hJ
FORD ESCORT EN ORION 1993 WK,
Vernieuwingsoperatie
FORSE UITBREIDING
PEUGEOT 106
MONTEGO
CLUBMAN
-- I
■am
r
tatl$45
Nt»1845
795
8?5
8.95
945
12?5
idZS
Autotest:
Lees verder
in dit nummer
pag. 3
o.a.:
Bijlage van: DeTilburgseKoerier
Wijzigingen
Mazda 626 wagon
pag. 7
Volkswagen
Golf VR6
FET
Rij-impressie:
Nissan Q-bic
pag. 7
Mazda
onderdelen-
PW
Veel hogere
winst bij
Renault
centrum
I
1992-pagina 22
1992 t/m 30-9-1992
tatoDfflaaïï
Donderdag 17 september 1992
Oplage: 95.575 ex.
39
1990
I-
beh
1. Er
K*WP 398
st, de
ie is
de
DM»
de XE
r*
Tony Vos
van het
iPSA
Jaargang 4
Nummer 36
^±okje,
met
lu ars
ing in de
130
cort
\IGROEP
en 1
de
De
"losfeer
rring
i zij afstand
itieke
t over een
100 tr/min
levert
jing, elektrische
■warmde en
leurs ook
n 1124 cc 4
Uitvoeringen
De nieuwe 5-deurs versie krijgt
bovendien in hoogte verstelbare
de
sbalken
uitgave van
jri-s.m.
verschijnt in geheel
tirle, Rjel, Loon op
erkel Enschot,
sstel en
1.6 Zeta-motor
Een belangrijke noviteit op
4 motorisch gebied is de nieu
liter 16-kleppen Zeta-kracin
uit dezelfde familie als dr
wfeL -- - 1
Jag*.
Ongeveer een jaar geleden werd de Peugeot 106
geïntroduceerd. Op de komende autosalon van Parijs
(8-18 oktober) zal het programma verder compleet
worden gemaakt, onder andere met een vijfdeurs
carrosserie, die natuurlijk te combineren is met
verschillende motoren. Daarnaast komt ook de zuinige
1.4 liter dieselmotor, bekend uit de Citroën AX, in de
106 beschikbaar. Het Nederlandse programma zal na
deze uitbreiding bestaan uit 15 verschillende
uitvoeringen.
Er zijn maar weinig auto's die in de internationale
pers zo'n stroom kritiek te verwerken kregen als de
huidige generatie Ford Escort en Orion. Toch verkocht
dit model in zijn eerste jaar uitstekend, maar na de
komst van nieuwe modellen bij de directe
concurrenten was het met deze nieuwe auto gedaan.
Wellicht wat aan de late kant introduceert Ford nu een
sterk aangepaste Escort waarbij zowel de techniek,
onderstel, interieurinrichting en veiligheid onder de
loep werden genomen.
nieuwe 1.6
ichtbron
de reeds
leuren openen
van 77 graden
prima toegang
laatsen.
heeft een fors
lak van 2,77 vierkante
cilinder injectiemotoren. De
dieseluitvoering beschikt ov
1360 cc machine die bij 500
een maximaal vermogen h
van 50 pk. De krachtbron is goed
voor een koppel van 84 b{m bij 2500
tr/min. Standaard is deze motor
gekoppeld aan een
handgeschakelde vijfbak. De 106
diesel haalt een top van 145 km/u
en kenmerkt zich door een gunstig
brandstofverbruik.
De diesel wordt ook in het -
uitrustingsniveau gelever^,
(en XRD). De uitvoering kenmerkt
zich door stootstrips op de flanken,
van binnenuit verstelbare
buitenspiegels, interval op de
ruitewissers, wielplaten,
radiovoorbereiding, kwartsklokje,
gesloten dashboardkastje,
handgrepen achterin, geheel
beklede kofferruimte en een in
twee ongelijke delen neerklapbare ma
achterbank. bijs
verder door de lichtmetalen BBS-
velgen met brede banden en een
kinderzitbankje met rolgordels in
de achterruimte. Beide modellen
beschikken over
stuurbekrachtigir -
ramen voor, verwarn
elektrisch bediende
buitenspiegels, een oprolhoes over
de bagageruimte en centrale
vergrendeling. De Montego Estate
Clubman kost f.37.995,= als zuinige
turbodiesel en f.38.495,= met
benzinemotor.
veiligheidsgordels voorin. Dit
werd vooral wenselijk door de
kleinere afstand tussen deurstijl
voorstoelen. De handgrepen in
portieren zijn verzonken.
j lengte van de 106 vijfdeurs is
gelijk aan die van de bestaande
driedeurs.
De achterde
forse hoek
zodoende een
achterste zitplc
De 5-deurs 1
ruitoppervlc
meter.
De 106 XN wordt als 5-de
leverbaar met de 954 en
met i
achterr
licht, vei
sende tint. De dashl
«dop zijn in de 60/41
evoerd. De
nebben een
r' met een
srde ruit
Nieuw
De winst voor belastingen
van Renault bedroeg over de
eerste helft van 1992 5,44
miljard Ffrs (1,75 miljard
gulden). Dit is een zeer grote
stijging in vergelijking tot
het resultaat van 962 mijoen
Ffr. van vorig jaar. Het
hogere resultaat is vooral te
danken aan goede verkopen
van personenauto's. Het
marktaandeel in Europa
verbeterde van 9,9 naar 10,5
procent, hetgeen gelijk staat
met een verkoop van 767.000
personenauto's. De omzet in
de personenautodivisie ging
van 67,2 naar 79,5 miljard Ffr.
Voor de tweede helft van het
boekjaar worden echter
lagere resultaten verwacht.
Citroën-fabriek
De XT-uitgave wordt uitsluitend
met benzinemotoren geleverd, 1124
en 1360 cc inhoud, zowel met drie-
als vijfdeurs carrosserie. De
uitrusting is nog completer met
bredere stootstrips, gedeeltelijk
meegespoten bumpers,
toerenteller, digitaal klokje,
centrale vergrendeling m
afstandbediening, velour
bekleding en verlichtii
bagageruimte.
Aan de top blijft de 106 XSi die
uiteraard als sportieve versie
alleen met de 95 pk 1.4 liter
krachtbron verkrijgbaar is.
onder een Qp dit moment wordt de 106
i en geven dagelijks in 1400 exemplaren
j“g tot de gebouwd in Mulhouse, terwijl
binnenkort ook de Citroën-fabriek
in Aulnay zich op de 106 zal gaan
toeleggen.
Dit geeft de flexibiliteit van het
produktie-apparaat van PSA
Peugeot Citroen aan.
voortaan voorzien van een
injectiesysteem en natuurlijk een
geregelde driewegkatalysator. De
modernere 1.4 blijft ongewijzigd op
het programma terwijl ook aan de
sportieve top weinig is veranderd:
de RS 2000 behoudt zijn 2 liter
DOHC 16V-krachtbron terwijl de
zojuist geïntroduceerde Cosworth
als krachtig topmodel aanwezig
blijft.
De carrosserie van de Escort en
Orion werd onderhuids behoorlijk
onder handen genomen. Er zijn
tien maatregelen getroffen om de
veiligheid te verbeteren.
Wijzigingen werden doorgevoerd
aan de onderste langsdragers,
portierdorpels, de binnenste
draagbalken, de dwarsbalk achter
het dashboard, de structuur van
het schutbord, het bovenste deel
van de voorruitstijlen, dakdragers
en de B- stijlen. Natuurlijk werd de
aangegeven richting van de
concurrenten gevolgd door c
montage van verstevigingsl
in de portieren die bij een
zijdelingse aanrijding extra
bescherming moeten bieden.
Binnen een jaar werden er in
Europa meer dan 230.000
exemplaren van de kleine Peugeot
106 afgeleverd. De basisuitvoering,
de XN, is al voorzien van halogeen
koplampen, achterruitverwarming,
afsluitbare tankdop,
sproeier/wisser achterop,
hoofdsteunen voorin en een
compleet instrumentenpaneel. De
106 Ace is op deze XN-uitgave
gebaseerd maar heeft bovendien
wieldoppen en stootstrips.
Luxury Cabriolet
De standaarduitrusting is over de
hele linie completer geworden. De
In het Belgische Willebroek
zal Mazda een nieuw
onderdelen- en
accessoirecentrum gaan
opzetten. Willebroek ligt
tussen Antwerpen, Mazda's
distributiebasis in Europa en
Brussel. Met de bouw zal
weldra worden gestart. In
lengte van 1994 moet het
240.000 vierkante meter grote
gebouw gereed zijn. De
totale kosten bedragen 65
miljoen gulden. Door het
nieuwe centrum zal de
opslagcapaciteit
verdubbelen en wordt het
bestel- en leveringssysteem
verder aan de hedendaagse
eisen aangepast. Op dit
moment verscheept Mazda
onderdelen en accessoires
vanuit Japan naar de
bestaande onderdelencentra
en ook naar de distributeurs
in Europese landen. Met de
totstandkoming van het
nieuwe centrum zal het
regelen van de
onderdelenstroom collectief
gebeuren, waardoor de
voorraad en daarmee ook de
kosten bij de distributeurs
minimaal gehouden wordt.
De hoeveelheid onderdelen
bij de hoofdcentra zal groter
worden, wat resulteert in een
snellere en efficiëntere
aanvoer.
De Automaat is een u
De Tilburgse Koerier
D.A.T.O. en V -
Tilburg, Goirl=,
Zand, Udenhout, Ber’-
Oisterwijk, Moerges^
Hilvarenbeek.
Een nieuwe grille en motorkap,
gewijzigde achterlichtunits en
andere wieldoppen, dat lijken op
het eerste gezicht de wijzigingen
van de 1993- modeller
Escort en Orion. De sch.,-
hier echter duidelijk, daar de
auto's op bijna 800 punten zijn
veranderd en aangepast. Voor een
belangrijk deel gaat het hier om
verzoeken en suggesties uit de
klantenkring en de service-
praktijk.
Het leveringsprogramma van de
Montego bij Rover is uitgebreid
met de Clubman- uitgave met 2.0
liter benzine- of direct ingespoten
dieselmotor. De Montego Estate
Clubman is een ruime stationcar
met een laadvolume van
laximaal 1700 liter. De auto's zijn
jijzonder compleet uitgerust onder
andere met een GTi- frontspoiler,
stijlvolle tweed bekleding en
natuurlijk wortelnotehouten
afwerking van de deurpanelen. De
benzineversie kenmerkt zich
Broeikas
Zowel het Bovag-blad als
enkele grote dagbladen
berichten deze week over een
wetenschappelijk rapport van
professor C.J.F. Böttcher dat
namens The Global Institute
for the Study of Natural
Resources werd gemaakt. Hij
laat hierin een nieuw licht
schijnen op het broeikaseffect
en de rol die de auto daarin
speelt. Er wordt in het artikel
uit het Bovag-blad terecht
gesteld dat dit rapport,
gemaakt door een mede
oprichter van de Club van
Rome, niet genegeerd mag
worden en verplichte
literatuur moet zijn voor de
ministers Maij-Weggen en
Alders. De auto speelt geen rol
van betekenis waar het gaat
om het broeikaseffect, terwijl
juist de politiek en de anti-
autolobby daar aanhoudend
op wijzen. Volgens Böttcher
richt de overheid zich op de
verkeerde dingen. Zeker na de
invoering van de geregelde
katalysator is niet de
bestrijding van de (vermeende)
vervuiling interessant, maar
moet veel meer gekeken
worden naar het oplossen van
files en verkeersproblemen in
steden. Eindelijk eens iemand
van formaat die de koe bij de
hoorns pakt.
Böttcher heeft zijn thoeriën
overigens al eerder naar
buiten gebracht en strijkt
daarmee natuurlijk de
milieubeweging recht tegen
de haren in. Böttcher staat
daarin overigens niet alleen.
Onder meer 46
vooraanstaande Amerikaanse
onderzoekers op het gebied
van klimaat en atmc
hebben een verklari
afgegeven waarin
nemen van de polit
commotie rond het
broeikaseffect.
De kooldioxyde-uitstoot is
onterecht een
aangrijpingspunt voor
doeleinden als
energiebesparing en het
terugdringen van het
autogebruik. Böttcher
signaleert een enorme
tegenstrijdigheid in het beleid
van de overheid. Door
prijsopdrijvende maatregelen
worden moderne auto's steeds
fors duurder. Aan de andere
kant moet het huidige
wagenpark zo snel mogelijk
door schonere auto's worden
vervangen voor minder
uitstoot. Deze vervanging zal
door de hogere prijzen langer
gaan duren. De auto-lobby, die
minder rumoerig is dan de
anti- autolobby, heeft nu
eindelijk eens een
onderbouwing in handen van
de argumenten waar ze al zo
lang op wijzen...
nieuwe bumpers zijn gegoten uit met interval, wis/was op de
met schuim gevuld polypropyleen achterruit, zoemer voor aangelaten
en zijn gelakt in een bij de licht, verlichting in het
carrosseriekleur passende tint. De dashboardkastje, digitaal klokje,
portiergrepen en tankdop zijn in de 60/40 neerklapbare achterbank en
carrosseriekleur uitgevoerd. De een van binnenuit te ontgrendelen
hatchback-modellen hebben een achterklep. De CLX heeft
gewijzigde achterklep met een bovendien andere wieldoppen,
grotere, schuiner gemonteerde ruit stuurbekrachtiging, toerenteller en
en grotere achterlichtunits. Nieuw centrale vergrendeling. Daarnaast
j is ook de afgeronde grille die aan hebben ook de Ghia, XR3i en RS
j de motorkap is bevestigd. De XR3i 2000 hun specifieke uitgave
en RS 2000 onderscheiden zich gericht op luxe of sportiviteit,
door de dubbele koplampen en Nieuw is een betaalbare
speciale bumper. De Escort en uitvoering van de cabriolet, de
Orion CL beschikken onder meer Escort Luxury Cabriolet, die is
1 over meegespoten gebaseerd op de CLX.
flankbescherming, ruitewissers Lees verder op pagina 3
Redactie:
Tony Vos
Tel. 013/686023
Postbus 410 - 5000 AK Tilburg
Advertenties:
Advertentie-afdeling
De Tilburgse Koerier
N.S. Plein 14, 5014 DA Tilburg
Tel. 013/368805
Fax 013/359985
Sluitingstijd:
redactie en advertenties:
dinsdag 22.00 uur
eerder geïntroduceerde In
variant. Ten opzichte van de 1.8-
motor is bij de 1.6 de boring
teruggebracht. De slag bleef
sn van de Ford gelijk. Een lange slagmotor heeft
schijn bedriegt als voordeel een hoog koppel over
een groot toerenbereik. Zo beschikt
de 1.6 over maximaal 130 Nm bij
3000 tr/min. Hiervan is minimaal
83% beschikbaar tussen de 1100 en
5600 tr/min. De 1.6 levert een
vermogen van 90 pk bij 5500 tr/min.
De Escort haalt hiermee een top
van 177 km/u en trekt in 12,3
seconden van 0 tot 100 km/u.
Natuurlijk blijven ook de 105 en 1
pk 1.8 Zeta in de vernieuwde Escc
en Orion beschikbaar. De rest van
het bekende motorengamma blijft
eveneens leverbaar: de 1.3 liter
IEN