AUTOTEST
Auto Noordhoek klaar
Nieuwe Nissan Micra
nu al bij Denissen
s
w
voor SeaMoekomst
PPERMANS
Voortstuwing met drukgolf
I
X
I
-
IF
F DÉMÏ55EN
DE AUTOMAAT - Donderdag 12 november 1992 - pagina 3
DETILBURGSE KOERIER
ber 1992-pagina 2
3
AJk
cc 4
van
Enige officiële Mazda-dealer voor Tilburg e.o.
Showroom: Mascagnistraat 531, Tilburg-Noord - Tel. 013-563956
de
is
M),-
Sgr]
mazoa
Is actief
omprex i
■:3t err
ap los te
Zakelijk
De 2 liter Comprex-motor is
leverbaar in alle
de 626.
kan
GLX xo x
alete uitc
iet bepac
genoemd mag worde
U vindt Garage Denissen aan de
Burgemeester Jansenstraat 52-56 in Tilburg.
Trillingt
Niet eerde
de zogenaai
drukvulling
tegens
wordt
uitl
Cor
De'
1 MM M
Prestaties: tops
acceleratie 0-K
Verbruik: 1 op 1
Prijs: f.48.735,=
Wegenbelasting: f.459,tot f.470,
per 3 mnd.
prettig te zijn in de omgang. De
auto is comfortabel zuinig en
vooral als GLX bijzonder compleet
uitgerust.
Bi Peugeot/-
vóór Tilburg
mstreken
Bij de introductie van de nieuwe Mazda 626, al
weer bijna een jaar geleden, werd een zeer
compleet programma neergezet, echter uitsluitend
met benzinemotoren. De tot en met het vorige
model gevoerde 2 liter diesel paste niet meer bij de 9en(
duidelijk groter gegroeide auto. Het wachten op Z1’n.
een nieuwe dieselmotor in de 626 wordt echter
beloond. Mazda past als eerste producent een
Comprex-drukvulling toe. We reden de 2.0 D
Comprex als sedan in GLX- uitgave.
het portierpaneel aan
bestuurderskant worden bediend.
De stoelen bieden een stevige,
goed ondersteunde zit. Het
exemplaar aan bestuurderszijde is
in hoogte verstelbaar. De hoofd- en
beenruimte in deze grote Mazda
626 laten niets te wensen over. De
bediening gaat uitermate licht,
wat geldt voor versnellingsbak,
pedalen en de bekrachtigde
besturing. In de middenconsole is
een handig, dubbel
bekerhoudertje opgenomen.
Andere standaard in de GLX
geboden zaken zijn onder andere
de elektrisch verstelbare
buitenspiegels, getint glas,
middenarmsteun op de
achterbank, digitaal klokje,
centrale vergrendeling,
kaartleeslampjes in het dak en een
zeer complete radiovoorbereiding
met vier speakers en elektrische
antenne. De GLX is daardoor een
prettig complete uitgave, terwijl
ook de LX niet bepaald kaal
len.
uitstekend v<
veeltijder, di
uitstrekte kil
behoorde met de
geleden tot de eer
geaccepteerde Jap
de zakenklasse. Deze x
probeert Mazda met de
626 zeer verdienste
houden. De nieuwe
daarbij absoluut een prima
aanvulling.
De Comprex is ook een behoorlijk
zuinig type. Gemiddeld komt de
auto makkelijk 13,9 kilometer ver
op 1 liter dieselolie. Bovendien
voldoet de Comprex-motor al aan
de emissie-eisen die
waarschijnlijk per 1 januari 1996
zullen worden ingevoerd.
Het 626-programma is zeer
uitgebreid. Het programma start
met de 1.8i 16- klepper als
vierdeurs sedan in LX-uitgave voor
verschijningsvormen van
Dat betekent dat de klant
kiezen uit de vierdeurs sedan en
vijfdeurs hatchback, maar ook de
ruime stationwagon uit de vorige
-aneratie. De sedan en hatchback
,.i inmiddels een vertrouwd
gezicht geworden in het zakelijke
verkeer. De hatchback valt vooral
op door zijn fantasievol
gestyleerde achterkant met
geïntegreerde spoiler, terwijl de
sedan meer in de annonimiteit
opgaat. Toch heeft de auto een
prachtige vloeiende lijn en oogt
inderdaad zo groot als ie werkelijk
is.
Voorts kan er worden gekozen voor
de LX en GLX uitrusting. De door
ons gereden GLX kenmerkt zich
aan de buitenzijde door keurige
wieldoppen, meegespoten
bumpers, spiegelbehuizing,
stootstrips en portierhendels. De
626 beschikt over behoorlijk platte
koplampen en een smalle grille. In
de voorbumper is voldoende
ruimte open gelaten voor de
nodige luchttoevoer. Overigens
onderscheiden de LX en GLX zich
aan de buitenkant alleen door de
meegespoten spiegels.
De kofferklep gaat over een grote
breedte open en zorgt voor een
lage tildrempel door de extra
uitsnede in de bumper. De 'bak'
heeft een behoorlijke inhoud van
452 liter. Alle 626-modellen hebben
een in 40/60-verhouding
neerklap bare
achterbankrugleuning. i
makkelijk door een knoj
maken. Beide delen kunnen in de
bagageruimte worden
vergrendeld.
jen
Ier werd in serieproduktie
ictamde Comprex-
illing toegepast. In
istelling tot de turbo, die
t aangedreven door de
litlaatgassen, reageert de
amprex direkt op het gaspedaal,
i Comprex hoeft daarom niet op
gang te komen, zodat al bij lage
toerentallen het vermogen hoger
ligt en er geen merkbaar 'moment
van aangrijpen' aanwezig is. De
Comprex levert in lage en midden
toeren meer trekkracht. In hogere
toerentallen, waar een turbo nog
schades repareert en het bedrijf
sinds kort een TBBS erkend
inbouwstation is voor
alarmsystemen. Noordhoek is
officieel dealer van Texalarm.
Noordhoek is op alle fronten klaar
voor de toekomst. Zo zal Seat
volgend jaar onder andere een
model uitbrengen tussen de Ibiza
en Toledo in, dat naar de naam
Cordoba luistert.
voorbeeld van een
lie vooral uitblinkt op
ilometers asfalt. Mazda
le 626 vele jaren
srste volledig
ipanse merken in
r' voorsprong
net de nieuwste
telijk vast te
ve Comprex is
Leharstraat melden en een
afspraak maken. Wie met
^gegarandeerde zekerheid
f winter in wil gaan, kan een
winterbeurt laten uitvoeren voor
slechts f.45,Alle belangrijke
functies van de auto worden
nagekeken en tot 1 maart 1993 op
hun werking gegarandeerd. Tot
slot mag vermeldt worden dat
Auto Noordhoek in eigen huis
Technische gegevens:
Merk en type: Mazda 626 2.0D GLX
sedan
Aantal cilinders: 4 in lijn
Cilinderinhoud: 1998 cc
Boring x slag: 86 x 86 mm
Vermogen: 76 pk bij 4000 tr/min
Koppel: 172 Nm bij 2000 tr/min
Afmetingen: lengte 4,695 meter,
breedte 1,75 meter
Gewicht: circa 1200 kg
asnelheid 161 km/u
100 in 14,6 sec.
13,9
steeds actief is, is de werking van
de Comprex niet significant. Dat is
ook niet erg, daar dieselmotoren
vrijwel altijd in het lage of midden
toerengebied zitten. Toch blijft het
maximale vermogen van 75 pk wat
bij 4000 tr/min wordt bereikt aan
de magere kant. Het koppel, wat
voor een dieselmotor van groter
belang is, ligt met 172 Nm bij 2000
tr/min op een meer dan bruikbaar
niveau. Het aardige van deze
Mazda 626 is dat de auto op papier
behoorlijk tam lijkt, maar de
prestaties in werkelijkheid
uitstekend zijn. Een top van 161
km/u en acceleratie in 14,6
seconden zijn niet opmerkelijk,
maar vooral in tussensprintjes
80 tot 120 km/u (ook in de vijfde
versnelling) komt de 626 Comprex
zeer vlot uit de hoek. Andere
prettige eigenschappen van de
Comprex-motor zijn het lage
geluidsniveau en het feit dat er
nauwelijks trillingen aan het
interieur worden doorgegeven.
Ondersteund
De Mazda 626 is van binnen
stemmig ingericht. Ondanks het
feit dat bij onze grijze testauto
vrijwel het gehele interieur in grijs
en zwart is uitgévoerd, zijn
dermate hoogwaardige materialen
gebruik dat de auto eerder chique
dan saai aandoet. Het dashboard
verloopt zeer vloeiend van deur tot
deur. Op het. instrumentarium
vinden we van links naar rechts
een toerenteller, snelheidsmeter
en temperatuur/brandstofmeter.
Alle bedieningsknoppen zijn links
en rechts naast het stuur
geplaatst. Het vierspaaks
stuurwiel is uiteraard verstelbaar,
maar staat eigenlijk net iets te ver
naar de bestuurder toe. De vier
elektrische ruiten kunnen vanuit
centraal staan. Maar ook voor die tijd bent u
al van harte welkom om de nieuwe Micra te
testen bij Denissen. Zowel de 1.0 als 1.3 liter
uitvoering staan voor u klaar.
Vlak voor het ter perse gaan van deze uitgave
van De Automaat meldde de Tilburgse Nissan-
dealer Denissen dat zojuist de splinternieuw
Nissan Micra is gearriveerd. Volgende week
houdt Denissen een feestelijke
introductieshow waarin de nieuwe Nissan
Micra en Nissan's nieuwe M.P.V., de Serena,
Prijzen
Door de lange wielbasis en
onafhankelijke wielophanging is
de 626 een bijzonder comfortabel
afgeveerde auto, die
wegoneffenheden behoorlijk
gladstrijkt, maar daarnaast stevig
ligt in snel genomen bochten. Een
In de Mazda 626 werd tot nu toe
gebruik gemaakt van een 1998 cc 4
cilinder diesel met een zeer
bescheiden vermogen van 61 pk bij
4000 tr/min. De nieuwe generatie is
echter aanmerkelijk gfcter en
zwaarder, zodat deze bekende
krachtbron duidelijk te kort zou
komen. Het ligt dan voor de hand
dat met een turbocompressor het
vermogen wordt opgeklopt tot een
waarde van rond de 90 pk. Mazda
koos echter eigenzinnig voor een
andere oplossing.
Seat-dealer Auto Noordhoek blijft
met haar merk meegroeien. Na een
ingrijpende verbouwing, werd
onlangs de werkplaats onder de
loep genomen. Zo is het aantal
bruggen uitgebreid, zijn er nu drie
volledig opgeleide monteurs
werkzaam en zal binnenkort het
magazijn worden vergroot. Om
alle moderne technieken goed te
kunnen controleren en afstellen,
een diagnose-tester in gebruik
genomen voor het opsporen van
storingen in ABS-systemen, de
airbag en monojet
injectiesystemen. Voor het
magazijn zal maar liefst 80
vierkante meter extra beschikbaar
komen voor plaatwerk en andere
volumineuze onderdelen. Door de
grotere voorraden kunnen klanten
nog meer op hun wenken worden
bediend. Nieuw is ook de Quick
Service. Zonder afspraak kunnen
klanten hier terecht voor kleine
reparaties en bijvoorbeeld het
vervangen van banden, accu's of
uitlaten. Deze speciale afdeling in
de werkplaats kent andere
openingstijden. Men kan er al
vanaf 8.00 uur terecht, terwijl 's
avonds tot 18.00 uur wordt
doorgewerkt. Bovendien is de
Quick Service op zaterdag aktief
tussen 9.00 en 12.00 uur. Het mag
overigens voorzich spreken dat
ook kopers van een gebruikte auto
van een ander merk bij Noordhoek
dezelfde service krijgen.
Auto Noordhoek heeft buiten
werkplaats nog meer persons
uitbreiding gekregen. De
administratie is met één persoon
gegroeid, terwijl vanaf december
een verkoper in dienst treedt die
f.36.660,=. De auto is daarmee
absoluut niet te duur, daar de
meeste concurrenten in deze
klasse een wat compactere auto
bieden.
De 2 liter start bij f.39.660,=. De
Comprex LX sedan is er voor
f.45.110,=. Dat betekent vooral ten
opzichte van de 2 liter benzine een
relatief bescheiden meerprijs voor
de dieselmotor. De sedan GLX
Comprex moet f.48.735,=
opbrengen, terwijl de 5-deurs GLX
voor f.50.350,= in de prijslijst staat.
De Comprex-motor kan ook
worden besteld in de
stationwagon LX voor f.46.140,=.
De Comprex-motor vormt een
nuttige uitbreiding van het 626-
programma, waar menig trouwe
aanhanger van dit model op heeft
zitten wachten. De motor lijkt op
papier niet overdreven levendig,
maar blijkt in de praktijk bijzonder
zich vooral zal toeleggen op dé
lease-markt.
In de maanden november en
december organiseert Noordhoek
voor iedereen die geïnteresseerd
is een pech-onderweg cursus. Er
zal worden ingegaan op het
verwisselen van een wiel, het
monteren van lampjes enz.
Liefhebbers kunnen zich
rechtstreeks bij Noordhoek aan de