iker dan ook drie maanden
BOVAG-garantie bij.
De garantie kon zelfs tot een heel
nog niet
ar als deze
dan zie ik
im op te rijden.
^1^3.01.^
°o^:s2^r’^
Het is nu al duidelijk de drie
Europese kanshebbers hoge ogen
zullen gooien, dit in tegenstelling
tot een groot deel van de negen
genomineerde Japanse auto's. Dat
zegt niets over de kwaliteiten van
deze afzonderlijke produkten,
maar is meer een ervaringsfeit uit
vele decennia Auto van het Jaar.
afzonderlijk met de verkiezing
mee. Zowel de 626 als Xedos 6 zijn
elegante verschijningen, waarbij
de Xedos vooral opvalt door zijn
fraaie neuspartij en zeer complete
uitvoering. Overigens wordt de
MX-6 coupé tot de 626-reeks
gerekend. Ook hier zien
gelijk onderstel. Helaas
jet mee met twee"sportief coupé een té Amerikaans/Ja
lodellen. Vorig jaar uitstraling om in Europa aai
xe nieuwe Civi
bij de verkies
^x.xx mee.
spige auto die de
happen van een coupé,
t en cabriolet heeft verenigd,
jkt een kleine doelgroep van
esvolle jonge mensen aan. Het
xisch te verwijderen dak in de
uitvoering is slechts een te
ir accessoir. De andere,
eve Honda is de nieuwe
lude. Deze auto breekt volle J’
de lijn die met de eerste c...
sraties werd gevolgd. Het is
een volwassen, grote coupé met
invallend elegante lijnvoering.
Nieuw is de 2.2 liter VTEC-motor
die binnenkort in deze auto zal
worden g«
Mazda hei
zaken!
jFL-LV-66
f y’