ALFA ROMEO 164 s Limited Dcsihatsu-modellen Algehele 7 A Meer comfort en veiligheid bij Jaguar tl® O® K488 YWK 10 L\ 4 Rijnlease ra flUTOCENTRUM COLLARIS TILBURG IK B.V. ir 1992 -pagina 10 DE AUTOMAAT - Donderdag 8 oktober 1992 - pagina 11 DE TILBURGSE KOERIER □ut. worden ermee voor >is 9 I l il o. neuw I I I I LAGE WITSIEBAAN 78 TILBURG - Tel. 013-634355 '84-'85 '85 dealer voor Tilburg en omstreken ortiever Daimk :~i ook Igen. TELEFOON 04255-3944 FAX 04255-4020 - HILVARENBEEK i» !06 :e bedrijf Opel iel kosten. '85+'87 '87 '88 78 '83 '85 '84+'86 '88 '83 '84 o werden in de stootstrips opgesierd. turbo. Op een loemd. Alle a nu echter '“ngsbalken sg en >rtieren. bovendien >k in het ikele lS een nieuw ing, stofinler >eide por Vlak na de presentatie van de vernieuwde Daihatsu Applause met zijn gewijzigde front en rijkere standaard uitrusting brengt het Japanse merk een reeks speciale uitgaves op de Charade en Rocky. De verschillende Limited- uitvoeringen zijn in een beperkte oplage te leveren en zijn voorzien van een veelvoud aan accessoires tegen een gunstige prijs. de Charade 1000 a rindt, kan kiezen larade 1300 Limited met 1.3 liter 16- kleppen Deze auto is in de kleur rood te i aan de gelijk sze vordt nog iet centrale Ellipsoide De Quadrifoglio heeft zijn specifieke uitrusting met donker gespoten bumpers, sideskirts en aggressief ogende wielen. De derde motorische verander vinden we bij de diesel. Deze i Florence - De in 1988 op de meeste Europee markten geïntroduceerde Alfa 164 heeft een stevige positie weten te veroveren op de markt van grote zakenauto's. Een belangrijk deel van de klanten reed voorheen in een ander merk. Alfa vond de tijd rijp voor een aantal belangrijke wijzigingen zowel op technisch, optisch als ergonomisch vlak. EL-Q- v* - >er ilin worden maximaal geproduceerd. it van 1500 kg 24V tot flitsende romen zoals een top j u en een acceleratie km/u in slechts 8 Veersysteem Voor de koper van een puur sportiviteit gerichte limousi heeft Alfa ook een Quadrifoglio- variant van de 24 klepper. Door met name het aanpassen van in- en uitlaat wisten de Alfa-technici zelfs 230 pk uit hetzelfde blok te kietelen. Terwijl het maximale koppel met 280 Nm een fractie hoger is. Hetzelfde geldt voor deprestaties: 245 km/u, 0-100 in 7,7 seconden. Het onderstel is op details aangepast om een compromisloos sportief weggedrag te verkrijgen. We reden beide 24-kleppers met het electron isch geregelde veersysteem, waarbij gekozen kan worden voor een automatische regeling of een sport-stand. Het verschil is duidelijk merkbaar, waarbij de automatische stand ook bij de Quadrfoglio de voorkeur heeft. Toch blijkt er duidelijk onderscheid: bij de 24V Super maakt de carrosserie vaak onverwacht of later dan verwacht kleine bewegingen, vooral bij snel op elkaar volgende bochten. De Quadrifoglio is over het geheel mistlampen opgenomen. De prijzen van de XJ6 beginnen bij de basisversie met 3.2 liter motor voor f. 129.200,= gevolgd door de completer uitgeruste LE voor f. 135.400,=. Aan de top van deze reeks staat de 4.0 Daimler voor f. 198.500,= en de XJR voor f,208.900,- Hyundai Motor Corporation heeft op dit moment en jaarlijkse produktie capaciteit voor 1,1 miljoen personenauto's, bestel- en vrachtwagens. Dit jaar zullen er 670.000 exemplaren op de eigen markt worden verkocht, terwijl er 110.000 naar Europa worden verscheept. Na de start ip Frankrijk, Portugal, Spanje en Oostenrijk is Hyundai nu aanwezig in alle Europese landen. De nieuwe in de Scoupe geïntroduceerde Alpha-motor is de eerste volledig in eigen huis ontwikkelde krachtbron, waarbij niet zoals in het verleden teruggegrepen op bestaar Mitsubishi-techniek. Alle te introduceren nieuwe mc krijgen eigen Hyundai-motoren. De 1.5 liter 12-kleppenmotor is beschikbaar met en zonder Ook is een 1,3-versie klaar.1 vergelijkbare basis zullen in de nabije toekomst 1.6 en 2.0 liter 16- kleppers worderi uitgebracht, terwijl ook een 24-kleppen V6 en kleine diesel in voorbereiding zijn. Al deze projecten zullen binnen tien jaar worden afgerond. De Alpha-motor kwam in 5,5 jaar tot stand inclusief de bouw van de nieuwe fabriek. In totaal werd 127 miljoen dollar geïnvesteerd in de ontwikkeling en 140 miljoen in de fabriek. Andere noviteiten die we van Hyundai kunnen verwachten zijn ABS, te beginnen met de Lantra vanaf volgend jaar en airbag eveneens op de Lantra en opvolger van de Sonata vanaf model 1994. Op dit moment bestaan er geen plannen om auto's in Europa te gaan produceren. Hyundai wil in ons werelddeel gestaag groeien, getuige een doelstelling van 150.000 auto's in 1997. Over drie tot vier jaar zal Hyundai starten met een rallycarriere, waarvoor een eigen vierwielaandrijving in de maak is. Rocky Wie de krachtige 1 liter 3 cilindermotor uit de Chare nog niet genoeg vindt, kan voor de Charade 1300 Limi sportieve l.C krachtbron, uitsluitend i verkrijgen en kent een Charade 1000 Limited optiepakket. Echter des gelimiteerde oplage wc, verder uitgebreid met ce portiervergrendeling en elektrische raambediening. De De Daihatsu Charade 1000 Limited is gebaseerd op de Charade 1000 TS die standaard is uitgerust met een handgeschakelde vijfversnellingsbak. De klant kan bij deze auto kiezen uit de kleuren rood of wit. Dé Limited is aan de buitenkant te herkennen aan de "Honeycombe"-grille, een rode sierplaat met de vermelding "Charade" tussen de achterlichten, modieuze beschermstrips langs de flanken met "Limited"-opdruk en meegespoten bumpers, deurgrepen, buitenspiegels en spatlappen. De twee buitenspiegels worden k elektrisch versteld. Ook interieur vinden we enkt specifieke details zoals design stoelbekledii deurbekleding met s kaartenvakken in be Het totale pakket vertegenwoordigt een waarde van f.2.000,=. De klant betaalt echter slechts vierhoridexd gulden, waardoor de Charade 1000 Limited in de prijslijst staat voor f.21.395,=. Er is ook een uitvoering op grijs kenteken voor f. 19.395,=. Belangrijk nieuws vinden we op motorisch gebied. Naast de 3 liter V6 en 2 liter Twin Spark is vanaf december ook een 3 liter 24- klepper te verkrijgen. De bestaande motor is voorzien van een nieuwe cilinderkop, waarin twee bovenliggende nokkenassen per drie cilinders de kleppen bedienen. Het vermogen nam in vergelijking met het bestaande aggregaat enorm toe. 1 werd inde vanaf nu lodellen stuurkolom. Alle veranderingen hebben geleid tot een groter comfort en bedieningsgemak. De XJ6 is voortaan te herkennen aan een nieuwe voorspoiler met luchtinlaat. Het front krijgt hierdoor een sportievere uitstraling, de Daimler zijn hierin standaard nieuw digitaaldislay voor de verwarming/ventilatie/airco en is een airbag aan bestuurderskant beschikbaar, opgeborgen in een nieuw stuurwiel. Voorts werden de portierpanelen gewijzigd en kent de ZF vierversnellings automaat drie programma's: auto, sport en ijs. Bij de handgeschakelde vijfbak is de achteruit gesynchroniseerd, wat een deel van de kritiek op deze bak wegneemt. Belangrijk zijn ook de veiligheidsaspecten. De nieuwe bumpers van de Super en de beschikbaarheid van een airbag zijn reeds gene nieuwe types worden voorzien van versteviging in de portieren, wederom overgenomen uit de Amerikaanse versie. meegespoten bumpers zorgen voor 11 centimeter aan extra lengte. Bovendien vangen ze aanrijdingen tot 5 km/u zonder schade op. Om het geheel beter te laten harmoniëren, worden de onderkanten van de portieren bedekt met ongeribbelde kunststof beschermplaten die in de carrosseriekleur worden uitgevoerd. De 164 ziet er daardoor wat minder sportief, maar zeker zo chique uit. Nieuw zijn ook de grotere buitenspiegels, die elektrisch kunnen worden weggeklapt, bijvoorbeeld om door een smalle poort te rijden. Kenmerkend voor de Super zijn de gepolijste lichtmetalen velge Chroom lijkt weer terug van weggeweest: de bumpers en voortaan voorzien van een zogenaamd Turbotronic motormanagementsysteem en een uitlaatgas terugvoersyseem (EGR). Dit houdt in dat de motor krachtiger en vooral schoner is geworden. De turbodiesel levert nu 125 pk bij 4200 tr/min en een koppel van 294 Nm bij 2000 tr/min. De soeplesse is haast ongekend hoog, waardoor deze krachtbron zondermeer de meest rustgevende is. Alfa heeft in de volledige 164- range wijzigingen doorgevoerd. Zo zien we op alle modellen nieuwe, dubbele koplampen, waarbij gebruik gemaakt wordt van ellipsoide techniek. De kleine koplampen zorgen voor een grotere lichtopbrengst. Ook het interieur is niet ongemoeid gebleven. Zo de bedieningsknoppen ir, console aangepast, is er een 24-kleppe Bij 6300 tr/mi 210 paardekrachten c Bij een totaalgewicht weet de 164 V6 24” prestaties te ko van 240 km/u er van 0-100 kr seconden. Ondanks het feit dat we hier met een meerkleppenmotor te maken hebben, die zijn maximale koppel van 270 Nm pas volledig levert bij 5000 tr/min, is de soeplesse groot. Vanaf 1000 tr/min is namelijk al minimaal 75% van de maximale trekkracht aanwezig. Dit betekent dat de 24V voor vrijwel alle rijstijlen geschikt is van rustig tot zeer sportief. In alle gevallen worden de inzittenden getrakteerd op het machtige geluid wat in het vooronder wordt geproduceerd. De V6 24 motor wordt uitsluitend geleverd in de nieuwe Super- uitgave. In het uiterlijk zijn een aantal elementen van de Amerikaanse uitvoering overgenomen. De forse Charade 1300 Limited kost zodoende f.24.495,=. Diahatsu heeft ook de stoere 4x4 Rocky genomen als basis voor een gelimiteerde uitvoering, de Wagon EL II Limited. Deze auto heeft een 2,5 liter turbodieselmotor met intercooler en is uitgevoerd in de kleur "Trad Green" en is voorzien van een gedistingeerde striping. Verder omvat de standaarduitvoering stuurbekrachtiging, verchroomde wielen, deurgrepen en grille, meegespoten spatbordverbreders, resin top en sunroof, chique stoelen met "Limited"-aanduiding en speciale deurbekleding. De meerwaarde van dit pakket bedraagt f.3.900,=. In de aanschafprijs is hiervan slechts f.1.900,= terug te vinden. De Daihatsu Rocky Wagon II Limited kost f.63.995,= op geel kenteken en f.52.795,= in geblindeerde uitvoering. genomen strakker geveerd, waardoor deze eigenschap niet optreedt. Wie bij beide 24-kleppers wat onzorgvuldig gasgeeft, krijgt hiervoor een hevig schokkende motoren carrosserie terug. Dit is vooral te danken aan het feit dat een motor met een dergelijk hoog vermogen moet beschikken over een forse koppeling die deze eigenschap bij wegrijden met zich meebrengt. Overigens verdient Alfa een compliment dat bij de 164 het vermogen zonder problemen op de voorwielen wordt los gelaten. Ook bij snel optrekken slippen de wielen nauwelijks door. Voor het modellenjaar 1993 heeft Jaguar haar beide modelseries XJ6 en XJS op een groot aantal punten gewijzigd. Maar liefst 1500 onderdelen zijn verbeterd of nieuw ontwikkeld. Standaard wordt voortaan een airbag aan bestuurderszijde toegepast. Maar ook uiterlijk, in de auto's en op technisch gebied zijn er Teel verbeteringen doorgevoerd. Zo werd de AJ6-motor voorzien van gewijzigde nokkenassen en enkele andere nieuwe onderdelen om het geluidsniveau in de auto nog verder te verlagen. De automatische ZF-transmissie gekoppeld aan de 3.2 en 4.0 liter 6 cilindermotor schakelt bovendien soepeler, dankzij een verder verfijnde afstelling. In het interieur van met name de XJ6 vinden we nieuw ontworpen stoelen met verbeterde instelmogelijkheden en memory-functies. Andere wijzigingen betreffen de buitenspiegels, bekledingsstoffen, bedieningshendels voor de portieren, airconditioning, het hi fi- luidsprekersysteem en de bedieningshendels aan de Prijzen Ander nieuwe details zijn de achteruitkijkspiegel met automatische anti- verblindingsstand, als optie leverbare cruise-control en een elektronisch anti-diefstalalarm. Met de 164 kan Alfa er weer fris tegenaan. Vooral met de comfortabel een zeer snelle V6 24V Super wordt de concurrentie opgezocht in een nog hoger segment. Deze auto zal vanaf december voor rond de f.90.000,= te koop zijn, terwijl de Quadrifoglio in januari mag worden verwacht. Gekeken naar de huidige autoprijzen zal dit topmodel ongeveer f. 105.000,= gaan 'C, *88,

Kranten Regionaal Archief Tilburg

Weekblad De Tilburgse Koerier | 1992 | | pagina 31