DAIHATSU Veiligheidsjubileum bij Mercedes Met 'Kinderen op Straat' naar meer renova De nieuwe doordacht! Applause: Onverwacht veiligheid in woonwijk r Wh EN APPLAUSE Hen Maak van uw b.v. eerd ?ns >s B.V. gB.v. auto geen spelbreker. TAAN :N r 1992 pagir a 6 DE TILBURGSE KOERIER DE AUTOMAAT - Donderdag 1 oktober 1992 - pagina 7 st de ijl eir 1-341496 bs Suzuki- I s te zien bij uw pecialist voor l één Teveel ongelukken aktiemodel te ipagne Tekenwedstrijd Uniek TV-filmpje is. r kinc DAIHATSU Spelbreker m BMW HUISSELECTIE KM-stand kleur bwjr. prijs 4-drs. f jen .1983 .14.11 Renova b.v. vikkeling van de airbag, een voorziening die elf na produktiestart werd toegevoegd aan de Landelijke actiedag 28 oktober /IJ EEN 3 VOOR U 1990 1989 1989 1989 1988 1987 1987 1987 1985 XSEN iden, vraag r uw 100.000 km 123.443 km 122.000 km 110.000 km 82.603 km 98.203 km 105.000 km 146.000 km 92.199 km 85.020 km 71.386 km 70.000 km 77.000 km 80.000 km 76.414 km 14.000 km 79.000 km 78.360 km 91.952 km 150.938 km 65.000 km 63.033 km 40.000 km 58.500 km 58.033 km 99.276 km 97.431 km 01/88 01/89 05/88 03/84 01/85 01/87 01/87 01/87 05/88 01/89 11/89 02/89 11/89 06/87 06/87 05/89 07/88 02/87 09/88 03/89 06/89 01/91 01/90 08/90 01/88 01/90 06/88 ling st leverd. ies- m, >rde FINANCIERINGEN INRUILEN Auto's met volledige BOVAG-garantie Autobedrijf F.J.J. de Vet KERKSTRAAT 76, GOIRLE Tel. 013-341739 ...1988 ...1985 ...1990 ...1979 ...1981 ...1988 ..1991 .1990 ..1989 ..1989 ..1988 ..1987 ..1986 ..1986 .1984 .1988 .1987 .1987 .1987 Lage Witsiebaan 78, tel. 013-634355. WAALWIJK, Centraal Grotestraat 14-16, tel. 04160-42529/34081. :N ntie 1990 1989 1988 1990 1990 benzine diesel diesel diesel turbo diesel LPG aktiemodel Hatchback diesel diesel LPG benzine LPG 520i 520i 524 TD 524 TD 524 TD 530i Audi 80 2.0 E Volvo 360i Volvo 740 GL Citroën BX 1.4 316i 318i 320i, 4-drs. Spoordijk 72/76 Tel. 013/422133 benzine diesel lenzine, airco benzine ABS, schuifd. LPG, airco, cruise control ag. typisch 17.500, - 34.950, - 44.500, - 46.950, - 65.950, - 65.950,- Storinc Er zijn i geschie gevallt airbag in wc 9.250,- 9.250,- 19.950,- 19.950, - 20.950, - 24.950, - 27.950, - 26.950, - 26.950, - 44.950, - 24.950, - 26.500,- 33.950, - 24.950, - de ii gsbroni irinstc atlantisblauw lapisblauw luxorbeige INFORMEER NAAR GUNSTIGE FINANCIERING INFORMEER NAAR GUNSTIGE INRUILPRIJZEN ANDERE MERKEN rood blauw anthraciet-met. blauw .07-1988 .03-1987 .10-1989 .10-1985 .09-1988 zilver-met. delphingrijs luxorbeige malachitgroc brocatrood lachssilber jaren il voor jenomer de 316 316 316 316 316, 316i 316i 316i 316i 318i Bauer 320i automaat 320i 320i 324 D, 4-drs. :hap lit in de JO km Radio- NU 63.950,- Initiatiefnemer is Laurens Vlas’ kinderarts in het I ziekenhuis in Delf 325 TD Demo, febr. 1992, 12.0001 cass. enz..., nieuwpr. 71.800,- h >r van de campagne isveld. Hij is Reinier de Graaf Ift. "De igsv i in de iedenis sl len beken >ag zonder aani rerking trad. Di ..07-1987 ..02-1991 ..08-1991 LPG benzine benzine benzine benzine 518i Demo, sept. 1991, 15.000 km CD-speler, LPG, l.m. velgen 62.950,- De ontwikkelingsafdeling van Mercedes zal in de komende j de gevolgen van een ongeval de inzittenden nog verder proberen te beperken. 32.950, - 17.950, - 37.950, - 11.950, - sbben hap aan te spot rond de 3t', die iiatig te zien sn de ispot een TILBURG, Autocentrum Collaris Tilburg, Automobielbedrijf A.D.G., 24.950, - 26.500,- 29.950, - 16 oktober is een (gratis) rkrijgbaar. airbag vooral lichter, beter en goedkoper moeten worden. Mercedes garandeert de airbag voortaan voor vijftien jaar. Bovendien is aan recycling gedacht. Het geweven materiaal waarvan de luchtzak is gemaakt, kan volledig worden hergebruikt. Ook is de ontwikkeling van een gaan met de volwassenen/automobilisten. Het opgeheven vingertje wordt bewust vermeden, omdat de campagne juist een gesprek op gang wil brengen tussen kinderen en volwassenen. De bedoeling is een beter begrip te ontwikkelen voor eikaars situatie en eikaars gedrag in het verkeer in positieve zin te beinvloeden zeld: "Met m we het is beroep Onze s verder leling. Van 12 oktober tot en met 6 november organiseren de Nederlandse kinderartsen en Veilig Verkeer Nederland de campagne 'Kinderen op Straat'. Deze campagne is gericht op de verkeersveiligheid van kinderen binnen de bebouwde kom en wil automobilisten op een positieve manier aanzetten tot aangepast rijgedrag in de woonwijk. ■1 £aMI De kinderartsen dragen tijdens de campagneperiode de verkeersveiligheidsboodschap uit. Op 28 oktober aanstaande voeren de plaatselijke afdeling van Veilig Verkeer Nederland samen met kinderen en kinderartsen in het hele land acties rond knelpunten in de eigen woonwijk. Laurens Vlasveld: "De kinderen krijgen de gelegenheid aan te geven welke situaties of welk gedrag van automobilisten zij als gevaarlijk of hinderlijk ervaren. Op deze manier zijn de kinderen actief bij de campagne betrokken". De acties wijzen verkeersdeelnemers op gevaarlijke knelpunten in de woonwijk. Vaak bevinden deze zich in de buurt van scholen. Naast een dialoog tussen kinderen en automobilisten worden op verschillende plaatsen ook acties richting gemeente ondernomen. De campagne 'Kinderen op Straat' gaat onder meer vergezeld van een televisiefilmpje, opgebouwd uit kinderverhalen, zich vaak het gevaar voor de kinderen pas, zodra ze uit de auto zijn gestapt. Reden om samen met Veilig Verkeer Nederland een campagne te starten voor meer veiligheid in de woonwijk", aldus Laurens Vlasveld RENOVA OCCASION SELECTIE blauw wit royal blauw alpinweiss lapisblauw atlantisblauw brilliantrood lazurblauw diamantzwart brilliantrood cirrusblauw zinnoberrot diamantzwart luxorbeige Peugeot 405 GR Peugeot 309 Magnum. Peugeot 205 XR Peugeot 205 XLD Peugeot 205 Accent Peugeot 205 Accent Peugeot 205 Junior Peugeot 205 GLD Peugeot 505 GRD Ford Sierra stationcar Van diesel Ford Sierra 2.0 Ford Fiesta 1100 CLi.... Ford Fiesta 1100 Opel Kadett 5-drs stationcar Opel Corsa Hatchback SR Citroen Axel TRS Fat Panda 750 L Subaru Jumbo Volvo 740 GL Motto van de campagne is 'Maak van uw auto geen spelbreker'. Het roept de automobilist op zijn rijgedrag in de woonwijk af te stemmen op de aanwezigheid van kinderen. Daarnaast vraagt dit motto begrip voor kinderen die nog moeten leren deel te nemen aan het verkeer. In de tv- en radiospot, de campagneposter, een speciaal magazine en een pakket onderwijsmaterialen zijn het steeds de kinderen die worden aangespoord een dialoog aan te svelden e Mercedes airbag- slechts enkele ■c&end, waarbij de nwijsbare reden )it heeft echter in een Mercedes-Benz met airbag wilde. Een airbag bestaat uit een gasgenerator, luchtzak en afdekplaat. De gasgenerator beschikt over 73 gram natriumacid, een vaste brandstof die moet zorgen voor de expansie. Nadat de activator een 'signaal' heeft gegeven, ontbrandt de brandstof in een fractie van een seconde en produceert hierbij de benodigde 60 liter gas. Dit gas wordt bij het wegstromen uit de generator voorgefilterd,. Direct na het opblazen loopt het gas weer aan de achterkant weg. Gaandeweg werd de installatie lichter gemaakt. Door het toepassen van een gewijzigde activator werd de electronica teruggebracht van 1,06 tot 0,35 kilogram. zijdelingse airbag bij Mercedes in volle gang. Vanwege de geringe afstand tot de inzittenden moet de electronica hier veel sneller reageren. Wellicht dat hier gebruik zal worden gemaakt van zogenaamde 'naderingssensoren'. Igens lerd en ndsmixage. snfilmpje i kinderen ratie erd door ingen. Het is it perfec Voor de automobilist die echt alles wil, staat vanaf vandaag de nieuwe Daihatsu Applause bij ons klaar. Pittig. Dankzij z'n 1600 cm316-kleppen motor met multi-point brandstofinjectie. Ruim. Het is 'n moderne, strakke sedan met het gemak van een hatchback. Want via de 5e deur bereikt u een zee aan bagage ruimte. Comfortabel. Zo doordacht, dat zelfs de achterbankleuningen verstelbaar zijn. Compleet. Van toerenteller tot geventileer de schijfremmen vóór. Van 5-bak of auto maat tot de optie van ABS. Betrouwbaar. Want op de nieuwe Applause zit 3 jaar fabrieksgarantie, 3 jaar lakgarantie en 6 jaar carrosseriegarantie. Betaalbaar. Wis en waarachtig. Want de zeer doordachte nieuwe Applause is er al voor de onverwachte prijs van F 27.995,-. Prijzen ind. BTW en excl. kosten rijklaar maken SEttO Informeer ook eens oaat onze aantrekkelijke leasetaneven Het aandeel dat kinderen hel in hun veiligheidsboodschap volwassenen is ook terug 1 vinden in een televisies^ actie 'Kinderen op Straat vanaf 12 oktober regelmc De kindertekeningen ei kinderstemmen geven de geen geval tot ernstig letsel geleid. Dit was meestal het gevolg van naderhand ingebouwde accessoires, waarbij bijvoorbeeld een kabel werd beschadigd, ingeklemd of zodanig verplaatst dat electromagnetische storingsvelden werden opgewekt En dat kunnen alle uitgevoerde betrouwbaarheidstests, zoals onder de invloed van storingsbronnèn als zend-, radio- en radarinstallaties niet voorkomen. Ofschoon er enkele ernstige ongevallen met de airbag bekend zijn, waar de bril slechts sporen achterliet, lopen bril- en contactlensdragers een verhoogd risico. Maar ook dit is vele malen kleiner dan het gevaar dat men loopt zonder airbag. Hetzelfde geldt voor pijprokers en zwangere vrouwen. heel eigen karakter en een grote impact. Omdat tekenen een uitstekende manier is om bewust met het onderwerp bezig te zijn, is een grote tekenwedstrijd uitgeschreven. Vanaf 1 op alle Shell- stations deelnamepakketje veri De bedoeling is dat automobilisten (en niet kinderen) dit meenemen naar huis. Het bevat onder meer het wedstrijdreglement en een aantal kleurpotloden. Veilig Verkeer Nederland heeft voor de groepen 5 en 6 plus de groepen 7 en 8 van de basisschool een speciaal 'Kinderen op Straat'-magazine uitgebracht. Dit is verspreid op de scholen. Ook hierin is het reglement van de tekenwedstrijd opgenomen. De prijsuitreiking van de tekenwedstrijd heeft plaats na afloop van de campagne 'Kinderen op Straat'. Er zijn tientallen prijzen te winnen. Bovendien worden de tien mooiste tekeningen aan het eind van het jaar door Shell als wenskaarten uitgebracht. Nederlandse Vereniging voor Kindergeneeskunde bestaat dit jaar 100 jaar. Reden om bij dit jubileum bijzondere aandacht In een woonwijk zijn de auto en spelende, fietsende en lopende kinderen vaak moeilijk verenigbaar. Eén ding is zeker: in de woonomgeving dient de automobilist rustig en langzaam te rijden. "Met de campagne 'Kinderen op Straat' doen de Nederlandse kinderartsen en Veilig Verkeer Nederland een appèl op het begrip en het verantwoordelijkheidsgevoel van automobilisten", zegt Laurens Vlasveld. "Een appèl dat blijvend noodzakelijk is. Jaarlijks gebeuren er in de bebouwde kom teveel ongelukken en talloze bijna- ongelukken met kinderen. Vorig jaar waren maar liefst 1.030 kinderen van nul tot vijftien jaar betrokken bij een verkeersongeval binnen de bebouwde kóm. Dit kan zo niet doorgdqn". Gezien de aar|j van de cam ligt samenwerking met Veil Verkeer Nedérland voör de Kinderarts Laurens Vlasvs 'Kinderen op Straat' willen we preventieve aspect van ons tot uitdrukking brengen. Oi vakbeoefening gaat immers dan diagnostiek en behanden Ook in de sfeer van preventie hebben kinderartsen een duidelijke functie. Deze functie is terug te voeren op een maatschappelijk (mede- )verantwoordelijkheidsgevoel voor wat er met kinderen in onze samenleving gebeurt. Zeker ook voor de verkeersveiligheid van kinderen. Veilig Verkeer Nederland heeft preventie hoog in het vaandel staan en is dan ook de partner bij uitstek voor deze campagne". Shell Nederland Verkoopmaatschappij bv steunt de campagne financieel. kindertekeningen en kinderstemmen. Er is bewust deze aanpak gekozen, omdat kinderen op die manier een groot aandeel hebben in hun verkeersveiligheidsboodschap aan volwassenen. Het draai campagne immers om het opstarten van een dialoog tussen het kind en de andere verkeersdeelnemers. Het materiaal voor het filmpje is verkregen op verschillende basisscholen. Kinderen hebben verhalen en anekdotes verteld en een aantal tekeningen gemaakt. Het geheel is door Toonder Studio's verzameld en verwerkt. De tekeningen zijn vervolge geanimeerd, gemonteerc voorzien van een geluids Het resultaat is een teker van 45 seconden waarin i een echt gebeurde situc1 navertellen, geillustreeK zelfgemaakte tekenin gc»- een uniek filmpje dat perfect aansluit bij de belevingswereld van kinderen en daarnaast voor volwassenen een heel herkenbare situatie oplevert. De campagne-slogan: "Maak van uw auto geen spelbreker" sluit het filmpje af. Naast het televisiefilmpje is tevens een radiospot gemaakt. Deze bevat (nagenoeg) hetzelfde geluid als bij het tv-filmpje wordt gebruikt en vertelt hetzelfde verhaal. Het geheel is zodanig samengesteld dat het ook zonder de beelden eenvoudig is zich de verkeerssituatie voor te stellen. TV-filmpje en radiospot zijn vanaf 12 oktober regelmatig te zien en te horen. 367 werd met de ontwikkelt onnen, terwijl eind 1980 het ;te exemplaar werd gtele af 1984 zijn alle Mercedt is met airbag uit te ruster rijl in 1988 de airbag voor ^passagiers volgde. De vikkeling is hiermee niet opt. In de toekomst zal de schenken aan de kinderen. Iedereen herkent immers wel van de volgende situaties: in vaart vanaf de snelweg de woonwijk in, waar ieder moment plotseling een kind de weg op kan rennen. Of omgekeerd: vanuit thuis de auto in en dan zo rap mogelijk uit de eigen wijk zien weg te komen richting snelweg. Maar ook: 'even' fout parkeren, 'even' geen voorrang verlenen bij het zebrapad, 'even' wat sneller het woonerf door.... Veel ouders (tevens automobilisten) realiseren Gasgenerator Tijdens de ontwikkeling van de airbag bleek dat Amerikanen en Japanners sterk tegen deze voorziening waren. Alhoewel vooral Japanners creatief waren in het aanmelden van patenten, geloofden ze net als de Amerikanen niet in de airbag. Deze fout werd later op een Japanse manier 'weer goed gemaakt'. De airbag en gordelspanner mochten in de naar Japan uitgevoerde auto's "wegens overtreding tegen de verboden invoer van explosieve stof" niet eerder worden ingebouwd, voordat de Japanse industrie zelf zover was. Op deze hindernis strandde zelfs een Mafia-boss, die na een ernstig ongeval met zijn "grijs ingevoerde" 500 SE per se weer

Kranten Regionaal Archief Tilburg

Weekblad De Tilburgse Koerier | 1992 | | pagina 33