RENAULT SAFRANE 2.2 VI RN
EEN
Ni «IIJNJ
U
In HOOFDLETTERS
Exclusieve Alfa van Wouters
NISSAN
MICRA
onder politiebegeleiding
naar Den Haag
f-
E
EE
!8l
Q VANDERBOOM
-tg
o
iTr
5
r>
M GAJMci
M
M lease
TiBi :iri3,nï:|i
ssan’s /T/»
I
ber 1992-pagina 2
DE TILBURGSE KOERIER
DE AUTOMAAT - Donderdag 15 oktober 1992 - pagina 3
st.
»r dat
De
door
Goirkestraat 25, 5046 GC Tilburg. Tel. (013) 364011
.500,-
.950,-
smaakt
.750,-
met
is één
5 land
.750,-
aat Sedan
>.950,-
Is
‘dan
ieke
1.950,-
s.
1.950,-
n
lllllll
L950,-
1””*
vervolg van pagina 1
3 NISSAN
Vakmanschap en service als traditie
Renaultdealer in het Hart van Brabant
km. stand
125.000 km
102.000 km
101.000 km
10.000 km
105.000 km
166.000 km
80.000 km
67.000 km
99.000 km
190.000 km
151.000 km
110.000 km
105.000 km
92.000 km
62.000 km
35.000 km
19.500 km
26.000 km
15.000 km
160.000 km
99.000 km
95.000 km
61.000 km
65.000 km
45.000 km
50.000 km
i dit punt
:ht gericht.
an
lus
terwijl
lijven.
AUTOBEDRIJF
RENAULT
Nissan Sunny 1.4 L
Nu voor 24765,-
rg Janaaastraat52-56. Tilburg, Tai.: 013-683911
jft bovendien een
ik met gewijzigde
'«'aardoor
jhoo vlotter
rr het verbruik iets
3 november is de
bij de Nissan-dealer
rtiever mt
ciale bumper
irmstrips,
nier, spert
stuurwiel. De Mier
uper S
rijslijst.
ing van
izodoende
bij 120 km/u 8,7 liter/100 km
stadsverkeer 12,2 liter/100 km
r„;_. i.::.i50,=
Wegenbelasting: f.246,tot f.260,
per 3 mnd.
De uitrusting
sport:
speciale
beschen
dakspoi
spaaksi
Supc -r’
pri
r de
st kaal.
Middenin
rderlijke display
in beide
at de in
rtinu
staat voor
Prijzen
De 12-kleppenmotor is duidelijk
van Franse origine als wordt
Topversies
De LX-uitvoering is de topversie
met 1.0-motor en dient als basis
•ZUe
Technische gegevens:
Merk en type: Renault Safrane 2.2
Typisch Frans
De afwerking lijkt dik in orde.
Renault heeft vooral op
I haar bijzondere aandacl w
j De carrosserienaden sluiten
I keurig aan en de portieren slaan
I solide dicht. De Safrane heeft
uiteraard een grote vijfde deur die
in dit geval volledig tot aan de
bumper opengaat. De inhoud van
de bagageruimte van 480 liter is in
Nissan. Er wordt gebruik gemaakt
van een electromagnetische
poederkoppeling, waardoor de
auto geen kruipneigingen kent en
bij gasgeven niet schokt. We reden
de NCVT in combinatie met de 1.2
motor. De auto
gemakkelijk t«
de prestaties c
Bovendien is 1
\M rijker,
jm direct
n en
de
inlaan.
aard en
M.
We vroegen even nieuwsgierig
aan Piet Wouters of hij deze
zeldzaamheid wil verkopen,
waarop hij antwoordde: "Alles is
te koop op auto-gebied".
Vanaf vandaag is het nieuwe topmodel in het Renault-
programma, de Safrane, officieel leverbaar op de
Nederlandse markt. Met een diepe zucht sluiten de
dealers een periode van afwezigheid in dit segment
af. Wie de Safrane in eerste aanblik wat minder
kenmerkend vindt dan de R25, zal na een proefrit
erachter komen dat onderdelen als Comfort,
Afwerking, Wegligging en Prestaties met hoofdletters
geschreven mogen worden en de auto zijn Franse
afkomst absoluut niet verloochend. We reden met de
2.2 liter 12-kleppenmotor in basis RN-uitgave.
Ilh totaal i
ten opzicl
toeg«
I tussen voor-
duidelijk wei
llijnenspel van
verloopt zeer vl
Ier sprake is van ovei
s fantasie. Afgezien van de
wieldoppen of lichtmetalen velgen
r beschikken alle Safrane's over
hetzelfde uiterlijk met twee
buitenspiegels, dubbele
koplampen, meegespoten
bumpers, brede stootstrips en een
wisser achterop.
andere auto's met CVT wel
duidelijk aantreffen.
De Nissan Micra komt in veertien
uitvoeringen op de prijslijst. De
basisuitvoering heet 1.0, zonder
gestuurd
1. Binnenkort zal het
nog verder naar boven
litgebreid met de
Baccara en de snelle Bi-
De Super S heef
versnellingsbak met
overbrengingen, waa
tussenacceleraties vl
verlojien, maar
stijgt. Vanaf 19
nieuwe Micra
te vinden.
to is uiterst
te bedienen, t
op niveau bli
het verbruik
electronisch
veersysteem.
programma
worden uitc"
luxueuze Lu
turbo.
verdere toevoeging en beschikt
over een gelaagde voorruit,
halogeen koplampen,
wielnaafdeksels, antenne,
vlamvertragend
bekledingsmateriaal, traploos
verstelbare rugleuningen,
hoofdsteunen, speakers voor,
signaal voor vergeten verlichting
en een portierbak aan
bestuurderskant. Deze auto wordt
uitsluitend als driedeurs geleverd
voor f.21.895,= en met CVT voor
f.25.395,=. De L-uitvoering met 1.0-
motor beschikt bovendien over een
rechter buitenspiegel en
achterruitwisser en is er vanaf
f.22.895,=.
Uitvoeringen
De 1.3 liter heeft met 75 pk nog wat
meer te vertellen. Ook het grotere
koppel van 103 Nm speelt hierbij
parten. De Micra 1.2 haalt een
topsnelheid van 170 km/u en heeft
12 seconden nodig om de 100 km/u
aan te wijzen. Overigens betreffen
de genoemde prestaties de
varianten met handgeschakelde
vijfbak.
Nissan levert de Micra i
motorvarianten ook met
Tilburg ontwikkelde cont:
variabele versnellingsbal
NCVT, waarbij de "N"
terecht die door hun eigenaren
worden gekoesterd. Wouters i
van de weinig dealers in ons
die over een exemplaar
beschikken. We zullen daarom niet
vaak een Alfa S.Z. in levende lijve
mogen aanschouwen. Bij de
opening van het nieuwe pand van
Wouters op 25 november zal de S.Z.
weer even in de showroom staan.
nauwelijks hoger dan bij de versie
met vijfbak. Het valt direct op dat
de Nissan niet meer het fluitende
geluid heeft, wat we bij alle
De basis 1.0 liter motor levert met
multipoint injectie en vier kleppen
per cilinder een vermogen van 55
pk bij 6000 tr/min en een koppel
van 79 Nm bij 4000 tr/min. Zowel op
de snelweg als in de stad blijkt dit
machientje uitstekend te voldoen.
Het brengt de 780 kg wegende
Micra naar de 150 km/u en zorgt
voor een acceleratie van 0 tot 100
km/u in 16,4 seconden.
Opmerkelijk dat een kleine motor
zo levendig kan zijn en bovendien
volgens de cijfers bijzonder braaf
met zijn brandstof omspringt. De
bediening van de auto gaat geheel
volgens verwachting prettig licht,
waardoor zelfs zeer sportief
geschakeld kan worden.
lurg. Jansanstraat 52-56, Tilburg, Tel 013-683911
gekeken naar het gemiddelde
brandstofverbruik. Er mag
gerekend op op 10,7 kilometer op
iedere liter Euro-loodvrij.
De prijzen van de Renault Safrane
zijn zondermeer concurrerent. -
auto biedt een hoogstaand
comfort, goede prestaties, een net
brandstofverbruik en al vanaf het
basismodel een zeer complete
uitrusting. De door ons gereden 2.2
Vi RN kost f.58.150,=. De auto is
daarmee de tweede op de prijslijst,
die wordt aangevoerd door de 2.2
8-klepper voor f.51.300,=. De
uitrusting van dit model is iets
minder compleet dan van de 12-
klepper. De 2.2 Vi is ook als
completere RT verkrijgbaar voor
f.65.625,=. De moderne 4-traps
automatische versnellingsbak
vraagt een extra uitgave van
f.5.750,=. Boven de Vi zit de soepele km
V6 die er is vanaf de RT voor bij l"n 1
f.76.925,=. Daarna loopt de prijslijst stadsverkeer 11
door tot f.112.000,= voor de V6 RXE Prijs: f.58.150,=
Quadra met permanente
vierwielaandrijving en
is de carrosserielengte
:hte van de 25 een fractie
jenomen, terwijl de afstand
en achterwielen
srd uitgetrokken. Het
i de carrosserie
Roeiend, zonder
-verdreven
Merk en type: Renai
Vi RN
Aantal cilinders: 4 in lijn
Cilinderinhoud: 2165 cc
Boring x slag: 88 x 89 mm
Vermogen: 140 pk bij 5750 tr/min
Koppel: 182 Nm bij 4500 tr/min
Afmetingen: lengte 4,734 meter, j
breedte 1,818 meter
Gewicht: 1409 kg
Prestaties: topsnelheid 206 km/u -
acceleratie 0-100 km/u in 10,2 sec.
Verbruik: bij 90 km/u 7,0 liter/100
Alfa Romeo-dealer Wouters stelde
I op 30 september jl. een uiterst
I zeldzame Alfa S.Z. ter beschikking
I aan de Haagse gemeentepolitie.
I Een commissaris uit onze hofstad
I verliet het corps in verband met
een bevordering.
Om hem als absolute liefhebber
van exclusieve auto's te verrassen,
werden op de dag van zijn
afscheid een Ferrari, Porsche én
de door Zagato ontworpen Alfa S.Z.
I voor de deur gezet.
De Tilburgse Alfa-dealer wil de
auto vanwege zijn exclusiviteit
alleen ter beschikking stellen als
Wervellucht
In de middenconsole kan de radiö-
installatie worden ingebouwd en
door een klepje worden afgedekt.
De RN heeft een opbergvakje
tussen de voorstoelen, zonder te
mogen spreken van een armsteun.
De deurpanelen gaan vloeiend in
het dashboard over. De
voorportierenruiten worden
elektrisch bediend, inclusief een
tipstand voor het exemplaar aan
bestuurderskant. Ook de twee
buitenspiegels worden met een
knopje in het portierpaneel
elektrisch bediend. Natuurlijk
heeft de relatief zware Safrane
standaard stuurbekrachtiging die
maneuvres bij lage snelheden
kinderspel maakt. De bediening
van de versnellingsbak zou echter
iets soepeler mogen.
Uiteraard biedt Renault in de
Safrane een uitgebreide keuze aan
motoren. De 2.2 liter 8-klepper van
110 pk diént hierbij als basis.
Verder zijn er twee turbodiesels,
een soepele V6 en de in onze
testauto geplaatste 2,2 liter 12-
klepper. Renault introduceerde al
eerder een motor met twee in- en
één uitlaatklep per cilinder in de
21 en 25. Het betrof hier echter een
2 liter krachtbron. De 2.2 liter
vertoont niet het bekende gebrek
aan vermogen bij lage
toerentallen. Dit is verkregen
een zogenaamd wervellucht-
getrokken langsarm per wiel. Hoe-
mooi dit ook allemaal klinkt, de
Renault Safrane is uitermate
comfortabel. Wegoneffenheden
worden typisch Frans
gladgestreken, zonder dat de
carrosserie overdreven
bewegingen maakt. Bochten
kunnen met forse snelheden
worden aangesneden, zonder dat
de achtersteven de neiging
vertoont te willen uitbreken. De
Renault Safrane geeft met zijn
bijzonder stijve carrosserie een
gevoel van veiligheid.
De RN-uitvoering staat aan
basis, maar is absoluut niet
Een belangrijk deel van de
uitrusting is reeds genoemd. De
auto beschikt verder over getint
glas, verwarmde buitenspiegels,
verstelbaar stuurwiel, in hoogte
verstelbare gordels voorin,
leesspot in dakconsole en
kdfitelbare hoofdsteunen.
Daarnaast zijn natuurlijk vele
opties mogelijk, zoals bij ons test
exemplaar het winterpakket
(mistlampen in de voorbumper i
voorruitverwarming), de radio-
Renault met bediening aan het
stuur (f.3.175,=)en metaallok
(f.1.560,-).
deze onder politiebegeleiding
vanuit Tilburg naar Den Haag ei
vice versa werd gereden en aldu
geschiede. De auto met een
verzamelwaarde van maar liefst
f.265.000,= werd keurig door twee
Mercedes 190's van de
gemeentepolitie 's-Gravenhage
opgehaald en op dezelfde wijze
aan het einde van de dag weer
opgehaald.
Van de Alfa S.Z. zijn in totaal 850
stuks geproduceerd die over de
gehele wereld aan verzamelaars
zijn afgeleverd. In Nederland
kwamen slechts 15 exemplaren
inlaatsysteem. De voor de
verbranding benodigde lucht
wordt met hoge snelheid in de
verbrandingsruimte gebracht,
waardoor automatisch een
werveling ontstaat. Deze
werveling zorgt voor een
gelijkmatige samenstellii
het brandstofmengsel en
een vlakker verloop van de
koppelkromme, een lager verbruik
en betere prestaties.
voor het 1.3-programma. De
uitvoering wordt aangevuld
van binnenuit verstelbare
buitenspiegels, interval,
wieldoppen, uitzetbare
achterruiten, een digitaal klokje,
dagteller, specifieke bekleding,
portierbekleding in stof en twee
grote kaartenvakken.
De LX begint bij f.23.995,= voor de
1.0 3-deurs. Er geldt een meerprijs
van duizend gulden zowel voor de
vijfdeurs koets als de 1.3 liter
motor. De 1.3 LX NCVT is er zowel
als drie en vijfdeurs voor
respectievelijk f .28.495,= en
f .29.495,=. Dan rest vervolgens nog
de zeer luxueuze SLX 1.3 met of
zonder NCVT melgetint glas,
meegespoten bumpers, specific
wieldoppen, toerenteller, velours
bekleding, stuurbekrachtiging,
verstelbaar stuur, centrale
vergrendeling, elektrische
bediening van de
voorportierruiten, vier speakers en
van binnenuit te ontgrendelen
tankdop en achterklep. De 1.3 SLX
is er vanaf f.27.995,=. Aan de top
van het Micra- programma staat
de sportieve Super S. Technisch
gesproken is deze auto volledig
gelijk aan de overige 1.3-modellen.
“ig is echter veel
net mistlampen voor-,
ers, meegespoten
s, brede banden, een
sportstoelen en een 3-
rwiel. De Micra 1.3
staat voor f.29.995,= in de
Multi-link
De 2.2 liter "Vi" levert 140 pk bij
5750 tr/min en een koppel van 182
Nm bij 4500 tr/min. Bij 1500 tr/min is
hiervan éls zo'n 150 Nm volledig
beschikbaar. Natuurlijk wordt een
multipoint brandstofinspuiting
toegepast. De motor is
uitzonderlijk stil, ook bij hoge
snelheden. Het is niet
verwonderlijk dat Renault deze
krachtbron het meest denkt te
verkopen. De Renault Safrane RN
2.2 Vi weegt maar liefst 1409 kg,
zodat een forse motor niet
overbodig is. De auto haalt een top
van 206 km/u en trekt in 10,2
seconden van 0 tot 100 km/u en dat
zijn prima waarden.
De wielophanging bestaat voor uit
McPherson veerpoten, terwijl
achter een multi-link ophanging is
toegepast met naast de veerpoten
twee dwarsarmen en één
deze klasse normaal. De
rugleuning en zitting van de
achterbank zijn in twee ongelijke
delen neerklapbaar.
De portieren worden bij de RN met
12-kleppenmotor met een
afstandbediening ontgrendeld.
Wie in het interieur heeft
plaatsgenomen merkt meteen het
typisch Franse comfort. De Renault
Safrane beschikt over forse
voorzetels met een prima
verstelling en goede
ondersteuning van de
verschillende lichaamsdelen.
Achterpassagiers hetiben een zee
aan beenruimte, kunnen hun
hoofden prima kwijt en beschikken
over hun eigen hoofdsteunen en
middenarmsteun.
Het dashboard is overduidelijk een
moderne interpretatie van wat we
jarenlang in dé Renault 25 gekend
hebben. Onder de forse
overkapping zit het uitgebreide
boordpaneel met toerenteller,
snelheids- en brandstofmeter,
oliepeilcontrolemeter, oliedruk- en
temperatuurmeter.I
wordt op een afzonc
de tijd digitaal weergegeven
evenals de buitentemperatuur.
Bovendien vinden we daar de
uitlezing van de Radio-Renault,
indien deze fantastische
fabrieksoptie is aangebracht. De
verwarming kan naar temperatuur
voor beide wagenhelften
afzonderlijk worden ingesteld.
i