to I Meer veiligheid in Seat Toledo br CINQUECENWh JRG Het vergeten segment Verfrissende Hyundai Scoupe bij Auto Kennis ijzig I •ss» Ifi I 321411 AUTOTEST AUTOTEST V-A-G 56.1553 1 fiber 1992-pagina 2 DE AUTOMAAT - Donderdag 5 november 1992 - pagina 3 DETILBURGSE KOERIER r is, d« rst br zal Sk igeborgen R’HD‘83 klant Voor dan De bijc een 'ember een rcedes Benz ig te woord. I roeL t taj orden het lep gaat zodat je je t stoten. t vooral to, dit in L zijn Daihatsu ii-Jumbo die :ento een bij krijgen, echts 3,23 16,3 liter/100 km sr 6,7 liter/100 km [evens: Dinquecento in lijn gekozen voor een complete standaarduitvoering. Aan de buitenkant is dit te zien aan de keurig wielplaten, wisser/sproeier op de achterruit, h binnenuit verstelb buitenspiegels, mistachterlicht, achteruitrijlamp en getint glas. ingrijke mate toe de Spaanse zijn gestegen. Tot 3292 "ïen Burg. Jansenstraat 52-56 Tilburg, Tel.: 013-683911 Werkplaats zaterdags geopend tot 13.00 uur. worden, iets wat nog kan wor versterkt door een bonus op h lage brandstofverbruik. mogelijk op de hoeken van de carrosserie geplaatst, terwijl in tegenstelling tot de Japanse tegenstrevers gebruik is gemaakt van forse 13 inch wielen. De luchtinlaat naar de radiator wordt volledig door de voorbumper verzorgd, een grille ontbreekt. De In de eerste decennia na de Tweede Wereldoorlog werd de massamotorisatie in Europa in gang gezet. Veel bekende en onbekende fabrikanten brachten een keur aan kleine, compacte, zuinige en zeer betaalbare autootjes. Fiat bracht in de jaren dertig de Topolino uit, half jaren vijftig gevolgd door de Nuovo 500. Na het schrappen van de 126 jaren geleden, werd het segment waarin het merk juist naam had opgebouwd vergeten. Na een lange tijd van afwezigheid, komt Fiat met de Cinquecento weer terug in het onderste segment van de automarkt. g NISSAN GARAGE ^koENISSENBK r V Prijs De Cinquecento beloont zijn bestuurder met een gunstig Wortels Technisch gesproken grijpt Fiat bij de Cinquecento terug op oude, vertrouwde techniek met de 899 cc krachtbron van 40 pk. Alhoewel de wortels van deze 4 cilinder teruggaan naar de Fiat 850, is het huidige apparaat voorzien van brandstofinspuiting en een geregelde driewegkatalysator. Tevreden snorrend blijkt deze kleine motor prima te voldoen bij stadssnelheden, terwijl op de snelweg met enig geduld een top van 140 km/u kan worden behaald. Het sprintje van 0 tot 100 km/u wordt in 18 seconden volbracht. b nieuwe Toledo heeft er in belar bijgedragen dat de verkopen van Volkswagen-dochter Seat in 1992 en met september werden er dit jaar 3292 exemplaren van de Toledo verkocht. Een belangrijke wijziging voor het 1993-model vinden we op het gebied van de veiligheid. Voortaan worden alle Toledo's standaard voorzien van stalen profielen in de voor- en achterportieren, die bij een zijdelingse aanrijding voor een verhoogde veiligheid zorgen. Het succes van de ter ere van de Olympische Spelen uitgebrachte Seat Toledo Sport wordt nog even voort gezet met het verschijnen van de 1600 Sport. Dit model is gebaseerd op de 1.6 GL en is aan de buitenkant herkenbaar aan de GT- achterspoiler, gedeeltelijk meegespoten bumpers, 14 inch velgen met 185/60 banden en specifieke wieldoppen. In het interieur vinden we de stoelen en in delen neerklapbare achterbank uit de GT-versie met een speciale "Marathon" bekleding. De Seat Toledo 1600 Sport kost f.32.220,78 en kan tegen een geringe meerprijs van f.750,= van stuurbekrachtiging worden voorzien. De Tornado rode Toledo 1800 Sport, standaard met stuurbekrachtiging, is nog steeds verkrijgbaar en kost f.34.402,22. Fiat heeft echter een versie met moderne Fire-motor en CVT in het vooruitzicht gesteld, die wellicht het stadse karakter van de Cinquecento nog meer zal benadrukken. De Nederlandse uitvoering beschikt standaard over een handgeschakelde vijfbak. Wie veel in de stad rijdt, schakelt veel en dat is nou net waar de bak weinig zin in heeft. De bediening gaat uiterst hakerig. Maar ook de brandstofbesparende vijfde overbrenging moet met een enigszins onnatuurlijke beweging worden ingelegd. De vier grote wielen van de Cinquecento zijn onafhankelijk opgehangen en zorgen voor een heel behoorlijk veercomfort. Natuurlijk worden onregelmatigheden in het wegdek ■c auto zit van de wat ringen van i. De :t hij echter Deze nog ire en in forse voorportieren geven een behoorlijk goede toegang tot het interieur. Alleen zijn de kleine portiergrepen niet prettig, omdat je er bij het openen makkelijk met de vingers vanaf glijdt. De achterklep staat vrijwel recht en is zowel met de sleutel als van binnenuit te brandstofverbruik. Wie stevig het gaspedaal weet te raken haalt altijd nog met gemak een gemiddelde van 1 op 16. De prijs van de Cinquecento is met f.15.990,= heel keurig. De auto zit hiermee op het niveau van rijker uitgeruste uitvoert de meeste concurrenten. Lc grootste concurrent heeft in eigen huis, de Panda. Lc steeds uiterst bruikbar verhouding tot de Cinquecento iets grotere auto is er vanaf f. 14.865,= bovendien voorzien van de veel modernere 1 liter Fire- motor. Overigens is het even afwachten wat er met de prijzen van dergelijke, kleine auto's per 1 januari gaat gebeuren. Volgens de berekening van de BPM zouden ze wel eens fors goedkoper kunnen doorgegeven, maar dat is dan voor een groot deel terug te voeren op de korte wielbasis. Een kleine auto kan nu eenmaal niet zo comfortabel zijn als een groot exemplaar. Alhoewel de Cinquecento heel behoorlijk voldoet op langere ritten, goed presteert en redelijk comfortabel is, voelt de auto zich in nauwe straten het best thuis. Met het grootste gemak kan een parkeerplaatsje worden gevonden en kan behendig door steegjes worden gereden. Dan pas komt het slimme concept tot zijn recht. De auto heeft een relatief groot glasoppervlak wat zorgt voor een prima zicht rondom. Hyundai-dealer Kennis aan de Leharstraat in Tilburg heeft vanaf nu de ingrijpend vernieuwde Hyundai Scoupe in de showroom. Uiteraard is het ook mogelijk een afspraak te maken voor een proefrit. Naast de uiterlijke veranderingen sportier beschikt de Scoupe ook over de eerste eigen Hyundai-motor. Het gaat hier om een 1.5 liter 12- klepper die met of zonder turbo wordt geleverd. De non-turbo-versies komen begin volgend jaar, terwijl de GT en GTX met snelle turbomotor vanaf nu leverbaar zijn. In de showroom van Technische gege Merk en type: Fiat Cir Aantal cilinders: 4 ir. Cilinderinhoud: 899 cc Boring x slag: 65 x 67,5 mm Vermogen: 40 pk bij 5500 tr/min Koppel: 65 Nm bij 3000 tr/min Afmetingen: lengte 3,227 meter, breedte 1,487 meter Gewicht: 702 kg Prestaties: topsnelheid 140 km/u acceleratie 0-100 in 18 sec. Verbruik: bij 90 km/u 4,8 liter/100 bij 120 km/u f" stadsverkeer 6, Prijs: f,15.990,= Wegenbelasting: f.89,= tot f.93,= per 3 mnd. Het ontwikkelen van een kleine auto is geen makkelijke klus. Immers, ondanks de compacte afmetingen moet het voertuig aan alle wettelijke eisen voldoen, terwijl ook de wensen van de op een ander niveau liggen. Hierdoor zijn vaak de ontwikkelingskosten van een stadsauto niet veel lager dan van een limousine. Fiat heeft de Cinquecento betaalbaar weten te houden door de produktie in Polen te laten plaatsvinden. Fiat heeft daar een zeer moderne assemblagelijn neergezet volgens Italiaanse maatstaven. Zwart plastic Wie van het uiterlijk van de Cinquecento is gecharmeerd, 2 ook blij verrast zijn bij het betreden van het interieur. De stoelen en een deel van de portieren zijn bekleed met een grijze stof met forse groen/rode banen. De vloer is met tapijt bekleed. Losliggende, kleine spullen kunnen in de ruime portierbakken worden opgeborgen of in een vak rechts op het dashboard. Bovendien is er een speciale ruimte gecreeerd voor autopapieren en instructieboekje. Het volledig in zwart plastic uitgevoerde dashboard is misschien wat rommelig, maar zeker niet saai van vormgeving. Onder de centrale overkapping vinden we een forse snelheidsmeter met dagteller, temperatuur- en brandstofmeter en een flinke reeks controlelampjes. Onder de digitale klok zit een reeks knoppen voor de bediening van verwarming en ventilatie, achterruitwisser en -verwarming en mistlamp. De auto heeft vier afzonderlijk te richten uitstroomopeningen voor de verwarming. Aan de stuurkolom worden met drie hendels de verlichting, richtingaanwijzers en wissers bediend. Het tweespakige stuurwiel heeft een claxonbediening op het middenkussen. De kleine stoelen van de Cinquecento bieden vooral op kortere ritten een heel behoorlijk comfort, mede dankzij de traploos verstelbare rugleuningen. Hoofdruimte is er meer dan voldoende, terwijl de beenruimte door de ver naar binnen komende wielkasten iets is beperkt. Op de achterbank kunnen twee volwassenen plaatsnemen, al is het absoluut geen overdqad. Wie het achterin de Cinquecento benauwd krijgt, kan de achterzijruiten open zetten. Voor een auto uit deze klasse is de bagageruimte met een inhoud van 170 liter niet echt klein te noemen. De achterbank kan standaard in twee delen worden neergeklapt en vergroot daarmee het bagagevolume tot maar liefst 810 liter. openen. De kleine kle behoorlijk ver open, 2 hoofd niet gauw zult De Cinquecento moet scoren als tweede autc tegenstelling tot de Panda die veel als eerste auto wordt gekocht. Fiat heeft daarom bij zijn kleinste telg Lollig De Fiat Cinquecento zit precies in het segment van zijn verre voorgangers. Het waren echter voornamelijk de Japanse merken die zich dit deel van de markt hadden toegeeigend. Het ook de Suzuki Alto, Daiha Cuore en Subaru Mini-J”“ er in de Fiat Cinquecento geduchte concurrent F” De Cinquecento is slecht meter lang en 1,49 meter breed. De zijkanten van de carrosserie zijn vlak en hoog opgetrokken om ondanks de compacte buitenafmetingen een forse binnenruimte te verkrijgen. De Cinquecento is een echte hartebreker met zijn lollige uiterlijk. De vier wielen zijn zover Kennis staat de zeer luxueuze GTX. Natuurlijk beschikt deze auto over alle in de GT standaard geleverde zaken als stuurbekrachtiging, elektrisch bediende portierruiten, getint glas, ave stoelen etc, maar heeft daarnaast nog een aantal aantrekkelijke extra's. Zo staat de auto op lichtmetalen wielen met brede banden en is lederen bekleding standaard. Hyundai heeft hierbij voor een zeer gedurfde kleurencombinatie gekozen van zwart met rood en groen. fiplete Aan de aan 1 twee van Ibare F T’S T ff s WJ

Kranten Regionaal Archief Tilburg

Weekblad De Tilburgse Koerier | 1992 | | pagina 21