NS
OPEL MONTEREY
Recreatief autorijden
WING-collectie
van Toyota
Klaar voor de start
ted
g-
3 jaar garantie voor Jaguar
E
MiTi
II!
E
EN BV
EN
KBV
Nissan's
ras-
ST
K BV
‘1
FL-LV-ZÏ
1^
hm
HBBMEgüdjo
DE TILBURGSE KOERIER
DE AUTOMAAT - Donderdag 10 september 1992 - pagina 11
1992-pagina 10
Brabant
Ie
>n
zee
eept c
ities.
alle terreinauto s
blauwmet.
luto
viel!
'G.
akr..
jkr..
)in9
trale
ïaler
>or
Iburg
i
nstreken
1990
1987
.1989
1987
1990
.8-1991
1987
1990
1990
1986
1985
1985
1987
.1989
...1986
.1990
.1990
1989
.1989
.1989
.1989
.1989
.1988
.1988
.1988
.1988
.1987
.1987
.1987
immers een
s dealer.
Lat GAMGl!
de
vai
Nissan 100 NX SLX DRIVE
Nu voor 34895,-
urgJansenstraat 52-56, Tilburg, Tel.: 013-683911
idlingenstraat 5
1-82429
KM Oisterwijk
it de
ns in de
leneral
cht in het
brai
klep,
moden
een for
■m 150 km/u
1 tot 100 in
best zijn.
j reeks
ipleet.
ingen
:ar zijn
ing en
rssing van de
=r omvat de
rndaard
Nijkerk - De
aanvankelijke introductie
van de Renault Safrane
werd door een
onvoldoende
beschikbaarheid
uitgesteld, waardoor de
auto nu officieel vanaf 15
oktober bij de
Nederlandse dealers zal
verschijnen. De Safrane is
kwalitatief gezien
voorlopig de kroon op het
huidige programma en
het resultaat van een
jaren durend
kwaliteitsproject. Bij
aanvang zal het
Nederlandse programma
bestaan uit negen
verschillende
uitvoeringen, terwijl
Renault voor binnenkort
nog een aantal
topmodellen op de plank
heeft liggen.
nstige
ito's op
t voor
10 pk.
dale
ij lage
ding
fsweg 19
-82680
JX Oisterwijk
10-1989
09-1988
05-1988
02-1991
01-1988
01-1991
09-1989
akr08-1987
01-1990
10-1989
skr.04-1989
04-1989
06-1988
jing02-1990
Vogelslaan 1
-88201 j
<N Oisterwijk
bescheiden worden gesierd met
het WING-logo. Maar ook voor
iedere Toyota zijn er fraaie WING-
accessoires: lichtmetalen velgen,
achterspoiler en mattenset,
allesdrager en audioprodukten
van Clarion.
De Toyota Carina E en Camry 2.2i
kunnen worden voorzien van een
WING-airconditioning en dat
allemaal voor zeer aantrekkelijke
prijzen.
wensen. Op een weg met een
helling van 18 tot 20% moest de V6
op 4000 toeren gehouden worden
in de eerste versnelling. Maar de
Monterey is er ook als turbodiesel,
die op dezelfde weg in de tweede
overbrenging bij 2000 tr/min rustig
naar boven tokkelde. De 3,1 liter
turbodiesel is afgeleid van de 2.8
liter direct ingespoten krachtbron
uit de Trooper. De cilinderinhoud
is niet alleen vergroot, maar door
het terugvallen op indirecte
inspuiting en het toepassen van
een watergekoelde turbo en
lucht/lucht intercooler voldoet
deze krachtbron nu aan dé
strengste milieu-eisen: De
turbodiesel met 4 cilinders is goed
voor 114 pk bij 3600 tr/min, maar
veel belangrijk een koppel gelijk
aan de V6 (260 Nm) bij 2000 tr/mih.
De krachtbron beschikt over een
fantastische souplesse, daar
bijvoorbeeld bij 1100 tr/min al 220
Nm beschikbaar is. Natuurlijk
presteert de turbodiesel iets
minder, maar een top van
en een acceleratie van 0 tc
16,6 seconden mogen er bc
Zeven personen
Het dashboard is eigenlijk net als
het uiterlijk behoorlijk vierkant
van vorm, maar herbergt haast
alle denkbare instrumenten. Aan
de stuurkolom zit links de
worden geleverd is al bijzonder
compleet onder andere met
meegespoten bumpers, elektrisch
instelbare koplamphoogte, getint
glas, wisser/sproeier achterop,
stuurbekrachtiging, verstelbaar
stuurwiel, toerenteller, digitaal
klokje, leesspot in dakconsole,
gescheiden regelbare verwarming
en ventilatie, in hoogte verstelbare
bestuurdersstoel, in twee ongelijke
delen neerklapbare achterbank,
centrale vergrendeling en
elektrisch bediende
voorportierruiten. De RN 2.2 gaat
f.51.750,= kosten en dat is bijzonder
keurig ten opzichte van de
concurrentie. Dezelfde auto als 2.1
dT moet f.57-.950,= gaan opbrengen.
Luchtinjectoren
De RN-uitgave is ook verkrijgbaar
met de 2.2 liter 12-kleppenmotor en
vanaf november ook als 2,5 liter
turbodiesel. De 12-klepper zal de
belangrijkste krachtbron in het
programma worden met zijn
behoorlijke vermogen van 140
Door het toepassen van specia
luchtinjectoren wordt ook bij k
snelheden een goede wervel...
van het mengsel in de
verbrandingskamers verkregen,
zodat de 2.2 Vi zuinig, snel en stil
is. De 2.2 Vi haalt een top van 206
km/u en trekt in 10,2 seconden van
0 tot 100 km/u. De 2.5 turbodiesel
kennen we zonder
turbocompressor al uit de Trafic
bestelauto en wordt ook door de
Fiat-Groep gebruikt in de Croma
en Lancia Thema. De 2.5 levert 115
pk en zorgt voor een top van 195
zullen alle 1
uitsluitend nog op geel kenteken
kunnen worden verkocht. Het
programma start met de V6 in
korte uitvoering voor f.75.780,=
terwijl dezelfde auto als LTD
f.86.435,= moet opbrengen. Beide
modellen kosten als turbodiesel
respectievelijk f.77.045,= en
f.87.700,=. Voorlopig worden alle
mogelijkheden ook geblindeerd
aangeboden: f.55.950,= voor de V6
RS, f.63.950,= voor de LTD V6,
f.54.950,= voor de TD RS en
f.62.950,= voor de TD LTD. Dit
betekent dat de Monterey het
duurdere broertje is van de
Frontera. De Isuzu-motoren uit
Monterey zouden overigens
Frontera niet misstaan. Gen
Motors Nederland verwacL
4x4- segment in 1993 250
exemplaren van de Monte
verkopen en 500 stuks van
Frontera.
Iedere nieuwe Jaguar en Daimler
die vanaf nu wordt geleverd krijgt
maar liefst drie jaar volledige
fabrieksgarantie met een
maximum van 100.000 kilometer.
Jaguar benadrukt hiermee de
onvangrijke kwaliteits- en
betrouwbaarheidsverbeteriP'
die in de afgelopen twee jaar
doorgevoerd.
Naast de volledige
fabrieksgarantie is
corrosiegarantie van zes
ook een anti-
ss jaar en
V6 f.77.600,= moet opleveren. De
turbodiesel is er vanaf november
voor f.72.550,-.
Dan resten nog twee voorlopige
topversies, de RXE en RXE Quadra
met permanente
vierwielaandrijving. Deze auto's
kosten f. 100.600,- en f.113.000,-. De
forse meerprijzen ten opzichte van
de RT V6 laten zich volledig
verklaren door een haast niet meer
uit te breiden standaarduitrusting.
Beide auto's hebben een dynactief
weersysteem wat bestaat uit een
computergestuurde
schokdemperinstellin'
automatische aanpasi
wagenhoogte. Verder i
RXE-uitrusting star
lichtmetalen velgen, een
elektrisch verwarmde voorruit,
koplampsproeiers,
snelheidsafhankelijke
stuurbekrachtiging, cruise-control,
elektrisch verstelbaar stuur,
airconditioning, elektrische
stoelbediening met memory-stand,
stoelverwarming, elektrisch
verstelbare achterbank en een 4 x
20 Watt Radio Renault met
cassettespeler. Dit maakt de
van negen uitvoeringen comj
Volgend jaar zullen nog de
Baccara V6, Bi-turbo met 260 pk en
dubbele turbo en de Bi- turbo
Baccara verschijnen als top-of-the-
line. De Bi-turbo krijgt standaard
Quadra vierwielaandrijving,
terwijl de Baccara-uitvoering zich
kenmerkt door een uiterst chique
uitvoering met leer en hout in het
interieur.
eerder op de Frontera Sport.
Standaard op alle modellen zijn de
vijfspaaks lichtmetalen velgen,
mistlampen voor, koplampwissers,
vier schijfremmen en ABS. Beide
modellen hebben ondanks de
gelijkenis een totaal andere
uitstraling. De LTD is meer
tegenhanger van een
near of APV, terwijl de
iers van een
il aanspreken.
De hele Nederlandse Renault-
organisatie staat te trappelen
de Safrane te gaan verkopen.
Omdat de kwaliteit van de
produktie niet aan de wensen
beantwoordde, werd zelfs de
introductie op de thuismarkt
De terreinauto heeft een flinke
ontwikkeling doorgemaakt. Enkele
decennia geleden was er slechts
de keuze uit een Land Rover of
Jeep, die puur en alleen gemaakt
waren voor zwaar werk op
onverharde ondergrond, een
compromisloze 4x4. De laatste tien
jaar is de terreinauto ook in de
gratie gekomen bij de 'gewone'
automobilist die eens wat anders
wil dan een keurige gezinssedan.
Maar ook de in ons land guns
regeling voor wat betreft auto
grijs kenteken heeft de markt
vierwielaangedreven terreinauto's
ópgezweept tot zo'n 9000
eenheden.
Voorvader
De Monterey is een 4x4 van het
moderne soort, met veel rijcomfort
en een complete uitrusting. Echter
de behoorlijk vierkante
vormgeving doet nog aan zijn
voorvader denken. Opel brengt
meteen twee carrosserievarianten,
km/u en acceleratie van 0 tot 100 in
12,9 seconden. De prijzen van de
RN 2.2 Vi en RN 2.5 dT bedragen
respectievelijk f.58.650,- en
f.66.550,=. De standaarduitrusting
van deze beide types is iets
completer met elektrisch
verstelbare en verwarmde
buitenspiegels, digitale
aanduiding van de
buitentemperatuur, centrale
grmsteun met opbergvak,
hoofdsteunen achterin en
afstandsbediening op de centrale
vergrendeling.
Dynactief
st tweede uitrustingsniveau
istert naar de naam RT en is
rkrijgbaar als 2.2 Vi, 2.5 dT en
als 3 liter V6. Het gaat hier
uiteraard weer om de bekende 6-
pitter die destijds in
samenwerking met Volvo en
Peugeot werd ontwikkeld. De
nieuwste variant in de Safrane
heeft een inhoud van 3 liter, levert
170 pk en zorgt voor een top van
220 km/u en trekt in 9,6 seconden
van 0 naar 100 km/u. Zowel de 2.2
Vi, 2.5 dT als de 3.0 V6 kunnen
tegen meerprijs met een
automatische viertraps
versnellingsbak worden uitgerust.
De RT-uitgave is bijzonder
compleet met ABS, een
boordcomputer (benzinemodellen),
computerstem, leesspots achter,
kantelbare passagiersstoel,
elektrisch bediende portierruiten
achter, aansluiting voor
hoofdtelefoon achterin en andere
bekledingstoffen. De Safrane 2.2 Vi
RT gaat f.66.200,= kosten, terwijl de
uitgesteld. Renault Nederland
ging echter wel volgens planning
van start met trainingen van de
eigen medewerkers en het
voorbereiden van de
dealerorganisatie. Een topprodukt
als de Safrane vraagt ii
top-behandeling bij de
Dwars
Het enige waarop moest worden
gewacht, waren de prijzen en
natuurlijk de auto's zelf. Voor de
laatste maanden van dit jaar
komen echter voor ons land nog
1000 exemplaren beschikbaar,
terwijl verkoopdirecteur H. van
Dijk voor 1993 zo'n 5000 Safrane's
in de planning heeft staan.
Aan de basis staat de 2.2i RN met
de uit de 25 en 21 bekende 4
cilindermotor met een vermogen
van 110 pk. In tegenstelling tot zijn
voorganger staan de motoren bij
de Safrane dwars voorin, wat heeft
gezorgd voor een enorme
vergroting van de interieurruimte.
De 2.2i RN haalt een top van
ongeveer 189 km/u en trekt in 11,9
seconden van 0 tot 100 km/u.
Dezelfde uitvoering is ook
verkrijgbaar met de bekende 2.1
liter turbodieselmotor. Echter door
verschillende verbeteringen is het
vermogen toegenomen tot 90 pk.
Deze turbodiesel haalt 179 km/u en
volbrengt het sprintje in 14,9
seconden. Als traagste motorisatie
valt ook deze motor niet tegen. De
auto is bijzonder stil, terwijl
slechts in de verte de turbofluit
waar te nemen is. De RN-
uitvoering waarin beide auto's
een driejarige lakgarantie van
kracht. "Automobilisten in de
topklasse hechten tegenwoordig
aan persoonlijke, vergaande
service hetzelfde belang als aan
3 kwaliteit en duurzaamheid
in hun automobiel. Met de
invoering van nieuwe
garantiebepalingen
beantwoorden we volledig aan
deze terechte eisen", aldus de
heer G. Tax, algemeen directeur
van Jaguar Nederland.
richtingaanwijzerhendel en
eventueel rechts de bediening
voor de cruise- control. Om de
verlichting aan te zetten moet aan
een knop op het dashboard
worden gedraaid, wat ook geldt
voor de ruitewissers. Vooral dat
laatste is erg lastig, omdat je je
handen van het stuur moet halen.
Aan weerszijde van de stuurkolom
zitten nog meer knopjes onder
andere voor de achterruitwisser en
mistlampen. Deze zijn alleen te
vinden als je je blik even van de
weg haalt en dat is natuurlijk fout.
De Monterey heeft een complete
uitrusting met onder meer een met
leer bekleed stuurwiel, twee of
vier elektrisch bediende
portierruiten, elektrisch bediende
spiegels, getint glas en voldoende
opbergmogelijkheden. De lange
LTD kan tegen meerprijs worden
uitgerust met twee extra stoelen,
zodat er maar liefst 7 personen in
de Monterey kunnen plaatsnemen.
De beenruimte achterin is fors en
heeft bij de LTD zelfs afmeting
een verlengde limousine waai
De Opel Monterey is voor voor
van onafhankelijke
wielophanging, terwijl achter een
starre as aan schroefveren is
opgehangen. Dit zorgt op de
verharde weg voor een prima
rijgedrag en een prima
De Toyota-dealers beschikken tot
en met 19 november over de
aantrekkelijke WING-accessoire-
lijn. Deze collectie werd
geïntroduceerd tijdens de Airshow
Lelystad op 29 augustus. De
WING-collectie bestaat onder
andere uit een stijlvol horloge,
praktische, lederen pilotenkoffer
en een stoere Ray-Ban zonnebril.
Maar daarnaast zijn er ook
verschillende kledingsstukken die
de RS en LTD. De RS heeft twee
portieren en twee zijruiten
achterin. De auto is 4,31 me1 1
en heeft een wielbasis var
meter. De LTD biedt me*
lengte van 4,74 meter p.
deuren en beschikt over e
wielbasis van 2,76 meter,
en de achterkant is bij bei
identiek. De grille heeft e»
chromen lijst, terwijl in hc
de merknaam r*~
onderkant van
carrosseriekleur
de fraaie afdekki
reservewiel achter
aan de grote achte
vaste
een t
heef'
wc
traling. I
bedoeld als
grote stationcar of APÏ
RS meer de liefhebber
stoere terreinauto zal
Milieu-eisen
De Monterey kent twe
motorvarianten, die in beide
carrosserievormen kunnen worden
geleverd. Volledig nieuw is de 3,2
liter V6 met multipoint
’andstof inspui ting en vier
x^eppen per cilinder. Met al deze
srne technieken komt de V6 tot
ors vermogen van 177 pk bij
5200 tr/min en een zeer bruikbaar
koppel van 260 Nm bij 3750 tr/min.
De V6 maakt een schitterend
geluid en sleept de Monterey naar
vlotte prestaties. Ondanks een
gewichtsverschil van 85 kg tussen
RS en LTD halen beide modellen
een top van 170 km/u en trekken in
11,5 seconden vanuit stilstand
naar de 100 km/u. De V6 past het
beste in de lange variant en zorgt
voor veel comfort. Echter bij forse
hellingen en het langzaam rijden
in het terrein zou je een diesel
comfortniveau. Maar ook in het
terrein is de Frontera goed te
handhaven.
Vierwielaandrijving
Onder normale omstandigheden
wordt met uitsluitend
achterwielaandrijving gereden.
Opel raadt met klem het rijden met
vierwielaandrijving op de
verharde weg af. Alle wielen
draaien dan dezelfde snelheid en
gaan in de bochten enorm
wringen. Schakelen van twee-
naar vierwielaandrijving en van
hoge naar lage gearing kan onder
het rijden geschieden. De
carrosserie helt opvallend weinig
over in bochten en ook met nat
weer is de wegligging voor een
dergelijk hoge en zware auto
bovengemiddeld.
Opel zal het vanaf 1 januari met
de Monterey voornamelijk moeten
hebben van de verkopen op geel
kenteken. Door wijziging van de
voorwaarden waaraan een grijs
kenteken auto moet voldoen.
Bergen - Het lijkt dat Opel in een aantal voor het merk
nieuwe marktsegmenten gaat opereren, maar dat is
niet helemaal waar. Het gaat bij de Campo, Frontera
en de nieuwe Monterey om Isuzu-produkten die onder
de merknaam Opel in Europa worden aangeboden.
Het is echter duidelijk dat door deze naamswijziging
het marktaandeel met deze auto's veel verder kan
worden uitgebouwd. De Monterey is hierbij de
opvolger van de Isuzu Trooper.
neter lang
in 2,33
net een
plaats aan 4
over een
Het front
is bij beide auto's
grille heeft een dikke
terwijl in het midden
rn staat vermeld. De
in de bumpers is in de
leur gespoten evenals
cuip van het
'erop. Dit wiel is
terdeur
tgemaakt, terwijl de auto ook
tweede, veel smaller deurtje
eeft. De grote deur kan 90 graden
morden open gezet en vergrendelt
in deze stand. Om de deur weer te
sluiten moet een verbinding vlak
bij de scharnieren worden
losgetrokken. Wie echter niet snel
zijn hand terugtrekt kan zich lelijk
bezeren. Dit systeem zagen we al