O
ra
Bh
MITSUBISHI 3000 GT
Laatbloeier
Toyota-motor naar Japan
autobelasting
deugt niet
Concept
VVN Bromfietscursus
Eerste Britse
Voorstel
Nieuw motormanagementsysteem voor
Saab 1993-modellen
van Seat
F8J
B
s
Uw SAAB-dealer
Nissan's
midden-^
Wasser
ZUIDÓOSTbv
r 1992-pagina 10
DE TILBURGSE KOERIER
DE AUTOMAAT - Donderdag 24 september 1992 - pagina 11
te prijs!
19.500,-
2
ijl in de
waarop Mitsubishi dit topmodel aan zijn Europese range toevoegd.
te
Het wetsontwerp tot wijziging van de Bijzondere
n Civic voor
krachtige
sn.
xste
ie plaastselijke
Veilig Verkeer
I
LANCIA
Hs»AB3000|I
|E1 NISSAN
DENISSEN BV.
>n 013-321405
■IONDA
in 7,3 sekon-
-zuinige Civic
aan
rur. De
je EG-c
mdersc
iTiT
it aan
Nissan Sunny 1.4 L
k Nu voor 24765,-
urg. Jansanttraat 52-56, Tilburg, Tul.: 013-653911
Hoevenseweg 92d
Tilburg
Telefoor
n gelijk
het
opgezweept
nin en een
j 3000 tr/min
van 17301
en me
temper
central
raambedi-
automatisi
Uiteraard
auto
in he
kan in twee
den neergeklapt,
rlledig op
net klok
onderstel kan worden voorzien van
vierwielaandrijving. Ook op het
gebied van veiligheid en milieu
zijn in de Concept T innovatieve
oplossingengeintegreerd.
Verbruiksbelasting in een Belasting van
Personenauto's en Motorrijwielen (BPM) is nu naar de
Raad van State gezonden. Een publicatie in de
Staatscourant geeft nadere informatie. Het is
merkwaardige lectuur. Er staat bijvoorbeeld in dat de
verandering voor een particuliere autobezitter niet
leidt tot een stijging van de autoprijzen.
mogelijk
at Toledo. De
lang en heeft
imische
st ontwerpen
i. a .ySsKj./'T»
telen als u nu
Saab introduceert op een deel van de 1993 modellen
een nieuw motormanagementsysteem luisterend naar
de naam Saab Trionic. Op dit gebied heeft Saab een
goede naam opgebouwd met onder andere het APC
systeem wat de turbodruk regelt en de direct ignition.
Het Trionic System wordt geleverd op alle 9000 Turbo-
modellen en regelt gelijktijdig de ontsteking, de
brandstofinspuitiiig en de laaddruk van de
turbocompressor.
19.500,-
11 21.500,-
I7 6.500,-
I0 17.950,-
I0 21.500,-
heeft men voor oplossingen
gekozen die uitstekend geschikt
zijn voor massaproduktie. De
motorruimte kan een 6 cilinder
dwars herbergen, terwijl het
Autobedrijf
^^^rAutomobielbedrijf Tilburg
vergelijkbaar produkt van auto's
met verbrandingsmótor bestaan
(nog) niet. Die f.5.000,= kan de
staatssecretaris dus in zijn zak
houden. De tweede groep zijn
auto's «met een emissie die de
toekomstige EG-grenswaarden
voor 1996 onderschrijdt in een bij
ministeriële regeling te bepalen
mate». Ook daarmee is Financiën
gauw klaar: er zijn nog geen
nieuwe EG-eisen en het is de
vraag of ze er voor 1 januari zullen
komen. En al is dat wel het geval,
de auto- importeurs gaan nu al
auto's voor 1993 bestellen.
Tot zover de kortingen. De overige
informatie gaat over toeslagen.
Opvallend daarbij is de klasse D.
Dat zijn auto's die voldoen aan de
EG-normen voor 1993. Ze krijgen
een toeslag van f.500,=. Men zou
zeggen dat auto's die gewoon aan
de geldende eisen voldoen,
daarvoor toch niet fiscaal gestraft
kunnen worden, maar de
Nederlandse overheid denkt daar
heel anders over. Waar het dus, in
ieder geval voorlopig, op
neerkomt, is een ordinaire
belastingverhoging. De
staatssecretaris van Financiën
kan dat woord, blijkens de keuze
van de woorden in zijn bericht,
kennelijk moeilijk over de lippen
krijgen.
omstandigheden worden de
krachten in een 45/55-verhouding
geplitst tussen voor- en
achterwielen.
Dat de Mitsubishi 3000 GT enorm
compleet is uitgerust, dat is te
verwachten bij een dergelijk
topmodel. Nog niet genoemde
details zijn elektrisch verstelbare
en verwarmde buitenspiegels,
elektrische antenne, getint glas,
koplampsproeiers, verlichting in
de motorruimte, veiligheidsbalken
in de portieren, lichtmetalen
velgen, elektrische verstelling op
de bestuurdersstoel,
alarmsysteem, audio-installatie
met 6 speakers en een rolhoes over
de bagageruimte. De Mitsubishi
3000 GT V6-24V Twin Turbo Twin
Intercooler is er in één uitvoering
die f. 164.900,= moet kosten. De
overige uitvoeringen die we
kennen op de Amerikaanse markt
zoals de non-turbo versie en de
automaat komen niet naar Europa.
Dat is althans wat Financiën met
de wijziging op zich beoogt; maar
er treden wel degelijk verschillen
op die niet eens duidelijk
voorspelbaar zijn door de
ingewikkelde structuur van de
tarieven. Het is namelijk de
bedoeling dat een 'tarief
differentiatie' wordt ingevoerd en
die moet 175 miljoen gulden
opbrengen. Bij een jaarlijkse
autoverkoop van 500.000 stuks
betekent dit dus een gemiddelde
verhoging van f .350,= per auto.
j minister Maij-
een brief over de
Tussenbalans
Earner schrijft over
van 175
op
per
Dat is de
11e poespas
typebenaming staat immers voor
“Excellence in Europe". De eerste
motor die naar Japan werd
verzonden werd voorzien van het
persoonlijke goedkeuringszegel
van Eiji Toyoda, chairman van
Toyota Motor Corporation. In de
motorenfabriek van Deeside werd
door Toyota 140 miljoen Engelse
Pond geïnvesteerd. Uiteindelijk
zullen er 300 mensen hun
dagelijks werk vinden. Met de
Seat zal op de autosalon van Parijs
een nieuw prototype onthullen, de
Concept T. Dit is het laatste
werkstuk van het Advanced
Design Centre in het Spaanse
Martorell. Het gaat om een studie
voor een 2+2 coupé die een nieuwe
richting aangeeft in de mogelijke
evolutie van de Seat -
auto is 4,30 meter lai
een zeer aerodynar
vormgeving. Bij het
stuurt de gemeente een brief, of je
school maakt bekend waar en
wanneer een cursus wordt
gegeven. Je kunt een cursus
volgen als je (bijna) 16 jaar bent.
Na ieder hoofdstuk wordt er e>
toets afgenomen. Heb je ze all
vier goed gemaakt, dan wordt
jou het bromfietscertificaat van
Veilig Verkeer Nederland
Je kunt je direkt afvragen wat het
nut is voor een merk als Mitsubishi
om een sportwagen als de 3000 GT
aan het programma toe te voegen.
Jaarlijks zullen er niet meer dan
zo'n tien tot vijftien stuks van
worden verkocht. We moeten de
verklaring hiervoor voornamelijk
zoeken in de uitstraling van deze
machine op de totale range.
Immers in de 3000 GT zijn vrijwel
alle technieken die Mitsubishi
machtig is samengevoegd.
Vooral bij het lange tijd rijden op
hogere snelheden en het
veelvuldig sportief schakelen en
fors afremmen zijn de
Amerikaanse auto's niet op het
Europese gebruik afgesteld. De
3000 GT zoals die nu via de dealer
verkrijgbaar is, is dat absoluut
wel.
Tot het einde van het jaar zullen
tienduizenden identieke 1.6 liter
Toyota- motoren vanuit de
nieuwe fabriek in het Engelse
Deeside worden verscheept naar
Japan. De 1.6 wordt gebruikt in
de nieuwe Toyota Carina E, een
auto die vanaf december ook in
Engeland van de band zal gaan
lopen, als daar in het plaatsje
Bumaston de produktie van start
gaat. De toevoeging "E" in de
wanneer op alternatieve
brandstoffen als ethanol,
methanol of een combinatie wordt
gereden. Het Trionic System kan
dit allemaal aan, waardoor de
motor voor verschillende
brandstoffen geschikt is. Het
systeem beperkt de uitstoot aan
koolwaterstoffen, koolmonoxyde
en stikstofoxyden zodanig dat
wordt voldaan aan de eisen die in
1999 in Californië van kracht
zullen worden. Saab introduceert
later een 9000 2.3 turbo waarbij de
katalysator dichter bij de motor is
geplaatst. Hierdoor worden de
emissiewaarden nog lager. Het
Trionic System heeft ook merkbare
gevolgen: het maximale koppel
van 330 Nm wordt nu al bij 1900
tr/min afgegeven (was 2000 tr/min)
terwijl het brandstofverbruik met
2% is gedaald.
Het Saab-programma start nog
steeds met de 900 16 3 deurs voor
f.51.450,». De nieuwe 900 SE is er
vanaf f.63.650,- terwijl er ook
een SE cabriolet is voor
f.91.950,». Het 9000-programma
wordt nog steeds aangevoerd
door de CDi 2.0 voor f.65.950,».
Dezelfde auto in luxueuze E-
uitgave moet f.75.950,-
opbrengen. Er is ook een 2 liter
CS voor f.66.950,- en de CSE
voor f .77.450,-. Het topmodel, de
9000 CD Griffin kost f. 129.0)0,-.
Milieu
Anders is dat bij
Weggen die in ee
gevolgen van de 1
aan de Tweede Kc
de meeropbrengsten
miljoen "wat neerkomt c
gemiddeld bijna f.350,x
verkochte nieuwe auto",
simpele waarheid en all x
over stimuleren van schone en
zuinige auto's is voorlopig
flauwekul.
De RAI kan zich heel goed
voorstellen dat het gebruik van
zuinige auto's wordt gestimuleerd.
Daarvoor dient dan primair de
motorrijtuigenbelasting te worden
gebruikt. Ingrijpen op dit punt bij
de aanschaf van nieuwe auto's
gaat voorbij aan de actie van hen
die in het verleden al voor een
zuinige auto kozen. De RAI kan
zich ook heel goed voorstellen dat
de aanschaf van nog schonere
auto's wordt gestimuleerd.
Tenslotte heeft juist de nu te
beëindigen regeling ertoe geleid
dat Nederland voorop loopt op dit
gebied. De RAI meent dat de voor
1996 te verwachten emissie-eisen
fiscaal gestimuleerd kunnen
worden met ingang van 1 januari
1994, als gedurende 1993 in
overeenstemming met de Europese
Commissie en ingoed overleg met
de branche werkbare regelingen
daarvoor vastgesteld worden.
Alleen op deze manier kan een
stimulering werken. Het huidige
voorstel is een belastingverhoging
met een milieu-doekje voor het
bloeden. (Bron: RAI)
Het brein bestaat uit een 1
32 bit microprocessor. De
capaciteit hiervan is zo groot dat
door het aanpassen van de
software toekomstige emissie
controle systemen moeiteloos
kunnen worden geïntegreerd. Het
systeem controleert iedere cilinder
afzonderlijk, waarbij de dichtbij de
cilinders geplaatste druk-sensoren
een belangrijke schakel zijn. De
controle per cilinder is belangrijk
sportiviteit en luxe gebouwd. Zo
heeft de 3000 GT standaard
uitgebreid verstelbare stoelen, een
uitstekend afleesbaar
instrumentarium met orar
verlichting, een kluster me
refers voor oliedruk
□eSratuur, turbo- en oliedruk,
iale vergrendeling, elektrische
nbediening en een volledig
-tische airconditioning.
ivAVAid hoort bij een dergelijke
i ook een airbag, opgenomen
iet stuurwiel.
Ordinair
Elders in het bericht worden de
kortingen en toeslagen op de
voorgestelde tarieven gegeven.
Kortingen zijn er maar weinig en
ze zijn bovendien praktisch niet
toepasbaar. De eerste categorie
die ervoor in aanmerking komt, is
de elektrische auto. Die zijn
inderdaad te koop, maar
elektrische auto's-als
uitgereikt.
Naast het cursusboek is er ook een
computerprogramma beschikbaar
bij de cursus. Het programma is
geschreven voor de MS-DOS
computer en vereist een
kleurenscherm. Voor jou als
bromfietser bevat het programma
veel extra informatie. Er is een
veel uitgebreider versie op de
rijschool.
Je kunt het programma
aanschaffen via Den Boer
Verkeersleermiddelen (tel.: 01180 -
84217) of bij Krist Ketel (tel.: 04920
- 38444).
Voor alle informatie omtrent deze
bromfietscursus kan je contact
opnemen met de plaastselijke
afdelingen van Veilig Verkeer
Nederland.
Het is al weer enige jaren geleden dat Mitsubishi op autotentoonstellingen een
prototype toonde van een nieuwe super-sportwagen, de HSX. Het hier weinig van
afwijkende produktiemodel werd in Japan en Amerika in de herfst van 1990 in het
leveringsprogramma opgenomen. Inmiddels zijn we twee jaar verder, het moment
eenemen na-
Vierwielbesturing
Het draait bij de Mitsubishi 3000
GT vooral om de techniek. Onder
de motorkap ligt een 3 liter V6 met
een blokhoek van 60 graden.
Natuurlijk beschikt deze motor
over vier kleppen per cilinder en
een computergestuurd ECI-Multi
injectiesysteem. Maar daar heeft
Mitsubishi het niet bij gelaten. Met
behulp van twee
Brutaal
We mogen de 3000 GT ronduit een
brutale auto noemen. De auto is
niet simpel van vormgeving, maar
heeft vele luchtsleuven, spoilers,
uitsteeksel en andere elementen
die de basislijn onderbreken. De
auto is 4,56 meter lang en maar
1,29 meter laag. De voorkant is
breed en kenmerkt zich door een
bumper met forse luchtinlaat,
opklapbare koplampen en
geïntegreerde mistlampen. Op de
motorkap treffen we links en
rechts een bult aan. Deze bieden
plaats aan de veerpoten onder de
motorkap. De 3000 GT is aan de
voorkant van de portieren op z'n
smalst en loopt dan zowel naar
voor als achter breder uit. Achter
zien we een donkere balk waarin
de achterlichten zijn opgenomen,
een flinke spoiler en twee dubbele
uitlaten. De Mitsubishi is niet
bepaald een sportauto waar je je
ongemerkt mee door het verkeer
begeeft. De auto heeft veel
expressie en zal daarom lang niet
iedereen aanspreken.
De auto heeft een instelbare voor-
en achterspoiler die zich
afhankelijk van de snelheid
automatisch instellen. Het voorste
exemplaar kan in geval van een
ruig wegdek met een knop van
binnenuit worden ingetrokken. De
achterklep biedt een goede
toegang tot de redelijke
bagageruimte. De kleine
achterbank, slechts een
noodvoorziening, k,
gelijke delen wordt
Het interieur is vol
Alarmsysteem
De motor is dwarsgeplaatst en
drijft de versnellingsbak aan
waarin het centrale differentieel
en de viscokoppeling is
geïntegreerd. Ónder normale
E-modellen
Nieuw in het programma zijn de
zogenaamde E-modellen die de
specifiek Nederlandse Griffin-
uitvoeringen vervangen. Alleen de
9000 CD wordt als topmodel nog in
een Griffin-uitgave aangeboden.
De E-uitvoeringen in de 9000- reeks
onderscheiden zich door een
notehouten dashboard,
automatische airconditioning, een
Saab carcomputer en
cruisecontrol. De 900 E beschikt
onder andere over elektrische
ruitbediening, aluminium velgen,
met leer bekleed stuurwiel en een
dito aangeklede pookknop. Zo\
de 900E als 9000E turbo beschikken
over lederen bekleding. De 9000
Griffin is de absolute top met een
airbag, volledig met notehout
afgewerkt interieur, Saab-
audiosysteem met CD,
tripcomputer en een nieuwe,
exclusieve wollen bekleding uit
het Italiiaanse modehuis
Ermenegildo Zegna. De toegepas
Australische wol ademt en past
zich aan de omstandigheden aan:
warm in de winter, koel in de
zomer. Deze wollen bekleding is
op de andere modellen tegen
meerprijs leverbaar.
assemblage-fabriek in
Bumaston is 700 miljoen Pond
gemoeid. In de eerste fase zullen
er 100.000 auto's per jaar
gemaakt worden, terwijl in de
tweede fase op een
verdubbeling wordt gerekend.
Tachtig procent hiervan wordt
op de Europese markt afgezet.
Bumaston biedt werk voor 3.000
mensen.
turbocompressoren en een
aantal intercoolers wordt h
geleverde vermogen opgcz
tot 285 pk bij 6000 tr/min
koppel van 407 Nm bij 3000 tr/min.
Bij een totaalgewicht van 1730 kg
haalt de GT een afgeregelde top
van 250 km/u en trekt de auto in 5,9
seconden van 0 tot 100 km/u. Om
de geweldige krachten die de
motor produceert ook
daadwerkelijk op de weg
kunnen brengen, zijn vrijwel alle
denkbare techniekemtoegepast,
zoals vierwielaandrijving,
vierwielbesturing en een
electronisch gestuurd
veersysteem.
De afstemming van het onderstel,
het ABS-remsysteem en de
besturing zijn voor het Europese
model aangepast. De enkele via
het grijze circuit geïmporteerde
Mitsubishi's of de Dodge Stealth
zijn zodoende andere auto's die
niet volgens de Europese
specificaties zijn uitgevoerd.
Veilig Verkeer Nederland organiseert samen met de
rijscholen een bromfietscursus, bestemd voor jongelui die
graag willen brommen. Dat brommen gaat niet vanzelf. Te
veel jonge bromfietsers maken ongelukken, belanden in het
ziekenhuis of worden levenslang invalide. Onvoldoende
verkeerskennis is één van de oorzaken. Dat is de jongelui
1 ee? niet kwalijk te nemen, want na de basischool kregen ze
(bijna) geen verkeersles meer. Op de cursus worden ze op
de hoogte gebracht van de noodzakelijke regels en tekens.
Ook worden ze bijgespijkerd over zaken zoals het gebruik
van valhelmen en van remmen.
De cursus bestaat uit vier
hoofdstukken, onderverdeeld in
thema's In ieder thema komen
kennis, verkeersinzicht,
vaardigheid en een meer
verkeersveilige mentaliteit c
bod. De cursus duurt zo 12 ut
lesstof is beschreven in een
aantrekkelijk uitgevoerd
cursusboek, dat bij de opleiding
wordt uitgereikt. De cursusprijs
verschilt per gemeente en is
afhankelijk van het feit of er wel of
niet subsidie wordt gegeven. Maar
de hoogte van het bedrag is altijd
redelijk.
De cursus wordt gegeven door een
rij-instructeur, die een speciale
cursus heeft gevolgd. De
organisatie van de cursus is
meestal in handen van een
plaatselijke afdeling van Veilig
Verkeer Nederland. Ook zijn er wel
gemeenten bij de samenwerking
betrokken.
Opgeven voor de cursus kan op
verschillende manieren. Soms
A
71
1