hJ FORD ESCORT EN ORION 1993 WK, Vernieuwingsoperatie FORSE UITBREIDING PEUGEOT 106 MONTEGO CLUBMAN -- I ■am r tatl$45 Nt»1845 795 8?5 8.95 945 12?5 idZS Autotest: Lees verder in dit nummer pag. 3 o.a.: Bijlage van: DeTilburgseKoerier Wijzigingen Mazda 626 wagon pag. 7 Volkswagen Golf VR6 FET Rij-impressie: Nissan Q-bic pag. 7 Mazda onderdelen- PW Veel hogere winst bij Renault centrum I 1992-pagina 22 1992 t/m 30-9-1992 tatoDfflaaïï Donderdag 17 september 1992 Oplage: 95.575 ex. 39 1990 I- beh 1. Er K*WP 398 st, de ie is de DM» de XE r* Tony Vos van het iPSA Jaargang 4 Nummer 36 ^±okje, met lu ars ing in de 130 cort \IGROEP en 1 de De "losfeer rring i zij afstand itieke t over een 100 tr/min levert jing, elektrische ■warmde en leurs ook n 1124 cc 4 Uitvoeringen De nieuwe 5-deurs versie krijgt bovendien in hoogte verstelbare de sbalken uitgave van jri-s.m. verschijnt in geheel tirle, Rjel, Loon op erkel Enschot, sstel en 1.6 Zeta-motor Een belangrijke noviteit op 4 motorisch gebied is de nieu liter 16-kleppen Zeta-kracin uit dezelfde familie als dr wfeL -- - 1 Jag*. Ongeveer een jaar geleden werd de Peugeot 106 geïntroduceerd. Op de komende autosalon van Parijs (8-18 oktober) zal het programma verder compleet worden gemaakt, onder andere met een vijfdeurs carrosserie, die natuurlijk te combineren is met verschillende motoren. Daarnaast komt ook de zuinige 1.4 liter dieselmotor, bekend uit de Citroën AX, in de 106 beschikbaar. Het Nederlandse programma zal na deze uitbreiding bestaan uit 15 verschillende uitvoeringen. Er zijn maar weinig auto's die in de internationale pers zo'n stroom kritiek te verwerken kregen als de huidige generatie Ford Escort en Orion. Toch verkocht dit model in zijn eerste jaar uitstekend, maar na de komst van nieuwe modellen bij de directe concurrenten was het met deze nieuwe auto gedaan. Wellicht wat aan de late kant introduceert Ford nu een sterk aangepaste Escort waarbij zowel de techniek, onderstel, interieurinrichting en veiligheid onder de loep werden genomen. nieuwe 1.6 ichtbron de reeds leuren openen van 77 graden prima toegang laatsen. heeft een fors lak van 2,77 vierkante cilinder injectiemotoren. De dieseluitvoering beschikt ov 1360 cc machine die bij 500 een maximaal vermogen h van 50 pk. De krachtbron is goed voor een koppel van 84 b{m bij 2500 tr/min. Standaard is deze motor gekoppeld aan een handgeschakelde vijfbak. De 106 diesel haalt een top van 145 km/u en kenmerkt zich door een gunstig brandstofverbruik. De diesel wordt ook in het - uitrustingsniveau gelever^, (en XRD). De uitvoering kenmerkt zich door stootstrips op de flanken, van binnenuit verstelbare buitenspiegels, interval op de ruitewissers, wielplaten, radiovoorbereiding, kwartsklokje, gesloten dashboardkastje, handgrepen achterin, geheel beklede kofferruimte en een in twee ongelijke delen neerklapbare ma achterbank. bijs verder door de lichtmetalen BBS- velgen met brede banden en een kinderzitbankje met rolgordels in de achterruimte. Beide modellen beschikken over stuurbekrachtigir - ramen voor, verwarn elektrisch bediende buitenspiegels, een oprolhoes over de bagageruimte en centrale vergrendeling. De Montego Estate Clubman kost f.37.995,= als zuinige turbodiesel en f.38.495,= met benzinemotor. veiligheidsgordels voorin. Dit werd vooral wenselijk door de kleinere afstand tussen deurstijl voorstoelen. De handgrepen in portieren zijn verzonken. j lengte van de 106 vijfdeurs is gelijk aan die van de bestaande driedeurs. De achterde forse hoek zodoende een achterste zitplc De 5-deurs 1 ruitoppervlc meter. De 106 XN wordt als 5-de leverbaar met de 954 en met i achterr licht, vei sende tint. De dashl «dop zijn in de 60/41 evoerd. De nebben een r' met een srde ruit Nieuw De winst voor belastingen van Renault bedroeg over de eerste helft van 1992 5,44 miljard Ffrs (1,75 miljard gulden). Dit is een zeer grote stijging in vergelijking tot het resultaat van 962 mijoen Ffr. van vorig jaar. Het hogere resultaat is vooral te danken aan goede verkopen van personenauto's. Het marktaandeel in Europa verbeterde van 9,9 naar 10,5 procent, hetgeen gelijk staat met een verkoop van 767.000 personenauto's. De omzet in de personenautodivisie ging van 67,2 naar 79,5 miljard Ffr. Voor de tweede helft van het boekjaar worden echter lagere resultaten verwacht. Citroën-fabriek De XT-uitgave wordt uitsluitend met benzinemotoren geleverd, 1124 en 1360 cc inhoud, zowel met drie- als vijfdeurs carrosserie. De uitrusting is nog completer met bredere stootstrips, gedeeltelijk meegespoten bumpers, toerenteller, digitaal klokje, centrale vergrendeling m afstandbediening, velour bekleding en verlichtii bagageruimte. Aan de top blijft de 106 XSi die uiteraard als sportieve versie alleen met de 95 pk 1.4 liter krachtbron verkrijgbaar is. onder een Qp dit moment wordt de 106 i en geven dagelijks in 1400 exemplaren j“g tot de gebouwd in Mulhouse, terwijl binnenkort ook de Citroën-fabriek in Aulnay zich op de 106 zal gaan toeleggen. Dit geeft de flexibiliteit van het produktie-apparaat van PSA Peugeot Citroen aan. voortaan voorzien van een injectiesysteem en natuurlijk een geregelde driewegkatalysator. De modernere 1.4 blijft ongewijzigd op het programma terwijl ook aan de sportieve top weinig is veranderd: de RS 2000 behoudt zijn 2 liter DOHC 16V-krachtbron terwijl de zojuist geïntroduceerde Cosworth als krachtig topmodel aanwezig blijft. De carrosserie van de Escort en Orion werd onderhuids behoorlijk onder handen genomen. Er zijn tien maatregelen getroffen om de veiligheid te verbeteren. Wijzigingen werden doorgevoerd aan de onderste langsdragers, portierdorpels, de binnenste draagbalken, de dwarsbalk achter het dashboard, de structuur van het schutbord, het bovenste deel van de voorruitstijlen, dakdragers en de B- stijlen. Natuurlijk werd de aangegeven richting van de concurrenten gevolgd door c montage van verstevigingsl in de portieren die bij een zijdelingse aanrijding extra bescherming moeten bieden. Binnen een jaar werden er in Europa meer dan 230.000 exemplaren van de kleine Peugeot 106 afgeleverd. De basisuitvoering, de XN, is al voorzien van halogeen koplampen, achterruitverwarming, afsluitbare tankdop, sproeier/wisser achterop, hoofdsteunen voorin en een compleet instrumentenpaneel. De 106 Ace is op deze XN-uitgave gebaseerd maar heeft bovendien wieldoppen en stootstrips. Luxury Cabriolet De standaarduitrusting is over de hele linie completer geworden. De In het Belgische Willebroek zal Mazda een nieuw onderdelen- en accessoirecentrum gaan opzetten. Willebroek ligt tussen Antwerpen, Mazda's distributiebasis in Europa en Brussel. Met de bouw zal weldra worden gestart. In lengte van 1994 moet het 240.000 vierkante meter grote gebouw gereed zijn. De totale kosten bedragen 65 miljoen gulden. Door het nieuwe centrum zal de opslagcapaciteit verdubbelen en wordt het bestel- en leveringssysteem verder aan de hedendaagse eisen aangepast. Op dit moment verscheept Mazda onderdelen en accessoires vanuit Japan naar de bestaande onderdelencentra en ook naar de distributeurs in Europese landen. Met de totstandkoming van het nieuwe centrum zal het regelen van de onderdelenstroom collectief gebeuren, waardoor de voorraad en daarmee ook de kosten bij de distributeurs minimaal gehouden wordt. De hoeveelheid onderdelen bij de hoofdcentra zal groter worden, wat resulteert in een snellere en efficiëntere aanvoer. De Automaat is een u De Tilburgse Koerier D.A.T.O. en V - Tilburg, Goirl=, Zand, Udenhout, Ber’- Oisterwijk, Moerges^ Hilvarenbeek. Een nieuwe grille en motorkap, gewijzigde achterlichtunits en andere wieldoppen, dat lijken op het eerste gezicht de wijzigingen van de 1993- modeller Escort en Orion. De sch.,- hier echter duidelijk, daar de auto's op bijna 800 punten zijn veranderd en aangepast. Voor een belangrijk deel gaat het hier om verzoeken en suggesties uit de klantenkring en de service- praktijk. Het leveringsprogramma van de Montego bij Rover is uitgebreid met de Clubman- uitgave met 2.0 liter benzine- of direct ingespoten dieselmotor. De Montego Estate Clubman is een ruime stationcar met een laadvolume van laximaal 1700 liter. De auto's zijn jijzonder compleet uitgerust onder andere met een GTi- frontspoiler, stijlvolle tweed bekleding en natuurlijk wortelnotehouten afwerking van de deurpanelen. De benzineversie kenmerkt zich Broeikas Zowel het Bovag-blad als enkele grote dagbladen berichten deze week over een wetenschappelijk rapport van professor C.J.F. Böttcher dat namens The Global Institute for the Study of Natural Resources werd gemaakt. Hij laat hierin een nieuw licht schijnen op het broeikaseffect en de rol die de auto daarin speelt. Er wordt in het artikel uit het Bovag-blad terecht gesteld dat dit rapport, gemaakt door een mede oprichter van de Club van Rome, niet genegeerd mag worden en verplichte literatuur moet zijn voor de ministers Maij-Weggen en Alders. De auto speelt geen rol van betekenis waar het gaat om het broeikaseffect, terwijl juist de politiek en de anti- autolobby daar aanhoudend op wijzen. Volgens Böttcher richt de overheid zich op de verkeerde dingen. Zeker na de invoering van de geregelde katalysator is niet de bestrijding van de (vermeende) vervuiling interessant, maar moet veel meer gekeken worden naar het oplossen van files en verkeersproblemen in steden. Eindelijk eens iemand van formaat die de koe bij de hoorns pakt. Böttcher heeft zijn thoeriën overigens al eerder naar buiten gebracht en strijkt daarmee natuurlijk de milieubeweging recht tegen de haren in. Böttcher staat daarin overigens niet alleen. Onder meer 46 vooraanstaande Amerikaanse onderzoekers op het gebied van klimaat en atmc hebben een verklari afgegeven waarin nemen van de polit commotie rond het broeikaseffect. De kooldioxyde-uitstoot is onterecht een aangrijpingspunt voor doeleinden als energiebesparing en het terugdringen van het autogebruik. Böttcher signaleert een enorme tegenstrijdigheid in het beleid van de overheid. Door prijsopdrijvende maatregelen worden moderne auto's steeds fors duurder. Aan de andere kant moet het huidige wagenpark zo snel mogelijk door schonere auto's worden vervangen voor minder uitstoot. Deze vervanging zal door de hogere prijzen langer gaan duren. De auto-lobby, die minder rumoerig is dan de anti- autolobby, heeft nu eindelijk eens een onderbouwing in handen van de argumenten waar ze al zo lang op wijzen... nieuwe bumpers zijn gegoten uit met interval, wis/was op de met schuim gevuld polypropyleen achterruit, zoemer voor aangelaten en zijn gelakt in een bij de licht, verlichting in het carrosseriekleur passende tint. De dashboardkastje, digitaal klokje, portiergrepen en tankdop zijn in de 60/40 neerklapbare achterbank en carrosseriekleur uitgevoerd. De een van binnenuit te ontgrendelen hatchback-modellen hebben een achterklep. De CLX heeft gewijzigde achterklep met een bovendien andere wieldoppen, grotere, schuiner gemonteerde ruit stuurbekrachtiging, toerenteller en en grotere achterlichtunits. Nieuw centrale vergrendeling. Daarnaast j is ook de afgeronde grille die aan hebben ook de Ghia, XR3i en RS j de motorkap is bevestigd. De XR3i 2000 hun specifieke uitgave en RS 2000 onderscheiden zich gericht op luxe of sportiviteit, door de dubbele koplampen en Nieuw is een betaalbare speciale bumper. De Escort en uitvoering van de cabriolet, de Orion CL beschikken onder meer Escort Luxury Cabriolet, die is 1 over meegespoten gebaseerd op de CLX. flankbescherming, ruitewissers Lees verder op pagina 3 Redactie: Tony Vos Tel. 013/686023 Postbus 410 - 5000 AK Tilburg Advertenties: Advertentie-afdeling De Tilburgse Koerier N.S. Plein 14, 5014 DA Tilburg Tel. 013/368805 Fax 013/359985 Sluitingstijd: redactie en advertenties: dinsdag 22.00 uur eerder geïntroduceerde In variant. Ten opzichte van de 1.8- motor is bij de 1.6 de boring teruggebracht. De slag bleef sn van de Ford gelijk. Een lange slagmotor heeft schijn bedriegt als voordeel een hoog koppel over een groot toerenbereik. Zo beschikt de 1.6 over maximaal 130 Nm bij 3000 tr/min. Hiervan is minimaal 83% beschikbaar tussen de 1100 en 5600 tr/min. De 1.6 levert een vermogen van 90 pk bij 5500 tr/min. De Escort haalt hiermee een top van 177 km/u en trekt in 12,3 seconden van 0 tot 100 km/u. Natuurlijk blijven ook de 105 en 1 pk 1.8 Zeta in de vernieuwde Escc en Orion beschikbaar. De rest van het bekende motorengamma blijft eveneens leverbaar: de 1.3 liter IEN

Kranten Regionaal Archief Tilburg

Weekblad De Tilburgse Koerier | 1992 | | pagina 23