S3-
Calibra
en
Vectra
Turbo
3
LJwj'
Sporty Look
Bink presenteert Rover 800
Chrysler
Loon op
Coupé als primeur
Zand
sponsort
Uno
Animo
Terreinrijden op Beekse Bergen
in herfstvakantie
GG-NW 177
D
I
i
ii
ii
i
BERTENS TILBURG BV
tl
3
FN-VL-81
AUTOTEST
DE TILBURGSE KOERIER
DE AUTOMAAT - Donderdag 22 oktober 1992 - pagina 3
>er 1992-pagina 2
on-
len
1.0
aar
op
iel,
en-
stje
aar.
wat
Geminiweg 39, Tilburg 423030
sgenbelc
r 3 mnd.
WEEK
1989
N
it int
a aide
ima start bij f.56.645,=
59,57
raken met
d - Reparatie
vervolg van pagina 1
iARANTIE
volwassenen,
goed thuis zul
WE AUTO'S
NTIE
sn van
it niet
Auto’s
013-682001
■s
1987
t lekker
3n in
ar het
loopt een rode
3 is met f.76.500,=
ildig
:al de Furio-rij
=f met zijn aut
de Suzuki terreinauto's,
slnemer is aan dit
troën uit
Naast
chtrichting
isbak met
te voor radio-
t voor de ZX
ities die wat
i in deze auto
schillende
iral van de
T?oe= in de
lomen.
5 de 1.9 liter
mdering van
's is er
De hele
kan men ook nog eens kennisme
en) en jetski's (waterscooters),
motorsport zijn tegen een geringe vergoeding
ling uit te proberen op en rond het strand.
Met de introductie van de ZX in verschillende 3-
deurs varianten probeert Citroen de verkopen
van haar middenklasser op niveau te brengen.
Vooral in ons land is een driedeurs hatchback
zeer populair, al blijkt uit statistieken dat de
Franse auto's in dit segment vooral geliefd zijn
met twee deuren extra. Hoe dan ook, Citroen
heeft uitgaande van de bestaande vijfdeurs een
sportief ogende driedeurs gecreeerd, die in
Frankrijk zelfs de toevoeging "coupé" meekrijgt.
We reden met de ZX Furio.
HF
van 188 km/u en de acceleratie van
0 tot 100 in 11,3 seconden. De ZX is
met een lengte van 4,085 meter
redelijk compact, maar biedt toch
een behoorlijke bagageruimte met
een volume van 351 liter.
Natuurlijk is dit uit te breiden tot
791 liter door het neerklapper
de achterbank. De Furio kent
de mogelijkheid van de
verschuifbare achterbank, terwijl
een deelbaar neerklapbaar
exemplaar f.500,extra kost.
Jenissen BV
-2
?r-
week kan er worden meegereden met een professionele chauffeur in een
4x4 terreinauto.
De Beekse Bergen beschikt over verschillende
terwijl de Tilburgse dealer Gijsbers ook deel,
evenement.
Op 21, 22, 27 en 28 oktober k
Quads (vierwielige motorei
Deze nieuwe vormen van i
en onder deskundige leidi
Autobedrijf Chrysler Loon
op Zand heeft de senioren
selectie van
voetbalvereniging Uno
Animo uit Loon op Zand
van nieuwe
trainingspakken en tenues
voorzien. Uno Animo komt
momenteel uit in de eerste
klasse van de afdeling
Noord-Brabant.
Onderleiding van trainer
dhr. H. Wijkmans (op de
foto links boven) probeert
het elftal de naam
"Chrysler" waardig op de
velden in de regio uit te
dragen en men probeert
tevens niet deze
ondersteuning een
promotie naar de afdeling
KNVB af te dwingen.
accentlijn. In de console vinden we
twee afzonderlijk te richten
uitstroomopeningen van de
verwarming en ventilatie,
draaiknoppen voor
ventilatorsnelheid, luchtrichting
en temperatuur, een asbak met
aansteker en de ruimte voor radio-
inbouw. Citroen levert
twee speciale installat:
formaat betreft alleen i
te gebruiken zijn en zodoende
weinig interessant zijn voor het
dievenvolkje.
De stoelen bieden een stevige zit
en ogen door hun redelijke
lendensteunen aardig. De
grijs/rode bekleding komt op de
deurpanelen terug. De Furio mist
een aantal luxe details zoals
elektrisch bediende portierruiten
en centrale vergrendeling, maar
heeft toch een voldoende complete
uitvoering. De binnenruimte is
zeer geschikt voor vier
i, die zich ook achterin
illen voelen.
Tijdens de komende herfstvakantie is het Strand en Speelland Beekse
Bergen iedere dag geopend van 10.00 tot 17.00 uur. Er wordt een speciale
herfstentreeprijs gehanteerd van f.5,= (kinderen tot vier jaar gratis). De
hele week staat op de strandboulevard een kermis opgesteld, terwijl ‘s
middags Theatergroep Stuiter een verhaal speelt uit de kinderboeken
van Dokter Dolittle. Op zondag 25 oktober treedt bovendien de bekende
clown Bertho op. Hij kan goochelen, buikspreken en jongleren.
Maar ook voor kinderen die houden van stoere 4x4 terreinauto's
tijdens de herfstvakantie in de Beekse Bergen veel te beleven. D
Uitstraling
Er wordt overigens op grote voet
geleefd, met de 185/60 R14
Michelin MWV2- banden. De Furio
heeft een aantrekkelijke
uitstraling, maar zou nog
lichtmetalen velgen kun"'
gebruiken, die voor f.1. J
optielijst staan opgenc
Net als bij Peugeot is c
krachtbron (met uitzon
Radio-inbouw
Het interieur is leuk sportief van
aankleding, waarbij vooral de
kleuren zwart, grijs en rood zijn
gebruikt. Het dashboard ziet er
degelijk en overzichtelijk uit, maar
mist helaas de typische
kenmerken die we van Citi
het verleden gewend zijn. 1
een brandstof- en
temperatuurmeter is een
toerenteller standaard. In de rand
rond het instrumentarium zijn
verschillende bedieningsknoppen
ondergebracht. Het fraaie
driespaaks sportstuur ligt
in de hand en is bovendiei
hoogte verstelbaar. Ovei
dashboard loop1-
Knikje
Aan het front en de achterpartij
werd er helemaal niets veranderd.
Het profiel vertoont echter enkele
zeer aardige, nieuwe
stijlkenmerken. Natuurlijk heeft de
ZX forse voorportieren, die de
instap erg makkelijk maken,
terwijl ook de achterpassagiers
zijn er uiteraard voor de pure
liefhebber. In 1993 verwacht
General Motors Nederland bijna
800 Calibra's en ruim 16.000
Vectra's te verkopen. Van beide
turbo's zullen er zo'n vijftig tot
honderd op de weg worden gezet.
De Opel Calibra turbo kost
f.82.000,-.
Het programi
voor de 2.0i.
De Vectra turbo
net iets goedkop
heeft standaard 16 inch
lichtmetalen velgen en een
glanzende, dubbele uitlaatpijp.
Natuurlijk zorgt de recent
geintroduceerde Rover-grille voor
de finishing touch. In het interieur
vinden we met licht leer (Light
Stone Beige of Light Granite)
beklede stoelen voorzien van
contrasterende biezen. Maar ook
de deurgrepen, hoofdsteunen,
deurbekleding, stuur en
handremgreep zijn met leer
overtrokken. Boven de
aangedreven voorwielen ligt een
2,7 liter V6-motor met een
vermogen van 169 pk uiteraard
voorzien van een katalysator in het
uitlaatsysteem. Standaard is een
De allereerste auto die door
Citroen tot "ZX" werd gedoopt, was
de Rally Raid, het monster wat
onder andere in Parijs-Dakar
zegevierde en onlangs Parijs-
Peking won. Het gaat hier
welliswaar om een auto die
weinig gemeen heeft met het
produktie-exemplaar, maar heel
behoorlijk de lijnvoering van de
nieuwe driedeurs heeft. Deze
sportieve achtergrond van het
model zullen door Citroen zeker
gebruikt worden.
Comfort
De wielophanging van de Furio is
gelijk aan die van de andere ZX-
modellen. Zeer kenmerkend hierbij
is de meesturende achteras, die tot
niet veel moeite hoeven doen om
hun zitplaatsen te bereiken. Ter
hoogte van de B-stijl loopt zowel
de ruit van het portier als de
uitstelbare achterzijruit iets
omhoog. Dit 'knikje' geeft de 3-
deurs ineens een zeer
eigenzinnige aanblik. De
portiergreep staat vertikaal.
Drie modellen uit de vijfdeurs
'collectie' zijn ook met drie deuren
beschikbaar: de Reflex, Avantage
en Aura. Daarnaast zijn er ook
twee specifieke driedeurs
uitgaves: naast de 16-klepper de
nieuwe Furio.
De Furio staat prijstechnisch
precies tussen de zeer luxueuze
Aura en de meer modale
Avantage. Met de Furio richt
Citroen zich vooral op een relatief
jong koperspubliek wat
gecharmeerd is van verscl
sportieve details die vooru
Tijdens de speciale Rover-show
die van 22 tot en met 26 oktober
wordt gehouden bij de Tilburgse
Rover-dealer Bink wordt als
primeur de nieuwe 800 Coupé
getoond. Bink is hiermee de
allereerste dealer in ons land die
dit topmodel in huis heeft. Rover
zet met deze auto een rijke traditie
voort. Bij de afwerking is geheel
volgens Britse smaak gebruikt
gemaakt van het beste leer en de
fraaiste houtsoorten. De
vierpersoons Rover 800 Coupé
toont krachtig en elegant.
Natuurlijk is de verwantschap met
de 800 sedan duidelijk aanwezig.
Toch werden veel plaatwerkdelen
opnieuw geconstrueerd. De auto
in extreme situaties zorgt voor een
comfortabel en veilig weggedrag.
Er kan zodoende behoorlijk
sportief met de Furio gereden
worden. Gezien het gewicht is
stuurbekrachtiging niet echt
noodzakelijk, al kan dit wel tegen
een meerprijs van f.1.820,= worden
geleverd. De auto is bijzonder
comfortabel, al zou het
motorgeluid wat beter geisoleerd
mogen worden.
De Furio met 1.8 motor kan snel
worden gereden, zonder enorme
gevolgen voor het
brandstofverbruik. Een
gemiddelde van 1 op 11,5 is hierbij
makkelijk te halen.
De Citroen ZX Furio wordt
uitsluitend met de nieuwe 1.8 liter
motor geleverd en kost f.31.140,=.
De ZX Avantage met dezelfde
krachtbron moet f.30.240,=
opleveren, terwijl de zeer complete
Aura voor f.32.230,= in de prijslijst
staat. Daarnaast zijn er nog de
Reflex en Avantage met 1.4 liter
krachtbron vanaf f.26.440,= en
natuurlijk de 16-klepper als
sportief topmodel voor f.48.100,=.
De ZX is zeker in vergelijking met
de Duitse concurrentie een
bijzonder complete, comfortabele s
auto voor een nette prijs.
de BX) verdwenen uit het
leveringsprogramma. De snelle ZX
Volcane heeft zodoende nu een 2
liter exemplaar, bekend uit de XM.
Om het gat tussen deze 2 liter en
1.6 op te vullen, is er nu een 1.8-
variant die naast de Furio ook
geleverd wordt in de Avantage en
Aura. Door de slag van de zuiger te
vergroten werd de cilinderinhoud
van 1560 cc op 1761 cc gebracht. De
4 cilinder heeft een multipoint
brandstofinspuiting en bereikt zijn
maximale vermogen van 103 pk bij
6000 tr/min. Het maximale koppel
van 153 Nm is al bij 3000 tr/min
volledig aanwezig. De motor is
daarom al behoorlijk krachtig bij
lage toerentallen, waardoor
veelvuldig schakelen overbodig is.
Toch zal de Furio-rijder graag
sportief met zijn auto omgaan, wat
ook zondermeer mogelijk is.
Immers om het maximale
vermogen te bereiken mag lekker
in de versnellingen doorgetrokken
worden. De voorwielen worden via
een handgeschakelde vijfbak
aangedreven. De bak schakelt
enigszins hakerig, maar toch
exact. Met een totaalgewicht van
1008 kg is de Furio tot prima
prestaties in staat zoals een top
Technische gegevens:
Merk en type: Citroën ZX Furio
Aantal cilinders: 4 in lijn
Cilinderinhoud: 1761 cc
Boring x slag: 83 x 81,4 mm
Vermogen: 103 pk bij 6000 tr/min
Koppel: 153 Nm bij 3000 tr/min
Afmetingen: lengte 4,085 meter,
breedte 1,688 meter
Gewicht: 1008 kg
Prestaties: topsnelheid 188 km/u
acceleratie 0-10Ó in 11,3 sec.
Verbruik: bij 90 km/u 5,6 liter/100
km
bij 120 km/u 6,9 liter/100 km
stadsverkeer 7,3 liter/100 km
Prijs: f.31.140,=
Wegenbelasting: f148,= tot f155,=
per 3 mnd.
Volcane zijn overgenomen. Zo zijn
de bumpers in de carrosseriekleur
meegespoten. Voor vinden we een
exemplaar met geïntegreerde
spoiler en ingebouwde
mistlampen. De achterbumper
heeft een uitsparing voor de dikke
uitlaatpijp. De auto kenmerkt zich
verder door een eveneens
meegespoten spoiled je boven de
achterruit, stootstrips op de
flanken, een achterruitwisser,
twee met de hand van binnenuit
verstelbare buitenspiegels en
specifieke wieldoppen. Kenners
zullen deze wielplaten sterk doen
denken aan die van de Peugeot
405 GR uit de eerste generatie.
Uiteraard is de leeuw hier
vervangen door de 'double
chevron'.
rally meedoet, terwijl juist het
motorgeluid zeer binnen de perken
blijft. Ook wat betreft
brandstofverbruik doet de
turbomotor het prima. Dat is mooi
op de boordcomputer te volgen.
Alleen bij zeer fors optrekken
stromen er zo'n veertig liter per 100
km doorheen, terwijl bijvoorbeeld
bij 140 km/u constant op 1 liter
makkelijk 11 kilometer kan worden
afgelegd.
De Opeis Calibra en Vectra turbo
De binnenuitrusting komt ook met
die van de Calibra overeen, maar
de Vectra mist de lederen
bekleding.
De Opel turbo's voelen zich
uitstekend thuis op de rechte
autobaan waar met gemiddelden
van ver boven de 200 km/u
overheen gejaagd kan worden,
zonder dat de auto duidelijke
signalen geeft dat het allemaal te
hard gaat. Wie erg snel een bocht
aansnijdt, voelt enige onrust in de
staart, maar de grenzen liggen erg
ver. Leuker is het echter deze auto
te rijden op bochtige
landweggetjes waar veel
geschakeld, gestuurd en
gasgegeven moet worden. Je hebt
al gauw het idee dat je aan een
automatische vierversnellingsbak
terwijl ook een handgeschakelde
vijfbak te bestellen is. In het grote
stuurwiel is een airbag
opgenomen, terwijl de auto
uiteraard is voorzien van
verstevigingsbalken in de
portieren.
De Rover 800 Coupé haalt een top
van 211 km/u (214 km/u) en heeft 9,2
(8,2) seconden nodig om vanuit
stilstand de 100 km/u te behalen.
De waarden tussen haakjes
betreffen de versie met
handgeschakelde bak. De prijs
van deze exclusieve Rover Coupé
is vastgesteld op f.119.900,=.
Garage Bink is gevestigd aan de
Winkler Prinsstraat 24 in Tilburg.
ITR0E1
X FURI
-?«i ta
CHHV8I
C» üatJge 1
Jeep