RANGE ROVER LSE II Opel's airbag in de middenklasse Mercedes-Benz SCHADE? met keramische kleppen .DE N. nog steeds goedkoopste auto ers f lease DES 7 iBlWi ==S nrCar 18 >er 1992 - pagina 8 DE TILBURGSE KOERIER DE AUTOMAAT - Donderdag 1 oktober 1992 - pagina 9 - KJ SO Luchtvering Anti-doorslipsysteem OOR 4,2 liter ing. Prijs aant >ct le\ ingen ectabel r de k ikelij Serieproduktie Gasturbine Leerfase meer '29.950,-. Electronica ALLEEN BIJ :erwijk ook UTRUM ING P) RINGBAAN WEST Vanaf begin 1993 kunnen de Opeis Astra, Vectra en Calibra worden besteld met een zogenaamde full- size Amerikaanse airbag. Dit veilige accessoire zal ongeveer f. 1.500,- gaan kosten. De automatische gordelspanners en de zijdelingse beschermingsbalken, zoals die al in de Astra werden toegepast, zijn vanaf modeljaar 1993 ook in de Vectra en Calibra te vinden. '.775,-. Sinds twee jaar worden in het kader van een researchproject van Daimler-Benz AG enkele met keramische kleppen uitgeruste Mercedes-Benz 300 E-24 modellen in de praktijk getest. Voordelen zijn stillere motoren en een lager brandstofverbruik. Een interessant perspectief voor de toekomst. g NISSAN M GARAGE ^^DENISSENBVA ilheid, 1 van ie tests in principe :hanische igscorrectie ges jk bij kilometrac II b 5L kAT alen velgen extra) i-500,-. EXTRA SERVICE TELEFOON-TELEFAX-KOPIEREN schikt ieuwe ascillerez aantoonb name bij voordeel is. De bestaande injectiemotor i m do rui tl Rovc kan a, styling en and< in de cc •GUNSTIG OP UW ROUTE ÉN ERG HANDIG! xwciGIl ostand, loog op t. De t alle Dat een Opel Calibra is uitc, te zien aan het -platte Het geactiveerd de portieren, wegingen in de 1 in werking 1987 ANCIERING ILBURG werkt volledig automatisch. Als het systeem wordt aangesproken gaat op het dashboard een lampje branden. ■■pp •NAAST ONZE TELEFOON-SERVICE ■STAAT VOOR U OOK EEN TELEFAX TER BESCHIKKING VOOR HET VERZENDEN OF ONTVANGEN VAN UW FAXBERICHTEN. 'OOK KUNT U NU BIJ ONS KOPIËREN. DE OLIVETTI-COPIA STAAT GARANT VOOR GOEDE KWALITEITSKOPIEN. •ZOWEL 'S AVONDS ALS IN HET WEEKEND. Tijdelijk biedt Gremi Auto-Import BV, de importeur van Lada een r bijzonder aantrekkelijk geprijsd De standaarduitrusting is model. De Lada 2105 met 1.5 liter 4 ondanks deze scherpe priji cilindermotor is verkrijgbaar voor f.11.975,- waardoor dit model de Bishopstrow - Met de Defender die stamt uit 1947, een Range Rover met zijn wortels in 1970 en de recente Discovery was van Land Rover geen ingrijpend nieuws voor het modeljaar 1993 te verwachten. Toch investeerde het merk een enorm bedrag in de Range Rover, die vanaf begin volgend jaar in de Vogue LSE- uitgave zal worden aangeboden als absolute top-versie. Deze auto heeft een nieuwe, verlengde carrosserie, een 4,2 liter V8 en een computer gestuurde luchtvering. 1990 1986 1991 1988 1988 1983 1990 1983 1988 1987 .12/1989 De Range Rover Vogue LSE zal in een aantal ons omringende landen direct leverbaar worden. Importeur Rover Nederland heeft echter gemeend tot begin volgend jaar te Reeds in de jaren zeventig onderzocht Daimler-Benz ir hoeverre dit materiaal ges was voor toepassing in nic aandrijvingssystemen, zoals bijvoorbeeld in de wankelmotor met een keramische afdichting of in een gasturbine, die in 1984 in de t de er :haam ig urg. Jans.nstraat 52-56, Tilburg, Tal013-663911 achterwielen via vijfversnellingsbak terwijl een rechter buitenspiegel, rembekrachtiging, achterruit- verwarming en achteruitrij- lampen standaard zijn. De Lada airbag zich te ontvouwen. Na tien milliseconden is hij al meer dan half opgepompt en na veertig tot vijftig milliseconden is hij geheel ontplooid. Sneller hoeft niet, want bij een botsing met 50 km/u duurt het zo'n 45 milliseconden voor het bovenlijf en hoofd ver genoeg naar voren komen om de airbag te kunnen bereiken. In ongeveer veertig milleseconden wordt i lucht door de kracht van het e tegenaan duwende bovenlid vervolgens weer uit de airbac geperst. Alles bij elkaar duurt het zo'n 120 tot 150 milliseconden. Dan is de airbag al weer leeg en beweegt het lichaam van de bestuurder zich weer van het stuurwiel af. Het is allemaal voorbij voordat de inzittenden weten wat er gebeurt is. moeten wachten, vooral vanwege de onderzekerheden met betrekking tot de prijs. Op dit moment zou dit topmodel net onder de tweehonderdduizend gulden moeten komen, maar wat dit na BTW-wijziging en het omwisselen van BVB naar BPM zal zijn, is absoluut niet bekend. De Land Rover Discovery is per direct ook te leveren met een automatische transmissie in combinatie met de 3.5 liter V8- motor. Het gaat hier om een viertraps automaat van ZF. Een nieuwe optie is het beveiligingssysteem. De centrale portiervergrendeling werkt middels een afstandsbediening. E alarmsysteem wordt door het openen van maar ook door bew« auto. Als het alarm wordt gesteld treedt een startblokkeerder in werkii Alleen met de originele contactsleutel kan de motor worden gestart. Andere nieuwe opties zijn een airconditioning achterin, een freestyle-pakket met bredere banden, lichtmetalen velgen en anti-roll- bars. 2105 1.5 is voor de genoemde prijs :i verschillende kleuren leverbaar tot en met december 1992. la* s|A De vernieuwde technische eigenschappen van deze Range Rover zijn echter van groter belang. De elektronisch geregelde luchtvering vormt een unieke combinatie met de permanente vierwielaandrijving. Het systeem kent vijf standen met een maximaal verschil van maar liefst 13 centimeter. In plaats van de gebruikelijke schroefveren, vinden we onder de Range Rover nu cilindervormige luchtkussens. Er is zodoende een veel soepelere verbinding ontstaan tussen carrosserie en chassis, wat uiteraard het rijcomfort ten goede komt. Ook worden trillingen en geluiden minder doorgegeven. De auto kent een lage ruststand 6 centimeter onder de rijhoogte, wat het in- en uitstappen gemakkelijker maakt. Als de motor wordt gestart, komt eerst de achterkant en daarna de voorkant omhoog in de rij-stand. Door deze volgorde zullen de koplampen nooit andere weggebruikers verblinden. Onder normale omstandigheden staat de EAS (Electronic Air Suspension) in de automatische, computergestuurde stand. Sensoren meten honderd maal per seconde de hoogte op elke hoek van de auto. Boven de 75 km/u zakt de carrosserie 20 mm. Hiermee wordt een betere wegligging, een betere luchtgeleiding en daardoór een fractionaal lager verbruik bewerkstelligd. De regelunit krijgt "Auto 2000" werd gepresenteerd. Vervolgens werd aanzienlijke vooruitgang geboekt in de richting van grootschalige vervaardiging van gesinterd siliciumnitriet. Van een keramische laag voorziene zuigers en drijfstar^^ hebben inmiddels met respetiuuw resultaat levensduurtests doorstaan. In verband met de hoogwaardige technische aspecten van het materiaal hebben kleppen met een keramische structuur thans een veelbelovende toekomst; de snde massa's zijn ibaar lager hetgeen met j vierklepstechniek een meest aantrekkelijk geprijsde auto op de Nederlandse markt is. tandaarduitrusting is wxJanks deze scherpe prijs niet veranderd. De 75 pk 1.5 motor levert zijn vermogen aan de De Range Rover Vogue LSE beschikt over een enorme lading noviteiten. De carrosserie en wielbasis is met maar liefst 20 centimeter verlengd. Dit is duidelijk te zien aan de achterportieren. De verlenging van de koets komt volledig ten goede aan de achterpassagiers, die er nu makkelijk hun benen kunnen strekken. We kunnen bij de Vogue LSE nu rustig spreken over een Range Rover Limousine. De verwachte voordelen: een lager verbruik door een geringere wrijving én een reductie van het geluid door de kleinere klepmassa's. Afhankelijk van de constructie zijn echter ook snellere openings- en sluitingstijden van de kleppen, evenals een groter bestendigheid tegen hogere toerentallen realiseerbaar. Ondanks alle sombere geluiden werd in de researchlaboratoria van Daimler-Benz in 1984 in een Mercedes-Benz 190 E het bewijs geleverd dat gesinterde silicium- nitriet-kleppen goed functioneren. in totaal één miljoen testkilometers probleemloos doorstaan. Ofschoon de zonder meel klepspelingscorrectie geschieden, werden ook bij kilometrages van meer dan 100.000 geen ingeslagen klepzittingen, geen meetbare toename van de klepspeling en geen klop- of pingel-geluiden vastgesteld. Sinds eind 1991 testen nu ook de frma's Hoechst, Bayer, Kyocera en NGK hun specifieke uitvoeringen in eigen Mercedes- Benz 300 E-24 modellen. Maar élke zaak heeft twee kanten: terwijl met de (zij het tegen grote kosten en veel energie) gemaakte en "met de hand geselecteerde" testmodellen tot dusver goed gaat, ontbreekt voor een serieproduktie altijd nog een adequate economisch verantwoorde kwaliteitsbewaking. Rover zullen echter even moetei wennen aan de lage instaps daar een 4x4 nu eenmaal hc de wielen het beste smoelt. Vogue LSE heeft natuurlijk uitrustingsdetails van de bestaande Vogue, maar is verder standaard uitgerust met lederen bekleding en vele houten details. Er zijn in het Range Rover- programma nog enkele kleine detailwijzigingen te vinden: een antenne in de rechter zijruit achter, nieuwe afdekking van de bagageruimte, cruise-control leverbaar op de handgeschakelde benzine-modellen, een nieuw alarmsysteem en verbeteringen aan verlichting en elektrische ruitbediening. Wie de Range Rover een 'sporty look' wil geven kan af-fabriek een carrosserie- igpakket bestellen met skirts idere voor- en achterbumpers sarrosseriekleur. i 3,9 liter V8 is bij de LSE een nieuwe 4,2 variant. Het vermogen steeg van 182 naar 200 pk, terwijl het koppel op gelijke wijze toenam van 312 naar 340 Nm. Ondanks het iets hogere gewicht van de verlengde Range Rover, zorgt de 4.2 voor betere prestaties zoals een top van 175 km/u en een acceleratie van 0 tot 100 km 9,9 seconden. De grote V8 laat weinig .van zich horen. Zowel de isolatie van het motorgeluid als van de motortrillingen is uitstekend. In het normale verkeer weet de Range Rover bovengemiddeld mee te komen. Gelukkig is al eerder het typische overhellen van de carrosserie bij de Range Rover teruggebracht door montage - van torsiestangen. De luchtvering i ETC is maakt bij hogere snelheden het bestaande weggedrag nog 'steviger'. De ETC huidige bezitters van een Range Na een "leerfase" lopen sinds 1990 in het wagenpark van Daimler- Benz tien stuks Mercedes-Benz 300 E-24 met keramische kleppen in verschillende varianten. Afgezien van geringe schade direct in de beginfase, hebben zij tot dusver ook gegevens over de rijsnell het motortoerental, de stand de pook, de stand van het gaspedaal en de positie van de deurknopjes. Het systeem bestaat verder uit een luchtreservoir van 10 liter, een compressor, droger en kleppenhuis. De regelunit is een uitbreiding van het motormanagementsysteem. Door de luchtvering wordt de auto altijd in een vlakke positie gehouden, ook als een zware trailer wordt getrokken. De eigenschappen in zwaar terrein worden door de luchtvering ook verbeterd. In de met de hand in te schakelen hoge stand komt de auto 4 centimeter omhoog, zodat obstakels makkelijker kunnen worden genomen. Echter als de onderkant van de auto de grond raakt, komt de vering nog eens 3 centimeter verder omhoog. Het systeem is zo gemaakt dat de auto in automatische stand niet constant van hoogte wisselt. In de praktijk is de verandering van stand alleen bij stilstaande auto te merken. Het EAS wordt standaard op de verlengde Vogue vervangen door e LSE geleverd en kan tegen liter variant. Het meerprijs op de bestaande Vogue SE worden besteld. Bovendien introduceert Range Rover voor het eerst op een off road auto een anti- doorslipsysteem. ETC wordt geleverd in combinatie met ABS en zorgt voor een betere tractie op ijs en sneeuw en verhoogd de terreinwaardigheid. ETC werkt alleen op de achterwielen. Als één van de wielen minder grip ondervindt, zou deze sneller gaan draaien, terwijl juist het andere wiel stil blijft staan. Het slippende wiel wordt in dit geval afgeremd, zodat de aandrijfkrachten vooral naar het wiel gaan dat wel over een stevige ondergrond beschikt. Ook de regelunit van ondergebracht in het 1 motormanagementsysteem. Opel heeft gekozen voor een groot formaat airbag, die voorheen alleen in grote auto's werd toegepast. Enkele maanden na introductie van de airbag in het stuurwiel komt ook een exemplaar aan passagierskant beschikbaar. De luchtzak heeft een inhoud van 67 liter. De keuze viel bij Opel op deze vooral in de Verenigde Staten al jaren beproefde 'grote zak'. Dit bijvoorbeeld in tegenstelling tot Volkswagen die de veel compacte Euro-bag toepast. Natuurlijk is de hele installatie in het stuurwiel opgeborgen. De airbag zorgt voor een zeer geleidelijke vertraging van het lichaam, terwijl tegelijkertijd wordt voorkomen dat het hoofd tegen het stuurwiel komt. De airbag reageert alleen als een plotselinge vertraging optreedt met een kracht die Keramiek, algemeen bekend als porcelein, is één van de oudste materialen van'de mensheid. Dit gladde materiaal heeft een aantal belangrijke pluspunten, zoals een laag gewicht, een uitstekende isolatie en een geringe slijtage, en is daarmee dus als het ware voorbestemd voor de toepassing in verbraningsmotoren. Ware het niet dat keramiek ook een ernstige handicap heeft die iedereen kent in de vorm van gebrokken scherven: het is breekbaar. overeenkomt met een frontale botsing bij een snelheid van dan 25 kilometer per uur. De gordelspanners, die nauw samenwerken met de airbag, worden in zo'n geval maar liefst 16 centimeter aangetrokken door een zeer sterke gasdruk veer. - Telefoon 013 -427965 Dijksterhuisstraat 80 Tilburg 1 Astra, Vectra of tgerust met airbag is et nieuwe stuurwiel met een relatief groot stootkussen. Op het dashboard is een extra controlelampje aangebracht wat eventuele storingen meldt. Bij een aanrijding beslist de electronica binnen tien tot vijftien milliseconden of er een ernstige botsing plaatsvindt. Vijf milliseconden later begint de Ook de kosten van de ruwe kleppen en de bewerking daarvan staan nog geenszins vast, zodat nog niet bekend is in hoeverre kan worden geconcurreerd met de huidige materialen en produktiemethoden. Derhalve zijn er nog geen concrete plannen voor serieproduktie. Tenslotte konden kortgeleden de produktiekosten van klassieke kleppen in de Mercedes-Benz fabriek te Bad Homburg dermate worden verlaagd, dat zelfs andere fabrikanten interesse tonen om van deze fabriek kwalitatief hoogwaardige kleppen met dunne klepsteel te betrekken. i ’W’ TILBURG - TELEFOON 013-673337 1W!| DUBBELZIJDIGE SELFSERVICE RINGBAAN WEST 365 5037’PE TILBURG V Carwash Center - Boedelbak - Aanhangwagenverhuur

Kranten Regionaal Archief Tilburg

Weekblad De Tilburgse Koerier | 1992 | | pagina 35