OPEL CALIBRA EN
fi
Rcilly-aspiraties?
GOLF GTI
16-KLEPPER
98
EXCLUSIVITEIT
JAGUAR INSIGNIA VOOR
INDIVIDUALISTISCHE
<1?
146
Lees verder
Citroen ZX Furio
in dit nummer
t36119
pag. 3
o.a.:
Bijlage van: De Tilburgse Koerier
Rover 800 coupé
primeur bij Bink
pag. 3
Rij-impressie:
Fiat Cinquecento
pag. 9
Koop nu grijs
Nissan
tober 1992-pagina 18
Oplage: 96.ooo ex.
Donderdag 22 oktober 1992
van de
Lees verder op pagina 3
het
Tony Vos
m, lage.
Autotest:
-11500
ben
iken
Jaargang 4
Nummer 41
IK
M
G-
r
i G.V.WJ
net meer
i massief
mduit een
deze twee-
jogkast met
twee
t een
or wat u
van 280
maxime
5000 tr/i
uveren
irend
ing van
ing en
rn deze
■.ing
zal vanaf
jgelmatig te
‘lende
i auto
de motor
sich van
logen van de
ip de weg over te
ook de wegversie is bijzonder
indrukwekkend.
De Automaat is een uitgave van
De Tilburgse Koerier i.s.m.
D.A.T.O. en verschijnt in geheel
Tilburg, Goirle, Riel, Loon op
Zand, Udenhout, Berkel Enschot,
Oisterwijk, Moergestel en
Hil varenbeek.
ellipsoide koplampen en een
antenne achter op het dak.
Natuurlijk staat op de deuren de
vermelding "4X4" te lezen, terwijl
le op de achterklep melding wordt
aJ gemaakt van de aanwezigheid
van een turbocompressor.
de Insignia-modellen leverbaar
zijn. Ook het leder waarmee een
groot deel van het interieur wordt
bekleed, wordt in een aantal
nieuwe, unieke kleuren
uitgevoerd. Hierbij kunnen de
biezen van console en stoelen in
een constrasterende tint worden
geleverd. Het gebruikte houtfineer
wordt door Jaguars vakmensen
speciaal op kleur en structuur
geselecteerd, waardoor het in de
Insignia gebruikte hout
harmonieert met de gekozen kleur
van het leer. Tot slot wordt ook het
hoogpolig wollen tapijt op de vloer
in een bijpassende kleur gekozen.
De Jaguar en Daimler Saloon
alsmede de XJS-serie is in speciale
Insignia-uitgave te leveren.
De Opel Calibra Turbo z
het komende seizoen regc
zien zijn tijdens verschilk
rally-evenementen, waar de
diverse Kadett en Astra GSi-
modellen gaat vervangen. Maar
Ihoewel de 16-kleppen uitvoering
van de nieuwe generatie
Volkswagen Golf al vrijwel vanaf
het begin op de prijslijst te vinden
was, was de auto voor het eerst op
de Parijse salon te zien. De
levering in ons land start pas in
januari 1993. De 2 liter motor levert
150 pk bij 6000 tr/min en een koppel
van 180 Nm bij 4800 tr/min.
Hiermee kunnen prima prestaties
worden neergezet zoals een top
van 215 km/u en het sprintje van 0
tot 100 in 8,3 seconden. Natuurlijk
is het onderstel volledig op de
wensen van de koper in dit
Redactie:
Tony Vos
Tel. 013/686023
Postbus 410-5000 AK Tilburg
Advertenties:
Advertentie-afdeling
De Tilburgse Koerier
N.S. Plein 14, 5014 DA Tilburg
Tel. 013/368805
Fax 013/359985
Sluitingstijd:
redactie en advertenties:
dinsdag 22.00 uur
Waste-gate
Als basis voor 8e turbotechniek
dient de bekende 2 liter motor met
turbo-versie wat meer steun
mogen bieden.
De Vectra turbo heeft het uiterlijk
van de bestaande GT-versie echter
aangevuld met dezelfde
lichtmetalen velgen als 5
Calibra. De auto heeft
meegespoten bumpers met
geïntegreerde mistlampen, een in
de achterklep opgenomen spoiler
en net als de Calibra meegespoten
buitenspiegels.
MMMMWMBHMNHM
segment aangepast. Zo zijn de
veren strakker afgesteld, is de
stuurbekrachtiging aangepast en
staat de auto lager op z'n wielen.
De veiligheid van de Golf 16V kan
nog worden vergroot door te kiezen
voor een ABS remsysteem en EDS
(elektronisch sperdifferentieel) die
tegen meerprijs worden
aangeboden. De uitrusting van de
16V is zeer compleet met
lichtmetalen "Monte Carlo"-velgen
met 205/50 R15V banden, in hoogte
verstelbare Recaro-stoelen,
sportstuur en een stereo-radio-
voorbereiding met dakantenne.
Jaguar en Daimler introduceren de
Insignia-serie die zich
onderscheidt door unieke
lakkleuren, lederen bekledin;
houtfineer. De afwerking van
auto's geschiedt op de afdelii
Special Vehicle Operations
volledig met de hand. Op dezelfde
plaats werden door de meest
ervaren vakmensen voorheen de
Daimler Limousines gebouwd en
worden nog steeds de
verschillende Jaguars en Daimlers
aan de persoonlijke wensen van
de klant aangepast. De Insignia
moet worden gezien als een
maatkostuum speciaal naar de
wensen van de klant gemaakt.
Hiertoe heeft Jaguar tien unieke
lakkleuren gemaakt die alleen op
bijzonder compleet met onder
andere elektrische ruit- en
spiegelbediening,
stuurbekrachtiging, toerenteller,
getint glas, een digitale
boordcomputer, centrale
vergrendeling en elektrisch
verstelbare koplampen. Maar ook
de fraaie lederen bekleding komt
in alle Calibra turbo's voor. De
stoelen zijn van hetzelfde ontwerp
als bij de overige Calibra-
modellen en zouden vanwege
hoge prestatieniveau van de
Ai en toe zou je willen, dat je
niet zo hoefde te klagen over
de handel en wandel van de
overheid. Echter wie zich met
de autobranche bezighoudt,
ontkomt daar niet aan. De ene
keer is het de verhoging van de
wegenbelasting,'een hogere
accijns op de brandstoffen, de
vervanging van BVB door BPM
die een forse verhoging van de
autoprijzen zal gaan inhouden
of de irreëele hersenspinsels
van Maij-Weggen. V/at de
overheid echter nu van plan is
met de grijze kentekens mist
iedere achtergrond van
realiteit. Het is opzich al
bedenkelijk dat de voorstellen
rond het aanscherpen van de
grijs-kenteken- regels pas kort
geleden bekend zijn gemaakt
en al per 1 januari moeten
worden doorgevoerd. Duidelijk
een taktische zet om het verzet
tegen deze maatregel zo min
mogelijk tijd te geven.
Branche-organisatie als Rai en
Bovag, in vele gevallen bij dit
soort kwesties de
gesprekspartners van de
overheid, komen nu met een
aantal ideëen die het
privégebruik van grijs-
kenteken-auto's terugdringt,
maar het zakelijk gebruik
onaangetast laat. De plannen
van de overheid gaan zover dat
auto's met een eigengewicht
vermeerdert met het
laadvermogen (samen
van onder de 2500 kg ni
als bestelauto worden
aangemerkt. Dat betekent dat
op bijvoorbeeld de Nissan
Urvan, Toyota Hi-Ace, Renault
Trafic en Fiat Ducato het volle
bedrag aan BPM moet worden
betaald. Maar ook de als
bestelauto ontworpen Renault
Express, Volkswagen Caddy,
Opel Combo en Nissan Q-bic
worden als het aan de overheid
ligt vanaf 1 januari als
personenauto's gezien. De Rai
en Bovag stellen nu voor dat de
r laadruimte aan bepaalde
normen moet voldoen om een
grijs kenteken te krijgen en dat
eventuele kleine auto's die zeer
in trek zijn bij
koeriersbedrijven bijvoorbeeld
de bijrijdersstoel moeten
inleveren of een tussenschot
moetenplaatsen, zodat een
puur zakelijk gebruik wordt
gestimuleerd. We moeten het
helaas weer gewoon
afwachten, want de overheid
doet in de regel bijna altijd het
tegengestelde van wat bürgers,
zakenleven en branche
organisaties willen. Overigens
wie als particulier nog een
auto op grijs kenteken wil
kopen, doet er verstandig aan
dit nog voor het einde van het
jaar te doen...
Velgen
Het enige waar de Calibra echt
aan te herkennen is, zijn de
specifieke lichtmetalen velgen met
vijf spaken. De uitrusting is
Zesbak
Zowel de Vectra als Calibra
worden uitgerust met een
handgeschakelde zesbak. De
overbrengingen zitten lekker dicht
op elkaar en de bak schakelt
prettig. De zesde is een duidelijke
overdrive, die echter nodig is om
de topsnelheid van 245 km/u te
halen. In de vijfde versnelling zou
bij topsnelheid het maximaal
toegestane toerental worden
overschreden. De Calibra heeft
slechts 6,8 seconden nodig om
vanuit stilstand de 100 km/u te
bereiken.
Om het grote vermc
turbomotor goed op
kunnen brengen, is
vierwielaandrijving standaard.
Het permanent werkend systeem
beschikt over een visco-koppeling
die de verdeling van de
aandrijfkrachten over voor- en
achterwielen regelt. Nieuw is
echter dat de aandrijving van de
achterwielen beneden de 25 km/u
wordt uitgeschakeld. Dit is vooral
gedaan om het remgedrag ook op
slechte Wegen en bij gladheid te
verbeteren. Uiteraard werden
aandrijving en remmen
aangepast, terwijl ABS tot de
standaarduitrusting behoort.
De Opel Calibra en Vectra Turbo
zijn aan de buitenkant slechts aan
geraffineerde details te
herkennen. De Calibra heeft net
als alle andere modellen
meegespoten bumpers met een
zwarte stootrand die. over de
flanken wordt doorgetrokken 1-
Nissan is de vijfde
autoproducent in de wereld
met een jaarproduktie van 3
miljoen auto's. Sinds 1973 is
het voormalige Datsun het
best verkochte Japanse merk
in ons werelddeel. Volgens
Yoshikaza Kawana,
president van Nissan Europe
NV in Amsterdam, moet
Nissan veel meer gaan
inspelen op de lokale
markteisen. "In 1962 startte
Nissan in Europa met de
levering van 700 Bluebirds in
Finland. Daarna is het
verkoopnet langzaam
uitgebreid en werden
verschillende Europese
bedrijfsonderdelen
opgericht" Research
Development,
onderdelencen trum,
fabrieken etc. Hierdoor kan
Nissan nu volledig
geïntegreerd werken. Nissan
Motor Europe heeft hierbij de
coördinerende taak."
"Net als alle andere merken
heeft Nissan te maken met
een verminderde vraag en
wij zien daar geen
onmiddelijke verbetering in.
We hebben voor de komende
drie jaar een aantal
doelstellingen geformuleerd:
zowel de produkten als de
fabrieken moeten onder de
loep genomen worden, de
levensduur moet verder
verlengd worden, binnen de
produktlijnen zullen een
aantal versies worden
geschrapt, we willen
voertuigen bouwen die
makkelijker te produceren
zijn en we willen stui
optreden in de richtii
onze dealers", aldus
Kawana.
Nissan verkoopt op jaarbasis
in Europa ongeveer 700.000
auto's. De met produktie van
de Primera en Micra in
Engeland en de Patrol en
Serena in Spanje moet het
aandeel van de Europese
produkten hierin snel
uitgroeien tot zo'n vijftig
procent.
4 kleppen per cilinder. Hier wordt
een turbocompressor en
interkoeler aan toegevoegd, zodat
een maximaal vermogen kan
worden bereikt van 204 pk bij 5600
tr/min en een maximaal koppel
i Nm al bij 2400 tr/min. Dit
rale koppel blijft tot bijna
/min gehandhaafd, wat de
enorme souplesse en de
prestatiebereidheid van de
weergeeft. Opel bedient ziv..
een aantal zeer moderne
technieken. Allereerst is het
ongebruikelijk dat de
turbocompressor één geheel vormt
met het uitlaatspruitstuk. Er wordt
gebruik gemaakt van een kleine
turbo. Dit heeft als voordeel dat
het apparaat snel begint te
draaien en zodoende al vanaf 1500
tr/min actief is. Hierdoor hebben
beide Opel turbo's niet te maken
met een hinderlijk turbogat. Een
groot nadeel is dat de kleine turbo
extreem hoge toerentallen draait
van wel 200.000 tr/min. De as die
de twee schoepenraderen
verbindt, wordt zowel met water
als olie gekoeld.
Vrijwel alle motoren met
turbocompressor worden uitgerust
met een zogenaamde waste-gate.
Dit is een klep in het
uitlaatspruitstuk die geregeld
wordt door de turbodruk. Stijgt
deze druk boven de 0,7/0,8 bar dan
gaat de klep open, waardoor een
deel van de uitlaatlucht die
normaal het schoepenrad van de
turbo aandrijft, rechtstreeks naai
de uitlaat gaat. Hierdoor draait c_
turbo minder toeren en neemt ook
de turbodruk af. Nieuw is echter
dat de waste-gate bij de Opel-
motor elektrisch wordt
aangestuurd. Dit brengt een veel
fijnere regeling met zich mee.
Bovendien kan hierdoor het
maximale koppel in de eerste
versnelling en achteruit worden
begrensd tot 230 Nm. Dit voorkomt
dat bij wegrijden de auto niet meer
in de hand te houden is. Overigens
is van deze smoring helemaal
niets te merken.
Elten - De afgelopen jaren leek het erop dat
benzinemotoren voorzien van een
turbocompressor behoorden tot een uitstervend
ras. Het tij lijkt echter te keren. De voorlopers op
dit gebied als Saab en Renault blijven de
blaasapparaten trouw, terwijl juist andere
merken zich nu pas in het turbo- avontuur
storten. Zo brengt Opel zowel een Calibra als
Vectra met 2 liter 16- kleppen turbomotor
bovendien voorzien van permanente
vierwielaandrijving en een zesversnellingsbak.
We vlogen hiermee over de Duitse autobahn.