Citroën ZX 3-deurs 25 jaar Formule 1 voor Ford p a Goedkoper onderhoud bij Toyota Een vleugje coupé Citroën-week in Autotron iWmiTiIïïï EÉ 11 weter IMPRESSIE ?5,- Oeee™ .995- 10,- ’S. r-iiii’ Nissan’s kilometer er 1992-pagina 4 DE TILBURGSE KOERIER DE AUTOMAAT - Donderdag 24 september 1992 - pagina 5 ,950,- avo ,750,- .950,- toch in twee ALLEEN BIJ en 143 TEMBER. 16571 P RINGBAAN WEST NISSAN DENISSEN BVJ ijectiemotor biesde stoot- Limited ,900,- aat nuit verstel- ;els i basis van het mderhoudsschemct ioenschaj COnc jaar FV mi van 0 tot 100 km/u wordt in 11,3 seconden volbracht. .950,- leurs breid lours EXTRA SERVICE TELEFOON-TELEFAX-KOPIEREN Furio De reec Aur spec Furie uitstral aans op di daar sgezegd at Rover 111 Sprint Nissan Primera LX DRIVE Nu voor 32895,- jrg. Jansenstraat 52-56, Tilburg, Tel.: 013-683911 Carwash Center - Boedelbak - Aanhangwagenverhuur ook inzi ingsweglekeffectei in het buitenland sel en LPG Duitsers en j gunstige ze brandstoffen ter hiervan in II IELDMERK rang rentuele ■ZOWEL S AVONDS ALS IN HET WEEKEND. ■GUNSTIG OP UW ROUTE ÉN ERG HANDIG! TILBURG TELEFOON 013-673337 DUBBELZIJDIGE SELFSERVICE RINGBAAN WEST 365 5037 FE TILBURG op atzelfde ijruiten. In portieve jse steun Onlangs werd het rapport 'grenseffecten van Veranderingen in de Prijsstelling van ■NAAST ONZE TELEFOON-SERVICE ‘STAAT VOOR U OOK EEN TELEFAX TER BESCHIKKING VOOR HET VERZENDEN OF ONTVANGEN VAN UW FAXBERICHTEN^ ■OOK KUNT U NU BIJ ONS KOPIËREN. DE OLIVETTI-COPIA STAAT GARANT VOOR GOEDE KWALITEITSKOPIEN. uw, variabel rota-rijden nog goedkoper t Toyota's steeds minder »mdat de kwaliteit van nieuwe schema minder onderhoud nodig heeft. Op basis vanhet jaarkilometrage zijn er drie schema's: schema A voor wie tot 10.000 kilometer per jaar rijdt, schema B voor wie tussen 10.000 en 20.000 kilometer per jaar rijdt en schema C voor de bestuurder die per jaar meer dan 20.000 kilometer met zijn Toyota Toyota introduceert een nieuw, onderhoudssysteem, dat Toya maakt. Dit is mogelijk omdat onderhoud nodig hebben en oi de vervangingsonderdelen door de jaren heen is verhoogd. Bovendien wordt op jaarkilometrage een passend oi gezocht. Het nieuwe onderhoudsysteem, dat geldt voor alle huidige nieuwe modellen, kan zorgen voor besparingen tot 40 procent op de onderhoudskosten. Amsterdam - De Citroen ZX is volgens de Nederlandse importeur niet naar verwachting aangeslagen. De auto moest vooral klanten bij andere merken weghalen, wat slechts in onvoldoende mate is gebeurd. De ZX was tot dusver alleen leverbaar met een vijfdeurs carrosserie, terwijl de Nederlander juist meer geïnteresseerd is in een driedeurs model. De komst van de ZX driedeurs moet dan ook de verkopen flink opzwepen, waarbij voor 1993 gedacht wordt aan 6.750 3-deurs uitvoeringen en 4.500 ZX- en met vijf portieren. We reden met de nieuwe 1.8 liter motor en de sportieve 16- klepper. jk vinden we technisch lieuws. De veiligheid van -* op een hoog niveau c de stijve geconstrueerde geprogrammeerd iteras. Natuurlijk wordt in overleg met de dealer vastgesteld welk schema van toepassing is. Blijkt achteraf dat het jaarkilometrage belangrijk afwijkt of zal gaan afwijken, dan kan alsnog voor een ander schema worden gekozen. Bijvoorbeeld wanneer de auto van eigenaar verandert. Nieuw aan de top van het ZX- programma is de 16V. Deze supersporter uit de ZX- stal heeft een nieuwe 2 liter 16- kleppenmotor, die we kort geleden ook in de nieuwe generatie Peugeot 405 Mi 16 mochten beproeven. De 1998 cc motor heeft een inlaatsysteem met variabele luchttoever, zoals ook in de XM V6.24 wordt toegepast. Dit zorgt voor een verbeterde soeplesse bij lagere toerentallen. De krachtbron, voorzien van multipoint injectie, is goed voor een vermogen van 155 pk bij 6500 tr/min en een koppel van 183 Nm bij 3500 tr/min. De prestaties van deze 1150 kg 16V zijn meer dan vlot, zoals een top van 220 km/u en de acceleratie van 0 tot 100 in 8,5 seconden. Uitgaande van de vooral functioneel ogende ZX 5-deurs is Citroen gekomen tot een driedeurs model met een veel sportievere uitstraling. Ondanks het feit dat het dak en de achterklep gelijk gebleven zijn, oogt de 3-deurs veel meer als een coupé. Een aardig styling-detail is de knik in de ruit- lijn ter hoogte van de middenstijl. De portiergrepen staan verticaal, terwijl de uitsnijding van de wielkasten achter aan de driedeurs is aangepast. Motoren Natuurlijl weinig ni de ZX ligt o] vanwege de carrosserie en de meesturende acht voldoen alle motoren aan de strenge Europese uitlaatemissie- normen. Ook bij de driedeurs staat de 75 pk 1360 cc motor aan de basis. Deze krachtbron is verkrijgbaar als Reflex of Avantage beide naar keuze met de drie- en vijfdeurs carrosserie. Exact hetzelfde leveringsprogramma bestaat er voor de 1.9 diesel. Daarnaast zijn er twee motoren die specifiek voor de vijfdeurs gereserveerd zijn. De 89 pk 1.6 liter injectiemotor vinden we in de Avantage en Aura, terwijl de Volcane-,uiteraard in zijn recent geïntroduceerde 2 liter versie blijft bestaan. In de 3-deurs vinden we verder twee nieuwe motoren en zelfs b volledig nieuwe uitvoeringen. Nieuw is de 1761 cc krachtbron die is afgeleid van het bestaande 1580 aggregaat. Door het toepassen van multipoint injectie is deze nieuwe motor goed voor 103 pk 6000 tr/min en een koppel van 153 Nm bij 3000 tr/min. Dit hoge koppel bij een laag toerental maakt de ZX uitermate soepel en ontspannend. Bovendien blijft het geluidsniveau zeer binnen de perken. Een relatief grote motor in een compacte auto werkt immers altijd bijzonder comfortverhogend. Citroen zelf spreekt van een "anti-stress" rijstijl die hiermee mogelijk wordt. De 1.8i heeft een handgeschakelde vijfbak en weet een top neer te zetten van 188 km/u. Het sprintje aflegt. Voor de Starlet 1.3i leveren de schema's B en C een besparing van respectievelijk 20 en 10 procent op. Het nieuwe systeem is gecombineerd met een zogenaamde afspraakkaart waarop het volgende beurtnummer is vermeld. Bij de aflevering van een nieuwe Toyota 1.8i-motor is te vinden in de sds bestaande Avantage- en ^Lura-uitvoering. Daartussen staat =necifiek als driedeurs de nieuwe x xxxio, die met zijn sportieve uitstraling een jong publiek moet aanspreken. De Furio is gebaseerd en de ZX Avantage, maar heeft xxLxarnaast een aantal sportieve details. Zo kennen we de meegespoten bumpers van de Volcane, heeft de auto een spoiler boven de achterruit en zijn ook de mistlampen in de voorbumper standaard. De Furio heeft verder sportieve wieldoppen, specifieke stootstrips, twee van binnenuit verstelbare buitenspiegels en uitstelbare achterste zijruiten. In het interieur zien we sporti stoelen die extra zijdelings geven en een driespakig stuurwiel. innen hun tot en met 25 awone Citroëns in ■-•iw. Het ax xlederland len van leden van it de B2 Caddy uit de xöt eerste A-model, de ira 4x4 en MEP-racewagen ien vertegenwoordigd door m de fonkelnieuwe ZX 16- stuurbekrachtiging, alarm, elektrisch bediende voorportierramen, centrale vergrendeling met afstandbediening en uitgebi verstelbare stoelen met velo bekleding. Natuurlijk werd het onderstel van de 16V aangepast. Zo is de precieze afstelling van de ophanging gericht om rol- en duikbewegingen tegen te gaan. De elastische verbindingsstukken van de achteras zijn stugger uitgevoerd om bij het optreden van zijdelingse krachten sneller te reageren en een nog beter weggedrag te bewerkstelligen. Prijzen Dat de ZX 16V een heerlijk scheurijzer is, hoor je direct na het starten van de motor. Nog steeds is het rauwe geluid waarneembaar, zoals we dat al van de oude 1.9 liter 16-klepper kennen. De ZX mag met recht GTi genoemd worden. De motor is zeer bereid tot presteren, maar vraagt hierbij ook enige inspanning van zijn berijder. Wie niet om veel vermogen vraagt zal dit ook niet krijgen, zodat de 16V ook prima geschikt is voor rustige rijstijlen. Een belangrijk pluspunt van de verschillende Franse middenklassers ten opzichte vai hun Duitse tegenstrevers is de prijsstelling. De ZX maakt hierop geen uitzondering. De ZX 3-deurs start bij de Reflex 1.4i vóór f.26.440,=. Dezelfde auto als vijfdeurs kost f.1.100,= meer. De nieuwe 1.8 motor is er vanaf f.30.240,= als Avantage, terwijl de nieuwe, sportieve Furio f.31.140,= moet opbrengen. De dieselreeks start bij de Reflex voor f.30.850,=. Aan de top staat de 2.0 16V voor f.48.100,= en ook dat is bijzonder gunstig gezien prestaties en uitrusting. Officiële introductiedatum is 1 oktober. Toyota's nieuwe onderhoudssysteem is door variabele schema's beter afgestemd op het gebruik van de auto. Het resultaat is duidelijk. De bezitter van bijvoorbeeld een Toyota Starlet 1.3i die jaarlijks minder dan 10.000 kilometer rijdt, bespaart maar liefst 40 procent. Dit komt doordat de auto volgens het worden samengevat. In maart 1992 (tijdstip enquete) bleek dat Nederlanders vaker in Duitsland en België tanken dan in het vorige rapport van de NEI was voorzien (ca. 176 miljoen ten opzichte van 123 miljoen liter). Dit is met name te wijten aan het feit dat er minder Duitsers in Nederland zijn gaan tanken dan verwacht. De accijnzen in Duitsland zijn immers nog iets meer verhoogd dan in Nederland. Het rapport geeft ook inzicht in de bestedingsweglekeffecten; het tanken in het buitenland combineren met het doen van inkopen over de grens. Het bedrag aankopen gekoppeld aan het tanken blijkt 182 miljoen gulden te bedragen. Daarnaast zijn nog enige prijsvariaten (scenario's) doorgerekend op hun gevolgen voor de weglek aan brandstof en bestedingen. Daarbij zijn varianten doorgerekend met een vergroting van de huidige prijsverschillen met 10, 20, 30 cent en met een verkleining van 10 cent. Uit de resultaten van deze varianten blijkt dat de weglekeffecten fors in omvc zullen toenemen bij een ever verdere accijnsverhoging. OMMMMUMBMMMHMMMMMMMM In 1968 gebruikten de teams van Lotus, Matra en McLaren de op dat moment nieuwe Ford-motor, wat leidde tot Graham Hill met zijn Lotus als wereldkampioen. De populariteit van de krachtbron groeide. Ondanks de opkomst van de turbomotoren eind jaren zeventig, wist de Ford DFV dé dominerende krachtbron te blijven. In het seizoen 1986 had Ford overigens zelf ook een 1,5 liter turbomotor in de Lola's van Alan Jones en Patrick Tambay. Net als de DFV was deze krachtbron ontworpen in nauwe samenwerking met Cosworth Engineering uit Northampton. Op deze nieuwe turbomotor werd een EEC IV motormanagementsysteem toegepast, afgeleid van het systeem wat in de normale produktie -auto's werd gebruikt. In 1987 ontstond de samenwerking met Benetton, die in het eerste seizoen gebruik maakte van de B187 turbomotor, een jaar later gevolgd door een vrij aanzuigende 3,5 liter DFR. De op dit moment gebruikt 3,5 liter Ford F1-motor is de snelste race-V8 aller tijden met een vermogen van ruim 700 pk en een werkzaam toerental van 13.500. Het EEC IV elektronisch motormanagement- en brandstofsysteem van Ford kan per seconde 1,5 tot 1,7 miljoen commando's verwerken. In alle vijf de eerste races van het huidige seizoen eindigde een Camel Benetton Ford-coureur bij de eerste vier. Het Lotus;team, in 1967 de start meemaakte, is sinds 1992 weer terug bij Ford. De ervaring opgedaan op het gebied van materialen, motor- rendement, fabricagetechniek en elektronica wordt gebruikt bij de ontwikkeling van normale produktie-auto's, terwijl de samenwerking met Cosworth iedere keer weer leidt tot sensationele sportauto's ook voor op de openbare weg. Liefhebbers' van het eigenzinnige Franse merk Citroën kui harten ophalen in de Spijkerhal van het Autotron van 17 to oktober. In deze periode zullen een veertigtal buitengewor het museum worden opgesteld, van stokoud tot hagelnieuw evenement wordt in nauwe samenwerking met Citroën Nei georganiseerd. De tentoongestelde automobielen kome de diverse clubs uit binnen- en buitenland. Zo komt de eigen Autotron-collectie terwijl onder andere ook het Traction cabriolet. Visa Trophee, 2CV Sahara van de partij zijn. De moderne Citroëns wordt enkele blikvangers als de XM Break, AX GTi er klepper in een driedeurs uitvoering. De Citroën-tentoonstelling vindt plaats in de laatste normale openingsweek van het Autotron. Tot en met 25 oktober zijn de deuren geopend van 10.00 tot 17.00 uur. De entreeprijs bedraagt f. 14,75 voor volwassenen en f.11,75 voor kinderen van 4 tot 12 jaar. Uiteraard zullen er in het winterseizoen verschillende beurzen en evenementen in het Autotron plaatsvinden. Motorbrandstoffen' naar de Tweede Kamer gezonden. Het rapport is geschreven in opdracht van het Ministerie van Financiën, de Bovag en het Ministerie van Verkeer en Waterstaat. In het rapport zijn de resultaten verwerkt van een nieuw onderzoek naar de grenseffecten van de accijnsverhoging op brandstoffen die in juli 1991 is ingegaan. Het nieuwe onderzoek, dat is verricht door het Nederlands Economisch Instituut (NEI), is door de Staatssecretaris van Financiën aan de Tweede Kamer toegezegd bij de behandeling van het wetsvoorstel dat de accijnsverhoging regelde. Het onderzoek is gebaseerd op nieuw veldwerk. Daartoe zijn zowel aan de Nederlandse kant als aan de Belgische en Duitse kant van de grens enquetes gehouden om het huidige tankgedrag en het gedrag bij een verdere prijsverhoging of verlaging in kaart te brengen. Nieuw is tevens dat de grenseffecten van dies« worden meegenomen. I Belgen tanken door de prijsstelling van deze J in totaal 70 miljoen litc Nederland. De resultaten kunnen als volgt 16-Klepper Zoals te verwachten wordt de ZX 16V in een specifieke uitvoering geleverd. Het uiterlijk is te herkennen aan een aantal meegespoten carrosseriedelen: bumpers, spatbordverbreders, skirts en buitenspiegels. Verder is de 16V voorzien van mistlampen voor en specifieke lichtmetalen 15 inch velgen met de nieuwe Michelin XGTV band. Dat we te maken hebben met de 2.0 16V is te lezen achterop en aan de zijkant direct achter de achterruit en op de voorschermen. De ZX 16V ziet er absoluut gespierd uit. Het uiterlijk doet in ieder geval op een leuke manier de innerlijke kracht vermoeden. Natuurlijk is het sportieve karakter ook in het interieur doorgetrokken. De stoelen hebben een kuipvorm en bieden extra ondersteuning van bovenbeen en lenden. De pookknop en het stuur zijn met leer bekleed. De ZX 16V biedt daarnaast een uiterst complete standaarduitvoering, waarvan menig onderdeel veelal bij de concurrent moet worden bijbesteld. Zo heeft de auto ABS, Op 4 juni 1967 begon de Ford DFV F1-motor op het circuit van Zandvoort vanuit pole-positjon aan zijn allereerste race en won die wedstrijd ook. Coureur Jim Clark zat achter het stuur, terwijl stalgenoot Graham Hill als snelste had getraind. De Ford V8's hebben in totaal 159 Grand Prix overwinningen op hun naam weten te zetten. Twaalf maar zorgde deze motor voor een wereldkampioenschap en tien maal de titel voor constructeurs. In de afgelopen 25 jaar hebben vele topteam de DFV motor gebruikt, waaronder bekende coureurs als Jackie Stewart, Niki Lauda, Nelson Piquet, Mario Andretti, Nigel Mansell, Keke Rosberg, Patrick Tambay, Thierry Boutsen, onze eigen Jan Lammers en de jongste ster in de Fl, Michael Sdhumacher. Na de succesvolle start Zandvoort werden in het seizoen nog drie GP's gewonnen. FN-VL-77 wMi UMlii

Kranten Regionaal Archief Tilburg

Weekblad De Tilburgse Koerier | 1992 | | pagina 25