RENAULT TWINGO NISSAN MICRA Het snoepje van Parijs Europees optreden I /A Z 013-432127 Bijlage van: De Tilburgse Koerier A U w PC [DES 1 AT FR-HR-66 j w 4^^ ber 1992 - pagina 20 l’ Oplage: 96.ooo ex. Donderdag 15 oktober 1992 een )at ng het Tony Vos Lees verder op pagina 3 Rover 200 Coupé Ferarri456 GT in dit numer pag. 7 pag. 7 pag. 3 JCHEN o.a.: Autotest: Renault Safrane 2.2 Vi RN Jaargang 4 Nummer 40 menset. Af leen die «eerbaar Lees verder vijf de alt een achterei uiteinc MONDIAL DE ËAUTOMQBILE 8-18 OCTOBRE 1992 gading e ’persnelk leverende 3 liter en we ook in srmijn de Clio st gaat hier om t 1.8 liter jen en een ing. De Twingo krijgt een volledig eigen plaats in het afwisselende Renault- programma. Prijstechnisch moet de auto net onder de Clio blijven, maar door het binnenkort uit het programma nemen van de 1.2-varianten, is er wat meer ruimte geschapen. deurpanelen en gemaakt is van 1 de bekledingsstof geheel. Ook hier lichtgrijs, maar Renault zorgde een dag voor de persdagen van de Parijse autosalon voor een absolute klapper in de vorm van de nieuwe Twingo. De 3,43 meter lange en zeer sympathiek ogende kleinste telg uit het programma zal in Nederland vanaf mei volgend jaar worden geleverd. Renault is van plan de auto in slechts één uitvoering te leveren, waarbij slechts een paar fabrieksopties mogelijk zijn. Met de Twingo heeft Renault het begrip stadsauto een volledig nieuwe dimensie gegeven. Amsterdam - Als Nissan met het vanaf november leverbaar nieuwe Micra-model even lang vooruit kan als met zijn voorganger, dan brengt deze nieuweling het merk in de éénentwintigste eeuw. De nieuwe Micro is compacter van buiten, groter van binnen. biedt de keuze uit twee uiterst moderne motoren en zal daardoor een jonger publiek gaan aanspreken, althans dat is wat de organisatie van deze in Europa geproduceerde Micra verwacht. We reden de 1.2 met NCVT en de 1.0 met handgeschakelde vijfbak. Salon- geluiden uit Parijs De tweejaarlijkse Parijse autotentoonstelling staat altijd voor een enorme hoeveelheid aan nieuwe auto's. Dé editie van 1992 (8 t/m 18 oktober) maakt hierop geen uitzondering. Alhoewel de Franse industrie in Parijs uiterst prominent naar voren treedt, biedt ook het 'buitenland' voldoende noviteiten. In deze uitgave de belangrijkste nieuwe auto's van de Mondial de l'Automobile. Redactie: Tony Vos Tel. 013/686023 Postbus 410 - 5000 AK Tilburg Adverte nties: Advertentie-afdeling De Tilburgse Koerier N.S. Plein 14, 5014 DA Tilburg Tel. 013/368805 Fax 013/359985 Sluitingstijd: redactie en advertenties: dinsdag 22.00 uur De Automaat is een uitgave van De Tilburgse Koerier i.s.m. D.A.T.O. en verschijnt in geheel Tilburg, Goirle, Riel, Loon op Zand, Udenhout, Berkel Enschot, Oisterwijk, Moergestel en Hilvarenbeek. Na een carrière van tien jaar wordt de bestaande Nissan Micra vervangen. Dc men daarbij niet over één nacht ijs is gegaan, blijkt wel uit de relatief lange ontwikkelstijd van 5 jaar. Het B-segment van de markt waarin de Micra zich beweegt, maakt in Europa 29 procent uit van de totale verkopen, wat neerkomt op 3,9 miljoen eenheden per jaar. Nissan gaat in 1993 130.000 Europese Micro's produceren en voorspelt voor zichzelf zodoende een bescheiden rol in het segment. Franse merk waren in Parijs de Safrane in zeer luxueuze Baccara- uitgave met vrijwel alle denkbare opties, lederen bekleding en hout- accenten en de supersnelle Bi- turbo met 260 pk levé V6. Daarnaast moger ons land op korte ten RSi verwachten. Het gai een sportief model met motor, lichtmetalen velge sportieve binnenuitrustir ten J Kleuren Overigens toonde Renault een vitrine vol met aardige Twingo- hebbedingetjes zoals een sleutelhanger in de carrosseriekleur, paraplu, met twee kleuren leer bekleed stuurwiel, rugzakken voor aan de worden vlak gelegd. Deze twee rugleuningen kennen bovendien verstelmogelijkheid naar >ren, waardoor de Twingo idelijk in een tweepersoonsbed op wielen veranderd kan worden. De belangrijkste dashboardfuncties zijn te vinden midden boven de console. Snelheidsmeter, tankinhoud en gereden kilometers worden op een digitaal scherm weergegeven. De hele reeks controlelampjes zijn echter wel direct achter het stuurwiel geplaatst. In het interieur is gekozen voor een vrolijke bekledingsstof (blauw, rood, groen), fel groene bedieningsknoppen en deurgrepen en een bijzonder speelse vormgeving. Als accessoire is onder andere een radio leverbaar, waarvan de bedieningsknoppen harmoniëren met de algehele inrichting van de auto. Radio Data System De electronica gaat steeds verder. Nog niet zo heel lang geleden introduceerde verschillende fabrikanten van auto-audio-apparatuur radio's voorzien van RDS. RDS staat voor Radio Data System. Een onderdeel van RDS is dat het afspelen van een cassette of compact disk kan worden onderbroken voor verkeersinformatie. Bij deze verkeersinformatie wordt bij aanvang een signaal uitgezonden, waarop de apparatuur reageerd door het onderbreken van de afspeelapparatuur. Zo kan de automobilist naar zijn of haar eigen muziek luisteren en toch op de hoogte blijven van eventuele verkeersopstoppingen, heel handig. RDS heeft echter nog meer mogelijkheden. Iedere radiozender kan permanent een signaal uitzenden wat door de apparatuur wordt vertaald tot een vermelding van de naam van het station op de digitale display van de radio. RDS is een door heel Europa afgesproken norm. Dat betekent dat bij een bezoek aan het buitenland ook daar de namen van de zenders worden weergegeven. In sommige landen, zoals Frankrijk wordt soms het soort zender weergegeven: muziek of cultuur. Geen uitvinding is zo slim of er wordt wel op een zeer commerciële manier gebruik van gemaakt. Het blijkt namelijk mogelijk via RDS reclameboodschappen uit te zenden. In plaats van de vaste vermelding van de naam van het station worden wisselende teksten uitgezonden. Zo merkte ik vlak boven Antwerpen een plaatselijk kdnaal op, die ongeveer om de tien seconden een ander woord via het display van de radio liet zien. Iedere minuut werd bovendien de juiste tijd gegeven. Heel grappig, maar aan de andere kant ook gevaarlijk. Als de uitlezing van de radio namelijk in het gezichtsveld van de bestuurder valt, leiden deze boodschappen enorm af. De vraag is dan ook of deze manier van reclamemaken een trend zal worden, ofdat er een voortijdig verbod komt... orden gekozen voor een drie- of jfdeursvariant. Natuurlijk onderscheiden 3 verschillende uitvoeringen zich door de dan niet meegespoten bumpers en spiegels, de wel of niet gemonteerde mistlampen voor en de verschillende wieldoppen of lichtmetalen velgen. De vijfdeurs oogt het meest uitgebalanceerd. 't Digitaal De Twingo dwingt meteen enorm veel sympathie af vanwege zijn vrolijke uiterlijk, wat wordt vooroorzaakt door de compacte afmetingen, grappige koplampen, de in één lijn staande motorkap en voorruit en de verschillende moderne kleuren die kunnen worden besteld. Naast het vrolijke uiterlijk, biedt de Twingo ook een uniek interieur. We kunnen hierbij gerust spreken van een miniatuuruitvoering van de Espace, een ruimte-auto in zijn kleinste vorm. De achterbank is over een rail over een afstand van 17 centimeter verstelbaar, waardoor kan worden gekozen voor meer bagage- of beenruimte. Voor de bagage kan in standaard opstelling met hoedenplank en ruimte van 168 tot 261 liter worden vrijgemaakt. Daarnaast is de achterbank in z'n geheel opklapbaar, maar kan ook de rugleuning in twee gelijke delen Korte zitting Belangrijk is de verkregen binnenruimte. Zo is door het toepassen van een compacte achterwielophanging de bagageruimte met 12 procent toegenomen: minimaal 205 liter. Ook de ruimte voor inzittenden is heel behoorlijk. Voorpassagiers hebben geen klagen over hoofd- en beenruimte. Ook achterin kunnen twee volwassenen heel redelijk plaatsnemen. De zitting van de achterbank is echter erg kort, terwijl bij de vijfdeurs de hoeken sterk aflopen en zodoende aan het buitenste been minder ondersteuning bieden. Alhoewel er bij i dashboard vooral gebruik licht grijs kunststof, brengt j enige kleur in het sr is de basiskleur de middenbaan is met kleuraccenten opgevrolijkt. Ondanks de behoorlijk vlakke zitting en rugleuning, bieden de voorstoelen een goed comfort. Uiteraard heeft Nissan bij de Micra gedacht aan de veiligheid van de inzittenden. De auto heeft daarom standaard verstevigingsbalken in de portieren en in hoogte verstelbare gordels. Voorts is het uitzicht rondom uitstekend en beschikt de auto over prima remmen, eventueel tegen meerprijs met ABS. Amerikaan gaat auto's kopen zonder korting Het is waarschijnlijk dat de huidige gewognte van onderhandelen over autoprijzen in de Verenigde Staten zal verdwijnen. Consumenten kopen dan auto's voor een vastgestelde prijs zoals ze kleding en meubelen aanschaffen. Deze verwachting doet het Amerikaanse onderzoekbureau J.D. Power en Associates in de studie "One price selling: revolution in the showroom". Steeds meer kopers, zo blijkt uit het onderzoek, krijgen een hekel aan marchanderen over de aankoop van een auto en vertrouwen de verkoper niet. Door het toenemende aantal kortingen en speciale aanbiedingen wordt de consument alleen maar in verwarring gebracht. Inmiddels zijn er al dealers in Amerika die een nieuw "oneprice system" hebben ingevoerd en tegenover Power hebben verklaard tevreden te zijn met de eerste resultaten. bezoekers van de autosalon allemaal serieus moeten nemen, dan gaat de Twingo een fantastische toekomst tegemoet. stoelen en een pent fabriek kunnen alle airconditioning en een handgediend canvas schuifdak worden besteld. Renault gaat de Twingo in vier flitsende kleuren leveren te weten Indiaans geel, koraal rood, azuurblauw en koriander groen naast meer behoudende tinten als nevelgrijs en de parelmoeflakken rood en zwart. De techniek is behoorlijk vertrouwd. Dwars voorin ligt een volledig schone 1.2 liter motor met monopoint injectie en een vermogen van 55 pk bij 5300 tr/min. Het maximale koppel van 90 Nm wordt al bij 2800 tr/min bereikt. Er is bewust voor deze krachtbron gekozen, vanwege het enorm vlakke koppelverloop, wat al vanaf 1500 toeren zorgt voor een flinke trekkracht. De Twingo heeft een totaalgewicht van 790 kg en weet hierdoor nette prestaties neer te zetten zoals een top van 150 km/u en een sprintje van 0 tot 100 in 14 seconden. De Twingo zal vooral een jong, stedelijk publiek aanspreken. Er moet vooral gedacht aan mensen die geen specifieke voorkeur voor een merk of model hebben, maar als het ware meteen verliefd worden bij het zien van de Twingo. Als we de reacties van de Local content Bij een totale verkoop van 700.000 auto's op jaarbasis is het aandeel Micra aanzienlijk. Kijken we naar het Japanse programma dan speelt de aldaar Nissan March geheten auto met 70.000 exemplaren per jaar maar een bescheiden rol. Op het eerste gezicht lijken de Japanse en Europese uitvoering sterk op elkaar. Toch zijn de Europese wensen en eisen zeer nadrukkelijk in de ontwerpfase meegenomen en heeft de in Engeland van de band rollende Micra vele op de Europese smaak afgestemde details. De fabriek werkt met een zogenaamde local content van 80%. Dat betekent dat 80% van de waarde van de onderdelen wordt betrokken van Europese toeleveranciers of in eigen beheer wordt gemaakt: onder andere de carrosserie, vele kunststof delen, het meubilair en verlichting. Het zijn vooral de motoronderdelen die uit Japan komen, maar pas in Engeland tot een aggregaat worden samengesteld. Maar laten we eens naar het produkt zelf kijken. De 3,695 meter lange Micra heeft een bijzonder aardig ogende, bol gevormde carrosserie, waarbij kan Strategie Volgend jaar zullen er in de fabriek van Flins en het Spaanse Valladolid zo'n 300.000 stuks worden gemaakt, in beide gevallen naast de Clio. Voor Nederland komen er waarschijn zo'n 6.000 stuks beschikbaar. De nieuwe Twingo is het eerste volledige geesteskind van de topontwerper Le Quément, die enkele jaren geleden de ontwikkelingsafdeling van Renault kwam versterken. De a kwam in 33 maanden tot stand dat is voor Europese begrippen enorm kort. De Twingo past in nieuwe Renault-strategie. In de toekomst mogen we van het me dan ook meer jonge en innovat produkten verwachten. Volgen: president-directeur Louis Schweitzer is de Twingo de eer Renault waarmee op een open Europese markt met gelijke wapens met de Japanse merke: kan worden gestreden. De Twi) is niet bedoeld om een klein segment voor zichzelf te creëre maar een originele auto voor e< groot publiek. Alhoewel op de salon een model te zien was ee Twingo met V10 Formule 1-mot staat een sportieve uitvoering1 de eerste tijd op de planning, terwijl zelfs in eerste instantie aan een dieselversie wordt gedacht. Wel zal uit de samenwerking met Volvo, c volgens Schweitzer onomke is een grotere, nieuwe dieselmotor ontstaan. Bovendien verklaarde het opperhoofd dat Renault geen van de huidige industriële activiteiten zal terugtrekken, zodat tot in lengte van jaren bijvoorbeeld vrachtauto's, bussen en landbouwtractoren onder deze merknaam zullen worden gemaakt. Andere noviteiten bij het grootste ^1

Kranten Regionaal Archief Tilburg

Weekblad De Tilburgse Koerier | 1992 | | pagina 21