NTE D N PEUGEOT NISSAN SERENA EN UT, De ja-vu verjaardag Jaguar SPIJKERS BV 70ste voor iWiW :lili UGEWn$IEBAAN78TILBURG-TeL013434355 -4 V a- PEUGEOT-dealer GOIRLE irlijk) Je voelt je lekkerder in een Peugeot van “Sass isden, tel.: 033-9515E Nissan's midden-Ê Wassera Bui* SSf DE AUTOMAAT - Donderdag 1 oktober 1992 - pagina 3 DE TILBURGSE KOERIER ier 1992 - pagina 2 Ambitie bij vijl de rtens ïen .ar in sr dit internationale organisatie. Vervolg van pagina 1 |F3 NISSAN DENISSEN BV^ ftUTOCENTRUM COLLGRIS TILBURG O de la Colors en hun klasse sd. Ze zijn nu itrekkelijk te nte. De succesvolle opmars van Peugeot, die begin jaren tachtig met de 205 werd ingezet kreeg zijn vervolg in 1987 met de introductie van de 405, aanvankelijk als vierdeurs sedan, later ook als ruime stationcar. Successen duren echter niet eeuwig, zodat na een paar jaar een verfrissingsoperatie de levenscyclus nog wat kan verlengen. Peugeot heeft ervoor gekozen om de 405 op een aantal belangrijke, maar in de meeste gevallen minder zichtbare punten te actualiseren. We reden met de 405 GR met nieuwe 1.8 liter motor. ng'- zal sn we errein Oost, 3030. Nissan Sunny 1.4 L Nu voor 24765,- urg. Jansanstraat 52-56, Tilburg, Tel 013-683911 i zij- illedig >n op de lankelijk -rouwe ■•“’i. De rciing kant. De Dorpsstraat 47 Tel. 013-347771 s al gauw zo’n n de tijd voor nstapt betaalt januari 1993, januari 1994. einig geld een s snel bij ons Op 4 september 1922 startte William Lyons zijn carrosseriebedrijf in een bescheiden onderkomen aan de Bloomfield Road in Blackpool, Engeland. Gedurende de volgende zestig jaar zou de onderneming uitgroeien van een kleine producent van zijspanwagens voor motoren tot een grote Officieel Peugeot- dealer voor Tilburg en omstreken liter SGX en SLX echter zijn voorzien van anti- doorslipregeling op de achteras, waarbij gebruik wordt gemaakt van een viscokoppeling. De wielophanging varieert ook standaard jfinjectie. Technische gegevens: Merk en type: Peugeot 405 1.8 GR Aantal cilinders: 4 in lijn Cilinderinhoud: 1761 cc Boring x slag: 83 x 81,4 mm Vermogen: 103 pk bij 6000 tr/min Koppel: 153 Nm bij 3000 tr/min Afmetingen: lengte 4,41 meter, breedte 1,71 meter Gewicht: 1067 kg Prestaties: topsnelheid 185 km/u; acceleratie 0-100 in 11,9 sec. Verbruik: bij 90 km/u 5,5 liter/100 km; bij 120 km/u 7,1 liter/100 km; stadsverkeer 9,9 liter/100 km Prijs: f.38.800,= Wegenbelasting: f172,= tot f.l81,= per 3 mnd. voor f.31.900,= terwijl dezelfde auto met 1.6 motor f.34.220,= moet kosten. De 1.8-motor is naast de GR ook leverbaar in de SR voor respectievelijk f.38.800,= en f.43.195,=. De 2.0 is uitsluitend te verkrijgen als SRi voor f.48.500,= tegen meerprijs ook met automaat. De MI-16 met 2 liter krachtbron staat nu voor f.60.140,= in de prijslijst. De dieselreeks start bij de 1.9 GLD voor f.38.550,= terwijl de vernieuwde turbodiesel als SRDT f.49.400,= moet opbrengen. Het Break-programma loopt uiteen van f.37.270,= voor de 1.6 GL tot f .53.510,= voor de SRDT 1.9. De 405 is na vijf jaar nog steeds een sterk nummer. De beperkte zichtbare wijzigingen hebben de specifieke uitstraling niet aangetast, terwijl juist de onderhuidse wijzigingen de auto ing. nog comfortabeler en stiller 1.4 GL hebben gemaakt. De combinatie van de GR-uitvoering met de nieuwe 1.8 motor is zakelijk gezien een prima keus. KI PEUGEOT ESI DYNAMISCH OP WEG Jaguar viert deze maand haar zeventigste verjaardag. wereld die gedurende zeven rv 4 aöTï+arnkor 1Q99 ctrrrtto Willirrm TvAno dagen nachten met een gemiddelde snelheid van boven de 160 km/u reed. Een paar jaar eerder vestigde een andere Jaguar XK120 op een af gezet stuk Belgische autoweg het record als 'snelste produktiewagen ter wereld'. van de 405 GR, waarbij aan de buitenkant niet valt af te leiden of de betreffende auto is voorzien van een 1.6 of 1.8 liter motor. In het motorenprogramma zijn alleen de 1.6 liter benzine en 1.9 liter diesel onveranderd gebleven. De 1.4 is het programma als basismotorisatie komen verstevigen, terwijl de Mil6 een 2 liter heeft gekregen en ook de turbodiesel over iets meer cilinderinhoud beschikt. De bestaande 1.9 liter krachtbron is komen te vervallen en vervangen verni door de 2.0 in de SRi (hier wordt de veel "i" nog wel gebruikt) en een 1.8. De 1.6 LX gaat f.48.500,= kosten, terwijl de 2.0 SGX voor f.56.000,= in de prijslijst staat. Ter vergelijking, de 2.4 12V Prairie is er op dit moment vanaf f.47.795,=. De portierruiten worden met de hand neergedraaid. Het dashboard is nieuw van de tekentafel gekomen. De vooral hoekige vormen van de voorgaande bouwjaren hebben plaatsgemaakt voor een vloeiend lijnenspel, wat echter minder kenmerkend overkomt. De GR is behoorlijk compleet met onder andere een toerenteller, vier afzonderlijk in te stellen uitstroomopeningen van de verwarming en ventilatie, verstelbaar tweespakig stuurwiel, verstelbare gordelhoogte voorin en een afdekklepje voor de radio. Ook de asbak en aansteker zijn netjes weggewerkt. Verder vinden we in de console een digitaal klokje, de bedieningsschuiven voor de verwarming en knopjes voor achterruitverwarming, mistlamp en alarmlichten. Vanaf de GR- uitvóering is stuurbekrachtiging De handgeschakelde vijfbak wordt met kabels bediend. De aandrijving geschiedt met behulp van een enkelvoudige droge plaatkoppeling en een conventionele cardanas. de 2.0 voor een prijs van slechts 2097 Pond. Door de resultaten in de autosport vestigde Jaguar bovendien een reputatie op het gebied van prestaties en technische i In de jaren vijftig domineerden donkergroene Jaguar C- en D- types de '24 uren van Le Mans', de race die over het algemeen als de zwaarste uitputtingsslag in de autosport wordt beschouwd. Veertig jaar geleden was de Jaguar'XK 120 de eerste auto ter Geluidsniveau De 1.8 heeft een exacte inhoud van 1762 cc en levert een vermogen Tordt daarbij als bewijs van 103 pk bij 6000 tr/min. Het L ^et,n?nt en “’L- koppel ligt met 153 Nm bij 3000 tr/min fors boven dat van de 1.6. Vooral hiean moet de winst worden gezocht. De soeplesse onderin is daarom groot. Hiertoe draagt ook het multipoint injectiesysteem bij. Vreemd genoeg echter wil de 1.8 in koude toestand nog weleens fors schokken, terwijl ook bij het flink intrappen van het gaspedaal heel in de verte soms lichte schokjes voelbaar zijn. De 405 GR weegt met 1.8 motor 1067 kg, waardoor zeer keurige prestaties kunnen worden neetgezet. Zo kent de auto een topsnelheid van 185 km/u en wordt Het merk, dat sinds 1928 is gevestigd in Coventry, bouwde al snel een reputatie op als producent van verfijnde en stijlvolle luxe-automobielen die veel 'value for money' boden. De eerste zijspanwagens van William Lyons kostten slechts 28 Engelse pond. Toen de Jaguar SS in 1935 werd geïntroduceerd, bedroeg de, prijs slechts 385 Pond, ongeveer de helft van die van de naaste concurrent. De Jaguar E-type zette in 1961 nieuwe prestatienormen De carrosserievorm van de 405 die tot stand kwam in nauwe samenwerking tussen fabriek en Pininfarina is door de jaren heen tijdloos gebleken. De vloeiende lijnen van licht oplopende neus naar hoge achterkant spreekt vooral de zakelijke rijder enorm aan. De 405 is een representatieve auto zonder poespas en overvloed. Bovendien valt de exploitatierekening gunstig uit en bleven ook de inruilprijzen de afgelopen jaren op niveau. Reputatie Deze zomer heroverde Jaguar deze titel toen de nieuwe Jaguar XJ220 op een Italiaans testcircuit 349,4 km/u op de klokken zette. Hoewel prestaties en 'value for innovatie, money' altijd de kenmerken van eerden de Jaguar modellen zijn geweest, zijn het vooral de begrippen stijl en ie elegantie die het merk een wereldwijze reputatie hebben bezorgd. De huidige range van modellen bevestigt deze unieke historie. De heer Nick Scheele, Chairman Vloeiend Wie de portieren centraal opent, komt een volledig aangepast interieur tegen. De stoelen en achterbank bleven gelijk, inclusief de beschaafde bekleding met enkele kleuraccenten. De indeling van de portie^Janélen is van de 605 overgenomen, waarbij het op de 405 standaard. Gezien het totaalgewicht niet puur noodzakelijk, maar wel comfortverhogend. Verder omvat de standaarduitrusting een middenarmsteun op de achterbank, een afsluitbaar dashboardkastje en fraaie inbouwruimtes voor de luidsprekers. De buitenspiegels zijn met de hand van binnenuit verstelbaar. De GR-uitvoering lijkt een prima keus, terwijl de 1.8 motor absoluut een aanrader is. Franse auto's staan bekend om hun gunstige brandstofverbruik. De 405 maakt daar met de nieuwe 1.8 motor geen uitzondering op. Gemiddeld mochten we 1 op 11,2 noteren en dat is gezien prestaties en de klasse waarin de 405 zich bevindt heel netjes. Ook prijstechnisch blijft de 405 van Peugeot een prima aanbiedii Het programma start bij de 1. Tildrempel Wat moet je als fabriek nu aan een succesvol model veranderen. Een ingrijpende facelift zou wel eens negatief kunnen uitwerken, althans daar is men bij Peugeot van overtuigd. De ervaring met de 205 en 309 die in hun lange loopbanen nauwelijks zijn afhankelijk van de uitrustings- en motorvariant. Voor vinden we in alle gevallen MacPherson veerpoten met schroefveren. De 2 liter benzine-versies en de SGX diesel hebben een ruimtebesparende multi-link achterwielophanging, afgeleid van de Nissan Primera. Alle overige modellen moeten het met een starre achterasconstructie doen. Standaard op alle types is een toerental-afhankelijke stuurbekrachtiging. Het krachtige remsysteem wordt bij de SGX benzineversies uitgebreid met ABS. Nissan gaat de nieuwe Serena via de Nederlandse dealers vanaf november leveren, een drukke maand voor het merk, daar ook de nieuwe Micra zijn primeur dan gaat beleven. 11;9 seconden volbracht. Ook hier weer is de grotere soeplesse in vergelijking met de 1.6 duidelijk. Wie een 405 uit het allereerste t bouwjaar kent, zal bij de huidige uitvoering niet geloven dat het om dezelfde auto gaat. Hierbij moet vooral worden gedacht aan het geluidsniveau. De eerste serie stond als behoorlijk rumoerig bekend. De isolatie werd gaandeweg aangepast, wat voor het 1991-model al een behoorlijke verbetering opleverde. De ■ornieuwde 405 is echter op nog ,«öl meer punten onder de loep genomen, waardoor met name de voorwielophanging zich rustiger gedraagt. Peugeot heeft er zoveel mogelijk aan gedaan om het comfortniveau naar een nog hoger plan te tillen en dat lijkt behoorlijk gelukt. De 405 1.8 is een prettig geveerde, bepaald stille auto die volgens Franse traditie comfortabel is over vele asfaltkilometers, maar zeker even zovele bochtige trajecten met wisselende ondergrond. gewijzigd wc aangevoerd. Het fi aanzicht van de 405 is vol onaangeroerd gebleven wieldoppen na, die afhau van de uitvoering een nieuv aanblik hebben gekregen. L enige uiterlijke verandering vinden we aan de achterkar lichtunits zijn iets smaller geworden, terwijl het kofferdeksel nu veel dieper is uitgesneden. De tildrempel is hierdoor fors afgenomen, terwijl de bagageruimte met een onveranderde inhoud van 390 liter heel behoorlijk is. Peugeot is het overigens als vanzelfsprekend gaan beschouwen dat auto's zijn voorzien van brandstof Hierdoor is vrijwel in alle typebenamingen de toevoeging "i" komen te vervallen. In het geve van ons testexemplaar spreker Onze technici hebben enkele van de mooiste motoren in de geschiedenis van de auto ontwikkeld zoals de zescilinder XK motor en de 5,3 liter V12. Wij werken er hard aan om er verzekerd van te zijn dat onze zeventigjarige geschiedenis en ervaring wrodt voortgezet in de toekomst." en Chief Executive van Jaguar, verwoordt het aldus: "In de afgelopen zeventig jaar heeft Jaguar een unieke reputatie opgebouwd als een van de toonaangevende producenten van luxe automobielen. Deze reputatie is gestoeld opstijl, techniche innovatie, kwaliteit en raffinement. Onze auto's hebben hun kwaliteiten herhaaldelijk bewezen in de autosport en onze recente overwinning op Le Mans bevestigt opnieuw deze race- achtergrond. FJ-NG-52

Kranten Regionaal Archief Tilburg

Weekblad De Tilburgse Koerier | 1992 | | pagina 29