NISSAN SERENA Spaans ruimtewonder iS r Stem Oplage96.000 ex. 1992 - pagina 26 Donderdag 1 oktober 1992 Lees verder op pagina 3 Prairie gelijkt, Lees verder Autotest: in dit nummer pag. 7 o.a.: Peugeot 405 GR 1.8 pag. 3 Met "Kinderen op Straat" naar meer veiligheid in woonwijk Rij-impressie: Range Rover LSE pag. 9 Jaargang 4 Nummer 38 uw □rten en ropese Is meer fabriek dien 27300 .00-17.00 uur gemc 3 worden aanval rsaantal vi Op 9 oktober a.s. zal op de eerste editie van de Auto Ausstellung in Berlijn de nieuwe Honda Accord worden gepresenteerd. Deze nieuwe generatie is specifiek voor de Europese markt ontworpen en wordt dan ook uitsluitend in het Engelse Swindon geproduceerd. De nieuwe Accord zal als eerste op de Duitse markt worden gelanceerd, waarna in de loop van 1993 tot begin 1994 de andere Europese landen zullen volgen. Overigens is deze nieuwe Accord ontstaan in samenwerking met Rover, die op het zelfde onderstel de nieuwe 600-serie zal uitbrengen. Alhoewel veel automerken een ruimte-auto in voorbereiding hebben, zijn het vooral de pioniers op dit gebied die hun positie verstevigen. Nissan brengt binnenkort de Serena op de markt, die wordt gemaakt bij Nissan Motor Ibérica SA in het Spaanse Barcelona. De Serena komt nadrukkelijk naast de Prairie in het programma, maar kent een grotere verscheidenheid aan uitrustingsniveau's en motoren. Multi-link Ondanks de plaatsing onder de vloer kunnen de meest noodzakelijke controles onder de 'motorkap' worden uitgevoerd. De vloeistofreservoirs pn accu zijn goed toegankelijk, terwijl er ook rsonenvervoer, plaatsen kunnen sruild voor extra geschikt voor perst waarbij twee zitplc worden ingeruild bagageruimte. voldoende ruimte is overgebleven voor reservewiel en gereedschappen. Alle uitvoeringen hebben een oliepeilmeter op het dashboard.' De 1.6 motor levert een vermogen van 96 pk bij 5600 tr/min en een koppel van 131 Nm bij 3600 tr/min. De 2 liter is goed voor 126 pk bij 6000 tr/min en een koppel van 169 Nm bij 4800 tr/min. Daarnaast is ook de 2.0 liter diesel van 66 pk 127 Nm. In tegenstelling tot het Japanse programma staat de krachtige turbodiesel bij ons niet op de leveringslijst. Opklapbaar De SLX-versie biedt plaats aan zeven personen, waarbij de achterste bank op genoemde wijze weg te klappen is en ook de middelste rij opklapbaar is uitgevoerd. De laadvloer is volledig vlak, maar voor het volledig verwijderen van de achterbanken is minimaal enig gereedschap nodig. De basis LX- uitgave heeft helemaal achterin een driezitsbank, met zodoende een achtpersoons interieur. Bij de SLX Meer belangstelling carpoo/en De ANWB constateert een grotere belangstelling voor carpoolen. De afgelopen vier jaar is het aantal carpoolplaatsen bijna verdubbeld tot 197. Hierop is parkeerruimte voor ruim 4700 auto's. Volgend jaar moeten daar nog bijna 1.100 parkeervakken bijkomen. Bovendien zal het carpoolen een stimulans ondergan door de openstelling van een speciale baan op de Al tussen Naarden en Amsterdam. Coordinator B. Koens van de ANWB: "dan zien de mensen die in de file staan op die ene strook in het midden de auto's langs zich heen flitsen. Zij realiseren zich dan dat deze manier van vervoer ook in tijd voordelen biedt, hetgeen velen tot nadenken zal stemmen". Nissan meldt in haar documentatie dat de Serena ontwikkeld is voor de Eurc markt. Dat lijkt een steeds gebruikte mode-kreet van verschillende in Europa producerende Japanse merken. In vrijwel gelijke vorm is de Serena echter ook in Japan te koop. Bovendien noemt Nissan zijn Serena de eerste multifunctionele personenauto (MPA) maar gaat daar toch voorbij aan minimaal één ijzersterk produkt van een concurrerend merk. De Accord is wederom een vijfpersoons, vierdeurs sedan in eerste instantie voorzien van een 2 liter 4 cilinder motor die goed is voor 131 pk. De auto werd ontwikkeld door Honda's Research Development Centre in Japan in nauwe samenwkerking met Honda R&D vestigingen in Europa. Honda investeerde bovendien 1 miljard gulden in de nieuwe fabriek in Swindon, die werd gebouwd naast de bestaande motorenfabriek. De produktiestart is voorzien in oktober met een local content van 60%, wat binnen 18 maanden zal uitgroeien tot 80%. De meeste toeleveranciers zijn Europees en 70% is gekozen uit bestaande relaties. Honda produceert al meer dan dertig jaar verschillende produkten in Europa. Functionaliteit Wie de afmetingen van de Prairie met die van de Serena vergelijkt, komt tot de conclusie dat wat buitenmaten betreft de auto's behoorlijk overeenkomen. Met een lengte van 4,315 meter is de Serena behoorlijk compact. Toch hebben beide auto's weinig gemeen. De Serena is aanmerkelijk hoger, heeft een veel grotere wielbasis en kent een volledig gewijzigde plaatsing van de motor. De verschillende krachtbronnen zijn B50 millimeter achter de vooras 'midscheeps' te vinden. Via de versnellingsbak worden bovendien de achterwielen aangedreven. Hierdoor heeft de Serena een extreem kort front en kt de auto erg smal. De wielen aan behoorlijk op de vier hoeken tn de koets. De Serena kan zowel et vier als vijf deuren worden geleverd, waarbij de laatste uitvoering uiteraard over meer gebruiksmogelijkheden beschikt. Smaken verschillen, maar uitgesproken knap kunnen we de Serena niet noemen. De functionaliteit straalt er vanaf, maar de auto lijkt sterk op een personenbusje. Het interieur biedt naar wens plaats aan zes, zeven of acht personen, terwijl bij al de verschillende versies meerdere opstelmogelijkheden van het meubilair mogelijk zijn. De meest luxueuze versie, de Serena SGX, heeft een zespersoons interieur met twee draaibare stoelen op de middenrij. De derde zitrij kan in twee delen tegen de zijkanten worden weggeklapt. De SGX is daarom vrijwel uitsluitend LX en SLX kunnen de twee achterste banken tot een tweepersoons slaapgelegenheid worden omgevormd. Het dashboard heeft een half ronde overkapping waaronder het instrumentarium te vinden is. De versnellingspook is behoorlijk hoog op de console geplaatst. Vanaf de SLX worden de voorportierruiten elektrisch bediend. De SLX en SGX kennen bovendien een aparte verwarming voor de achterpassagiers. In tegenstelling tot de Prairie, biedt de Serena een behoorlijke keuze aan motorvarianten. De twee benzinemotoren met 1.6 en 2.0 liter inhoud kennen we uit de Primera, die ook in Europa wordt gebouwd. Beide krachtbron hebben vier kleppen per cilinder, dubbele, bovenliggende nokkenassen en elektronisch gestuurde multipoint brandstofinspuiting. Natuurlijk zijn de genoemde motoren aangepast voor de specifieke montage in de Serena. Door opklappen van de twee voorstoelen kan de motorruimte onder de vloer worden bereikt. Een goede isolatie zorgt ervoor dat warmte en motorgeluiden niet worden doorgegeven. Overigens vormt de Europese Accord een aanvulling op het huidige programma. In ons land zal de nieuweling te zien zijn op de AutoRai in februari. De eerste uitvoeringen worden half 1993 leverbaar, in eerste instantie uitsluitend met de 2.0i motor van 131 pk. Daarna verschijnen een iets minder krachtige 2 liter van 115 pk en de 2.3 liter injectie. De Accord is 4,675 meter lang en 1,715 meter breed bij een wielbasis van 2,72 meter. In de fabriek in Swindon zullen in de eerste 18 maanden in één shift 50.000 eenheden op jaarbasis worden gemaakt. Begin 1995 zal op twee Shifts worden overgegaan, waardoor het aanvankelijke werknemersaantal van 900 fors zal worden uitgebreid. Marketing- wedstrijd GM Voor de derde maal organiseert General Motors Nederland dit schooljaar een marketing wedstrijd voor HEAO-scholen, een idee dat is overgenomen uit Amerika. Zestien scholen zijn ingegaan op de uitnodiging van GM omin te schrijven. In totaal zullen zo'n 60 HEAO- studenten betrokken zijn bij deze wedstrijd. De opdracht luidt: het opstellen van een marketingplan voor een nieuw te introduceren model op de Nederlandse markt, een plan dat marketing- communicatief gericht moet zijn en in principe praktisch uitvoerbaar. In januari volgend jaar zal een door GM samengestelde jury de winnaars bekend maken. De geldprijzen zullen aan de studenten en aan hun school ten goede komen. Autofabrikanten zijn erbij gebaat als ze van een bepaald model zo min mogelijk verianten hoeven te maken. Wat dat betreft werkt het gelijktrekken van verschillende Europese eisen in het voordeel van de automerken. Immers hoe minder varianten er van één model er gemaakt hoeven te worden, des te efficiënter kan worden gewerkt. Vooralsnog echter zullen er markten blijven die bijvoorbeeld door een bepaalde wetgeving speciale eisen zullen stellen aan auto's. Denk maar eens aan Italië waar auto's boven de 2 liter motorinhoud fors worden belast. We vinden daar van vele auto's combinaties van motor en uitrustingsvarianten, die we hier helemaal niet kennen. Ook de invoering van de uitlaatgasemissienormen per 1 januari 1993 is een voordeel voor de auto-industrie. Tot nu toe werkte ieder EG-land met eigen normen. Door het gelijkschakelen van deze men voor heel West- ropa krijgen alle auto's een regelde ëwegkatalysator en in de meeste gevallen ook een injectiesysteem. Dit brengt .at; «NMMaaaaNaaaa* k HEN* De Automaat is een uitgave van De Tilburgse Koerier i.s.m. D.A.T.O. en verschijnt in geheel Tilburg, Goirle, Riel, Loon op Zand, Udenhout, Berkel Enschot, Oisterwijk, Moergestel en Hilvarenbeek. model fors terug, al blijven er natuurlijk exportmarkten die de 'vuile' versies nog wel willen afnemen. Met één gegeven zullen autofabrieken altijd rekening moeten blijven houden en dat zijn de specifieke wensen van de klant uit de verschillende landen. Heel grappig is om in dit kader te melden dat de nieuwe Renault Safrane in Frankrijk een uiteraard franstalige, sprekende boordcomputer heeft. In plaats van de synthesizer stem uit de R25, wordt men in de Safrane door een dame toegesproken. De overwegend mannelijke gebruiker van deze auto in Frankrijk is erg gecharmeerd van een damesstem. Onderzoek heeft echter uitgewezen dat deze voorkeur in Engeland volledig anders ligt. Een Engelsman wenst geen orders aan te nemen van een vrouw, zodat de engelstalige computer, die ook in ons land wordt geleverd, door een man is ingesproken. Waar je als fabrikant al geen rekening mee moet houden...

Kranten Regionaal Archief Tilburg

Weekblad De Tilburgse Koerier | 1992 | | pagina 27