NS OPEL MONTEREY Recreatief autorijden WING-collectie van Toyota Klaar voor de start ted g- 3 jaar garantie voor Jaguar E MiTi II! E EN BV EN KBV Nissan's ras- ST K BV ‘1 FL-LV-ZÏ 1^ hm HBBMEgüdjo DE TILBURGSE KOERIER DE AUTOMAAT - Donderdag 10 september 1992 - pagina 11 1992-pagina 10 Brabant Ie >n zee eept c ities. alle terreinauto s blauwmet. luto viel! 'G. akr.. jkr.. )in9 trale ïaler >or Iburg i nstreken 1990 1987 .1989 1987 1990 .8-1991 1987 1990 1990 1986 1985 1985 1987 .1989 ...1986 .1990 .1990 1989 .1989 .1989 .1989 .1989 .1988 .1988 .1988 .1988 .1987 .1987 .1987 immers een s dealer. Lat GAMGl! de vai Nissan 100 NX SLX DRIVE Nu voor 34895,- urgJansenstraat 52-56, Tilburg, Tel.: 013-683911 idlingenstraat 5 1-82429 KM Oisterwijk it de ns in de leneral cht in het brai klep, moden een for ■m 150 km/u 1 tot 100 in best zijn. j reeks ipleet. ingen :ar zijn ing en rssing van de =r omvat de rndaard Nijkerk - De aanvankelijke introductie van de Renault Safrane werd door een onvoldoende beschikbaarheid uitgesteld, waardoor de auto nu officieel vanaf 15 oktober bij de Nederlandse dealers zal verschijnen. De Safrane is kwalitatief gezien voorlopig de kroon op het huidige programma en het resultaat van een jaren durend kwaliteitsproject. Bij aanvang zal het Nederlandse programma bestaan uit negen verschillende uitvoeringen, terwijl Renault voor binnenkort nog een aantal topmodellen op de plank heeft liggen. nstige ito's op t voor 10 pk. dale ij lage ding fsweg 19 -82680 JX Oisterwijk 10-1989 09-1988 05-1988 02-1991 01-1988 01-1991 09-1989 akr08-1987 01-1990 10-1989 skr.04-1989 04-1989 06-1988 jing02-1990 Vogelslaan 1 -88201 j <N Oisterwijk bescheiden worden gesierd met het WING-logo. Maar ook voor iedere Toyota zijn er fraaie WING- accessoires: lichtmetalen velgen, achterspoiler en mattenset, allesdrager en audioprodukten van Clarion. De Toyota Carina E en Camry 2.2i kunnen worden voorzien van een WING-airconditioning en dat allemaal voor zeer aantrekkelijke prijzen. wensen. Op een weg met een helling van 18 tot 20% moest de V6 op 4000 toeren gehouden worden in de eerste versnelling. Maar de Monterey is er ook als turbodiesel, die op dezelfde weg in de tweede overbrenging bij 2000 tr/min rustig naar boven tokkelde. De 3,1 liter turbodiesel is afgeleid van de 2.8 liter direct ingespoten krachtbron uit de Trooper. De cilinderinhoud is niet alleen vergroot, maar door het terugvallen op indirecte inspuiting en het toepassen van een watergekoelde turbo en lucht/lucht intercooler voldoet deze krachtbron nu aan dé strengste milieu-eisen: De turbodiesel met 4 cilinders is goed voor 114 pk bij 3600 tr/min, maar veel belangrijk een koppel gelijk aan de V6 (260 Nm) bij 2000 tr/mih. De krachtbron beschikt over een fantastische souplesse, daar bijvoorbeeld bij 1100 tr/min al 220 Nm beschikbaar is. Natuurlijk presteert de turbodiesel iets minder, maar een top van en een acceleratie van 0 tc 16,6 seconden mogen er bc Zeven personen Het dashboard is eigenlijk net als het uiterlijk behoorlijk vierkant van vorm, maar herbergt haast alle denkbare instrumenten. Aan de stuurkolom zit links de worden geleverd is al bijzonder compleet onder andere met meegespoten bumpers, elektrisch instelbare koplamphoogte, getint glas, wisser/sproeier achterop, stuurbekrachtiging, verstelbaar stuurwiel, toerenteller, digitaal klokje, leesspot in dakconsole, gescheiden regelbare verwarming en ventilatie, in hoogte verstelbare bestuurdersstoel, in twee ongelijke delen neerklapbare achterbank, centrale vergrendeling en elektrisch bediende voorportierruiten. De RN 2.2 gaat f.51.750,= kosten en dat is bijzonder keurig ten opzichte van de concurrentie. Dezelfde auto als 2.1 dT moet f.57-.950,= gaan opbrengen. Luchtinjectoren De RN-uitgave is ook verkrijgbaar met de 2.2 liter 12-kleppenmotor en vanaf november ook als 2,5 liter turbodiesel. De 12-klepper zal de belangrijkste krachtbron in het programma worden met zijn behoorlijke vermogen van 140 Door het toepassen van specia luchtinjectoren wordt ook bij k snelheden een goede wervel... van het mengsel in de verbrandingskamers verkregen, zodat de 2.2 Vi zuinig, snel en stil is. De 2.2 Vi haalt een top van 206 km/u en trekt in 10,2 seconden van 0 tot 100 km/u. De 2.5 turbodiesel kennen we zonder turbocompressor al uit de Trafic bestelauto en wordt ook door de Fiat-Groep gebruikt in de Croma en Lancia Thema. De 2.5 levert 115 pk en zorgt voor een top van 195 zullen alle 1 uitsluitend nog op geel kenteken kunnen worden verkocht. Het programma start met de V6 in korte uitvoering voor f.75.780,= terwijl dezelfde auto als LTD f.86.435,= moet opbrengen. Beide modellen kosten als turbodiesel respectievelijk f.77.045,= en f.87.700,=. Voorlopig worden alle mogelijkheden ook geblindeerd aangeboden: f.55.950,= voor de V6 RS, f.63.950,= voor de LTD V6, f.54.950,= voor de TD RS en f.62.950,= voor de TD LTD. Dit betekent dat de Monterey het duurdere broertje is van de Frontera. De Isuzu-motoren uit Monterey zouden overigens Frontera niet misstaan. Gen Motors Nederland verwacL 4x4- segment in 1993 250 exemplaren van de Monte verkopen en 500 stuks van Frontera. Iedere nieuwe Jaguar en Daimler die vanaf nu wordt geleverd krijgt maar liefst drie jaar volledige fabrieksgarantie met een maximum van 100.000 kilometer. Jaguar benadrukt hiermee de onvangrijke kwaliteits- en betrouwbaarheidsverbeteriP' die in de afgelopen twee jaar doorgevoerd. Naast de volledige fabrieksgarantie is corrosiegarantie van zes ook een anti- ss jaar en V6 f.77.600,= moet opleveren. De turbodiesel is er vanaf november voor f.72.550,-. Dan resten nog twee voorlopige topversies, de RXE en RXE Quadra met permanente vierwielaandrijving. Deze auto's kosten f. 100.600,- en f.113.000,-. De forse meerprijzen ten opzichte van de RT V6 laten zich volledig verklaren door een haast niet meer uit te breiden standaarduitrusting. Beide auto's hebben een dynactief weersysteem wat bestaat uit een computergestuurde schokdemperinstellin' automatische aanpasi wagenhoogte. Verder i RXE-uitrusting star lichtmetalen velgen, een elektrisch verwarmde voorruit, koplampsproeiers, snelheidsafhankelijke stuurbekrachtiging, cruise-control, elektrisch verstelbaar stuur, airconditioning, elektrische stoelbediening met memory-stand, stoelverwarming, elektrisch verstelbare achterbank en een 4 x 20 Watt Radio Renault met cassettespeler. Dit maakt de van negen uitvoeringen comj Volgend jaar zullen nog de Baccara V6, Bi-turbo met 260 pk en dubbele turbo en de Bi- turbo Baccara verschijnen als top-of-the- line. De Bi-turbo krijgt standaard Quadra vierwielaandrijving, terwijl de Baccara-uitvoering zich kenmerkt door een uiterst chique uitvoering met leer en hout in het interieur. eerder op de Frontera Sport. Standaard op alle modellen zijn de vijfspaaks lichtmetalen velgen, mistlampen voor, koplampwissers, vier schijfremmen en ABS. Beide modellen hebben ondanks de gelijkenis een totaal andere uitstraling. De LTD is meer tegenhanger van een near of APV, terwijl de iers van een il aanspreken. De hele Nederlandse Renault- organisatie staat te trappelen de Safrane te gaan verkopen. Omdat de kwaliteit van de produktie niet aan de wensen beantwoordde, werd zelfs de introductie op de thuismarkt De terreinauto heeft een flinke ontwikkeling doorgemaakt. Enkele decennia geleden was er slechts de keuze uit een Land Rover of Jeep, die puur en alleen gemaakt waren voor zwaar werk op onverharde ondergrond, een compromisloze 4x4. De laatste tien jaar is de terreinauto ook in de gratie gekomen bij de 'gewone' automobilist die eens wat anders wil dan een keurige gezinssedan. Maar ook de in ons land guns regeling voor wat betreft auto grijs kenteken heeft de markt vierwielaangedreven terreinauto's ópgezweept tot zo'n 9000 eenheden. Voorvader De Monterey is een 4x4 van het moderne soort, met veel rijcomfort en een complete uitrusting. Echter de behoorlijk vierkante vormgeving doet nog aan zijn voorvader denken. Opel brengt meteen twee carrosserievarianten, km/u en acceleratie van 0 tot 100 in 12,9 seconden. De prijzen van de RN 2.2 Vi en RN 2.5 dT bedragen respectievelijk f.58.650,- en f.66.550,=. De standaarduitrusting van deze beide types is iets completer met elektrisch verstelbare en verwarmde buitenspiegels, digitale aanduiding van de buitentemperatuur, centrale grmsteun met opbergvak, hoofdsteunen achterin en afstandsbediening op de centrale vergrendeling. Dynactief st tweede uitrustingsniveau istert naar de naam RT en is rkrijgbaar als 2.2 Vi, 2.5 dT en als 3 liter V6. Het gaat hier uiteraard weer om de bekende 6- pitter die destijds in samenwerking met Volvo en Peugeot werd ontwikkeld. De nieuwste variant in de Safrane heeft een inhoud van 3 liter, levert 170 pk en zorgt voor een top van 220 km/u en trekt in 9,6 seconden van 0 naar 100 km/u. Zowel de 2.2 Vi, 2.5 dT als de 3.0 V6 kunnen tegen meerprijs met een automatische viertraps versnellingsbak worden uitgerust. De RT-uitgave is bijzonder compleet met ABS, een boordcomputer (benzinemodellen), computerstem, leesspots achter, kantelbare passagiersstoel, elektrisch bediende portierruiten achter, aansluiting voor hoofdtelefoon achterin en andere bekledingstoffen. De Safrane 2.2 Vi RT gaat f.66.200,= kosten, terwijl de uitgesteld. Renault Nederland ging echter wel volgens planning van start met trainingen van de eigen medewerkers en het voorbereiden van de dealerorganisatie. Een topprodukt als de Safrane vraagt ii top-behandeling bij de Dwars Het enige waarop moest worden gewacht, waren de prijzen en natuurlijk de auto's zelf. Voor de laatste maanden van dit jaar komen echter voor ons land nog 1000 exemplaren beschikbaar, terwijl verkoopdirecteur H. van Dijk voor 1993 zo'n 5000 Safrane's in de planning heeft staan. Aan de basis staat de 2.2i RN met de uit de 25 en 21 bekende 4 cilindermotor met een vermogen van 110 pk. In tegenstelling tot zijn voorganger staan de motoren bij de Safrane dwars voorin, wat heeft gezorgd voor een enorme vergroting van de interieurruimte. De 2.2i RN haalt een top van ongeveer 189 km/u en trekt in 11,9 seconden van 0 tot 100 km/u. Dezelfde uitvoering is ook verkrijgbaar met de bekende 2.1 liter turbodieselmotor. Echter door verschillende verbeteringen is het vermogen toegenomen tot 90 pk. Deze turbodiesel haalt 179 km/u en volbrengt het sprintje in 14,9 seconden. Als traagste motorisatie valt ook deze motor niet tegen. De auto is bijzonder stil, terwijl slechts in de verte de turbofluit waar te nemen is. De RN- uitvoering waarin beide auto's een driejarige lakgarantie van kracht. "Automobilisten in de topklasse hechten tegenwoordig aan persoonlijke, vergaande service hetzelfde belang als aan 3 kwaliteit en duurzaamheid in hun automobiel. Met de invoering van nieuwe garantiebepalingen beantwoorden we volledig aan deze terechte eisen", aldus de heer G. Tax, algemeen directeur van Jaguar Nederland. richtingaanwijzerhendel en eventueel rechts de bediening voor de cruise- control. Om de verlichting aan te zetten moet aan een knop op het dashboard worden gedraaid, wat ook geldt voor de ruitewissers. Vooral dat laatste is erg lastig, omdat je je handen van het stuur moet halen. Aan weerszijde van de stuurkolom zitten nog meer knopjes onder andere voor de achterruitwisser en mistlampen. Deze zijn alleen te vinden als je je blik even van de weg haalt en dat is natuurlijk fout. De Monterey heeft een complete uitrusting met onder meer een met leer bekleed stuurwiel, twee of vier elektrisch bediende portierruiten, elektrisch bediende spiegels, getint glas en voldoende opbergmogelijkheden. De lange LTD kan tegen meerprijs worden uitgerust met twee extra stoelen, zodat er maar liefst 7 personen in de Monterey kunnen plaatsnemen. De beenruimte achterin is fors en heeft bij de LTD zelfs afmeting een verlengde limousine waai De Opel Monterey is voor voor van onafhankelijke wielophanging, terwijl achter een starre as aan schroefveren is opgehangen. Dit zorgt op de verharde weg voor een prima rijgedrag en een prima De Toyota-dealers beschikken tot en met 19 november over de aantrekkelijke WING-accessoire- lijn. Deze collectie werd geïntroduceerd tijdens de Airshow Lelystad op 29 augustus. De WING-collectie bestaat onder andere uit een stijlvol horloge, praktische, lederen pilotenkoffer en een stoere Ray-Ban zonnebril. Maar daarnaast zijn er ook verschillende kledingsstukken die de RS en LTD. De RS heeft twee portieren en twee zijruiten achterin. De auto is 4,31 me1 1 en heeft een wielbasis var meter. De LTD biedt me* lengte van 4,74 meter p. deuren en beschikt over e wielbasis van 2,76 meter, en de achterkant is bij bei identiek. De grille heeft e» chromen lijst, terwijl in hc de merknaam r*~ onderkant van carrosseriekleur de fraaie afdekki reservewiel achter aan de grote achte vaste een t heef' wc traling. I bedoeld als grote stationcar of APÏ RS meer de liefhebber stoere terreinauto zal Milieu-eisen De Monterey kent twe motorvarianten, die in beide carrosserievormen kunnen worden geleverd. Volledig nieuw is de 3,2 liter V6 met multipoint ’andstof inspui ting en vier x^eppen per cilinder. Met al deze srne technieken komt de V6 tot ors vermogen van 177 pk bij 5200 tr/min en een zeer bruikbaar koppel van 260 Nm bij 3750 tr/min. De V6 maakt een schitterend geluid en sleept de Monterey naar vlotte prestaties. Ondanks een gewichtsverschil van 85 kg tussen RS en LTD halen beide modellen een top van 170 km/u en trekken in 11,5 seconden vanuit stilstand naar de 100 km/u. De V6 past het beste in de lange variant en zorgt voor veel comfort. Echter bij forse hellingen en het langzaam rijden in het terrein zou je een diesel comfortniveau. Maar ook in het terrein is de Frontera goed te handhaven. Vierwielaandrijving Onder normale omstandigheden wordt met uitsluitend achterwielaandrijving gereden. Opel raadt met klem het rijden met vierwielaandrijving op de verharde weg af. Alle wielen draaien dan dezelfde snelheid en gaan in de bochten enorm wringen. Schakelen van twee- naar vierwielaandrijving en van hoge naar lage gearing kan onder het rijden geschieden. De carrosserie helt opvallend weinig over in bochten en ook met nat weer is de wegligging voor een dergelijk hoge en zware auto bovengemiddeld. Opel zal het vanaf 1 januari met de Monterey voornamelijk moeten hebben van de verkopen op geel kenteken. Door wijziging van de voorwaarden waaraan een grijs kenteken auto moet voldoen. Bergen - Het lijkt dat Opel in een aantal voor het merk nieuwe marktsegmenten gaat opereren, maar dat is niet helemaal waar. Het gaat bij de Campo, Frontera en de nieuwe Monterey om Isuzu-produkten die onder de merknaam Opel in Europa worden aangeboden. Het is echter duidelijk dat door deze naamswijziging het marktaandeel met deze auto's veel verder kan worden uitgebouwd. De Monterey is hierbij de opvolger van de Isuzu Trooper. neter lang in 2,33 net een plaats aan 4 over een Het front is bij beide auto's grille heeft een dikke terwijl in het midden rn staat vermeld. De in de bumpers is in de leur gespoten evenals cuip van het 'erop. Dit wiel is terdeur tgemaakt, terwijl de auto ook tweede, veel smaller deurtje eeft. De grote deur kan 90 graden morden open gezet en vergrendelt in deze stand. Om de deur weer te sluiten moet een verbinding vlak bij de scharnieren worden losgetrokken. Wie echter niet snel zijn hand terugtrekt kan zich lelijk bezeren. Dit systeem zagen we al

Kranten Regionaal Archief Tilburg

Weekblad De Tilburgse Koerier | 1992 | | pagina 35