OPEL CALIBRA EN fi Rcilly-aspiraties? GOLF GTI 16-KLEPPER 98 EXCLUSIVITEIT JAGUAR INSIGNIA VOOR INDIVIDUALISTISCHE <1? 146 Lees verder Citroen ZX Furio in dit nummer t36119 pag. 3 o.a.: Bijlage van: De Tilburgse Koerier Rover 800 coupé primeur bij Bink pag. 3 Rij-impressie: Fiat Cinquecento pag. 9 Koop nu grijs Nissan tober 1992-pagina 18 Oplage: 96.ooo ex. Donderdag 22 oktober 1992 van de Lees verder op pagina 3 het Tony Vos m, lage. Autotest: -11500 ben iken Jaargang 4 Nummer 41 IK M G- r i G.V.WJ net meer i massief mduit een deze twee- jogkast met twee t een or wat u van 280 maxime 5000 tr/i uveren irend ing van ing en rn deze ■.ing zal vanaf jgelmatig te ‘lende i auto de motor sich van logen van de ip de weg over te ook de wegversie is bijzonder indrukwekkend. De Automaat is een uitgave van De Tilburgse Koerier i.s.m. D.A.T.O. en verschijnt in geheel Tilburg, Goirle, Riel, Loon op Zand, Udenhout, Berkel Enschot, Oisterwijk, Moergestel en Hil varenbeek. ellipsoide koplampen en een antenne achter op het dak. Natuurlijk staat op de deuren de vermelding "4X4" te lezen, terwijl le op de achterklep melding wordt aJ gemaakt van de aanwezigheid van een turbocompressor. de Insignia-modellen leverbaar zijn. Ook het leder waarmee een groot deel van het interieur wordt bekleed, wordt in een aantal nieuwe, unieke kleuren uitgevoerd. Hierbij kunnen de biezen van console en stoelen in een constrasterende tint worden geleverd. Het gebruikte houtfineer wordt door Jaguars vakmensen speciaal op kleur en structuur geselecteerd, waardoor het in de Insignia gebruikte hout harmonieert met de gekozen kleur van het leer. Tot slot wordt ook het hoogpolig wollen tapijt op de vloer in een bijpassende kleur gekozen. De Jaguar en Daimler Saloon alsmede de XJS-serie is in speciale Insignia-uitgave te leveren. De Opel Calibra Turbo z het komende seizoen regc zien zijn tijdens verschilk rally-evenementen, waar de diverse Kadett en Astra GSi- modellen gaat vervangen. Maar Ihoewel de 16-kleppen uitvoering van de nieuwe generatie Volkswagen Golf al vrijwel vanaf het begin op de prijslijst te vinden was, was de auto voor het eerst op de Parijse salon te zien. De levering in ons land start pas in januari 1993. De 2 liter motor levert 150 pk bij 6000 tr/min en een koppel van 180 Nm bij 4800 tr/min. Hiermee kunnen prima prestaties worden neergezet zoals een top van 215 km/u en het sprintje van 0 tot 100 in 8,3 seconden. Natuurlijk is het onderstel volledig op de wensen van de koper in dit Redactie: Tony Vos Tel. 013/686023 Postbus 410-5000 AK Tilburg Advertenties: Advertentie-afdeling De Tilburgse Koerier N.S. Plein 14, 5014 DA Tilburg Tel. 013/368805 Fax 013/359985 Sluitingstijd: redactie en advertenties: dinsdag 22.00 uur Waste-gate Als basis voor 8e turbotechniek dient de bekende 2 liter motor met turbo-versie wat meer steun mogen bieden. De Vectra turbo heeft het uiterlijk van de bestaande GT-versie echter aangevuld met dezelfde lichtmetalen velgen als 5 Calibra. De auto heeft meegespoten bumpers met geïntegreerde mistlampen, een in de achterklep opgenomen spoiler en net als de Calibra meegespoten buitenspiegels. MMMMWMBHMNHM segment aangepast. Zo zijn de veren strakker afgesteld, is de stuurbekrachtiging aangepast en staat de auto lager op z'n wielen. De veiligheid van de Golf 16V kan nog worden vergroot door te kiezen voor een ABS remsysteem en EDS (elektronisch sperdifferentieel) die tegen meerprijs worden aangeboden. De uitrusting van de 16V is zeer compleet met lichtmetalen "Monte Carlo"-velgen met 205/50 R15V banden, in hoogte verstelbare Recaro-stoelen, sportstuur en een stereo-radio- voorbereiding met dakantenne. Jaguar en Daimler introduceren de Insignia-serie die zich onderscheidt door unieke lakkleuren, lederen bekledin; houtfineer. De afwerking van auto's geschiedt op de afdelii Special Vehicle Operations volledig met de hand. Op dezelfde plaats werden door de meest ervaren vakmensen voorheen de Daimler Limousines gebouwd en worden nog steeds de verschillende Jaguars en Daimlers aan de persoonlijke wensen van de klant aangepast. De Insignia moet worden gezien als een maatkostuum speciaal naar de wensen van de klant gemaakt. Hiertoe heeft Jaguar tien unieke lakkleuren gemaakt die alleen op bijzonder compleet met onder andere elektrische ruit- en spiegelbediening, stuurbekrachtiging, toerenteller, getint glas, een digitale boordcomputer, centrale vergrendeling en elektrisch verstelbare koplampen. Maar ook de fraaie lederen bekleding komt in alle Calibra turbo's voor. De stoelen zijn van hetzelfde ontwerp als bij de overige Calibra- modellen en zouden vanwege hoge prestatieniveau van de Ai en toe zou je willen, dat je niet zo hoefde te klagen over de handel en wandel van de overheid. Echter wie zich met de autobranche bezighoudt, ontkomt daar niet aan. De ene keer is het de verhoging van de wegenbelasting,'een hogere accijns op de brandstoffen, de vervanging van BVB door BPM die een forse verhoging van de autoprijzen zal gaan inhouden of de irreëele hersenspinsels van Maij-Weggen. V/at de overheid echter nu van plan is met de grijze kentekens mist iedere achtergrond van realiteit. Het is opzich al bedenkelijk dat de voorstellen rond het aanscherpen van de grijs-kenteken- regels pas kort geleden bekend zijn gemaakt en al per 1 januari moeten worden doorgevoerd. Duidelijk een taktische zet om het verzet tegen deze maatregel zo min mogelijk tijd te geven. Branche-organisatie als Rai en Bovag, in vele gevallen bij dit soort kwesties de gesprekspartners van de overheid, komen nu met een aantal ideëen die het privégebruik van grijs- kenteken-auto's terugdringt, maar het zakelijk gebruik onaangetast laat. De plannen van de overheid gaan zover dat auto's met een eigengewicht vermeerdert met het laadvermogen (samen van onder de 2500 kg ni als bestelauto worden aangemerkt. Dat betekent dat op bijvoorbeeld de Nissan Urvan, Toyota Hi-Ace, Renault Trafic en Fiat Ducato het volle bedrag aan BPM moet worden betaald. Maar ook de als bestelauto ontworpen Renault Express, Volkswagen Caddy, Opel Combo en Nissan Q-bic worden als het aan de overheid ligt vanaf 1 januari als personenauto's gezien. De Rai en Bovag stellen nu voor dat de r laadruimte aan bepaalde normen moet voldoen om een grijs kenteken te krijgen en dat eventuele kleine auto's die zeer in trek zijn bij koeriersbedrijven bijvoorbeeld de bijrijdersstoel moeten inleveren of een tussenschot moetenplaatsen, zodat een puur zakelijk gebruik wordt gestimuleerd. We moeten het helaas weer gewoon afwachten, want de overheid doet in de regel bijna altijd het tegengestelde van wat bürgers, zakenleven en branche organisaties willen. Overigens wie als particulier nog een auto op grijs kenteken wil kopen, doet er verstandig aan dit nog voor het einde van het jaar te doen... Velgen Het enige waar de Calibra echt aan te herkennen is, zijn de specifieke lichtmetalen velgen met vijf spaken. De uitrusting is Zesbak Zowel de Vectra als Calibra worden uitgerust met een handgeschakelde zesbak. De overbrengingen zitten lekker dicht op elkaar en de bak schakelt prettig. De zesde is een duidelijke overdrive, die echter nodig is om de topsnelheid van 245 km/u te halen. In de vijfde versnelling zou bij topsnelheid het maximaal toegestane toerental worden overschreden. De Calibra heeft slechts 6,8 seconden nodig om vanuit stilstand de 100 km/u te bereiken. Om het grote vermc turbomotor goed op kunnen brengen, is vierwielaandrijving standaard. Het permanent werkend systeem beschikt over een visco-koppeling die de verdeling van de aandrijfkrachten over voor- en achterwielen regelt. Nieuw is echter dat de aandrijving van de achterwielen beneden de 25 km/u wordt uitgeschakeld. Dit is vooral gedaan om het remgedrag ook op slechte Wegen en bij gladheid te verbeteren. Uiteraard werden aandrijving en remmen aangepast, terwijl ABS tot de standaarduitrusting behoort. De Opel Calibra en Vectra Turbo zijn aan de buitenkant slechts aan geraffineerde details te herkennen. De Calibra heeft net als alle andere modellen meegespoten bumpers met een zwarte stootrand die. over de flanken wordt doorgetrokken 1- Nissan is de vijfde autoproducent in de wereld met een jaarproduktie van 3 miljoen auto's. Sinds 1973 is het voormalige Datsun het best verkochte Japanse merk in ons werelddeel. Volgens Yoshikaza Kawana, president van Nissan Europe NV in Amsterdam, moet Nissan veel meer gaan inspelen op de lokale markteisen. "In 1962 startte Nissan in Europa met de levering van 700 Bluebirds in Finland. Daarna is het verkoopnet langzaam uitgebreid en werden verschillende Europese bedrijfsonderdelen opgericht" Research Development, onderdelencen trum, fabrieken etc. Hierdoor kan Nissan nu volledig geïntegreerd werken. Nissan Motor Europe heeft hierbij de coördinerende taak." "Net als alle andere merken heeft Nissan te maken met een verminderde vraag en wij zien daar geen onmiddelijke verbetering in. We hebben voor de komende drie jaar een aantal doelstellingen geformuleerd: zowel de produkten als de fabrieken moeten onder de loep genomen worden, de levensduur moet verder verlengd worden, binnen de produktlijnen zullen een aantal versies worden geschrapt, we willen voertuigen bouwen die makkelijker te produceren zijn en we willen stui optreden in de richtii onze dealers", aldus Kawana. Nissan verkoopt op jaarbasis in Europa ongeveer 700.000 auto's. De met produktie van de Primera en Micra in Engeland en de Patrol en Serena in Spanje moet het aandeel van de Europese produkten hierin snel uitgroeien tot zo'n vijftig procent. 4 kleppen per cilinder. Hier wordt een turbocompressor en interkoeler aan toegevoegd, zodat een maximaal vermogen kan worden bereikt van 204 pk bij 5600 tr/min en een maximaal koppel i Nm al bij 2400 tr/min. Dit rale koppel blijft tot bijna /min gehandhaafd, wat de enorme souplesse en de prestatiebereidheid van de weergeeft. Opel bedient ziv.. een aantal zeer moderne technieken. Allereerst is het ongebruikelijk dat de turbocompressor één geheel vormt met het uitlaatspruitstuk. Er wordt gebruik gemaakt van een kleine turbo. Dit heeft als voordeel dat het apparaat snel begint te draaien en zodoende al vanaf 1500 tr/min actief is. Hierdoor hebben beide Opel turbo's niet te maken met een hinderlijk turbogat. Een groot nadeel is dat de kleine turbo extreem hoge toerentallen draait van wel 200.000 tr/min. De as die de twee schoepenraderen verbindt, wordt zowel met water als olie gekoeld. Vrijwel alle motoren met turbocompressor worden uitgerust met een zogenaamde waste-gate. Dit is een klep in het uitlaatspruitstuk die geregeld wordt door de turbodruk. Stijgt deze druk boven de 0,7/0,8 bar dan gaat de klep open, waardoor een deel van de uitlaatlucht die normaal het schoepenrad van de turbo aandrijft, rechtstreeks naai de uitlaat gaat. Hierdoor draait c_ turbo minder toeren en neemt ook de turbodruk af. Nieuw is echter dat de waste-gate bij de Opel- motor elektrisch wordt aangestuurd. Dit brengt een veel fijnere regeling met zich mee. Bovendien kan hierdoor het maximale koppel in de eerste versnelling en achteruit worden begrensd tot 230 Nm. Dit voorkomt dat bij wegrijden de auto niet meer in de hand te houden is. Overigens is van deze smoring helemaal niets te merken. Elten - De afgelopen jaren leek het erop dat benzinemotoren voorzien van een turbocompressor behoorden tot een uitstervend ras. Het tij lijkt echter te keren. De voorlopers op dit gebied als Saab en Renault blijven de blaasapparaten trouw, terwijl juist andere merken zich nu pas in het turbo- avontuur storten. Zo brengt Opel zowel een Calibra als Vectra met 2 liter 16- kleppen turbomotor bovendien voorzien van permanente vierwielaandrijving en een zesversnellingsbak. We vlogen hiermee over de Duitse autobahn.

Kranten Regionaal Archief Tilburg

Weekblad De Tilburgse Koerier | 1992 | | pagina 19