FIAT CINQUECENTO
tie
a
<1S
Een muis in Kikkerland
Chrysler en Jeep
Dekkers levert
Panda Elettra aan PNEM
Clijsen beste
buitenlander in
Coupe des Sources
Alfa R.Z.
BMW 5-serie V8
LA. w
MIE
Rijnlease
essa
.wk ^*5
@3
ber 1992 - pagina 8
DE AUTOMAAT - Donderdag 22 oktober 1992 - pagina 9
DE TILBURGSE KOERIER
702
orde
i.s.a.n„
8.500,-
renging
f?;-
ooptl
lit jac
ssante
ort.
enzen.
aren u
indaard wordt
7 hoeft
nmers
ly
ïgen
an de
rijs
de
sneller, halt 240 km/u
I I I I
956
RIJ-IMPRESSIE
OON
TELEFOON 04255-3944
FAX 04255-4020 - HILVARENBEEK
meest
't.
/IA
PÉ
auto
onditie,
72.
UT
00,-
VERVOER
T. diesel
1988
rb. .ES 1985
rsonen
l1 wat
at wil
graag
lör-ento
SNAULT
'EEFT JE
'EN KLEUR
3, antraciet
8.500,-
Ypsilon, alhoewel er nauwelijks
uitwisselbare delen bestaan.
Fiat ziet de Cinquecento op de
Nederlandse markt vooral als
tweede auto, waarbij voornamelijk
een vrouwelijk publiek moet
worden aangesproken.
jelijk
De R.Z.
;r voorzien
importeur zal dit jaar nog enkele
honderden exemplaren kunnen
afleveren.
LECTEERDE
AUTO'S
'86 6.950,-
'86 .ƒ4.950,-
'84 ƒ5.750,-
'84 5.250,-
?85J 9.750,-
?84. ƒ6.750,-
allemaal nog sneller, halt 24
en heeft voor het sprintje 6,8
seconden nodig.
Overigens worden ook
cillinders met 2.0 t
inhoud net als bij
voorzien van een
nokkenassen. Een
BMW de naam VAN(
meegekregen.
Prijzen
De bediening van de
versnellingsbak is niet zonder
kritiek. Vooral het inschakelen van
Amsterdam - Ondanks zijn lengte van nog geen 3,23
meter valt de nieuwe Fiat Cinquecento op. Wie met de
nieuweling in het segment van kleinste auto's door
een drukke stad rijdt, oogst zondermeer bewondering.
Op een heel slimme manier koppelt Fiat haar goede
naam op het gebied van compacte auto's aan de
introductie van dit nieuwe model. De tijden van de
Topolino en de Nuovo 500 lijken te herleven.
We reden de eerste kilometers Cinquecento op
Nederlandse bodem.
Alfa Romeo presenteerde in Parij
ontworpen Spider, of basis van a.
auto ziet er ook in onthoofde toestai
agressief en potent uit. De lijnen va
produktie genomen coupé-versie zij
vinden in de cabriolet, waarbij eiger
dak ontbreekt. De softtop wordt netje
achter de stoelen opgeborgen. De Qu
een 3 liter V6 van 210 pk en weet d
te halen. Hij schiet als een schicht
Kenmerken van de Vision zijn een
volledig electronisch gestuurde
viertraps automatische
versnellingsbak, ABS, twee
airbags, een partikelfilter en een
bagageruimte met 473 liter inhoud.
de vijfde versnelling gaat niet
soepel, terwijl wederom de oude
Italiaanse kwaal van een
weigerende eerste overbre
en achteruit voorkomt.
De Cinquecento is absoluut een
sympathiek autootje wat voor
meer zorgt dan alleen
basisvervoer. Het feit dat de
grootste Japanse concurrent niet
eerder dan eind 1993 met een
nieuw model zal komen, speelt
Fiat bijzonder in de kaart. Volgt
jaar verwacht de importeur er 6
te kunnen verkopen.
Alle automerken die op dit
moment een nieuw model
introduceren kunnen slechts ee
prijs geven tot en met 31 december
van dit jaar. Er is namelijk nog
helemaal niet bekend tot welke
prijsverhogingen het onduidelijk
overheidsbeleid zal leiden. Wie dit
jaar nog zijn Fiat Cinquecento op
kenteken geleverd krijgt, betaalt
het keurige bedrag van f. 15.990,=.
Fiat geeft echter een garantieprijs
voor de in 1993 af geleverde auto's
af. Het gaat hier uiteraard om in
1992 bestelde Cinquecento's die
p*as in 1993 geleverd kunnen
worden.
andere geïnteresseerden. Dekkers
Truck Service B.V., dealer van
Iveco-trucks en Fiat
bedrijfswagens, leverde op
donderdag 15 oktober jl. een
electrisch aangedreven Fiat Panda
aan het Tilburgse districtskantoor
van de PNEM. Medewerkers van
de PNEM zullen de Panda twee
weken in de dagelijkse praktijk
testen. Afhankelijk van het
In december 1991 werd de Fiat
Cinquecento internationaal aan
de pers voorgesteld in Rome. Sinds
die tijd is de produktie in Polen op
gang gekomen en zijn de levering
gestart in Polen zelf en Italië. Fiat
is nu druk bezig de Cinquecento
ook in de overige Europese landen
op de markt te brengen. In verband
met een staking in de fabriek is de
aanvankelijk geplande introductie
op 15 oktober uitgesteld tot 5
november. De Nederlandse
en ook de twee 6
7 en 2.5 liter
ij de 3-serie
i variabele
m systeem wat bij
'"NOS heeft
Was een elektrische auto kort
geleden nog een utopie, sinds kort
levert Fiat de Panda Elettra. In
Itali is deze speciale versie bij alle
dealers te koop, terwijl in
Nederland de verkoop op korte
termijn zal starten. Op dit moment
worden enkele
demonstratiemodellen van de
importeur op proef aangeboden
aan overheidsinstellingen en
resultaat van deze tests zal de
PNEM beslissen over de aankoop
van enkele exemplaren.
De Panda Elettra beweegt zich
geruisloos en zeer
milieuvriendelijk door het
stadsverkeer, waarbij dagelijks
zo'n 70 kilometer kan worden
afgelegd. Bij het gebruik van
speciale accu's kan de actieradius
zelfs worden verdubbeld, 's
Avonds gaat de Panda aan de
stekker. De aansluiting is achter
de grille aangebracht. De Panda
Elettra is een tweepersoons auto.
Op de plaats van de achterbank is
de 400 kg zware accubak
geplaatst. De auto weegt hierdoor
duidelijk meer dan een benzine
variant. Dit is onder het rijden niet
te merken. Het onderstel, de
remmen en besturing zijn aan het
hogere gewicht aangepast.
De introductie van de Fiat Panda
Elettra zal in de regio Tilburg
worden begeleid door Dekkers
Truck Service BV aan de
Siriusstraat 77 (Industrieterrein
Loven) in Tilburg. Meer informatie
wordt gegeven door dhr. J.W. van
Staden (op de foto links) van de
afdeling verkoop (tel. 013-321401).
Deze auto's zullen gegarandeerd
voor f.16.750,= worden
aangeboden. Mocht de
prijswijziging per 1 januari
gunstiger uitvallen, dan wordt
uiteraard het lagere bedrag in
rekening gebracht.
Naast de reeds aangekondigde
BMW M3 en 850 CSi presenteerde
BMW in Parijs ook de 5-serie met
V8 motor. Het gaat hier om een 530i
V8 sedan en touring en een 540i
uitsluitend als vierdeurs. Het is
een combinatie van de zojuist in
de 7- serie geïntroduceerde
motoren met de bestaande
carrosserie van de "5". De auto's
zijn echter duidelijk herkenbaar
aan het gewijzigde front met
'brede nieren'. De 530i V8 heeft de
beschikking over 218 pk, terwijl de
540i maar liefst 286 pk produceert.
Het gaat in beide gevallen om
motoren met 4 kleppen per
cilinder. Het prestatieniveau ligt
een fractie hoger dan bij de 7-serie
V8. De 530i haalt een top van 235
km/u en trekt in 7,7 seconden van 0
tot 100 km/u. De 540i doet het
slechts 7,5 seconden. De Alfa, R.Z, zoals dit model
wordt genoemd, is er maar voor een kleine groep
liefhebbers. Er worden slechts 350 genummerde
exemplaren geproduceerd bij de carrosserie-
ontwerper en -bouwer Zagato. De Alfa R.Z. heeft een
vanaf de bestuurderszitplaats te bedienen
hydraulische hoogteverstelling, die het moge
maakt bij obstakels de auto iets op te tillen. I
staat op 16-inch lichtmetalen velgen, achter i
van 225/50 ZR en voor van 205/55 ZR rubbers.
i de door Zagato
bestaande S.Z. De
and weer uiterst
sn van de inmiddels uit
ie zijn goed terug te
~anlijk alleen het
etjes onder een klep
auto beschikt over
daarmee de 230 km/u
it naar de 100 km/u in
de auto voorzien van een airbag,
airconditioning en ABS. Het feit of
de auto nog net voor het einde van
het jaar op de markt zal komen, is
alleen afhankelijk van de
belastingmaatregelen van de
overheid. Mocht de prijs ten
opzichte van dit jaar enorm
omhoog gaan, dan hoopt Chrysler
Import Holland nog dit jaar een
aantal Grand Cherokee's op de
weg te zetten.
We zullen echter nog tot eind 1993
moeten wachten voordat Chrysler
haar nieuwe topmodel op de markt
zal zetten. De 5,085 meter lange
Vision is een Amerikaan 'nieuwe
stijl' met een 218 pk leverende 3,5
liter V6 24-klepper. De auto haalt
een niet kinderachtige top van 214
km/u en accelereert vanuit
stilstand in 9,5 seconden naar de
100 km/u. De Vision zal gaan
concurreren met de dure
middenklasse-modellen van BMW
en Mercedes en zal gekeken naar
de huidige autoprijzen zo rond de
f.85.000,= tot f.90.000,= gaan kosten.
De Vision zorgt met een wielbasis
van 2,87 meter voor een ongekend
comfort in zijn klasse.
40 pk ontwikkeld bij 5500 tr/min en
een koppel van 65 Nm bij 3000
tr/min. De standaard gemonteerde
handgeschakelde vijfbak levert
deze krachten af-aan de
voorwielen. Het gewicht is tot 702
kg beperkt gebleven, waardoor de
Cinquecento redelijk met het
moderne verkeer meekomt. Zo kan
een top worden gehaald van 140
km/u en trekt het muisje in 18
seconden vanuit stilstand naar de
100 km/u. De stabiliteit is echter
boven de 100 km/u niet bijzonder
en enige zijwind kan de
Cinquecento behoorlijk uit z'n
koers brengen.
Op de geringe lengte hebben de
Fiat-ontwerpers geprobeerd zo
optimaal mogelijk een auto te
bouwen. Om voldoende
interieurruimte te verkrijgen werd
een relatief hoge koets getekend,
terwijl de op de vier hoeken
geplaatste, grote wielen het
comfort belangrijk beïnvloeden.
De Cinquecento doet op veel
punten denken aan de Lancia
Stadsafstanden
De uitrusting is behoorlijk
compleet met bijvoorbeeld twee
van binnenuit verstelbare
buitenspiegels, getint glas,
wisser/sproeier achterop,
aërodynamische wieldoppen, een
digitaal klokje, traploos
verstelbare rugleuningen en een
in twee delen neerklapbare
achterbank. De bagageruimte
heeft in standaardopstelling een
inhoud van 170 liter, maar kan tot
810 liter worden uitgebreid. De
voorstoelen hebben een korte
zitting, maar bieden op
stadsafstanden een redelijk
comfort. Vooral langere personen
zullen echter op grote ritten wat
meer problemen krijgen. Fiat wil
in haar promotiemateriaal graag
doen geloven dat de Cinquecento
plaats biedt aan maar liefst vijf
volwassen personen. Deze illusie
moeten we echter de toekomstige
bezitter meteen ontnemen. Voor
korte afstanden kunnen vier
volwassen het wel even uit
houden, maar de achterbank is
meer geschikt voor kinderen. Zeer
positief is het grote glasoppervlak,
waardoor het uitzicht rondom
optimaal is.
De Cinquecento is duidelijk
fraaier uitgerust dan bijvoorbeeld
de Panda. De bekleding is in de
kleuren grijs, rood en groen
uitgevoerd en is ook op de
portieren te vinden. Het dashboard
xS fantasievol vormgegeven en in
zwart kunststof uitgevoerd. De
meeste bedieningsknoppen zijn
direct rond het stuur te vinden.
Chrysler/Jeep bracht twee
Europese noviteiten in Parijs. Rond
de jaarwisseling komt ook in ons
land de Grand Cherokee op de
markt, een uiterst luxueuze
terreinauto voorlopig met de
bekende 4 liter 6 cilinder van 184
pk en een koppel van 290 Nm bij
3950 tr/min. Daarnaast verschijnt
er ook een 5,2 liter V8, goed voor
215 pk bij 4750 tr/min en een fors
koppel van 375 Nm bij 3050 tr/min.
Deze versie mag een last van
maximaal 3500 kg trekken. De
prestaties liggen op een hoog
niveau met een top van 180 km/u
en acceleraties in respectievelijk
10,3 en 9,8 seconden. De Grand
Cherokee moet nog meer dan de
huidige kleinere Cherokee gaan
concurreren met bijvoorbeeld de
Range Rover. Zoals de naam al
zegt is deze nieuweling een slag
groter dan de bestaande
Cherokee, die overigens
onveranderd leverbaar blijft. De
carrosserie is 20 centimeter langer,
terwijl de wielbasis met 11,4
centimeter is gegroeid. De styling
doet nog duidelijk aan de
bestaande Cherokee denken. De
vormen zijn echter wat meer
afgerond. De Grand Cherokee is
uitgerust met Quadra-trac
permanente vierwielaandrijving,
waarbij het centrale differentieel
is voorzien van een
viscokoppeling. Star
Stabiliteit
De Cinquecento wordt in ons land
maar in één uitvoering geleverd.
Motorisch is gekozen voor de
aloude 0,9 liter 4 pitter die voor dit
autootje op vele punten werd
gemoderniseerd. Uit 899 cc wordt
met behulp van een centraal
injectiesysteem een vermogen van
Clijsen met navigator René
Smeets. Het tweetal wist als beste
buitenlandse equipe te eindigen
daar Clijsen reeds twee keer
eerder aan deze oldtimer-rall]
meedeed en ook Smeets de
Ardennen op z'n broekzak kent. Er
werd gereden met een
drieëntwintig jaar oude Alfa GT
Junior met een 1.3 liter motor.
Winnaar werd de Belg J. Gerkens
in zijn Lancia Fulvia Z uit 1972. De
oudste deelnemende auto's
dateerden uit de jaren vijftig zoals
een Jaguar XK 140 en Austin
Healey. De nieuwste deelnemers
waren altijd nog zo'n twintig jaar
oud.
Op 9, 10 en 11 oktober jl. werd in de
directe omgeving van Spa (België)
de Coupe des Sources verreden,
een rally voor klassieke auto's. De
rally is zo'n 155 kilometer lang en
voert over de slingerende wegen
door de Ardennen. De helft van de
proeven wordt in het donker
afgelegd, terwijl een deel van de
wegen maar één auto breed is en
soms spiegelglad. Rijders die de
streek kennen zijn zodoende in het
voordeel. Geen wonder dat de
eerste twintig plaatsen in het
eindklassement door Belgen
worden ingenomen. Op nummer 21
vinden we echter zeer
verdienstelijk de Tilburger Wim
FR-JZ-73
r
|M-NU 89951