hun '11® 1 fSTI PEUGEOT 405 T16 Nationale Auto Pas in twee jaar een begrip Vier miljoen kentekens kunt u al vertrouwen £E iEN ilïlHlk ;i 'Ervaren' occasion concurreer! Hoge kilometerstand zegt niets RIJ-IMPRESSIE LAGE WITSIEBAAN 78 TILBURG Tel. 013-634355 IIEUWEKIJKOPBUIMTET E Nissan’s ras- t PUTOCENTRUM COLLRRIS TILBURG =:S S I '88 I '88 I '87 I steeds sterker met jonge auto's PAS er 1992-pagina 6 DE TILBURGSE KOERIER DE AUTOMAAT - Donderdag 12 november 1992 - pagina 7 F /m jw/m orn PG. kun ona Je voelt je lekkerder in een Peugeot van: 6571 h Groep rel. 04167-74040 teAIXlR iustrie :hnisc ichtei een vei OOk 91T I van gc dit gebruikte vijfbak wordt gemonteerd. asions pnd, garantie een. iter Nissan 100 NX SLX DRIVE Nu voor 34895,- urg. Jansenstraat 52-56, Tilburg, Tel.: 013-683911 zilvergr. HII Agressiviteit De 405 T16 heeft inderdaad een fors vermogen in huis. Hierdoor zet prestaties neer 1235 km/u en de rtie van 0 tot 100 u Burg. Jansenstraat 52-56 Tilburg, Tel.: 013-683911 Fuel Vehicle) ip benzine, jl of een Tn de TIPS: - Vraag een autoverkoper altijd om de Nationale Auto Pas. erksedijk 18 F GOIRLE -344027 Multi Fuel De Saab MFV (Multi F functioneert zowel op m ethanol als methanol c: combinatie hiervan. In Officieel Peugeot- dealer voor Tilburg en omstreken anse wetgeving veel jkheden voor - Gebruik voor die controle bijvoorbeeld de proefrit. Een korte check bij een BOVAG-bedrijf of een ANWB-technostation kost u niets. - Als u zelf verkoopt, laat dan met de Nationale Auto Pas zien dat er over de tellerstand geen twijfel kan bestaan. oven wordt l iet koelsyst egeven. Bij ”c een rijker eger werd dit likt, terwijl lica van het taak heeft echter in n tijdelijk De Nationale Auto Pas, kortweg NAP, werd in nauwelijks twee jaar voor veel mensen binnen en buiten de autobranche, een vertrouwd begrip. Op dit moment zijn in de databank van de stichting NAP al meer dan vier miljoen kentekens opgenomen. Dit betekent dat van al de bijbehorende auto's de kilometerstanden nauwkeurig staan geregistreerd en dat de historie van de teller voortaan wordt bijgehouden. Mazda, Nissan, Opel en Lancia hebben in hun huidige leveringsprogramma een aantal zeer sportieve produktiewagens die doen denken aan de respectievelijke rallymonsters. Peugeot was enkele jaren geleden bijzonder succesvol in de Parijs-Dakar- rally. Eerst zegevierde de 205 Turbo 16 enkele jaren, direct gevolgd door de 405 Turbo 16. Vreemd eigenlijk, dat nu Peugeot deze woestijnracerij de rug heeft toegekeerd pas een 405 Turbo 16 in burger in het programma is opgenomen. We schoten ermee over de Zuidfranse wegen. Kopers van een gebruikte auto kunnen bij 5000 BOVAG-bedrijven en bij alle ANWB-technostations vragen naar de pas met daarin gegevens uit die databank. Zo krijgen zij zekerheid over de juistheid van de kilometerstand. Dit geeft niet alleen een veilig gevoel bij aankoop van een occasion, maar het werkt ook overtuigend bij verkoop. Saab heeft twee prototypes ontwikkeld op basis van de 9000 CS. Bij de MEV staat de beperking van de uitlaatgasemissies voorop, terwijl bij de MFV meerdere brandstoffen mogelijk zijn. In beide auto's is het onlangs door Saab geïntroduceerde motormanagementsysteem Trionic van groot belang. Dit systeem controleert de ontsteking en injectie en bestuurt ook de laaddruk van de turbocompressor. ed Emission dagen lang houdt deze elektrisch akkumulator een zoutoplossing op een temperatuur van boven de 78 graden. Deze warmte wordt direct na het starten aan het koelsysteem en de motorolie afgegeven. Bij een koude start is tijdelijk mengsel nodig. Vroege door een choke bereid, inmiddels de elektronica injectiesysteem deze ta^ overgenomen. Dit zorgt e beide gevallen voor een Duister Het beoordelen van de juiste kilometerstand van een occasion staat vaak gelijk aan tasten in het duister. Met een beetje gezond verstand en wat technische kennis kan een kandidaat-koper weliswaar een aardige indruk krijgen van de auto, maar schijn bedriegt vaak. Wie zeker wil zijn van zijn zaak, kan het beste vragen Miskoop Bijna elk BOVAG-bedrijf of ANWB- technostation is aangesloten op de NAP databank. Om het risico van een miskoop zoveel mogelijk te beperken, is het aan te bevelen om alleen via de officiële kanalen te kopen. Het kan echter gebeuren dat iemand toch elders een aantrekkelijke occasion ziet. Wie dan twijfelt aan de tellerstand doet er goed aan tijdens de proefrit even naar een BOVAG-garage of ANWB-technostation te rijden. Daar kan men snel zekerheid óver de kilometerstand garanderen. Door even contact te zoeken met...NAP. Uit een steekproef van de ANWB afdeling Autokeuringen blijkt dat auto's die meer dan 100.000 kilometer hebben gereden niet slechter hoeven te zijn dan jongere occasions. Bij 70 procent van de 100 onderzochte auto's bedroegen de reparatiekosten niet meer dan duizend gulden. Gemiddeld moest er voor f 866,= gerepareerd worden. Het 'normale' gemiddelde reparatiebedrag van ter - Controleer vóór de aankoop bij een BOVAG-bedrijf of een ANWB- technostation of een occasion een betrouwbare tellerstand heeft. goedkeuring aangeboden auto's ronduit slecht (normaal ook 1 pet.), bedraagt f 790,=. Het aantal kilometers dat een Er is ook een vergelijking gemaakt occasion gemiddeld op de teller met de resultaten van een eerder heeft staan, wordt steeds hoger. In onderzoek, gepubliceerd in de 1987 stond de kilometerteller bij ANWB-Kampioen van oktober 1989. aanschaf van een occasion Van de auto's, die meer dan gemiddeld op 63.300 km. In 1992 is 100.000 kilometer hebben gereden dat al 71.000 km. is 4 pet. goed (normaal 11 pet.), 58 Het percentage gebruikte auto's pet. behoorlijk (normaal 47 pet.), 34 dat bij aanschaf 100.000 km of pet. bedenkelijk (normaal 33 pet.), 3 meer op de teller heeft staan is pet. matig (normaal 8 pet.) en 1 pet. thans 19 pet. In 1987 was dit 10 pet. ..sept. 1990 .maart 1990 ....juni 1990 Z ....nov.1989 i okt. 1988 ...febr.1982 juni 1981 ...sept. 1985 juni 1987 okt. 1980 J hoger brandstofverbruik en een fors hogere uitstoot van schadelijke uitlaatgassen. Door de verwarmde platen krijgt de benzine al voor de verbranding een hogere temperatuur mee, waardoor de katalysator sneller optimaal functioneert. Is de katalysatorwerking op niveau, dan schakelen de platen automatisch uit. Al deze maatregelen zijn gericht op een snellere opwarming van de motor en sneller op gang komende optimale werking van, de katalysator. Het 1993 model van de Saab 9000 Turbo voldoet ruimschoots aan de emissie-eisen die van 1999 door Californië zullen worden gesteld. De Saab MEV weet hier nog ver onder te komen. hoge kilometerstanden toont aan. Het valt ook af te leiden i hoeveelheid tijd die een auto gemiddeld in de garage doorbrengt voor onderhoud en reparatie. In twintig jaar verminderde die duur met de helft. In 1975 was een auto gemiddeld nog dertien uur per jaar in handen van een monteur, terwijl.dit naar verwachting in 1995 nog maar zeseneenhalf uur zal zijn. En waar vroeger auto's na 100.000 kilometer minder goed presteerden, ligt die grens nu veel hoger. Je kunt zeggen dat auto's dus twee keer zo sterk zijn geworden. Nog anders gezegd: wagens met 100.000 kilometer achter de rug je beschouwen als auto's die hun kracht hebben bewezen en nog gemakkelijk kunnen concurreren met de jongste generatie. De Peugeot 405 T16 heeft een redelijk stugge vering, maar blijft merkbaar een Franse auto. De levering in Nederland start in januari. De prijs zal dan waarschijnlijk tussen de f.77.000,= en f.79.000,= uitkomen. '89 '89 '89 I '89 I '87 I '87 I '87 1 '86 I J .1987 .1989 PHI rood. 1987 I .1989 .1991 I .1988 I .1987 1 .1988 I .1990 .1990 .1991 .1989 I .1990 I .1988 I .1988 irgseweg 111, I AC GOIRLE 14582 De Peugeot 405 T16 is typisch zo'n auto die alleen door een kenner op z'n waarde zal worden geschat. De auto onderscheidt zich namelijk nauwelijks van de MI 16 die tot nu toe het sportieve hoogtepunt van de serie vormde. De T16 is echter herkenbaar aan vergelijkbare lichtmetalen velgen die in diameter 1 inch zijn gegroeid met bijbehorende 205/50 ZR 16 banden. Verder wijkt ook de spoiler op de kofferklep iets af, maar daar blijft het bij. ovuiuicu vvux een eetUCi j publiceerd in de tmpioen van oktober 1989. ito's, die meer dc lometer hebben gereden -*-i (normaal 11 pet.), 58 jnijk (normaal 47 pet.), 34 ikelijk (normaal 33 pet.), 3 j (normaal 8 pet.) en 1 pet. Vierwielaandrijving Technisch zien we voor een belangrijk deel bekende zake Voorin ligt de onlangs tot 2 lit vergrote 16-kleppenmotor die nu dankzij een turbocompressor en interkoeler goed is voor een vermogen van 200 pk bij 5000 tr/min. Het maximale koppel van 288 Nm wordt bij 2600 tr/min bereikt. Peugeot gebruikt in de 405 een turbo met variabele geometrie. Dit zorgt voor een optimale werking over een groot toerengebied. Bij lage toerentallen gedraagt de turbo zich als een compacte unit die snel op gang komt, terwijl in hogere regionen de turbo meer druk kan leveren. Zo is het zelfs mogelijk om gedurende 45 secpnden het vermogen tot 220 pk te laten toenemen, terwijl dan ook het maximale koppel tot 318 Nm kan aangroeien. Overigens wordt dit alles via de electronica in de gaten gehouden^De-turbodruk wordt in het volledige werkingsgebied geregeld door twee elektrokleppen (waste-gates). Om het forse motorvermogen goed op te weg te kunnen overbrengen is de 405 T16 st andaard voorzien van permanente vierwielaandrijving. Hier is 405 T16 heeft i xm.s vermogen in de auto flitsende zoals een top van 235 km/u en de bekende acceleratie van 0 tot 100 km/u in 6,5 seconden. Peugeot legt spec er echter de nadruk op dat de 405 tege T16 niet als compromisloze sportwagen bedoeld is, die zich uitsluitend onder rally- omstandigheden thuisvoelt. Dat is inderdaad goed te merken als met de auto het drukke stadsverkeer wordt in gereden. De motor gaat niet horten of stoten en doet probleemloos wat van hem gevraagd wordt. Toch blijft dit goedmoedige karakter ook bij hogere snelheden waarneembaar. De auto is de soepelheid zelve, waardoor verwende automobilisten die de bommen van de concurrentie kennen, wellicht wat agressiviteit in de 405 T16 zullen missen. Je kunt je naar de Nationale Auto Pas. De stichting NAP, een initiatief van ANWB, BOVAG en RAI, registreert en controleert kilometerstanden van bijna alle Nederlandse auto's. BOVAG- bedrijven en ANWB-technostations geven bij schadeherstel, onderhoudsbeurten, keuringen en inruil van auto's de laatste kilometerstand door aan een centrale databank. Zo ontstaat er voor elke geregistreerde auto een lijst van betrouwbare kilometerstanden. Deze lijst is vervolgens terug te vinden op een echt certificaat: de Nationale Auto Pas. Een occasion die is voorzien van de pas geeft de klant dus zekerheid dat er niet is geknoeid met de kilometerteller. kofferruimte staat een tank met 6 liter inhoud. Alle brandstof passeert deze tank. Deze toegevoegde opslag biedt echter het Trionic motormanagementsysteem de gegelegenheid de exacte samenstelling van het brandstofmengsel vast te stellen en zijn werking hierop aan te passen. Methanol heeft het voordeel dat het kan worden gemaakt uit hout of zelfs huisafval en beschikt over een hoog oktaangetal van 105. Een nadeel is de verminderde energie opbrengst, waardoor het verbruik in liters hoger is dan bij benzine. Daar tegenover staat wel een hoger motorvermogen en schonere uitlaatgassen. .namelijk afvragen of iemand die een sportief ogende auto wil en voornamelijk rustig wil rijden niet genoeg heeft aan een MI 16 met voorwielaandrijving. In ieder geval biedt de T16 een enorm complete uitrusting. Eigenlijk is alleen nog een schuifdak en metaallok tegen meerprijs verkrijgbaar. In de ecifikatielijst komen we zaken ,egen als lederen bekleding, airconditioning, centrale vergrendeling, elektrische ruitbediening, getint glas en elektrisch verstelbare en verwarmde buitenspiegels. Natuurlijk behoren technische items als ABS en stuurbekrachtiging ook tot de af- fabriëk standaard gemonteerde zaken. De Saab MEV (Minimizec Vehicle) beschikt over verwarmde platen in het inlaatspruitstuk die zorgen voor de verdamping van de benzine voor de verbranding. Daarnaast is de katalysator dichter bij de motor geplaatst voor een snellere opwarming. De MEV heeft verder een thermo- akkumulator die warmte opslaat en deze aanwendt om de emissiewaarde bij een koude start te verlagen. Zo'n drie hetzelfde systeem toegepast als we al langer op de MI 16 kennen: voor een vijfversnellingsbak waarin het centrale en voordifferentieel zijn geïntegreerd en achter een TORSEN differentieel. Het centrale differentieel beschikt over een viscosekoppeling die in een normale omstandigheden 53 van het koppel naar de vooras stuurt en 47 naar de achteras. Nieuw is echter dat een aangepaste versie van de in de Peugeot 605 V6 Vooral de Amerikaans en industrie inzien ve< toepassingsmogelijkh methanol. Niet alleen de gemiddelde leeftijd van de mens wordt hoger: auto's vertonen exact hetzelfde patroon. Komt het bij de mens door een juiste en bewuste voeding, bij de auto zijn het vooral de snelle technische ontwikkelingen die ervoor zorgen dat die steeds langer meegaat. Logisch dus ook dat er steeds meer gebruikte auto's op de markt komen, die meer dan 100.000 km hebben gereden. Dat zijn auto's, die hun kracht hebben bewezen en dib nog gemakkelijk kunnen concurreren met de nieuwe generatie. De miljarden guldens die de auto- industrie elk jaar investeert in technisch onderzoek, werpen hun vruchten af. Auto's worden niet alleen veiliger en schoner, ze worden ook sterker. Een groeiend aanbod van goéde occasions met AUTO

Kranten Regionaal Archief Tilburg

Weekblad De Tilburgse Koerier | 1992 | | pagina 29