VOLVO 850 GLE EN 400 2 LITER
Koepelbeurs
13 september:
IB
Krachtige uitbreiding
Mitsubishi Lancer Wagon
Gijsbers actief in Tilburg
en Udenhout
Geen
nieuw
record
8]
^rs
Rijnlease
DES
Nissan Denissen op
Braderie Westermarkt
klasser
F SUZUKI
er 1992-pagina 6
DE TILBURGSE KOERIER
DE AUTOMAAT - Donderdag 10 september 1992 - pagina 7
'85-'87
'84-'85
IS
rbij
165
een
kun je de
i Volvo niet
srsie
inisch
.1987
DOR
I I I I
11993’.
Foto: Geert van Loon
iet veel te
leze Ace.
ar snel bij
u klaar.
relkom in
RIJ-IMPRESSIE
ITRUM
5D
'92
'90
y
D
ÏRDER
6 ACE.
'87
'88
'85
'78
GARAGE
^^DENISSENBVA
j braderie van
irdag 12 september.
het
Jolt.
.61, aut.
,6S
'88
'85-86
TELEFOON 04255-3944
FAX 042SS-4020 HILVARENBEEK
IK B.V.
206
ce bedrijf Opel
1978
1985
1987
1988
1986
..............1987
LBURG
Lai
Het
Voh
1990
1986
1991
1988
1988
1983
1984
1983
1988
1984
1987
12/1989
naat
-cass.
»0
iF.rir'ARti) leT -
i Tilburgse
m diverse 1
De Nissan Drive
de West»
tncer Wagon
1.6 liter
850-
rLT zullen
adrit, die
tfire-
dag en
Beekse
'EL-Q-
Nissan Sunny 1.4 L
Nu voor 24765,-
urgJansenstraat 52-56, Tilburg, Tal 013-683911
i modellen zijn te zien op de
termarkt zaterdag 12 septeir
^ange adem
TTit betreft hier wederom een
ulvo-aanpassing van de
bestaande Renault-motor. Door het
vergroten van de slag kwam de
cilinderinhoud op 1998 cc. Voorzien
van multipoint
brandstofinspuiting wordt gezorgd
voor een vermogen van 110 pk bij
5500 tr/min en een koppel van 165
Nm bij 3500 tr/min. Dit betekent
een merkbare versoepeling ten
opzichte van de 1.8 die het met
single-point injectie moet stellen
Daarnac-
tentoonste
auto's en 1
schaalmoaeuen. <jp ae
racebaan kan de jeugd
bot vieren. De Koepelbe
een prima gelegenucx
zojuist verbouwde Nal
Automobielmuseum ti
rs van d«
jeldt
van f.800,tot f.l.500,= op. Ook i j
tijdens de braderie zullen de
verkoopadviseurs van Denissen u j
graag nadere informatie geven, j
Beesd - Binnen het totale Volvo-programma zijn er
twee modellen die dit jaar uiterst succesvol zullen
afsluiten. Allereerst beleeft de aloude 240 stationcar
een enorme opleving. Naar verwachting zullen er zo'n
1700 nieuwe exemplaren op de weg worden gezet.
Daarnaast blijkt de 850 een schot in de roos. De
sportieve GLT met 20-kleppenmotor wordt nu
vergezeld door de GLE met de helft aan kleppen. Een
belangrijke uitbreiding bij de 400-reeks is de nieuwe 2
liter krachtbron. Genoeg reden voor enkele
kennismakingsritten.
ang geleden werd de
sstaande uit de
I, 460 sedan en 480
van een 1794 cc 4
Volvo gebruikt in dit
lotoren van Renault-
j op verschillende
ir de eigen wensen
aangepast. Deze 1.8 heeft
lande 1.7 nu vervangen,
vijl de serie is uitgebreid met
nieuwe 2 liter.
Jammer...
Het is ze niet gelukt, al die
eigenaren van een Triumph
Spitfire, om afgelopen zondag een
nieuw record in het Guiness Book
of Records te verwerven. Wisten ze
zo'n vier jaar geleden een
vermelding in de wacht te slepen
door een file van zo'n 600 Spitjes te
vormen, dit jaar lukte een
evenaring van het record niet
eens. Ondanks de aanwezigheid
van veel Engelse, Duitse, Franse
van 185 km/u terwijl het bekende
sprintje in 10,2 seconden wordt
volbracht. Tegen meerprijs is de
Lancer 1.6 te bestellen met een
automatische driebak.
maar ook Zwitserse en
Oostenrijkse Spit-fans, lukte het
niet om de rij langer te maken dan
ruim 400 sportwagentjes.
Al met al toch een mooi gezicht
voor de inwoners van o.a.
Hilvarenbeek, Diessen en
Haghorst. Langs deze plaatsen
voerde de traditionele rondi
ook weer tijdens deze Spiffs
meeting, afgelopen zaterdc"
zondag op strandpark De E<=
Bergen, plaatsvond.
de
100 NX
js termarkt.
sn 100 NX
wiive"
in het voetlicht
aatst. Deze compleet
issan's leveren de
inkoopvoordeel
en 90 pk aan de krukas af levert. In
prestaties is dit duidelijk te
merken. De 2.0 zorgt in de 440 en
460 voor een top van 185 km/u en
trekt in 10 seconden van 0 tot 100
km/u. In de 480 S worden nog 5
kilometers extra gehaald. Door de
lange slag is vooral bij lage toeren
veel koppel aanwezig, wat weer
erg prettig is als bijvoorbeeld een
caravan wordt getrokken.
We reden met de 480 S 2.0i, wat
een hernieuwde kennismaking
met dit model betekende. Helaas
worden er paar jaar maar weinig
van dit type auto verkocht, maar
dat is volledig onterecht. De 480 is
een ruime coupé met een leuk,
complete standaarduitrusting. De
2 liter is een goedmoedige
machine met laag geluidsniveau
en inderdaad veel trekkracht
onderin, maar daarnaast ook
lange adem bij hogere
toerentallen. Eigenlijk 1
vraag stellen waarom Volvo niet
veel eerder met een dergelijke
Werkpaard
Voor veelrijders is er ook weer een
diesel in het aanbod, een 2 liter dit
keer met een vermogen van 68 pk.
De trend van steeds grotere
dieselmotoren in relatief compacte
auto's zet zich verder voort. De
diesel is voor de Wagon een
uitgekiende machine met een
lekker degelijk, niet te rumoerig
geluid en nette prestaties: top van
155 km/u, acceleratie 0-100 in 16,2
seconden. De diesel is niet
overdreven snel, maar absoluut
een krachtig werkpaard. Het
maximale koppel van 128 Nm
wordt bij 2800 tr/min bereikt.
Belangrijk bij een stationcar is het
bagagevolume. In
standaardopstelling biedt de
Lancer 470 liter, waarbij de
bagage onder de taillelijn blijft.
Wordt de achterbank neergeklapt
en komt de bagage niet boven de
ruitlijn uit, dan kan voor 740 liter
aan spullen worden meegenomen.
Wie tot het dak gaat laden kan
natuurlijk nog meer kwijt.
De Lancer Wagon is er in twee
uitrustingsvarianten, waarbij de
GL staat voor de basisuitvoering.
Dit omvat onder meer een interval
op de achterruitwisser, gesloten
wielcovers, getint glas,
meegespoten grille, van binnenuit
verstelbare buitenspiegels, in
twee gelijke delen neerklapbare
achterbankleuning, in hoogte
verstelbare bestuurdersstoel,
digitaal klokje, dakspoiler,
verstelbaar stuur en
radiovoorbereiding met antenne,
bedrading en 2 speakers. Zowel de
diéselalsde Ê6 worden als GL
geleverd, terwijl de benzineversie
ook als GLX wordt aangeboden.
De GLX heeft standaard verder
nog elektrisch bediende spiegels,
meegespoten bumpers en
buitenspiegels, toerenteller en
elektrische raambediening.
Stuurbekrachtiging kan op alle
modellen tegen meerprijs worden
besteld, terwijl dé automatische
transmissie uitsluitend op de GLXi
te vinden is. De Mitsubishi Lancer
Wagon 1.6 GLi kost f.34.495,= en is
daarmee uitermate gunstig
geprijsd, daar de auto een
behoorlijk complete
standaarduitrusting heeft. De 1.6
GLXi kost f.36.795,= terwijl de GL
2.0 Diesel f.38.995,= moet
opbrengen. Stuurbekrachtiging
kost duizend gulden extra terwijl
voor de automaat slechts f.1.500,=
in rekening wordt gebracht.
biedt. Heel langzaam zal echter de
850 tot een serie gaan uitgroeien,
waarbij de eerste stappen nu zijn
gezet. De GLT heeft voor 1993 een
straffere afstemming van het
onderstel gekregen, terwijl de
bestaande, meer comfortabele
afstelling voor de nieuwe GLE is
gereserveerd. De GLE beschikt
over dezelfde motor, maar kreeg
een nieuwe cilinderkop met 2
klepper per zuiger, een tien-
klepper. Hierdoor wordt er slechts
30 pk ingeleverd, waardoor er nog
altijd 140 overblijven bij een ten
opzichte van de GLT lager
toerental van 5400 tr/min. Het
koppel nam slechts af van 220
naar 206 Nm.
Het is dan ook niet vreemd dat
Volvo Nederland vanaf nu
verwacht dat 80% van de 850-
klanten voor de nieuwe GI
kiezen,
prestaties zijn redelijk
vergelijkbaar zoals de top van 200
km/u (bij de GLT 215 km/u) en d
acceleratie van 0 tot 100 in 10
last zijn er een aantal mini-
istellingen van blikken
=n handgemaakte houten
“lodellen. Op de slot-
i zijn lusten
jepelbeurs is ook
enheid om het
ie Nationaal
sum te bezoeken.
Voor bezoekers van de
Koepelbeurs geldt een
gereduceerd tarief. Het Nationaal
Automobielmuseum is 'gevestigd
aan de Steurweg 8 in
Raamsdonksveer.
Tijdens de Jazz Meeting
Tilburg, die tot en met
zondag 13 september wordt
gehouden, zullen de dames
van de organisatie
rondrijden in een Suzuki
Alto en twee Suzuki Swifts.
Deze drie witte auto's zijn
ter beschikking gesteld
door de Tilburgse Suzuki-
dealer Gijsbers aan de
Bosscheweg. Het is niet de
eerste keer dat Gijsbers zijn
auto's voor dit evenement
beschikbaar stelt. De
Suzuki's zorgen ervoor dat
de organisatrices
vliegensvlug op hun plaats
van bestemming zijn.
Gijsbers is echter dit
weekend ook actief in
Udenhout, waar het bedrijf
zich zal presenteren tijdens
de Unentse Mert, het
jaarlijks terugkerende
spektakel in het centrum
van Udenhout. In de
winkelstraat zijn vrijwel
alle Suzuki- modellen te
bewonderen.
Op zondag 13 september as. wordt
in Raamsdonksveer in de
showroom van Toyota- importeur
Louwman Parqui en in een
gedeelte van het Nationaal
Automobielmuseum de jaarlijkse
Koepelbeurs gehouden. Deze
beurs op het gebied van
miniatuurauto's wordt voor de
zevende achtereenvolgende keer
georganiseerd. Er zijn maar liefst
250 tafels met een gevarieerd
aanbod minatuurauto's in allelei
staat en uiteenlopend van zeer
betaalbaar tot peperduur.
motorisatie is gekomen. De nieuwe
2 liter wordt bij de 400 geleverd in
de GL en GLT voor respectievelijk
f.38.250,= en f.42.550,=. De GL is ook
met een automatische
versnellingsbak te kiezen voor
f.41.150,=. Bij de 460 is bij de 2 liter
te kiezen uit de GL en GLE
uitrusting voor f.39.750,= en
f.44.050,= met een meerprijs van
f.2.900,= voor de automaat.
Gelukkig heeft de Volvo 480 in de
huidige S-uitgave weer enige
opleving gekregen. De basisversie
heeft nu de nieuwe 2 liter en kost
f.49.500,= terwijl ook hier weer
tegen de genoemde meerprijs een
automaat te bestellen is.
Overigens moet voor alle
duidelijkheid worden vermeld dat
de Volvo 740 definitief van het
programma is verdwenen. De 940
reeks begint bij de 2.0 GL voor
f.58.700,=.
seconden (bij de GLT 8,9 sec.).
10-klepper heeft een lekkere b
en is ondeï Nederlandse
omstandigheden meer dan
voldoende krachtig.
De GLE heeft een uitvoering die
slechts gering van de GLT afwiil
onder andere met grijze bumj
skirts en spiegels en gewijzic
lichtmetalen velgen die iets
minder sportief ogen. Verder
de GLE de elektrisch bediende
voorportierramen, de elektrisch
bedienbare linker buitenspiegel,
de buitentemperatuurmeter en
heeft de auto een afwijkende
bekleding.
De komst van de GLE heeft
gezorgd voor een prijstechnisch
nieuwe rangschikking.
De GLT met 5-bak kost nu f.69.950,=
maar blijft een scherpe
aanbieding.
De nieuwe GLE 2.5i met handbak
moet f.64.950,= opleveren terwijl H
dezelfde auto met viertraps
teert de Tilburgse Nissan-dealer
Denissen diverse Nissan-modellen
op de braderie van de
Westermarkt. Naast de zuinige
Micra (vanaf f. 19.795,=) zullen
uiteraard ook de middenklasse
Sunny (in maar liefst 35
uitvoeringen leverbaar),
Primera en de sportieve
present zijn op de Wes‘~'
Van Primera, Sunny en 1
zullen met name de "Drn
uitvoeringen
worden geplaa
uitgevoerde Nis
consument een aai
Het lijkt haast een algemene trend
dat er onder de Japanse
middenklassers een soort van
vergrijzing aan het optreden is met
hier en daar een enkele
uitzondering. Dat is vooral zo
jammer omdat de meeste auto's
van Japanse makelij enorm goed
scoren in praktische
bruikbaarheid, lage
onderhoudskosten en
betrouwbaarheid. Waarom kan
dat niet gekoppeld worden aan
een frivool ontwerp.
De Lancer is met zijn vier portieren
en diep uitgesneden achterklep
uitstekend toegankelijk. Zeker als
complete GLX zit de auto goed in
de verfraaiende extra's zoals de
wieldoppen, dakrailing,
meegespoten bumpers, grille en
buitenspiegels, spatlappen, een
geraffineerde stootstrip op de
flanken en getint glas.
Nog niet zo lai
400-reeks, bes,
vijfdeurs 440,4
coupé voorzien
cilindermotor. Volvo
model motoi
origine, die i
punten naai
worden ac"
de bestaaiivi
terwijl de
een i
Afwerking
Natuurlijk voldoet de stevige
carrosserie met kreukelzones en
verstevigingsbalken in de
portieren aan de strengste
veiligheidsnormen.
Voorheen was de Lancer altijd 1
sedanmodel op basis van de Cc
Dit concept is steeds meer
losgelaten. Natuurlijk blijven er
gemeenschappelijke onderdelen,
maar naast elkaar gezien is er van
overeenkomsten weinig sprake.
Eén overeenkomst zien we wel wat
betreft het dashboard. Onder de
vloeiende overkapping zijn alle
nodige meters, knopjes, lampjes
en hendeltjes ondergebracht. Het
geheel ziet er verzorgd en degelijk,
maar opnieuw weinig opwindend
uit. Net als bij de Colt is
overwegend gebruik gemaakt van
kunststoffen in diverse tinten grijs.
Gelukkig zijn echter in de
bekledingsstoffen van zowel de GL
als GLX enige kleuraccenten
opgenomen, iets wat de auto
duidelijk nodig heeft. Maar
waarom in een vrije-tijdsauto als
de Wagon geen fleurige
vloerbedekking en andere frisse
details? Bedieningsgemak,
zitcomfort en afwerking zijn dik in
orde.
Mitsubishi levert de Lai
met twee motoren, een
benzine en een tot 2 liter
opgeboorde diesel. De 1.6 liter 16-
kleppenmotor levert een vermogen
van 113 pk bij 6000 tr/min en is
goed voor een koppel van 137 Nm
bij 5000 tr/min. Bij een
totaalgewicht van maximaal 1085
kg voldoet deze krachtbron
uitstekend. De motor is voldoende
stil en is in alle versnellingen
graag bereid tot presteren. Er kan
een topsnelheid worden behaald
Krachtig
Ruim 2000 eenheden van de
nieuwe 850 verwacht Volvo
Nederland dit jaar te gaan
verkopen.
Dat is overigens geheel terecht,
daar de 850 GLT absoluut tot de
top in zijn klasse behoord en
ongekend veel waar voor hetgeld
h ga
jPLCTÏ9j
3ers,
rde
mist
-s
97-Gf.?5