MERCEDES-BENZ
W124 16/24V
95
SPORTIEVE BMW-PRIMEURS
OPGEFRISTE
L95
lepper-die-klep
APPLAUSE
15
25
l<jM
Nederlandse
Bijlage van: De Tilburgse Koerier
N
GELD
PERS
UI.
RTE
ÏY'$.
'S.
wegen
Pluim
Et
r 1992-pagina20
Donderdag 24 september 1992
Oplage: 95.575 ex.
ia!-
pk 3
Lees verder op pagina 3
zijn van
vam
km/i
tegen
o.a.
pagll
pag5
pag3
Tel. 013-359858
Autotest
Mitsubishi
Eclipse
Lees verder
in dit nummer
Rij-impressie:
Citroën ZX
3deurs
Nieuw
Motormanagementsysteem
voor SAAB 1993 modellen
erkoop
t meubelen
Heuvelstraat
Westermarkt
Dorpsstraat
Jaargang 4
Nummer 37
eum-Pfaff met
fektie van
glad!
iden, of onge-
transport was
g:
rolang de voor-
IEUW
iemodel
•FAFF
..^eregt
i wordt
ikelde 6-bak
et rits in de
dstraat 26
Tilburg
013-421933
merken
ide merken
Lady Gold.
en 40/44
8 en 50/52
i waring, terwijl
2?S pk alleen in
iden is. De 8 cill
lijk te herkenn01
ere middengriu.
5 uur
jebeld.
r op dit
18.214
3 liter
r in de
srd.
320 E
probleemloos:
jlfs plastic,
em met du<
ie BH's, o.a.
veel kant etc.
/anaf
en produceerden eenmaal op
toeren veel geweld. Deze twee
klassieke nadelen zijn voor een
groot deel ondervangen.
Redactie:
Tony Vos
Tel. 013/686023
Postbus 410 - 5000 AK Tilburg
Advertenties:
Advertentie-afdeling
De Tilburgse Koerier
N.S.'Plein 14, 5014 DA Tilburg
Tel. 013/368805
Fax 013/359985
Sluitingstijd:
redactie en advertenties:
dinsdag 22.00 uur
Stuttgart - Steeds meer auto's zijn voorzien
van zogenaamde multi-kleppen techniek,
waarmee wordt bedoeld dat iedere cilinder
meer dan één in- en uitlaatklep heeft. Zo
komen fabrikanten dan ook met 12-, 16-, 20-,
24- of meerkleppers. Het lijkt haast een mode
te zijn. Mercedes-Benz staat er echter om
bekend niet toe te geven aan modegrillen.
Bij de S- en SL-series werden reeds vier
kleppen per zuiger gemonteerd. Deze lijn
heeft zich nu uitgebreid naar het
middenklasse-model, de 200-300-reeks.
Mercedes claimt hierbij een hoger koppel,
lager verbruik en lagere emissie-waarden.
nieuwe 850 CSi zal verschijnen.
Déze sportieve Grand Tourismo
heeft een nieuw ontwikkelde 5,6
liter V12 met een vermogen van
380 pk. Deze kolos sprint in 6
seconden van 0 tot 100 km/u en
heeft een bij 250 km/u afgeregelde
topsnelheid. De 850 CSi
alleen met handgeschal
aangeboden.
Het laatste BMW-nieuwtje betreft
de 530 en 540i, twee nieuwe
modellen uit de 5-serie met de
kersverse V8-motoren. De 218 pk 3
liter V8 is te vinden in de 530i en
530i Touring, terwijl de 4 liter V8
van 286 pk alleen in de 540i sedan
te vinden is. De 8 cilinder 5-serie is
uiterlijk te herkennen aan de
bredere middengrille.
monteren een technisch
interessante bezigheid. De eers
generatie meerkleppers, vooral
Japanse hoek beschikten
Resonantieklep
De meer-kleppen techniek
overtuigt echter veel meer bij de 6
cilinders. De winst ten opzichte
van de bestaande krachtbron is
dan ook aanzienlijk. De 2.6 liter
had een vermogen van 160 pk bij
5800 tr/min en een maximaal
koppel van 220 Nm bij 4600 tr/min.
Wie hier de cijfers van de nieuwe
280 E naast legt, ziet direct dat op
alle fronten is gewonnen. De 2799
cc 6 cilinder lijnmotor brengt een
vermogen op van 197 pk bij 5500
tr/min en een koppel van 270 Nm
bij 3750 tr/min. Niet alleen het
vermogen en koppel zijn hoger,
maar ze worden bovendien bij
inzienlijk lagere toerentallen
srèikt. De 2.8 is dan ook een
verrukkelijke machine die zorgt
voor een forse top van 230 km/u en
een sprintje van 0 tot 100 in 9,1
De Automaat is een uitgave van
De Tilburgse Koerier i.s.m.
D.A.T.O. en verschijnt in geheel
Tilburg, Goirle, Kiel, Loon op
Zand, Udenhout, Berkel Enschot,
Oisterwijk, Moergestel en
Hilvarenbeek.
seconden. Alhoewel Mercedes
voor dit model nog krachtiger
motoren op de prijslijst heeft
staan, lijkt de 2.8 een prima
middenweg.
De zescilinder heeft bovendien een
prettig laag geluidsniveau.
De 3,2 liter 6 cilinder werd al enige
tijd gebruikt in de 300 SE/SEL en is
als zodanig dan ook niet nieu
Deze krachtbron vervangt de
24-klepper, die voorlopig nog
cabrio en 4-Matic wordt geleverd.
Het vermogen van de nieuwe 320 E
bleef met 220 pk gelijk aan zijn
voorganger, terwijl het koppel van
265 Nm toenam tot 310 Nm. Beide
waardes worden bij een lager
toerental bereikt, zodat ook hier de
souplesse is toegenomen.
De 320 E haalt een top van 2304<mu
en trekt in 8 seconden naar de 100
km/u. De 3,2 liter heeft een
zogenaamde resonantieklep in het
inlaatspruitstuk, waardoor de
krachtbron zich bij lage toerental
gedraagt als twee drie cilinders
(klep gesloten) en daarboven als
een zes cilinder (klep open). Dit
systeem heeft als groot voordeel
dat het motorkoppel veel vlakker
verloopt over een groot
toerenbereik. Andere zaken die
onder de loep werden genomen
zijn de uitlaat, de katalysator, het
injectiesysteem en
motormanagementsysteem, terwijl
bij de 220 E een verstelbare
nokkenas wordt toegepast.
BMW zal op de autosalon van
Parijs (8-18 oktober) vooral op
sportief vlak haar programma fors
uitbreiden. Zeer opvallend is de
nieuwe BMW M3, die gebaseerd is
op de elegant gelijnde coupé. Deze
elegante lijn is gecombineerd met
enkele agressief/sportieve details
zoals de ruimbemeten voorspoiler
met forse luchtinlaat voor de
achtergelegen oliekoeler en
geïntegreerde mistlampen. De
specifieke buitenspiegels zijn van
een aërodynamisch zeer
verantwoord ontwerp, terwijl de 17
inch lichtmetalen velgen met
235/40 x 17 banden het beeld
compleet maken. Onder de
motorkap vinden we een 3 liter zes
cilinder lijnmotor met een
maximum vermogen van 286 pk.
Dit betekent een fors specifiek
vermogen van 96,8 pk per liter
cilinderinhoud. Natuurlijk is dit
onder andere bereikt door het
toepassen van vier kleppen per
cilinder en een traploos werkende
variabele nokkenas sturing
(VAMOS). De meest belangrijke
functies worden gestuurd door het
Motronic 3.3. Verder kent de M3
een stereo lambdaregeling met
een metalen katalysator. Om
vanuit stilstand de naald op 100
«k.jj/u te zetten is slechts 6
seconden nodig, terwijl de auto
zich ondanks het explosieve
karakter kenmerkt door een
relatief laag brandstofverbruik. De
nieuwe BMW M3 zal rond de
jaarwisseling in Nederland op de
markt komen.
Overigens zal het VANOS-systeem
voor nokkenasverstelling voortaan
ook op de 2.0 en 2.5 liter 24-
kleppenmotoren te vinden zijn.
Voor 1993 zijn er ook wat
veranderingen bij de 850 te
verwachten. De huidige variant zal
voortaan als 850 Ci door het leven
gaan, terwijl er daarnaast een
In ons land is er
moment voor 114
kilometers aan wegen
inclusief fietspaden,
woonerven, zandpaden en
autosnelwegen. De provincie
Brabant spant hierbij de
kroon met een wegennet van
20.345 kilometer. De nummer
twee is Gelderland met
17.250 kilometer. Daarna
volgen Overijssel en Zuid-
Holland met ruim
twaalfduizend kilometer en
Noord-Holland met 10.612
kilometer weg. Noord-
Brabant zit bovendien
uitstekend in de fietspaden,
maar liefst 2.517 kilometer,
direct gevolgd door de
provincies Gelderland,
Noord- en Zuid- Holland. Ook
vertellen de cijfers van het
C.B.S. over het aantal
parkeerplaatsen en
woonerven per provincie. In
Zuid- en Noord-Holland
kunnen de meeste auto's
worden geparkeerd,
respectievelijk 34.187 en
30.156. Het meerendeel van
de parkeerplaatsen kan
tegen betaling worden
gebruikt. Alleen in de
provincies Flevoland en
Friesland is een grote kans
gratis een plekje te vinden.
Zuid-Holland heeft met 2.417
stuks veruit de meeste
woonerven, gevolgd door
Gelderland, Noord-Holland
en Brabant met zo'n
zevenhonderd woonerven.
Toerentallen
Mercedes introduceert in de 200-
300-reeks maar liefst vijf nieuwe
benzinemotoren, allemaal
voorzien van twee in- en
uitlaatkleppen per cilinder. De 200
E behoudt dezelfde cilinderinhoud
van 1996 cc. De vernieuwde
krachtbron levert echter nu 136 pk
tegen 118 pk bij de 8-klepper. Het
toerental waarbij dit vermogen
van de 16-klepper wordt bereikt
ligt slechts fractioneel hoger. Het
koppel nam toe van 172 naar 190
Nm bij 4000 in plaats van 3500
tr/min. Met de standaard
r® e handgeschakelde vijf bak heeft de
3 U1 200 E nu 11,5 seconden nodig om
vanuit stilstand de 100 km/u te
bereiken (was 12 seconden), terwijl
ook de topsnelheid is toegenomen
tot 200 km/u.Nagenoeg hetzelfde
verhaal kan worden verteld over
de nieuwe 220 E die als opvolger
van de 230 E geldt. De 2199 cc
motor is goed v£>or 1:50 pk (230E
was 132 pk) en een koppel van 210
Nm (was 198 Nm). De 220 E haalt
210 km/u (was 200 km/u) en trekt in
10,6 seconden van 0 tot 100 (was
11,1 seconden). De behaalde winst
ten opzichte van de bestaande 8-
kleppers is op papier duidelijk We
echter zeer compleet is uitgerust.
Standaard zijn schijfremmen
rondom, toerenteller, antenne,
luidsprekers en bedrading,
middenconsole, beklede
portierpanelen, geïntegreerde
hoofdsteunen op de achterbank en
verwarming voor de
achterpassagiers. De Applause Li
kost f.27.995,-.
De bagageruimte heeft een inhoud
van 475 liter, wat door het
neerklappen van de achterbank
fors is uit te breiden. Het tweede
model in de serie is de Xi met een
aantal comfort verhogende details
zoals stuurbekrachtiging,
verstelbaar stuur, elektrisch
bediende ramen en spiegels,
centrale vergrendeling en
kuipstoelen met luxueuze
bekleding. Tegen meerprijs zijn de
Li en Xi met ABS te leveren in
combinatie met automatisch
instellende schokdempers. De Zi
komt wat uitvoering betreft
overeen met de Xi en kost
f.40.795,=.
Alle Daihatsu-modellen worden
geleverd met een driedubbele
zekerheid: 3 jaar fabrieksgarantie
op de auto, 6 jaar
carrosseriegarantie op
doorroesten van binnenuit en 3
jaar garantie op de lak.
Eind 1989 werd de Daihatsu
Applause op de Nederlandse
markt geïntroduceerd. De auto
maakte zijn debuut in het
moeilijkste segment, maar is
inmiddels een bekende
verschijning. Zeer kenmerkend is
het typische sedan-uiterlijk,
ondanks de aanwezigheid van een
grote vijfde deur. In het afgelopen
voorjaar werden de
uitrustingsvarianten van de
Applause opgewaardeerd, een
operatie die door de consument
zeer werd geapprecieerd. Het 1993-
model echter heeft ook een
duidelijk zichtbare uiterlijke
verandering ondergaan.
Aan de buitenkant van de
vernieuwde Applause zien we
direct een nieuwe grille, groter
uitgevallen bumpers en brede
stootstrips op de flanken. Onder de
motorkap vinden we ongewijzigd
de vlotte 1.6 liter motor van 105 pk
gekoppeld aan een
handgeschakelde vijfbak. Een
automatisch transmissie is op de
voorwielaangedreven types tegen
meerprijs leverbaar.
De Applause is beschikbaar in
drie varianten, Li, Xi en Zi, waarbij
de laatste is voorzien van
permanente vierwielaandrijving.
Het instapmodel is de Li, die
Alhoewel veel technici het erover
eens zijn dat meerkleppers niet
enig zalig makend zijn, blijkt het
kietelen van een motor door
hebben hier te maken met
totaalgewichten van 1350 tot 1370
kg. Toch kunnen beide auto's niet
sportief gènoemd worden. Op de
weg is het verschil tussen de 2.0 en
2.2 liter nauwelijks merkbaar,
terwijl de motoren maar wat
moeite hadden om op een in de
testrit opgenomen naar boven
slingerend weggetje nog vlot te
presteren. Bij klimmen moet veel
geschakeld worden en is het
duidelijk dat ook deze 16-kleppers
op toeren gehouden moeten
worden.
De motor is niet rumoerig, maar
laat zich duidelijk horen. Er mag
gerust met enige heimwee
teruggedacht worden aan de
bestaande 2.3 liter 4-pitter, die
wellicht iets minder presteerde,
maar tóch prettiger in het
geheugen ligt.
Ere wie ere toekomt! Er
mogen best eens pluimen
worden uitgedeeld. Gelukkig
heb ik in het verleden weinig
gebruik hoeven maken van
de diensten van de
Wegenwacht. Pech betekent
immers altijd dat je
dagprogramma door de war
wordt gehaald. Toch betaal ik
keurig ieder jaar mijn
lidmaatschap, want je kunt
immers nooit weten. Een
lidmaatschap van de
ANWB/Wegenwacht kan
immers altijd van pas komen
en dat deed het, het
afgelopen weekend.
Terugkomend van een
familiebezoek in Zuid-
Limburg wist de auto via
electronische weg te melden
dat er iets niet in orde was
met het elektrisch systeem.
Gelukkig reed ik ter hoogte
van een afslag, zodat ik nog
mooi van de weg af kon
rijden. Na gestopt te zijn,
opende ik de motorkap en
constateerde dat de V-snaar
van waterpomp en dynamo
de drie poelies waarlangs
deze draait had verlaten. Wat
bleek, door metaalmoeheid of
een los geraakte moer, was de
poelie van de dynamo
uitgesleten. Er was inmiddels
zoveel speling opgebouwd
dat de V-snaar te veel ruimte
had gekregen.
Ik hoefde gelukkig geen
praatpaal te zoeken, daar ik
in een heldere bui de
autotelefoon had
meegenomen. Om 18.15
werd de Wegenwacht gt
Een vriendelijke dame wist
me te vertellen dat de
helpende hand binnen zo'n
driekwartier kon verschijnen.
Helaas, het bleek druk en drie
driekwartier werd uiteindelijk
bijna twee uur. De
wegenwachter trok direct de
conclusie dat hij het euvel
niet kon verhelpen, er moest
gewoon een nieuwe dynamo
gekocht worden en dat is op
zondagavond schier
onmogelijk. Daadkrachtig
werd direct een vrachtauto
gebeld die de auto en
passagiers naar huis zou
brengen. Er zijn maar weinig
mensen die weten dat dit
transport tot maximaal twee
keer per jaar gratis is. Op
zondagavond van Zuid-
Limburg naar Tilburg kost
zo’n zeven- tot achthonderd
gulden en het is mooi
meegenomen als de ANWB
hier voor opdraait. Afgezien
van het lange wachten
terecht een pluim op de hoed
van de Wegenwacht...
Tony Vos
RI325]
hMiVL6237*