AUTOTEST Auto Noordhoek klaar Nieuwe Nissan Micra nu al bij Denissen s w voor SeaMoekomst PPERMANS Voortstuwing met drukgolf I X I - IF F DÉMÏ55EN DE AUTOMAAT - Donderdag 12 november 1992 - pagina 3 DETILBURGSE KOERIER ber 1992-pagina 2 3 AJk cc 4 van Enige officiële Mazda-dealer voor Tilburg e.o. Showroom: Mascagnistraat 531, Tilburg-Noord - Tel. 013-563956 de is M),- Sgr] mazoa Is actief omprex i ■:3t err ap los te Zakelijk De 2 liter Comprex-motor is leverbaar in alle de 626. kan GLX xo x alete uitc iet bepac genoemd mag worde U vindt Garage Denissen aan de Burgemeester Jansenstraat 52-56 in Tilburg. Trillingt Niet eerde de zogenaai drukvulling tegens wordt uitl Cor De' 1 MM M Prestaties: tops acceleratie 0-K Verbruik: 1 op 1 Prijs: f.48.735,= Wegenbelasting: f.459,tot f.470, per 3 mnd. prettig te zijn in de omgang. De auto is comfortabel zuinig en vooral als GLX bijzonder compleet uitgerust. Bi Peugeot/- vóór Tilburg mstreken Bij de introductie van de nieuwe Mazda 626, al weer bijna een jaar geleden, werd een zeer compleet programma neergezet, echter uitsluitend met benzinemotoren. De tot en met het vorige model gevoerde 2 liter diesel paste niet meer bij de 9en( duidelijk groter gegroeide auto. Het wachten op Z1’n. een nieuwe dieselmotor in de 626 wordt echter beloond. Mazda past als eerste producent een Comprex-drukvulling toe. We reden de 2.0 D Comprex als sedan in GLX- uitgave. het portierpaneel aan bestuurderskant worden bediend. De stoelen bieden een stevige, goed ondersteunde zit. Het exemplaar aan bestuurderszijde is in hoogte verstelbaar. De hoofd- en beenruimte in deze grote Mazda 626 laten niets te wensen over. De bediening gaat uitermate licht, wat geldt voor versnellingsbak, pedalen en de bekrachtigde besturing. In de middenconsole is een handig, dubbel bekerhoudertje opgenomen. Andere standaard in de GLX geboden zaken zijn onder andere de elektrisch verstelbare buitenspiegels, getint glas, middenarmsteun op de achterbank, digitaal klokje, centrale vergrendeling, kaartleeslampjes in het dak en een zeer complete radiovoorbereiding met vier speakers en elektrische antenne. De GLX is daardoor een prettig complete uitgave, terwijl ook de LX niet bepaald kaal len. uitstekend v< veeltijder, di uitstrekte kil behoorde met de geleden tot de eer geaccepteerde Jap de zakenklasse. Deze x probeert Mazda met de 626 zeer verdienste houden. De nieuwe daarbij absoluut een prima aanvulling. De Comprex is ook een behoorlijk zuinig type. Gemiddeld komt de auto makkelijk 13,9 kilometer ver op 1 liter dieselolie. Bovendien voldoet de Comprex-motor al aan de emissie-eisen die waarschijnlijk per 1 januari 1996 zullen worden ingevoerd. Het 626-programma is zeer uitgebreid. Het programma start met de 1.8i 16- klepper als vierdeurs sedan in LX-uitgave voor verschijningsvormen van Dat betekent dat de klant kiezen uit de vierdeurs sedan en vijfdeurs hatchback, maar ook de ruime stationwagon uit de vorige -aneratie. De sedan en hatchback ,.i inmiddels een vertrouwd gezicht geworden in het zakelijke verkeer. De hatchback valt vooral op door zijn fantasievol gestyleerde achterkant met geïntegreerde spoiler, terwijl de sedan meer in de annonimiteit opgaat. Toch heeft de auto een prachtige vloeiende lijn en oogt inderdaad zo groot als ie werkelijk is. Voorts kan er worden gekozen voor de LX en GLX uitrusting. De door ons gereden GLX kenmerkt zich aan de buitenzijde door keurige wieldoppen, meegespoten bumpers, spiegelbehuizing, stootstrips en portierhendels. De 626 beschikt over behoorlijk platte koplampen en een smalle grille. In de voorbumper is voldoende ruimte open gelaten voor de nodige luchttoevoer. Overigens onderscheiden de LX en GLX zich aan de buitenkant alleen door de meegespoten spiegels. De kofferklep gaat over een grote breedte open en zorgt voor een lage tildrempel door de extra uitsnede in de bumper. De 'bak' heeft een behoorlijke inhoud van 452 liter. Alle 626-modellen hebben een in 40/60-verhouding neerklap bare achterbankrugleuning. i makkelijk door een knoj maken. Beide delen kunnen in de bagageruimte worden vergrendeld. jen Ier werd in serieproduktie ictamde Comprex- illing toegepast. In istelling tot de turbo, die t aangedreven door de litlaatgassen, reageert de amprex direkt op het gaspedaal, i Comprex hoeft daarom niet op gang te komen, zodat al bij lage toerentallen het vermogen hoger ligt en er geen merkbaar 'moment van aangrijpen' aanwezig is. De Comprex levert in lage en midden toeren meer trekkracht. In hogere toerentallen, waar een turbo nog schades repareert en het bedrijf sinds kort een TBBS erkend inbouwstation is voor alarmsystemen. Noordhoek is officieel dealer van Texalarm. Noordhoek is op alle fronten klaar voor de toekomst. Zo zal Seat volgend jaar onder andere een model uitbrengen tussen de Ibiza en Toledo in, dat naar de naam Cordoba luistert. voorbeeld van een lie vooral uitblinkt op ilometers asfalt. Mazda le 626 vele jaren srste volledig ipanse merken in r' voorsprong net de nieuwste telijk vast te ve Comprex is Leharstraat melden en een afspraak maken. Wie met ^gegarandeerde zekerheid f winter in wil gaan, kan een winterbeurt laten uitvoeren voor slechts f.45,Alle belangrijke functies van de auto worden nagekeken en tot 1 maart 1993 op hun werking gegarandeerd. Tot slot mag vermeldt worden dat Auto Noordhoek in eigen huis Technische gegevens: Merk en type: Mazda 626 2.0D GLX sedan Aantal cilinders: 4 in lijn Cilinderinhoud: 1998 cc Boring x slag: 86 x 86 mm Vermogen: 76 pk bij 4000 tr/min Koppel: 172 Nm bij 2000 tr/min Afmetingen: lengte 4,695 meter, breedte 1,75 meter Gewicht: circa 1200 kg asnelheid 161 km/u 100 in 14,6 sec. 13,9 steeds actief is, is de werking van de Comprex niet significant. Dat is ook niet erg, daar dieselmotoren vrijwel altijd in het lage of midden toerengebied zitten. Toch blijft het maximale vermogen van 75 pk wat bij 4000 tr/min wordt bereikt aan de magere kant. Het koppel, wat voor een dieselmotor van groter belang is, ligt met 172 Nm bij 2000 tr/min op een meer dan bruikbaar niveau. Het aardige van deze Mazda 626 is dat de auto op papier behoorlijk tam lijkt, maar de prestaties in werkelijkheid uitstekend zijn. Een top van 161 km/u en acceleratie in 14,6 seconden zijn niet opmerkelijk, maar vooral in tussensprintjes 80 tot 120 km/u (ook in de vijfde versnelling) komt de 626 Comprex zeer vlot uit de hoek. Andere prettige eigenschappen van de Comprex-motor zijn het lage geluidsniveau en het feit dat er nauwelijks trillingen aan het interieur worden doorgegeven. Ondersteund De Mazda 626 is van binnen stemmig ingericht. Ondanks het feit dat bij onze grijze testauto vrijwel het gehele interieur in grijs en zwart is uitgévoerd, zijn dermate hoogwaardige materialen gebruik dat de auto eerder chique dan saai aandoet. Het dashboard verloopt zeer vloeiend van deur tot deur. Op het. instrumentarium vinden we van links naar rechts een toerenteller, snelheidsmeter en temperatuur/brandstofmeter. Alle bedieningsknoppen zijn links en rechts naast het stuur geplaatst. Het vierspaaks stuurwiel is uiteraard verstelbaar, maar staat eigenlijk net iets te ver naar de bestuurder toe. De vier elektrische ruiten kunnen vanuit centraal staan. Maar ook voor die tijd bent u al van harte welkom om de nieuwe Micra te testen bij Denissen. Zowel de 1.0 als 1.3 liter uitvoering staan voor u klaar. Vlak voor het ter perse gaan van deze uitgave van De Automaat meldde de Tilburgse Nissan- dealer Denissen dat zojuist de splinternieuw Nissan Micra is gearriveerd. Volgende week houdt Denissen een feestelijke introductieshow waarin de nieuwe Nissan Micra en Nissan's nieuwe M.P.V., de Serena, Prijzen Door de lange wielbasis en onafhankelijke wielophanging is de 626 een bijzonder comfortabel afgeveerde auto, die wegoneffenheden behoorlijk gladstrijkt, maar daarnaast stevig ligt in snel genomen bochten. Een In de Mazda 626 werd tot nu toe gebruik gemaakt van een 1998 cc 4 cilinder diesel met een zeer bescheiden vermogen van 61 pk bij 4000 tr/min. De nieuwe generatie is echter aanmerkelijk gfcter en zwaarder, zodat deze bekende krachtbron duidelijk te kort zou komen. Het ligt dan voor de hand dat met een turbocompressor het vermogen wordt opgeklopt tot een waarde van rond de 90 pk. Mazda koos echter eigenzinnig voor een andere oplossing. Seat-dealer Auto Noordhoek blijft met haar merk meegroeien. Na een ingrijpende verbouwing, werd onlangs de werkplaats onder de loep genomen. Zo is het aantal bruggen uitgebreid, zijn er nu drie volledig opgeleide monteurs werkzaam en zal binnenkort het magazijn worden vergroot. Om alle moderne technieken goed te kunnen controleren en afstellen, een diagnose-tester in gebruik genomen voor het opsporen van storingen in ABS-systemen, de airbag en monojet injectiesystemen. Voor het magazijn zal maar liefst 80 vierkante meter extra beschikbaar komen voor plaatwerk en andere volumineuze onderdelen. Door de grotere voorraden kunnen klanten nog meer op hun wenken worden bediend. Nieuw is ook de Quick Service. Zonder afspraak kunnen klanten hier terecht voor kleine reparaties en bijvoorbeeld het vervangen van banden, accu's of uitlaten. Deze speciale afdeling in de werkplaats kent andere openingstijden. Men kan er al vanaf 8.00 uur terecht, terwijl 's avonds tot 18.00 uur wordt doorgewerkt. Bovendien is de Quick Service op zaterdag aktief tussen 9.00 en 12.00 uur. Het mag overigens voorzich spreken dat ook kopers van een gebruikte auto van een ander merk bij Noordhoek dezelfde service krijgen. Auto Noordhoek heeft buiten werkplaats nog meer persons uitbreiding gekregen. De administratie is met één persoon gegroeid, terwijl vanaf december een verkoper in dienst treedt die f.36.660,=. De auto is daarmee absoluut niet te duur, daar de meeste concurrenten in deze klasse een wat compactere auto bieden. De 2 liter start bij f.39.660,=. De Comprex LX sedan is er voor f.45.110,=. Dat betekent vooral ten opzichte van de 2 liter benzine een relatief bescheiden meerprijs voor de dieselmotor. De sedan GLX Comprex moet f.48.735,= opbrengen, terwijl de 5-deurs GLX voor f.50.350,= in de prijslijst staat. De Comprex-motor kan ook worden besteld in de stationwagon LX voor f.46.140,=. De Comprex-motor vormt een nuttige uitbreiding van het 626- programma, waar menig trouwe aanhanger van dit model op heeft zitten wachten. De motor lijkt op papier niet overdreven levendig, maar blijkt in de praktijk bijzonder zich vooral zal toeleggen op dé lease-markt. In de maanden november en december organiseert Noordhoek voor iedereen die geïnteresseerd is een pech-onderweg cursus. Er zal worden ingegaan op het verwisselen van een wiel, het monteren van lampjes enz. Liefhebbers kunnen zich rechtstreeks bij Noordhoek aan de

Kranten Regionaal Archief Tilburg

Weekblad De Tilburgse Koerier | 1992 | | pagina 25