O ra Bh MITSUBISHI 3000 GT Laatbloeier Toyota-motor naar Japan autobelasting deugt niet Concept VVN Bromfietscursus Eerste Britse Voorstel Nieuw motormanagementsysteem voor Saab 1993-modellen van Seat F8J B s Uw SAAB-dealer Nissan's midden-^ Wasser ZUIDÓOSTbv r 1992-pagina 10 DE TILBURGSE KOERIER DE AUTOMAAT - Donderdag 24 september 1992 - pagina 11 te prijs! 19.500,- 2 ijl in de waarop Mitsubishi dit topmodel aan zijn Europese range toevoegd. te Het wetsontwerp tot wijziging van de Bijzondere n Civic voor krachtige sn. xste ie plaastselijke Veilig Verkeer I LANCIA Hs»AB3000|I |E1 NISSAN DENISSEN BV. >n 013-321405 ■IONDA in 7,3 sekon- -zuinige Civic aan rur. De je EG-c mdersc iTiT it aan Nissan Sunny 1.4 L k Nu voor 24765,- urg. Jansanttraat 52-56, Tilburg, Tul.: 013-653911 Hoevenseweg 92d Tilburg Telefoor n gelijk het opgezweept nin en een j 3000 tr/min van 17301 en me temper central raambedi- automatisi Uiteraard auto in he kan in twee den neergeklapt, rlledig op net klok onderstel kan worden voorzien van vierwielaandrijving. Ook op het gebied van veiligheid en milieu zijn in de Concept T innovatieve oplossingengeintegreerd. Verbruiksbelasting in een Belasting van Personenauto's en Motorrijwielen (BPM) is nu naar de Raad van State gezonden. Een publicatie in de Staatscourant geeft nadere informatie. Het is merkwaardige lectuur. Er staat bijvoorbeeld in dat de verandering voor een particuliere autobezitter niet leidt tot een stijging van de autoprijzen. mogelijk at Toledo. De lang en heeft imische st ontwerpen i. a .ySsKj./'T» telen als u nu Saab introduceert op een deel van de 1993 modellen een nieuw motormanagementsysteem luisterend naar de naam Saab Trionic. Op dit gebied heeft Saab een goede naam opgebouwd met onder andere het APC systeem wat de turbodruk regelt en de direct ignition. Het Trionic System wordt geleverd op alle 9000 Turbo- modellen en regelt gelijktijdig de ontsteking, de brandstofinspuitiiig en de laaddruk van de turbocompressor. 19.500,- 11 21.500,- I7 6.500,- I0 17.950,- I0 21.500,- heeft men voor oplossingen gekozen die uitstekend geschikt zijn voor massaproduktie. De motorruimte kan een 6 cilinder dwars herbergen, terwijl het Autobedrijf ^^^rAutomobielbedrijf Tilburg vergelijkbaar produkt van auto's met verbrandingsmótor bestaan (nog) niet. Die f.5.000,= kan de staatssecretaris dus in zijn zak houden. De tweede groep zijn auto's «met een emissie die de toekomstige EG-grenswaarden voor 1996 onderschrijdt in een bij ministeriële regeling te bepalen mate». Ook daarmee is Financiën gauw klaar: er zijn nog geen nieuwe EG-eisen en het is de vraag of ze er voor 1 januari zullen komen. En al is dat wel het geval, de auto- importeurs gaan nu al auto's voor 1993 bestellen. Tot zover de kortingen. De overige informatie gaat over toeslagen. Opvallend daarbij is de klasse D. Dat zijn auto's die voldoen aan de EG-normen voor 1993. Ze krijgen een toeslag van f.500,=. Men zou zeggen dat auto's die gewoon aan de geldende eisen voldoen, daarvoor toch niet fiscaal gestraft kunnen worden, maar de Nederlandse overheid denkt daar heel anders over. Waar het dus, in ieder geval voorlopig, op neerkomt, is een ordinaire belastingverhoging. De staatssecretaris van Financiën kan dat woord, blijkens de keuze van de woorden in zijn bericht, kennelijk moeilijk over de lippen krijgen. omstandigheden worden de krachten in een 45/55-verhouding geplitst tussen voor- en achterwielen. Dat de Mitsubishi 3000 GT enorm compleet is uitgerust, dat is te verwachten bij een dergelijk topmodel. Nog niet genoemde details zijn elektrisch verstelbare en verwarmde buitenspiegels, elektrische antenne, getint glas, koplampsproeiers, verlichting in de motorruimte, veiligheidsbalken in de portieren, lichtmetalen velgen, elektrische verstelling op de bestuurdersstoel, alarmsysteem, audio-installatie met 6 speakers en een rolhoes over de bagageruimte. De Mitsubishi 3000 GT V6-24V Twin Turbo Twin Intercooler is er in één uitvoering die f. 164.900,= moet kosten. De overige uitvoeringen die we kennen op de Amerikaanse markt zoals de non-turbo versie en de automaat komen niet naar Europa. Dat is althans wat Financiën met de wijziging op zich beoogt; maar er treden wel degelijk verschillen op die niet eens duidelijk voorspelbaar zijn door de ingewikkelde structuur van de tarieven. Het is namelijk de bedoeling dat een 'tarief differentiatie' wordt ingevoerd en die moet 175 miljoen gulden opbrengen. Bij een jaarlijkse autoverkoop van 500.000 stuks betekent dit dus een gemiddelde verhoging van f .350,= per auto. j minister Maij- een brief over de Tussenbalans Earner schrijft over van 175 op per Dat is de 11e poespas typebenaming staat immers voor “Excellence in Europe". De eerste motor die naar Japan werd verzonden werd voorzien van het persoonlijke goedkeuringszegel van Eiji Toyoda, chairman van Toyota Motor Corporation. In de motorenfabriek van Deeside werd door Toyota 140 miljoen Engelse Pond geïnvesteerd. Uiteindelijk zullen er 300 mensen hun dagelijks werk vinden. Met de Seat zal op de autosalon van Parijs een nieuw prototype onthullen, de Concept T. Dit is het laatste werkstuk van het Advanced Design Centre in het Spaanse Martorell. Het gaat om een studie voor een 2+2 coupé die een nieuwe richting aangeeft in de mogelijke evolutie van de Seat - auto is 4,30 meter lai een zeer aerodynar vormgeving. Bij het stuurt de gemeente een brief, of je school maakt bekend waar en wanneer een cursus wordt gegeven. Je kunt een cursus volgen als je (bijna) 16 jaar bent. Na ieder hoofdstuk wordt er e> toets afgenomen. Heb je ze all vier goed gemaakt, dan wordt jou het bromfietscertificaat van Veilig Verkeer Nederland Je kunt je direkt afvragen wat het nut is voor een merk als Mitsubishi om een sportwagen als de 3000 GT aan het programma toe te voegen. Jaarlijks zullen er niet meer dan zo'n tien tot vijftien stuks van worden verkocht. We moeten de verklaring hiervoor voornamelijk zoeken in de uitstraling van deze machine op de totale range. Immers in de 3000 GT zijn vrijwel alle technieken die Mitsubishi machtig is samengevoegd. Vooral bij het lange tijd rijden op hogere snelheden en het veelvuldig sportief schakelen en fors afremmen zijn de Amerikaanse auto's niet op het Europese gebruik afgesteld. De 3000 GT zoals die nu via de dealer verkrijgbaar is, is dat absoluut wel. Tot het einde van het jaar zullen tienduizenden identieke 1.6 liter Toyota- motoren vanuit de nieuwe fabriek in het Engelse Deeside worden verscheept naar Japan. De 1.6 wordt gebruikt in de nieuwe Toyota Carina E, een auto die vanaf december ook in Engeland van de band zal gaan lopen, als daar in het plaatsje Bumaston de produktie van start gaat. De toevoeging "E" in de wanneer op alternatieve brandstoffen als ethanol, methanol of een combinatie wordt gereden. Het Trionic System kan dit allemaal aan, waardoor de motor voor verschillende brandstoffen geschikt is. Het systeem beperkt de uitstoot aan koolwaterstoffen, koolmonoxyde en stikstofoxyden zodanig dat wordt voldaan aan de eisen die in 1999 in Californië van kracht zullen worden. Saab introduceert later een 9000 2.3 turbo waarbij de katalysator dichter bij de motor is geplaatst. Hierdoor worden de emissiewaarden nog lager. Het Trionic System heeft ook merkbare gevolgen: het maximale koppel van 330 Nm wordt nu al bij 1900 tr/min afgegeven (was 2000 tr/min) terwijl het brandstofverbruik met 2% is gedaald. Het Saab-programma start nog steeds met de 900 16 3 deurs voor f.51.450,». De nieuwe 900 SE is er vanaf f.63.650,- terwijl er ook een SE cabriolet is voor f.91.950,». Het 9000-programma wordt nog steeds aangevoerd door de CDi 2.0 voor f.65.950,». Dezelfde auto in luxueuze E- uitgave moet f.75.950,- opbrengen. Er is ook een 2 liter CS voor f.66.950,- en de CSE voor f .77.450,-. Het topmodel, de 9000 CD Griffin kost f. 129.0)0,-. Milieu Anders is dat bij Weggen die in ee gevolgen van de 1 aan de Tweede Kc de meeropbrengsten miljoen "wat neerkomt c gemiddeld bijna f.350,x verkochte nieuwe auto", simpele waarheid en all x over stimuleren van schone en zuinige auto's is voorlopig flauwekul. De RAI kan zich heel goed voorstellen dat het gebruik van zuinige auto's wordt gestimuleerd. Daarvoor dient dan primair de motorrijtuigenbelasting te worden gebruikt. Ingrijpen op dit punt bij de aanschaf van nieuwe auto's gaat voorbij aan de actie van hen die in het verleden al voor een zuinige auto kozen. De RAI kan zich ook heel goed voorstellen dat de aanschaf van nog schonere auto's wordt gestimuleerd. Tenslotte heeft juist de nu te beëindigen regeling ertoe geleid dat Nederland voorop loopt op dit gebied. De RAI meent dat de voor 1996 te verwachten emissie-eisen fiscaal gestimuleerd kunnen worden met ingang van 1 januari 1994, als gedurende 1993 in overeenstemming met de Europese Commissie en ingoed overleg met de branche werkbare regelingen daarvoor vastgesteld worden. Alleen op deze manier kan een stimulering werken. Het huidige voorstel is een belastingverhoging met een milieu-doekje voor het bloeden. (Bron: RAI) Het brein bestaat uit een 1 32 bit microprocessor. De capaciteit hiervan is zo groot dat door het aanpassen van de software toekomstige emissie controle systemen moeiteloos kunnen worden geïntegreerd. Het systeem controleert iedere cilinder afzonderlijk, waarbij de dichtbij de cilinders geplaatste druk-sensoren een belangrijke schakel zijn. De controle per cilinder is belangrijk sportiviteit en luxe gebouwd. Zo heeft de 3000 GT standaard uitgebreid verstelbare stoelen, een uitstekend afleesbaar instrumentarium met orar verlichting, een kluster me refers voor oliedruk □eSratuur, turbo- en oliedruk, iale vergrendeling, elektrische nbediening en een volledig -tische airconditioning. ivAVAid hoort bij een dergelijke i ook een airbag, opgenomen iet stuurwiel. Ordinair Elders in het bericht worden de kortingen en toeslagen op de voorgestelde tarieven gegeven. Kortingen zijn er maar weinig en ze zijn bovendien praktisch niet toepasbaar. De eerste categorie die ervoor in aanmerking komt, is de elektrische auto. Die zijn inderdaad te koop, maar elektrische auto's-als uitgereikt. Naast het cursusboek is er ook een computerprogramma beschikbaar bij de cursus. Het programma is geschreven voor de MS-DOS computer en vereist een kleurenscherm. Voor jou als bromfietser bevat het programma veel extra informatie. Er is een veel uitgebreider versie op de rijschool. Je kunt het programma aanschaffen via Den Boer Verkeersleermiddelen (tel.: 01180 - 84217) of bij Krist Ketel (tel.: 04920 - 38444). Voor alle informatie omtrent deze bromfietscursus kan je contact opnemen met de plaastselijke afdelingen van Veilig Verkeer Nederland. Het is al weer enige jaren geleden dat Mitsubishi op autotentoonstellingen een prototype toonde van een nieuwe super-sportwagen, de HSX. Het hier weinig van afwijkende produktiemodel werd in Japan en Amerika in de herfst van 1990 in het leveringsprogramma opgenomen. Inmiddels zijn we twee jaar verder, het moment eenemen na- Vierwielbesturing Het draait bij de Mitsubishi 3000 GT vooral om de techniek. Onder de motorkap ligt een 3 liter V6 met een blokhoek van 60 graden. Natuurlijk beschikt deze motor over vier kleppen per cilinder en een computergestuurd ECI-Multi injectiesysteem. Maar daar heeft Mitsubishi het niet bij gelaten. Met behulp van twee Brutaal We mogen de 3000 GT ronduit een brutale auto noemen. De auto is niet simpel van vormgeving, maar heeft vele luchtsleuven, spoilers, uitsteeksel en andere elementen die de basislijn onderbreken. De auto is 4,56 meter lang en maar 1,29 meter laag. De voorkant is breed en kenmerkt zich door een bumper met forse luchtinlaat, opklapbare koplampen en geïntegreerde mistlampen. Op de motorkap treffen we links en rechts een bult aan. Deze bieden plaats aan de veerpoten onder de motorkap. De 3000 GT is aan de voorkant van de portieren op z'n smalst en loopt dan zowel naar voor als achter breder uit. Achter zien we een donkere balk waarin de achterlichten zijn opgenomen, een flinke spoiler en twee dubbele uitlaten. De Mitsubishi is niet bepaald een sportauto waar je je ongemerkt mee door het verkeer begeeft. De auto heeft veel expressie en zal daarom lang niet iedereen aanspreken. De auto heeft een instelbare voor- en achterspoiler die zich afhankelijk van de snelheid automatisch instellen. Het voorste exemplaar kan in geval van een ruig wegdek met een knop van binnenuit worden ingetrokken. De achterklep biedt een goede toegang tot de redelijke bagageruimte. De kleine achterbank, slechts een noodvoorziening, k, gelijke delen wordt Het interieur is vol Alarmsysteem De motor is dwarsgeplaatst en drijft de versnellingsbak aan waarin het centrale differentieel en de viscokoppeling is geïntegreerd. Ónder normale E-modellen Nieuw in het programma zijn de zogenaamde E-modellen die de specifiek Nederlandse Griffin- uitvoeringen vervangen. Alleen de 9000 CD wordt als topmodel nog in een Griffin-uitgave aangeboden. De E-uitvoeringen in de 9000- reeks onderscheiden zich door een notehouten dashboard, automatische airconditioning, een Saab carcomputer en cruisecontrol. De 900 E beschikt onder andere over elektrische ruitbediening, aluminium velgen, met leer bekleed stuurwiel en een dito aangeklede pookknop. Zo\ de 900E als 9000E turbo beschikken over lederen bekleding. De 9000 Griffin is de absolute top met een airbag, volledig met notehout afgewerkt interieur, Saab- audiosysteem met CD, tripcomputer en een nieuwe, exclusieve wollen bekleding uit het Italiiaanse modehuis Ermenegildo Zegna. De toegepas Australische wol ademt en past zich aan de omstandigheden aan: warm in de winter, koel in de zomer. Deze wollen bekleding is op de andere modellen tegen meerprijs leverbaar. assemblage-fabriek in Bumaston is 700 miljoen Pond gemoeid. In de eerste fase zullen er 100.000 auto's per jaar gemaakt worden, terwijl in de tweede fase op een verdubbeling wordt gerekend. Tachtig procent hiervan wordt op de Europese markt afgezet. Bumaston biedt werk voor 3.000 mensen. turbocompressoren en een aantal intercoolers wordt h geleverde vermogen opgcz tot 285 pk bij 6000 tr/min koppel van 407 Nm bij 3000 tr/min. Bij een totaalgewicht van 1730 kg haalt de GT een afgeregelde top van 250 km/u en trekt de auto in 5,9 seconden van 0 tot 100 km/u. Om de geweldige krachten die de motor produceert ook daadwerkelijk op de weg kunnen brengen, zijn vrijwel alle denkbare techniekemtoegepast, zoals vierwielaandrijving, vierwielbesturing en een electronisch gestuurd veersysteem. De afstemming van het onderstel, het ABS-remsysteem en de besturing zijn voor het Europese model aangepast. De enkele via het grijze circuit geïmporteerde Mitsubishi's of de Dodge Stealth zijn zodoende andere auto's die niet volgens de Europese specificaties zijn uitgevoerd. Veilig Verkeer Nederland organiseert samen met de rijscholen een bromfietscursus, bestemd voor jongelui die graag willen brommen. Dat brommen gaat niet vanzelf. Te veel jonge bromfietsers maken ongelukken, belanden in het ziekenhuis of worden levenslang invalide. Onvoldoende verkeerskennis is één van de oorzaken. Dat is de jongelui 1 ee? niet kwalijk te nemen, want na de basischool kregen ze (bijna) geen verkeersles meer. Op de cursus worden ze op de hoogte gebracht van de noodzakelijke regels en tekens. Ook worden ze bijgespijkerd over zaken zoals het gebruik van valhelmen en van remmen. De cursus bestaat uit vier hoofdstukken, onderverdeeld in thema's In ieder thema komen kennis, verkeersinzicht, vaardigheid en een meer verkeersveilige mentaliteit c bod. De cursus duurt zo 12 ut lesstof is beschreven in een aantrekkelijk uitgevoerd cursusboek, dat bij de opleiding wordt uitgereikt. De cursusprijs verschilt per gemeente en is afhankelijk van het feit of er wel of niet subsidie wordt gegeven. Maar de hoogte van het bedrag is altijd redelijk. De cursus wordt gegeven door een rij-instructeur, die een speciale cursus heeft gevolgd. De organisatie van de cursus is meestal in handen van een plaatselijke afdeling van Veilig Verkeer Nederland. Ook zijn er wel gemeenten bij de samenwerking betrokken. Opgeven voor de cursus kan op verschillende manieren. Soms A 71 1

Kranten Regionaal Archief Tilburg

Weekblad De Tilburgse Koerier | 1992 | | pagina 31