FORD ESCORT EN ORION 1993 VOLKSWAGEN GOLF VH6 OÈ Peugeot van Collaris swingend middelpunt Slag om Dongen lev I 0! ÜÜJ0ÏA6- jd, reparatie, uringen Moeiteloos Exclusieve Toledo Topaz bij Noordhoek LAGEW1TSIEBAAN78TILBURG-Tel.O13-634355 voortrekkers- Je voelt je lekkerder in een Peugeot van 9 Suzuki Gijsbers in de I IJCK positie DE TILBURGSE KOERIER DE AUTOMAAT - Donderdag 17 september 1992 - pagina 3 r 1992 - pagina 2 die side et inter -Golf gi rre handgrepen in de ■MM vers lope; Vervolg van pagina 1 m* N I .BEDRIJF JSCH BV RUTOCENTRDM COLLRRIS TILBURG .1989 .1988 .1986 .1984 .1987 .1986 .1990 .1985 .1987 .1984 .1984 .1985 .1984 .1984 .1986 .1984 .1987 .1982 .1980 voor- reid rals lisator A JLX km, zwart om Dongen" verredr le klasser »rred< n telt sbber >n bij >uzuki-c Tilbr terreii 55/3944 straf mmisloos. stevig zelijks loge 1 te laten gegevens: Volkswagen Golf Prijzen Alle bestaande carrosseriévarianten bleven rijf 13-553753 1985 1984 1986 1985 1983 en 1984 .1987 .1987 .1984 .1986 .1986 .1985 .1985 .1986 .1986 .1987 .1986 .1983 .1986 .1983 .1986 .1983 1.OOO,- idering van de De bumj carrossfeilc terwijl de s van een mc verbreding de rookglazen achterlichtunit le innerlijke kracht te lezen, impers en spiegels zijn in de ‘=seriekleur meegespoten, de spatborden zijn voorzien ratzwarte ingsrand. Standaard zijn jlazen achterlichtunits. Er zijn in de autowereld veel trendvolgers en maar een spaarzaam aantal trendsetters. Volkswagen hoort op velerlei gebied tot de bedenkers van noviteiten: een dieselmotor in een compacte auto (Golf), vergaande veiligheidsvoorzieningen en het creëren van het GTi- middenklasse-segment. Met de nieuwe Golf VR6 laat Volkswagen wederom zien dat er nog steeds kleine gaten in de markt zijn. Het lijkt zo simpel, een grote motor in een kleine auto, maar daar komt echter meer bij kijken. Officieel Peugeot- dealer voor Tilburg en omstreken De VR6-motor werd nog niet zo lang geleden geïntroduceerd in de Volkswagen Passat. De krachtbron beschikt over twee rijen van drie cilinders die onder een kleine hoek van 15 graden ten opzichte van elkaar staan. Door deze geringe blokboek was het mogelijk slechts één cilinderkop te monteren. Een zeer groot voordeel is de compacte bouwwijze, waardoor het mogelijk is een motor met maar liefst 2,8 liter inhoud te monteren in relatief kleine motorcompartimenten. huidje overtrokken. De stoelen z::_ vergelijkbaar aan die van de Gl. en bieden een prima steun aan lenden en bovenbenen. De bestuurdersstoel is in hoogte verstelbaar, terwijl de rugleuning netjes traploos aan te passen is. l uan ook - -Hinder. De tig geluid wat it wordt. De j,f heeft als ’114 kg, men Soeplesse De VR6 levert een vermogen van 174 pk bij 5800 tr/min en een zalig koppel van 235 Nm bij 4200 tr/min. Een aggregaat met een geweldige soeplesse die uitsluitend kan worden bereikt door een grote cilinderinhoud en niet door het toepassen van een veelheid aan kleppen of een turbocompressor. Volkswagen monteert dan ook gewoon 2 kleppen per cilinder. VR6 maakt een machtig geluid nooit te hard of irritant w krap 4 meter lange Golf1 VR6 een gewicht van 11b waardoor we gerust kunr spreken van een overgemotoriseerde variant. De de soej kracht vermc auto i maar een trendsette en gedistingeerd, cc hebbedingetje. Op zondag 20 september as. wordt op initiatief van ASC de Driesprong "De slag om Dongen" verreden, een orientatierit voor alle klassen. De tocht zal ongeveer 2 uur duren en wordt verreden in de A-, B- en Tourklasse en telt mee voor het clubkampioenschap 1992. Liefhebbers kunnen zich tussen 13.00 en 14.00 uur inschrijven bij Partycentrum 't Halve Maantje, Dongenseweg 40 in Rijen. Er is voor alle deelnemers een prijsje. De A-klasse is voor ervaren rijders, terwijl minder ervaren rijders die toch regelmatig een orientatierit rijden beter in de B- klasse kunnen meedoen. Tot slot is er dan de toerklasse voor beginners en mensen die niet regelmatig aan ritten meedoen. Voor informatie kunnen geïnteresseerden contact opnemen met de organisatie: telefoon 01623- 14622. Kleuraccenten De VR6 heeft een compact, drie spakig en met leer bekleed stuurwiel wat lekker in de hand ligt. Ook de pookknop is met een Vliegensvlug De Golf VR6 is behoorlijk zijn geveerd, maar niet comprom TTi De auto heeft een meer dan s bochtengedrag. Het is nauwe mogelijk de auto ook bij ho^e snelheden over de wielen te laten wegglijden. De stabiliteit is zowel rechtuit als in curves enorm. De Naast de genoemde uitvoering van wegklapbar de CLX beschikt deze auto over rolbeugel. meegespoten bumpers, speciale wieldoppen, afsluitbaar dashboardkastje, een opberglade onder de passagiersstoel en twee behouden. Alhoewel nog niet alle uitvoeringen direct leverbaar zijn, heeft Ford Nederland wel de totale prijslijst vrijgegeven. De basis Escort 1.3 CL kost f.27.350,=. De 1.4 CL begint bij f.28.350,= terwijl de 1.6 Zeta als 3-deurs CL start bij f.29.350,=. Een Escort 3-deurs 1.6 CLX moet f.31.350,= opleveren, terwijl dezelfde auto met 105 pk 1.8 motor f.33.350,= moet kosten. De bestaande Escort XR3i cabriolet kost f.63.150,= terwijl het nieuwe model met 1.4 motor in de CLX- uitgave al beschikbaar is vanaf f.43.950,=. De Orion is in vrijwel alle motorvarianten verkrijgbaar. De CL 1.6 kost f.30.950,= terwijl de serie begint bij f.28.950,= voor de 1.3 CL. De Escort Clipper, de fraai gelijnde vijfdeurs stationwagon, start in een CL-uitgave met 1.4 motor voor f.31.750,= terwijl dezelfde auto met 1.6 liter 16V- krachtbron voor f.32.750,= inde prijslijst staat. mistlampen voorin en de dubbele uitlaat. Natuurlijk heeft de VR6 de dubbele koplampen en radio- antenne vergelijkbaar met de GTi. Zeer specifiek zijn de lichtmetalen BBS-velgen met 205/5Ó VR 15 banden. De Golf VR6 ziet er door deze details bescheiden gespierd uit. Ook in het interieur mogen we bij deze top-Golf geen uitbundigheid verwachten. Het fantasievol vormgegeven en uitstekend afgewerkte dashboard is identiek aan alle andere Golf-modellen, maar herbergt uiteraard vrijwel alle denkbare details: toerenteller, een boordcomputer, vier uitstroomopeningen en de gebruikelijke bedieingsknoppen. Alles voelt stevig en solide aan. In de lichtschakelaar is ook de bediening van de mistlampen en achter geïntegreerd. Wordt een rit de verlichting uitgezet, schakelen automatisch te mistlampen uit, een prima beveiliging tégen het nodeloos aanhouden van deze verblindende voorziening. Technische Merk en type: Vc VR6 Aantal cilinders: 6 in V-vorm Cilinderinhoud: 2792 cc Boring x slag: 81 x 90,3 mm Vermogen: 174 pk bij 5800 tr/min Koppel: 235 Nm bij 4200 tr/min Prestaties: topsnelheid 225 km/u; i acceleratie 0-100 in 7,6 sec. Afmetingen: lengte 4,02 meter, breedte 1,71 meter Gewicht: 1114 kg Verbruik: bij 90 km/u 7,3 liter/100 km: bij 120 km/u 8,9 liter/100 km; stadsverkeer 12,3 liter/100 km Prijs: f.62.490,= Wegenbelasting: f.172,tot f.181, r 3 mnd. .Wllliw— grenzen van de VR6 liggen ver weg en het snel rijden over extreem bochtige wegen gaat de bestuurder even makkelijk af als het vliegensvlug wegtrekken in de rechtuit-situatie. Ondanks het feit dat de VR6-motor niet al te veel gewicht moet meetrekken, mag op een stevig brandstofverbruik worden gerekend van ongeveer 1 op 8. We zijn inmiddels gewend dat Volkswagen voor zijn uitstekende produkten ook uitstekende prijzen weet te vragen. Voor het bedrag wat de VR6 moet opbrengen, kunnen twee Golfjes 1.4 CL worden aangeschaft. De VR6 kost als driedeurs f.62.490,= en voor dat bedrag heeft de concurrentie ook het nodige in huis. Toch biedt de Golf VR6 een nieuwe combinatie 1 van een overbemeten motor mét een compacte carrosserie. De Golf VR6 is absoluut een trendsetter. Het knappe is dan ook dat juist een generalist als Volkswagen een behoorlijk prijzige compacte auto kan neerzetten die door het publiek direct enorm gewild is. Het is een serieuze auto geworden met verschillende eigenschappen een puur als speelgoed bedoel sportwagen niet zouden misstaan.) lissen BV Llh Golf haalt een top van 225 km/u en trekt binnen 7,6 seconden van 0 tot 100 km/u. Deze waarden zijn al behoorlijk explosief, maar geven nauwelijks het rijgenot van de auto weer. Vooral het hoge koppel en de manier waarop de motor oppakt vanuit alle mogelijke toerentallen is fabuleus. De Golf VR6 is dan ook absoluut niet te vergelijken met de GTi en GTi 16V. Beide auto's weten zeer sportieve prestaties neer te zetten, maar om de opgegeven waarden te bereiken moet hard worden gewerkt, ver in toeren worden doorgetrokken en op het juiste moment worden geschakeld. Dit staat echter niet in verhouding tot iepel, maar zeer explosieve it van de VR6, die altijd logen over lijkt te hebben. De is geen rauwe racemachine, tar een trendsettend, zeer snel gedistingeerd, compact Afgelopen vrijdag was een Peugeot 205 van garagebedrijf Collaris uit Tilburg het swingend middelpunt bij dansschool Kuiper aan de Dragonstraat in Tilburg. De betreffende auto was daar de hoofdprijs van een loterij, die het Tilburgse formatie-dansteam aan f 30.000,- heeft geholpen om op nationaal en internationaal niveau topprestaties te kunnen leveren. Na een wervelende show in nieuwe kledij en volgens een nieuwe choreografie hadden de Tilburgse dansers nog puf genoeg om zich te scharen rond de fel begeerde auto, voordat de gelukkige winnaar de sleutels in ontvangst mocht nemen. Zondag 20 september aanstaande wordt in Oisterwijk de jaarlijkse triathlon gehouden. Het enorme veld deelnemers zal vanaf de Lind vertrekken voor de verschillende onderdelen, lopen, fietsen en zwemmen. Voor de vierde achtereenvolgende keer levert Suzuki-dealer Gijsbers uit Tilburg een tweetal terreinauto's. De ter beschikking gestelde Suzuki Samurai en Vitara zijn bestemd als jury- en voorrij-auto. De bekleding is stemmig, terwijl er enkele ingeweven kleuraccenten er een afwisselend geheel van maken. Dezelfde stof komen we ook op de deurpanelen tegen. De twee buitenspiegels zijn elektrisch verstelbaar vanuit het portierpaneel aan bestuurderszijde. Ook de portierruiten worden van hieruit elektrisch bediend. In het linker portier is de ruit voorzien van een tipstand voor het snel openen en sluiten. Volkswagen heeft de Golf voorzien van een veelheid aan opbergmogelijkheden in de portieren, console en in het dashboardkastje. Het onderstel van de VR6 is volledig op de enorme krachten van de motor ingesteld. De voorwielen zijn onafhanxelijk opgehangen vojgens het McPherson- principe, terwijl we achter een semi-onafhankelijke ophanging vinden met schroefveren. Zowel voor achter is een torsiestabili gemonteerd, terwijl de schokdempers van het gasgevulde exemplaar zijn. Naast een sportief afgestemd onderstel zijn ook goede remmen van groot belang. De VR6 heeft voor en achter remschijven, waarvan de voorste geventileerd. ABS behoort natuurlijk tot de standaarduitvoering. Boordcomputer Volkswagen is een bescheiden merk. De VR6 is uiterlijk dan ook niet herkenbaar aan uitgebouwde spatborden en overdreven spoilers. Natuurlijk staat op en achterkant de aanwezighf Seat-dealer Noordhoek aan de Leharstraat heeft tijdelijk een actiepakket op alle Toledo-modellen onder de naam Toledo Topaz. Het Topaz- actiepakket omvat een meegespoten GT-achterspoiler, stootstrips, centrale portiervergrendeling, meegespoten bumpers, spiegels en grille en een reflecterend achterpaneel. De totale waarde van dit pakket bedraagt f.2.500,=. In de actieperiode die duurt tot en november wordt dit pakket aangeboden voor slechts f.750,=. Zo komt de Seat Toledo 1.6 CL Topaz op f.30.745,=. De Toledo, die met name ook goed scoort op de zakelijke markt, is te leasen va. f.799,per maand. NL

Kranten Regionaal Archief Tilburg

Weekblad De Tilburgse Koerier | 1992 | | pagina 25