MERCEDES-BENZ W124 16/24V 95 SPORTIEVE BMW-PRIMEURS OPGEFRISTE L95 lepper-die-klep APPLAUSE 15 25 l<jM Nederlandse Bijlage van: De Tilburgse Koerier N GELD PERS UI. RTE ÏY'$. 'S. wegen Pluim Et r 1992-pagina20 Donderdag 24 september 1992 Oplage: 95.575 ex. ia!- pk 3 Lees verder op pagina 3 zijn van vam km/i tegen o.a. pagll pag5 pag3 Tel. 013-359858 Autotest Mitsubishi Eclipse Lees verder in dit nummer Rij-impressie: Citroën ZX 3deurs Nieuw Motormanagementsysteem voor SAAB 1993 modellen erkoop t meubelen Heuvelstraat Westermarkt Dorpsstraat Jaargang 4 Nummer 37 eum-Pfaff met fektie van glad! iden, of onge- transport was g: rolang de voor- IEUW iemodel •FAFF ..^eregt i wordt ikelde 6-bak et rits in de dstraat 26 Tilburg 013-421933 merken ide merken Lady Gold. en 40/44 8 en 50/52 i waring, terwijl 2?S pk alleen in iden is. De 8 cill lijk te herkenn01 ere middengriu. 5 uur jebeld. r op dit 18.214 3 liter r in de srd. 320 E probleemloos: jlfs plastic, em met du< ie BH's, o.a. veel kant etc. /anaf en produceerden eenmaal op toeren veel geweld. Deze twee klassieke nadelen zijn voor een groot deel ondervangen. Redactie: Tony Vos Tel. 013/686023 Postbus 410 - 5000 AK Tilburg Advertenties: Advertentie-afdeling De Tilburgse Koerier N.S.'Plein 14, 5014 DA Tilburg Tel. 013/368805 Fax 013/359985 Sluitingstijd: redactie en advertenties: dinsdag 22.00 uur Stuttgart - Steeds meer auto's zijn voorzien van zogenaamde multi-kleppen techniek, waarmee wordt bedoeld dat iedere cilinder meer dan één in- en uitlaatklep heeft. Zo komen fabrikanten dan ook met 12-, 16-, 20-, 24- of meerkleppers. Het lijkt haast een mode te zijn. Mercedes-Benz staat er echter om bekend niet toe te geven aan modegrillen. Bij de S- en SL-series werden reeds vier kleppen per zuiger gemonteerd. Deze lijn heeft zich nu uitgebreid naar het middenklasse-model, de 200-300-reeks. Mercedes claimt hierbij een hoger koppel, lager verbruik en lagere emissie-waarden. nieuwe 850 CSi zal verschijnen. Déze sportieve Grand Tourismo heeft een nieuw ontwikkelde 5,6 liter V12 met een vermogen van 380 pk. Deze kolos sprint in 6 seconden van 0 tot 100 km/u en heeft een bij 250 km/u afgeregelde topsnelheid. De 850 CSi alleen met handgeschal aangeboden. Het laatste BMW-nieuwtje betreft de 530 en 540i, twee nieuwe modellen uit de 5-serie met de kersverse V8-motoren. De 218 pk 3 liter V8 is te vinden in de 530i en 530i Touring, terwijl de 4 liter V8 van 286 pk alleen in de 540i sedan te vinden is. De 8 cilinder 5-serie is uiterlijk te herkennen aan de bredere middengrille. monteren een technisch interessante bezigheid. De eers generatie meerkleppers, vooral Japanse hoek beschikten Resonantieklep De meer-kleppen techniek overtuigt echter veel meer bij de 6 cilinders. De winst ten opzichte van de bestaande krachtbron is dan ook aanzienlijk. De 2.6 liter had een vermogen van 160 pk bij 5800 tr/min en een maximaal koppel van 220 Nm bij 4600 tr/min. Wie hier de cijfers van de nieuwe 280 E naast legt, ziet direct dat op alle fronten is gewonnen. De 2799 cc 6 cilinder lijnmotor brengt een vermogen op van 197 pk bij 5500 tr/min en een koppel van 270 Nm bij 3750 tr/min. Niet alleen het vermogen en koppel zijn hoger, maar ze worden bovendien bij inzienlijk lagere toerentallen srèikt. De 2.8 is dan ook een verrukkelijke machine die zorgt voor een forse top van 230 km/u en een sprintje van 0 tot 100 in 9,1 De Automaat is een uitgave van De Tilburgse Koerier i.s.m. D.A.T.O. en verschijnt in geheel Tilburg, Goirle, Kiel, Loon op Zand, Udenhout, Berkel Enschot, Oisterwijk, Moergestel en Hilvarenbeek. seconden. Alhoewel Mercedes voor dit model nog krachtiger motoren op de prijslijst heeft staan, lijkt de 2.8 een prima middenweg. De zescilinder heeft bovendien een prettig laag geluidsniveau. De 3,2 liter 6 cilinder werd al enige tijd gebruikt in de 300 SE/SEL en is als zodanig dan ook niet nieu Deze krachtbron vervangt de 24-klepper, die voorlopig nog cabrio en 4-Matic wordt geleverd. Het vermogen van de nieuwe 320 E bleef met 220 pk gelijk aan zijn voorganger, terwijl het koppel van 265 Nm toenam tot 310 Nm. Beide waardes worden bij een lager toerental bereikt, zodat ook hier de souplesse is toegenomen. De 320 E haalt een top van 2304<mu en trekt in 8 seconden naar de 100 km/u. De 3,2 liter heeft een zogenaamde resonantieklep in het inlaatspruitstuk, waardoor de krachtbron zich bij lage toerental gedraagt als twee drie cilinders (klep gesloten) en daarboven als een zes cilinder (klep open). Dit systeem heeft als groot voordeel dat het motorkoppel veel vlakker verloopt over een groot toerenbereik. Andere zaken die onder de loep werden genomen zijn de uitlaat, de katalysator, het injectiesysteem en motormanagementsysteem, terwijl bij de 220 E een verstelbare nokkenas wordt toegepast. BMW zal op de autosalon van Parijs (8-18 oktober) vooral op sportief vlak haar programma fors uitbreiden. Zeer opvallend is de nieuwe BMW M3, die gebaseerd is op de elegant gelijnde coupé. Deze elegante lijn is gecombineerd met enkele agressief/sportieve details zoals de ruimbemeten voorspoiler met forse luchtinlaat voor de achtergelegen oliekoeler en geïntegreerde mistlampen. De specifieke buitenspiegels zijn van een aërodynamisch zeer verantwoord ontwerp, terwijl de 17 inch lichtmetalen velgen met 235/40 x 17 banden het beeld compleet maken. Onder de motorkap vinden we een 3 liter zes cilinder lijnmotor met een maximum vermogen van 286 pk. Dit betekent een fors specifiek vermogen van 96,8 pk per liter cilinderinhoud. Natuurlijk is dit onder andere bereikt door het toepassen van vier kleppen per cilinder en een traploos werkende variabele nokkenas sturing (VAMOS). De meest belangrijke functies worden gestuurd door het Motronic 3.3. Verder kent de M3 een stereo lambdaregeling met een metalen katalysator. Om vanuit stilstand de naald op 100 «k.jj/u te zetten is slechts 6 seconden nodig, terwijl de auto zich ondanks het explosieve karakter kenmerkt door een relatief laag brandstofverbruik. De nieuwe BMW M3 zal rond de jaarwisseling in Nederland op de markt komen. Overigens zal het VANOS-systeem voor nokkenasverstelling voortaan ook op de 2.0 en 2.5 liter 24- kleppenmotoren te vinden zijn. Voor 1993 zijn er ook wat veranderingen bij de 850 te verwachten. De huidige variant zal voortaan als 850 Ci door het leven gaan, terwijl er daarnaast een In ons land is er moment voor 114 kilometers aan wegen inclusief fietspaden, woonerven, zandpaden en autosnelwegen. De provincie Brabant spant hierbij de kroon met een wegennet van 20.345 kilometer. De nummer twee is Gelderland met 17.250 kilometer. Daarna volgen Overijssel en Zuid- Holland met ruim twaalfduizend kilometer en Noord-Holland met 10.612 kilometer weg. Noord- Brabant zit bovendien uitstekend in de fietspaden, maar liefst 2.517 kilometer, direct gevolgd door de provincies Gelderland, Noord- en Zuid- Holland. Ook vertellen de cijfers van het C.B.S. over het aantal parkeerplaatsen en woonerven per provincie. In Zuid- en Noord-Holland kunnen de meeste auto's worden geparkeerd, respectievelijk 34.187 en 30.156. Het meerendeel van de parkeerplaatsen kan tegen betaling worden gebruikt. Alleen in de provincies Flevoland en Friesland is een grote kans gratis een plekje te vinden. Zuid-Holland heeft met 2.417 stuks veruit de meeste woonerven, gevolgd door Gelderland, Noord-Holland en Brabant met zo'n zevenhonderd woonerven. Toerentallen Mercedes introduceert in de 200- 300-reeks maar liefst vijf nieuwe benzinemotoren, allemaal voorzien van twee in- en uitlaatkleppen per cilinder. De 200 E behoudt dezelfde cilinderinhoud van 1996 cc. De vernieuwde krachtbron levert echter nu 136 pk tegen 118 pk bij de 8-klepper. Het toerental waarbij dit vermogen van de 16-klepper wordt bereikt ligt slechts fractioneel hoger. Het koppel nam toe van 172 naar 190 Nm bij 4000 in plaats van 3500 tr/min. Met de standaard r® e handgeschakelde vijf bak heeft de 3 U1 200 E nu 11,5 seconden nodig om vanuit stilstand de 100 km/u te bereiken (was 12 seconden), terwijl ook de topsnelheid is toegenomen tot 200 km/u.Nagenoeg hetzelfde verhaal kan worden verteld over de nieuwe 220 E die als opvolger van de 230 E geldt. De 2199 cc motor is goed v£>or 1:50 pk (230E was 132 pk) en een koppel van 210 Nm (was 198 Nm). De 220 E haalt 210 km/u (was 200 km/u) en trekt in 10,6 seconden van 0 tot 100 (was 11,1 seconden). De behaalde winst ten opzichte van de bestaande 8- kleppers is op papier duidelijk We echter zeer compleet is uitgerust. Standaard zijn schijfremmen rondom, toerenteller, antenne, luidsprekers en bedrading, middenconsole, beklede portierpanelen, geïntegreerde hoofdsteunen op de achterbank en verwarming voor de achterpassagiers. De Applause Li kost f.27.995,-. De bagageruimte heeft een inhoud van 475 liter, wat door het neerklappen van de achterbank fors is uit te breiden. Het tweede model in de serie is de Xi met een aantal comfort verhogende details zoals stuurbekrachtiging, verstelbaar stuur, elektrisch bediende ramen en spiegels, centrale vergrendeling en kuipstoelen met luxueuze bekleding. Tegen meerprijs zijn de Li en Xi met ABS te leveren in combinatie met automatisch instellende schokdempers. De Zi komt wat uitvoering betreft overeen met de Xi en kost f.40.795,=. Alle Daihatsu-modellen worden geleverd met een driedubbele zekerheid: 3 jaar fabrieksgarantie op de auto, 6 jaar carrosseriegarantie op doorroesten van binnenuit en 3 jaar garantie op de lak. Eind 1989 werd de Daihatsu Applause op de Nederlandse markt geïntroduceerd. De auto maakte zijn debuut in het moeilijkste segment, maar is inmiddels een bekende verschijning. Zeer kenmerkend is het typische sedan-uiterlijk, ondanks de aanwezigheid van een grote vijfde deur. In het afgelopen voorjaar werden de uitrustingsvarianten van de Applause opgewaardeerd, een operatie die door de consument zeer werd geapprecieerd. Het 1993- model echter heeft ook een duidelijk zichtbare uiterlijke verandering ondergaan. Aan de buitenkant van de vernieuwde Applause zien we direct een nieuwe grille, groter uitgevallen bumpers en brede stootstrips op de flanken. Onder de motorkap vinden we ongewijzigd de vlotte 1.6 liter motor van 105 pk gekoppeld aan een handgeschakelde vijfbak. Een automatisch transmissie is op de voorwielaangedreven types tegen meerprijs leverbaar. De Applause is beschikbaar in drie varianten, Li, Xi en Zi, waarbij de laatste is voorzien van permanente vierwielaandrijving. Het instapmodel is de Li, die Alhoewel veel technici het erover eens zijn dat meerkleppers niet enig zalig makend zijn, blijkt het kietelen van een motor door hebben hier te maken met totaalgewichten van 1350 tot 1370 kg. Toch kunnen beide auto's niet sportief gènoemd worden. Op de weg is het verschil tussen de 2.0 en 2.2 liter nauwelijks merkbaar, terwijl de motoren maar wat moeite hadden om op een in de testrit opgenomen naar boven slingerend weggetje nog vlot te presteren. Bij klimmen moet veel geschakeld worden en is het duidelijk dat ook deze 16-kleppers op toeren gehouden moeten worden. De motor is niet rumoerig, maar laat zich duidelijk horen. Er mag gerust met enige heimwee teruggedacht worden aan de bestaande 2.3 liter 4-pitter, die wellicht iets minder presteerde, maar tóch prettiger in het geheugen ligt. Ere wie ere toekomt! Er mogen best eens pluimen worden uitgedeeld. Gelukkig heb ik in het verleden weinig gebruik hoeven maken van de diensten van de Wegenwacht. Pech betekent immers altijd dat je dagprogramma door de war wordt gehaald. Toch betaal ik keurig ieder jaar mijn lidmaatschap, want je kunt immers nooit weten. Een lidmaatschap van de ANWB/Wegenwacht kan immers altijd van pas komen en dat deed het, het afgelopen weekend. Terugkomend van een familiebezoek in Zuid- Limburg wist de auto via electronische weg te melden dat er iets niet in orde was met het elektrisch systeem. Gelukkig reed ik ter hoogte van een afslag, zodat ik nog mooi van de weg af kon rijden. Na gestopt te zijn, opende ik de motorkap en constateerde dat de V-snaar van waterpomp en dynamo de drie poelies waarlangs deze draait had verlaten. Wat bleek, door metaalmoeheid of een los geraakte moer, was de poelie van de dynamo uitgesleten. Er was inmiddels zoveel speling opgebouwd dat de V-snaar te veel ruimte had gekregen. Ik hoefde gelukkig geen praatpaal te zoeken, daar ik in een heldere bui de autotelefoon had meegenomen. Om 18.15 werd de Wegenwacht gt Een vriendelijke dame wist me te vertellen dat de helpende hand binnen zo'n driekwartier kon verschijnen. Helaas, het bleek druk en drie driekwartier werd uiteindelijk bijna twee uur. De wegenwachter trok direct de conclusie dat hij het euvel niet kon verhelpen, er moest gewoon een nieuwe dynamo gekocht worden en dat is op zondagavond schier onmogelijk. Daadkrachtig werd direct een vrachtauto gebeld die de auto en passagiers naar huis zou brengen. Er zijn maar weinig mensen die weten dat dit transport tot maximaal twee keer per jaar gratis is. Op zondagavond van Zuid- Limburg naar Tilburg kost zo’n zeven- tot achthonderd gulden en het is mooi meegenomen als de ANWB hier voor opdraait. Afgezien van het lange wachten terecht een pluim op de hoed van de Wegenwacht... Tony Vos RI325] hMiVL6237*

Kranten Regionaal Archief Tilburg

Weekblad De Tilburgse Koerier | 1992 | | pagina 21