hun
'11® 1
fSTI
PEUGEOT 405 T16
Nationale Auto Pas in twee
jaar een begrip
Vier miljoen kentekens kunt
u al vertrouwen
£E
iEN
ilïlHlk
;i
'Ervaren' occasion concurreer!
Hoge kilometerstand zegt niets
RIJ-IMPRESSIE
LAGE WITSIEBAAN 78 TILBURG Tel. 013-634355
IIEUWEKIJKOPBUIMTET
E
Nissan’s
ras- t
PUTOCENTRUM
COLLRRIS TILBURG
=:S
S I
'88 I
'88 I
'87
I
steeds sterker met jonge auto's
PAS
er 1992-pagina 6
DE TILBURGSE KOERIER
DE AUTOMAAT - Donderdag 12 november 1992 - pagina 7
F
/m
jw/m
orn
PG.
kun
ona
Je voelt je lekkerder in een Peugeot van:
6571
h Groep
rel. 04167-74040
teAIXlR
iustrie
:hnisc
ichtei
een vei
OOk 91T
I van gc
dit
gebruikte vijfbak wordt
gemonteerd.
asions
pnd, garantie
een.
iter
Nissan 100 NX SLX DRIVE
Nu voor 34895,-
urg. Jansenstraat 52-56, Tilburg, Tel.: 013-683911
zilvergr.
HII
Agressiviteit
De 405 T16 heeft inderdaad een
fors vermogen in huis. Hierdoor zet
prestaties neer
1235 km/u en de
rtie van 0 tot 100
u Burg. Jansenstraat 52-56
Tilburg, Tel.: 013-683911
Fuel Vehicle)
ip benzine,
jl of een
Tn de
TIPS:
- Vraag een autoverkoper altijd om
de Nationale Auto Pas.
erksedijk 18
F GOIRLE
-344027
Multi Fuel
De Saab MFV (Multi F
functioneert zowel op m
ethanol als methanol c:
combinatie hiervan. In
Officieel Peugeot-
dealer voor Tilburg
en omstreken
anse wetgeving
veel
jkheden voor
- Gebruik voor die controle
bijvoorbeeld de proefrit. Een korte
check bij een BOVAG-bedrijf of
een ANWB-technostation kost u
niets.
- Als u zelf verkoopt, laat dan met
de Nationale Auto Pas zien dat er
over de tellerstand geen twijfel
kan bestaan.
oven
wordt l
iet koelsyst
egeven. Bij
”c een rijker
eger werd dit
likt, terwijl
lica van het
taak heeft
echter in
n tijdelijk
De Nationale Auto Pas, kortweg NAP, werd in
nauwelijks twee jaar voor veel mensen binnen en
buiten de autobranche, een vertrouwd begrip. Op dit
moment zijn in de databank van de stichting NAP al
meer dan vier miljoen kentekens opgenomen. Dit
betekent dat van al de bijbehorende auto's de
kilometerstanden nauwkeurig staan geregistreerd en
dat de historie van de teller voortaan wordt
bijgehouden.
Mazda, Nissan, Opel en Lancia hebben in hun huidige
leveringsprogramma een aantal zeer sportieve
produktiewagens die doen denken aan de
respectievelijke rallymonsters. Peugeot was enkele
jaren geleden bijzonder succesvol in de Parijs-Dakar-
rally. Eerst zegevierde de 205 Turbo 16 enkele jaren,
direct gevolgd door de 405 Turbo 16. Vreemd eigenlijk,
dat nu Peugeot deze woestijnracerij de rug heeft
toegekeerd pas een 405 Turbo 16 in burger in het
programma is opgenomen. We schoten ermee over de
Zuidfranse wegen.
Kopers van een gebruikte auto
kunnen bij 5000 BOVAG-bedrijven
en bij alle ANWB-technostations
vragen naar de pas met daarin
gegevens uit die databank. Zo
krijgen zij zekerheid over de
juistheid van de kilometerstand.
Dit geeft niet alleen een veilig
gevoel bij aankoop van een
occasion, maar het werkt ook
overtuigend bij verkoop.
Saab heeft twee prototypes
ontwikkeld op basis van de 9000
CS. Bij de MEV staat de beperking
van de uitlaatgasemissies voorop,
terwijl bij de MFV meerdere
brandstoffen mogelijk zijn. In
beide auto's is het onlangs door
Saab geïntroduceerde
motormanagementsysteem Trionic
van groot belang. Dit systeem
controleert de ontsteking en
injectie en bestuurt ook de
laaddruk van de turbocompressor.
ed Emission dagen lang houdt deze
elektrisch akkumulator een zoutoplossing op
een temperatuur van boven de 78
graden. Deze warmte wordt direct
na het starten aan het koelsysteem
en de motorolie afgegeven. Bij een
koude start is tijdelijk
mengsel nodig. Vroege
door een choke bereid,
inmiddels de elektronica
injectiesysteem deze ta^
overgenomen. Dit zorgt e
beide gevallen voor een
Duister
Het beoordelen van de juiste
kilometerstand van een occasion
staat vaak gelijk aan tasten in het
duister. Met een beetje gezond
verstand en wat technische kennis
kan een kandidaat-koper
weliswaar een aardige indruk
krijgen van de auto, maar schijn
bedriegt vaak. Wie zeker wil zijn
van zijn zaak, kan het beste vragen
Miskoop
Bijna elk BOVAG-bedrijf of ANWB-
technostation is aangesloten op de
NAP databank. Om het risico van
een miskoop zoveel mogelijk te
beperken, is het aan te bevelen om
alleen via de officiële kanalen te
kopen. Het kan echter gebeuren
dat iemand toch elders een
aantrekkelijke occasion ziet. Wie
dan twijfelt aan de tellerstand
doet er goed aan tijdens de proefrit
even naar een BOVAG-garage of
ANWB-technostation te rijden.
Daar kan men snel zekerheid óver
de kilometerstand garanderen.
Door even contact te zoeken
met...NAP.
Uit een steekproef van de ANWB
afdeling Autokeuringen blijkt dat
auto's die meer dan 100.000
kilometer hebben gereden niet
slechter hoeven te zijn dan jongere
occasions. Bij 70 procent van de
100 onderzochte auto's bedroegen
de reparatiekosten niet meer dan
duizend gulden. Gemiddeld moest
er voor f 866,= gerepareerd worden.
Het 'normale' gemiddelde
reparatiebedrag van ter
- Controleer vóór de aankoop bij
een BOVAG-bedrijf of een ANWB-
technostation of een occasion een
betrouwbare tellerstand heeft.
goedkeuring aangeboden auto's ronduit slecht (normaal ook 1 pet.),
bedraagt f 790,=. Het aantal kilometers dat een
Er is ook een vergelijking gemaakt occasion gemiddeld op de teller
met de resultaten van een eerder heeft staan, wordt steeds hoger. In
onderzoek, gepubliceerd in de 1987 stond de kilometerteller bij
ANWB-Kampioen van oktober 1989. aanschaf van een occasion
Van de auto's, die meer dan gemiddeld op 63.300 km. In 1992 is
100.000 kilometer hebben gereden dat al 71.000 km.
is 4 pet. goed (normaal 11 pet.), 58 Het percentage gebruikte auto's
pet. behoorlijk (normaal 47 pet.), 34 dat bij aanschaf 100.000 km of
pet. bedenkelijk (normaal 33 pet.), 3 meer op de teller heeft staan is
pet. matig (normaal 8 pet.) en 1 pet. thans 19 pet. In 1987 was dit 10 pet.
..sept. 1990
.maart 1990
....juni 1990 Z
....nov.1989 i
okt. 1988
...febr.1982
juni 1981
...sept. 1985
juni 1987
okt. 1980 J
hoger brandstofverbruik en een
fors hogere uitstoot van
schadelijke uitlaatgassen. Door de
verwarmde platen krijgt de
benzine al voor de verbranding
een hogere temperatuur mee,
waardoor de katalysator sneller
optimaal functioneert. Is de
katalysatorwerking op niveau, dan
schakelen de platen automatisch
uit. Al deze maatregelen zijn
gericht op een snellere opwarming
van de motor en sneller op gang
komende optimale werking van, de
katalysator. Het 1993 model van
de Saab 9000 Turbo voldoet
ruimschoots aan de emissie-eisen
die van 1999 door Californië zullen
worden gesteld. De Saab MEV
weet hier nog ver onder te komen.
hoge kilometerstanden toont
aan. Het valt ook af te leiden i
hoeveelheid tijd die een auto
gemiddeld in de garage
doorbrengt voor onderhoud en
reparatie. In twintig jaar
verminderde die duur met de helft.
In 1975 was een auto gemiddeld
nog dertien uur per jaar in handen
van een monteur, terwijl.dit naar
verwachting in 1995 nog maar
zeseneenhalf uur zal zijn. En waar
vroeger auto's na 100.000 kilometer
minder goed presteerden, ligt die
grens nu veel hoger.
Je kunt zeggen dat auto's dus twee
keer zo sterk zijn geworden. Nog
anders gezegd: wagens met
100.000 kilometer achter de rug
je beschouwen als auto's die hun
kracht hebben bewezen en nog
gemakkelijk kunnen concurreren
met de jongste generatie.
De Peugeot 405 T16 heeft een
redelijk stugge vering, maar blijft
merkbaar een Franse auto. De
levering in Nederland start in
januari. De prijs zal dan
waarschijnlijk tussen de f.77.000,=
en f.79.000,= uitkomen.
'89
'89
'89 I
'89 I
'87 I
'87 I
'87 1
'86 I
J
.1987
.1989
PHI rood. 1987 I
.1989
.1991 I
.1988 I
.1987 1
.1988 I
.1990
.1990
.1991
.1989 I
.1990 I
.1988 I
.1988
irgseweg 111, I
AC GOIRLE
14582
De Peugeot 405 T16 is typisch zo'n
auto die alleen door een kenner op
z'n waarde zal worden geschat. De
auto onderscheidt zich namelijk
nauwelijks van de MI 16 die tot nu
toe het sportieve hoogtepunt van
de serie vormde. De T16 is echter
herkenbaar aan vergelijkbare
lichtmetalen velgen die in
diameter 1 inch zijn gegroeid met
bijbehorende 205/50 ZR 16 banden.
Verder wijkt ook de spoiler op de
kofferklep iets af, maar daar blijft
het bij.
ovuiuicu vvux een eetUCi
j publiceerd in de
tmpioen van oktober 1989.
ito's, die meer dc
lometer hebben gereden
-*-i (normaal 11 pet.), 58
jnijk (normaal 47 pet.), 34
ikelijk (normaal 33 pet.), 3
j (normaal 8 pet.) en 1 pet.
Vierwielaandrijving
Technisch zien we voor een
belangrijk deel bekende zake
Voorin ligt de onlangs tot 2 lit
vergrote 16-kleppenmotor die nu
dankzij een turbocompressor en
interkoeler goed is voor een
vermogen van 200 pk bij 5000
tr/min. Het maximale koppel van
288 Nm wordt bij 2600 tr/min
bereikt. Peugeot gebruikt in de 405
een turbo met variabele geometrie.
Dit zorgt voor een optimale
werking over een groot
toerengebied. Bij lage toerentallen
gedraagt de turbo zich als een
compacte unit die snel op gang
komt, terwijl in hogere regionen de
turbo meer druk kan leveren. Zo is
het zelfs mogelijk om gedurende 45
secpnden het vermogen tot 220 pk
te laten toenemen, terwijl dan ook
het maximale koppel tot 318 Nm
kan aangroeien. Overigens wordt
dit alles via de electronica in de
gaten gehouden^De-turbodruk
wordt in het volledige
werkingsgebied geregeld door
twee elektrokleppen (waste-gates).
Om het forse motorvermogen goed
op te weg te kunnen overbrengen
is de 405 T16 st andaard voorzien
van permanente
vierwielaandrijving. Hier is
405 T16 heeft i
xm.s vermogen in
de auto flitsende
zoals een top van 235 km/u en de
bekende acceleratie van 0 tot 100
km/u in 6,5 seconden. Peugeot legt spec
er echter de nadruk op dat de 405 tege
T16 niet als compromisloze
sportwagen bedoeld is, die zich
uitsluitend onder rally-
omstandigheden thuisvoelt. Dat is
inderdaad goed te merken als met
de auto het drukke stadsverkeer
wordt in gereden. De motor gaat
niet horten of stoten en doet
probleemloos wat van hem
gevraagd wordt. Toch blijft dit
goedmoedige karakter ook bij
hogere snelheden waarneembaar.
De auto is de soepelheid zelve,
waardoor verwende
automobilisten die de bommen
van de concurrentie kennen,
wellicht wat agressiviteit in de 405
T16 zullen missen. Je kunt je
naar de Nationale Auto Pas.
De stichting NAP, een initiatief
van ANWB, BOVAG en RAI,
registreert en controleert
kilometerstanden van bijna alle
Nederlandse auto's. BOVAG-
bedrijven en ANWB-technostations
geven bij schadeherstel,
onderhoudsbeurten, keuringen en
inruil van auto's de laatste
kilometerstand door aan een
centrale databank.
Zo ontstaat er voor elke
geregistreerde auto een lijst van
betrouwbare kilometerstanden.
Deze lijst is vervolgens terug te
vinden op een echt certificaat: de
Nationale Auto Pas. Een occasion
die is voorzien van de pas geeft de
klant dus zekerheid dat er niet is
geknoeid met de kilometerteller.
kofferruimte staat een tank met 6
liter inhoud. Alle brandstof
passeert deze tank. Deze
toegevoegde opslag biedt echter
het Trionic
motormanagementsysteem de
gegelegenheid de exacte
samenstelling van het
brandstofmengsel vast te stellen
en zijn werking hierop aan te
passen. Methanol heeft het
voordeel dat het kan worden
gemaakt uit hout of zelfs huisafval
en beschikt over een hoog
oktaangetal van 105. Een nadeel is
de verminderde energie
opbrengst, waardoor het verbruik
in liters hoger is dan bij benzine.
Daar tegenover staat wel een
hoger motorvermogen en schonere
uitlaatgassen.
.namelijk afvragen of iemand die
een sportief ogende auto wil en
voornamelijk rustig wil rijden niet
genoeg heeft aan een MI 16 met
voorwielaandrijving.
In ieder geval biedt de T16 een
enorm complete uitrusting.
Eigenlijk is alleen nog een
schuifdak en metaallok tegen
meerprijs verkrijgbaar. In de
ecifikatielijst komen we zaken
,egen als lederen bekleding,
airconditioning, centrale
vergrendeling, elektrische
ruitbediening, getint glas en
elektrisch verstelbare en
verwarmde buitenspiegels.
Natuurlijk behoren technische
items als ABS en
stuurbekrachtiging ook tot de af-
fabriëk standaard gemonteerde
zaken.
De Saab MEV (Minimizec
Vehicle) beschikt over
verwarmde platen in het
inlaatspruitstuk die zorgen voor de
verdamping van de benzine voor
de verbranding. Daarnaast is de
katalysator dichter bij de motor
geplaatst voor een snellere
opwarming. De MEV heeft verder
een thermo- akkumulator die
warmte opslaat en deze aanwendt
om de emissiewaarde bij een
koude start te verlagen. Zo'n drie
hetzelfde systeem toegepast als
we al langer op de MI 16 kennen:
voor een vijfversnellingsbak
waarin het centrale en
voordifferentieel zijn geïntegreerd
en achter een TORSEN
differentieel. Het centrale
differentieel beschikt over een
viscosekoppeling die in een
normale omstandigheden 53 van
het koppel naar de vooras stuurt
en 47 naar de achteras. Nieuw is
echter dat een aangepaste versie
van de in de Peugeot 605 V6
Vooral de Amerikaans
en industrie inzien ve<
toepassingsmogelijkh
methanol.
Niet alleen de gemiddelde leeftijd
van de mens wordt hoger: auto's
vertonen exact hetzelfde patroon.
Komt het bij de mens door een
juiste en bewuste voeding, bij de
auto zijn het vooral de snelle
technische ontwikkelingen die
ervoor zorgen dat die steeds
langer meegaat. Logisch dus ook
dat er steeds meer gebruikte auto's
op de markt komen, die meer dan
100.000 km hebben gereden. Dat
zijn auto's, die hun kracht hebben
bewezen en dib nog gemakkelijk
kunnen concurreren met de
nieuwe generatie.
De miljarden guldens die de auto-
industrie elk jaar investeert in
technisch onderzoek, werpen hun
vruchten af. Auto's worden niet
alleen veiliger en schoner, ze
worden ook sterker. Een groeiend
aanbod van goéde occasions met
AUTO