RANGE ROVER LSE
II
Opel's airbag in de middenklasse
Mercedes-Benz
SCHADE?
met keramische kleppen
.DE
N.
nog steeds goedkoopste auto
ers
f
lease
DES
7
iBlWi
==S
nrCar
18
>er 1992 - pagina 8
DE TILBURGSE KOERIER
DE AUTOMAAT - Donderdag 1 oktober 1992 - pagina 9
-
KJ
SO
Luchtvering
Anti-doorslipsysteem
OOR
4,2 liter
ing.
Prijs
aant
>ct le\
ingen
ectabel
r de k
ikelij
Serieproduktie
Gasturbine
Leerfase
meer
'29.950,-.
Electronica
ALLEEN BIJ
:erwijk
ook
UTRUM
ING
P) RINGBAAN WEST
Vanaf begin 1993 kunnen
de Opeis Astra, Vectra en
Calibra worden besteld
met een zogenaamde full-
size Amerikaanse airbag.
Dit veilige accessoire zal
ongeveer f. 1.500,- gaan
kosten. De automatische
gordelspanners en de
zijdelingse
beschermingsbalken,
zoals die al in de Astra
werden toegepast, zijn
vanaf modeljaar 1993 ook
in de Vectra en Calibra te
vinden.
'.775,-.
Sinds twee jaar worden
in het kader van een
researchproject van
Daimler-Benz AG enkele
met keramische kleppen
uitgeruste Mercedes-Benz
300 E-24 modellen in de
praktijk getest.
Voordelen zijn stillere
motoren en een lager
brandstofverbruik.
Een interessant
perspectief voor de
toekomst.
g NISSAN
M GARAGE
^^DENISSENBVA
ilheid,
1 van
ie tests in principe
:hanische
igscorrectie ges
jk bij kilometrac
II
b
5L
kAT
alen velgen extra)
i-500,-.
EXTRA SERVICE
TELEFOON-TELEFAX-KOPIEREN
schikt
ieuwe
ascillerez
aantoonb
name bij
voordeel is.
De bestaande
injectiemotor i
m do
rui tl
Rovc
kan a,
styling
en and<
in de cc
•GUNSTIG OP UW ROUTE ÉN
ERG HANDIG!
xwciGIl
ostand,
loog op
t. De
t alle
Dat een Opel
Calibra is uitc,
te zien aan het
-platte
Het
geactiveerd
de portieren,
wegingen in de
1 in werking
1987
ANCIERING
ILBURG
werkt volledig automatisch.
Als het systeem wordt
aangesproken gaat op het
dashboard een lampje branden.
■■pp
•NAAST ONZE TELEFOON-SERVICE
■STAAT VOOR U OOK EEN TELEFAX
TER BESCHIKKING VOOR HET
VERZENDEN OF ONTVANGEN VAN
UW FAXBERICHTEN.
'OOK KUNT U NU BIJ ONS
KOPIËREN. DE OLIVETTI-COPIA
STAAT GARANT VOOR GOEDE
KWALITEITSKOPIEN.
•ZOWEL 'S AVONDS ALS IN
HET WEEKEND.
Tijdelijk biedt Gremi Auto-Import
BV, de importeur van Lada een r
bijzonder aantrekkelijk geprijsd De standaarduitrusting is
model. De Lada 2105 met 1.5 liter 4 ondanks deze scherpe priji
cilindermotor is verkrijgbaar voor
f.11.975,- waardoor dit model de
Bishopstrow - Met de Defender die stamt uit 1947,
een Range Rover met zijn wortels in 1970 en de recente
Discovery was van Land Rover geen ingrijpend
nieuws voor het modeljaar 1993 te verwachten.
Toch investeerde het merk een enorm bedrag in de
Range Rover, die vanaf begin volgend jaar in de
Vogue LSE- uitgave zal worden aangeboden als
absolute top-versie. Deze auto heeft een nieuwe,
verlengde carrosserie, een 4,2 liter V8 en een computer
gestuurde luchtvering.
1990
1986
1991
1988
1988
1983
1990
1983
1988
1987
.12/1989
De Range Rover Vogue LSE zal in
een aantal ons omringende landen
direct leverbaar worden. Importeur
Rover Nederland heeft echter
gemeend tot begin volgend jaar te
Reeds in de jaren zeventig
onderzocht Daimler-Benz ir
hoeverre dit materiaal ges
was voor toepassing in nic
aandrijvingssystemen, zoals
bijvoorbeeld in de wankelmotor
met een keramische afdichting of
in een gasturbine, die in 1984 in de
t de
er
:haam
ig
urg. Jans.nstraat 52-56, Tilburg, Tal013-663911
achterwielen via
vijfversnellingsbak terwijl
een rechter buitenspiegel,
rembekrachtiging, achterruit-
verwarming en achteruitrij-
lampen standaard zijn. De Lada
airbag zich te ontvouwen. Na tien
milliseconden is hij al meer dan
half opgepompt en na veertig tot
vijftig milliseconden is hij geheel
ontplooid. Sneller hoeft niet, want
bij een botsing met 50 km/u duurt
het zo'n 45 milliseconden voor het
bovenlijf en hoofd ver genoeg naar
voren komen om de airbag te
kunnen bereiken. In ongeveer
veertig milleseconden wordt i
lucht door de kracht van het e
tegenaan duwende bovenlid
vervolgens weer uit de airbac
geperst.
Alles bij elkaar duurt het zo'n 120
tot 150 milliseconden.
Dan is de airbag al weer leeg en
beweegt het lichaam van de
bestuurder zich weer van het
stuurwiel af. Het is allemaal
voorbij voordat de inzittenden
weten wat er gebeurt is.
moeten wachten, vooral vanwege
de onderzekerheden met
betrekking tot de prijs.
Op dit moment zou dit topmodel
net onder de tweehonderdduizend
gulden moeten komen, maar wat
dit na BTW-wijziging en het
omwisselen van BVB naar BPM
zal zijn, is absoluut niet bekend.
De Land Rover Discovery is per
direct ook te leveren met een
automatische transmissie in
combinatie met de 3.5 liter V8-
motor. Het gaat hier om een
viertraps automaat van ZF.
Een nieuwe optie is het
beveiligingssysteem.
De centrale portiervergrendeling
werkt middels een
afstandsbediening. E
alarmsysteem wordt
door het openen van
maar ook door bew«
auto. Als het alarm
wordt gesteld treedt een
startblokkeerder in werkii
Alleen met de originele
contactsleutel kan de motor
worden gestart. Andere nieuwe
opties zijn een airconditioning
achterin, een freestyle-pakket met
bredere banden, lichtmetalen
velgen en anti-roll- bars.
2105 1.5 is voor de genoemde prijs
:i verschillende kleuren
leverbaar tot en met december
1992.
la*
s|A
De vernieuwde technische
eigenschappen van deze Range
Rover zijn echter van groter
belang. De elektronisch geregelde
luchtvering vormt een unieke
combinatie met de permanente
vierwielaandrijving.
Het systeem kent vijf standen met
een maximaal verschil van maar
liefst 13 centimeter. In plaats van
de gebruikelijke schroefveren,
vinden we onder de Range Rover
nu cilindervormige luchtkussens.
Er is zodoende een veel soepelere
verbinding ontstaan tussen
carrosserie en chassis, wat
uiteraard het rijcomfort ten goede
komt. Ook worden trillingen en
geluiden minder doorgegeven. De
auto kent een lage ruststand 6
centimeter onder de rijhoogte, wat
het in- en uitstappen
gemakkelijker maakt. Als de motor
wordt gestart, komt eerst de
achterkant en daarna de voorkant
omhoog in de rij-stand. Door deze
volgorde zullen de koplampen
nooit andere weggebruikers
verblinden. Onder normale
omstandigheden staat de EAS
(Electronic Air Suspension) in de
automatische, computergestuurde
stand. Sensoren meten honderd
maal per seconde de hoogte op
elke hoek van de auto. Boven de
75 km/u zakt de carrosserie 20 mm.
Hiermee wordt een betere
wegligging, een betere
luchtgeleiding en daardoór een
fractionaal lager verbruik
bewerkstelligd. De regelunit krijgt
"Auto 2000" werd gepresenteerd.
Vervolgens werd aanzienlijke
vooruitgang geboekt in de richting
van grootschalige vervaardiging
van gesinterd siliciumnitriet.
Van een keramische laag
voorziene zuigers en drijfstar^^
hebben inmiddels met respetiuuw
resultaat levensduurtests
doorstaan. In verband met de
hoogwaardige technische
aspecten van het materiaal
hebben kleppen met een
keramische structuur thans een
veelbelovende toekomst; de
snde massa's zijn
ibaar lager hetgeen met
j vierklepstechniek een
meest aantrekkelijk geprijsde
auto op de Nederlandse markt is.
tandaarduitrusting is
wxJanks deze scherpe prijs niet
veranderd. De 75 pk 1.5 motor
levert zijn vermogen aan de
De Range Rover Vogue LSE
beschikt over een enorme lading
noviteiten. De carrosserie en
wielbasis is met maar liefst 20
centimeter verlengd. Dit is
duidelijk te zien aan de
achterportieren. De verlenging
van de koets komt volledig ten
goede aan de achterpassagiers,
die er nu makkelijk hun benen
kunnen strekken. We kunnen bij
de Vogue LSE nu rustig spreken
over een Range Rover Limousine.
De verwachte voordelen:
een lager verbruik door een
geringere wrijving én een reductie
van het geluid door de kleinere
klepmassa's. Afhankelijk van de
constructie zijn echter ook snellere
openings- en sluitingstijden van
de kleppen, evenals een groter
bestendigheid tegen hogere
toerentallen realiseerbaar.
Ondanks alle sombere geluiden
werd in de researchlaboratoria
van Daimler-Benz in 1984 in een
Mercedes-Benz 190 E het bewijs
geleverd dat gesinterde silicium-
nitriet-kleppen goed functioneren.
in totaal één miljoen
testkilometers probleemloos
doorstaan.
Ofschoon de
zonder meel
klepspelingscorrectie geschieden,
werden ook bij kilometrages van
meer dan 100.000 geen ingeslagen
klepzittingen, geen meetbare
toename van de klepspeling en
geen klop- of pingel-geluiden
vastgesteld.
Sinds eind 1991 testen nu ook de
frma's Hoechst, Bayer, Kyocera
en NGK hun specifieke
uitvoeringen in eigen Mercedes-
Benz 300 E-24 modellen. Maar élke
zaak heeft twee kanten: terwijl met
de (zij het tegen grote kosten en
veel energie) gemaakte en "met de
hand geselecteerde" testmodellen
tot dusver goed gaat, ontbreekt
voor een serieproduktie altijd nog
een adequate economisch
verantwoorde kwaliteitsbewaking.
Rover zullen echter even moetei
wennen aan de lage instaps
daar een 4x4 nu eenmaal hc
de wielen het beste smoelt.
Vogue LSE heeft natuurlijk
uitrustingsdetails van de
bestaande Vogue, maar is verder
standaard uitgerust met lederen
bekleding en vele houten details.
Er zijn in het Range Rover-
programma nog enkele kleine
detailwijzigingen te vinden: een
antenne in de rechter zijruit achter,
nieuwe afdekking van de
bagageruimte, cruise-control
leverbaar op de handgeschakelde
benzine-modellen, een nieuw
alarmsysteem en verbeteringen
aan verlichting en elektrische
ruitbediening. Wie de Range
Rover een 'sporty look' wil geven
kan af-fabriek een carrosserie-
igpakket bestellen met skirts
idere voor- en achterbumpers
sarrosseriekleur.
i 3,9 liter V8
is bij de LSE
een nieuwe 4,2
variant. Het vermogen steeg
van 182 naar 200 pk, terwijl het
koppel op gelijke wijze toenam
van 312 naar 340 Nm. Ondanks het
iets hogere gewicht van de
verlengde Range Rover, zorgt de
4.2 voor betere prestaties zoals een
top van 175 km/u en een
acceleratie van 0 tot 100 km 9,9
seconden. De grote V8 laat weinig
.van zich horen. Zowel de isolatie
van het motorgeluid als van de
motortrillingen is uitstekend.
In het normale verkeer weet de
Range Rover bovengemiddeld
mee te komen. Gelukkig is al
eerder het typische overhellen
van de carrosserie bij de Range
Rover teruggebracht door montage
- van torsiestangen. De luchtvering
i ETC is maakt bij hogere snelheden het
bestaande weggedrag nog 'steviger'. De
ETC huidige bezitters van een Range
Na een "leerfase" lopen sinds 1990
in het wagenpark van Daimler-
Benz tien stuks Mercedes-Benz 300
E-24 met keramische kleppen in
verschillende varianten. Afgezien
van geringe schade direct in de
beginfase, hebben zij tot dusver
ook gegevens over de rijsnell
het motortoerental, de stand
de pook, de stand van het
gaspedaal en de positie van de
deurknopjes. Het systeem bestaat
verder uit een luchtreservoir van
10 liter, een compressor, droger en
kleppenhuis. De regelunit is een
uitbreiding van het
motormanagementsysteem.
Door de luchtvering wordt de auto
altijd in een vlakke positie
gehouden, ook als een zware
trailer wordt getrokken.
De eigenschappen in zwaar terrein
worden door de luchtvering ook
verbeterd. In de met de hand in te
schakelen hoge stand komt de
auto 4 centimeter omhoog, zodat
obstakels makkelijker kunnen
worden genomen. Echter als de
onderkant van de auto de grond
raakt, komt de vering nog eens
3 centimeter verder omhoog.
Het systeem is zo gemaakt dat de
auto in automatische stand niet
constant van hoogte wisselt.
In de praktijk is de verandering
van stand alleen bij stilstaande
auto te merken. Het EAS wordt
standaard op de verlengde Vogue vervangen door e
LSE geleverd en kan tegen liter variant. Het
meerprijs op de bestaande Vogue
SE worden besteld.
Bovendien introduceert Range
Rover voor het eerst op een off
road auto een anti-
doorslipsysteem. ETC wordt
geleverd in combinatie met ABS
en zorgt voor een betere tractie
op ijs en sneeuw en verhoogd de
terreinwaardigheid. ETC werkt
alleen op de achterwielen. Als
één van de wielen minder grip
ondervindt, zou deze sneller gaan
draaien, terwijl juist het andere
wiel stil blijft staan. Het slippende
wiel wordt in dit geval afgeremd,
zodat de aandrijfkrachten vooral
naar het wiel gaan dat wel over
een stevige ondergrond beschikt.
Ook de regelunit van
ondergebracht in het 1
motormanagementsysteem.
Opel heeft gekozen voor een groot
formaat airbag, die voorheen
alleen in grote auto's werd
toegepast. Enkele maanden na
introductie van de airbag in het
stuurwiel komt ook een exemplaar
aan passagierskant beschikbaar.
De luchtzak heeft een inhoud van
67 liter. De keuze viel bij Opel op
deze vooral in de Verenigde Staten
al jaren beproefde 'grote zak'. Dit
bijvoorbeeld in tegenstelling tot
Volkswagen die de veel compacte
Euro-bag toepast. Natuurlijk is de
hele installatie in het stuurwiel
opgeborgen. De airbag zorgt voor
een zeer geleidelijke vertraging
van het lichaam, terwijl
tegelijkertijd wordt voorkomen dat
het hoofd tegen het stuurwiel
komt. De airbag reageert alleen
als een plotselinge vertraging
optreedt met een kracht die
Keramiek, algemeen bekend als
porcelein, is één van de oudste
materialen van'de mensheid.
Dit gladde materiaal heeft een
aantal belangrijke pluspunten,
zoals een laag gewicht, een
uitstekende isolatie en een
geringe slijtage, en is daarmee
dus als het ware voorbestemd
voor de toepassing in
verbraningsmotoren. Ware het niet
dat keramiek ook een ernstige
handicap heeft die iedereen kent
in de vorm van gebrokken
scherven: het is breekbaar.
overeenkomt met een frontale
botsing bij een snelheid van
dan 25 kilometer per uur. De
gordelspanners, die nauw
samenwerken met de airbag,
worden in zo'n geval maar liefst 16
centimeter aangetrokken door een
zeer sterke gasdruk veer.
- Telefoon 013 -427965
Dijksterhuisstraat 80 Tilburg
1 Astra, Vectra of
tgerust met airbag is
et nieuwe stuurwiel
met een relatief groot stootkussen.
Op het dashboard is een extra
controlelampje aangebracht wat
eventuele storingen meldt.
Bij een aanrijding beslist de
electronica binnen tien tot vijftien
milliseconden of er een ernstige
botsing plaatsvindt. Vijf
milliseconden later begint de
Ook de kosten van de ruwe
kleppen en de bewerking daarvan
staan nog geenszins vast, zodat
nog niet bekend is in hoeverre
kan worden geconcurreerd met
de huidige materialen en
produktiemethoden.
Derhalve zijn er nog geen concrete
plannen voor serieproduktie.
Tenslotte konden kortgeleden de
produktiekosten van klassieke
kleppen in de Mercedes-Benz
fabriek te Bad Homburg dermate
worden verlaagd, dat zelfs andere
fabrikanten interesse tonen om
van deze fabriek kwalitatief
hoogwaardige kleppen met dunne
klepsteel te betrekken.
i ’W’
TILBURG - TELEFOON 013-673337 1W!|
DUBBELZIJDIGE SELFSERVICE
RINGBAAN WEST 365 5037’PE TILBURG V
Carwash Center - Boedelbak -
Aanhangwagenverhuur