RENAULT SAFRANE 2.2 VI RN EEN Ni «IIJNJ U In HOOFDLETTERS Exclusieve Alfa van Wouters NISSAN MICRA onder politiebegeleiding naar Den Haag f- E EE !8l Q VANDERBOOM -tg o iTr 5 r> M GAJMci M M lease TiBi :iri3,nï:|i ssan’s /T/» I ber 1992-pagina 2 DE TILBURGSE KOERIER DE AUTOMAAT - Donderdag 15 oktober 1992 - pagina 3 st. »r dat De door Goirkestraat 25, 5046 GC Tilburg. Tel. (013) 364011 .500,- .950,- smaakt .750,- met is één 5 land .750,- aat Sedan >.950,- Is ‘dan ieke 1.950,- s. 1.950,- n lllllll L950,- 1””* vervolg van pagina 1 3 NISSAN Vakmanschap en service als traditie Renaultdealer in het Hart van Brabant km. stand 125.000 km 102.000 km 101.000 km 10.000 km 105.000 km 166.000 km 80.000 km 67.000 km 99.000 km 190.000 km 151.000 km 110.000 km 105.000 km 92.000 km 62.000 km 35.000 km 19.500 km 26.000 km 15.000 km 160.000 km 99.000 km 95.000 km 61.000 km 65.000 km 45.000 km 50.000 km i dit punt :ht gericht. an lus terwijl lijven. AUTOBEDRIJF RENAULT Nissan Sunny 1.4 L Nu voor 24765,- rg Janaaastraat52-56. Tilburg, Tai.: 013-683911 jft bovendien een ik met gewijzigde '«'aardoor jhoo vlotter rr het verbruik iets 3 november is de bij de Nissan-dealer rtiever mt ciale bumper irmstrips, nier, spert stuurwiel. De Mier uper S rijslijst. ing van izodoende bij 120 km/u 8,7 liter/100 km stadsverkeer 12,2 liter/100 km r„;_. i.::.i50,= Wegenbelasting: f.246,tot f.260, per 3 mnd. De uitrusting sport: speciale beschen dakspoi spaaksi Supc -r’ pri r de st kaal. Middenin rderlijke display in beide at de in rtinu staat voor Prijzen De 12-kleppenmotor is duidelijk van Franse origine als wordt Topversies De LX-uitvoering is de topversie met 1.0-motor en dient als basis •ZUe Technische gegevens: Merk en type: Renault Safrane 2.2 Typisch Frans De afwerking lijkt dik in orde. Renault heeft vooral op I haar bijzondere aandacl w j De carrosserienaden sluiten I keurig aan en de portieren slaan I solide dicht. De Safrane heeft uiteraard een grote vijfde deur die in dit geval volledig tot aan de bumper opengaat. De inhoud van de bagageruimte van 480 liter is in Nissan. Er wordt gebruik gemaakt van een electromagnetische poederkoppeling, waardoor de auto geen kruipneigingen kent en bij gasgeven niet schokt. We reden de NCVT in combinatie met de 1.2 motor. De auto gemakkelijk t« de prestaties c Bovendien is 1 \M rijker, jm direct n en de inlaan. aard en M. We vroegen even nieuwsgierig aan Piet Wouters of hij deze zeldzaamheid wil verkopen, waarop hij antwoordde: "Alles is te koop op auto-gebied". Vanaf vandaag is het nieuwe topmodel in het Renault- programma, de Safrane, officieel leverbaar op de Nederlandse markt. Met een diepe zucht sluiten de dealers een periode van afwezigheid in dit segment af. Wie de Safrane in eerste aanblik wat minder kenmerkend vindt dan de R25, zal na een proefrit erachter komen dat onderdelen als Comfort, Afwerking, Wegligging en Prestaties met hoofdletters geschreven mogen worden en de auto zijn Franse afkomst absoluut niet verloochend. We reden met de 2.2 liter 12-kleppenmotor in basis RN-uitgave. Ilh totaal i ten opzicl toeg« I tussen voor- duidelijk wei llijnenspel van verloopt zeer vl Ier sprake is van ovei s fantasie. Afgezien van de wieldoppen of lichtmetalen velgen r beschikken alle Safrane's over hetzelfde uiterlijk met twee buitenspiegels, dubbele koplampen, meegespoten bumpers, brede stootstrips en een wisser achterop. andere auto's met CVT wel duidelijk aantreffen. De Nissan Micra komt in veertien uitvoeringen op de prijslijst. De basisuitvoering heet 1.0, zonder gestuurd 1. Binnenkort zal het nog verder naar boven litgebreid met de Baccara en de snelle Bi- De Super S heef versnellingsbak met overbrengingen, waa tussenacceleraties vl verlojien, maar stijgt. Vanaf 19 nieuwe Micra te vinden. to is uiterst te bedienen, t op niveau bli het verbruik electronisch veersysteem. programma worden uitc" luxueuze Lu turbo. verdere toevoeging en beschikt over een gelaagde voorruit, halogeen koplampen, wielnaafdeksels, antenne, vlamvertragend bekledingsmateriaal, traploos verstelbare rugleuningen, hoofdsteunen, speakers voor, signaal voor vergeten verlichting en een portierbak aan bestuurderskant. Deze auto wordt uitsluitend als driedeurs geleverd voor f.21.895,= en met CVT voor f.25.395,=. De L-uitvoering met 1.0- motor beschikt bovendien over een rechter buitenspiegel en achterruitwisser en is er vanaf f.22.895,=. Uitvoeringen De 1.3 liter heeft met 75 pk nog wat meer te vertellen. Ook het grotere koppel van 103 Nm speelt hierbij parten. De Micra 1.2 haalt een topsnelheid van 170 km/u en heeft 12 seconden nodig om de 100 km/u aan te wijzen. Overigens betreffen de genoemde prestaties de varianten met handgeschakelde vijfbak. Nissan levert de Micra i motorvarianten ook met Tilburg ontwikkelde cont: variabele versnellingsbal NCVT, waarbij de "N" terecht die door hun eigenaren worden gekoesterd. Wouters i van de weinig dealers in ons die over een exemplaar beschikken. We zullen daarom niet vaak een Alfa S.Z. in levende lijve mogen aanschouwen. Bij de opening van het nieuwe pand van Wouters op 25 november zal de S.Z. weer even in de showroom staan. nauwelijks hoger dan bij de versie met vijfbak. Het valt direct op dat de Nissan niet meer het fluitende geluid heeft, wat we bij alle De basis 1.0 liter motor levert met multipoint injectie en vier kleppen per cilinder een vermogen van 55 pk bij 6000 tr/min en een koppel van 79 Nm bij 4000 tr/min. Zowel op de snelweg als in de stad blijkt dit machientje uitstekend te voldoen. Het brengt de 780 kg wegende Micra naar de 150 km/u en zorgt voor een acceleratie van 0 tot 100 km/u in 16,4 seconden. Opmerkelijk dat een kleine motor zo levendig kan zijn en bovendien volgens de cijfers bijzonder braaf met zijn brandstof omspringt. De bediening van de auto gaat geheel volgens verwachting prettig licht, waardoor zelfs zeer sportief geschakeld kan worden. lurg. Jansanstraat 52-56, Tilburg, Tel 013-683911 gekeken naar het gemiddelde brandstofverbruik. Er mag gerekend op op 10,7 kilometer op iedere liter Euro-loodvrij. De prijzen van de Renault Safrane zijn zondermeer concurrerent. - auto biedt een hoogstaand comfort, goede prestaties, een net brandstofverbruik en al vanaf het basismodel een zeer complete uitrusting. De door ons gereden 2.2 Vi RN kost f.58.150,=. De auto is daarmee de tweede op de prijslijst, die wordt aangevoerd door de 2.2 8-klepper voor f.51.300,=. De uitrusting van dit model is iets minder compleet dan van de 12- klepper. De 2.2 Vi is ook als completere RT verkrijgbaar voor f.65.625,=. De moderne 4-traps automatische versnellingsbak vraagt een extra uitgave van f.5.750,=. Boven de Vi zit de soepele km V6 die er is vanaf de RT voor bij l"n 1 f.76.925,=. Daarna loopt de prijslijst stadsverkeer 11 door tot f.112.000,= voor de V6 RXE Prijs: f.58.150,= Quadra met permanente vierwielaandrijving en is de carrosserielengte :hte van de 25 een fractie jenomen, terwijl de afstand en achterwielen srd uitgetrokken. Het i de carrosserie Roeiend, zonder -verdreven Merk en type: Renai Vi RN Aantal cilinders: 4 in lijn Cilinderinhoud: 2165 cc Boring x slag: 88 x 89 mm Vermogen: 140 pk bij 5750 tr/min Koppel: 182 Nm bij 4500 tr/min Afmetingen: lengte 4,734 meter, j breedte 1,818 meter Gewicht: 1409 kg Prestaties: topsnelheid 206 km/u - acceleratie 0-100 km/u in 10,2 sec. Verbruik: bij 90 km/u 7,0 liter/100 Alfa Romeo-dealer Wouters stelde I op 30 september jl. een uiterst I zeldzame Alfa S.Z. ter beschikking I aan de Haagse gemeentepolitie. I Een commissaris uit onze hofstad I verliet het corps in verband met een bevordering. Om hem als absolute liefhebber van exclusieve auto's te verrassen, werden op de dag van zijn afscheid een Ferrari, Porsche én de door Zagato ontworpen Alfa S.Z. I voor de deur gezet. De Tilburgse Alfa-dealer wil de auto vanwege zijn exclusiviteit alleen ter beschikking stellen als Wervellucht In de middenconsole kan de radiö- installatie worden ingebouwd en door een klepje worden afgedekt. De RN heeft een opbergvakje tussen de voorstoelen, zonder te mogen spreken van een armsteun. De deurpanelen gaan vloeiend in het dashboard over. De voorportierenruiten worden elektrisch bediend, inclusief een tipstand voor het exemplaar aan bestuurderskant. Ook de twee buitenspiegels worden met een knopje in het portierpaneel elektrisch bediend. Natuurlijk heeft de relatief zware Safrane standaard stuurbekrachtiging die maneuvres bij lage snelheden kinderspel maakt. De bediening van de versnellingsbak zou echter iets soepeler mogen. Uiteraard biedt Renault in de Safrane een uitgebreide keuze aan motoren. De 2.2 liter 8-klepper van 110 pk diént hierbij als basis. Verder zijn er twee turbodiesels, een soepele V6 en de in onze testauto geplaatste 2,2 liter 12- klepper. Renault introduceerde al eerder een motor met twee in- en één uitlaatklep per cilinder in de 21 en 25. Het betrof hier echter een 2 liter krachtbron. De 2.2 liter vertoont niet het bekende gebrek aan vermogen bij lage toerentallen. Dit is verkregen een zogenaamd wervellucht- getrokken langsarm per wiel. Hoe- mooi dit ook allemaal klinkt, de Renault Safrane is uitermate comfortabel. Wegoneffenheden worden typisch Frans gladgestreken, zonder dat de carrosserie overdreven bewegingen maakt. Bochten kunnen met forse snelheden worden aangesneden, zonder dat de achtersteven de neiging vertoont te willen uitbreken. De Renault Safrane geeft met zijn bijzonder stijve carrosserie een gevoel van veiligheid. De RN-uitvoering staat aan basis, maar is absoluut niet Een belangrijk deel van de uitrusting is reeds genoemd. De auto beschikt verder over getint glas, verwarmde buitenspiegels, verstelbaar stuurwiel, in hoogte verstelbare gordels voorin, leesspot in dakconsole en kdfitelbare hoofdsteunen. Daarnaast zijn natuurlijk vele opties mogelijk, zoals bij ons test exemplaar het winterpakket (mistlampen in de voorbumper i voorruitverwarming), de radio- Renault met bediening aan het stuur (f.3.175,=)en metaallok (f.1.560,-). deze onder politiebegeleiding vanuit Tilburg naar Den Haag ei vice versa werd gereden en aldu geschiede. De auto met een verzamelwaarde van maar liefst f.265.000,= werd keurig door twee Mercedes 190's van de gemeentepolitie 's-Gravenhage opgehaald en op dezelfde wijze aan het einde van de dag weer opgehaald. Van de Alfa S.Z. zijn in totaal 850 stuks geproduceerd die over de gehele wereld aan verzamelaars zijn afgeleverd. In Nederland kwamen slechts 15 exemplaren inlaatsysteem. De voor de verbranding benodigde lucht wordt met hoge snelheid in de verbrandingsruimte gebracht, waardoor automatisch een werveling ontstaat. Deze werveling zorgt voor een gelijkmatige samenstellii het brandstofmengsel en een vlakker verloop van de koppelkromme, een lager verbruik en betere prestaties. voor het 1.3-programma. De uitvoering wordt aangevuld van binnenuit verstelbare buitenspiegels, interval, wieldoppen, uitzetbare achterruiten, een digitaal klokje, dagteller, specifieke bekleding, portierbekleding in stof en twee grote kaartenvakken. De LX begint bij f.23.995,= voor de 1.0 3-deurs. Er geldt een meerprijs van duizend gulden zowel voor de vijfdeurs koets als de 1.3 liter motor. De 1.3 LX NCVT is er zowel als drie en vijfdeurs voor respectievelijk f .28.495,= en f .29.495,=. Dan rest vervolgens nog de zeer luxueuze SLX 1.3 met of zonder NCVT melgetint glas, meegespoten bumpers, specific wieldoppen, toerenteller, velours bekleding, stuurbekrachtiging, verstelbaar stuur, centrale vergrendeling, elektrische bediening van de voorportierruiten, vier speakers en van binnenuit te ontgrendelen tankdop en achterklep. De 1.3 SLX is er vanaf f.27.995,=. Aan de top van het Micra- programma staat de sportieve Super S. Technisch gesproken is deze auto volledig gelijk aan de overige 1.3-modellen. “ig is echter veel net mistlampen voor-, ers, meegespoten s, brede banden, een sportstoelen en een 3- rwiel. De Micra 1.3 staat voor f.29.995,= in de Multi-link De 2.2 liter "Vi" levert 140 pk bij 5750 tr/min en een koppel van 182 Nm bij 4500 tr/min. Bij 1500 tr/min is hiervan éls zo'n 150 Nm volledig beschikbaar. Natuurlijk wordt een multipoint brandstofinspuiting toegepast. De motor is uitzonderlijk stil, ook bij hoge snelheden. Het is niet verwonderlijk dat Renault deze krachtbron het meest denkt te verkopen. De Renault Safrane RN 2.2 Vi weegt maar liefst 1409 kg, zodat een forse motor niet overbodig is. De auto haalt een top van 206 km/u en trekt in 10,2 seconden van 0 tot 100 km/u en dat zijn prima waarden. De wielophanging bestaat voor uit McPherson veerpoten, terwijl achter een multi-link ophanging is toegepast met naast de veerpoten twee dwarsarmen en één deze klasse normaal. De rugleuning en zitting van de achterbank zijn in twee ongelijke delen neerklapbaar. De portieren worden bij de RN met 12-kleppenmotor met een afstandbediening ontgrendeld. Wie in het interieur heeft plaatsgenomen merkt meteen het typisch Franse comfort. De Renault Safrane beschikt over forse voorzetels met een prima verstelling en goede ondersteuning van de verschillende lichaamsdelen. Achterpassagiers hetiben een zee aan beenruimte, kunnen hun hoofden prima kwijt en beschikken over hun eigen hoofdsteunen en middenarmsteun. Het dashboard is overduidelijk een moderne interpretatie van wat we jarenlang in dé Renault 25 gekend hebben. Onder de forse overkapping zit het uitgebreide boordpaneel met toerenteller, snelheids- en brandstofmeter, oliepeilcontrolemeter, oliedruk- en temperatuurmeter.I wordt op een afzonc de tijd digitaal weergegeven evenals de buitentemperatuur. Bovendien vinden we daar de uitlezing van de Radio-Renault, indien deze fantastische fabrieksoptie is aangebracht. De verwarming kan naar temperatuur voor beide wagenhelften afzonderlijk worden ingesteld. i

Kranten Regionaal Archief Tilburg

Weekblad De Tilburgse Koerier | 1992 | | pagina 23