om
:c 7 7
gWMnio
NIEUWE MOTOREN
IN MERCEDES
S-KLASSE
1
G
TRA
EL
I
Onaf hankelij kheid
DATO-DEALERS l
ZONDAG OPEN
^013-683911
’gië
GER
mis en altijd
k
Oplage96.000 ex.
Bijlage van: DeTilburgseKeener
Conserven
blik
Lm
>er 1992 -pagina 20
Maat
Donderdag 8 oktober 1992
combinatie
ihout
119 u.
g-
^en
en meubilair. Er is
iur,
Burg. Jansenstraat 52-56
Tony Vos
77?
voeri
jok h
rn de
gelijk
te
o.a.:
NISSAN
Lees verder
in dit nummer
Alfa Romeo 164
Algehele Update
pag. 11
Opel in
modeljaar 1993
pag. 7
enade 119,
itrum
en aanva:
voor Kore
I
I
I
I
I
I
I
I
I
I
I
I
I
I
ernstig
Hen
t zijn
rd het
ser is
ioogpunt
L
Alle bij de DATO aangesl
aanstaande zondag 11 okt
verbanc
showrooms v
uur. Daar kt
niet
sho\
jse dealerbedrijven houden I
uren wagenwijd open. Dit in I
ent 'Tilburg Wijnstad'. De
-opend van 11.00 tot 17.00
I
I
r passen,
stig vier
kanten
erd: geE
joed bui
aen
min.
t de
1 gaan
run top
Fiuggi - De introductie van de Scoupe luidde een paar
jaar geleden de Werkelijke opmars van Hyundai in. En
grappig gelijnde tweedeurs coupe aan de onderkant
van de middenklasse bleek te kunnen concurreren
met de gebruikelijk drie- en vijfdeurs auto's voor
dezelfde prijs. De voor 1993 ingrijpend gefacelifte
Scoupe blijft een belangrijke rol spelen bij Hyundai,
daar de auto uitsluitend wordt geleverd met de
nieuwe, in eigen huis ontwikkelde Alpha- motor.
gemaakt
die voor d
believe w
Hyundai
Scoupe ec
eigen Alp
in verband
richtlijn op
uitaten van
tt in
-landen
?n, zijn nog
Jaargang 4
Nummer 39
turbodiesel levert een maximaal
koppel van 310 Nm al bij 2.000
tr/min en is goed voor 150 pk.
Hierdoor kan de grote Mercedes
een top behalen van 185 km/u.
ter De 300 SE 2.8 geldt als het nieuwe
de 'basismodel' met de zojuist in de
W124 gepresenteerde 2.8 liter 24-
kleppen motor. De krachtbron
levert een zeer bruikbare 197 pk,
waardoor de kolos een top kan
behalen van 215 km/u en in 11
seconden vanuit stilstand de 100
km/u aanwijst.
Mercedes toont ook voor het eerst
in Parijs de 600 SL, het nieuwe
topmodel uit de roadster-familie.
Deze uitvoering is voorzien van de
krachtige 12 cilindermotor met een
vermogen van 395 pk. De auto
weegt-1980 kg en trekt in 6,1
seconden van 0 tot 100 km/u. De
prijs van deze uiterst luxueus
uitgedoste Mercedes 600 SL is
vastgesteld op f.383.900,=.
langgerekte lichtunits, de smalle
grille en de forse, meegespoten
kunststofbumpers waarin de
mistlampen zijn opgenomen. Het
geheel ziet er slanker en moderner
uit.
Uiterlijk
Uiteraard is onder het rijden
duidelijk minder trekkracht
waarneembaar en gedraagt de
krachtbron zich nadrukkelijker als
een meerklepper. Toch kunnen we
over de prestaties niet ontevreden
zijn. De 1.5 haalt een top van 179
km/u en weet vanuit stilstand de
100 km/u te bereiken in 11,1
seconden. Waarden waarvoor
niemand zich hoeft te schamen.
Wie ooit met de eerste generatie
Scoupe heeft gereden, zal wellicht
de weke vering, vooral achter,
herinneren. Hyundai levert echter
vanaf nu verschillende
afstemmingen van het onderstel
voor Korea, de Verenigde Staten
en Europa. De onafhankelijke
wielophanging blijft comfortabel
zonder echter het hinderlijk deinen
van de achtersteven. Op een
bochtig traject kan de Scoupe
behoorlijk 'voluit' gereden worden,
waarbij de turbo met zijn vlotte
acceleraties uiteraard het meeste
plezier geeft. Zondermeer is de
Scoupe er uit technisch
fors op vooruit gegaan.
Maar Hyundai heeft zich niet
alleen tot technische noviteiten
beperkt. Het 1993-model van de
Scoupe presenteert zich met een
fors aantal uiterlijke wijzigingen,
terwijl ook het interieur is
aangepakt. Vooral de GT met
turbomotor is het meest nieuw. Het
nieuwe front herkennen we aan de
De Automaat is een uitgave van
De Tilburgse Koerier i.s.m.
D.A.T.O. en verschijnt in geheel
Tilburg, Goirle, Riel, Loon op
Zand, Udenhout, Berkel Enschot,
Oisterwijk, Moergestel en
Hilvarenbeek.
Lederen bekleding
Speciaal in Nederland wordt de
GTX geleverd volgens dezelfde
specificaties echter met 15 inch
velgen, 205/50 R 15 banden en
lederen bekleding op
portierpanelen en meubilair. Er j
Het gaat
cilinder
éénuitlc
opzichte van de bestaande 1.5 van
Mitsubishi-origine, die nog in de
Pony, Excel en Lahtra beschikbaar
blijft, levert de eigen krachtbron
meer vermogen en verbruikt
minder brandstof. De Alpha-motor
heeft multipoint
brandstofinspuiting en neemt
genoegen met loodvrije benzine
vanaf 91 octaan. In de Scoupe
worden twee varianten gelever
als topmodel geldt de turbo; gc_
voor 114 pk bij 5500 tr/min en eer
koppel van 170 Nm bij 4300 tr/mi
De Scoupe GT en GTX die met a
turbomotor worden geleverd gc"
dicht naar de 200: km/u met hu,,
van 194 km/u. Opk Het sprintje van
0 tot 100 km/uln'9,2 Seconden mag
er zijn. Op de weg gedraagt de
Scoupe turbo zich verbluffend
goed. Op het dashboard is een wat
kermisachtige turbodrukmeter
geplaatst, die met groene en
oranje lampjes werkt. De motor is
zeker niet overdreven r-f;-
mist gelukkig het gierende gel
van de overige Hyundai's met
viercilindermotoren. Vanaf een
redelijk toerental pakt de 1.5 12-
klepper goed op, terwijl behoorlijk
ver in de versnellingen kan
worden doorgetrokken. Er is
absoluut geen sprake van een
hinderlijk 'turbogat'. De
compressor grijpt juist heerlijk
geleidelijk aan.
Wie uit de turbo stapt verwacht in
de natuurlijk aanzuigende variant
I een veel slomere machine, maar
dat is niet het geval. De 1.5 in de
basisuitvoering en LS beschikt
altijd nog ver zo'n 87 pk bij 5600
tr/min en een koppel van 127 Nm
bij 4000 tr/min.
Airbag,
kinderzitjes en
gordels
In reactie op het onderzoek
van de ANWB naar de
gunstige effecten van het
gebruik van airbags in auto's
(een luchtzak in het stuur,
die zich bij een frontale
botsing opblaast en de
bestuurder beschermt tegen
hoofd- en borstletsel) meldt
minister Maij-Weggen dat de
EG mede op haar verzoek
bezig is met een
vooronderzoek in v<
met een Europese r
dit gebied. De resul
het onderzoek, dat i
verschillende EG-k
wordt gehouden.
niet bekend. Mevrouw Maij
is in principe voorstander
van de invoering van de
airbag als Europese
voertuigeis, maar wil eerst
de resultaten van het
onderzoek afwachten.
Wat het verkeerd gebruik
van kinderzitjes en
autogordels beterft, zoals
gebleken uit recent
onderzoek van de Stichting
Wetenschappelijk
Onderzoek
Verkeersveiligheid SWOV,
heeft de minister gezegd dat
in overleg met de ANWB en
Veilig Verkeer Nederland de
voorlichting over het gebruik
van kinderzitjes en gordels
kan worden verbeterd.
Wellicht is een specifieke
voorl ich t ingscampagn e
noodzakelijk. Uit het
onderzoek van de SWOV
blijkt dat in bijna 70 procent
van de gevallen de
kinderzitjes fout worden
gebruikt, slechts 21 procent
goed en tien procent
gedeeltelijk goed. Het goed
gebruik van gordels en
kinderzitjes kan het
percentage doden en e
gewonden bij ongevall
aanmerkelijk verminderen.
Sinds 1 april van dit jaar is
het gordelgebruik in een
auto verplicht op de voor- en
achterbank.
Op de Parijse Salon die vandaag
van start gaat en tot en met 18
oktober duurt, presenteert
Mercedes-Benz twee nieuwe
varianten van de S-klasse. Het
gaat hier om de 300 SE met 2.8 liter
motor en de 300 SD voorzien van
meeste geavanceerde
dieseltechniek. Beide uitvoeringen
zullen vanaf maart 1993 ook in ons
land worden geleverd. De 300 SD
heeft een 3,5 liter 6 cilinder
dieselmotor voorzien van een
turbocompressor. Deze uitvoering
wordt overigens als sinds maart
1991 op de Amerikaanse markt
gevoerd. De auto is de zuinigste
limousine in de topklasse met een
gemiddeld verbruik van 9,7 liter op
100 km. Vanwege het toepassen
van een oxydatiekatalysator en
uitlaatgasrecirculatie voldoet de
Mercedes 300 SD aan de strengste
uitlaatgaseisen ook op het gebied
van roetdeeltjes. De sterke
Redactie:
Tony Vos
Tel. 013/686023
Postbus 410 - 5000 AK Tilburg
Advertenties:
Advertentie-afdeling
De Tilburgse Koerier
N.S. Plein 14,5014 DA Tilburg
Tel. 013/368805
Fax 013/359985
Sluitingstijd:
redactie en advertenties:
dinsdag 22.00 uur
hier voor een kleurrijke combinatie
gekozen van een felrode
middenbaan met boven en onder
een groene baan en aan de randen
zwart leer. Bij de GTX kan
uitsluitend worden gekozen voor
een rode of zwarte
carrosseriekleur. De prijs is
vastgesteld op f.39.950,=.
Begin volgend jaar volgen de non-
turbo's verdeeld in de LS-uitgave
en een basisversie. De nog steeds
royaal u itgeruste LS moet t en
opzichte van de GT mistlampen
voor, stuurbekrachtiging en
lederen bekleding op stuur en
pookknop missen. Van de LS komt
ook een automaat beschikbaar
met vier overbrengingen. Deze
versie heeft wel standaard
stuurbekrachtiging. De basis
Scoupe mist onder ander de
lichtmetalen velgen, de brede
stootranden, audip-installatie en
elektrische ramen en spiegels. De
prijzen zijn uiteraard nog niet
bekend, maar zullen bij het
huidige prijsniveau nog onder de
dertigduizend gulden beginnen.
DRIVE VOORDEEL 800 TOT 1500 GULDEN
Sunny - Primera - 100 NX
';Voor j
3
Langzamerhand plaats ik
steeds meer vraagtekens
bij de Europese
eenwording en dat wordt
niet veroorzaakt door de
uitslagen van jn
verschillende landen
gehouden
volksraadplegingen.
Natuurlijk let ik bij
bezoeken aan
verschillende EG-landen
vooral sterk op het
verkeer. Er is echter per
land een afwijkende
regelgeving die voor een
groot deel gelijk kan
worden getrokken, maar
daarmee krijg je nog geen
algemene Europese
verkeersmentaliteit. Net
zoals ik me in eigen land
met grote regelmaat
verbaas over het
afwijkende rijgedrag van
medeweggebruikers en
het feit dat ze hun
vreemde capriolen zonder
kleerscheuren overleven,
sta ik vooral in zuidelijke
streken helemaal versteld
dat het allemaal goed
gaat. Neem nou Italië, in
de namiddag, op de
rondweg van Rome.
Afwisselend zijn daar
twee of drie rijstroken
beschikbaar met of zonder
vluchtstrook. Waar het de
bedoeling is met twee
auto's naast elkaar te
rijden, maar er inclusief
gebruik van de
vluchtstrook vier j
zullen er ook rustii
rijden. Langs alle
stuiven ze langs je heen,
en als het ze te lang duurt
worden
richtingaanwijzers en
lichtsignalen aangewend
om het volgende plaatsje
in de dichte
verkeersstroom te
veroveren. Erg komisch
zijn de wegversmallingen
op de autosnelweg die in
het donker op zeer
originele wijze verlicht
zijn. Waar we in
Nederland gewend zijn
aan grote knipperende
peilen of geavanceerde
verkeersgeleidingssystem
en, gebeurt dit in Italië
gewoon met kaarsen in
een conservenblik...
ing
profiel we
eld. Vanaf
als het ware
okken over de carrosserie.
De meegesoten brede stootstrips
doen erg 'sporty' aan. De spoiler op
het kofferdeksel past goed bij de
uitstraling van de Scoupe. De
nieuwe achterlichten maken de
uiterlijke veranderingen compleet.
De achterschermen zijn enigszins
uitgebouwd. Helaas staan de
wielen hierbij wat ver naar
binnen, wat estetisch niet erg fraai
is.
In de auto zien we een dashboard
rumoerig en wat betreft indeling ongeveer
rende geluid gelijk is gebleven, maar toch et
heel andere aanblik biedt. De
overkapping helt nu naar de
bestuurder toe. Het
instrumentarium omvat naast de
snelheidsmeter een toerenteller,
brandstof- en temperatuurmeter en
op de turbo een reeks lampjes die
de werking van de compressor
weergeven. De stoelen zien er
sportief uit en hebben afhankelijk
van de uitvoering een andere
bekleding. De zitting is echter wat
w ^sloten Tilburgse
de zondag 11 oktober hun deur
id met het jaarlijkse evenement 'Tilburg
's van de garagebedrijven zijn geopend van 11.00 tot 17.00
kunt u met het hele gezin kennis maken met de laatste
suwe modellen en vele interessante occasions. Alleen de
jwroom van de Skoda-dealer Elan is zondag op slot. Elan
presenteert dan de Skoda modellen op Den Besterd.
De Dato-dealers heten u van harte welkom.
idrijven houden
wijd
aan de korte kant, terwijl een
hoogfeverstelling ontbreekt. Het
hele interieur is weer een slagje
beter afgewerkt dan voorheen.
Jammer is dat de bovenkant van
het dashboard hinderlijk in de
voorruit reflecteerd bij instralend
zonlicht. De bediening gaat in alle
verd minder gevallen licht.
if de LS worden de De nieuwe Scoupe zal gefaseerd
ware bij de Nederlandse dealer gaan
verschijnen. Importeur Greenib
start met de GT en GTX, beiden
met turbomotor. De GT is
ondermeer voorzien van een in
twee ongelijke delen neerklapbare
achterbank, 185/60 R 14 banden en
lichtmetalen velgen, elektrisch
verstelbare buitenspiegels,
elektrisch bediende ruiten, audio-
installatie met 4 speakers, getint
glas, mistlampen voor,
meegespoten bumpers, spiegels,
portierkrukken en achterspoiler,
stuurbekrachtiging en een met
leer bekleed stuurwiel en
pookknop. De auto kost f.35.500,=
en dat is gezien prestaties,
uitrusting en uitstraling heel
keurig.
Afwerkii
Aan het p"
jsleutelu.
jmpers al=>
doorgetrokken over
De meegesoten bre
n een 1495 cc 4
ilaatkleppen ei
ibishi als aandeelhouder
ikelijke licentie-bouwer
r, heeft Hyundai tot
ornamelijk gebruik
-an Mitsubishi-motoren
s eigen auto's naar
srden gemodificeerd,
resenteert in de nieuwe
hter twee versies van de