PEUGEOT 106 5-DEURS/DIESEL NOG MEER LUXE VOOR LEXUS 1993 SUPERSNELLE VENTURI rantiën B.V. a. Begrepen? Autotest: Auto Lees verder Mazda 626 GLX in dit 2.0 D Comprex nummer o.a. Pag. 9 Pag. 7 Pag. 3 Rij-impressie Peugeot 405 T 16 van het jaar 1993? Nieuwe Philips autolamp Philips introduceert deze maand de nieuwe Perform autolampen. Het merk haakt hierbij in op de actie "Licht overdag, veiliger overdag", die door Veilig Verkeer Nederland op 6 november is ingezet. Een veel gehoord bezwaar tegen m o torvoert ui gverlich ting overdag (MVO) is dat autolampen sneller stuk gaan en dus vaker verwisseld moeten worden. De Perform autolampen gaan twee maal zo 1c- i ber 1992-pagina 22 Sift Oplage: 96.000 ex. Donderdag 12 november 1992 670 KID J Tony Vos T IJCHEN 1GEN KORTING Bijlage van: De Tilburgse Koerier Je voelt je lekkerder in een Peugeot van IF7 J EKXa mwens gelevc Jaargang 4 Nummer 44 tiirroCENTRUM CCLLRRIS TILBURG BV leverd. De i zijn nu j en een Lage Witsiebaan 78 TILBURG-Tel. 013-634355 167-81938 IGEN AAR o N 3THEEK ÏPOTHEEK SE ftODELLEN licht rmale wee rager at m« sen uie in tatie terug sden 106 als t ogensch leuk og« auto zoe terecht Wie ech vanwege de i trekkracht), is 205 beter t ■7ik gaan '.elfs ten w >lamp 1 zo lang mee ipen en rbevolen Over Hiei 400 pk De Automaat is een uitgave van De Tilburgse Koerier i.s.m. D.A.T.O. en verschijnt in geheel Tilburg, Goirle, Riel, Loon op Zand, Udenhout, Berkel Enschot, Oisterwijk, Moergestel en Hilvarenbeek. Avignon - Een geruststelling, de Peugeot 205 blijft minimaal tot 1996 op het programma. Toch wordt het steeds meer duidelijk dat de 106 echt als opvolger is ontwikkeld. Na de driedeurs in verschillende uitgaves, presenteert Peugeot nu de vijfdeurs carrosserie en de uit de Citroën AX bekende 1.4 liter dieselmotor. ■rus is op sbracht voor de iet E&l Officieel Peugeot-dealer E£] voor Tilburg en omstreken unciiiemperatuurmeter, een 'kker stuurwiel, gewijzigde laats van de overdrive-knop op srsnellingshendel en is de istelling van de :srsstoel verder op het Beide vooral voor de Franse markt belangrijke modeluitbreidingen zijn nog deze maand bij ons leverbaar (diesel 12 november, deurs een week later). Het belar in Nederland is echter niet zo gr daar in het B-segment de driedeurs benzine-auto's maar liefst 80% van de verkopen uitmaken. 3 vertrouwde 205 goed in "houw te nemen. Wie een gende, zuinige en moderne □ekt, kan bij de 106 prima t voor een gunstige prijs, ihter juist een diesel zoekt :1e dieselmotor (veel it), is met de iets duurdere uit. Redactie: Tony Vos Tel. 013/686023 Postbus 410 - 5000 AK Tilburg Advertenties: Advertentie-afdeling De Tilburgse Koerier N.S. Plein 14, 5014 DA Tilburg Tel. 013/368805 Fax 013/359985 Sluitingstijd: redactie en advertenties: dinsdag 22.00 uur als gewone autolamj worden daarom aanl door Veilig Verkeer Nederland. De prijs van deze nieuwe lamp is ongeveer anderhalf keer zo hoog als de prijs van een gewone autolamp. Belangrijk is ook dat de lichtintensiteit circa 650 branduren optimaal blijft. Bij een conventionele lamp neemt deze intensiteit na circa 50 branduren langzaam af. De Perform lamp vergroot zodoende in het donker de zichtbaarheid en veiligheid. De lampen zijn op alle gebruikelijke verkooppunten als benzinestations, garages en dergelijke verkrijgbaar. Daar kan men ook de actiefolder van WN vinden met de voor- en nadelen van verlichting overdag. De prijzen van de Perform lampen lopen uiteen van f.2,= voor de kentekenverlichting tot f.20,70 voor een halogeen H4 koplamp. Twee jaar geleden werd de Lexus zest LS400 op de Nederlandse markt biec geïntroduceerd. Dit topmodel uit het de Toyota-stal concurreert met de derr grotere sedanmodellen van BMW, Mercedes en Jaguar. Lexus heeft vooral de service op een zeer hoog niveau gebracht. Wie eenmaal een LS400 heeft aangeschaft, hoeft de garage eigenlijk niet meer te zien. Voor het modellenjaar 1993 ondergaat de Lexus de eerste belangrijke detailwijzigingen. Uiterlijk is de auto vanaf nu te herkennen aan een voorspoiler, flankbescherming en bumpers die in de carroseriekleur zijn meegespoten. Ook de lichtmetalen velgen zijn van een nieuw ontwerp. Alhoewel de 4 liter V8 gekoppeld aan een automatische versnellingsbak niet werden gewijzigd, zijn onderhuids toch verschillende veranderingen doorgevoerd. De aanpassingen zijn vooral voor de Europese koper bestemd. De wielen zijn van vijftien naar srdoor kan een vermogen van worden bereikt. Het is voor het eerst dan in een dergelijk type auto remmen uit carbonfiber worden toegepast. De carroserie van deze speciale versie is behoorlijk aangepast. Zo zijn zowel voor- als achterschermen fors uitgebouwd en is de auto vooral herkenbaar aan de forse spoiler achterop. In het geheel doet deze Venturi sterk denken aan de Ferrari F40. Iedere Venturi is uniek, omdat ie volledig volgens klantenwensen op bestelling wordt geleverd. zestien inch gegroeid x,,eden aan grotere scl ~t ABS-remsysteem. De vering temping zijn aangepast, wat ee: neutraler stuurgedrag bij hoge snelheden oplevert. De veiligheid van de Lexi een nog hoger niveau gel door de standaard airbag vc passagier. De luchtzak in he stuurwiel werd al vanaf introductie standaard gele veiligheidsgordels voorin bovendien voorzien van voorspanners om de inzittenden bij een aanrijding nog beter op hun plaats te houden. Het interieur werd ook op details onder handen genomen. Standaard is nu een buitentemperatuurmeter, een dik! plat de vei fijnins passagiersstoel niveau van het bestuurdersexemplaar gebracht. Voorgloeitijd Overigens moet met nadruk <~'®steld worden, dat het rijden met 106 diesel geen onplezierige ervaring is. De motor is niet rumoerig en slaat na een normale voorgloeitijd vlot aan. De bediening gaat over het geheel genomen licht en exact. Wie echter op een normale weg bijvoorbeeld een vrachtwagen wil inhalen, moet hier wat meer tijd voor nemen. Net als de bestaande modellen is ook de 106 diesel een comfortabël ie en leuk ogende auto. De lotor is altijd gekoppeld aan een handgeschakelde vijfbak, ttige bediening kent, een compacte Peugeot uresci wil kopen doet er verstandig aan zowel de nieuwe Het Franse sportwagenmerk MVS introduceerde onlangs een nieuw topmodel in de Venturi-reeks. Naast de reeds bestaande coupé en cabriolet met 210 en 260 pk V6- motor is er nu een Trophy-versie, r min of meer bedoeld om mee op is al circuits te rijden. De auto staat in rken. prijslijst voor 705.000 Franse Francs, wat in Nederland al snel neer zou komen op meer dan f.250.000,=. De krachtbron is de PRV V6, zoals ook in alle overige modellen wordt gebruikt, echter nu met 24-kleppen en twee turbocompressoren. Motorruimte De 106 diesel haalt een top van 145 km/u en heeft voor het sprintje van 0 tot 100 km/u een tijd van maar liefst 21 seconden nodig. Wie hier de 205 wederom naast zet, ziet een wat lagere top van 156 km/u maar een vlottere acceleratie in 15,1 seconden. Het is daarom een vreemde zaak dat de ontwikkeling steeds grotere dieselmotoren in kleine auto's laat zien, iets waar Peugeot min of meer de aanzet toe gegeven heeft, juist de 106 een wat mager presterende kleine dieselmotor heeft gekregen. Veel zou worden goedgemaakt door een gunstig verbruik. Peugeot geeft zelf een gemiddelde op van 1 op 20, wat we tijdens onze eerste kennismaking nog niet heben kunnen controleren. Wie ook hier weer de 205 naastzet ziet en fractioneel hogere consumptie in de stad en bij 120 km/u. Beide diesels mogen als zeer zuinig worden aangemerkt. Wat voor grote voordelen kunnen we dan nog voor de 1.4 diesel aanvoeren. De 106 is van buiten kleiner dan de i, maar biedt een identieke binnenruimte en gelijkwaardig bagagevolume. Dat kan alleen maar betekenen, dat de motorruimte kleiner is uitgevallen. De grotere 1.8 past dus simpelweg niet in het vooronder van de 106. Daarnaast heeft de kleine diesel ook duidelijk zijn invloed op de aanschafprijzen, die over de hele oor^« linie vijftienhonderd gulden onder v de vergelijkbare 205 liggen. De 106 lese mc. Ace Diesel kost f.24.590,= tegen T” -k de 205 Accent diesel. 1 Toegankelijkheid De afmetingen van de vijfdeurs zijn gelijk aan die van de bestaande driedeurs. De auto oogt echter forser, terwijl de gelijkenis met de 205 treffend-is. Natuurlijk zorgen de twee extra portieren f 26 190=='vóor voor een betere toegankelijkheid. De '106 jiesel Peugeot vraagt hiervoor een extra investering van f.950,= en dat is in deze klasse normaal. Alle als driedeurs geleverde 106-jes worden ook als vijfdeurs aangeboden, met uitzonde de sportieve XSi. Zo kost x.v f.20.945,= en moet de XT 1.4 f.28.690,= opbrengen. Peugeot maakt in de nieuwe dieseluitvoering van de 106 gee 1 om plaats te 9eb™ik van de krachtige 1.8 di< "e 205 een uitstekende reputatr verinrr on heeft opgebouwd, maar valt ter op de techniek die jaren gelea<= in de Citroen AX werd geintroduceerd. Het gaat hier om een van de bekende 1360 cc viercilinder afgeleide dieselversie met een indentieke inhoud. Deze relatief kleine dieselmotor is goed voor een vermogen van 50 pk bij 5000 tr/min. Het maximale koppel van 82 Nm staat bij 2500 tr/min volledig ter beschikking. Het is nuttig hier de 106 diesel met de oliegestookte 205 te vergelijken. Dan zien we een te verwachten groot verschil. De 1769 cc uit de 205 levert 60 pk bij 4600 tr/min en een aanmerkelijk hoger koppel van 114 Nm bij 2000 tr/min. Zowel koppel als vermogen liggen op een aanzienlijk hoger niveau, terwijl ze beiden bij een merkbaar lager toerental worden bereikt. Dit is direct bij het wegrijden te merk Er moet behoorlijk in de versnellinen worden doorgetrokken om redelijke prestaties neer te kunnen zetten. Zo langzamerhand krijg de neiging de moed te gc opgeven. Je begint er zei. langzaam aan te wennen dat de overheid de automobilisten te pas en te onpas heffingen, belastingen en extra accijnzen oplegd. Maar wat er per 1 januari aanstaande gaat gebeuren, dat kan haast niemand voorspellen. Tot voor kort zag het er naar uit dat vrijwel alle bestelauto's onder geel kenteken verkocht zouden gaan worden. De Kamer was zich gelukkig bewust van de enorme nadelen voor het bedrijfsleven en sabelde het voorstel neer. Er zal een nieuw wetsvoorstel worden gemaakt wat per 1 juli in moet gaan. De voordelige grijs- kenteken-regeling blijft zodoende minimaal tot die datum ook voor particulieren bestaan. Maar dan hebben we nog de BPM. Deze BPM moet de volgens EG-richtlijnen niet toegestane BVB vervangen en wel per 1 januari. Ook de BPM-voorstellen zijn niet door de Kamer goedgekeurd. Toch zal er per 1 januari iets moeten gebeuren. Maar wat! Het lijkt waarschijnlijk dat de BPM gewoon wordt ingevoerd, maar dan zonder het ingewikkelde stelsel van kortingen en boetes op het verbruik en de emissie. Dit betekent dat de autoprijzen ongeveer op het huidige niveau blijven en dat alle commotie van de laatste maanden en het advies nog dit jaar een auto te kopen te voorbarig zijn geweest. Nieuw is dat zowel PvdA als CDA iets willen bedenken om lease auto's minder aantrekkelijk te maken. Dit staat weer loodrecht op het milieuplan. Immers lease auto's zijn meestal behoorlijk nieuw en voldoen aan de nieuwste milieu-eisen. Als de verkopen van lease-auto's omlaag gaan, zal de totale automarkt verder inzakken. Begrijpen doe ik het allemaal niet meer, u misschien nog wel...

Kranten Regionaal Archief Tilburg

Weekblad De Tilburgse Koerier | 1992 | | pagina 23