S3- Calibra en Vectra Turbo 3 LJwj' Sporty Look Bink presenteert Rover 800 Chrysler Loon op Coupé als primeur Zand sponsort Uno Animo Terreinrijden op Beekse Bergen in herfstvakantie GG-NW 177 D I i ii ii i BERTENS TILBURG BV tl 3 FN-VL-81 AUTOTEST DE TILBURGSE KOERIER DE AUTOMAAT - Donderdag 22 oktober 1992 - pagina 3 >er 1992-pagina 2 on- len 1.0 aar op iel, en- stje aar. wat Geminiweg 39, Tilburg 423030 sgenbelc r 3 mnd. WEEK 1989 N it int a aide ima start bij f.56.645,= 59,57 raken met d - Reparatie vervolg van pagina 1 iARANTIE volwassenen, goed thuis zul WE AUTO'S NTIE sn van it niet Auto’s 013-682001 ■s 1987 t lekker 3n in ar het loopt een rode 3 is met f.76.500,= ildig :al de Furio-rij =f met zijn aut de Suzuki terreinauto's, slnemer is aan dit troën uit Naast chtrichting isbak met te voor radio- t voor de ZX ities die wat i in deze auto schillende iral van de T?oe= in de lomen. 5 de 1.9 liter mdering van 's is er De hele kan men ook nog eens kennisme en) en jetski's (waterscooters), motorsport zijn tegen een geringe vergoeding ling uit te proberen op en rond het strand. Met de introductie van de ZX in verschillende 3- deurs varianten probeert Citroen de verkopen van haar middenklasser op niveau te brengen. Vooral in ons land is een driedeurs hatchback zeer populair, al blijkt uit statistieken dat de Franse auto's in dit segment vooral geliefd zijn met twee deuren extra. Hoe dan ook, Citroen heeft uitgaande van de bestaande vijfdeurs een sportief ogende driedeurs gecreeerd, die in Frankrijk zelfs de toevoeging "coupé" meekrijgt. We reden met de ZX Furio. HF van 188 km/u en de acceleratie van 0 tot 100 in 11,3 seconden. De ZX is met een lengte van 4,085 meter redelijk compact, maar biedt toch een behoorlijke bagageruimte met een volume van 351 liter. Natuurlijk is dit uit te breiden tot 791 liter door het neerklapper de achterbank. De Furio kent de mogelijkheid van de verschuifbare achterbank, terwijl een deelbaar neerklapbaar exemplaar f.500,extra kost. Jenissen BV -2 ?r- week kan er worden meegereden met een professionele chauffeur in een 4x4 terreinauto. De Beekse Bergen beschikt over verschillende terwijl de Tilburgse dealer Gijsbers ook deel, evenement. Op 21, 22, 27 en 28 oktober k Quads (vierwielige motorei Deze nieuwe vormen van i en onder deskundige leidi Autobedrijf Chrysler Loon op Zand heeft de senioren selectie van voetbalvereniging Uno Animo uit Loon op Zand van nieuwe trainingspakken en tenues voorzien. Uno Animo komt momenteel uit in de eerste klasse van de afdeling Noord-Brabant. Onderleiding van trainer dhr. H. Wijkmans (op de foto links boven) probeert het elftal de naam "Chrysler" waardig op de velden in de regio uit te dragen en men probeert tevens niet deze ondersteuning een promotie naar de afdeling KNVB af te dwingen. accentlijn. In de console vinden we twee afzonderlijk te richten uitstroomopeningen van de verwarming en ventilatie, draaiknoppen voor ventilatorsnelheid, luchtrichting en temperatuur, een asbak met aansteker en de ruimte voor radio- inbouw. Citroen levert twee speciale installat: formaat betreft alleen i te gebruiken zijn en zodoende weinig interessant zijn voor het dievenvolkje. De stoelen bieden een stevige zit en ogen door hun redelijke lendensteunen aardig. De grijs/rode bekleding komt op de deurpanelen terug. De Furio mist een aantal luxe details zoals elektrisch bediende portierruiten en centrale vergrendeling, maar heeft toch een voldoende complete uitvoering. De binnenruimte is zeer geschikt voor vier i, die zich ook achterin illen voelen. Tijdens de komende herfstvakantie is het Strand en Speelland Beekse Bergen iedere dag geopend van 10.00 tot 17.00 uur. Er wordt een speciale herfstentreeprijs gehanteerd van f.5,= (kinderen tot vier jaar gratis). De hele week staat op de strandboulevard een kermis opgesteld, terwijl ‘s middags Theatergroep Stuiter een verhaal speelt uit de kinderboeken van Dokter Dolittle. Op zondag 25 oktober treedt bovendien de bekende clown Bertho op. Hij kan goochelen, buikspreken en jongleren. Maar ook voor kinderen die houden van stoere 4x4 terreinauto's tijdens de herfstvakantie in de Beekse Bergen veel te beleven. D Uitstraling Er wordt overigens op grote voet geleefd, met de 185/60 R14 Michelin MWV2- banden. De Furio heeft een aantrekkelijke uitstraling, maar zou nog lichtmetalen velgen kun"' gebruiken, die voor f.1. J optielijst staan opgenc Net als bij Peugeot is c krachtbron (met uitzon Radio-inbouw Het interieur is leuk sportief van aankleding, waarbij vooral de kleuren zwart, grijs en rood zijn gebruikt. Het dashboard ziet er degelijk en overzichtelijk uit, maar mist helaas de typische kenmerken die we van Citi het verleden gewend zijn. 1 een brandstof- en temperatuurmeter is een toerenteller standaard. In de rand rond het instrumentarium zijn verschillende bedieningsknoppen ondergebracht. Het fraaie driespaaks sportstuur ligt in de hand en is bovendiei hoogte verstelbaar. Ovei dashboard loop1- Knikje Aan het front en de achterpartij werd er helemaal niets veranderd. Het profiel vertoont echter enkele zeer aardige, nieuwe stijlkenmerken. Natuurlijk heeft de ZX forse voorportieren, die de instap erg makkelijk maken, terwijl ook de achterpassagiers zijn er uiteraard voor de pure liefhebber. In 1993 verwacht General Motors Nederland bijna 800 Calibra's en ruim 16.000 Vectra's te verkopen. Van beide turbo's zullen er zo'n vijftig tot honderd op de weg worden gezet. De Opel Calibra turbo kost f.82.000,-. Het programi voor de 2.0i. De Vectra turbo net iets goedkop heeft standaard 16 inch lichtmetalen velgen en een glanzende, dubbele uitlaatpijp. Natuurlijk zorgt de recent geintroduceerde Rover-grille voor de finishing touch. In het interieur vinden we met licht leer (Light Stone Beige of Light Granite) beklede stoelen voorzien van contrasterende biezen. Maar ook de deurgrepen, hoofdsteunen, deurbekleding, stuur en handremgreep zijn met leer overtrokken. Boven de aangedreven voorwielen ligt een 2,7 liter V6-motor met een vermogen van 169 pk uiteraard voorzien van een katalysator in het uitlaatsysteem. Standaard is een De allereerste auto die door Citroen tot "ZX" werd gedoopt, was de Rally Raid, het monster wat onder andere in Parijs-Dakar zegevierde en onlangs Parijs- Peking won. Het gaat hier welliswaar om een auto die weinig gemeen heeft met het produktie-exemplaar, maar heel behoorlijk de lijnvoering van de nieuwe driedeurs heeft. Deze sportieve achtergrond van het model zullen door Citroen zeker gebruikt worden. Comfort De wielophanging van de Furio is gelijk aan die van de andere ZX- modellen. Zeer kenmerkend hierbij is de meesturende achteras, die tot niet veel moeite hoeven doen om hun zitplaatsen te bereiken. Ter hoogte van de B-stijl loopt zowel de ruit van het portier als de uitstelbare achterzijruit iets omhoog. Dit 'knikje' geeft de 3- deurs ineens een zeer eigenzinnige aanblik. De portiergreep staat vertikaal. Drie modellen uit de vijfdeurs 'collectie' zijn ook met drie deuren beschikbaar: de Reflex, Avantage en Aura. Daarnaast zijn er ook twee specifieke driedeurs uitgaves: naast de 16-klepper de nieuwe Furio. De Furio staat prijstechnisch precies tussen de zeer luxueuze Aura en de meer modale Avantage. Met de Furio richt Citroen zich vooral op een relatief jong koperspubliek wat gecharmeerd is van verscl sportieve details die vooru Tijdens de speciale Rover-show die van 22 tot en met 26 oktober wordt gehouden bij de Tilburgse Rover-dealer Bink wordt als primeur de nieuwe 800 Coupé getoond. Bink is hiermee de allereerste dealer in ons land die dit topmodel in huis heeft. Rover zet met deze auto een rijke traditie voort. Bij de afwerking is geheel volgens Britse smaak gebruikt gemaakt van het beste leer en de fraaiste houtsoorten. De vierpersoons Rover 800 Coupé toont krachtig en elegant. Natuurlijk is de verwantschap met de 800 sedan duidelijk aanwezig. Toch werden veel plaatwerkdelen opnieuw geconstrueerd. De auto in extreme situaties zorgt voor een comfortabel en veilig weggedrag. Er kan zodoende behoorlijk sportief met de Furio gereden worden. Gezien het gewicht is stuurbekrachtiging niet echt noodzakelijk, al kan dit wel tegen een meerprijs van f.1.820,= worden geleverd. De auto is bijzonder comfortabel, al zou het motorgeluid wat beter geisoleerd mogen worden. De Furio met 1.8 motor kan snel worden gereden, zonder enorme gevolgen voor het brandstofverbruik. Een gemiddelde van 1 op 11,5 is hierbij makkelijk te halen. De Citroen ZX Furio wordt uitsluitend met de nieuwe 1.8 liter motor geleverd en kost f.31.140,=. De ZX Avantage met dezelfde krachtbron moet f.30.240,= opleveren, terwijl de zeer complete Aura voor f.32.230,= in de prijslijst staat. Daarnaast zijn er nog de Reflex en Avantage met 1.4 liter krachtbron vanaf f.26.440,= en natuurlijk de 16-klepper als sportief topmodel voor f.48.100,=. De ZX is zeker in vergelijking met de Duitse concurrentie een bijzonder complete, comfortabele s auto voor een nette prijs. de BX) verdwenen uit het leveringsprogramma. De snelle ZX Volcane heeft zodoende nu een 2 liter exemplaar, bekend uit de XM. Om het gat tussen deze 2 liter en 1.6 op te vullen, is er nu een 1.8- variant die naast de Furio ook geleverd wordt in de Avantage en Aura. Door de slag van de zuiger te vergroten werd de cilinderinhoud van 1560 cc op 1761 cc gebracht. De 4 cilinder heeft een multipoint brandstofinspuiting en bereikt zijn maximale vermogen van 103 pk bij 6000 tr/min. Het maximale koppel van 153 Nm is al bij 3000 tr/min volledig aanwezig. De motor is daarom al behoorlijk krachtig bij lage toerentallen, waardoor veelvuldig schakelen overbodig is. Toch zal de Furio-rijder graag sportief met zijn auto omgaan, wat ook zondermeer mogelijk is. Immers om het maximale vermogen te bereiken mag lekker in de versnellingen doorgetrokken worden. De voorwielen worden via een handgeschakelde vijfbak aangedreven. De bak schakelt enigszins hakerig, maar toch exact. Met een totaalgewicht van 1008 kg is de Furio tot prima prestaties in staat zoals een top Technische gegevens: Merk en type: Citroën ZX Furio Aantal cilinders: 4 in lijn Cilinderinhoud: 1761 cc Boring x slag: 83 x 81,4 mm Vermogen: 103 pk bij 6000 tr/min Koppel: 153 Nm bij 3000 tr/min Afmetingen: lengte 4,085 meter, breedte 1,688 meter Gewicht: 1008 kg Prestaties: topsnelheid 188 km/u acceleratie 0-10Ó in 11,3 sec. Verbruik: bij 90 km/u 5,6 liter/100 km bij 120 km/u 6,9 liter/100 km stadsverkeer 7,3 liter/100 km Prijs: f.31.140,= Wegenbelasting: f148,= tot f155,= per 3 mnd. Volcane zijn overgenomen. Zo zijn de bumpers in de carrosseriekleur meegespoten. Voor vinden we een exemplaar met geïntegreerde spoiler en ingebouwde mistlampen. De achterbumper heeft een uitsparing voor de dikke uitlaatpijp. De auto kenmerkt zich verder door een eveneens meegespoten spoiled je boven de achterruit, stootstrips op de flanken, een achterruitwisser, twee met de hand van binnenuit verstelbare buitenspiegels en specifieke wieldoppen. Kenners zullen deze wielplaten sterk doen denken aan die van de Peugeot 405 GR uit de eerste generatie. Uiteraard is de leeuw hier vervangen door de 'double chevron'. rally meedoet, terwijl juist het motorgeluid zeer binnen de perken blijft. Ook wat betreft brandstofverbruik doet de turbomotor het prima. Dat is mooi op de boordcomputer te volgen. Alleen bij zeer fors optrekken stromen er zo'n veertig liter per 100 km doorheen, terwijl bijvoorbeeld bij 140 km/u constant op 1 liter makkelijk 11 kilometer kan worden afgelegd. De Opeis Calibra en Vectra turbo De binnenuitrusting komt ook met die van de Calibra overeen, maar de Vectra mist de lederen bekleding. De Opel turbo's voelen zich uitstekend thuis op de rechte autobaan waar met gemiddelden van ver boven de 200 km/u overheen gejaagd kan worden, zonder dat de auto duidelijke signalen geeft dat het allemaal te hard gaat. Wie erg snel een bocht aansnijdt, voelt enige onrust in de staart, maar de grenzen liggen erg ver. Leuker is het echter deze auto te rijden op bochtige landweggetjes waar veel geschakeld, gestuurd en gasgegeven moet worden. Je hebt al gauw het idee dat je aan een automatische vierversnellingsbak terwijl ook een handgeschakelde vijfbak te bestellen is. In het grote stuurwiel is een airbag opgenomen, terwijl de auto uiteraard is voorzien van verstevigingsbalken in de portieren. De Rover 800 Coupé haalt een top van 211 km/u (214 km/u) en heeft 9,2 (8,2) seconden nodig om vanuit stilstand de 100 km/u te behalen. De waarden tussen haakjes betreffen de versie met handgeschakelde bak. De prijs van deze exclusieve Rover Coupé is vastgesteld op f.119.900,=. Garage Bink is gevestigd aan de Winkler Prinsstraat 24 in Tilburg. ITR0E1 X FURI -?«i ta CHHV8I C» üatJge 1 Jeep

Kranten Regionaal Archief Tilburg

Weekblad De Tilburgse Koerier | 1992 | | pagina 21