FIAT CINQUECENTO tie a <1S Een muis in Kikkerland Chrysler en Jeep Dekkers levert Panda Elettra aan PNEM Clijsen beste buitenlander in Coupe des Sources Alfa R.Z. BMW 5-serie V8 LA. w MIE Rijnlease essa .wk ^*5 @3 ber 1992 - pagina 8 DE AUTOMAAT - Donderdag 22 oktober 1992 - pagina 9 DE TILBURGSE KOERIER 702 orde i.s.a.n„ 8.500,- renging f?;- ooptl lit jac ssante ort. enzen. aren u indaard wordt 7 hoeft nmers ly ïgen an de rijs de sneller, halt 240 km/u I I I I 956 RIJ-IMPRESSIE OON TELEFOON 04255-3944 FAX 04255-4020 - HILVARENBEEK meest 't. /IA PÉ auto onditie, 72. UT 00,- VERVOER T. diesel 1988 rb. .ES 1985 rsonen l1 wat at wil graag lör-ento SNAULT 'EEFT JE 'EN KLEUR 3, antraciet 8.500,- Ypsilon, alhoewel er nauwelijks uitwisselbare delen bestaan. Fiat ziet de Cinquecento op de Nederlandse markt vooral als tweede auto, waarbij voornamelijk een vrouwelijk publiek moet worden aangesproken. jelijk De R.Z. ;r voorzien importeur zal dit jaar nog enkele honderden exemplaren kunnen afleveren. LECTEERDE AUTO'S '86 6.950,- '86 .ƒ4.950,- '84 ƒ5.750,- '84 5.250,- ?85J 9.750,- ?84. ƒ6.750,- allemaal nog sneller, halt 24 en heeft voor het sprintje 6,8 seconden nodig. Overigens worden ook cillinders met 2.0 t inhoud net als bij voorzien van een nokkenassen. Een BMW de naam VAN( meegekregen. Prijzen De bediening van de versnellingsbak is niet zonder kritiek. Vooral het inschakelen van Amsterdam - Ondanks zijn lengte van nog geen 3,23 meter valt de nieuwe Fiat Cinquecento op. Wie met de nieuweling in het segment van kleinste auto's door een drukke stad rijdt, oogst zondermeer bewondering. Op een heel slimme manier koppelt Fiat haar goede naam op het gebied van compacte auto's aan de introductie van dit nieuwe model. De tijden van de Topolino en de Nuovo 500 lijken te herleven. We reden de eerste kilometers Cinquecento op Nederlandse bodem. Alfa Romeo presenteerde in Parij ontworpen Spider, of basis van a. auto ziet er ook in onthoofde toestai agressief en potent uit. De lijnen va produktie genomen coupé-versie zij vinden in de cabriolet, waarbij eiger dak ontbreekt. De softtop wordt netje achter de stoelen opgeborgen. De Qu een 3 liter V6 van 210 pk en weet d te halen. Hij schiet als een schicht Kenmerken van de Vision zijn een volledig electronisch gestuurde viertraps automatische versnellingsbak, ABS, twee airbags, een partikelfilter en een bagageruimte met 473 liter inhoud. de vijfde versnelling gaat niet soepel, terwijl wederom de oude Italiaanse kwaal van een weigerende eerste overbre en achteruit voorkomt. De Cinquecento is absoluut een sympathiek autootje wat voor meer zorgt dan alleen basisvervoer. Het feit dat de grootste Japanse concurrent niet eerder dan eind 1993 met een nieuw model zal komen, speelt Fiat bijzonder in de kaart. Volgt jaar verwacht de importeur er 6 te kunnen verkopen. Alle automerken die op dit moment een nieuw model introduceren kunnen slechts ee prijs geven tot en met 31 december van dit jaar. Er is namelijk nog helemaal niet bekend tot welke prijsverhogingen het onduidelijk overheidsbeleid zal leiden. Wie dit jaar nog zijn Fiat Cinquecento op kenteken geleverd krijgt, betaalt het keurige bedrag van f. 15.990,=. Fiat geeft echter een garantieprijs voor de in 1993 af geleverde auto's af. Het gaat hier uiteraard om in 1992 bestelde Cinquecento's die p*as in 1993 geleverd kunnen worden. andere geïnteresseerden. Dekkers Truck Service B.V., dealer van Iveco-trucks en Fiat bedrijfswagens, leverde op donderdag 15 oktober jl. een electrisch aangedreven Fiat Panda aan het Tilburgse districtskantoor van de PNEM. Medewerkers van de PNEM zullen de Panda twee weken in de dagelijkse praktijk testen. Afhankelijk van het In december 1991 werd de Fiat Cinquecento internationaal aan de pers voorgesteld in Rome. Sinds die tijd is de produktie in Polen op gang gekomen en zijn de levering gestart in Polen zelf en Italië. Fiat is nu druk bezig de Cinquecento ook in de overige Europese landen op de markt te brengen. In verband met een staking in de fabriek is de aanvankelijk geplande introductie op 15 oktober uitgesteld tot 5 november. De Nederlandse en ook de twee 6 7 en 2.5 liter ij de 3-serie i variabele m systeem wat bij '"NOS heeft Was een elektrische auto kort geleden nog een utopie, sinds kort levert Fiat de Panda Elettra. In Itali is deze speciale versie bij alle dealers te koop, terwijl in Nederland de verkoop op korte termijn zal starten. Op dit moment worden enkele demonstratiemodellen van de importeur op proef aangeboden aan overheidsinstellingen en resultaat van deze tests zal de PNEM beslissen over de aankoop van enkele exemplaren. De Panda Elettra beweegt zich geruisloos en zeer milieuvriendelijk door het stadsverkeer, waarbij dagelijks zo'n 70 kilometer kan worden afgelegd. Bij het gebruik van speciale accu's kan de actieradius zelfs worden verdubbeld, 's Avonds gaat de Panda aan de stekker. De aansluiting is achter de grille aangebracht. De Panda Elettra is een tweepersoons auto. Op de plaats van de achterbank is de 400 kg zware accubak geplaatst. De auto weegt hierdoor duidelijk meer dan een benzine variant. Dit is onder het rijden niet te merken. Het onderstel, de remmen en besturing zijn aan het hogere gewicht aangepast. De introductie van de Fiat Panda Elettra zal in de regio Tilburg worden begeleid door Dekkers Truck Service BV aan de Siriusstraat 77 (Industrieterrein Loven) in Tilburg. Meer informatie wordt gegeven door dhr. J.W. van Staden (op de foto links) van de afdeling verkoop (tel. 013-321401). Deze auto's zullen gegarandeerd voor f.16.750,= worden aangeboden. Mocht de prijswijziging per 1 januari gunstiger uitvallen, dan wordt uiteraard het lagere bedrag in rekening gebracht. Naast de reeds aangekondigde BMW M3 en 850 CSi presenteerde BMW in Parijs ook de 5-serie met V8 motor. Het gaat hier om een 530i V8 sedan en touring en een 540i uitsluitend als vierdeurs. Het is een combinatie van de zojuist in de 7- serie geïntroduceerde motoren met de bestaande carrosserie van de "5". De auto's zijn echter duidelijk herkenbaar aan het gewijzigde front met 'brede nieren'. De 530i V8 heeft de beschikking over 218 pk, terwijl de 540i maar liefst 286 pk produceert. Het gaat in beide gevallen om motoren met 4 kleppen per cilinder. Het prestatieniveau ligt een fractie hoger dan bij de 7-serie V8. De 530i haalt een top van 235 km/u en trekt in 7,7 seconden van 0 tot 100 km/u. De 540i doet het slechts 7,5 seconden. De Alfa, R.Z, zoals dit model wordt genoemd, is er maar voor een kleine groep liefhebbers. Er worden slechts 350 genummerde exemplaren geproduceerd bij de carrosserie- ontwerper en -bouwer Zagato. De Alfa R.Z. heeft een vanaf de bestuurderszitplaats te bedienen hydraulische hoogteverstelling, die het moge maakt bij obstakels de auto iets op te tillen. I staat op 16-inch lichtmetalen velgen, achter i van 225/50 ZR en voor van 205/55 ZR rubbers. i de door Zagato bestaande S.Z. De and weer uiterst sn van de inmiddels uit ie zijn goed terug te ~anlijk alleen het etjes onder een klep auto beschikt over daarmee de 230 km/u it naar de 100 km/u in de auto voorzien van een airbag, airconditioning en ABS. Het feit of de auto nog net voor het einde van het jaar op de markt zal komen, is alleen afhankelijk van de belastingmaatregelen van de overheid. Mocht de prijs ten opzichte van dit jaar enorm omhoog gaan, dan hoopt Chrysler Import Holland nog dit jaar een aantal Grand Cherokee's op de weg te zetten. We zullen echter nog tot eind 1993 moeten wachten voordat Chrysler haar nieuwe topmodel op de markt zal zetten. De 5,085 meter lange Vision is een Amerikaan 'nieuwe stijl' met een 218 pk leverende 3,5 liter V6 24-klepper. De auto haalt een niet kinderachtige top van 214 km/u en accelereert vanuit stilstand in 9,5 seconden naar de 100 km/u. De Vision zal gaan concurreren met de dure middenklasse-modellen van BMW en Mercedes en zal gekeken naar de huidige autoprijzen zo rond de f.85.000,= tot f.90.000,= gaan kosten. De Vision zorgt met een wielbasis van 2,87 meter voor een ongekend comfort in zijn klasse. 40 pk ontwikkeld bij 5500 tr/min en een koppel van 65 Nm bij 3000 tr/min. De standaard gemonteerde handgeschakelde vijfbak levert deze krachten af-aan de voorwielen. Het gewicht is tot 702 kg beperkt gebleven, waardoor de Cinquecento redelijk met het moderne verkeer meekomt. Zo kan een top worden gehaald van 140 km/u en trekt het muisje in 18 seconden vanuit stilstand naar de 100 km/u. De stabiliteit is echter boven de 100 km/u niet bijzonder en enige zijwind kan de Cinquecento behoorlijk uit z'n koers brengen. Op de geringe lengte hebben de Fiat-ontwerpers geprobeerd zo optimaal mogelijk een auto te bouwen. Om voldoende interieurruimte te verkrijgen werd een relatief hoge koets getekend, terwijl de op de vier hoeken geplaatste, grote wielen het comfort belangrijk beïnvloeden. De Cinquecento doet op veel punten denken aan de Lancia Stadsafstanden De uitrusting is behoorlijk compleet met bijvoorbeeld twee van binnenuit verstelbare buitenspiegels, getint glas, wisser/sproeier achterop, aërodynamische wieldoppen, een digitaal klokje, traploos verstelbare rugleuningen en een in twee delen neerklapbare achterbank. De bagageruimte heeft in standaardopstelling een inhoud van 170 liter, maar kan tot 810 liter worden uitgebreid. De voorstoelen hebben een korte zitting, maar bieden op stadsafstanden een redelijk comfort. Vooral langere personen zullen echter op grote ritten wat meer problemen krijgen. Fiat wil in haar promotiemateriaal graag doen geloven dat de Cinquecento plaats biedt aan maar liefst vijf volwassen personen. Deze illusie moeten we echter de toekomstige bezitter meteen ontnemen. Voor korte afstanden kunnen vier volwassen het wel even uit houden, maar de achterbank is meer geschikt voor kinderen. Zeer positief is het grote glasoppervlak, waardoor het uitzicht rondom optimaal is. De Cinquecento is duidelijk fraaier uitgerust dan bijvoorbeeld de Panda. De bekleding is in de kleuren grijs, rood en groen uitgevoerd en is ook op de portieren te vinden. Het dashboard xS fantasievol vormgegeven en in zwart kunststof uitgevoerd. De meeste bedieningsknoppen zijn direct rond het stuur te vinden. Chrysler/Jeep bracht twee Europese noviteiten in Parijs. Rond de jaarwisseling komt ook in ons land de Grand Cherokee op de markt, een uiterst luxueuze terreinauto voorlopig met de bekende 4 liter 6 cilinder van 184 pk en een koppel van 290 Nm bij 3950 tr/min. Daarnaast verschijnt er ook een 5,2 liter V8, goed voor 215 pk bij 4750 tr/min en een fors koppel van 375 Nm bij 3050 tr/min. Deze versie mag een last van maximaal 3500 kg trekken. De prestaties liggen op een hoog niveau met een top van 180 km/u en acceleraties in respectievelijk 10,3 en 9,8 seconden. De Grand Cherokee moet nog meer dan de huidige kleinere Cherokee gaan concurreren met bijvoorbeeld de Range Rover. Zoals de naam al zegt is deze nieuweling een slag groter dan de bestaande Cherokee, die overigens onveranderd leverbaar blijft. De carrosserie is 20 centimeter langer, terwijl de wielbasis met 11,4 centimeter is gegroeid. De styling doet nog duidelijk aan de bestaande Cherokee denken. De vormen zijn echter wat meer afgerond. De Grand Cherokee is uitgerust met Quadra-trac permanente vierwielaandrijving, waarbij het centrale differentieel is voorzien van een viscokoppeling. Star Stabiliteit De Cinquecento wordt in ons land maar in één uitvoering geleverd. Motorisch is gekozen voor de aloude 0,9 liter 4 pitter die voor dit autootje op vele punten werd gemoderniseerd. Uit 899 cc wordt met behulp van een centraal injectiesysteem een vermogen van Clijsen met navigator René Smeets. Het tweetal wist als beste buitenlandse equipe te eindigen daar Clijsen reeds twee keer eerder aan deze oldtimer-rall] meedeed en ook Smeets de Ardennen op z'n broekzak kent. Er werd gereden met een drieëntwintig jaar oude Alfa GT Junior met een 1.3 liter motor. Winnaar werd de Belg J. Gerkens in zijn Lancia Fulvia Z uit 1972. De oudste deelnemende auto's dateerden uit de jaren vijftig zoals een Jaguar XK 140 en Austin Healey. De nieuwste deelnemers waren altijd nog zo'n twintig jaar oud. Op 9, 10 en 11 oktober jl. werd in de directe omgeving van Spa (België) de Coupe des Sources verreden, een rally voor klassieke auto's. De rally is zo'n 155 kilometer lang en voert over de slingerende wegen door de Ardennen. De helft van de proeven wordt in het donker afgelegd, terwijl een deel van de wegen maar één auto breed is en soms spiegelglad. Rijders die de streek kennen zijn zodoende in het voordeel. Geen wonder dat de eerste twintig plaatsen in het eindklassement door Belgen worden ingenomen. Op nummer 21 vinden we echter zeer verdienstelijk de Tilburger Wim FR-JZ-73 r |M-NU 89951

Kranten Regionaal Archief Tilburg

Weekblad De Tilburgse Koerier | 1992 | | pagina 27