PEUGEOT 106 5-DEURS/DIESEL
NOG MEER LUXE
VOOR LEXUS 1993
SUPERSNELLE
VENTURI
rantiën
B.V.
a.
Begrepen?
Autotest:
Auto
Lees verder
Mazda 626 GLX
in dit
2.0 D Comprex
nummer o.a.
Pag. 9
Pag. 7
Pag. 3
Rij-impressie
Peugeot
405 T 16
van het jaar
1993?
Nieuwe
Philips
autolamp
Philips introduceert deze
maand de nieuwe Perform
autolampen. Het merk haakt
hierbij in op de actie "Licht
overdag, veiliger overdag",
die door Veilig Verkeer
Nederland op 6 november is
ingezet. Een veel gehoord
bezwaar tegen
m o torvoert ui gverlich ting
overdag (MVO) is dat
autolampen sneller stuk
gaan en dus vaker
verwisseld moeten worden.
De Perform autolampen
gaan twee maal zo 1c-
i ber 1992-pagina 22
Sift
Oplage: 96.000 ex.
Donderdag 12 november 1992
670 KID J
Tony Vos
T
IJCHEN
1GEN
KORTING
Bijlage van: De Tilburgse Koerier
Je voelt je lekkerder in een Peugeot van
IF7
J
EKXa
mwens
gelevc
Jaargang 4
Nummer 44
tiirroCENTRUM
CCLLRRIS TILBURG BV
leverd. De
i zijn nu
j en
een
Lage Witsiebaan 78
TILBURG-Tel. 013-634355
167-81938
IGEN
AAR
o
N
3THEEK
ÏPOTHEEK
SE
ftODELLEN
licht
rmale wee
rager
at m«
sen
uie in
tatie
terug
sden
106 als t
ogensch
leuk og«
auto zoe
terecht
Wie ech
vanwege de i
trekkracht), is
205 beter t
■7ik
gaan
'.elfs
ten w
>lamp
1 zo lang mee
ipen en
rbevolen
Over
Hiei
400 pk
De Automaat is een uitgave van
De Tilburgse Koerier i.s.m.
D.A.T.O. en verschijnt in geheel
Tilburg, Goirle, Riel, Loon op
Zand, Udenhout, Berkel Enschot,
Oisterwijk, Moergestel en
Hilvarenbeek.
Avignon - Een
geruststelling, de
Peugeot 205 blijft
minimaal tot 1996 op het
programma. Toch wordt
het steeds meer
duidelijk dat de 106 echt
als opvolger is
ontwikkeld. Na de
driedeurs in
verschillende uitgaves,
presenteert Peugeot nu
de vijfdeurs carrosserie
en de uit de Citroën AX
bekende 1.4 liter
dieselmotor.
■rus is op
sbracht
voor de
iet
E&l Officieel Peugeot-dealer
E£] voor Tilburg en omstreken
unciiiemperatuurmeter, een
'kker stuurwiel, gewijzigde
laats van de overdrive-knop op
srsnellingshendel en is de
istelling van de
:srsstoel verder op het
Beide vooral voor de Franse markt
belangrijke modeluitbreidingen
zijn nog deze maand bij ons
leverbaar (diesel 12 november,
deurs een week later). Het belar
in Nederland is echter niet zo gr
daar in het B-segment de
driedeurs benzine-auto's maar
liefst 80% van de verkopen
uitmaken.
3 vertrouwde 205 goed in
"houw te nemen. Wie een
gende, zuinige en moderne
□ekt, kan bij de 106 prima
t voor een gunstige prijs,
ihter juist een diesel zoekt
:1e dieselmotor (veel
it), is met de iets duurdere
uit.
Redactie:
Tony Vos
Tel. 013/686023
Postbus 410 - 5000 AK Tilburg
Advertenties:
Advertentie-afdeling
De Tilburgse Koerier
N.S. Plein 14, 5014 DA Tilburg
Tel. 013/368805
Fax 013/359985
Sluitingstijd:
redactie en advertenties:
dinsdag 22.00 uur
als gewone autolamj
worden daarom aanl
door Veilig Verkeer
Nederland. De prijs van deze
nieuwe lamp is ongeveer
anderhalf keer zo hoog als
de prijs van een gewone
autolamp.
Belangrijk is ook dat de
lichtintensiteit circa 650
branduren optimaal blijft. Bij
een conventionele lamp
neemt deze intensiteit na
circa 50 branduren
langzaam af. De Perform
lamp vergroot zodoende in
het donker de zichtbaarheid
en veiligheid. De lampen
zijn op alle gebruikelijke
verkooppunten als
benzinestations, garages en
dergelijke verkrijgbaar. Daar
kan men ook de actiefolder
van WN vinden met de voor-
en nadelen van verlichting
overdag. De prijzen van de
Perform lampen lopen uiteen
van f.2,= voor de
kentekenverlichting tot
f.20,70 voor een halogeen H4
koplamp.
Twee jaar geleden werd de Lexus zest
LS400 op de Nederlandse markt biec
geïntroduceerd. Dit topmodel uit het
de Toyota-stal concurreert met de derr
grotere sedanmodellen van BMW,
Mercedes en Jaguar. Lexus heeft
vooral de service op een zeer hoog
niveau gebracht. Wie eenmaal een
LS400 heeft aangeschaft, hoeft de
garage eigenlijk niet meer te zien.
Voor het modellenjaar 1993
ondergaat de Lexus de eerste
belangrijke detailwijzigingen.
Uiterlijk is de auto vanaf nu te
herkennen aan een voorspoiler,
flankbescherming en bumpers die
in de carroseriekleur zijn
meegespoten. Ook de lichtmetalen
velgen zijn van een nieuw
ontwerp. Alhoewel de 4 liter V8
gekoppeld aan een automatische
versnellingsbak niet werden
gewijzigd, zijn onderhuids toch
verschillende veranderingen
doorgevoerd.
De aanpassingen zijn vooral voor
de Europese koper bestemd. De
wielen zijn van vijftien naar
srdoor kan een vermogen van
worden bereikt. Het is voor
het eerst dan in een dergelijk type
auto remmen uit carbonfiber
worden toegepast. De carroserie
van deze speciale versie is
behoorlijk aangepast. Zo zijn zowel
voor- als achterschermen fors
uitgebouwd en is de auto vooral
herkenbaar aan de forse spoiler
achterop. In het geheel doet deze
Venturi sterk denken aan de
Ferrari F40. Iedere Venturi is
uniek, omdat ie volledig volgens
klantenwensen op bestelling
wordt geleverd.
zestien inch gegroeid
x,,eden aan grotere scl
~t ABS-remsysteem. De vering
temping zijn aangepast, wat ee:
neutraler stuurgedrag bij hoge
snelheden oplevert.
De veiligheid van de Lexi
een nog hoger niveau gel
door de standaard airbag vc
passagier. De luchtzak in he
stuurwiel werd al vanaf
introductie standaard gele
veiligheidsgordels voorin
bovendien voorzien van
voorspanners om de inzittenden
bij een aanrijding nog beter op
hun plaats te houden.
Het interieur werd ook op details
onder handen genomen.
Standaard is nu een
buitentemperatuurmeter, een
dik!
plat
de vei
fijnins
passagiersstoel
niveau van het
bestuurdersexemplaar gebracht.
Voorgloeitijd
Overigens moet met nadruk
<~'®steld worden, dat het rijden met
106 diesel geen onplezierige
ervaring is. De motor is niet
rumoerig en slaat na een normale
voorgloeitijd vlot aan. De
bediening gaat over het geheel
genomen licht en exact. Wie echter
op een normale weg bijvoorbeeld
een vrachtwagen wil inhalen,
moet hier wat meer tijd voor
nemen.
Net als de bestaande modellen is
ook de 106 diesel een comfortabël
ie en leuk ogende auto. De
lotor is altijd gekoppeld
aan een handgeschakelde vijfbak,
ttige bediening kent,
een compacte Peugeot
uresci wil kopen doet er
verstandig aan zowel de nieuwe
Het Franse sportwagenmerk MVS
introduceerde onlangs een nieuw
topmodel in de Venturi-reeks.
Naast de reeds bestaande coupé
en cabriolet met 210 en 260 pk V6-
motor is er nu een Trophy-versie,
r min of meer bedoeld om mee op
is al circuits te rijden. De auto staat in
rken. prijslijst voor 705.000 Franse
Francs, wat in Nederland al snel
neer zou komen op meer dan
f.250.000,=.
De krachtbron is de PRV V6, zoals
ook in alle overige modellen wordt
gebruikt, echter nu met 24-kleppen
en twee turbocompressoren.
Motorruimte
De 106 diesel haalt een top van 145
km/u en heeft voor het sprintje van
0 tot 100 km/u een tijd van maar
liefst 21 seconden nodig. Wie hier
de 205 wederom naast zet, ziet een
wat lagere top van 156 km/u maar
een vlottere acceleratie in 15,1
seconden. Het is daarom een
vreemde zaak dat de ontwikkeling
steeds grotere dieselmotoren in
kleine auto's laat zien, iets waar
Peugeot min of meer de aanzet toe
gegeven heeft, juist de 106 een wat
mager presterende kleine
dieselmotor heeft gekregen. Veel
zou worden goedgemaakt door een
gunstig verbruik. Peugeot geeft
zelf een gemiddelde op van 1 op
20, wat we tijdens onze eerste
kennismaking nog niet heben
kunnen controleren. Wie ook hier
weer de 205 naastzet ziet en
fractioneel hogere consumptie in
de stad en bij 120 km/u. Beide
diesels mogen als zeer zuinig
worden aangemerkt. Wat voor
grote voordelen kunnen we dan
nog voor de 1.4 diesel aanvoeren.
De 106 is van buiten kleiner dan de
i, maar biedt een identieke
binnenruimte en gelijkwaardig
bagagevolume. Dat kan alleen
maar betekenen, dat de
motorruimte kleiner is uitgevallen.
De grotere 1.8 past dus simpelweg
niet in het vooronder van de 106.
Daarnaast heeft de kleine diesel
ook duidelijk zijn invloed op de
aanschafprijzen, die over de hele oor^«
linie vijftienhonderd gulden onder v
de vergelijkbare 205 liggen. De 106 lese mc.
Ace Diesel kost f.24.590,= tegen T”
-k de 205 Accent diesel. 1
Toegankelijkheid
De afmetingen van de vijfdeurs
zijn gelijk aan die van de
bestaande driedeurs. De auto oogt
echter forser, terwijl de gelijkenis
met de 205 treffend-is. Natuurlijk
zorgen de twee extra portieren f 26 190=='vóor
voor een betere toegankelijkheid. De '106 jiesel
Peugeot vraagt hiervoor een extra
investering van f.950,= en dat is in
deze klasse normaal. Alle als
driedeurs geleverde 106-jes
worden ook als vijfdeurs
aangeboden, met uitzonde
de sportieve XSi. Zo kost x.v
f.20.945,= en moet de XT 1.4
f.28.690,= opbrengen.
Peugeot maakt in de nieuwe
dieseluitvoering van de 106 gee
1 om plaats te 9eb™ik van de krachtige 1.8 di<
"e 205 een uitstekende reputatr
verinrr on heeft opgebouwd, maar valt ter
op de techniek die jaren gelea<=
in de Citroen AX werd
geintroduceerd. Het gaat hier om
een van de bekende 1360 cc
viercilinder afgeleide dieselversie
met een indentieke inhoud. Deze
relatief kleine dieselmotor is goed
voor een vermogen van 50 pk bij
5000 tr/min. Het maximale koppel
van 82 Nm staat bij 2500 tr/min
volledig ter beschikking. Het is
nuttig hier de 106 diesel met de
oliegestookte 205 te vergelijken.
Dan zien we een te verwachten
groot verschil. De 1769 cc uit de 205
levert 60 pk bij 4600 tr/min en een
aanmerkelijk hoger koppel van 114
Nm bij 2000 tr/min. Zowel koppel
als vermogen liggen op een
aanzienlijk hoger niveau, terwijl ze
beiden bij een merkbaar lager
toerental worden bereikt. Dit is
direct bij het wegrijden te merk
Er moet behoorlijk in de
versnellinen worden
doorgetrokken om redelijke
prestaties neer te kunnen zetten.
Zo langzamerhand krijg
de neiging de moed te gc
opgeven. Je begint er zei.
langzaam aan te wennen
dat de overheid de
automobilisten te pas en te
onpas heffingen,
belastingen en extra
accijnzen oplegd. Maar wat
er per 1 januari aanstaande
gaat gebeuren, dat kan
haast niemand voorspellen.
Tot voor kort zag het er naar
uit dat vrijwel alle
bestelauto's onder geel
kenteken verkocht zouden
gaan worden. De Kamer
was zich gelukkig bewust
van de enorme nadelen
voor het bedrijfsleven en
sabelde het voorstel neer.
Er zal een nieuw
wetsvoorstel worden
gemaakt wat per 1 juli in
moet gaan. De voordelige
grijs- kenteken-regeling
blijft zodoende minimaal
tot die datum ook voor
particulieren bestaan.
Maar dan hebben we nog
de BPM. Deze BPM moet de
volgens EG-richtlijnen niet
toegestane BVB vervangen
en wel per 1 januari. Ook
de BPM-voorstellen zijn niet
door de Kamer
goedgekeurd. Toch zal er
per 1 januari iets moeten
gebeuren. Maar wat! Het
lijkt waarschijnlijk dat de
BPM gewoon wordt
ingevoerd, maar dan
zonder het ingewikkelde
stelsel van kortingen en
boetes op het verbruik en
de emissie. Dit betekent dat
de autoprijzen ongeveer op
het huidige niveau blijven
en dat alle commotie van
de laatste maanden en het
advies nog dit jaar een auto
te kopen te voorbarig zijn
geweest. Nieuw is dat
zowel PvdA als CDA iets
willen bedenken om lease
auto's minder aantrekkelijk
te maken. Dit staat weer
loodrecht op het
milieuplan. Immers lease
auto's zijn meestal
behoorlijk nieuw en
voldoen aan de nieuwste
milieu-eisen. Als de
verkopen van lease-auto's
omlaag gaan, zal de totale
automarkt verder inzakken.
Begrijpen doe ik het
allemaal niet meer, u
misschien nog wel...