Citroën ZX 3-deurs
25 jaar Formule 1
voor Ford
p
a
Goedkoper onderhoud bij Toyota
Een vleugje coupé
Citroën-week in Autotron
iWmiTiIïïï
EÉ
11
weter
IMPRESSIE
?5,-
Oeee™
.995-
10,-
’S.
r-iiii’
Nissan’s
kilometer
er 1992-pagina 4
DE TILBURGSE KOERIER
DE AUTOMAAT - Donderdag 24 september 1992 - pagina 5
,950,-
avo
,750,-
.950,-
toch
in
twee
ALLEEN BIJ
en
143
TEMBER.
16571
P RINGBAAN WEST
NISSAN
DENISSEN BVJ
ijectiemotor
biesde stoot-
Limited
,900,-
aat
nuit verstel-
;els
i basis van het
mderhoudsschemct
ioenschaj
COnc
jaar
FV mi
van 0 tot 100 km/u wordt in 11,3
seconden volbracht.
.950,-
leurs
breid
lours
EXTRA SERVICE
TELEFOON-TELEFAX-KOPIEREN
Furio
De
reec
Aur
spec
Furie
uitstral
aans
op di
daar
sgezegd
at
Rover 111 Sprint
Nissan Primera LX DRIVE
Nu voor 32895,-
jrg. Jansenstraat 52-56, Tilburg, Tel.: 013-683911
Carwash Center - Boedelbak -
Aanhangwagenverhuur
ook inzi
ingsweglekeffectei
in het buitenland
sel en LPG
Duitsers en
j gunstige
ze brandstoffen
ter hiervan in
II
IELDMERK
rang
rentuele
■ZOWEL S AVONDS ALS IN
HET WEEKEND.
■GUNSTIG OP UW ROUTE ÉN
ERG HANDIG!
TILBURG TELEFOON 013-673337
DUBBELZIJDIGE SELFSERVICE
RINGBAAN WEST 365 5037 FE TILBURG
op
atzelfde
ijruiten. In
portieve
jse steun
Onlangs werd het rapport
'grenseffecten van Veranderingen
in de Prijsstelling van
■NAAST ONZE TELEFOON-SERVICE
‘STAAT VOOR U OOK EEN TELEFAX
TER BESCHIKKING VOOR HET
VERZENDEN OF ONTVANGEN VAN
UW FAXBERICHTEN^
■OOK KUNT U NU BIJ ONS
KOPIËREN. DE OLIVETTI-COPIA
STAAT GARANT VOOR GOEDE
KWALITEITSKOPIEN.
uw, variabel
rota-rijden nog goedkoper
t Toyota's steeds minder
»mdat de kwaliteit van
nieuwe schema minder onderhoud
nodig heeft.
Op basis vanhet jaarkilometrage
zijn er drie schema's: schema A
voor wie tot 10.000 kilometer per
jaar rijdt, schema B voor wie
tussen 10.000 en 20.000 kilometer
per jaar rijdt en schema C voor de
bestuurder die per jaar meer dan
20.000 kilometer met zijn Toyota
Toyota introduceert een nieuw,
onderhoudssysteem, dat Toya
maakt. Dit is mogelijk omdat
onderhoud nodig hebben en oi
de vervangingsonderdelen door de jaren heen is
verhoogd. Bovendien wordt op
jaarkilometrage een passend oi
gezocht. Het nieuwe onderhoudsysteem, dat geldt voor
alle huidige nieuwe modellen, kan zorgen voor
besparingen tot 40 procent op de onderhoudskosten.
Amsterdam - De Citroen ZX is volgens de
Nederlandse importeur niet naar
verwachting aangeslagen. De auto moest
vooral klanten bij andere merken weghalen,
wat slechts in onvoldoende mate is gebeurd.
De ZX was tot dusver alleen leverbaar met
een vijfdeurs carrosserie, terwijl de
Nederlander juist meer geïnteresseerd is in
een driedeurs model. De komst van de ZX
driedeurs moet dan ook de verkopen flink
opzwepen, waarbij voor 1993 gedacht wordt
aan 6.750 3-deurs uitvoeringen en 4.500 ZX-
en met vijf portieren. We reden met de
nieuwe 1.8 liter motor en de sportieve 16-
klepper.
jk vinden we technisch
lieuws. De veiligheid van
-* op een hoog niveau
c de stijve geconstrueerde
geprogrammeerd
iteras. Natuurlijk
wordt in overleg met de dealer
vastgesteld welk schema van
toepassing is. Blijkt achteraf dat
het jaarkilometrage belangrijk
afwijkt of zal gaan afwijken, dan
kan alsnog voor een ander schema
worden gekozen. Bijvoorbeeld
wanneer de auto van eigenaar
verandert.
Nieuw aan de top van het ZX-
programma is de 16V. Deze
supersporter uit de ZX- stal heeft
een nieuwe 2 liter 16-
kleppenmotor, die we kort geleden
ook in de nieuwe generatie
Peugeot 405 Mi 16 mochten
beproeven. De 1998 cc motor heeft
een inlaatsysteem met variabele
luchttoever, zoals ook in de XM
V6.24 wordt toegepast. Dit zorgt
voor een verbeterde soeplesse bij
lagere toerentallen. De krachtbron,
voorzien van multipoint injectie, is
goed voor een vermogen van 155
pk bij 6500 tr/min en een koppel
van 183 Nm bij 3500 tr/min. De
prestaties van deze 1150 kg 16V
zijn meer dan vlot, zoals een top
van 220 km/u en de acceleratie van
0 tot 100 in 8,5 seconden.
Uitgaande van de vooral
functioneel ogende ZX 5-deurs is
Citroen gekomen tot een driedeurs
model met een veel sportievere
uitstraling. Ondanks het feit dat
het dak en de achterklep gelijk
gebleven zijn, oogt de 3-deurs veel
meer als een coupé. Een aardig
styling-detail is de knik in de ruit-
lijn ter hoogte van de middenstijl.
De portiergrepen staan verticaal,
terwijl de uitsnijding van de
wielkasten achter aan de
driedeurs is aangepast.
Motoren
Natuurlijl
weinig ni
de ZX ligt o]
vanwege de
carrosserie en de
meesturende acht
voldoen alle motoren aan de
strenge Europese uitlaatemissie-
normen. Ook bij de driedeurs staat
de 75 pk 1360 cc motor aan de
basis. Deze krachtbron is
verkrijgbaar als Reflex of
Avantage beide naar keuze met de
drie- en vijfdeurs carrosserie.
Exact hetzelfde
leveringsprogramma bestaat er
voor de 1.9 diesel. Daarnaast zijn
er twee motoren die specifiek voor
de vijfdeurs gereserveerd zijn. De
89 pk 1.6 liter injectiemotor vinden
we in de Avantage en Aura, terwijl
de Volcane-,uiteraard in zijn recent
geïntroduceerde 2 liter versie blijft
bestaan.
In de 3-deurs vinden we verder
twee nieuwe motoren en zelfs b
volledig nieuwe uitvoeringen.
Nieuw is de 1761 cc krachtbron die
is afgeleid van het bestaande 1580
aggregaat. Door het toepassen van
multipoint injectie is deze nieuwe
motor goed voor 103 pk 6000 tr/min
en een koppel van 153 Nm bij 3000
tr/min. Dit hoge koppel bij een
laag toerental maakt de ZX
uitermate soepel en ontspannend.
Bovendien blijft het geluidsniveau
zeer binnen de perken. Een relatief
grote motor in een compacte auto
werkt immers altijd bijzonder
comfortverhogend. Citroen zelf
spreekt van een "anti-stress"
rijstijl die hiermee mogelijk wordt.
De 1.8i heeft een handgeschakelde
vijfbak en weet een top neer te
zetten van 188 km/u. Het sprintje
aflegt. Voor de Starlet 1.3i leveren
de schema's B en C een besparing
van respectievelijk 20 en 10
procent op. Het nieuwe systeem is
gecombineerd met een
zogenaamde afspraakkaart
waarop het volgende
beurtnummer is vermeld. Bij de
aflevering van een nieuwe Toyota
1.8i-motor is te vinden in de
sds bestaande Avantage- en
^Lura-uitvoering. Daartussen staat
=necifiek als driedeurs de nieuwe
x xxxio, die met zijn sportieve
uitstraling een jong publiek moet
aanspreken. De Furio is gebaseerd
en de ZX Avantage, maar heeft
xxLxarnaast een aantal sportieve
details. Zo kennen we de
meegespoten bumpers van de
Volcane, heeft de auto een spoiler
boven de achterruit en zijn ook de
mistlampen in de voorbumper
standaard. De Furio heeft verder
sportieve wieldoppen, specifieke
stootstrips, twee van binnenuit
verstelbare buitenspiegels en
uitstelbare achterste zijruiten. In
het interieur zien we sporti
stoelen die extra zijdelings
geven en een driespakig
stuurwiel.
innen hun
tot en met 25
awone Citroëns in
■-•iw. Het
ax xlederland
len van leden van
it de B2 Caddy uit de
xöt eerste A-model, de
ira 4x4 en MEP-racewagen
ien vertegenwoordigd door
m de fonkelnieuwe ZX 16-
stuurbekrachtiging, alarm,
elektrisch bediende
voorportierramen, centrale
vergrendeling met
afstandbediening en uitgebi
verstelbare stoelen met velo
bekleding.
Natuurlijk werd het onderstel van
de 16V aangepast. Zo is de
precieze afstelling van de
ophanging gericht om rol- en
duikbewegingen tegen te gaan. De
elastische verbindingsstukken van
de achteras zijn stugger
uitgevoerd om bij het optreden van
zijdelingse krachten sneller te
reageren en een nog beter
weggedrag te bewerkstelligen.
Prijzen
Dat de ZX 16V een heerlijk
scheurijzer is, hoor je direct na het
starten van de motor. Nog steeds is
het rauwe geluid waarneembaar,
zoals we dat al van de oude 1.9
liter 16-klepper kennen. De ZX mag
met recht GTi genoemd worden.
De motor is zeer bereid tot
presteren, maar vraagt hierbij
ook enige inspanning van zijn
berijder. Wie niet om veel
vermogen vraagt zal dit ook niet
krijgen, zodat de 16V ook prima
geschikt is voor rustige rijstijlen.
Een belangrijk pluspunt van de
verschillende Franse
middenklassers ten opzichte vai
hun Duitse tegenstrevers is de
prijsstelling. De ZX maakt hierop
geen uitzondering. De ZX 3-deurs
start bij de Reflex 1.4i vóór
f.26.440,=. Dezelfde auto als
vijfdeurs kost f.1.100,= meer. De
nieuwe 1.8 motor is er vanaf
f.30.240,= als Avantage, terwijl de
nieuwe, sportieve Furio f.31.140,=
moet opbrengen. De dieselreeks
start bij de Reflex voor f.30.850,=.
Aan de top staat de 2.0 16V voor
f.48.100,= en ook dat is bijzonder
gunstig gezien prestaties en
uitrusting.
Officiële introductiedatum is 1
oktober.
Toyota's nieuwe
onderhoudssysteem is door
variabele schema's beter
afgestemd op het gebruik van de
auto. Het resultaat is duidelijk. De
bezitter van bijvoorbeeld een
Toyota Starlet 1.3i die jaarlijks
minder dan 10.000 kilometer rijdt,
bespaart maar liefst 40 procent. Dit
komt doordat de auto volgens het
worden samengevat. In maart 1992
(tijdstip enquete) bleek dat
Nederlanders vaker in Duitsland
en België tanken dan in het vorige
rapport van de NEI was voorzien
(ca. 176 miljoen ten opzichte van
123 miljoen liter).
Dit is met name te wijten aan het
feit dat er minder Duitsers in
Nederland zijn gaan tanken dan
verwacht. De accijnzen in
Duitsland zijn immers nog iets
meer verhoogd dan in Nederland.
Het rapport geeft ook inzicht in de
bestedingsweglekeffecten; het
tanken in het buitenland
combineren met het doen van
inkopen over de grens. Het bedrag
aankopen gekoppeld aan het
tanken blijkt 182 miljoen gulden te
bedragen.
Daarnaast zijn nog enige
prijsvariaten (scenario's)
doorgerekend op hun gevolgen
voor de weglek aan brandstof en
bestedingen. Daarbij zijn
varianten doorgerekend met een
vergroting van de huidige
prijsverschillen met 10, 20, 30 cent
en met een verkleining van 10
cent.
Uit de resultaten van deze
varianten blijkt dat de
weglekeffecten fors in omvc
zullen toenemen bij een ever
verdere accijnsverhoging.
OMMMMUMBMMMHMMMMMMMM
In 1968 gebruikten de teams van
Lotus, Matra en McLaren de op dat
moment nieuwe Ford-motor, wat
leidde tot Graham Hill met zijn
Lotus als wereldkampioen. De
populariteit van de krachtbron
groeide. Ondanks de opkomst van
de turbomotoren eind jaren
zeventig, wist de Ford DFV dé
dominerende krachtbron te
blijven. In het seizoen 1986 had
Ford overigens zelf ook een 1,5 liter
turbomotor in de Lola's van Alan
Jones en Patrick Tambay. Net als
de DFV was deze krachtbron
ontworpen in nauwe
samenwerking met Cosworth
Engineering uit Northampton. Op
deze nieuwe turbomotor werd een
EEC IV motormanagementsysteem
toegepast, afgeleid van het
systeem wat in de normale
produktie -auto's werd gebruikt.
In 1987 ontstond de samenwerking
met Benetton, die in het eerste
seizoen gebruik maakte van de
B187 turbomotor, een jaar later
gevolgd door een vrij aanzuigende
3,5 liter DFR.
De op dit moment gebruikt 3,5 liter
Ford F1-motor is de snelste race-V8
aller tijden met een vermogen van
ruim 700 pk en een werkzaam
toerental van 13.500. Het EEC IV
elektronisch motormanagement-
en brandstofsysteem van Ford kan
per seconde 1,5 tot 1,7 miljoen
commando's verwerken.
In alle vijf de eerste races van het
huidige seizoen eindigde een
Camel Benetton Ford-coureur bij
de eerste vier. Het Lotus;team,
in 1967 de start meemaakte, is
sinds 1992 weer terug bij Ford.
De ervaring opgedaan op het
gebied van materialen, motor-
rendement, fabricagetechniek en
elektronica wordt gebruikt bij de
ontwikkeling van normale
produktie-auto's, terwijl de
samenwerking met Cosworth
iedere keer weer leidt tot
sensationele sportauto's ook voor
op de openbare weg.
Liefhebbers' van het eigenzinnige Franse merk Citroën kui
harten ophalen in de Spijkerhal van het Autotron van 17 to
oktober. In deze periode zullen een veertigtal buitengewor
het museum worden opgesteld, van stokoud tot hagelnieuw
evenement wordt in nauwe samenwerking met Citroën Nei
georganiseerd. De tentoongestelde automobielen kome
de diverse clubs uit binnen- en buitenland. Zo komt de
eigen Autotron-collectie terwijl onder andere ook het
Traction cabriolet. Visa Trophee, 2CV Sahara
van de partij zijn. De moderne Citroëns wordt
enkele blikvangers als de XM Break, AX GTi er
klepper in een driedeurs uitvoering.
De Citroën-tentoonstelling vindt plaats in de laatste normale
openingsweek van het Autotron. Tot en met 25 oktober zijn de deuren
geopend van 10.00 tot 17.00 uur. De entreeprijs bedraagt f. 14,75 voor
volwassenen en f.11,75 voor kinderen van 4 tot 12 jaar. Uiteraard zullen
er in het winterseizoen verschillende beurzen en evenementen in het
Autotron plaatsvinden.
Motorbrandstoffen' naar de
Tweede Kamer gezonden. Het
rapport is geschreven in opdracht
van het Ministerie van Financiën,
de Bovag en het Ministerie van
Verkeer en Waterstaat. In het
rapport zijn de resultaten verwerkt
van een nieuw onderzoek naar de
grenseffecten van de
accijnsverhoging op brandstoffen
die in juli 1991 is ingegaan. Het
nieuwe onderzoek, dat is verricht
door het Nederlands Economisch
Instituut (NEI), is door de
Staatssecretaris van Financiën
aan de Tweede Kamer toegezegd
bij de behandeling van het
wetsvoorstel dat de
accijnsverhoging regelde.
Het onderzoek is gebaseerd op
nieuw veldwerk.
Daartoe zijn zowel aan de
Nederlandse kant als aan de
Belgische en Duitse kant van de
grens enquetes gehouden om het
huidige tankgedrag en het gedrag
bij een verdere prijsverhoging of
verlaging in kaart te brengen.
Nieuw is tevens dat de
grenseffecten van dies«
worden meegenomen. I
Belgen tanken door de
prijsstelling van deze J
in totaal 70 miljoen litc
Nederland.
De resultaten kunnen als volgt
16-Klepper
Zoals te verwachten wordt de ZX
16V in een specifieke uitvoering
geleverd. Het uiterlijk is te
herkennen aan een aantal
meegespoten carrosseriedelen:
bumpers, spatbordverbreders,
skirts en buitenspiegels. Verder is
de 16V voorzien van mistlampen
voor en specifieke lichtmetalen 15
inch velgen met de nieuwe
Michelin XGTV band. Dat we te
maken hebben met de 2.0 16V is te
lezen achterop en aan de zijkant
direct achter de achterruit en op de
voorschermen. De ZX 16V ziet er
absoluut gespierd uit. Het uiterlijk
doet in ieder geval op een leuke
manier de innerlijke kracht
vermoeden. Natuurlijk is het
sportieve karakter ook in het
interieur doorgetrokken. De
stoelen hebben een kuipvorm en
bieden extra ondersteuning van
bovenbeen en lenden. De
pookknop en het stuur zijn met leer
bekleed. De ZX 16V biedt
daarnaast een uiterst complete
standaarduitvoering, waarvan
menig onderdeel veelal bij de
concurrent moet worden
bijbesteld. Zo heeft de auto ABS,
Op 4 juni 1967 begon de Ford DFV
F1-motor op het circuit van
Zandvoort vanuit pole-positjon
aan zijn allereerste race en won
die wedstrijd ook. Coureur Jim
Clark zat achter het stuur, terwijl
stalgenoot Graham Hill als snelste
had getraind. De Ford V8's hebben
in totaal 159 Grand Prix
overwinningen op hun naam
weten te zetten. Twaalf maar
zorgde deze motor voor een
wereldkampioenschap en tien
maal de titel voor constructeurs.
In de afgelopen 25 jaar hebben
vele topteam de DFV motor
gebruikt, waaronder bekende
coureurs als Jackie Stewart, Niki
Lauda, Nelson Piquet, Mario
Andretti, Nigel Mansell, Keke
Rosberg, Patrick Tambay, Thierry
Boutsen, onze eigen Jan Lammers
en de jongste ster in de Fl,
Michael Sdhumacher.
Na de succesvolle start
Zandvoort werden in het
seizoen nog drie GP's gewonnen.
FN-VL-77
wMi
UMlii