ALFA ROMEO 164
s
Limited Dcsihatsu-modellen
Algehele
7 A
Meer comfort en veiligheid bij Jaguar
tl®
O®
K488 YWK
10
L\ 4
Rijnlease
ra
flUTOCENTRUM
COLLARIS TILBURG
IK B.V.
ir 1992 -pagina 10
DE AUTOMAAT - Donderdag 8 oktober 1992 - pagina 11
DE TILBURGSE KOERIER
□ut.
worden ermee
voor
>is 9
I
l
il
o.
neuw
I I I I
LAGE WITSIEBAAN 78 TILBURG - Tel. 013-634355
'84-'85
'85
dealer
voor
Tilburg
en
omstreken
ortiever
Daimk
:~i ook
Igen.
TELEFOON 04255-3944
FAX 04255-4020 - HILVARENBEEK
i»
!06
:e bedrijf Opel
iel
kosten.
'85+'87
'87
'88
78
'83
'85
'84+'86
'88
'83
'84
o werden
in de
stootstrips
opgesierd.
turbo.
Op een
loemd. Alle
a nu echter
'“ngsbalken
sg en
>rtieren.
bovendien
>k in het
ikele
lS een nieuw
ing,
stofinler
>eide por
Vlak na de presentatie van de vernieuwde Daihatsu
Applause met zijn gewijzigde front en rijkere
standaard uitrusting brengt het Japanse merk een
reeks speciale uitgaves op de Charade en Rocky. De
verschillende Limited- uitvoeringen zijn in een
beperkte oplage te leveren en zijn voorzien van een
veelvoud aan accessoires tegen een gunstige prijs.
de Charade 1000
a rindt, kan kiezen
larade 1300 Limited met
1.3 liter 16- kleppen
Deze auto is
in de kleur rood te
i aan de
gelijk
sze
vordt nog
iet centrale
Ellipsoide
De Quadrifoglio heeft zijn
specifieke uitrusting met donker
gespoten bumpers, sideskirts en
aggressief ogende wielen.
De derde motorische verander
vinden we bij de diesel. Deze i
Florence - De in 1988 op
de meeste Europee
markten geïntroduceerde
Alfa 164 heeft een stevige
positie weten te
veroveren op de markt
van grote zakenauto's.
Een belangrijk deel van
de klanten reed voorheen
in een ander merk. Alfa
vond de tijd rijp voor een
aantal belangrijke
wijzigingen zowel op
technisch, optisch als
ergonomisch vlak.
EL-Q-
v* -
>er
ilin worden maximaal
geproduceerd.
it van 1500 kg
24V tot flitsende
romen zoals een top
j u en een acceleratie
km/u in slechts 8
Veersysteem
Voor de koper van een puur
sportiviteit gerichte limousi
heeft Alfa ook een Quadrifoglio-
variant van de 24 klepper. Door
met name het aanpassen van in-
en uitlaat wisten de Alfa-technici
zelfs 230 pk uit hetzelfde blok te
kietelen. Terwijl het maximale
koppel met 280 Nm een fractie
hoger is. Hetzelfde geldt voor
deprestaties: 245 km/u, 0-100 in 7,7
seconden. Het onderstel is op
details aangepast om een
compromisloos sportief
weggedrag te verkrijgen.
We reden beide 24-kleppers met
het electron isch geregelde
veersysteem, waarbij gekozen kan
worden voor een automatische
regeling of een sport-stand. Het
verschil is duidelijk merkbaar,
waarbij de automatische stand
ook bij de Quadrfoglio de voorkeur
heeft. Toch blijkt er duidelijk
onderscheid: bij de 24V Super
maakt de carrosserie vaak
onverwacht of later dan verwacht
kleine bewegingen, vooral bij snel
op elkaar volgende bochten. De
Quadrifoglio is over het geheel
mistlampen opgenomen.
De prijzen van de XJ6 beginnen bij
de basisversie met 3.2 liter motor
voor f. 129.200,= gevolgd door de
completer uitgeruste LE voor
f. 135.400,=. Aan de top van deze
reeks staat de 4.0 Daimler voor
f. 198.500,= en de XJR voor
f,208.900,-
Hyundai Motor Corporation heeft
op dit moment en jaarlijkse
produktie capaciteit voor 1,1
miljoen personenauto's, bestel- en
vrachtwagens. Dit jaar zullen er
670.000 exemplaren op de eigen
markt worden verkocht, terwijl er
110.000 naar Europa worden
verscheept. Na de start ip
Frankrijk, Portugal, Spanje en
Oostenrijk is Hyundai nu
aanwezig in alle Europese landen.
De nieuwe in de Scoupe
geïntroduceerde Alpha-motor is de
eerste volledig in eigen huis
ontwikkelde krachtbron, waarbij
niet zoals in het verleden
teruggegrepen op bestaar
Mitsubishi-techniek. Alle
te introduceren nieuwe mc
krijgen eigen Hyundai-motoren. De
1.5 liter 12-kleppenmotor is
beschikbaar met en zonder
Ook is een 1,3-versie klaar.1
vergelijkbare basis zullen in de
nabije toekomst 1.6 en 2.0 liter 16-
kleppers worderi uitgebracht,
terwijl ook een 24-kleppen V6 en
kleine diesel in voorbereiding zijn.
Al deze projecten zullen binnen
tien jaar worden afgerond.
De Alpha-motor kwam in 5,5 jaar
tot stand inclusief de bouw van de
nieuwe fabriek. In totaal werd 127
miljoen dollar geïnvesteerd in de
ontwikkeling en 140 miljoen in de
fabriek. Andere noviteiten die we
van Hyundai kunnen verwachten
zijn ABS, te beginnen met de
Lantra vanaf volgend jaar en
airbag eveneens op de Lantra en
opvolger van de Sonata vanaf
model 1994. Op dit moment
bestaan er geen plannen om auto's
in Europa te gaan produceren.
Hyundai wil in ons werelddeel
gestaag groeien, getuige een
doelstelling van 150.000 auto's in
1997. Over drie tot vier jaar zal
Hyundai starten met een
rallycarriere, waarvoor een eigen
vierwielaandrijving in de maak is.
Rocky
Wie de krachtige 1 liter 3
cilindermotor uit de Chare
nog niet genoeg vindt, kan
voor de Charade 1300 Limi
sportieve l.C
krachtbron,
uitsluitend i
verkrijgen en kent een
Charade 1000 Limited
optiepakket. Echter des
gelimiteerde oplage wc,
verder uitgebreid met ce
portiervergrendeling en
elektrische raambediening. De
De Daihatsu Charade 1000 Limited
is gebaseerd op de Charade 1000
TS die standaard is uitgerust met
een handgeschakelde
vijfversnellingsbak. De klant kan
bij deze auto kiezen uit de kleuren
rood of wit. Dé Limited is aan de
buitenkant te herkennen aan de
"Honeycombe"-grille, een rode
sierplaat met de vermelding
"Charade" tussen de
achterlichten, modieuze
beschermstrips langs de flanken
met "Limited"-opdruk en
meegespoten bumpers,
deurgrepen, buitenspiegels en
spatlappen. De twee
buitenspiegels worden k
elektrisch versteld. Ook
interieur vinden we enkt
specifieke details zoals
design stoelbekledii
deurbekleding met s
kaartenvakken in be
Het totale pakket
vertegenwoordigt een waarde van
f.2.000,=. De klant betaalt echter
slechts vierhoridexd gulden,
waardoor de Charade 1000 Limited
in de prijslijst staat voor f.21.395,=.
Er is ook een uitvoering op grijs
kenteken voor f. 19.395,=.
Belangrijk nieuws vinden we op
motorisch gebied. Naast de 3 liter
V6 en 2 liter Twin Spark is vanaf
december ook een 3 liter 24-
klepper te verkrijgen. De
bestaande motor is voorzien van
een nieuwe cilinderkop, waarin
twee bovenliggende nokkenassen
per drie cilinders de kleppen
bedienen. Het vermogen nam in
vergelijking met het bestaande
aggregaat enorm toe.
1 werd
inde
vanaf nu
lodellen
stuurkolom. Alle veranderingen
hebben geleid tot een groter
comfort en bedieningsgemak. De
XJ6 is voortaan te herkennen aan
een nieuwe voorspoiler met
luchtinlaat.
Het front krijgt hierdoor een
sportievere uitstraling,
de Daimler zijn hierin standaard
nieuw digitaaldislay voor de
verwarming/ventilatie/airco en is
een airbag aan bestuurderskant
beschikbaar, opgeborgen in een
nieuw stuurwiel. Voorts werden de
portierpanelen gewijzigd en kent
de ZF vierversnellings automaat
drie programma's: auto, sport en
ijs. Bij de handgeschakelde vijfbak
is de achteruit gesynchroniseerd,
wat een deel van de kritiek op
deze bak wegneemt. Belangrijk
zijn ook de veiligheidsaspecten.
De nieuwe bumpers van de Super
en de beschikbaarheid van een
airbag zijn reeds gene
nieuwe types worden
voorzien van versteviging
in de portieren, wederom
overgenomen uit de Amerikaanse
versie.
meegespoten bumpers zorgen voor
11 centimeter aan extra lengte.
Bovendien vangen ze aanrijdingen
tot 5 km/u zonder schade op. Om
het geheel beter te laten
harmoniëren, worden de
onderkanten van de portieren
bedekt met ongeribbelde kunststof
beschermplaten die in de
carrosseriekleur worden
uitgevoerd. De 164 ziet er daardoor
wat minder sportief, maar zeker zo
chique uit. Nieuw zijn ook de
grotere buitenspiegels, die
elektrisch kunnen worden
weggeklapt, bijvoorbeeld om door
een smalle poort te rijden.
Kenmerkend voor de Super zijn
de gepolijste lichtmetalen velge
Chroom lijkt weer terug van
weggeweest: de bumpers en
voortaan voorzien van een
zogenaamd Turbotronic
motormanagementsysteem en een
uitlaatgas terugvoersyseem (EGR).
Dit houdt in dat de motor
krachtiger en vooral schoner is
geworden. De turbodiesel levert nu
125 pk bij 4200 tr/min en een koppel
van 294 Nm bij 2000 tr/min. De
soeplesse is haast ongekend hoog,
waardoor deze krachtbron
zondermeer de meest rustgevende
is.
Alfa heeft in de volledige 164-
range wijzigingen doorgevoerd. Zo
zien we op alle modellen nieuwe,
dubbele koplampen, waarbij
gebruik gemaakt wordt van
ellipsoide techniek. De kleine
koplampen zorgen voor een
grotere lichtopbrengst.
Ook het interieur is niet
ongemoeid gebleven. Zo
de bedieningsknoppen ir,
console aangepast, is er een
24-kleppe
Bij 6300 tr/mi
210 paardekrachten c
Bij een totaalgewicht
weet de 164 V6 24”
prestaties te ko
van 240 km/u er
van 0-100 kr
seconden. Ondanks het feit dat we
hier met een meerkleppenmotor te
maken hebben, die zijn maximale
koppel van 270 Nm pas volledig
levert bij 5000 tr/min, is de
soeplesse groot. Vanaf 1000 tr/min
is namelijk al minimaal 75% van
de maximale trekkracht aanwezig.
Dit betekent dat de 24V voor
vrijwel alle rijstijlen geschikt is
van rustig tot zeer sportief. In alle
gevallen worden de inzittenden
getrakteerd op het machtige
geluid wat in het vooronder wordt
geproduceerd.
De V6 24 motor wordt uitsluitend
geleverd in de nieuwe Super-
uitgave. In het uiterlijk zijn een
aantal elementen van de
Amerikaanse uitvoering
overgenomen. De forse
Charade 1300 Limited kost
zodoende f.24.495,=.
Diahatsu heeft ook de stoere 4x4
Rocky genomen als basis voor een
gelimiteerde uitvoering, de Wagon
EL II Limited. Deze auto heeft een
2,5 liter turbodieselmotor met
intercooler en is uitgevoerd in de
kleur "Trad Green" en is voorzien
van een gedistingeerde striping.
Verder omvat de
standaarduitvoering
stuurbekrachtiging, verchroomde
wielen, deurgrepen en grille,
meegespoten spatbordverbreders,
resin top en sunroof, chique
stoelen met "Limited"-aanduiding
en speciale deurbekleding. De
meerwaarde van dit pakket
bedraagt f.3.900,=. In de
aanschafprijs is hiervan slechts
f.1.900,= terug te vinden. De
Daihatsu Rocky Wagon II Limited
kost f.63.995,= op geel kenteken en
f.52.795,= in geblindeerde
uitvoering.
genomen strakker geveerd,
waardoor deze eigenschap niet
optreedt. Wie bij beide 24-kleppers
wat onzorgvuldig gasgeeft, krijgt
hiervoor een hevig schokkende
motoren carrosserie terug. Dit is
vooral te danken aan het feit dat
een motor met een dergelijk hoog
vermogen moet beschikken over
een forse koppeling die deze
eigenschap bij wegrijden met zich
meebrengt. Overigens verdient
Alfa een compliment dat bij de 164
het vermogen zonder problemen
op de voorwielen wordt los
gelaten. Ook bij snel optrekken
slippen de wielen nauwelijks door.
Voor het modellenjaar 1993 heeft
Jaguar haar beide modelseries XJ6
en XJS op een groot aantal punten
gewijzigd. Maar liefst 1500
onderdelen zijn verbeterd of nieuw
ontwikkeld. Standaard wordt
voortaan een airbag aan
bestuurderszijde toegepast. Maar
ook uiterlijk, in de auto's en op
technisch gebied zijn er Teel
verbeteringen doorgevoerd. Zo
werd de AJ6-motor voorzien van
gewijzigde nokkenassen en enkele
andere nieuwe onderdelen om het
geluidsniveau in de auto nog
verder te verlagen.
De automatische ZF-transmissie
gekoppeld aan de 3.2 en 4.0 liter 6
cilindermotor schakelt bovendien
soepeler, dankzij een verder
verfijnde afstelling. In het interieur
van met name de XJ6 vinden we
nieuw ontworpen stoelen met
verbeterde instelmogelijkheden en
memory-functies. Andere
wijzigingen betreffen de
buitenspiegels, bekledingsstoffen,
bedieningshendels voor de
portieren, airconditioning, het hi
fi- luidsprekersysteem en de
bedieningshendels aan de
Prijzen
Ander nieuwe details zijn de
achteruitkijkspiegel met
automatische anti-
verblindingsstand, als optie
leverbare cruise-control en een
elektronisch anti-diefstalalarm.
Met de 164 kan Alfa er weer fris
tegenaan. Vooral met de
comfortabel een zeer snelle V6 24V
Super wordt de concurrentie
opgezocht in een nog hoger
segment. Deze auto zal vanaf
december voor rond de f.90.000,= te
koop zijn, terwijl de Quadrifoglio
in januari mag worden verwacht.
Gekeken naar de huidige
autoprijzen zal dit topmodel
ongeveer f. 105.000,= gaan
'C,
*88,