NTE
D
N
PEUGEOT
NISSAN SERENA
EN
UT,
De ja-vu
verjaardag
Jaguar
SPIJKERS BV
70ste
voor
iWiW
:lili
UGEWn$IEBAAN78TILBURG-TeL013434355
-4 V a-
PEUGEOT-dealer GOIRLE
irlijk)
Je voelt je lekkerder in een Peugeot van
“Sass
isden, tel.: 033-9515E
Nissan's
midden-Ê
Wassera
Bui* SSf
DE AUTOMAAT - Donderdag 1 oktober 1992 - pagina 3
DE TILBURGSE KOERIER
ier 1992 - pagina 2
Ambitie
bij
vijl de
rtens
ïen
.ar in
sr dit
internationale organisatie.
Vervolg van pagina 1
|F3 NISSAN
DENISSEN BV^
ftUTOCENTRUM
COLLGRIS TILBURG
O
de
la Colors en
hun klasse
sd. Ze zijn nu
itrekkelijk te
nte.
De succesvolle opmars van Peugeot, die begin jaren
tachtig met de 205 werd ingezet kreeg zijn vervolg in
1987 met de introductie van de 405, aanvankelijk als
vierdeurs sedan, later ook als ruime stationcar.
Successen duren echter niet eeuwig, zodat na een
paar jaar een verfrissingsoperatie de levenscyclus
nog wat kan verlengen. Peugeot heeft ervoor gekozen
om de 405 op een aantal belangrijke, maar in de
meeste gevallen minder zichtbare punten te
actualiseren. We reden met de 405 GR met nieuwe 1.8
liter motor.
ng'-
zal
sn we
errein Oost,
3030.
Nissan Sunny 1.4 L
Nu voor 24765,-
urg. Jansanstraat 52-56, Tilburg, Tel 013-683911
i zij-
illedig
>n op de
lankelijk
-rouwe
■•“’i. De
rciing
kant. De
Dorpsstraat 47
Tel. 013-347771
s al gauw zo’n
n de tijd voor
nstapt betaalt
januari 1993,
januari 1994.
einig geld een
s snel bij ons
Op 4 september 1922 startte William Lyons zijn
carrosseriebedrijf in een bescheiden onderkomen aan
de Bloomfield Road in Blackpool, Engeland.
Gedurende de volgende zestig jaar zou de
onderneming uitgroeien van een kleine producent van
zijspanwagens voor motoren tot een grote
Officieel Peugeot-
dealer voor Tilburg
en omstreken
liter SGX en SLX echter zijn
voorzien van anti-
doorslipregeling op de achteras,
waarbij gebruik wordt gemaakt
van een viscokoppeling.
De wielophanging varieert ook
standaard
jfinjectie.
Technische gegevens:
Merk en type: Peugeot 405 1.8 GR
Aantal cilinders: 4 in lijn
Cilinderinhoud: 1761 cc
Boring x slag: 83 x 81,4 mm
Vermogen: 103 pk bij 6000 tr/min
Koppel: 153 Nm bij 3000 tr/min
Afmetingen: lengte 4,41 meter,
breedte 1,71 meter
Gewicht: 1067 kg
Prestaties: topsnelheid 185 km/u;
acceleratie 0-100 in 11,9 sec.
Verbruik: bij 90 km/u 5,5 liter/100
km; bij 120 km/u 7,1 liter/100 km;
stadsverkeer 9,9 liter/100 km
Prijs: f.38.800,=
Wegenbelasting: f172,= tot f.l81,=
per 3 mnd.
voor f.31.900,= terwijl dezelfde auto
met 1.6 motor f.34.220,= moet
kosten. De 1.8-motor is naast de
GR ook leverbaar in de SR voor
respectievelijk f.38.800,= en
f.43.195,=. De 2.0 is uitsluitend te
verkrijgen als SRi voor f.48.500,=
tegen meerprijs ook met automaat.
De MI-16 met 2 liter krachtbron
staat nu voor f.60.140,= in de
prijslijst. De dieselreeks start bij
de 1.9 GLD voor f.38.550,= terwijl de
vernieuwde turbodiesel als SRDT
f.49.400,= moet opbrengen. Het
Break-programma loopt uiteen van
f.37.270,= voor de 1.6 GL tot
f .53.510,= voor de SRDT 1.9.
De 405 is na vijf jaar nog steeds
een sterk nummer. De beperkte
zichtbare wijzigingen hebben de
specifieke uitstraling niet
aangetast, terwijl juist de
onderhuidse wijzigingen de auto
ing. nog comfortabeler en stiller
1.4 GL hebben gemaakt. De combinatie
van de GR-uitvoering met de
nieuwe 1.8 motor is zakelijk gezien
een prima keus.
KI PEUGEOT
ESI DYNAMISCH OP WEG
Jaguar viert deze maand haar zeventigste verjaardag. wereld die gedurende zeven
rv 4 aöTï+arnkor 1Q99 ctrrrtto Willirrm TvAno dagen nachten met een
gemiddelde snelheid van boven
de 160 km/u reed. Een paar jaar
eerder vestigde een andere Jaguar
XK120 op een af gezet stuk
Belgische autoweg het record als
'snelste produktiewagen ter
wereld'.
van de 405 GR, waarbij aan de
buitenkant niet valt af te leiden of
de betreffende auto is voorzien van
een 1.6 of 1.8 liter motor.
In het motorenprogramma zijn
alleen de 1.6 liter benzine en 1.9
liter diesel onveranderd gebleven.
De 1.4 is het programma als
basismotorisatie komen
verstevigen, terwijl de Mil6 een 2
liter heeft gekregen en ook de
turbodiesel over iets meer
cilinderinhoud beschikt. De
bestaande 1.9 liter krachtbron is
komen te vervallen en vervangen verni
door de 2.0 in de SRi (hier wordt de veel
"i" nog wel gebruikt) en een 1.8.
De 1.6 LX gaat f.48.500,= kosten,
terwijl de 2.0 SGX voor f.56.000,= in
de prijslijst staat. Ter vergelijking,
de 2.4 12V Prairie is er op dit
moment vanaf f.47.795,=.
De portierruiten worden met de
hand neergedraaid. Het
dashboard is nieuw van de
tekentafel gekomen. De vooral
hoekige vormen van de
voorgaande bouwjaren hebben
plaatsgemaakt voor een vloeiend
lijnenspel, wat echter minder
kenmerkend overkomt. De GR is
behoorlijk compleet met onder
andere een toerenteller, vier
afzonderlijk in te stellen
uitstroomopeningen van de
verwarming en ventilatie,
verstelbaar tweespakig stuurwiel,
verstelbare gordelhoogte voorin en
een afdekklepje voor de radio. Ook
de asbak en aansteker zijn netjes
weggewerkt. Verder vinden we in
de console een digitaal klokje, de
bedieningsschuiven voor de
verwarming en knopjes voor
achterruitverwarming, mistlamp
en alarmlichten. Vanaf de GR-
uitvóering is stuurbekrachtiging
De handgeschakelde vijfbak wordt
met kabels bediend.
De aandrijving geschiedt met
behulp van een enkelvoudige
droge plaatkoppeling en een
conventionele cardanas. de 2.0
voor een prijs van slechts 2097
Pond.
Door de resultaten in de autosport
vestigde Jaguar bovendien een
reputatie op het gebied van
prestaties en technische i
In de jaren vijftig domineerden
donkergroene Jaguar C- en D-
types de '24 uren van Le Mans', de
race die over het algemeen als de
zwaarste uitputtingsslag in de
autosport wordt beschouwd.
Veertig jaar geleden was de
Jaguar'XK 120 de eerste auto ter
Geluidsniveau
De 1.8 heeft een exacte inhoud van
1762 cc en levert een vermogen
Tordt daarbij als bewijs van 103 pk bij 6000 tr/min. Het
L ^et,n?nt en “’L- koppel ligt met 153 Nm bij 3000
tr/min fors boven dat van de 1.6.
Vooral hiean moet de winst
worden gezocht. De soeplesse
onderin is daarom groot. Hiertoe
draagt ook het multipoint
injectiesysteem bij. Vreemd
genoeg echter wil de 1.8 in koude
toestand nog weleens fors
schokken, terwijl ook bij het flink
intrappen van het gaspedaal heel
in de verte soms lichte schokjes
voelbaar zijn. De 405 GR weegt met
1.8 motor 1067 kg, waardoor zeer
keurige prestaties kunnen worden
neetgezet. Zo kent de auto een
topsnelheid van 185 km/u en wordt
Het merk, dat sinds 1928 is
gevestigd in Coventry, bouwde al
snel een reputatie op als
producent van verfijnde en
stijlvolle luxe-automobielen die
veel 'value for money' boden. De
eerste zijspanwagens van William
Lyons kostten slechts 28 Engelse
pond. Toen de Jaguar SS in 1935
werd geïntroduceerd, bedroeg de,
prijs slechts 385 Pond, ongeveer de
helft van die van de naaste
concurrent. De Jaguar E-type zette
in 1961 nieuwe prestatienormen
De carrosserievorm van de 405 die
tot stand kwam in nauwe
samenwerking tussen fabriek en
Pininfarina is door de jaren heen
tijdloos gebleken. De vloeiende
lijnen van licht oplopende neus
naar hoge achterkant spreekt
vooral de zakelijke rijder enorm
aan. De 405 is een representatieve
auto zonder poespas en overvloed.
Bovendien valt de
exploitatierekening gunstig uit en
bleven ook de inruilprijzen de
afgelopen jaren op niveau.
Reputatie
Deze zomer heroverde Jaguar deze
titel toen de nieuwe Jaguar XJ220
op een Italiaans testcircuit 349,4
km/u op de klokken zette.
Hoewel prestaties en 'value for
innovatie, money' altijd de kenmerken van
eerden de Jaguar modellen zijn geweest, zijn
het vooral de begrippen stijl en
ie elegantie die het merk een
wereldwijze reputatie hebben
bezorgd. De huidige range van
modellen bevestigt deze unieke
historie.
De heer Nick Scheele, Chairman
Vloeiend
Wie de portieren centraal opent,
komt een volledig aangepast
interieur tegen. De stoelen en
achterbank bleven gelijk, inclusief
de beschaafde bekleding met
enkele kleuraccenten. De indeling
van de portie^Janélen is van de
605 overgenomen, waarbij het
op de 405 standaard. Gezien het
totaalgewicht niet puur
noodzakelijk, maar wel
comfortverhogend. Verder omvat
de standaarduitrusting een
middenarmsteun op de
achterbank, een afsluitbaar
dashboardkastje en fraaie
inbouwruimtes voor de
luidsprekers. De buitenspiegels
zijn met de hand van binnenuit
verstelbaar. De GR-uitvoering lijkt
een prima keus, terwijl de 1.8
motor absoluut een aanrader is.
Franse auto's staan bekend om
hun gunstige brandstofverbruik.
De 405 maakt daar met de nieuwe
1.8 motor geen uitzondering op.
Gemiddeld mochten we 1 op 11,2
noteren en dat is gezien prestaties
en de klasse waarin de 405 zich
bevindt heel netjes.
Ook prijstechnisch blijft de 405 van
Peugeot een prima aanbiedii
Het programma start bij de 1.
Tildrempel
Wat moet je als fabriek nu aan een
succesvol model veranderen. Een
ingrijpende facelift zou wel eens
negatief kunnen uitwerken,
althans daar is men bij Peugeot
van overtuigd. De ervaring met de
205 en 309 die in hun lange
loopbanen nauwelijks zijn
afhankelijk van de uitrustings- en
motorvariant. Voor vinden we in
alle gevallen MacPherson
veerpoten met schroefveren.
De 2 liter benzine-versies en de
SGX diesel hebben een
ruimtebesparende multi-link
achterwielophanging, afgeleid
van de Nissan Primera.
Alle overige modellen moeten het
met een starre achterasconstructie
doen. Standaard op alle types is
een toerental-afhankelijke
stuurbekrachtiging. Het krachtige
remsysteem wordt bij de SGX
benzineversies uitgebreid met
ABS.
Nissan gaat de nieuwe Serena via
de Nederlandse dealers vanaf
november leveren, een drukke
maand voor het merk, daar ook de
nieuwe Micra zijn primeur dan
gaat beleven.
11;9 seconden volbracht. Ook hier
weer is de grotere soeplesse in
vergelijking met de 1.6 duidelijk.
Wie een 405 uit het allereerste t
bouwjaar kent, zal bij de huidige
uitvoering niet geloven dat het om
dezelfde auto gaat. Hierbij moet
vooral worden gedacht aan het
geluidsniveau. De eerste serie
stond als behoorlijk rumoerig
bekend. De isolatie werd
gaandeweg aangepast, wat voor
het 1991-model al een behoorlijke
verbetering opleverde. De
■ornieuwde 405 is echter op nog
,«öl meer punten onder de loep
genomen, waardoor met name de
voorwielophanging zich rustiger
gedraagt. Peugeot heeft er zoveel
mogelijk aan gedaan om het
comfortniveau naar een nog hoger
plan te tillen en dat lijkt behoorlijk
gelukt. De 405 1.8 is een prettig
geveerde, bepaald stille auto die
volgens Franse traditie
comfortabel is over vele
asfaltkilometers, maar zeker even
zovele bochtige trajecten met
wisselende ondergrond.
gewijzigd wc
aangevoerd. Het fi
aanzicht van de 405 is vol
onaangeroerd gebleven
wieldoppen na, die afhau
van de uitvoering een nieuv
aanblik hebben gekregen. L
enige uiterlijke verandering
vinden we aan de achterkar
lichtunits zijn iets smaller
geworden, terwijl het kofferdeksel
nu veel dieper is uitgesneden. De
tildrempel is hierdoor fors
afgenomen, terwijl de
bagageruimte met een
onveranderde inhoud van 390 liter
heel behoorlijk is.
Peugeot is het overigens als
vanzelfsprekend gaan
beschouwen dat auto's
zijn voorzien van brandstof
Hierdoor is vrijwel in alle
typebenamingen de toevoeging "i"
komen te vervallen. In het geve
van ons testexemplaar spreker
Onze technici hebben enkele van
de mooiste motoren in de
geschiedenis van de auto
ontwikkeld zoals de zescilinder XK
motor en de 5,3 liter V12. Wij
werken er hard aan om er
verzekerd van te zijn dat onze
zeventigjarige geschiedenis en
ervaring wrodt voortgezet in de
toekomst."
en Chief Executive van Jaguar,
verwoordt het aldus: "In de
afgelopen zeventig jaar heeft
Jaguar een unieke reputatie
opgebouwd als een van de
toonaangevende producenten van
luxe automobielen.
Deze reputatie is gestoeld opstijl,
techniche innovatie, kwaliteit en
raffinement.
Onze auto's hebben hun
kwaliteiten herhaaldelijk bewezen
in de autosport en onze recente
overwinning op Le Mans bevestigt
opnieuw deze race- achtergrond.
FJ-NG-52