Mitsubishi Eclipse
IS
k Opening Mitsubishi
dealer Kluitmans
25 september:
if!
IE
llll
IRG
Autocentrum Collaris sponsort S.C. 't Zand
Mercedes-Benz W124 16/24V
W
KB.V.
ill
Ei e
-
I
SS
FB-PH6S
lil
DE TILBURGSE KOERIER
DE AUTOMAAT - Donderdag 24 september 1992 - pagina 3
er 1992-pagina 2
iage-
arlijk
6750
e korting
srachtige
en staan
:hten
de
'92
'84-'85
SI
Siilli
.1991
1990
.1991
1992
Lusso,
vervolg van pagina 1
'88
'85-86
..1991
„1991
„1988
„1989
„1990
'87
'88
'78
'83
'85
y, aut.
5S
06
e bedrijf Opel
D '85
drs., 112S '87
avond
ten.
ssen
oktober
moment zijn
leverbaar.
1 om tijdens
ijdag 25,
rg27
bron
itallen
lesse,
snel. Wie
rzetten moet
i laten
lard, dat
auto
i kiezen
ingeving
1 te zien
jaren
fel kwam.
Mitsubishï-dealer Kluitmans BV zet vanaf
vrijdag 25 september de deuren in Tilburg
open. Tijden de "open huis" dagen, vrijdag
25 september van 10.00 uur tot 18.00 uur en
zaterdag 26 en zondag 27 september van
10.00 tot 17.00 uur, is iedereen van harte
welkom om het bedrijf te bewonderen en
kennis te maken met de mensen die er
dagelijks voor de klant en natuurlijk de auto
klaar staan.
-i
1 eze reeks
al langer
japanse
De 4,2 liter
>nderin c
standaard
'—acht.
to heeft
j kwaliteiten.
mgekend
de motor op
srzoek goed wil
ek hebben we op de
4 beperkte uitzicht
Turbine-design
De grille zit volledig onderin de
bumper, waar ook de standaard
mistlampen zijn ondergebracht.
Grappig is dat alles vanaf de
ruiten in glanzend zwart is
uitgevoerd. Dat betekent dat zowel
het dak, spiegels als de A-, B- en
C- stijlen een duidelijk contrast
Autocentrum Collaris,
sponsorovereenkomst gesloter
vergroten. Door het steunen van
sportieve en zakelijke elementÓh.
directeur van Collaris en de heei
met
edia en
Japanse automerken zijn wat hun verkochte
aantallen betreft de komende jaren in
Europa gebonden aan afspraken die tussen
de verschillende overheden zijn gemaakt.
Dezelfde merken tonen echter hun fantasie
om toch meer auto's te kunnen afzetten.
Buiten Japan geproduceerde auto's tellen
namelijk niet mee. Mitsubishi start pas over
enkele jaren met de assemblage in Born. De
aanvankelijk uitsluitend voor de
Amerikaanse markt bedoelde Eclipse was
echter vrij beschikbaar, een aantrekkelijk
ogende sportcoupé goed voor een paar
honderd exemplaren per jaar.
De
tweedeurs coupé met
deur. De auto heeft et
overdreven futuristic
maar oogt op een lei
opvallend. De bumpers,
portierkrukken en achterspoiler
zijn in de carrosseriekleur
meegespoten. De koplampen
klappen bij inschakeling omhoog,
terwijl de stadslichten en
richtingaanwijzers in een smalle
unit zijn aangebracht.
s Mitsubishi Eclipse is een
reedeurs coupé met een derde
t een niet
tische koets,
suke manier
r "Rosso" is in de kleur
Rood gespoten, een tint
ook de bumpers en
^schermers zijn uitgevoerd.
Standaard is verder een radio-
cassetterecorder aan boord.
De kinderen worden niet vergett
Voor hen is een groot springkuss
aanwezig terijl de ouders
eventueel onder begeleiding
kunnen terreinrijden.
Het is de moeite waard
de open dagen op vrijde
zaterdag 26 en zondag
september eens binnen te lopen bij
Automobielbedrijf Kluitmans.
Foto: Geert van Loon
Cruise-control
Het is echter jammer dat de
Eclipse een plastic driespakig
stuurwiel heeft. Bij een auto als
deze zou men toch een wat dikker
met leer bekleed exemplaar
verwachten. Aan de verstelbare
stuurkolom zijn twee hendels
bevestigd, waarvan de linker
bekende licht-functies heeft.
Rechts vinden we de bediening
van de ruitewissers inclusief
regelbare interval, terwijl er ook
de commando's aan de cruise
control mee gegeven kunnen
worden. Een deel van het
dashboard en het kastje in de
console is bekleed met een
geribbelde kunststof die op het
zicht erg zacht lijkt, maar dat
absoluut niet is. Erg onhandig is
de plaatsing van de aansteker, die
precies onder de rechter arm van
een maximum van f. 10.000,=.
Speciaal voor de opening heeft
Kluitmans twee actiemodellen
ontwikkeld.
De eerste is de Colt "Mirage" een
auto met sportvelgen, striping,
stoelhoezen en matten in Mirage-
stijl. De tweede aanbieding is op
basis van de Lancer 1300 GL
sedan.
De Lancer
Bordeaux I
waarin c
flankbes
Torsiestabilisator
Technisch beschikte Mitsubishi
natuurlijk over voldoende
onderstellen en motoren om de
Eclipse een goede basis te geven.
Dwars voorin vinden we een 2 liter
16-klepper met dubbele
bovenliggende nokkenas. Voorzien
van multipoint
brandstofinspuiting is deze 4
cilinder goed voor een behoorlijk
fors vermogen van 150 pk bij 6750
de bestuurder zit in de hoge
console. In het linker portierpaneel
zijn de twee bedieningsknoppen
voor de elektrische ruitbediening
geplaatst. Het exemplaar aan
bestuurderskant heeft een
automatische stand om de ruit te
openen, maar niet om te sluiten.
Verdere standaard geleverde
zaken zijn onder meer getint glas,
centrale vergrendeling, elektrisch
bediende spiegels,
stuurbekrachtiging en een audio-
installatie met zes speakers. De
stoelen hebben aangebouwde
hoofdsteunen. Vooral de zitting is
wat vlak geplaatst en kent helaas
Het nieuwe pand heeft een
showroom van maar liefst 800
vierkante meter met een prachtige
gevel geheel in glas, gelegen
langs de Jules Verneweg
(industrieterrein Loven). Mede door
het grote glasoppervlak heeft het
daglicht in de showroom vrij spel.
Hierdoor kan het gebruik van
kunstlicht tot een minimum
worden beperkt.
De showroom biedt voldoende
ruimte om de complete
modellenlijn van Mitsubishi te
laten zien, van de succesvolle Colt
Vierwielaandrijving
Het brandstofverbruik van deze
coupé blijft met net iets boven de 1
op 10 zeer aanvaardbaar.
Overigens levert Mitsubishi
slechts één exemplaar uitsluitend
met een handgeschakelde vijfbak.
De op de Galant gebaseerde
Eclipse is echter in de Verenigde
Staten ook leverbaar als 93 pk 1.8
tot en met de luxueuze Sigma. Ook
zullen terreinwagens en lichte
bedrijfswagens een plek in de
mooie showroom krijgen.
De werkplaats, modern en zeer
efficient ingericht, is geschikt voor
service en reparaties aan zowel
personen- als lichte
bedrijfswagens.
In de nabije toekomst zal deze
werkplaats uitgebreid worden met
een afdeling Snelservice.
vormen met de rest van de
carrosserie. De zwarte stootstrip op
de flanken loopt als het ware over
de bumper door. De forse
achterlichten worden door een
reflectorstrook met elkaar
verbonden. De achteruitrijlicl
zijn in de bumper naast het
nummerbord te vinden. De
uitstraling van de sportieve coupé
wordt compleet met de standaard
lichtmetalen velgen van een
turbine-design.
Alhoewel de Mitsubishi Eclipse is
ontstaan uit een samenwerking
met Chrysler en de auto
uitsluitend in de Verenigde Staten
wordt geproduceerd, ziet hij er niet
Amerikaans uit en wellicht
verklaart dat juist het succes op
deze nieuwe thuismarkt.
Amerikaanse invloeden vinden we
echter wel in het interieur.
geen hoogteverstelling. Toch heb
je snel een acceptabele zithouding
gevonden. Achterin is plaats voor
twee kinderen, terwijl de
rugleuning van de bank in twee
delen neerklapbaar is en zo de
bagageruimte kan worden
uitgebreid. Portierbakken
ontbreken. In plaats daarvan heeft
de deur aan bestuurderskant een
soort van zakje wat door een
elastiek bij elkaar wordt
gehouden, zeer Amerikaans.
Amerikaans
Mercedes heeft in de 16- en 24-
kleps motoren gebruikt gemaakt
van dezelfde technieken die reeds
in de V8 en V12 werden toegepast.
Ten opzichte van de bestaande
situatie zijn de zuigers kleiner en
lichter geworden. Hierdoor treedt
er minder vermogensverlies op
door minder wrijving en is het
geluidsniveau lager.
Een nieuw topmodel in de’e
is de 400 E, een auto die al 1.
voor de Amerikaanse en Jap
markt beschikbaar was. De
V8 uit deze auto levert een
vermogen van 279 pk bij 5700
tr/min en een koppel van 400 Nm
bij 3900 tr/min. Standaard is een 4-
versnellingsautomaat. De
topsnelheid is op 250 km/u
afgeregeld, terwijl van 0 tot 100
km/u wordt gesprint in ongeveer
6,8 seconden. De 400 E wordt met
nadruk het topmodel genoemd,
daar de reeds bestaande 500 E een
Actiemodellen
Kluitmans heeft in de loop der
jaren tal van erkenningen
gekregen. Zo is het inbouwen van
gasinstallaties, autotelefoons,
alarminstallaties, airconditioning
en schuifdaken een alledaagse
bezigheid.
Natuurlijk heerst er bij Kluitmans
tijdens de open dagen een
feeststemming. Iedere bezoeker
maakt kans op één van de
prachtige prijzen met het eigen
kentekennummer. De eerste 25
kopers van een nieuwe Mitsubishi
personenauto kunnen gooien met
een grote dobbelsteen waarmee
geldbedragen en accessoires te
verdienen zijn.
Zeker is het vermelden wat
kopers van een gebruikte a
boven de f.7.500,= kunnen K
uit 1 jaar garantie (op auto's niet
ouder dan 4 jaar) en f.200,aan
accessoires naar keuze, of gratis 6
maanden uitgestelde betaling tot
Technische gegevens:
Merk en type: Mitsubishi Eclipse
Aantal cilinders: 4 in lijn
Cilinderinhoud: 1997 cc
Boring x slag: 85 x 88 mm
Vermogen: 150 pk bij 6750 tr/min
Koppel: 175 Nm bij 5500 tr/min
Afmetingen: lengte 4,34 meter,
breedte 1,69 meter
Gewicht: 1270 kg
Prestaties: topsnelheid 220 km/u
acceleratie 0-100 in 9,2 sec.
Verbruik: bij 90 km/u 5,9 liter/100
bij 120 km/u 7,7 liter/100 km
stadsverkeer 11,5 liter/100 km
Prijs: f.63.950,=
Wegenbelasting: f.221,= tot f.233,=
de Tilburgse dealer van Peugeot en Daihatsu heeft een drie-jarige
?n met S.C. 't Zand. Collaris wil hiermee zijn naamsbekendheid in de regio
in deze typisch Tilburgse vereniging is een mooie combinatie gevonden van
i. Op de foto het voetbalteam van S.C. 't Zand. Voorop de heer C.W.G. de Greef,
leer A.H. Bertens, voorzitter van S.C. 't Zand. De naam Collaris zal tijdens de
wedstrijden op de shirts te zien zijn.
auto is, die vanwege prijs en prestaties
zich in een heel ander segment
begeeft.
Alle auto's uit deze W124-reeks
kenmerken zich door een straffe
demping en soepele vering. Bij de 400 E
zijn enkele onderdelen uit de vooras
van de SL overgenomen, terwijl zowel
voor als achter schijfremmen worden
toegepast. Standaard is bij alle types
ABS, airbag en centrale vergrendeling.
De 2 liter 16V is leverbaar als sedan en
stationwagon voor respectievelijk
f.78.850,= en f.93.850,=. Voor Mercedes-
begrippen betekent dit slechts een
geringe prijsverhoging ten opzichte
van de bestaande modellen. De 220 E is
er als sedan, coupé en wagon vanaf
f.85.550,= terwijl de 280 E alleen als
sedan en wagon wordt geleverd vanaf
f.99.350,=. De 320 E is er wederom in
alle modelvarianten en is te koop
vanaf f.116.500,=. De 400 E met V8-motor
staat in de prijslijst voor f. 170.700,=.
De introductie bij de dealers van de
vernieuwde Mercedes 200-300-reeks
(men blijft hiervan spreken) is gepland
op 24 oktober aanstaande. Vanaf dat
i de nieuwe modellen direct
en als 2 liter turbo. Daarnaast zijn
er nog mogelijkheden voor
vierwielaandrijving en een
automatische versnellingsbak.
Eén uitvoering betekent dus ook
één prijs. De Mitsubishi Eclipse GS
2.0i DOHC- 16V, zoals de volledige
naam luidt, kost f.63.950,=.
Daarmee moet de auto
concurreren met auto's als de
Nissan 200 SX, Honda Prelude,
Toyota Celica en de Opel Calibra.
Dit segment is de laatste jaren
voorzichtig aan het groeien.
Mitsubishi heeft zich in het
verleden al meerdere malen
bewezen als coupé- bouwer r*~
bijvoorbeeld de Sapporo, Trea±^
Starion.
De Eclipse is een serieuze image
builder die best bij een aantal
mensen in de smaak zal vallen.
Mitsubishi introduceert de Eclipse
vooral om extra auto's in Europa te
kunnen verkopen. De in de V.S.
geproduceerde autc
duidelijke Japanse i
De uitrusting is one
compleet, terwijl
nadrukkelijk ver
presteren. Kritiel
zitpositie en het 1
naar achteren.
tr/min en een koppel van 175 Nm
bij 5500 tr/min. De krachtbron
beschikt bij Jagere toerent
over een voldoende soepk
maar is niet overdreven sr
topprestaties wil neerz
de motor ver in toeren
klimmen. De Eclipse is in staat een
top te halen van 220 km/u en trekt
in 9,2 seconden tot 100 km/u. Tot
zo'n 3500 tr/min is de Eclipse
behoorlijk rustig, maar daarboven
neemt het geluid fors toe.
De wegligging van de Eclipse
houdt het midden tussen
comfortabel en sportief. Van een
compromisloos straffe vering is
hier absoluut geen sprake. De
voorwielen zijn onafhankelijk
opgehangen met MacPherson-
veerelementen terwijl achter een
torsie-as te vinden is met
veerpoten. Voor en achter is in de
ophanging een torsiestabilisator
geïntegreerd.
Alle wielen beschikken over
remschijven die via het standaard
ABS voor een veilige, korte
remweg zorgen.
De Mitsubishi Eclipse is een
makkelijk rijdende auto. De
bediening gaat licht, de motor
reageert niet onverwacht op het
gaspedaal en het comfort staat op
een heel behoorlijk niveau. Het
uitzicht naar voor is redelijk, maar
naar achter vormen de brede
stijlen een behoorlijk obstakel,
terwijl ook de omhoog lopende
achterzijde bij parkeermanouvres
erg lastig is.
Allereerst is aan de vormt
van het dashboard goed
dat de Eclipse al enkele j
geleden van de tekentafe
Het instrumentarium is
ondergebracht in een hard-plastic,
gebogen omhulsel, waarop een
forse hoeveelheid knoppen is te
vinden. De verwarming en
ventilatie kunnen met vier
draaiknoppen in werking worden
gesteld, terwijl met een simpele
druk op een andere knop de
standaard airconditioning kan
worden aangesproken. In korte tijd
is de cabine dan op een
aangename temperatuur, zonder
dat de airco duidelijk zijn invloed
heeft op het rijgedrag.
Hl
yi-46 -T---
Foto: Geert van Loon