om :c 7 7 gWMnio NIEUWE MOTOREN IN MERCEDES S-KLASSE 1 G TRA EL I Onaf hankelij kheid DATO-DEALERS l ZONDAG OPEN ^013-683911 ’gië GER mis en altijd k Oplage96.000 ex. Bijlage van: DeTilburgseKeener Conserven blik Lm >er 1992 -pagina 20 Maat Donderdag 8 oktober 1992 combinatie ihout 119 u. g- ^en en meubilair. Er is iur, Burg. Jansenstraat 52-56 Tony Vos 77? voeri jok h rn de gelijk te o.a.: NISSAN Lees verder in dit nummer Alfa Romeo 164 Algehele Update pag. 11 Opel in modeljaar 1993 pag. 7 enade 119, itrum en aanva: voor Kore I I I I I I I I I I I I I I ernstig Hen t zijn rd het ser is ioogpunt L Alle bij de DATO aangesl aanstaande zondag 11 okt verbanc showrooms v uur. Daar kt niet sho\ jse dealerbedrijven houden I uren wagenwijd open. Dit in I ent 'Tilburg Wijnstad'. De -opend van 11.00 tot 17.00 I I r passen, stig vier kanten erd: geE joed bui aen min. t de 1 gaan run top Fiuggi - De introductie van de Scoupe luidde een paar jaar geleden de Werkelijke opmars van Hyundai in. En grappig gelijnde tweedeurs coupe aan de onderkant van de middenklasse bleek te kunnen concurreren met de gebruikelijk drie- en vijfdeurs auto's voor dezelfde prijs. De voor 1993 ingrijpend gefacelifte Scoupe blijft een belangrijke rol spelen bij Hyundai, daar de auto uitsluitend wordt geleverd met de nieuwe, in eigen huis ontwikkelde Alpha- motor. gemaakt die voor d believe w Hyundai Scoupe ec eigen Alp in verband richtlijn op uitaten van tt in -landen ?n, zijn nog Jaargang 4 Nummer 39 turbodiesel levert een maximaal koppel van 310 Nm al bij 2.000 tr/min en is goed voor 150 pk. Hierdoor kan de grote Mercedes een top behalen van 185 km/u. ter De 300 SE 2.8 geldt als het nieuwe de 'basismodel' met de zojuist in de W124 gepresenteerde 2.8 liter 24- kleppen motor. De krachtbron levert een zeer bruikbare 197 pk, waardoor de kolos een top kan behalen van 215 km/u en in 11 seconden vanuit stilstand de 100 km/u aanwijst. Mercedes toont ook voor het eerst in Parijs de 600 SL, het nieuwe topmodel uit de roadster-familie. Deze uitvoering is voorzien van de krachtige 12 cilindermotor met een vermogen van 395 pk. De auto weegt-1980 kg en trekt in 6,1 seconden van 0 tot 100 km/u. De prijs van deze uiterst luxueus uitgedoste Mercedes 600 SL is vastgesteld op f.383.900,=. langgerekte lichtunits, de smalle grille en de forse, meegespoten kunststofbumpers waarin de mistlampen zijn opgenomen. Het geheel ziet er slanker en moderner uit. Uiterlijk Uiteraard is onder het rijden duidelijk minder trekkracht waarneembaar en gedraagt de krachtbron zich nadrukkelijker als een meerklepper. Toch kunnen we over de prestaties niet ontevreden zijn. De 1.5 haalt een top van 179 km/u en weet vanuit stilstand de 100 km/u te bereiken in 11,1 seconden. Waarden waarvoor niemand zich hoeft te schamen. Wie ooit met de eerste generatie Scoupe heeft gereden, zal wellicht de weke vering, vooral achter, herinneren. Hyundai levert echter vanaf nu verschillende afstemmingen van het onderstel voor Korea, de Verenigde Staten en Europa. De onafhankelijke wielophanging blijft comfortabel zonder echter het hinderlijk deinen van de achtersteven. Op een bochtig traject kan de Scoupe behoorlijk 'voluit' gereden worden, waarbij de turbo met zijn vlotte acceleraties uiteraard het meeste plezier geeft. Zondermeer is de Scoupe er uit technisch fors op vooruit gegaan. Maar Hyundai heeft zich niet alleen tot technische noviteiten beperkt. Het 1993-model van de Scoupe presenteert zich met een fors aantal uiterlijke wijzigingen, terwijl ook het interieur is aangepakt. Vooral de GT met turbomotor is het meest nieuw. Het nieuwe front herkennen we aan de De Automaat is een uitgave van De Tilburgse Koerier i.s.m. D.A.T.O. en verschijnt in geheel Tilburg, Goirle, Riel, Loon op Zand, Udenhout, Berkel Enschot, Oisterwijk, Moergestel en Hilvarenbeek. Lederen bekleding Speciaal in Nederland wordt de GTX geleverd volgens dezelfde specificaties echter met 15 inch velgen, 205/50 R 15 banden en lederen bekleding op portierpanelen en meubilair. Er j Het gaat cilinder éénuitlc opzichte van de bestaande 1.5 van Mitsubishi-origine, die nog in de Pony, Excel en Lahtra beschikbaar blijft, levert de eigen krachtbron meer vermogen en verbruikt minder brandstof. De Alpha-motor heeft multipoint brandstofinspuiting en neemt genoegen met loodvrije benzine vanaf 91 octaan. In de Scoupe worden twee varianten gelever als topmodel geldt de turbo; gc_ voor 114 pk bij 5500 tr/min en eer koppel van 170 Nm bij 4300 tr/mi De Scoupe GT en GTX die met a turbomotor worden geleverd gc" dicht naar de 200: km/u met hu,, van 194 km/u. Opk Het sprintje van 0 tot 100 km/uln'9,2 Seconden mag er zijn. Op de weg gedraagt de Scoupe turbo zich verbluffend goed. Op het dashboard is een wat kermisachtige turbodrukmeter geplaatst, die met groene en oranje lampjes werkt. De motor is zeker niet overdreven r-f;- mist gelukkig het gierende gel van de overige Hyundai's met viercilindermotoren. Vanaf een redelijk toerental pakt de 1.5 12- klepper goed op, terwijl behoorlijk ver in de versnellingen kan worden doorgetrokken. Er is absoluut geen sprake van een hinderlijk 'turbogat'. De compressor grijpt juist heerlijk geleidelijk aan. Wie uit de turbo stapt verwacht in de natuurlijk aanzuigende variant I een veel slomere machine, maar dat is niet het geval. De 1.5 in de basisuitvoering en LS beschikt altijd nog ver zo'n 87 pk bij 5600 tr/min en een koppel van 127 Nm bij 4000 tr/min. Airbag, kinderzitjes en gordels In reactie op het onderzoek van de ANWB naar de gunstige effecten van het gebruik van airbags in auto's (een luchtzak in het stuur, die zich bij een frontale botsing opblaast en de bestuurder beschermt tegen hoofd- en borstletsel) meldt minister Maij-Weggen dat de EG mede op haar verzoek bezig is met een vooronderzoek in v< met een Europese r dit gebied. De resul het onderzoek, dat i verschillende EG-k wordt gehouden. niet bekend. Mevrouw Maij is in principe voorstander van de invoering van de airbag als Europese voertuigeis, maar wil eerst de resultaten van het onderzoek afwachten. Wat het verkeerd gebruik van kinderzitjes en autogordels beterft, zoals gebleken uit recent onderzoek van de Stichting Wetenschappelijk Onderzoek Verkeersveiligheid SWOV, heeft de minister gezegd dat in overleg met de ANWB en Veilig Verkeer Nederland de voorlichting over het gebruik van kinderzitjes en gordels kan worden verbeterd. Wellicht is een specifieke voorl ich t ingscampagn e noodzakelijk. Uit het onderzoek van de SWOV blijkt dat in bijna 70 procent van de gevallen de kinderzitjes fout worden gebruikt, slechts 21 procent goed en tien procent gedeeltelijk goed. Het goed gebruik van gordels en kinderzitjes kan het percentage doden en e gewonden bij ongevall aanmerkelijk verminderen. Sinds 1 april van dit jaar is het gordelgebruik in een auto verplicht op de voor- en achterbank. Op de Parijse Salon die vandaag van start gaat en tot en met 18 oktober duurt, presenteert Mercedes-Benz twee nieuwe varianten van de S-klasse. Het gaat hier om de 300 SE met 2.8 liter motor en de 300 SD voorzien van meeste geavanceerde dieseltechniek. Beide uitvoeringen zullen vanaf maart 1993 ook in ons land worden geleverd. De 300 SD heeft een 3,5 liter 6 cilinder dieselmotor voorzien van een turbocompressor. Deze uitvoering wordt overigens als sinds maart 1991 op de Amerikaanse markt gevoerd. De auto is de zuinigste limousine in de topklasse met een gemiddeld verbruik van 9,7 liter op 100 km. Vanwege het toepassen van een oxydatiekatalysator en uitlaatgasrecirculatie voldoet de Mercedes 300 SD aan de strengste uitlaatgaseisen ook op het gebied van roetdeeltjes. De sterke Redactie: Tony Vos Tel. 013/686023 Postbus 410 - 5000 AK Tilburg Advertenties: Advertentie-afdeling De Tilburgse Koerier N.S. Plein 14,5014 DA Tilburg Tel. 013/368805 Fax 013/359985 Sluitingstijd: redactie en advertenties: dinsdag 22.00 uur hier voor een kleurrijke combinatie gekozen van een felrode middenbaan met boven en onder een groene baan en aan de randen zwart leer. Bij de GTX kan uitsluitend worden gekozen voor een rode of zwarte carrosseriekleur. De prijs is vastgesteld op f.39.950,=. Begin volgend jaar volgen de non- turbo's verdeeld in de LS-uitgave en een basisversie. De nog steeds royaal u itgeruste LS moet t en opzichte van de GT mistlampen voor, stuurbekrachtiging en lederen bekleding op stuur en pookknop missen. Van de LS komt ook een automaat beschikbaar met vier overbrengingen. Deze versie heeft wel standaard stuurbekrachtiging. De basis Scoupe mist onder ander de lichtmetalen velgen, de brede stootranden, audip-installatie en elektrische ramen en spiegels. De prijzen zijn uiteraard nog niet bekend, maar zullen bij het huidige prijsniveau nog onder de dertigduizend gulden beginnen. DRIVE VOORDEEL 800 TOT 1500 GULDEN Sunny - Primera - 100 NX ';Voor j 3 Langzamerhand plaats ik steeds meer vraagtekens bij de Europese eenwording en dat wordt niet veroorzaakt door de uitslagen van jn verschillende landen gehouden volksraadplegingen. Natuurlijk let ik bij bezoeken aan verschillende EG-landen vooral sterk op het verkeer. Er is echter per land een afwijkende regelgeving die voor een groot deel gelijk kan worden getrokken, maar daarmee krijg je nog geen algemene Europese verkeersmentaliteit. Net zoals ik me in eigen land met grote regelmaat verbaas over het afwijkende rijgedrag van medeweggebruikers en het feit dat ze hun vreemde capriolen zonder kleerscheuren overleven, sta ik vooral in zuidelijke streken helemaal versteld dat het allemaal goed gaat. Neem nou Italië, in de namiddag, op de rondweg van Rome. Afwisselend zijn daar twee of drie rijstroken beschikbaar met of zonder vluchtstrook. Waar het de bedoeling is met twee auto's naast elkaar te rijden, maar er inclusief gebruik van de vluchtstrook vier j zullen er ook rustii rijden. Langs alle stuiven ze langs je heen, en als het ze te lang duurt worden richtingaanwijzers en lichtsignalen aangewend om het volgende plaatsje in de dichte verkeersstroom te veroveren. Erg komisch zijn de wegversmallingen op de autosnelweg die in het donker op zeer originele wijze verlicht zijn. Waar we in Nederland gewend zijn aan grote knipperende peilen of geavanceerde verkeersgeleidingssystem en, gebeurt dit in Italië gewoon met kaarsen in een conservenblik... ing profiel we eld. Vanaf als het ware okken over de carrosserie. De meegesoten brede stootstrips doen erg 'sporty' aan. De spoiler op het kofferdeksel past goed bij de uitstraling van de Scoupe. De nieuwe achterlichten maken de uiterlijke veranderingen compleet. De achterschermen zijn enigszins uitgebouwd. Helaas staan de wielen hierbij wat ver naar binnen, wat estetisch niet erg fraai is. In de auto zien we een dashboard rumoerig en wat betreft indeling ongeveer rende geluid gelijk is gebleven, maar toch et heel andere aanblik biedt. De overkapping helt nu naar de bestuurder toe. Het instrumentarium omvat naast de snelheidsmeter een toerenteller, brandstof- en temperatuurmeter en op de turbo een reeks lampjes die de werking van de compressor weergeven. De stoelen zien er sportief uit en hebben afhankelijk van de uitvoering een andere bekleding. De zitting is echter wat w ^sloten Tilburgse de zondag 11 oktober hun deur id met het jaarlijkse evenement 'Tilburg 's van de garagebedrijven zijn geopend van 11.00 tot 17.00 kunt u met het hele gezin kennis maken met de laatste suwe modellen en vele interessante occasions. Alleen de jwroom van de Skoda-dealer Elan is zondag op slot. Elan presenteert dan de Skoda modellen op Den Besterd. De Dato-dealers heten u van harte welkom. idrijven houden wijd aan de korte kant, terwijl een hoogfeverstelling ontbreekt. Het hele interieur is weer een slagje beter afgewerkt dan voorheen. Jammer is dat de bovenkant van het dashboard hinderlijk in de voorruit reflecteerd bij instralend zonlicht. De bediening gaat in alle verd minder gevallen licht. if de LS worden de De nieuwe Scoupe zal gefaseerd ware bij de Nederlandse dealer gaan verschijnen. Importeur Greenib start met de GT en GTX, beiden met turbomotor. De GT is ondermeer voorzien van een in twee ongelijke delen neerklapbare achterbank, 185/60 R 14 banden en lichtmetalen velgen, elektrisch verstelbare buitenspiegels, elektrisch bediende ruiten, audio- installatie met 4 speakers, getint glas, mistlampen voor, meegespoten bumpers, spiegels, portierkrukken en achterspoiler, stuurbekrachtiging en een met leer bekleed stuurwiel en pookknop. De auto kost f.35.500,= en dat is gezien prestaties, uitrusting en uitstraling heel keurig. Afwerkii Aan het p" jsleutelu. jmpers al=> doorgetrokken over De meegesoten bre n een 1495 cc 4 ilaatkleppen ei ibishi als aandeelhouder ikelijke licentie-bouwer r, heeft Hyundai tot ornamelijk gebruik -an Mitsubishi-motoren s eigen auto's naar srden gemodificeerd, resenteert in de nieuwe hter twee versies van de

Kranten Regionaal Archief Tilburg

Weekblad De Tilburgse Koerier | 1992 | | pagina 21