NISSAN SERENA
Spaans ruimtewonder
iS
r
Stem
Oplage96.000 ex.
1992 - pagina 26
Donderdag 1 oktober 1992
Lees verder op pagina 3
Prairie
gelijkt,
Lees verder
Autotest:
in dit nummer
pag. 7
o.a.:
Peugeot 405 GR 1.8
pag. 3
Met "Kinderen op Straat"
naar meer veiligheid in
woonwijk
Rij-impressie:
Range Rover LSE
pag. 9
Jaargang 4
Nummer 38
uw
□rten en
ropese
Is meer
fabriek
dien
27300
.00-17.00 uur
gemc
3 worden
aanval
rsaantal vi
Op 9 oktober a.s. zal op de eerste editie van de Auto Ausstellung in
Berlijn de nieuwe Honda Accord worden gepresenteerd. Deze
nieuwe generatie is specifiek voor de Europese markt ontworpen en
wordt dan ook uitsluitend in het Engelse Swindon geproduceerd. De
nieuwe Accord zal als eerste op de Duitse markt worden
gelanceerd, waarna in de loop van 1993 tot begin 1994 de andere
Europese landen zullen volgen. Overigens is deze nieuwe Accord
ontstaan in samenwerking met Rover, die op het zelfde onderstel de
nieuwe 600-serie zal uitbrengen.
Alhoewel veel automerken een ruimte-auto in
voorbereiding hebben, zijn het vooral de pioniers op
dit gebied die hun positie verstevigen. Nissan brengt
binnenkort de Serena op de markt, die wordt gemaakt
bij Nissan Motor Ibérica SA in het Spaanse Barcelona.
De Serena komt nadrukkelijk naast de Prairie in het
programma, maar kent een grotere verscheidenheid
aan uitrustingsniveau's en motoren.
Multi-link
Ondanks de plaatsing onder de
vloer kunnen de meest
noodzakelijke controles onder de
'motorkap' worden uitgevoerd. De
vloeistofreservoirs pn accu zijn
goed toegankelijk, terwijl er ook
rsonenvervoer,
plaatsen kunnen
sruild voor extra
geschikt voor perst
waarbij twee zitplc
worden ingeruild
bagageruimte.
voldoende ruimte is overgebleven
voor reservewiel en
gereedschappen. Alle
uitvoeringen hebben een
oliepeilmeter op het dashboard.'
De 1.6 motor levert een vermogen
van 96 pk bij 5600 tr/min en een
koppel van 131 Nm bij 3600 tr/min.
De 2 liter is goed voor 126 pk bij
6000 tr/min en een koppel van 169
Nm bij 4800 tr/min. Daarnaast is
ook de 2.0 liter diesel van 66 pk
127 Nm. In tegenstelling tot het
Japanse programma staat de
krachtige turbodiesel bij ons niet
op de leveringslijst.
Opklapbaar
De SLX-versie biedt plaats aan
zeven personen, waarbij de
achterste bank op genoemde wijze
weg te klappen is en ook de
middelste rij opklapbaar is
uitgevoerd. De laadvloer is
volledig vlak, maar voor het
volledig verwijderen van de
achterbanken is minimaal enig
gereedschap nodig. De basis LX-
uitgave heeft helemaal achterin
een driezitsbank, met zodoende
een achtpersoons interieur. Bij de
SLX
Meer
belangstelling
carpoo/en
De ANWB constateert een
grotere belangstelling voor
carpoolen. De afgelopen vier
jaar is het aantal
carpoolplaatsen bijna
verdubbeld tot 197. Hierop is
parkeerruimte voor ruim
4700 auto's. Volgend jaar
moeten daar nog bijna 1.100
parkeervakken bijkomen.
Bovendien zal het carpoolen
een stimulans ondergan door
de openstelling van een
speciale baan op de Al
tussen Naarden en
Amsterdam. Coordinator B.
Koens van de ANWB: "dan
zien de mensen die in de file
staan op die ene strook in het
midden de auto's langs zich
heen flitsen. Zij realiseren
zich dan dat deze manier
van vervoer ook in tijd
voordelen biedt, hetgeen
velen tot nadenken zal
stemmen".
Nissan meldt in haar
documentatie dat de Serena
ontwikkeld is voor de Eurc
markt. Dat lijkt een steeds
gebruikte mode-kreet van
verschillende in Europa
producerende Japanse merken. In
vrijwel gelijke vorm is de Serena
echter ook in Japan te koop.
Bovendien noemt Nissan zijn
Serena de eerste multifunctionele
personenauto (MPA) maar gaat
daar toch voorbij aan minimaal
één ijzersterk produkt van een
concurrerend merk.
De Accord is wederom een vijfpersoons,
vierdeurs sedan in eerste instantie
voorzien van een 2 liter 4 cilinder motor die
goed is voor 131 pk. De auto werd
ontwikkeld door Honda's Research
Development Centre in Japan in nauwe
samenwkerking met Honda R&D
vestigingen in Europa. Honda investeerde
bovendien 1 miljard gulden in de nieuwe
fabriek in Swindon, die werd gebouwd
naast de bestaande motorenfabriek.
De produktiestart is voorzien in oktober
met een local content van 60%, wat binnen
18 maanden zal uitgroeien tot 80%. De
meeste toeleveranciers zijn Europees en
70% is gekozen uit bestaande relaties.
Honda produceert al meer dan dertig jaar
verschillende produkten in Europa.
Functionaliteit
Wie de afmetingen van de Prairie
met die van de Serena vergelijkt,
komt tot de conclusie dat wat
buitenmaten betreft de auto's
behoorlijk overeenkomen. Met een
lengte van 4,315 meter is de Serena
behoorlijk compact. Toch hebben
beide auto's weinig gemeen. De
Serena is aanmerkelijk hoger,
heeft een veel grotere wielbasis en
kent een volledig gewijzigde
plaatsing van de motor. De
verschillende krachtbronnen zijn
B50 millimeter achter de vooras
'midscheeps' te vinden. Via de
versnellingsbak worden
bovendien de achterwielen
aangedreven. Hierdoor heeft de
Serena een extreem kort front en
kt de auto erg smal. De wielen
aan behoorlijk op de vier hoeken
tn de koets. De Serena kan zowel
et vier als vijf deuren worden
geleverd, waarbij de laatste
uitvoering uiteraard over meer
gebruiksmogelijkheden beschikt.
Smaken verschillen, maar
uitgesproken knap kunnen we de
Serena niet noemen. De
functionaliteit straalt er vanaf,
maar de auto lijkt sterk op een
personenbusje.
Het interieur biedt naar wens
plaats aan zes, zeven of acht
personen, terwijl bij al de
verschillende versies meerdere
opstelmogelijkheden van het
meubilair mogelijk zijn. De meest
luxueuze versie, de Serena SGX,
heeft een zespersoons interieur
met twee draaibare stoelen op de
middenrij. De derde zitrij kan in
twee delen tegen de zijkanten
worden weggeklapt. De SGX is
daarom vrijwel uitsluitend
LX en SLX kunnen de twee
achterste banken tot een
tweepersoons slaapgelegenheid
worden omgevormd.
Het dashboard heeft een half
ronde overkapping waaronder het
instrumentarium te vinden is. De
versnellingspook is behoorlijk
hoog op de console geplaatst.
Vanaf de SLX worden de
voorportierruiten elektrisch
bediend. De SLX en SGX kennen
bovendien een aparte verwarming
voor de achterpassagiers.
In tegenstelling tot de Prairie,
biedt de Serena een behoorlijke
keuze aan motorvarianten. De
twee benzinemotoren met 1.6 en 2.0
liter inhoud kennen we uit de
Primera, die ook in Europa wordt
gebouwd. Beide krachtbron
hebben vier kleppen per cilinder,
dubbele, bovenliggende
nokkenassen en elektronisch
gestuurde multipoint
brandstofinspuiting. Natuurlijk
zijn de genoemde motoren
aangepast voor de specifieke
montage in de Serena. Door
opklappen van de twee
voorstoelen kan de motorruimte
onder de vloer worden bereikt. Een
goede isolatie zorgt ervoor dat
warmte en motorgeluiden niet
worden doorgegeven.
Overigens vormt de Europese Accord een
aanvulling op het huidige programma. In
ons land zal de nieuweling te zien zijn op
de AutoRai in februari. De eerste
uitvoeringen worden half 1993 leverbaar, in
eerste instantie uitsluitend met de 2.0i
motor van 131 pk. Daarna verschijnen een
iets minder krachtige 2 liter van 115 pk en
de 2.3 liter injectie. De Accord is 4,675 meter
lang en 1,715 meter breed bij een wielbasis
van 2,72 meter.
In de fabriek in Swindon zullen in de eerste
18 maanden in één shift 50.000 eenheden op
jaarbasis worden gemaakt. Begin 1995 zal
op twee Shifts worden overgegaan,
waardoor het aanvankelijke
werknemersaantal van 900 fors zal worden
uitgebreid.
Marketing-
wedstrijd GM
Voor de derde maal
organiseert General Motors
Nederland dit schooljaar een
marketing wedstrijd voor
HEAO-scholen, een idee dat
is overgenomen uit Amerika.
Zestien scholen zijn
ingegaan op de uitnodiging
van GM omin te schrijven. In
totaal zullen zo'n 60 HEAO-
studenten betrokken zijn bij
deze wedstrijd. De opdracht
luidt: het opstellen van een
marketingplan voor een
nieuw te introduceren model
op de Nederlandse markt,
een plan dat marketing-
communicatief gericht moet
zijn en in principe praktisch
uitvoerbaar. In januari
volgend jaar zal een door
GM samengestelde jury de
winnaars bekend maken. De
geldprijzen zullen aan de
studenten en aan hun school
ten goede komen.
Autofabrikanten zijn erbij
gebaat als ze van een
bepaald model zo min
mogelijk verianten hoeven te
maken. Wat dat betreft werkt
het gelijktrekken van
verschillende Europese eisen
in het voordeel van de
automerken. Immers hoe
minder varianten er van één
model er gemaakt hoeven te
worden, des te efficiënter kan
worden gewerkt. Vooralsnog
echter zullen er markten
blijven die bijvoorbeeld door
een bepaalde wetgeving
speciale eisen zullen stellen
aan auto's. Denk maar eens
aan Italië waar auto's boven
de 2 liter motorinhoud fors
worden belast. We vinden
daar van vele auto's
combinaties van motor en
uitrustingsvarianten, die we
hier helemaal niet kennen.
Ook de invoering van de
uitlaatgasemissienormen per
1 januari 1993 is een voordeel
voor de auto-industrie. Tot nu
toe werkte ieder EG-land met
eigen normen. Door het
gelijkschakelen van deze
men voor heel West-
ropa krijgen alle auto's een
regelde
ëwegkatalysator en in de
meeste gevallen ook een
injectiesysteem. Dit brengt
.at;
«NMMaaaaNaaaa*
k
HEN*
De Automaat is een uitgave van
De Tilburgse Koerier i.s.m.
D.A.T.O. en verschijnt in geheel
Tilburg, Goirle, Riel, Loon op
Zand, Udenhout, Berkel Enschot,
Oisterwijk, Moergestel en
Hilvarenbeek.
model fors terug, al blijven er
natuurlijk exportmarkten die
de 'vuile' versies nog wel
willen afnemen.
Met één gegeven zullen
autofabrieken altijd rekening
moeten blijven houden en dat
zijn de specifieke wensen van
de klant uit de verschillende
landen. Heel grappig is om in
dit kader te melden dat de
nieuwe Renault Safrane in
Frankrijk een uiteraard
franstalige, sprekende
boordcomputer heeft. In
plaats van de synthesizer
stem uit de R25, wordt men in
de Safrane door een dame
toegesproken. De
overwegend mannelijke
gebruiker van deze auto in
Frankrijk is erg gecharmeerd
van een damesstem.
Onderzoek heeft echter
uitgewezen dat deze voorkeur
in Engeland volledig anders
ligt. Een Engelsman wenst
geen orders aan te nemen
van een vrouw, zodat de
engelstalige computer, die
ook in ons land wordt
geleverd, door een man is
ingesproken. Waar je als
fabrikant al geen rekening
mee moet houden...