to
I
Meer veiligheid in Seat Toledo
br
CINQUECENWh
JRG
Het vergeten
segment
Verfrissende Hyundai
Scoupe bij Auto Kennis
ijzig
I
•ss»
Ifi
I
321411
AUTOTEST
AUTOTEST
V-A-G
56.1553
1
fiber 1992-pagina 2
DE AUTOMAAT - Donderdag 5 november 1992 - pagina 3
DETILBURGSE KOERIER
r
is, d«
rst br
zal
Sk
igeborgen
R’HD‘83
klant
Voor
dan
De
bijc
een
'ember een
rcedes Benz
ig te woord.
I
roeL
t taj
orden
het
lep gaat
zodat je je
t stoten.
t vooral
to, dit in
L
zijn
Daihatsu
ii-Jumbo die
:ento een
bij krijgen,
echts 3,23
16,3 liter/100 km
sr 6,7 liter/100 km
[evens:
Dinquecento
in lijn
gekozen voor een complete
standaarduitvoering. Aan de
buitenkant is dit te zien aan de
keurig wielplaten, wisser/sproeier
op de achterruit, h
binnenuit verstelb
buitenspiegels, mistachterlicht,
achteruitrijlamp en getint glas.
ingrijke mate toe
de Spaanse
zijn gestegen. Tot
3292
"ïen
Burg. Jansenstraat 52-56
Tilburg, Tel.: 013-683911
Werkplaats zaterdags geopend tot 13.00 uur.
worden, iets wat nog kan wor
versterkt door een bonus op h
lage brandstofverbruik.
mogelijk op de hoeken van de
carrosserie geplaatst, terwijl in
tegenstelling tot de Japanse
tegenstrevers gebruik is gemaakt
van forse 13 inch wielen. De
luchtinlaat naar de radiator wordt
volledig door de voorbumper
verzorgd, een grille ontbreekt. De
In de eerste decennia na de Tweede
Wereldoorlog werd de
massamotorisatie in Europa in gang
gezet. Veel bekende en onbekende
fabrikanten brachten een keur aan
kleine, compacte, zuinige en zeer
betaalbare autootjes. Fiat bracht in
de jaren dertig de Topolino uit, half
jaren vijftig gevolgd door de Nuovo
500. Na het schrappen van de 126
jaren geleden, werd het segment
waarin het merk juist naam had
opgebouwd vergeten. Na een lange
tijd van afwezigheid, komt Fiat met
de Cinquecento weer terug in het
onderste segment van de automarkt.
g NISSAN
GARAGE
^koENISSENBK
r V
Prijs
De Cinquecento beloont zijn
bestuurder met een gunstig
Wortels
Technisch gesproken grijpt Fiat bij
de Cinquecento terug op oude,
vertrouwde techniek met de 899 cc
krachtbron van 40 pk. Alhoewel de
wortels van deze 4 cilinder
teruggaan naar de Fiat 850, is het
huidige apparaat voorzien van
brandstofinspuiting en een
geregelde driewegkatalysator.
Tevreden snorrend blijkt deze
kleine motor prima te voldoen bij
stadssnelheden, terwijl op de
snelweg met enig geduld een top
van 140 km/u kan worden behaald.
Het sprintje van 0 tot 100 km/u
wordt in 18 seconden volbracht.
b nieuwe Toledo heeft er in belar
bijgedragen dat de verkopen van
Volkswagen-dochter Seat in 1992
en met september werden er dit jaar 3292
exemplaren van de Toledo verkocht. Een
belangrijke wijziging voor het 1993-model vinden we
op het gebied van de veiligheid. Voortaan worden
alle Toledo's standaard voorzien van stalen
profielen in de voor- en achterportieren, die bij een
zijdelingse aanrijding voor een verhoogde
veiligheid zorgen.
Het succes van de ter ere van de Olympische Spelen
uitgebrachte Seat Toledo Sport wordt nog even
voort gezet met het verschijnen van de 1600 Sport. Dit
model is gebaseerd op de 1.6 GL en is aan de
buitenkant herkenbaar aan de GT- achterspoiler,
gedeeltelijk meegespoten bumpers, 14 inch velgen
met 185/60 banden en specifieke wieldoppen. In het
interieur vinden we de stoelen en in delen
neerklapbare achterbank uit de GT-versie met een
speciale "Marathon" bekleding. De Seat Toledo 1600
Sport kost f.32.220,78 en kan tegen een geringe
meerprijs van f.750,= van stuurbekrachtiging
worden voorzien. De Tornado rode Toledo 1800
Sport, standaard met stuurbekrachtiging, is nog
steeds verkrijgbaar en kost f.34.402,22.
Fiat heeft echter een versie met
moderne Fire-motor en CVT in het
vooruitzicht gesteld, die wellicht
het stadse karakter van de
Cinquecento nog meer zal
benadrukken. De Nederlandse
uitvoering beschikt standaard over
een handgeschakelde vijfbak. Wie
veel in de stad rijdt, schakelt veel
en dat is nou net waar de bak
weinig zin in heeft. De bediening
gaat uiterst hakerig. Maar ook de
brandstofbesparende vijfde
overbrenging moet met een
enigszins onnatuurlijke beweging
worden ingelegd.
De vier grote wielen van de
Cinquecento zijn onafhankelijk
opgehangen en zorgen voor een
heel behoorlijk veercomfort.
Natuurlijk worden
onregelmatigheden in het wegdek
■c auto zit
van de wat
ringen van
i. De
:t hij echter
Deze nog
ire en in
forse voorportieren geven een
behoorlijk goede toegang tot het
interieur. Alleen zijn de kleine
portiergrepen niet prettig, omdat je
er bij het openen makkelijk met de
vingers vanaf glijdt. De achterklep
staat vrijwel recht en is zowel met
de sleutel als van binnenuit te
brandstofverbruik. Wie stevig het
gaspedaal weet te raken haalt
altijd nog met gemak een
gemiddelde van 1 op 16.
De prijs van de Cinquecento is met
f.15.990,= heel keurig. De auto zit
hiermee op het niveau van
rijker uitgeruste uitvoert
de meeste concurrenten. Lc
grootste concurrent heeft
in eigen huis, de Panda. Lc
steeds uiterst bruikbar
verhouding tot de Cinquecento
iets grotere auto is er vanaf
f. 14.865,= bovendien voorzien van
de veel modernere 1 liter Fire-
motor. Overigens is het even
afwachten wat er met de prijzen
van dergelijke, kleine auto's per 1
januari gaat gebeuren. Volgens de
berekening van de BPM zouden ze
wel eens fors goedkoper kunnen
doorgegeven, maar dat is dan voor
een groot deel terug te voeren op
de korte wielbasis. Een kleine auto
kan nu eenmaal niet zo
comfortabel zijn als een groot
exemplaar. Alhoewel de
Cinquecento heel behoorlijk
voldoet op langere ritten, goed
presteert en redelijk comfortabel
is, voelt de auto zich in nauwe
straten het best thuis. Met het
grootste gemak kan een
parkeerplaatsje worden gevonden
en kan behendig door steegjes
worden gereden. Dan pas komt het
slimme concept tot zijn recht. De
auto heeft een relatief groot
glasoppervlak wat zorgt voor een
prima zicht rondom.
Hyundai-dealer Kennis aan de Leharstraat in
Tilburg heeft vanaf nu de ingrijpend vernieuwde
Hyundai Scoupe in de showroom. Uiteraard is
het ook mogelijk een afspraak te maken voor een
proefrit. Naast de uiterlijke veranderingen sportier
beschikt de Scoupe ook over de eerste eigen
Hyundai-motor. Het gaat hier om een 1.5 liter 12-
klepper die met of zonder turbo wordt geleverd.
De non-turbo-versies komen begin volgend jaar,
terwijl de GT en GTX met snelle turbomotor
vanaf nu leverbaar zijn. In de showroom van
Technische gege
Merk en type: Fiat Cir
Aantal cilinders: 4 ir.
Cilinderinhoud: 899 cc
Boring x slag: 65 x 67,5 mm
Vermogen: 40 pk bij 5500 tr/min
Koppel: 65 Nm bij 3000 tr/min
Afmetingen: lengte 3,227 meter,
breedte 1,487 meter
Gewicht: 702 kg
Prestaties: topsnelheid 140 km/u
acceleratie 0-100 in 18 sec.
Verbruik: bij 90 km/u 4,8 liter/100
bij 120 km/u f"
stadsverkeer 6,
Prijs: f,15.990,=
Wegenbelasting: f.89,= tot f.93,=
per 3 mnd.
Het ontwikkelen van een kleine
auto is geen makkelijke klus.
Immers, ondanks de compacte
afmetingen moet het voertuig aan
alle wettelijke eisen voldoen,
terwijl ook de wensen van de
op een ander niveau liggen.
Hierdoor zijn vaak de
ontwikkelingskosten van een
stadsauto niet veel lager dan van
een limousine. Fiat heeft de
Cinquecento betaalbaar weten te
houden door de produktie in Polen
te laten plaatsvinden. Fiat heeft
daar een zeer moderne
assemblagelijn neergezet volgens
Italiaanse maatstaven.
Zwart plastic
Wie van het uiterlijk van de
Cinquecento is gecharmeerd, 2
ook blij verrast zijn bij het
betreden van het interieur. De
stoelen en een deel van de
portieren zijn bekleed met een
grijze stof met forse groen/rode
banen. De vloer is met tapijt
bekleed. Losliggende, kleine
spullen kunnen in de ruime
portierbakken worden opgeborgen
of in een vak rechts op het
dashboard. Bovendien is er een
speciale ruimte gecreeerd voor
autopapieren en instructieboekje.
Het volledig in zwart plastic
uitgevoerde dashboard is
misschien wat rommelig, maar
zeker niet saai van vormgeving.
Onder de centrale overkapping
vinden we een forse
snelheidsmeter met dagteller,
temperatuur- en brandstofmeter en
een flinke reeks controlelampjes.
Onder de digitale klok zit een
reeks knoppen voor de bediening
van verwarming en ventilatie,
achterruitwisser en -verwarming
en mistlamp. De auto heeft vier
afzonderlijk te richten
uitstroomopeningen voor de
verwarming. Aan de stuurkolom
worden met drie hendels de
verlichting, richtingaanwijzers en
wissers bediend. Het tweespakige
stuurwiel heeft een
claxonbediening op het
middenkussen. De kleine stoelen
van de Cinquecento bieden vooral
op kortere ritten een heel
behoorlijk comfort, mede dankzij
de traploos verstelbare
rugleuningen. Hoofdruimte is er
meer dan voldoende, terwijl de
beenruimte door de ver naar
binnen komende wielkasten iets is
beperkt. Op de achterbank kunnen
twee volwassenen plaatsnemen,
al is het absoluut geen overdqad.
Wie het achterin de Cinquecento
benauwd krijgt, kan de
achterzijruiten open zetten. Voor
een auto uit deze klasse is de
bagageruimte met een inhoud van
170 liter niet echt klein te noemen.
De achterbank kan standaard in
twee delen worden neergeklapt en
vergroot daarmee het
bagagevolume tot maar liefst 810
liter.
openen. De kleine kle
behoorlijk ver open, 2
hoofd niet gauw zult
De Cinquecento moet
scoren als tweede autc
tegenstelling tot de Panda die veel
als eerste auto wordt gekocht. Fiat
heeft daarom bij zijn kleinste telg
Lollig
De Fiat Cinquecento zit precies in
het segment van zijn verre
voorgangers. Het waren echter
voornamelijk de Japanse merken
die zich dit deel van de markt
hadden toegeeigend. Het
ook de Suzuki Alto, Daiha
Cuore en Subaru Mini-J”“
er in de Fiat Cinquecento
geduchte concurrent F”
De Cinquecento is slecht
meter lang en 1,49 meter breed. De
zijkanten van de carrosserie zijn
vlak en hoog opgetrokken om
ondanks de compacte
buitenafmetingen een forse
binnenruimte te verkrijgen. De
Cinquecento is een echte
hartebreker met zijn lollige
uiterlijk. De vier wielen zijn zover
Kennis staat de zeer luxueuze GTX. Natuurlijk
beschikt deze auto over alle in de GT standaard
geleverde zaken als stuurbekrachtiging,
elektrisch bediende portierruiten, getint glas,
ave stoelen etc, maar heeft daarnaast nog
een aantal aantrekkelijke extra's. Zo staat de
auto op lichtmetalen wielen met brede banden
en is lederen bekleding standaard. Hyundai
heeft hierbij voor een zeer gedurfde
kleurencombinatie gekozen van zwart met rood
en groen.
fiplete
Aan de
aan 1
twee van
Ibare
F
T’S
T
ff
s
WJ