RENAULT TWINGO
NISSAN MICRA
Het
snoepje
van
Parijs
Europees optreden
I /A
Z
013-432127
Bijlage van: De Tilburgse Koerier
A
U
w
PC
[DES 1
AT
FR-HR-66 j
w 4^^
ber 1992 - pagina 20
l’
Oplage: 96.ooo ex.
Donderdag 15 oktober 1992
een
)at
ng
het
Tony Vos
Lees verder op pagina 3
Rover 200 Coupé
Ferarri456 GT
in dit numer
pag. 7
pag. 7
pag. 3
JCHEN
o.a.:
Autotest:
Renault Safrane 2.2 Vi RN
Jaargang 4
Nummer 40
menset. Af
leen
die
«eerbaar
Lees verder
vijf
de
alt
een
achterei
uiteinc
MONDIAL DE
ËAUTOMQBILE
8-18 OCTOBRE 1992
gading e
’persnelk
leverende 3 liter
en we ook in
srmijn de Clio
st gaat hier om
t 1.8 liter
jen en een
ing.
De Twingo krijgt een volledig
eigen plaats in het afwisselende
Renault- programma.
Prijstechnisch moet de auto net
onder de Clio blijven, maar door
het binnenkort uit het programma
nemen van de 1.2-varianten, is er
wat meer ruimte geschapen.
deurpanelen en
gemaakt is van 1
de bekledingsstof
geheel. Ook hier
lichtgrijs, maar
Renault zorgde een dag voor de persdagen
van de Parijse autosalon voor een absolute
klapper in de vorm van de nieuwe Twingo.
De 3,43 meter lange en zeer sympathiek
ogende kleinste telg uit het programma zal in
Nederland vanaf mei volgend jaar worden
geleverd. Renault is van plan de auto in
slechts één uitvoering te leveren, waarbij
slechts een paar fabrieksopties mogelijk zijn.
Met de Twingo heeft Renault het begrip
stadsauto een volledig nieuwe dimensie
gegeven.
Amsterdam - Als Nissan met
het vanaf november leverbaar
nieuwe Micra-model even
lang vooruit kan als met zijn
voorganger, dan brengt deze
nieuweling het merk in de
éénentwintigste eeuw.
De nieuwe Micro is compacter
van buiten, groter van binnen.
biedt de keuze uit twee uiterst
moderne motoren en zal
daardoor een jonger publiek
gaan aanspreken, althans dat
is wat de organisatie van deze
in Europa geproduceerde
Micra verwacht. We reden de
1.2 met NCVT en de 1.0 met
handgeschakelde vijfbak.
Salon-
geluiden uit
Parijs
De tweejaarlijkse Parijse
autotentoonstelling staat
altijd voor een enorme
hoeveelheid aan nieuwe
auto's. Dé editie van 1992 (8
t/m 18 oktober) maakt hierop
geen uitzondering. Alhoewel
de Franse industrie in Parijs
uiterst prominent naar voren
treedt, biedt ook het
'buitenland' voldoende
noviteiten. In deze uitgave
de belangrijkste nieuwe
auto's van de Mondial de
l'Automobile.
Redactie:
Tony Vos
Tel. 013/686023
Postbus 410 - 5000 AK Tilburg
Adverte nties:
Advertentie-afdeling
De Tilburgse Koerier
N.S. Plein 14, 5014 DA Tilburg
Tel. 013/368805
Fax 013/359985
Sluitingstijd:
redactie en advertenties:
dinsdag 22.00 uur
De Automaat is een uitgave van
De Tilburgse Koerier i.s.m.
D.A.T.O. en verschijnt in geheel
Tilburg, Goirle, Riel, Loon op
Zand, Udenhout, Berkel Enschot,
Oisterwijk, Moergestel en
Hilvarenbeek.
Na een carrière van tien jaar wordt de
bestaande Nissan Micra vervangen. Dc
men daarbij niet over één nacht ijs is
gegaan, blijkt wel uit de relatief lange
ontwikkelstijd van 5 jaar. Het B-segment
van de markt waarin de Micra zich
beweegt, maakt in Europa 29 procent uit
van de totale verkopen, wat neerkomt op
3,9 miljoen eenheden per jaar. Nissan
gaat in 1993 130.000 Europese Micro's
produceren en voorspelt voor zichzelf
zodoende een bescheiden rol in het
segment.
Franse merk waren in Parijs de
Safrane in zeer luxueuze Baccara-
uitgave met vrijwel alle denkbare
opties, lederen bekleding en hout-
accenten en de supersnelle Bi-
turbo met 260 pk levé
V6. Daarnaast moger
ons land op korte ten
RSi verwachten. Het gai
een sportief model met
motor, lichtmetalen velge
sportieve binnenuitrustir
ten J
Kleuren
Overigens toonde Renault een
vitrine vol met aardige Twingo-
hebbedingetjes zoals een
sleutelhanger in de
carrosseriekleur, paraplu, met
twee kleuren leer bekleed
stuurwiel, rugzakken voor aan de
worden vlak gelegd. Deze twee
rugleuningen kennen bovendien
verstelmogelijkheid naar
>ren, waardoor de Twingo
idelijk in een
tweepersoonsbed op wielen
veranderd kan worden. De
belangrijkste dashboardfuncties
zijn te vinden midden boven de
console. Snelheidsmeter,
tankinhoud en gereden kilometers
worden op een digitaal scherm
weergegeven. De hele reeks
controlelampjes zijn echter wel
direct achter het stuurwiel
geplaatst. In het interieur is
gekozen voor een vrolijke
bekledingsstof (blauw, rood,
groen), fel groene
bedieningsknoppen en
deurgrepen en een bijzonder
speelse vormgeving. Als
accessoire is onder andere een
radio leverbaar, waarvan de
bedieningsknoppen harmoniëren
met de algehele inrichting van de
auto.
Radio Data System
De electronica gaat steeds
verder. Nog niet zo heel lang
geleden introduceerde
verschillende fabrikanten
van auto-audio-apparatuur
radio's voorzien van RDS.
RDS staat voor Radio Data
System. Een onderdeel van
RDS is dat het afspelen van
een cassette of compact disk
kan worden onderbroken
voor verkeersinformatie. Bij
deze verkeersinformatie
wordt bij aanvang een
signaal uitgezonden, waarop
de apparatuur reageerd door
het onderbreken van de
afspeelapparatuur. Zo kan
de automobilist naar zijn of
haar eigen muziek luisteren
en toch op de hoogte blijven
van eventuele
verkeersopstoppingen, heel
handig. RDS heeft echter nog
meer mogelijkheden. Iedere
radiozender kan permanent
een signaal uitzenden wat
door de apparatuur wordt
vertaald tot een vermelding
van de naam van het station
op de digitale display van de
radio. RDS is een door heel
Europa afgesproken norm.
Dat betekent dat bij een
bezoek aan het buitenland
ook daar de namen van de
zenders worden
weergegeven. In sommige
landen, zoals Frankrijk wordt
soms het soort zender
weergegeven: muziek of
cultuur.
Geen uitvinding is zo slim of
er wordt wel op een zeer
commerciële manier gebruik
van gemaakt. Het blijkt
namelijk mogelijk via RDS
reclameboodschappen uit te
zenden. In plaats van de
vaste vermelding van de
naam van het station worden
wisselende teksten
uitgezonden. Zo merkte ik
vlak boven Antwerpen een
plaatselijk kdnaal op, die
ongeveer om de tien
seconden een ander woord
via het display van de radio
liet zien. Iedere minuut werd
bovendien de juiste tijd
gegeven. Heel grappig, maar
aan de andere kant ook
gevaarlijk. Als de uitlezing
van de radio namelijk in het
gezichtsveld van de
bestuurder valt, leiden deze
boodschappen enorm af. De
vraag is dan ook of deze
manier van reclamemaken
een trend zal worden, ofdat
er een voortijdig verbod
komt...
orden gekozen voor een drie- of
jfdeursvariant. Natuurlijk onderscheiden
3 verschillende uitvoeringen zich door de
dan niet meegespoten bumpers en
spiegels, de wel of niet gemonteerde
mistlampen voor en de verschillende
wieldoppen of lichtmetalen velgen. De
vijfdeurs oogt het meest uitgebalanceerd. 't
Digitaal
De Twingo dwingt meteen enorm
veel sympathie af vanwege zijn
vrolijke uiterlijk, wat wordt
vooroorzaakt door de compacte
afmetingen, grappige koplampen,
de in één lijn staande motorkap en
voorruit en de verschillende
moderne kleuren die kunnen
worden besteld. Naast het vrolijke
uiterlijk, biedt de Twingo ook een
uniek interieur. We kunnen hierbij
gerust spreken van een
miniatuuruitvoering van de
Espace, een ruimte-auto in zijn
kleinste vorm. De achterbank is
over een rail over een afstand van
17 centimeter verstelbaar,
waardoor kan worden gekozen
voor meer bagage- of beenruimte.
Voor de bagage kan in standaard
opstelling met hoedenplank en
ruimte van 168 tot 261 liter worden
vrijgemaakt. Daarnaast is de
achterbank in z'n geheel
opklapbaar, maar kan ook de
rugleuning in twee gelijke delen
Korte zitting
Belangrijk is de verkregen binnenruimte.
Zo is door het toepassen van een compacte
achterwielophanging de bagageruimte
met 12 procent toegenomen: minimaal 205
liter. Ook de ruimte voor inzittenden is
heel behoorlijk. Voorpassagiers hebben
geen klagen over hoofd- en beenruimte.
Ook achterin kunnen twee volwassenen
heel redelijk plaatsnemen. De zitting van
de achterbank is echter erg kort, terwijl bij
de vijfdeurs de hoeken sterk aflopen en
zodoende aan het buitenste been minder
ondersteuning bieden. Alhoewel er bij
i dashboard vooral gebruik
licht grijs kunststof, brengt
j enige kleur in het
sr is de basiskleur
de middenbaan is met
kleuraccenten opgevrolijkt. Ondanks de
behoorlijk vlakke zitting en rugleuning,
bieden de voorstoelen een goed comfort.
Uiteraard heeft Nissan bij de Micra
gedacht aan de veiligheid van de
inzittenden.
De auto heeft daarom standaard
verstevigingsbalken in de portieren en in
hoogte verstelbare gordels. Voorts is het
uitzicht rondom uitstekend en beschikt de
auto over prima remmen, eventueel tegen
meerprijs met ABS.
Amerikaan gaat
auto's kopen
zonder korting
Het is waarschijnlijk dat de
huidige gewognte van
onderhandelen over
autoprijzen in de Verenigde
Staten zal verdwijnen.
Consumenten kopen dan
auto's voor een vastgestelde
prijs zoals ze kleding en
meubelen aanschaffen. Deze
verwachting doet het
Amerikaanse
onderzoekbureau J.D. Power
en Associates in de studie
"One price selling:
revolution in the showroom".
Steeds meer kopers, zo blijkt
uit het onderzoek, krijgen
een hekel aan
marchanderen over de
aankoop van een auto en
vertrouwen de verkoper niet.
Door het toenemende aantal
kortingen en speciale
aanbiedingen wordt de
consument alleen maar in
verwarring gebracht.
Inmiddels zijn er al dealers
in Amerika die een nieuw
"oneprice system" hebben
ingevoerd en tegenover
Power hebben verklaard
tevreden te zijn met de eerste
resultaten.
bezoekers van de autosalon
allemaal serieus moeten nemen,
dan gaat de Twingo een
fantastische toekomst tegemoet.
stoelen en een pent
fabriek kunnen alle
airconditioning en een
handgediend canvas schuifdak
worden besteld.
Renault gaat de Twingo in vier
flitsende kleuren leveren te weten
Indiaans geel, koraal rood,
azuurblauw en koriander groen
naast meer behoudende tinten als
nevelgrijs en de parelmoeflakken
rood en zwart. De techniek is
behoorlijk vertrouwd. Dwars
voorin ligt een volledig schone 1.2
liter motor met monopoint injectie
en een vermogen van 55 pk bij 5300
tr/min. Het maximale koppel van
90 Nm wordt al bij 2800 tr/min
bereikt. Er is bewust voor deze
krachtbron gekozen, vanwege het
enorm vlakke koppelverloop, wat
al vanaf 1500 toeren zorgt voor een
flinke trekkracht. De Twingo heeft
een totaalgewicht van 790 kg en
weet hierdoor nette prestaties neer
te zetten zoals een top van 150
km/u en een sprintje van 0 tot 100
in 14 seconden.
De Twingo zal vooral een jong,
stedelijk publiek aanspreken. Er
moet vooral gedacht aan mensen
die geen specifieke voorkeur voor
een merk of model hebben, maar
als het ware meteen verliefd
worden bij het zien van de Twingo.
Als we de reacties van de
Local content
Bij een totale verkoop van 700.000 auto's
op jaarbasis is het aandeel Micra
aanzienlijk. Kijken we naar het Japanse
programma dan speelt de aldaar Nissan
March geheten auto met 70.000
exemplaren per jaar maar een
bescheiden rol.
Op het eerste gezicht lijken de Japanse
en Europese uitvoering sterk op elkaar.
Toch zijn de Europese wensen en eisen
zeer nadrukkelijk in de ontwerpfase
meegenomen en heeft de in Engeland
van de band rollende Micra vele op de
Europese smaak afgestemde details. De
fabriek werkt met een zogenaamde local
content van 80%. Dat betekent dat 80%
van de waarde van de onderdelen wordt
betrokken van Europese toeleveranciers
of in eigen beheer wordt gemaakt: onder
andere de carrosserie, vele kunststof
delen, het meubilair en verlichting. Het
zijn vooral de motoronderdelen die uit
Japan komen, maar pas in Engeland tot
een aggregaat worden samengesteld.
Maar laten we eens naar het produkt zelf
kijken. De 3,695 meter lange Micra heeft
een bijzonder aardig ogende, bol
gevormde carrosserie, waarbij kan
Strategie
Volgend jaar zullen er in de
fabriek van Flins en het Spaanse
Valladolid zo'n 300.000 stuks
worden gemaakt, in beide
gevallen naast de Clio. Voor
Nederland komen er waarschijn
zo'n 6.000 stuks beschikbaar.
De nieuwe Twingo is het eerste
volledige geesteskind van de
topontwerper Le Quément, die
enkele jaren geleden de
ontwikkelingsafdeling van
Renault kwam versterken. De a
kwam in 33 maanden tot stand
dat is voor Europese begrippen
enorm kort. De Twingo past in
nieuwe Renault-strategie. In de
toekomst mogen we van het me
dan ook meer jonge en innovat
produkten verwachten. Volgen:
president-directeur Louis
Schweitzer is de Twingo de eer
Renault waarmee op een open
Europese markt met gelijke
wapens met de Japanse merke:
kan worden gestreden. De Twi)
is niet bedoeld om een klein
segment voor zichzelf te creëre
maar een originele auto voor e<
groot publiek. Alhoewel op de
salon een model te zien was ee
Twingo met V10 Formule 1-mot
staat een sportieve uitvoering1
de eerste tijd op de planning,
terwijl zelfs in eerste instantie
aan een dieselversie wordt
gedacht. Wel zal uit de
samenwerking met Volvo, c
volgens Schweitzer onomke
is een grotere, nieuwe dieselmotor
ontstaan. Bovendien verklaarde
het opperhoofd dat Renault geen
van de huidige industriële
activiteiten zal terugtrekken, zodat
tot in lengte van jaren bijvoorbeeld
vrachtauto's, bussen en
landbouwtractoren onder deze
merknaam zullen worden
gemaakt.
Andere noviteiten bij het grootste
^1