FORD ESCORT EN ORION 1993
VOLKSWAGEN GOLF VH6
OÈ
Peugeot van
Collaris
swingend
middelpunt
Slag om Dongen
lev I
0!
ÜÜJ0ÏA6-
jd, reparatie,
uringen
Moeiteloos
Exclusieve Toledo Topaz
bij Noordhoek
LAGEW1TSIEBAAN78TILBURG-Tel.O13-634355
voortrekkers-
Je voelt je lekkerder in een Peugeot van
9
Suzuki Gijsbers
in de
I
IJCK
positie
DE TILBURGSE KOERIER
DE AUTOMAAT - Donderdag 17 september 1992 - pagina 3
r 1992 - pagina 2
die
side
et inter
-Golf gi
rre handgrepen in de
■MM
vers
lope;
Vervolg van pagina 1
m*
N
I
.BEDRIJF
JSCH BV
RUTOCENTRDM
COLLRRIS TILBURG
.1989
.1988
.1986
.1984
.1987
.1986
.1990
.1985
.1987
.1984
.1984
.1985
.1984
.1984
.1986
.1984
.1987
.1982
.1980
voor-
reid
rals
lisator
A JLX
km, zwart
om Dongen" verredr
le klasser
»rred<
n telt
sbber
>n bij
>uzuki-c
Tilbr
terreii
55/3944
straf
mmisloos.
stevig
zelijks
loge
1 te laten
gegevens:
Volkswagen Golf
Prijzen
Alle bestaande
carrosseriévarianten bleven
rijf
13-553753
1985
1984
1986
1985
1983 en 1984
.1987
.1987
.1984
.1986
.1986
.1985
.1985
.1986
.1986
.1987
.1986
.1983
.1986
.1983
.1986
.1983
1.OOO,-
idering
van de
De bumj
carrossfeilc
terwijl de s
van een mc
verbreding
de rookglazen achterlichtunit
le innerlijke kracht te lezen,
impers en spiegels zijn in de
‘=seriekleur meegespoten,
de spatborden zijn voorzien
ratzwarte
ingsrand. Standaard zijn
jlazen achterlichtunits.
Er zijn in de autowereld veel trendvolgers en maar een
spaarzaam aantal trendsetters. Volkswagen hoort op
velerlei gebied tot de bedenkers van noviteiten: een
dieselmotor in een compacte auto (Golf), vergaande
veiligheidsvoorzieningen en het creëren van het GTi-
middenklasse-segment. Met de nieuwe Golf VR6 laat
Volkswagen wederom zien dat er nog steeds kleine
gaten in de markt zijn. Het lijkt zo simpel, een grote
motor in een kleine auto, maar daar komt echter meer
bij kijken.
Officieel Peugeot-
dealer voor Tilburg
en omstreken
De VR6-motor werd nog niet zo
lang geleden geïntroduceerd in de
Volkswagen Passat. De krachtbron
beschikt over twee rijen van drie
cilinders die onder een kleine hoek
van 15 graden ten opzichte van
elkaar staan. Door deze geringe
blokboek was het mogelijk slechts
één cilinderkop te monteren. Een
zeer groot voordeel is de compacte
bouwwijze, waardoor het mogelijk
is een motor met maar liefst 2,8
liter inhoud te monteren in relatief
kleine motorcompartimenten.
huidje overtrokken. De stoelen z::_
vergelijkbaar aan die van de Gl.
en bieden een prima steun aan
lenden en bovenbenen. De
bestuurdersstoel is in hoogte
verstelbaar, terwijl de rugleuning
netjes traploos aan te passen is.
l uan ook
- -Hinder. De
tig geluid wat
it wordt. De
j,f heeft als
’114 kg,
men
Soeplesse
De VR6 levert een vermogen van
174 pk bij 5800 tr/min en een zalig
koppel van 235 Nm bij 4200 tr/min.
Een aggregaat met een geweldige
soeplesse die uitsluitend kan
worden bereikt door een grote
cilinderinhoud en niet door het
toepassen van een veelheid aan
kleppen of een turbocompressor.
Volkswagen monteert dan ook
gewoon 2 kleppen per cilinder.
VR6 maakt een machtig geluid
nooit te hard of irritant w
krap 4 meter lange Golf1
VR6 een gewicht van 11b
waardoor we gerust kunr
spreken van een
overgemotoriseerde variant. De
de soej
kracht
vermc
auto i
maar een trendsette
en gedistingeerd, cc
hebbedingetje.
Op zondag 20 september as. wordt op initiatief van
ASC de Driesprong "De slag om Dongen" verreden,
een orientatierit voor alle klassen. De tocht zal
ongeveer 2 uur duren en wordt verreden in de A-, B-
en Tourklasse en telt mee voor het
clubkampioenschap 1992. Liefhebbers kunnen zich
tussen 13.00 en 14.00 uur inschrijven bij Partycentrum
't Halve Maantje, Dongenseweg 40 in Rijen. Er is voor
alle deelnemers een prijsje. De A-klasse is voor
ervaren rijders, terwijl minder ervaren rijders die toch
regelmatig een orientatierit rijden beter in de B-
klasse kunnen meedoen. Tot slot is er dan de
toerklasse voor beginners en mensen die niet
regelmatig aan ritten meedoen. Voor informatie
kunnen geïnteresseerden contact opnemen met de
organisatie: telefoon 01623- 14622.
Kleuraccenten
De VR6 heeft een compact, drie
spakig en met leer bekleed
stuurwiel wat lekker in de hand
ligt. Ook de pookknop is met een
Vliegensvlug
De Golf VR6 is behoorlijk
zijn geveerd, maar niet comprom
TTi De auto heeft een meer dan s
bochtengedrag. Het is nauwe
mogelijk de auto ook bij ho^e
snelheden over de wielen te laten
wegglijden. De stabiliteit is zowel
rechtuit als in curves enorm. De
Naast de genoemde uitvoering van wegklapbar
de CLX beschikt deze auto over rolbeugel.
meegespoten bumpers, speciale
wieldoppen, afsluitbaar
dashboardkastje, een opberglade
onder de passagiersstoel en twee
behouden. Alhoewel nog niet alle
uitvoeringen direct leverbaar zijn,
heeft Ford Nederland wel de totale
prijslijst vrijgegeven. De basis
Escort 1.3 CL kost f.27.350,=. De 1.4
CL begint bij f.28.350,= terwijl de
1.6 Zeta als 3-deurs CL start bij
f.29.350,=. Een Escort 3-deurs 1.6
CLX moet f.31.350,= opleveren,
terwijl dezelfde auto met 105 pk 1.8
motor f.33.350,= moet kosten. De
bestaande Escort XR3i cabriolet
kost f.63.150,= terwijl het nieuwe
model met 1.4 motor in de CLX-
uitgave al beschikbaar is vanaf
f.43.950,=. De Orion is in vrijwel
alle motorvarianten verkrijgbaar.
De CL 1.6 kost f.30.950,= terwijl de
serie begint bij f.28.950,= voor de
1.3 CL. De Escort Clipper, de fraai
gelijnde vijfdeurs stationwagon,
start in een CL-uitgave met 1.4
motor voor f.31.750,= terwijl
dezelfde auto met 1.6 liter 16V-
krachtbron voor f.32.750,= inde
prijslijst staat.
mistlampen voorin en de dubbele
uitlaat. Natuurlijk heeft de VR6 de
dubbele koplampen en radio-
antenne vergelijkbaar met de GTi.
Zeer specifiek zijn de lichtmetalen
BBS-velgen met 205/5Ó VR 15
banden. De Golf VR6 ziet er door
deze details bescheiden gespierd
uit.
Ook in het interieur mogen we bij
deze top-Golf geen uitbundigheid
verwachten. Het fantasievol
vormgegeven en uitstekend
afgewerkte dashboard is identiek
aan alle andere Golf-modellen,
maar herbergt uiteraard vrijwel
alle denkbare details: toerenteller,
een boordcomputer, vier
uitstroomopeningen en de
gebruikelijke bedieingsknoppen.
Alles voelt stevig en solide aan. In
de lichtschakelaar is ook de
bediening van de mistlampen
en achter geïntegreerd. Wordt
een rit de verlichting uitgezet,
schakelen automatisch te
mistlampen uit, een prima
beveiliging tégen het nodeloos
aanhouden van deze verblindende
voorziening.
Technische
Merk en type: Vc
VR6
Aantal cilinders: 6 in V-vorm
Cilinderinhoud: 2792 cc
Boring x slag: 81 x 90,3 mm
Vermogen: 174 pk bij 5800 tr/min
Koppel: 235 Nm bij 4200 tr/min
Prestaties: topsnelheid 225 km/u; i
acceleratie 0-100 in 7,6 sec.
Afmetingen: lengte 4,02 meter,
breedte 1,71 meter
Gewicht: 1114 kg
Verbruik: bij 90 km/u 7,3 liter/100
km: bij 120 km/u 8,9 liter/100 km;
stadsverkeer 12,3 liter/100 km
Prijs: f.62.490,=
Wegenbelasting: f.172,tot f.181,
r 3 mnd.
.Wllliw—
grenzen van de VR6 liggen ver
weg en het snel rijden over
extreem bochtige wegen gaat de
bestuurder even makkelijk af als
het vliegensvlug wegtrekken in de
rechtuit-situatie.
Ondanks het feit dat de VR6-motor
niet al te veel gewicht moet
meetrekken, mag op een stevig
brandstofverbruik worden
gerekend van ongeveer 1 op 8.
We zijn inmiddels gewend dat
Volkswagen voor zijn uitstekende
produkten ook uitstekende prijzen
weet te vragen. Voor het bedrag
wat de VR6 moet opbrengen,
kunnen twee Golfjes 1.4 CL
worden aangeschaft. De VR6 kost
als driedeurs f.62.490,= en voor dat
bedrag heeft de concurrentie ook
het nodige in huis. Toch biedt de
Golf VR6 een nieuwe combinatie 1
van een overbemeten motor mét
een compacte carrosserie.
De Golf VR6 is absoluut een
trendsetter. Het knappe is dan ook
dat juist een generalist als
Volkswagen een behoorlijk
prijzige compacte auto kan
neerzetten die door het publiek
direct enorm gewild is. Het is een
serieuze auto geworden met
verschillende eigenschappen
een puur als speelgoed bedoel
sportwagen niet zouden misstaan.)
lissen BV
Llh
Golf haalt een top van 225 km/u en
trekt binnen 7,6 seconden van 0 tot
100 km/u. Deze waarden zijn al
behoorlijk explosief, maar geven
nauwelijks het rijgenot van de
auto weer. Vooral het hoge koppel
en de manier waarop de motor
oppakt vanuit alle mogelijke
toerentallen is fabuleus.
De Golf VR6 is dan ook absoluut
niet te vergelijken met de GTi en
GTi 16V. Beide auto's weten zeer
sportieve prestaties neer te zetten,
maar om de opgegeven waarden
te bereiken moet hard worden
gewerkt, ver in toeren worden
doorgetrokken en op het juiste
moment worden geschakeld. Dit
staat echter niet in verhouding tot
iepel, maar zeer explosieve
it van de VR6, die altijd
logen over lijkt te hebben. De
is geen rauwe racemachine,
tar een trendsettend, zeer snel
gedistingeerd, compact
Afgelopen vrijdag was een Peugeot 205 van
garagebedrijf Collaris uit Tilburg het swingend
middelpunt bij dansschool Kuiper aan de Dragonstraat in
Tilburg.
De betreffende auto was daar de hoofdprijs van een
loterij, die het Tilburgse formatie-dansteam aan f 30.000,-
heeft geholpen om op nationaal en internationaal niveau
topprestaties te kunnen leveren.
Na een wervelende show in nieuwe kledij en volgens een
nieuwe choreografie hadden de Tilburgse dansers nog
puf genoeg om zich te scharen rond de fel begeerde auto,
voordat de gelukkige winnaar de sleutels in ontvangst
mocht nemen.
Zondag 20 september
aanstaande wordt in Oisterwijk
de jaarlijkse triathlon
gehouden. Het enorme veld
deelnemers zal vanaf de Lind
vertrekken voor de
verschillende onderdelen,
lopen, fietsen en zwemmen.
Voor de vierde
achtereenvolgende keer levert
Suzuki-dealer Gijsbers uit
Tilburg een tweetal
terreinauto's. De ter
beschikking gestelde Suzuki
Samurai en Vitara zijn bestemd
als jury- en voorrij-auto.
De bekleding is stemmig, terwijl er
enkele ingeweven kleuraccenten
er een afwisselend geheel van
maken. Dezelfde stof komen we
ook op de deurpanelen tegen. De
twee buitenspiegels zijn elektrisch
verstelbaar vanuit het
portierpaneel aan
bestuurderszijde. Ook de
portierruiten worden van hieruit
elektrisch bediend. In het linker
portier is de ruit voorzien van een
tipstand voor het snel openen en
sluiten. Volkswagen heeft de Golf
voorzien van een veelheid aan
opbergmogelijkheden in de
portieren, console en in het
dashboardkastje.
Het onderstel van de VR6 is
volledig op de enorme krachten
van de motor ingesteld. De
voorwielen zijn onafhanxelijk
opgehangen vojgens het
McPherson- principe, terwijl we
achter een semi-onafhankelijke
ophanging vinden met
schroefveren. Zowel voor
achter is een torsiestabili
gemonteerd, terwijl de
schokdempers van het gasgevulde
exemplaar zijn. Naast een sportief
afgestemd onderstel zijn ook
goede remmen van groot belang.
De VR6 heeft voor en achter
remschijven, waarvan de voorste
geventileerd. ABS behoort
natuurlijk tot de
standaarduitvoering.
Boordcomputer
Volkswagen is een bescheiden
merk. De VR6 is uiterlijk dan ook
niet herkenbaar aan uitgebouwde
spatborden en overdreven
spoilers. Natuurlijk staat op
en achterkant de aanwezighf
Seat-dealer Noordhoek aan de Leharstraat heeft tijdelijk een actiepakket
op alle Toledo-modellen onder de naam Toledo Topaz. Het Topaz-
actiepakket omvat een meegespoten GT-achterspoiler, stootstrips,
centrale portiervergrendeling, meegespoten bumpers, spiegels en grille
en een reflecterend achterpaneel. De totale waarde van dit pakket
bedraagt f.2.500,=. In de actieperiode die duurt tot en november wordt dit
pakket aangeboden voor slechts f.750,=. Zo komt de Seat Toledo 1.6 CL
Topaz op f.30.745,=. De Toledo, die met name ook goed scoort op de
zakelijke markt, is te leasen va. f.799,per maand.
NL